Iljušin Il-106 v ruské armádě nahradí těžká dopravní letadla An-124 Ruslan

Iljušin Il-106 v ruské armádě nahradí těžká dopravní letadla An-124 Ruslan
AN-124 ruslan v doprovodu dvojice Su-27. / Sergej Kustov, CC BY-SA 3.0 (Zvětšit)

Strategickou leteckou dopravu nejtěžší a nejrozměrnější vojenské techniky v ruské armádě zajišťuje flotila těžkých dopravních letadel An-124 Ruslan ukrajinské výroby. Nasaditelnost Ruslanů ale vlivem intenzivního provozu a nedostatku náhradních dílů z nepřátelsky naladěné Ukrajiny rychle klesá. Podle Nikolaje Talikova, šéfkonstruktéra konstrukční kanceláře Iljušin, nástupcem Ruslanů se stane letadlo Il-106.

Podle Olega Faličeva, který napsal článek Smlouvy bez životního cyklu na webu Vojensko-průmyslový kurýr (na web přispívá i náčelník ruského generálního štábu Valerij Gerasimov) ruské letectvo papírově provozuje 26 obřích letadel An-124 Ruslan. Podle Faličeva ale vlivem nedostatku ukrajinských náhradních dílů létají pouze čtyři Ruslany, a to zřejmě jen díky kanibalizací dílů z dalších letadel.

Obří Ruslan až 120 tun nákladu (max 150 tun) na vzdálenost 4800 kilometrů. Unikátní není jen nosnost ale i dobře přístupný obří nákladový prostor.

Letadla například v roce 2015 vytvořila letecký most mezi Ruskem a Sýrií a zajistila také přepravu systémů protivzdušné obrany S-300 a S-400. Ostatně ruské civilní Ruslany dopravují i vojenský materiál NATO. Francie si například u ruské společnosti Volga-Dněpr v roce 2017 zamluvila 225 letových hodin An-124.

Rusko letoun podobné výkonnostní kategorie potřebuje, a to především kvůli rychlému přesunu vojenské techniky, lidí a bojového materiálu po celém svém rozsáhlém území. Dopravní letadla musí například zajistit podporu prvosledovým bojujícím ruským jednotkám, a to do té doby, než se po železnici do místa bojů dostanou hlavní síly.

O náhradě An-124 Ruslan se mluví již dlouhou dobu a zvažovaly se různé varianty. Začátkem června letošního ruská tisková agentura TASS například informovala o záměru vyvinout těžký dopravní letoun na základě An-124.

„Podle všech mezinárodních pravidel musíme zachovat tuto značku — An-124, neuděláme-li podstatné změny. Ty ale udělány budou a letoun dostane nové označení. Avionika a konstrukce podvozku se změní, stejně tak budou i nové motory, základem bude An-124, ale půjde o jiné letadlo,“ uvedl v červnu Jurij Sytnik, člen komise při prezidentovi pro otázky rozvoje letectva.


Přeprava dvou vrtulníků Ka-52 ze Sýrie zpět do Ruska pomocí An-124.

Podle následné tiskové zprávy Sjednocené korporace výrobců letadel (OAK) (kde patří i Iljušin) z konce června však ruský průmysl s vývojem přímého nástupce letadel Ruslan nepočítá. „Předběžný vývoj letadla, který má nahradit model An-124, není v současné době plánován. V rámci studie proveditelnosti programu SТVТS [super-těžké vojenské dopravní letadlo] pracujeme na tom, jak udržet v provozu letový park An-124 a Il-76,“ uvedla tisková služba OAK.

Talikov ale v pár dní starém rozhovoru pro Russia Today naopak uvedl, že bylo rozhodnuto reinkarnovat projekt těžkého dopravního letadla Il-106 z konce 80. let minulého století.

Zároveň Iljušin zajišťuje technickou podporu letounů Ruslan, které by měly podle Alexeje Rogozina, šéfa konstrukční kanceláře Iljušin, létat až do roku 2040.

Letoun Il-106 unese bez problému 80 tun (při přetížení až 120 tun) nákladu na vzdálenost 5000 km. Klíčové je, že nákladový prostor Il-106 má být stejně velký jako u An-124 Ruslan. Samozřejmě motory, avionika a další palubní systémy mají odpovídat současným požadavkům. Podle Talikova kancelář Iljušin na projektu posledních 20. let stále s různou intenzitou stále pracuje.


Model Il-106 z konce 80. let. Il-106 je řešen jako čtyřmotorový hornoplošník se zavalitým doutníkovitým trupem se šípovým křídlem. / Public Domain

„Ve skutečnosti opakovaně se objevují otázky modernizace An-124. Podívali jsme se na situaci šířeji a dospěli k závěru, že je potřeba vytvořit nový vojenský transportní letoun. Podle našeho názoru by měl jít o Il-106. Pracujeme na něm dlouhou dobu, ale v 90. letech a po roce 2000 jsme postupovali jen pomalu,“ uvedl Talikov.

Zatím ale není jasné, v jaké fází se vývoj Il-106 nachází, a to především zda vývoj je financován ze státních peněz nebo se soukromých firmy Iljušin, resp. OAK. Další otázkou je, zda již bylo přijato pevné rozhodnutí nahradit Ruslany novým typem letadel. Ze slov Talikova však vyplývá, že takové rozhodnutí bylo skutečně přijato: „Il-106 vyhovuje všem moderním požadavkům na vzdušný letecký komplex, na dostupné zdroje a na přepravovaný náklad. Diskuse o nutnosti obnovit An-124 skončily. Začínáme rozvíjet Il-106 [...] Země od nás požaduje, aby se Il-106 objevil v letech 2025-2026.

Otázkou je pohonná jednotka Il-106, protože adekvátní ruský proudový motor pro takto velká letadla neexistuje. Dle Talikova Sjednocená korporace výrobců motorů pro Il-106 poskytne motor o tahu 24 až 26 tun.

V současné době nejvýkonnější ruská pohonná jednotka je vyvíjený proudový motor PD-14 určený pro nové ruské civilní dopravní letadlo MS-21. Motor již dokončil ruskou certifikaci a od roku 2019 začne sériová výroba.


Projektované rozměry a letové schonosti Il-106 / Public domain

Nejvýkonější verze PD-14M má mít tah 151 kN (15 tun) a konstrukce motoru umožňuje dosáhnout tah maximálně 18 tun. Pro porovnání ‒ americký motor Pratt & Whitney F117-PW-100 letounů C-17 Globemaster III dosahuje tahu 180 kN. Dopravní Il-76MD-90A pohání motor PS-90A-76 o výkonu 142 kN.

Současné nejlepší ruské motory tedy dostačují pro výrobu letadel kategorie Il-76MD-90A, které přepraví 60 t nákladu (např. tři výsadková bojová vozidla BMD-3) na vzdálenost 4000 km nebo 40 t nákladu na vzdálenost 6500 km.

Požadavek na tah 24 až 26 tun splní až vyvíjená rodina ruských výkonných proudových motorů PD-35 od firmy Perm. Rodina motorů PD-35 údajně nabídne tah až 35 tun (číselné označení motoru ukazuje tah motoru) .Celkové vývojové náklady se vyšplhají až k 180 miliardám rublů. Vývoj motorů PD-35, které mají pohánět vojenská i civilní a letadla, je jedním z nejdůležitějších projektů ruského leteckého průmyslu.

Podle Sergeje Poprava, výkonného ředitele firmy Perm, prototyp motoru PD-35 bude hotov v roce 2023 a se začátkem sériové výroby se počítá v roce 2028. Je však možné, že první prototypy Il-106 budou pohánět motory PD-14M nebo uvažované PD-18F (na základě PD-14) o tahu 18 tun.

Zdroj: BMPD, RT, BMPD

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Rusko modernizuje obří dopravní letouny An-124 Ruslan

Ruská firma Aviastar-P předala ruskému letectvu již šest modernizovaných obřích dopravních letadel ...

Ruslan Puchov: Náhled do ruského vojenského světa

Ruský vojenský analytik Ruslan Puchov je šéfem moskevského think-tanku CAST (Centre for Analysis of ...

Ruslan Puchov: Rozvoj ruských vojenských schopností do roku 2027

Ruský vojenský analytik Ruslan Puchov, šéf moskevského think-tanku CAST (Centre for Analysis of ...

Il-76MD-90A: Páteř ruského dopravního letectva

Podle ruské tiskové agentury TASS, na kterou se odvolává ruský blog BMPD, dne 22. prosince v ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • astor
    14:00 05.01.2019

    Nevím, o čem vlastně ta diskuse je. Každý přeci ví, že Rusové nic neumí a že nejlepší letadla na světě vyrábí USA, EU a teď se k nim ještě připojila demokratická Ukrajina spolupracující s baštou demokracie na Středním východě Saúdskou Arábií.

  • Argonaut.CZ
    15:29 02.01.2019

    Pěkné letadlo může pěkně létat, ale ta bachratá velryba na obrázku mi subjektivně moc hezká nepřijde. Antonovy mi přijdou hezčí. Čumák to má jako Il-86 / 96, a ten do světa díru neudělal.

    • Charlie
      08:39 04.01.2019

      Je hnusný, zejména pohled zezhora zepředu, tam to vypadá, jak kdyby to mělo nádor v břiše. Snad to ještě předělaj... :/

      Každopádně největší fíčurou Ruslanu je jeho schopnost rychlé vykládky předními a zadními vraty, to žádný jiný éro nemá (resp. žádný v týhle kategorii) a je otázka, jestli to stošestka bude mít nebo ne. I tak je to ale spíš ekvivalent C-17 než Ruslanu a nejsem si jistej, jestli zvýšený výkony oproti Il-76 stojí za všechny ty prachy. To už bych fakt radši vzal jeden Ruslan, rozebral ho do šroubku a pak ho překreslil za použití moderních technologií a s novejma systémama. Koneckonců, ten trup nejni žádnej velkej hi-tech, aby ho nedokázali vyrobit, a jediný co tam fakt hodně stárne je avionika a motory. Jenže to by museli objednat aslespoň 100ks, aby to mělo ekonomicky smysl. Nakonec to podle mě dopadne jak se starejma 76 - kusy s dostatečnou rezervou životnosti trupu dostanou hloubkovej upgrade a prodlouží se jim životnost někam k 2050 (že to jde ukazuje neustálý prodlužování náletů u spousty americkejch ér, kdy ty trupy netrpí provozem tolik jako třeba stíhačky a vlastně se jen ošoupává to co se točí nebo jinak hejbe).

  • skelet
    14:14 02.01.2019

    Bude zajímavé sledovat souboj Il-106 vs Y-20

    • bobby
      20:57 02.01.2019

      to je predsa uplne ina trieda.. Y-20 je ekvivalentom il 476 (il 76md-90a),

      bol by asi medzi c-17 a c-5

      • skelet
        21:33 02.01.2019

        má chyba

    • Miroslav
      23:58 02.01.2019

      Nemyslím, že dôjde k nejakému súboju. Y-20 bude lietať zrejme len v Číne a Rusko sa tiež bude snažiť o vlastný stroj. Považujem za nepravdepodobné aby Rusko nakupovalo lietadlá v Číne. Možno časom umiestnia nejaké Y-20 v Afrike ale pôjde o jednotky kusov, ak vôbec teda.

      • Clanek
        11:19 03.01.2019

        I kdyz jde o ruzne tridy tak me ta Skeletovo myslenka souboje neprijde vubec od veci. "Bojistem" je zde celosvetovy trh s komercni (komercne zabezpecovanou vojenskou) dopravou a pujde o souboj na dlouhe lokte. A v takovem pripade bych na Rusko nevsadila ni petnik. Pokud nekdo ma na to se prosadit pak to jsou obchodne agresivni cinani s obrim domacim trhem, ktery jim umozni globalni expanzi, s podporou vlady, ktera i skrzeuspech svych podnikatelu vidi politicke dusledky / benefity, a to vse muze zvladnout klidne i s horsim produktem. Nebylo by to prvne co horsi produkt zaslape do zeme produkt parametrove lepsi a zabehnuty, ale hur prodavany/propagovany.

      • skelet
        13:16 04.01.2019

        C-17 je už mimo hru, takže státy, které by chtěly něco s nosností nad 35tun, tak se musí podívat buď do Ruska nebo ČLR. ČLR je schopno k dodávkám za nízké ceny přidat i rozsáhlé offsety. Umí to Rusko?

  • Matesaax
    13:53 02.01.2019

    Ten původní projekt Il-106 mi přijde,že trochu vychází s dopravního Il-96.

    • Miroslav
      14:02 02.01.2019

      O tomto sme sa presne bavili s Mikojan29 v predchádzajúcej diskusií. Podľa toho čo som našiel Il-106 nemôže byť nástupcom AN-124. Ak je nasledovný diagram pravdivý tak Il-106 bude veľkostne konkurovať C-17 Globemaster. Rusi však požadujú náhradu za AN-124 ktorý má ako ekvivalent len C-5 Galaxy.

      http://rightardia.blogspot.com...

      • Czertik
        13:11 03.01.2019

        No pokud sou ty pomery na onom obrazku spravne, tak to skutecne cloveku neda aby se nezeptal, jak rusove dokazaly do o tolik mensiho trupu dat stejne velky prepravni prsotor jako do an-124 (jak pisou zde v clanku).

  • Pepin Nešpor
    12:27 02.01.2019

    Ajajaj žádná sláva. Nástupce an-124 se jen tak nedočkáme.
    Trápení ruského průmyslu a ekonomiky a moderních technologií je pronásleduje a obávám se že pronásledovat bude dál.
    A zadruhé i kdyby tomu došlo tak jejím tempem možná cca odhaduji rok 2035-2040 pár kousků.
    To už tu asi na světě nebudu.

    • dusan
      15:31 02.01.2019

      Ono to tak vidia i u samotnej firmy .... ale asi sú nútení byť "optimisti" : )

      https://tass.ru/armiya-i-opk/2...

      Ak som to pochopil správne tak sú zatiaľ niekde pri definovaní čo to vlastne chcú , čo je samozrejme potrebné, ale reálne sa projektovať ani nezačalo .... čiže od dnes to je možné počítať v tom ideálnom prípade vzlet prototypu tak o 10 rokov ...skôr za 15 .... otázka je či sa to vôbec celé oplatí, lebo tento trh je mimoriadne malý .... a bez zapojenia iného veľkého hráča, napr. Indie to bude úplný ekonomický nezmysel....

      • Jakub2
        16:23 02.01.2019

        Indii můžete vynechat. Ta se už spálila s projektem Il-276, ze kterého v 2015 vystoupila (údajně se hodně rozhádal indický a ruský management ve společné firmě).

    • Czertik
      13:14 03.01.2019

      Ja bych to videl tak, ze rusove vubec budou radi pokud do 2040 budou mit litajici prototyp.

  • Jakub2
    12:23 02.01.2019

    Iljušin Il-106 se dnes jmenuje PAK-VTA.

    Kromě již zmíněných problémů s motory (slabými nebo s nedokončeným vývojem) ještě čekám problémy s avionikou. Letové a navigační systémy pro vojenské transportní letadlo nejsou shodné se systémy pro civilní dopravní letadla, lze je ale dovyvinout. Výrobců takových systémů je vícero, pro ruskou armádu budou moci dodávat leda Číňané nebo spíše ruská firma. V případě ruské firmy předpokládám, že to budou přístroje a SW odvozené od Il-96.

    Další zdržení bude s konstrukčními uzly - dnes jsou dopravní letadla cca z 80 % shodná bez ohledu na výrobce. Např. hydraulické systémy se skládají z komerčních komponentů nabízených a vyvinutých několika specializovanými výrobci. Tuhle výhodu mají všechny západní dopravní letouny, Il-106 ji mít nebude, protože embargo. Takže si tyhle položky vyvinou sami, nebo okopírují, popřípadě koupí na černém trhu. Nečekám, že by chtěli (pod novým kabátem) mít konstrukci starou 40 let.

    K tomu Iljušin má vyrábět ještě Il-112V, který ale stále má slabé motory a příliš velkou hmotnost. Ve vývoji je ještě Il-276 (ex Il-216, ex Il-88), který ještě nevzlétl. Iljušin se na Il-106 vrhne až potom, co začne sériová výroba Il-276.

    Termín p. Talikova o vzletu prototypu (2025 - 2026) je podle mne značně nereálný. V Rusku se nějaké termíny moc nedodržují, zejména kvůli kolísavému (nepravidelnému) financování. Já bych viděl reálnější termín někde kolem 2029 - 2030 a sériovou výrobu (LRIP) cca v roce 2032.

    P.S. Nečiním si nárok na PRAVDU, je jen o můj názor.

    • Pepin Nešpor
      12:30 02.01.2019

      Souhlasím

    • alexa123
      12:30 02.01.2019

      Obávam sa, že nakoniec si budú ťažkotonážne lietadlá Rusi prenajímať od komerčných aeroliniek tak, ako to teraz robí európske NATO.

      • Miroslav
        13:08 02.01.2019

        S tým prenájmom by som bol opatrný. Ruské spoločnosti nemajú nič iné než má dnes ruské letectvo. Na Ukrajine s takou požiadavkou neuspejú a v EÚ... Tu sú vo verzii Cargo najväčšie B747. Nákladná verzia A-380 je zatiaľ v nedohľadne a je vôbec otázne, či by to bolo politicky priechodné voziť ruskú armádu európskou flotilou

      • Jakub2
        13:35 02.01.2019

        Je to možná varianta, ale spíše nepravděpodobná. Zahraniční aerolinky nebudou chtít takový deal, protože protiruské sankce hned tak neskončí. Ty se mimojiné vztahují na výrobky (a služby) dvojího užití. Tj. kdo bude ruské armádě vozit vojenský materiál, ten může zapomenout na zahraniční financování, přístup k servisu a náhradním dílům atp. Čímž vypadávají všechny firmy operující s Airbusy, Boeingy, Antonovy, Embraery, Bombardiery atp. Všechny tyto stroje totiž používají ve velkém součástky, které jsou vyvinuty z amerických, britských nebo jiných západních výrobků, tj. podléhají sankcím.

        Ruské komerční aerolinky jsou slabé, Aeroflot létá s Boeingy a Airbusy pro osobní přepravu. Používat je pro vojenskou přepravu nedává smysl = firma bude masivně prodělávat.

        Jediná šance je ruská Volga-Dnepr Airlines, která se na strategické transporty specializuje. Jenže ta taky vozí pro NATO (když přestane vozit náklady pro NATO, tak Antonov přestane dodávat náhradní díly pro jejich Ruslany a Antonov Airlines se pokusí schramstnout celý kontrakt) a nemá kapacitu nazbyt, resp. jinak má už jen 747 a Il-76, které mají svoje mouchy.

        • Pauli
          14:15 02.01.2019

          Volga-Dnepr , konkrétně její dceřiná ABCargo dostane letos i svoje první boeingy777 cargo .
          Dokonce koukám,že už mají i ty Ilijušiny 76 s novými motory https://russianplanes.net/id23...

          • alexa123
            14:27 02.01.2019

            Tak to teda aj ja "koukám" - jednoducho nechápem. Žeby Photoshop? Samozrejme vtipkujem.

          • Jakub2
            15:32 02.01.2019

            ABCargo je ta "čistá" část firmy, která se může tvářit, že pro ruskou armádu nelítá.

  • Miroslav
    11:21 02.01.2019

    Vidím, že sme redakciu AN inšpirovali k novému článku o obrom nákladnom lietadle.

    Všetkým zúčastneným prajem v novom roku veľa zdravia, šťastia a úspechov v osobnom aj pracovnom živote