Iljušin Il-112V: Nástupce letadel An-26 se chystá na první let

První prototyp vojenského dopravního letounu Il-112V (0101) na montážní lince. / VASO

Vyvíjený ruský lehký dopravní letoun Iljušin Il-112V v ruské armádě nahradí letitá dopravní letadla Antonov An-26. Podle Alexandera Bykova, ředitele programu Il-112V ve firmě Iljušin, první letuschopný prototyp dokončil vibrační testy a na přelomu října a listopadu provede svůj premiérový testovací let.

Výroba Il-112V probíhá ve voroněžském leteckém závodě (VASO). Na produkci se podílí také Aviastar-SP dodávkami potahových panelů trupu, servisních krytek a dveří, a dalších více než 30 subdodavatelů. VASO kromě sériové výroby zajišťuje kompletaci dvou prototypů, jednoho pro letové zkoušky (0101) a jednoho pro statické a únavové zkoušky (0102).

První prototyp již prošel vibračními testy v Centrálním aerohydrodynamickém institutu v Žukovském. Podle Bykova testy dopadly dobře a letoun 0101 poprvé vzlétne na přelomu října a listopadu. Konec první etapy státních zkoušek je naplánován na rok 2019 a ten samý rok se do zkušebního programu zapojí první dva sériové stroje (0103 a 0104).

Ministerstvo obrany Ruské federace pro své vzdušně-kosmické síly nakoupí minimálně 100 letounů Il-112V s tím, že první sériové Il-112V převezme v roce 2020. Různé ruské vládní agentury do roku 2030 chtějí nakoupit nejméně 200 letounů tohoto typu, včetně civilní verze Il-112T.

Letoun v ruském letectvu nahradí především dopravní An-24 a An-26. Letectvo stále papírově vlastní zhruba 200 letounů An-26, z toho okolo stovky antonovů provozuje aktivně. Podle nedávného vystoupení ruského minsitra obrany Sergeje Šojgy však 80 % letounům An-26 končí v roce 2030 technická životnost a je tedy nutné přijmout náhradu v podobě Il-112V.

Výrobní podnik VASO investoval do montážní linky 1,3 miliardy rublů (441 milionů Kč), což umožní od roku 2020 vyrábět až 24 letadel Il-112V ročně. Je důležité dodat, že Il-112V je vyroben výhradně z ruských součástek a dílů.

Přípravné práce na projektu Il-112V byly spuštěny již v roce 1994 a konstruktéři při jeho vývoji zúročili poznatky získané z vývoje dopravního letounu Il-114. Vývoj Il-112V však provázejí od samého počátku technické a finanční problémy, a také mnohaletá zdržení:

V květnu 2003 si Il-112V vybralo jako náhradu za An-26 ruské vojenské letectvo. Ekonomická krize však omezila státní financování programu a v roce 2010 ruské ministerstvo obrany oznámilo firmě Iljušin, že si má nadále hradit vývoj Il-112V z vlastních zdrojů.

V květnu roku 2011 přišla pro program Il-112V další rána ‒ ruské ministerstvo obrany Ruska se rozhodlo od plánovaného pořízení Il-112V upustit ve prospěch nákupu ukrajinských transportních strojů An-140T.

Ministerstvo obrany odebralo devět An-140T, ale po ruské anexi Krymu došlo k ochlazení vztahů mezi Ruskem a Ukrajinou a nakupování An-140T začalo být v Rusku nežádoucí. Do popředí se tak znovu dostalo dokončení vývoje Il-112V.

Problémy s vývojem, včetně silně kritických článků v ruském tisku, však pokračují dodnes. S poslední závažnou kritikou přišel v červenci ruský deník Vzgľjad. Podle deníku, který se odvolává na zdroje „blízké generálnímu štábu“, přetížení prvního vyrobeného letounu je až 40 % (tři tuny), místo povolených 10 % ‒ letoun je jednoduše příliš těžký.

Generální ředitel Iljušin Alexej Rogozin přiznal zpoždění, ale zprávy o konci programu dementoval: „Technika takového výpočtu [40 % - pozn. red. ] je překvapivá. Existuje přetížení, ale mnohem menší. V tomto okamžiku jsme přijali opatření a podnikáme poměrně aktivní akce zaměřené na snížení hmotnosti na stanovené hodnoty. Jsem si jistý, že tento úkol splníme.“

„Jedná se o zcela nový letoun. Samozřejmě, že aktuální stav celého leteckého průmyslu se projevuje při jeho výrobě,“ dodal Rogozin s tím, že firma Iljušin má problém především se subdodavateli jednotlivých dílů.


Reportáž ruské televize z návštěvy podniku VASO místopředsedy Ruské federace pro vojensko-průmyslový komplex Jurije Borisova.

V každém případě v průběhu vývoje došlo k nárůstu maximální vzletové hmotnosti letounu z 19,7 tun na 21 tun a výkon použitých motorů TV7-117ST (2× 2059 kW) se stal nedostatečný. Výsledkem je pokles nosnosti z 6000 kg (jak schválilo ruské ministerstvo obrany) na 5000 kg a pokles doletu s maximálním zatížením z 3000 km na 1200 km (2400 km s 3500 kg nákladu).

Díky málo výkonným motorům navíc Il-112V nebude moci na své palubě přepravovat více než 50 vojáků, 26 výsadkářů nebo 23 raněných na nosítkách. Z tohoto důvodu se výhledově pro Il-112V počítá s perspektivním motorem VK-3500 (2× 2570 kW), který však zatím není k dispozici.

Program lehkého dopravního letadla Il-112V ukazuje na tristní stav ruského leteckého průmyslu, především toho dopravního. Firma Iljušin se doslova „pere“ s vývojem lehkého Il-112, přitom musí dokončit vývoj mnohem složitějšího středního proudového dopravního letadla Il-76MD-90A (vývoj také stíhají závažné problémy) a spekuluje se dokonce o vývoji nástupce těžkých An-124.

„Smlouva na dodávku 38 vojenských dopravních letadel [Il-76 - pozn. red. ] do Číny je přerušena. Dodání dvou Il-76MF do Jordánska bylo provedeno s významným zpožděním. Projekt Il-214 / MTA [střední dopravní letoun - pozn. red.] selhal. Program obnovy výroby Il-76 je zcela mimo kontrolu. Jediné letadlo [Il-76 - pozn. red.] v testovacím provozu vykazuje velmi nízkou provozní spolehlivost. Existují velmi velké obavy z vývoje Il-112V. Pokud společnost nedokázala za deset let obnovit výrobu Il-76, jaké jsou šance na úspěch při oživení složitějších a v zahraničí navržených An-124, pro které neexistuje ani žádný motor?“ nebere si s firmou Iljušin servítky ruský vojenský analytik Ruslan Puchov, šéf moskevského think-tanku CAST (Centre for Analysis of Strategies and Technologies) a člen Veřejné rady ruského ministerstva obrany.

V každém případě ruské letectvo nutně potřebuje nahradit flotilu svých stárnoucích dopravních letadel a zdá se, že vlastními silami to nezvládne. Nákup západních letounů je mimo realitu, takže nebude překvapením, pokud v ruském letectvu v příští dekádě uvidíme létat čínská dopravní letadla jako Shaanxi Y-9 nebo Xian Y-20.

Zdroj: Ruslet, TASS, Vzgljad
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Chramčichin: Klauni z NATO nás neohrozí, hrozba je Čína

Aleksandr Chramčichin, zástupce ředitele moskevského Ústavu politické a vojenské analýzy, v článku ...

Bojové vozidlo Kurganěc-25 se chystá na vojskové zkoušky

V letech 2019 až 2021 ruská armáda získá neurčitý počet prototypů bojových vozidel Kurganěc-25. ...

Letoun L-159T2 pro českou armádu absolvoval první let

První z letounů L-159T2 pro Vzdušné síly Armády ČR úspěšně zvládl zálet. První let nového ...

KC-Z: Stealth tankery pro americké letectvo

Americké letectvo (USAF) rozvíjí v rámci programu KC-Z koncept „neviditelných“ vzdušných tankerů. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • fotr
    18:47 10.10.2018

    Myslím že gangut a petris mají hodně pravdy a obrovskou roli hrálo i to že RF přišlo o důležité zdroje svých dřívějších vazalů a zpoždění nemohou dohnat nákupem technologií ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím že gangut a petris mají hodně pravdy a obrovskou roli hrálo i to že RF přišlo o důležité zdroje svých dřívějších vazalů a zpoždění nemohou dohnat nákupem technologií protože jim to nedovolí sankce. Pochopitelně také přišli o mnoho odborníků, staří odešli a nové za dobu stagnace nikdo nevychoval.
    Pokud někomu ujede vlak, tak ho bude dohánět těžko a draze. Zmíněný nákup v Číně je v těchto počtech asi nereálný, cena by byla úplně jinde než doma vyrobené, na to RF mít nebude. Už i rozpočet na ,,modernizaci" Kuzněcova, svoji ,,pýchu" seškrtali z původní částky na čtvrtinu a ani tak není jasné zda vůbec začne nebo skončí loď ve šrotu.Skrýt celý příspěvek

  • petris
    17:48 10.10.2018

    Czertik: Neviem či si niekedy prišiel do kontaktu s leteckou výrobou, ale predpokladám že nie, lebo si to predstavuješ ako hurvínek válku. Letecké normy vyžadujú obvykle úplne inú ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik:
    Neviem či si niekedy prišiel do kontaktu s leteckou výrobou, ale predpokladám že nie, lebo si to predstavuješ ako hurvínek válku. Letecké normy vyžadujú obvykle úplne inú kvalitu/tolerancie/materiály/výrobné postupy ako bežná technika. Predstava že ty ako nejaká 70 chlapová "eseročka" sa pred x rokmi oddelíš od nejakého štátneho podniku a 20-30 rokov si budeš držať know how napr. na opracovávanie stojín motorov z titánových zliatin, výrobnú dokumentáciu, 50 prípravkov, priestory, technológiu, kapacitu svojich dodávateľov atď. pretože ty vieš že o 30 rokov bude znovu treba vyrábať stojiny motorov pre Il-76, je celkom vtipná.
    Na tvoju otázku, čo robili posledných 30 rokov je jednoduchá odpoveď - väčšina z nich v tom čase ani neexistovala a tí čo existovali medzitým x krát zmenili svoj výrobný program.
    Proste ruský priemysel musí vygenerovať dostatočnú kapacitu na to aby sa projekty ako Il-112 a pod. dali realizovať aspoň relatívne bez závažnejších problémov a to je herkulovská úloha, ktorej splnenie nejakú dobu trvá.Skrýt celý příspěvek

  • gangut
    16:55 10.10.2018

    Czertik A vy ste zaspal dobu? Neviete, čo sa za posledných 30 rokov stalo? Letecký priemysel v Sojuze bol diverzifikovaný medzi všetky zvazové republiky. S rozpadom zvazu mnohé ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik
    A vy ste zaspal dobu? Neviete, čo sa za posledných 30 rokov stalo? Letecký priemysel v Sojuze bol diverzifikovaný medzi všetky zvazové republiky. S rozpadom zvazu mnohé kapacity zmizli. Podniky v Gruzínsku alebo v Kirgizku prakticky stoja .V Arménsku vám už nikto chemicky neofrézuje poťahový panel krídla. Produkcia po rozpade bola postavená na kooperácii z Ukrajinou a tam sa všetko zastavilo. Aj obnovenie tohoto projektu je len reakcia na ukrajinské obštrukcie ohľadom An-148/158. Ten sa mimochodom vo VASO vyrábal, bohužiaľ Antonov je držiteľom certifikátov.Skrýt celý příspěvek

  • black hole
    16:51 10.10.2018

    Nešpor no Europska časť určite zatiaľ nemá také kapacity, stredný Transall a pár kusov A 400M A nepočul som ani že by mali Europské armády doktrínu hromadného výsadku tak ako to ...Zobrazit celý příspěvek

    Nešpor no Europska časť určite zatiaľ nemá také kapacity, stredný Transall a pár kusov A 400M A nepočul som ani že by mali Europské armády doktrínu hromadného výsadku tak ako to predvádza VDV. samozrejme medzi dopravou materiálu a výsadkom je rozdiel.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    16:40 10.10.2018

    black hole tady se mylis, co se tyka celkovych schopnosti strategickeho airliftu, tak rusko je na tom dost bidne (jak vzhledem ke svoji rozloze, tak i tomu ze si hraje na ...Zobrazit celý příspěvek

    black hole
    tady se mylis, co se tyka celkovych schopnosti strategickeho airliftu, tak rusko je na tom dost bidne (jak vzhledem ke svoji rozloze, tak i tomu ze si hraje na supervelmoc). To jak moc bidne, ukazuje tu relativne nedavny clanek o ruskem cviceni kdy sesnazily vysadit paragany, tusim 2 divize..a k tomu potrebovaly prakticky vsechno co jim lita.
    A sem si jisty ze evropska cast nato ma daleko lepsi a celkovou vetsi kapacitu na airlift nez rusko. To ze si najimaji an-124 ruslan je jen proto, ze evropske staty nemaji tak velky letoun na prepravu velkych a tezkych nakladu.
    Sice nevim proc nepozadaji amikcy o jejich c-5 galaxy, ale to neresim.Skrýt celý příspěvek

  • black hole
    16:37 10.10.2018

    Skôr ta "bída a hrúza" je na Europskej strane :D čo sa týka kapacít transportného letectva

    Skôr ta "bída a hrúza" je na Europskej strane :D čo sa týka kapacít transportného letectva

  • Czertik
    16:35 10.10.2018

    petris Pokud maji problemy hlaven ti subdodavatele...tak se clovek musi ptat co delali poslednich 30 let ? To ze se nic nevyvyjelo je absolutne nepodtsatne, pokud se udrzela ...Zobrazit celý příspěvek

    petris
    Pokud maji problemy hlaven ti subdodavatele...tak se clovek musi ptat co delali poslednich 30 let ? To ze se nic nevyvyjelo je absolutne nepodtsatne, pokud se udrzela vyroba. pokud dokazes vyrobit pneumatiku o prumeru 1,2m tak ji dokazes vyrobit i novou ve velikosti 1,4/1 m (vyber si co chces). To same s hydraulickymy/elektrickymy rozvody, brzami apod. Vcetne ruzne velkych duralovych plechu na potah apod.

    Pokud v tech fabriokach zamestnavaji takove tulpasy, co proste nedokazi vyrobit iny tvar potahu jen proto, ze na nej nejsou zvykly a 30 let delali jen to same, tak neumi uz ani premyslet....pak je skutecne se na miste ptat, co za maty a paty tam dela ve vyrobe a technologii.Skrýt celý příspěvek

  • black hole
    16:29 10.10.2018

    Pepin Nešpor no tých IL 76 majú celkom dosť len by im bodla tá modernizácia na štandard MD 90A a to sa týka aj AN-124 tieto ťažné kone svoju prácu zatiaľ odvádzajú hlavne v Sýrií ...Zobrazit celý příspěvek

    Pepin Nešpor no tých IL 76 majú celkom dosť len by im bodla tá modernizácia na štandard MD 90A a to sa týka aj AN-124 tieto ťažné kone svoju prácu zatiaľ odvádzajú hlavne v Sýrií máloktoré letectvo má transportné kapacity ako Rusko a USA. Europská odpoveď A 400M zatiaľ pokulháva veď aj Bundeswehr a Frantíci využívajú Antonovy či už z Ruska alebo z Ukrajiny.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    16:26 10.10.2018

    No, pokud by v rusku museli litat cinske dopravni letouny...to by byla pro domaci vyrobce vic nez hamba. Navic nejde se zeptat, kde udelali soudruzi z ruska chybu, ze ta vyvyjena ...Zobrazit celý příspěvek

    No, pokud by v rusku museli litat cinske dopravni letouny...to by byla pro domaci vyrobce vic nez hamba. Navic nejde se zeptat, kde udelali soudruzi z ruska chybu, ze ta vyvyjena nahrada ma horsi vykony nez cca 60 let stara konstukce (an-24) pri lepsich materialech a moznostech vypoctu pevnosti, apod ? O tom, ze by se priblizila vykonejsi verzi an-26 snad nejde ani doufat.

    Pad urove ruskeho leteckeho prumyslu prisel rychleji nez sem ja osobne ocekaval.Skrýt celý příspěvek

  • petris
    16:13 10.10.2018

    danny: Tie problémy ani tak nemá Iljušin resp. BACO ako skôr ich subdodávatelia. Stavať nové lietadlo od piky (Il a vlastne celý ruský letecký priemysel nestaval nový typ ...Zobrazit celý příspěvek

    danny: Tie problémy ani tak nemá Iljušin resp. BACO ako skôr ich subdodávatelia. Stavať nové lietadlo od piky (Il a vlastne celý ruský letecký priemysel nestaval nový typ vojenského veľkého dopravného lietadla snáď 30 rokov) je extrémne zložité aj v ideálnych podmienkach. Skôr je div že to vôbec zvládajú. Letecký priemysel v Rusku ale robí očividné pokroky, takže oni tú sériovú výrobu skôr či neskôr rozbehnú aj pre Il-78M-90A, Il-76MD-90A aj pre 112.Skrýt celý příspěvek

  • otecko
    16:13 10.10.2018

    UnionPacific- já myslím, že j to proto aby stát donutil firmy k vývoji toho nejlepšího. V Evropě se dlouhé roky vyvíjí transportní A400 a vidíme, jak se dokáže chovat ...Zobrazit celý příspěvek

    UnionPacific- já myslím, že j to proto aby stát donutil firmy k vývoji toho nejlepšího.
    V Evropě se dlouhé roky vyvíjí transportní A400 a vidíme, jak se dokáže chovat monopol...se stále nataženou rukou, a skutek-zatím- utek.Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    15:37 10.10.2018

    Mimochodom, asi pred hodinou padol slovenský Albatros. Obaja piloti sa stihli katapultovať a prežili

    Mimochodom, asi pred hodinou padol slovenský Albatros. Obaja piloti sa stihli katapultovať a prežili

  • UnionPacific
    15:36 10.10.2018

    Ja tomu nerozumiem.Prečo si navzájom štátne firmy v Rusku nepomáhajú ? Suchoj robí svoj Superjet,Irkut svoj mc21 a Iljušin zdochýna...

    Ja tomu nerozumiem.Prečo si navzájom štátne firmy v Rusku nepomáhajú ? Suchoj robí svoj Superjet,Irkut svoj mc21 a Iljušin zdochýna...

  • danny
    15:29 10.10.2018

    petris: na druhou stranu těch vojenských zakázek má dost a spíš má problém s jejich plněním, než sháněním. Problémy s oživením výroby Il-76 jsou fakt zarážející... Přitom na ...Zobrazit celý příspěvek

    petris: na druhou stranu těch vojenských zakázek má dost a spíš má problém s jejich plněním, než sháněním. Problémy s oživením výroby Il-76 jsou fakt zarážející... Přitom na příkladu Suchoje je vidět, že to může jít. A to se SSJ vyvíjel od začátku.Skrýt celý příspěvek

  • petris
    13:15 10.10.2018

    Il-214 je upozadený práve preto aby sa plne dokončil vývoj Il-212. Práve Il-212/214 majú byť riešením problémov Iliušina, ktorý sa potrebuje presadiť aj na civilnom trhu. ...Zobrazit celý příspěvek

    Il-214 je upozadený práve preto aby sa plne dokončil vývoj Il-212. Práve Il-212/214 majú byť riešením problémov Iliušina, ktorý sa potrebuje presadiť aj na civilnom trhu. Momentálne je výroba v BACO vo Voroneži prakticky úplne závislá od vojenských objednávok čo limituje príjmy a možnosti rozvoja Iljušina.Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    12:48 10.10.2018

    Mimochodom, ako je na tom projekt Il-214? Nemáte niekto bližšie informácie?

    Mimochodom, ako je na tom projekt Il-214? Nemáte niekto bližšie informácie?

  • Miroslav
    12:42 10.10.2018

    Lorgarius: Ak firma s takým potenciálom, tradíciou a množstvom objednávok stagnuje a má problém plniť svoje záväzky, tak potom s ňou iste nie je všetko v poriadku. Vláda ju síce ...Zobrazit celý příspěvek

    Lorgarius: Ak firma s takým potenciálom, tradíciou a množstvom objednávok stagnuje a má problém plniť svoje záväzky, tak potom s ňou iste nie je všetko v poriadku. Vláda ju síce podrží ale v trhovom hospodárstve by asi dlho nevydržalaSkrýt celý příspěvek

  • mudry.udrzbar
    11:51 10.10.2018

    Pri frekvencii akou sa v Syrii tocia Il-76 Rusi asi pochopili, ze ak sa chcu dalej hrat na svetovu velmoc, tak by nemali tuto oblast zanedbavat.

    Pri frekvencii akou sa v Syrii tocia Il-76 Rusi asi pochopili, ze ak sa chcu dalej hrat na svetovu velmoc, tak by nemali tuto oblast zanedbavat.

  • Pepin Nešpor
    11:43 10.10.2018

    S pohledu logistyky, ktera mimo jine v 80-90%vyhrava valku jeto bida a hruza. Iljusin je bezesporu hooodne pozadu a cose tyce moderni techniky neboli avionatiky a jine. A novy ...Zobrazit celý příspěvek

    S pohledu logistyky, ktera mimo jine v 80-90%vyhrava valku jeto bida a hruza. Iljusin je bezesporu hooodne pozadu a cose tyce moderni techniky neboli avionatiky a jine. A novy il-112 by nejak vubec nenadchl spise zklamal.Skrýt celý příspěvek

  • lorgarius
    11:16 10.10.2018

    popri vsetkych tych stihackach, tankoch ci vrtulnikoch atd je toto dost prehliadana kategoria techniky. inak som rad, ze aj iljusin zije, myslel so ze je s nimi pomaly amen..

    popri vsetkych tych stihackach, tankoch ci vrtulnikoch atd je toto dost prehliadana kategoria techniky. inak som rad, ze aj iljusin zije, myslel so ze je s nimi pomaly amen..

Načítám diskuzi...

Stránka 7 z 7