Iljušin Il-112V: Nástupce letadel An-26 se chystá na první let

První prototyp vojenského dopravního letounu Il-112V (0101) na montážní lince. / VASO

Vyvíjený ruský lehký dopravní letoun Iljušin Il-112V v ruské armádě nahradí letitá dopravní letadla Antonov An-26. Podle Alexandera Bykova, ředitele programu Il-112V ve firmě Iljušin, první letuschopný prototyp dokončil vibrační testy a na přelomu října a listopadu provede svůj premiérový testovací let.

Výroba Il-112V probíhá ve voroněžském leteckém závodě (VASO). Na produkci se podílí také Aviastar-SP dodávkami potahových panelů trupu, servisních krytek a dveří, a dalších více než 30 subdodavatelů. VASO kromě sériové výroby zajišťuje kompletaci dvou prototypů, jednoho pro letové zkoušky (0101) a jednoho pro statické a únavové zkoušky (0102).

První prototyp již prošel vibračními testy v Centrálním aerohydrodynamickém institutu v Žukovském. Podle Bykova testy dopadly dobře a letoun 0101 poprvé vzlétne na přelomu října a listopadu. Konec první etapy státních zkoušek je naplánován na rok 2019 a ten samý rok se do zkušebního programu zapojí první dva sériové stroje (0103 a 0104).

Ministerstvo obrany Ruské federace pro své vzdušně-kosmické síly nakoupí minimálně 100 letounů Il-112V s tím, že první sériové Il-112V převezme v roce 2020. Různé ruské vládní agentury do roku 2030 chtějí nakoupit nejméně 200 letounů tohoto typu, včetně civilní verze Il-112T.

Letoun v ruském letectvu nahradí především dopravní An-24 a An-26. Letectvo stále papírově vlastní zhruba 200 letounů An-26, z toho okolo stovky antonovů provozuje aktivně. Podle nedávného vystoupení ruského minsitra obrany Sergeje Šojgy však 80 % letounům An-26 končí v roce 2030 technická životnost a je tedy nutné přijmout náhradu v podobě Il-112V.

Výrobní podnik VASO investoval do montážní linky 1,3 miliardy rublů (441 milionů Kč), což umožní od roku 2020 vyrábět až 24 letadel Il-112V ročně. Je důležité dodat, že Il-112V je vyroben výhradně z ruských součástek a dílů.

Přípravné práce na projektu Il-112V byly spuštěny již v roce 1994 a konstruktéři při jeho vývoji zúročili poznatky získané z vývoje dopravního letounu Il-114. Vývoj Il-112V však provázejí od samého počátku technické a finanční problémy, a také mnohaletá zdržení:

V květnu 2003 si Il-112V vybralo jako náhradu za An-26 ruské vojenské letectvo. Ekonomická krize však omezila státní financování programu a v roce 2010 ruské ministerstvo obrany oznámilo firmě Iljušin, že si má nadále hradit vývoj Il-112V z vlastních zdrojů.

V květnu roku 2011 přišla pro program Il-112V další rána ‒ ruské ministerstvo obrany Ruska se rozhodlo od plánovaného pořízení Il-112V upustit ve prospěch nákupu ukrajinských transportních strojů An-140T.

Ministerstvo obrany odebralo devět An-140T, ale po ruské anexi Krymu došlo k ochlazení vztahů mezi Ruskem a Ukrajinou a nakupování An-140T začalo být v Rusku nežádoucí. Do popředí se tak znovu dostalo dokončení vývoje Il-112V.

Problémy s vývojem, včetně silně kritických článků v ruském tisku, však pokračují dodnes. S poslední závažnou kritikou přišel v červenci ruský deník Vzgľjad. Podle deníku, který se odvolává na zdroje „blízké generálnímu štábu“, přetížení prvního vyrobeného letounu je až 40 % (tři tuny), místo povolených 10 % ‒ letoun je jednoduše příliš těžký.

Generální ředitel Iljušin Alexej Rogozin přiznal zpoždění, ale zprávy o konci programu dementoval: „Technika takového výpočtu [40 % - pozn. red. ] je překvapivá. Existuje přetížení, ale mnohem menší. V tomto okamžiku jsme přijali opatření a podnikáme poměrně aktivní akce zaměřené na snížení hmotnosti na stanovené hodnoty. Jsem si jistý, že tento úkol splníme.“

„Jedná se o zcela nový letoun. Samozřejmě, že aktuální stav celého leteckého průmyslu se projevuje při jeho výrobě,“ dodal Rogozin s tím, že firma Iljušin má problém především se subdodavateli jednotlivých dílů.


Reportáž ruské televize z návštěvy podniku VASO místopředsedy Ruské federace pro vojensko-průmyslový komplex Jurije Borisova.

V každém případě v průběhu vývoje došlo k nárůstu maximální vzletové hmotnosti letounu z 19,7 tun na 21 tun a výkon použitých motorů TV7-117ST (2× 2059 kW) se stal nedostatečný. Výsledkem je pokles nosnosti z 6000 kg (jak schválilo ruské ministerstvo obrany) na 5000 kg a pokles doletu s maximálním zatížením z 3000 km na 1200 km (2400 km s 3500 kg nákladu).

Díky málo výkonným motorům navíc Il-112V nebude moci na své palubě přepravovat více než 50 vojáků, 26 výsadkářů nebo 23 raněných na nosítkách. Z tohoto důvodu se výhledově pro Il-112V počítá s perspektivním motorem VK-3500 (2× 2570 kW), který však zatím není k dispozici.

Program lehkého dopravního letadla Il-112V ukazuje na tristní stav ruského leteckého průmyslu, především toho dopravního. Firma Iljušin se doslova „pere“ s vývojem lehkého Il-112, přitom musí dokončit vývoj mnohem složitějšího středního proudového dopravního letadla Il-76MD-90A (vývoj také stíhají závažné problémy) a spekuluje se dokonce o vývoji nástupce těžkých An-124.

„Smlouva na dodávku 38 vojenských dopravních letadel [Il-76 - pozn. red. ] do Číny je přerušena. Dodání dvou Il-76MF do Jordánska bylo provedeno s významným zpožděním. Projekt Il-214 / MTA [střední dopravní letoun - pozn. red.] selhal. Program obnovy výroby Il-76 je zcela mimo kontrolu. Jediné letadlo [Il-76 - pozn. red.] v testovacím provozu vykazuje velmi nízkou provozní spolehlivost. Existují velmi velké obavy z vývoje Il-112V. Pokud společnost nedokázala za deset let obnovit výrobu Il-76, jaké jsou šance na úspěch při oživení složitějších a v zahraničí navržených An-124, pro které neexistuje ani žádný motor?“ nebere si s firmou Iljušin servítky ruský vojenský analytik Ruslan Puchov, šéf moskevského think-tanku CAST (Centre for Analysis of Strategies and Technologies) a člen Veřejné rady ruského ministerstva obrany.

V každém případě ruské letectvo nutně potřebuje nahradit flotilu svých stárnoucích dopravních letadel a zdá se, že vlastními silami to nezvládne. Nákup západních letounů je mimo realitu, takže nebude překvapením, pokud v ruském letectvu v příští dekádě uvidíme létat čínská dopravní letadla jako Shaanxi Y-9 nebo Xian Y-20.

Zdroj: Ruslet, TASS, Vzgljad
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Chramčichin: Klauni z NATO nás neohrozí, hrozba je Čína

Aleksandr Chramčichin, zástupce ředitele moskevského Ústavu politické a vojenské analýzy, v článku ...

Bojové vozidlo Kurganěc-25 se chystá na vojskové zkoušky

V letech 2019 až 2021 ruská armáda získá neurčitý počet prototypů bojových vozidel Kurganěc-25. ...

Letoun L-159T2 pro českou armádu absolvoval první let

První z letounů L-159T2 pro Vzdušné síly Armády ČR úspěšně zvládl zálet. První let nového ...

KC-Z: Stealth tankery pro americké letectvo

Americké letectvo (USAF) rozvíjí v rámci programu KC-Z koncept „neviditelných“ vzdušných tankerů. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • fenri
    19:29 15.10.2018

    Logik: trup Médi je 2x delší, než u B-29. Není to jezevčík, aby to šlo natáhnout. Abyste zachoval tuhost skeletu, musí být prostě jiný. Navíc trup Medvěda je ZÁSADNĚ více namáhán, ...Zobrazit celý příspěvek

    Logik: trup Médi je 2x delší, než u B-29. Není to jezevčík, aby to šlo natáhnout. Abyste zachoval tuhost skeletu, musí být prostě jiný. Navíc trup Medvěda je ZÁSADNĚ více namáhán, než trup B-29. To letadlo má skoro dvojnásobnou rychlost, na centroplán přenáší více než 7x vyšší výkon a trojnásobnou hmotnost. To beze změny konstrukce nedáte.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    19:09 15.10.2018

    Crusader: nenese, ale nesl - a pumovnici má dnes stejně jako před sedmdesáti lety. To, že se do ní dneska nenakládaj pumy ale "rakety" je z pohledu konstrukce stroje detail. ...Zobrazit celý příspěvek

    Crusader: nenese, ale nesl - a pumovnici má dnes stejně jako před sedmdesáti lety. To, že se do ní dneska nenakládaj pumy ale "rakety" je z pohledu konstrukce stroje detail. Námořní verze Tu-142 navíc bomby (hlubinné nálože proti ponorkám) i běžně nosí.
    Kromě toho, dnes se označuje za bombardér i stroj nesoucí řízené střely, takže todle je fakt chytání za slovíčko.

    Jinak, co se týče příbuznosti B-29 a T-95, tak Medvěd má "zbrusu nový" pohon a křídlo, ale trup má opravdu (přes Tu-80/85) odvozenej z Tu-4. Tvrdit, že to je B-29 je teda více než přehnané, ale ta letadla mají k sobě dosti blízko.
    Viz např.
    https://www.airlinereporter.co... Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    18:57 15.10.2018

    Ještě pro pobavení a aby to nezapadlo Czertik: "te tvoji b-29..budes se divit aler ta ti dodnes bojove lita, v rusku, pod jinym jmenem, s jinymy motory...a preklapive ma uplne ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě pro pobavení a aby to nezapadlo
    Czertik: "te tvoji b-29..budes se divit aler ta ti dodnes bojove lita, v rusku, pod jinym jmenem, s jinymy motory...a preklapive ma uplne stejne ukoly jako b-2. "

    Čili czertik netvrdí nic o vývojových verzích apod. Czertik tvdí, že Tu-95 JE B-29, jen s jinými motory a jménem. A dále tvrdí, že úkoilem Tu-95 je pronikat systémy PVO vyspělých států, což je další kravina hodná czertika.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    18:25 15.10.2018

    Dušan: zklamu vás, ale v ruské nomenklatuře je Tu-95 skutečně raketonosec. To letadlo není určeno k BOMBARDOVÁNÍ. Tohle označení možná akceptují novináři idnesu. Na rozdíl od ...Zobrazit celý příspěvek

    Dušan: zklamu vás, ale v ruské nomenklatuře je Tu-95 skutečně raketonosec. To letadlo není určeno k BOMBARDOVÁNÍ. Tohle označení možná akceptují novináři idnesu.
    Na rozdíl od B-52 Tu-95 nebombarduje. I v Syrii útočil Ch-555, ačkoliv levnější a jednodušší by bylo čmoudy "práškovat" železem. To ale zůstalo vyhrazeno pro Tu-22M. Ostatně Tu-95 (M) ani nemá aktuální zaměřovač pro shoz konvenčních pum (SVP-24)...
    Kouzlo je v tom, že čertík psal, že Tu-95 je vlastně B-29. Kromě mnoha jiných idiotských tezí to odvozoval z toho, že mají stejné určení. No a vtip je v tom, že nemají.
    Ale jinak ano, z mé strany to byl joke, kdy jsem čekal, že si čertík na vidle naběhne a stalo se tak na 110%Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    18:10 15.10.2018

    crusader, gangut, Czertik Samozrejme, že bombardér nie je úplne presné označenie strojov ako Tu-160 či Tu-95, ale všeobecne sa používa a akceptuje ... fenri si len našiel ...Zobrazit celý příspěvek

    crusader, gangut, Czertik

    Samozrejme, že bombardér nie je úplne presné označenie strojov ako Tu-160 či Tu-95, ale všeobecne sa používa a akceptuje ... fenri si len našiel komický detail aby sa trochu "odreagoval" : )

    http://www.tupolev.ru/en/milit... Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    13:52 15.10.2018

    čertíku, fenri tím myslí, že Tu-95 je určen jako nosič střel s plochou dráhou letu, to znamená, že nenese bomby jako klasický bombardér (jako třeba B-2). Co víc bys chtěl vědět?

    čertíku, fenri tím myslí, že Tu-95 je určen jako nosič střel s plochou dráhou letu, to znamená, že nenese bomby jako klasický bombardér (jako třeba B-2). Co víc bys chtěl vědět?

  • gangut
    13:50 15.10.2018

    Czertik
    Tu-95 od cca 70-tych rokov neslúži ako bombardér. Rovnako ako Tu-160 je to nosič riadených striel. Ako bombardér rusi používajú Tu-22M.

    Czertik
    Tu-95 od cca 70-tych rokov neslúži ako bombardér. Rovnako ako Tu-160 je to nosič riadených striel. Ako bombardér rusi používajú Tu-22M.

  • Czertik
    11:17 15.10.2018

    fenti kdyt tu-95 neni bombarder...co to teda je ? jinak primo ze sputniku Obrovský strategický bombardér Tu-95 se může na první pohled zdát anachronismem v době „neviditelných ...Zobrazit celý příspěvek

    fenti
    kdyt tu-95 neni bombarder...co to teda je ?
    jinak primo ze sputniku
    Obrovský strategický bombardér Tu-95 se může na první pohled zdát anachronismem v době „neviditelných letadel", je ale schopen rozdrtit nepřítele na padrť, podotýká vydání.

    a kdo by to mel vedet lip nez sami rusove ?
    a i wiki ho radi mezi strategicke bombardery.
    je sice pekne ze neustale omilas co tu-95 neni, ale bylo by pekne kdyb rekl co to teda to tu-95 je.

    a ne skutecne ja sem nidke netrdil ze an-132 je uplne rozdilne letadlo nez an-32.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    22:34 14.10.2018

    Czertik: vyvoj Tu-4 byl ukoncen spolu s Tu-85. Tu-95 je navazujici, ale neprima linie. Stejne jako B-52 navazuje na B-47, ktery navazuje na B-50. K tematu. Driv nebo pozdeji ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik: vyvoj Tu-4 byl ukoncen spolu s Tu-85. Tu-95 je navazujici, ale neprima linie. Stejne jako B-52 navazuje na B-47, ktery navazuje na B-50.

    K tematu. Driv nebo pozdeji budou rusove nakupovat i cizi letouny. Pokud nebude jejich vyvoj a vxroba ziskova, tak si neudrzi proste vse. Prinejlepsim to bude licence. A kde ztraci nejvice? V malych strojich.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    22:18 14.10.2018

    Czertik: děláte ze sebe blba abyste zvedl počet hitů na AN, nebo jste se s tím narodil? Tu-95 sdlí trup s B-29? Myslíte ten dvojnásob dlouhý zcela jinak vypadající, vyzbrojený a ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik: děláte ze sebe blba abyste zvedl počet hitů na AN, nebo jste se s tím narodil? Tu-95 sdlí trup s B-29? Myslíte ten dvojnásob dlouhý zcela jinak vypadající, vyzbrojený a vystrojený trup? Podovzek B-29 byl dimenzován na skoro 200 tun?? Proboha proč, nebyl pak pro B-29 trošku předimanzovaný a těžký (B-29 váží méně než třetinu Tu-95)??
    Geometrie křídla?: vždyť říkám, Raptor je vlastně stejný, jako wrightovic letadlo. Na "drobné" rozdíly lze říci "...a co jako".
    Výkon B-29 cca 8800 koní. Výkon Tu-95 cca 60 000 koní. Vlastně stejné éro, že?
    A ne komiku, Tu-95 NENÍ bombardér. Jeho role je úplně a naprosto jiná.
    Mimochodem i na té wiki, ze které asi čerpáte je jasně napsáno, že Tu-95 NENÍ B-29

    Ještě pro obecního blba Dušana: pozritě se na vývoj Raptora. Na jeho počátku je Flyer. Zcela jednoznačně, neoddiskutovatelně a typ po typu doložitelně :-)
    A co se týče argumentů ze Sputniku: nevím, na rozdíl od vás (jak je zjevné) je neznám. Dal jsem sem linky, které nejsou ze Sputniku a které říkají, že jste čobol. Jestli náhodou totéž říká Sputnik...však on Hitler také jistě uznával, že Slunce je žluté a kulaté. Je každý, kdo netvrdí, že Slunce je černé a hranaté, nácek? Ale jsem rád, že tu máme alespoň jendoho čtenáře Sputniku. Ba i poznámky si soudruh asi dělá...

    Ale stejně je to roztomilé, že v jedné diskuzi se sejdou dva tydýti, co ruku v ruce tvrdí že An-132 je vlastně úplně jiné letadlo, než An-32 a ZÁROVEŇ Tu-95 je vlastně stejné letadlo jako B-29. To nevymyslíš...Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    22:04 14.10.2018

    Dušan: s národnostmi jste přišel vy. Jinak stále čekám na to, jaký je hlavní "IMPROVED" An-132 kromě PWC motorů a co je tedy westernizace, když ne zabudování avuioniky Honeywell. ...Zobrazit celý příspěvek

    Dušan: s národnostmi jste přišel vy. Jinak stále čekám na to, jaký je hlavní "IMPROVED" An-132 kromě PWC motorů a co je tedy westernizace, když ne zabudování avuioniky Honeywell.
    A pak se konečně dostaneme k tomu, jeslti je srovnatelný objem prací vyvinout od začátku nvé letadlo+nové motory+novou avioniku, nebo vzít 50 let staré éro (dobré'a dát na něj nové cizí motory a novou cizí avioniku.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    21:44 14.10.2018

    A pokud tu-95 neni bombarder..tak co to teda je ?
    A jak se jeho pripadna skladba lisi treba od one zminene b-2 ?

    A pokud tu-95 neni bombarder..tak co to teda je ?
    A jak se jeho pripadna skladba lisi treba od one zminene b-2 ?

  • Czertik
    21:41 14.10.2018

    ne, skutecne tu-95 ma s tu-4 par veci spolecneho, krome jineho treba (zvetseny) trup a podvozek. Ano, kridlo je sipove..a co jako ? Sem spas ze 95 je vyvojova verze tu-4, ne jeho ...Zobrazit celý příspěvek

    ne, skutecne tu-95 ma s tu-4 par veci spolecneho, krome jineho treba (zvetseny) trup a podvozek. Ano, kridlo je sipove..a co jako ?
    Sem spas ze 95 je vyvojova verze tu-4, ne jeho mopdernizace.
    Nebo mas problem prijmout ze su-17 vychazi ze su-7 ? Vzdyt se prece taky lisi v kridlu.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:19 14.10.2018

    Pozri si vyvoj B-52. Na zacatku byla B-9.

    Pozri si vyvoj B-52. Na zacatku byla B-9.

  • dusan
    21:12 14.10.2018

    skelet Pozrite si vývoj u Tupoleva .... na začiatku vývoja Tu-95 bol B-29/Tu-4 ... danny Sorry, ale nemohol som si to odpustiť ... argumenty na Sputniku sú rovnaké ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet

    Pozrite si vývoj u Tupoleva .... na začiatku vývoja Tu-95 bol B-29/Tu-4 ...

    danny

    Sorry, ale nemohol som si to odpustiť ... argumenty na Sputniku sú rovnaké ....rovnako smiešne ....

    fenri

    Naozaj nemienim zabíjať čas hlúposťami typu akej národnosti bol ten ktorý konštruktér ..... to je naozaj smiešna "disciplína" ....Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    21:07 14.10.2018

    Czertik : pokud je Tu-95 verze B-29, pak je Raptor jen verze letadla bratrů Wrightů. Pokud nevidíte rozdíl v aerodynamice (přímá vs. šípová kridla), pohonu jiné generace, výkonů z ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik : pokud je Tu-95 verze B-29, pak je Raptor jen verze letadla bratrů Wrightů. Pokud nevidíte rozdíl v aerodynamice (přímá vs. šípová kridla), pohonu jiné generace, výkonů z jiného světa a hlavně i účelu (ne chlapče, Tu-95 není bombardér), pak sorryjako.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:52 14.10.2018

    Tu-95 ma s Tu-4 jedinou spojitost. Taky je to letadlo

    Tu-95 ma s Tu-4 jedinou spojitost. Taky je to letadlo

  • Czertik
    20:46 14.10.2018

    fenri a k tomu tvojemu poslednimu, ze vse si musi rusove vyvinout sami, narozdil od ukrosu, a ze je to daleko slozitejsi a nakaldnejsi - mas samozrejme pravdu, ale zapominas na ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri
    a k tomu tvojemu poslednimu, ze vse si musi rusove vyvinout sami, narozdil od ukrosu, a ze je to daleko slozitejsi a nakaldnejsi - mas samozrejme pravdu, ale zapominas na jednu postatnou vec. Nebyt putina a jeho ukrajinskeho dobrodruzstvi, tak by spoustu veci co si ted musi vyvinout by vyvyjet nemusely a jednoduse by si je koupily (od ukrosu).

    A ktera ze to b-29 bojove lita ?

    Tu-95, coz je vyvojova verze tu-4, coz byla ruska kopie b-29. Jeste nejake otazky ?Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    20:18 14.10.2018

    fenri rozcilujes se tu pekne, ale zcela zbytecne :). Ano mas plnou pravdsu v tom, ze ukrosove se svym an-132 budsou zcela v pytly, pokud se jim jakykoliv zahrancini dodavatel ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri
    rozcilujes se tu pekne, ale zcela zbytecne :). Ano mas plnou pravdsu v tom, ze ukrosove se svym an-132 budsou zcela v pytly, pokud se jim jakykoliv zahrancini dodavatel rozhodne, ze jim proste nebude cokoliv dodavat. Budou to pro ne problemy, a extra naklady navic najit jineho dodavatele (a je jedno jestli domaciho nebo z ciziny).
    Ale to je asi tak vse. Holt jestli sis nevsim, tak ukrosove dnes uz sou ve valce, a asi usoudili ze je lepsi vyrabet letou hned, byt ze spousty cizich dilu, nez ho vyrabet za 10 let (bez toho aby jeho vyroba generovalal jakykoliv zisk) zcela z domacich dilu, a to jeste mozna...pristup jaky maji rusove u sveho il-112.

    No, a kdyz uz si zminil ten sn-124, tak by me skutecne zajimalo cim ho chteji nahradit, kdyz zadny podobne velky letoun vyvinuty nemaji a s produkci mensiho il-76/78 maji problemy. A vyvoje s "malinkatym" (ve srovani s jmenovanymy) il-112 maji velke problemy.
    Kdyz vidim jake maji problemy s timhle a za jak dlouho jim koci zivotnost an-124...tak by meli s vyveojem jejich nahrady zacit co nejdriv. Aby skutecne neskoncili u toho, ze budou muset koupit cinske letouny, aby meli neco co lita.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    20:13 14.10.2018

    Czertik: až bude Il-112 definitivně odepsaný, tak si povime:-)
    Jaký B-29 litá bojově?

    Czertik: až bude Il-112 definitivně odepsaný, tak si povime:-)
    Jaký B-29 litá bojově?

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 7