IFV ŠAKAL - má jeho pořízení smysl?

Foto:  IFV ŠAKAL /  Excalibur Army
IFV ŠAKAL / Excalibur Army

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OSSR) již nějakou dobu zkoušejí vozidlo IFV ŠAKAL, které vzešlo z modernizačního projektu zaměřeného na prodloužení životnosti vozidel BVP-2. Připomeňme, že za tímto projektem stojí spolu se svými slovenskými partnery česká společnost Excalibur Army a že původně byl technologický demonstrátor tohoto projektu znám pod označením BVP-M2 SKCZ.

Na renomovaných výstavách obranného a bezpečnostního průmyslu po celém světě bojové vozidlo pěchoty IFV ŠAKAL (Infantry Fighting Vehicle ŠAKAL) vzbuzuje značný zájem a sbírá ocenění. Není divu - vozidlo je po ekonomické stránce mimořádně vhodnou volbou, pokud jde o zajištění budoucnosti mechanizovaných útvarů jak české a slovenské armády, tak potenciálně i dalších dosavadních uživatelů vozidel rodiny BVP po celém světě.

Pořízení vozidel IFV ŠAKAL se zdá být logickým a rozumným krokem v době, kdy je patrná snaha západních států utlumit účast v asymetrických kampaních, jež dominovaly vojensko-politickému vývoji posledního desetiletí. Opět začíná být kladen důraz na primární úkol moderních ozbrojených sil - tedy udržovat vysokou míru připravenosti na nasazení v konvenčních konfliktech rovnocenných pravidelných ozbrojených sil.

Tyto konflikty se povedou zcela jinak, než si v posledních letech vojenští velitelé zvykli. Základem sestav jednotlivých stran budou mechanizované jednotky, které budou působit v rámci úkolových uskupení rotního, praporního či brigádního typu za podpory odřadů jednotlivých druhů sil.

V podmínkách více-méně komplexního zabezpečení vedení bojové činnosti již nebude účelné nasazovat úzce specializovaná vozidla, jako jsou MRAPy, zatímco naopak "vozidla pro skutečnou válku" budou na digitalizovaném bojišti 21. století nesporně mnohem hodnotnější. Samozřejmě jsou zde i jisté nevýhody - je bez diskuse, že vozidla MRAP budou mít vždy lepší stupeň ochrany vůči minám a IED - což jejich zastánci často zdůrazňují - díky skutečnosti, že celý jejich vývoj byl realizován s ohledem na požadavek vysoký stupeň protiminové odolnosti.

V situaci, kdy je nutné zvolit prostředek pro podmínky vyznačující se působením velkého počtu nepředvídatelných okolností, což válka bezesporu je, je však zkrátka potřeba občas volit "ze dvou menších zel" - a vozidlo s podstatně širšími možnostmi použití v tomto případě zcela jistě je tím menším zlem, respektive výhodnější volbou.

IFV ŠAKAL je projekt, který má mnohá pozitiva, a to nejen z důvodu, že samotné vozidlo představuje cenově velmi výhodnou variantu podstatného zvýšení bojových schopností a prodloužení životnosti vozidel rodiny BVP. Program je velmi atraktivní i z politického hlediska - jedná se o první skutečně funkční projekt česko-slovenské vojensko-obranné spolupráce.

Drtivou většinu nákladů na vývoj a výrobu technologického demonstrátoru navíc pokryl obranný průmysl sám, bez státní podpory ať už České, či Slovenské republiky. V případě jeho úspěchu může být důsledkem významný rozvoj této přeshraniční spolupráce v oblasti obranného a bezpečnostního průmyslu.

A o tom, že takovýto rozvoj je žádoucí, není vzhledem k množství renomovaných firem s unikátními produkty a vzhledem ke kulturní blízkosti obou národů, která tuto spolupráci výrazně usnadňuje, pochyb.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Analýza možné modernizace českých bojových vozidel pěchoty BVP

Snižující se výdaje na obranu nutí i ty nejvyspělejší armády světa omezovat nákup nové techniky, ...

Experti se zabývají BVP-2 v AČR

V úterý 30. dubna se uskutečnil v prostorech Generálního štábu Armády České republiky společný ...

Modernizované bojové vozidlo pěchoty BVP-M2 SKCZ

Armáda České a Slovenské republiky stojí před nelehkým úkolem. Obě armády se musí rozhodnout, zda ...

BVP Šakal vzbudilo na výstavě EUROSATORY velký zájem

Na mezinárodním veletrhu obranných technologií EUROSATORY 2014, který se koná od 16. do 20. června v ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Caminante
    12:52 21.08.2014

    O peníze jde vždy až v první řadě. Vozidla BVP-1 i BVP-2 jsou typickým přikladem konstrukční školy sovětských inženýrů vycházející z techdejší doktríny vedení útočné války na ...Zobrazit celý příspěvek

    O peníze jde vždy až v první řadě. Vozidla BVP-1 i BVP-2 jsou typickým přikladem konstrukční školy sovětských inženýrů vycházející z techdejší doktríny vedení útočné války na evropských bojištích, kde díky masovému nasazení techniky měla vojska Varšavského paktu dosáhnout převahy početní, nikoly technologické. V době zavedení do výzbroje způsobila uvedená vozidla jistý rozruch u západních vojenských expertů, který ovšem celkem brzy vyprchal. Vozidla řady BVP-1 a BVP-2 mají totiž z hlediska soudobých ale i budoucích ozbrojených konfliktů celou řadu kontrukčních slabin, přičemž pouze některé lze modernizací eliminovat. U pásových vozidel se často zniňuje jejich lepší průchodnost terénem ve srovnání s kolovými. Z vlastní zkušenosti velitele průzkumného vozidla BVP mohu uvést jednu ze zásadních necností BVP - potíž s průchodní členitým či rozbředlým terénem kvůli nízké světlé výšce. Přestože jsem měl velmi schopného řidiče, několikrát jsme zůstali někde "viset" a musel nás ven tahat tank. O splnění úkolu jsme si pak mohli nechat jen zdát. Poměrně často jsem od jiných posádek slýchal výtky ohledně padání pásů, které se nám sice nepřihodilo. Zato jsem toho byl několikrát svědkem v podání příslušníků CA v sovětském vojenském prostoru Milovice, kde jsme měli několik týdnů "družbu". Z hlediska obchodníka je projekt modernizace početně velmi rozšířeného bojového prostředku logický, z hlediska konstrukčního a hlavně vojenského se logicky rozhodně nejeví. Nechť se na mě autoři webu nezlobí, ale podobné články bez bližších technických specifikací a hlavně bez srovnání s jinými užívanými typy, jsou tohle pouze PR články bez valné odborné úrovně. Uvedený článek píše de fagto jen o penězích, nikoli o tom, jaké výhody přináší výrobek oproti jiným. Narozdíl od článku jsem ve svém příspěvku uvedl dvě zcela konkrétní neblaze známé nectnosti, které zmíněná modernizace nijak neřeší. Pokud jediným argumentem na otázku proč by si AČR měla něco takového pořídit jsou pouze peníze, pak zřejmě ostatní vlastnosti výrobku za moc nestojí.Skrýt celý příspěvek

  • Rostak
    12:44 21.08.2014

    Místo nákupu nových kolových BVP, bych preferoval nákup z přebytků zemí NATO, například zmíněné CV 90, které by měli mýt vyšší odolnost a velice podobnou průchodnost terénem jako ...Zobrazit celý příspěvek

    Místo nákupu nových kolových BVP, bych preferoval nákup z přebytků zemí NATO, například zmíněné CV 90, které by měli mýt vyšší odolnost a velice podobnou průchodnost terénem jako tanky, kterou prostě kolová OT / BVP nedosáhnou.....

    Jinak Šakal by byl dobrým řešením někdy v 90 letech a mělo by to smyl , alenyní už je hodně mimo mísu.Skrýt celý příspěvek

  • vladimír
    11:41 21.08.2014

    Dobrý den prajem, bojoval som na BVP 1 pol roka v Michalovciach a potom 18 mesiacov v Benešove a Boleticiach. 35 rokov dozadu to bola paráda si na tom po Sumave zajazdiť a bola to ...Zobrazit celý příspěvek

    Dobrý den prajem, bojoval som na BVP 1 pol roka v Michalovciach a potom 18 mesiacov v Benešove a Boleticiach. 35 rokov dozadu to bola paráda si na tom po Sumave zajazdiť a bola to na ten čas dobrá mašinka. Neviem si však predstaviť aby to ako Sakal malo fungovať v našej armáde ďalších 30 rokov. Také niečo môže schváliť iba hoštapler. Pravdu povediac tieto akože spoločné projekty nie sú ničím iným ako ohlupovaním verejnosti a ťahaním peňazí zo štátnej českej a slovenskej kasy ale ničím pozitívnym pre českú a slovenskú armádu. Rád by som uviedol dva príklady. Zavedenie Brebu 805 pre slovenskú armádu je pre nás predražená vec. Uvádzaná cena 60 000 korún ( 3 000 USD ) za 1 kus je naozaj hrdá cena, ktorá kvalite produktu jasne nezodpovedá, aj preto sa CZ tak ponáhlala v Novákoch otvoriť závod. Rád by som pripomenul, že armáda USA nakúpila 120 000 kusov karabín M4A1 vyrobených u FN HERSTAL za 77 mil. USD. Armáda Filipín kúpila tento rok 50000 karabín u Remingtona za 960 USD za 1 karabínu. Ďalší takýto úžasný príklad spoločnej spolupráce je budúci nový 3D radar ReUNION, za avizovanú cenu 325 milionov korún za kus ( cca 16 mil. USD ) s dosahom úžasných 250 km. Slovensko už avizovalo, že kúpi 4 takéto radary za cenu spolu 64 mil. USD, ktoré nie sú odskúšané a pánboh vie či sa nakoniec nekúpi niečo čo nebude fungovať tak ako má. Sú tu aj iné alternatívy ako to urobili napríklad v Estonsku alebo v Slovinsku, obidve krajiny kúpili od Thalesa po dvoch radaroch Ground Master 400, čo je na rozdiel od ReUNIONU 3D AESA radar , s dosahom 400 km, jeden za 22 mil. USD. To nikdo nepotrebuje 4 ReUNIONy , stačia 2 GM 400 a úspora je hneď 20 mil dolárov. Takže kamrádmi buďme ale spoločné projekty v armáde nie. Tie ťahajú iba peniaze z naších daní a sú predražené.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    09:48 21.08.2014

    Dle mého názoru by bylo ekonomicky racionální nahradit BVP u 7. brigády Pandury a k tomu postavit 1-2 tankové prapory například na Type-10 nebo Leopard II z druhé ruky. Podobnou ...Zobrazit celý příspěvek

    Dle mého názoru by bylo ekonomicky racionální nahradit BVP u 7. brigády Pandury a k tomu postavit 1-2 tankové prapory například na Type-10 nebo Leopard II z druhé ruky. Podobnou kombinaci tanků a KBVP má Francie. Modernizace BVP maximálně "na sklad" jako OT pro záložní pěší prapory, jako to udělali ve Švédsku. Nutnou podmínkou by samozřejmě byla unifikace výzbroje s Pandury.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    20:44 20.08.2014

    Mě to připadá,jako by už bylo stejně rozhodnuto,že se Šakal nakoupí a jeho technická kvalita nikoho zajímat nebude.Politici se pochlubi kolik to přinese pracovních míst,že ve ...Zobrazit celý příspěvek

    Mě to připadá,jako by už bylo stejně rozhodnuto,že se Šakal nakoupí a jeho technická kvalita nikoho zajímat nebude.Politici se pochlubi kolik to přinese pracovních míst,že ve spolupráci se Slovenskem to bude levnější a za pár let se dozvíme,že se Šakal nakoupil za cenu nového BVP..Je škoda,že ČR opravdu nemá zájem nakupovat nepotřebnou techniku ostatních zemí NATO.Je jasné,že málokomu by s takového nákupu šlo něco do kapsy,ale pro armádu by se dala pořídit poměrně moderní technika za dobrou cenu.Jen sousední Německo nabízelo Leopardy 2 či PVO systémy Roland 2 či Gepard..
    Co se týká náhrady BVP-2 myslím,že ideální by bylo pokračovat v přezbrojení na kolové Pandury a mít jeden podvozek s tím,že by pro řadu úkolů stačilo zavést menší šestikolové verze.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    19:59 20.08.2014

    Zmodernizowany BVP ciężko będzie użyć jako klasyczny BVP... (czyli w formacji z czolgami i do walki z innymi czołgami i wozami) Niemniej taki wóz mógłby pełnić podobną role co ...Zobrazit celý příspěvek

    Zmodernizowany BVP ciężko będzie użyć jako klasyczny BVP... (czyli w formacji z czolgami i do walki z innymi czołgami i wozami)

    Niemniej taki wóz mógłby pełnić podobną role co pełni Stryker w piechocie amerykańskiej - czyli środek transportu - dla dobrze uzbrojonej i walcżacej cżesto bez wsparcia wozó piechoty zmotoryzowanej (amerykańska drużyna ma 9 osób - Javelin i dwa M249)

    4 takie BVP (28 miejsc) mogłbyby wozić pluton piechoty
    2 drużyny po 9
    sekcje dowodzenia plutonem (4 osoby)
    i 6 osobowa drużyna wsparcia (ciężko uzbrojona)

    Generalnie pomysł do pomyślenia - o ile BVP byłby faktycznie tani (powiedzmy moderniacja 4 BVP kosztowałaby tyle co 1 nowy Pandur)

    Ale i tak należy traktowąć to tylko jako tanie uzupełnienie.
    Czesi są o tyle lepszej sytuacji że mają KBVP Pandur. (wieć 1-2 bataliony takich BVP miałoby sens - o ile piechota dostalaby nową broń przeciwpancerną - Javelin/ SPIKE SR, i wsparcia! )
    Slowacy potrzebują innego BVP... W sumie używany i zmodernizowany Marder 1A5 to nie jest głupia myśl
    http://www.mycity-military.com...
    (Prawie jak SPz Puma)
    http://www.foto.stalowka.net/_...
    I "polski" akcent ;)

    W końcu trzeba mierzyć siły na zamiary - nowe wozy to spory wydatek, a tu jeszcze problem MiGów 29.Skrýt celý příspěvek

  • petres
    19:03 20.08.2014

    ... tak posadil bych do Šakala všechny ty (finančně) zainteresované, dal bych jim CZ 805 v původním provedení, na sebe "kvalitní" balistickou vestu a šup do Afgánu

    ... tak posadil bych do Šakala všechny ty (finančně) zainteresované, dal bych jim CZ 805 v původním provedení, na sebe "kvalitní" balistickou vestu a šup do Afgánu

  • petres
    18:59 20.08.2014

    Souhlasím se Zbrojir. Oponentní názor V. Bednara, který je na odkaze uvedeném zde Karlos73 stojí za to si přečíst, abychom věděli na čem jsme.

    Souhlasím se Zbrojir. Oponentní názor V. Bednara, který je na odkaze uvedeném zde Karlos73 stojí za to si přečíst, abychom věděli na čem jsme.

  • otecko
    18:46 20.08.2014

    Tak to snad ne! Stroj, který byl vyvíjen v sedmdesátých letech minulého století je již za svou technickou možností, ať je modernizován jak chce... připadá mi to , jako když jsem ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak to snad ne! Stroj, který byl vyvíjen v sedmdesátých letech minulého století je již za svou technickou možností, ať je modernizován jak chce... připadá mi to , jako když jsem viděl minulý týden že ukrajinská armáda v Doněcku někde vyhrabala- asi uloženky- tanky IS 3 , ty jsou sice ještě starší, ale aspoň mají pancíř.....
    Ať v tom manageři Excalibur Army jedou do Afghánu provádět patrolu kolem Bagrámu, pokud tedy najdou odvahu..Skrýt celý příspěvek

  • Zbrojir
    18:35 20.08.2014

    Není to tak dlouho, kdy jsem zde pod článkem „Česká zbrojovka investuje na Slovensku“ upozorňoval na značná rizika vyplývající z dohod o vzájemné spolupráci a koordinaci postupů ...Zobrazit celý příspěvek

    Není to tak dlouho, kdy jsem zde pod článkem „Česká zbrojovka investuje na Slovensku“ upozorňoval na značná rizika vyplývající z dohod o vzájemné spolupráci a koordinaci postupů při vyzbrojování ozbrojených sil členských zemí V4.

    Je to nepochybně snaha o obcházení soutěžních pravidel na úseku zadávání veřejných zakázek v oblasti obrany a bezpečnosti, ale s využitím nedokonalosti samotných společných pravidel EU.

    Deklarace společného nákupu více členských zemí je v podstatě jedinou možností, jak uniknout soutěžnímu prostředí, tedy novým evropským pravidlům o zadávání veřejných zakázek na úseku obrany a bezpečnosti (viz Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/81/ES), která měla eliminovat právě velké nákupy v nesoutěžním prostředí.

    Spolupráce zemí V4 má však jeden základní problém. Ti, co budou spolupracovat a zejména ti, co budou rozhodovat, budou projekty hradit z našich daní a konkurenční tlak na cenu, samozřejmě i na technickou kvalitu, zde nebude. Mám obavu, že se lobbisté V4, kteří reálně a významně ovlivňují rozhodování svých vlád, již předběžně dohodli.

    V intenzivní mediální masáži bude zajisté, tak jako obvykle, postupně zcela přebito ryze odborné hledisko kontraktu, a to četnými argumenty o podpoře domácího zbrojního průmyslu, záchraně či tvorbě nových pracovních příležitostí, nebo teoretické možnosti vývozu do výzbroje již zavedeného produktu.

    Mj. i tento článek můžeme k informační kampani za přidělení této veřejné zakázky domácímu zbrojnímu průmyslu jednoznačně přiřadit. Po pravdě, on by si při tendru na dodávku moderních výkonných IFV pravděpodobně ani neškrtl.

    Tvůrcům evropské soutěžní legislativy, ke které se ČR mj. před několika lety dobrovolně přihlásila, kromě transparentnosti a uplatnění soutěžního principu, šlo o celkové zefektivnění evropských zbrojních kapacit. Jasně a tvrdě řečeno, aby v regulérních soutěžích postupně odpadli ti slabí, kteří s vypětím všech sil, obvykle za masivní podpory své vlády, přezbrojí maximálně vlastní miniarmádu, a to zpravidla jen druhořadou technikou.

    Daňoví poplatníci V4 se budou muset pořádně otáčet, aby v zákulisí domluvené kontrakty ze svých daní uhradili. Další důležitou otázkou bude reálná „přidaná hodnota“ uskutečněných akvizic pro ozbrojené síly členských zemí.

    Takže stát A koupí od státu B nikterak špičkovou útočnou pušku např. za 140 % obvyklé ceny tržní a stát B si za to nechá od státu A zmodernizovat BVP 2, rovněž za přemrštěnou cenu. Obě vlády a politicko-ekonomické lobby zejména, budou spokojeny, vždyť nikdo z nich na spolupráci neprodělal, ba naopak. A to zde nehovořím o takových parametrech, zda je modernizace BVP 2, vzhledem k řadě technických limitů, vlastně účelná, hospodárná a tedy i efektivní. Na to se vojáků politici samozřejmě ptát nebudou, resp. budou vyžadovat pouze striktní souhlas, podobně jako v případě nákupu letounů CASA. A generálové bývají hrdinové zpravidla již jen v literatuře (viz rychlá proměna názorů Vlastimila Picka).Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    18:32 20.08.2014

    Ale prd na vycvicenosti. Mozes mat pilota f1 ale ked ho posadis do fabie tak velku cenu nemecka formule jedna nevyhra.

    Ale prd na vycvicenosti. Mozes mat pilota f1 ale ked ho posadis do fabie tak velku cenu nemecka formule jedna nevyhra.

  • Juraj
    17:48 20.08.2014

    Srat na zapadne stroje Cesko a Slovensko nech sa spolupraca poriadne rozbehne a nech obe armady budu mat nove stroje a je jedno ci je horsi alebo lepsi ci je lepsi stroj zo zapadu ...Zobrazit celý příspěvek

    Srat na zapadne stroje Cesko a Slovensko nech sa spolupraca poriadne rozbehne a nech obe armady budu mat nove stroje a je jedno ci je horsi alebo lepsi ci je lepsi stroj zo zapadu alebo vychodu stale zalezi na dobrej vycvicenej posadke vozidla !Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    17:29 20.08.2014

    Toto vozidlo je filmova rekvizita na baze bvp. Nieco ako ked sa nataca film z 2sv. Vojny a potrebuju tigra tak olepia t34 aby vyzeral ako tiger. Co som pocul tak na skuskach ...Zobrazit celý příspěvek

    Toto vozidlo je filmova rekvizita na baze bvp. Nieco ako ked sa nataca film z 2sv. Vojny a potrebuju tigra tak olepia t34 aby vyzeral ako tiger. Co som pocul tak na skuskach pohorelo ako fakla.

    "Jazdi to? Jazdi! Striela to? Striela! Tak co do pice chcete"
    Neznamy dostojnikSkrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    14:01 20.08.2014

    Suhlasim s marfolodej, v porovnani s tymto nesiaha ŠAKAL konkurencii ani "po kolena". Cely projekt ide po lobistickej linni, ci na ceskej, alebo slovenskej strany. Priklanam sa k ...Zobrazit celý příspěvek

    Suhlasim s marfolodej, v porovnani s tymto nesiaha ŠAKAL konkurencii ani "po kolena". Cely projekt ide po lobistickej linni, ci na ceskej, alebo slovenskej strany. Priklanam sa k nazoru V.Bednara.
    http://vladimirbednar.blog.sme...
    Pocul som sumy, ze na slovenskych vojskovych skuskach moc ten prototyp neoslnil, zevraj slaby podvozok, preto tak nizka vaha vozidla, nizky stupen pancierovania. Akurat nova veza TURRA 30 splna podmienky, aj ked tu som tiez prekvapeny preco sa hned nepreslo na standart NATO a montuje sa sem 30mm rusky kanon 2A42?
    Ja chcem apelovat na odbornu verejnost, armadu, aby zvazili, ci posadia do tohoto bojoveho prostriedku vojakov a poslu do realneho konfliktu. Podla mna koncepcia BVP1 a BVP2 je uz moralne zastarala, koncepsia je tazko modernizopvatelna, myslim si, ze dalej drzat a modernizovat tieto sovietske koncepcie je uz prekonane. Som zastanca nakupu bud repasovanych osvedcenych zapadnych BVP, alebo kupu niektoreho z tychto typov s licencnou vyrobou, tak ako to spravili Poliaci (ak budu obstaravat oba nase staty, tak pocet kusov bude viac ako 200).Skrýt celý příspěvek

  • marfolodej
    13:32 20.08.2014

    na debatu, jednoduchá věc...jakou bojovou hodnotu má IFV o hmotnosti 18t? Puma - 30t, Bradley - 27t, DARDO - 23t, Abhay - 23t, Type 89 - 27t (můj favorit), CV90 - 23t, BIONIX - ...Zobrazit celý příspěvek

    na debatu, jednoduchá věc...jakou bojovou hodnotu má IFV o hmotnosti 18t?

    Puma - 30t, Bradley - 27t, DARDO - 23t, Abhay - 23t, Type 89 - 27t (můj favorit), CV90 - 23t, BIONIX - 23t, Warrior - 25t

    Vždyť ten rozdíl v hmotnosti je neskutečný. Nebudu přece posílt vojáky na bojiště v pojizdné dřevěné skříni, život vojáků má celkou cenu. Být to na mě, tak je do Šakala neposadím.
    Škoda že Japonci svoje hračky nesmí vyvážet :-(Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3