Masivní nákup ruských tanků T-90 pro indickou armádu

Masivní nákup ruských tanků T-90 pro indickou armádu
T-90MS během testů v Kuvajtu (2014) / UVZ (Zvětšit)

Indické ministerstvo obrany podepsalo s indickou státní společností OFB (Ordnance Factory Board) smlouvu na licenční výrobu 464 tanků T-90S pro indickou armádu. Kabinetní výbor pro bezpečnost přitom již v dubnu schválil nákup stejného počtu novějších tanků T-90MS. K podpisu smlouvy o nákupu T-90MS ale ještě nedošlo.

T-90S

Dohledat se přesného počtu tanků ve výzbroji indické armády je obtížné. Podle různých zdrojů indické pozemní vojsko v aktivní službě provozuje 4000 až 4400 tanků. Jiné zdroje (The Diplomat) mluví o 3000 tancích rozdělených v 67 praporech. 

V každém indickém tankovém praporu se papírově nachází 45 bojových tanků a 17 cvičných a rezervních tanků (celkově tedy 62 tanků v každém praporu). Různé údaje jsou tedy dany tím, zda se do celkového počtu počítají jen bojové tanky nebo i rezervní / cvičné tanky. Připomeňme, že v indické armádě slouží mix ruských tanků T-72, T-90 a domácích tanků Arjun.

První smlouva o dodávce tanků T-90S do indické armády byla podepsána v roce 2001. Následně podle smlouvy z roku 2006 měl indický výrobní závod HVF (Heavy Vehicles Factory) v licenci vyrobit až 1000 tanků T-90S. První licencované tanky HVF předal indické armádě v roce 2009. Podle známého ruského blogu BMPD, který se odvolává na své kontakty v indické armádě, HVF prozatím vyrobila v licenci více než 500 tanků T-90S/SK (T-90SK je velitelský tank).

Závod HVF (vlastněný OFB) v roce 2020 dokončí výrobu nasmlouvaných 536 tanků T-90S a poté začne s výrobou zmíněných 464 tanků T-90S. Výroba těchto 464 tanků potrvá v HVF čtyři až pět let. Cena zakázky dosahuje 2,8 miliardy dolarů, co je však přesně obsahem smlouvy (kromě dodávek tanků), není známo. 

Web IHS Janes však upozorňuje, že licenční výrobu tanků T-90S roky pronásledují technické problémy, zejména pokud jde o výrobu tankových hlavní ráže 125 mm. Kvůli technickým problémům jsou překračovány termíny dodávek i dohodnuté ceny. Tyto problémy ale byly údajně již vyřešeny, což dovolilo objednat zmíněnou další várku tanků T-90S.


Indický tank T-90S „Bhishma“

Mimo samotné výroby závod HVF v letech 2001 až 2007 provedl montáž 409 tanků T-90S/SK pomocí konstrukčních celků dovezených z Ruska. Dalších 248 tanků T-90S/SK  bylo dodáno do Indie přímo z ruské továrny Uralvagonzavod (UVZ).

Celkově tedy nyní v indické armádě slouží zhruba 1150 tanků T-90, a to v 18 tankových praporech. Prapory s tanky T-90 jsou rozmístěny ve státech Rádžasthán a Paňdžáb na frontové linii s Pákistánem.

T-90MS

V případě zvažovaných dodávek stejného počtu (464) tanků T-90MS pro indickou armádu cena dosahuje 1,93 miliardy dolarů. I když opět neznáme rozsah smlouvy, tak přesto je cenový rozdíl mezi nákupem T-90S a T-90MS do oči bijící ‒ pokročilejší tanky T-90MS dovezené z Ruska stojí o třetinu méně, než méně pokročilé T-90S vyrobené v Indii. 

Montáž tanků T-90MS opět zajistí HVF pomocí konstrukčních sad dovezených z Ruska. O nákupu tanků T-90MS se v Indii diskutuje již od roku 2016, ale k podpisu smlouvy prozatím nedošlo.


T-90S „Bhishma“

Indické ministerstvo obrany ale stále očekává, že všechny tanky T-90MS získá mezi roky 2022 až 2026, přičemž prvních 64 tanků bude dodáno do 30 až 41 měsíců ode dne podpisu smlouvy.

Případný nákup 928 tanků T-90S a T-90MS umožní postavit 20 nových tankových praporů (10+10). Celkově tedy Indie v polovině příštího desetiletí plánuje provozovat 1600 tanků T-90S a T-90SM. Dá se očekávat, že současně s nákupem nejnovějších T-90 indická armáda začne vyřazovat nejstarší tanky T-72 z aktivní služby, resp. je začne přesouvat do rezervních skladů.

T-90MS je exportní provedení nejnovější verze tanku T-90M. Hlavním rozdílem oproti T-90S je použití bloků dynamické ochrany Relikt, nová zaměřovací a pozorovací optika Sosna-U s moderní termovizní kamerou, výkonnější motor a moderní systém řízení palby. V jaké konfiguraci a s jakou výbavou si ale Indie ruské T-90MS případně objedná, není známo.

Zdroj: IHS JanesBMPD, The Diplomat

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Tank T-90 vs. protitanková střela TOW

Před několika dny oběhlo svět video ze “souboje” ruského tanku T-90 s americkou protitankovou ...

Úspěchy ruských tanků T-90 a bojových vozidel BMPT

Díky pozitivním zkušenostem s nasazením v Sýrii ruská armáda objednala malý počet vozidel palebné ...

Tajemství ruského „super“ kanónu 2A82-1M pro tank T-90M a T-14 Armata

Blog „Gur Khan útočí“ zveřejnil zajímavý materiál „Průbojný podkaliberní náboj „Vakuum: jak posunout ...

Nákup a modernizace tanků T-90M pro ruskou armádu

Na vojenské výstavě Armija-2019 ruské ministerstvo obrany objednalo u koncernu Uralvagonzavod (UVZ) ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • SKmartinTO
    01:09 17.11.2019
    Oblíbený příspěvek

    Dnes je 17. November.

    Vážení Bratia Česi a Slováci.)

    Czechoslovaci.)

    Dnes je deň, keď naše hlasy boli vypočuté a vďaka davu sme získali vytúženú slobodu.

    Naše Ozbrojené sily ČSSR sa postavili na správnu stranu .)

    Nech nikdo nezabudne na obete Červeného teroru, ktorý znivočil našu dušu a nakazil ju nenávisťou, slabosťou a sebazaprením.

    Nech naša generácia nezabudne na skutočných otcov nášho národa T.G.Masarika a M.R.Stefanika.

    Nech nám odpustia Bratia Česi zradu Tisa a jeho falošnú ľudácku slobodu.

    Nech Všemocný Boh a Inteligecia ochraňuje naše národy . EU . USA . a slobodný svet slova a myšlienky, kde sa nebojíme vyjadriť svoj názor a postoj.

    Sputnici ...!

    спутник
    теперь ты должен наконец идти домой

    Naše národy prežili mnoho .)

    Jedno nás však spája .)

    Túžba vzdelania a sebaurčenia je našou mocnou zbraňou proti propagande a otroctvu boľševizmu 21 storočia.

    Odpúšťame .)

    Nikdy nezabudneme .)

    https://youtu.be/X2KfSihtKFU...

    • Takeda
      08:52 17.11.2019

      Napsal si to dobře!

    • Tesil
      16:54 17.11.2019

      Chlapče,tak ty jsi exemplář.

  • dusan
    16:38 16.11.2019

    V Indii spadol námorný MiG-29KUB. Dá sa predpokladať, že vinníci budú dvaja. Podľa Indov Rusi a podľa Rusov Indovia.
    https://www.indiatoday.in/indi...
    Indovia sa dlhodobo netaja, že s týmito strojmi námorníctva nespokojní a chcú ich výhľadovo nahradiť novo zavedeným typom. Rusi samozejme vinia Indov z nedostatočnej údržby.

    Zaujímavé, že MiG-y 29 letectva nemajú problémy a Indovia ich dokonca chcú dokúpiť ...

    • stronger.p
      17:55 16.11.2019

      Viníkem je údajně pták nasátý do motoru, který začal hořet. Stalo se to při vzletu, takže krom katapultáže s tím asi nešlo nic udělat. "Senzaci" bych za tím nehledal... Jsem přesvědčen, že kdyby Idie vlastnila F-35B nebo C, tak by si na ně taktéž stěžovali, ti nebudou spokojeni s ničím.

      • Jirosi
        19:20 16.11.2019

        Doufám, že pilot přežil.
        Ale vaše srovnání z jednomotorovým strojem moc nesedí.

        • stronger.p
          20:22 16.11.2019

          Oba piloti se údajně bezpečně katapultovali. Ta F-35 nebylo srovnání, ale "konstatování", ale pro Vás jsem mohl použít třeba typ F/A-18E.
          Nejsem pilot, ale z literatury vím, že v nízké výšce a malé rychlosti je i pro dvoumotorák ztráta jednoho motoru téměř vždy fatální. Výjimky se šťastným přistáním se stávají, ale tohle nebyl ten případ.

      • balm
        20:23 16.11.2019

        Problém je, že srovnáváte jako jednoduchý.

        Nemůžeme se opřít o vyšetřovací zprávu, která nebude hotova dříve než za 8 - 10 měsíců, protože podrobné analýzy nezvládnete přes noc. Indie má tak trochu pravdu, protože hlavní výhodou dvoumotorového stroje bude vždy odolnost a schopnost přežití pilota i stroje po ztrátě jednoho z motorů. Západní standardy pro testování (zjednodušeně) počítají se zkouškami odolnosti při střetu s měkkým tělesem. Proti lopatkám 1. stupně kompresoru se vystřelují tělesa o hmotnosti 15 - 5000g do rychlosti 980km/h a lopatkové kolo musí odolat. Motory se navrhují tak, aby ani při rozpadu lopatky a nasátí fragmentu nezpůsobily explozi a nekontrolovatelný požár. I při nasátí fragmentu titanové lopatky nesmí dojít k destrukci konstrukce a nekontrolovatelnému požáru. Samozřejmě pro pozorovatele se z motoru vyvalí kouř s výšlehem a motor je na odpis (celkovou opravu, dle stupně poškození). Materiál sacího kanálu s proudovými brzdami a usměrňovači musí být schopen těleso zbrzdit pod hranici rychlosti zvuku (sníží se energie tělesa) a současně nesmí jeho fragmenty způsobit selhání lopatkového kola 1. stupně kompresoru. Paradoxně větší škody způsobí více drobných opeřenců, než jedna velká létající potvora. Ale to jsou "standardy ze Západu", Rusko má své vlastní standardy, metody a vlastně i šlendrián.

        Letoun F-35 bohužel disponuje pouze jedním motorem a dojde-li k zastavení, nebo zničení motoru při vzletu - srážka v malé výšce, nemůže stroj stoupat a nouzově přistávat na druhý motor, protože ho zkrátka nemá. Ono se klidně mohlo stát, že opeřenec se trefil v pravý čas a na pravém místě, tedy přesně do odolné rolety ve fázi sklápění (roleta je pevná konstrukce, typicky pro Ruskou mentalitu a ochotu uklízet fragmenty v prostoru letiště, která brání při vzletu k nasátí kovových a jiných fragmentů, které nikdo neuklidil) a dílo zkázy bylo dokonáno. I když se hned za roletou nachází první proudová brzda a roleta by se měla utrhnout a proletět sacím kanálem před třetím stupněm usměrňovače, klidně mohli vyhrát v loterii. Tak či onak, srovnávat dvoumotorový stroj s jednomotorovým, je prostě hloupost.

        • stronger.p
          21:10 16.11.2019

          I pro Vás, nic jsem nesrovnával. Mělo to být konstatování ve smyslu, že kdyby Indové vlastnili "celozlaté" letadlo, budou si stěžovat, že je málo zlaté...
          dusan má hned jasno, že je problém vlastně jenom v tom, že letadlo je ruské a to je vlastně pro Vás v pořádku a já uvedu, že se uvádí, že zřejmě nasáli ptáka, tak jsem vlastně blbec a hned do toho zamotáte že něco srovnávám jako jednoduchý... Asi byste si měl poposednout pane inženýre, nějak Vám ta práce pro Boeing leze na mozek...

        • gangut
          09:13 17.11.2019

          Co to tu clovece vypisujete za blbosti? Uz ste niekedy videl motor stihacky, ktora nasala cudzí predmet?

          • Jirosi
            13:11 17.11.2019

            Vzhledem k tomu, že nasávací kanál stíhačky je jen "díra" a vzduch není dokonale čistý, tak každý motor během letu nasává tisíce drobných předmětů.

          • RiMr71
            11:37 18.11.2019

            ,,,mám čoveče pocit, že zrovna Balm už párkrát motor "stíhačky" viděl... :)

          • gangut
            20:22 18.11.2019

            O tom si dovolim pochybovať. Ono u stretu s telesom zaleží hlavne na tom, "ako sa do toho třískne" . Motory stíhačiek sú spravidla konštruované ako dvojprudove s nízkym obtokom, prívodné kanály tak, aby znižovali rýchlosť vzduchu a zvyšovali tlak na vstupe kompresora t.j. na rozdiel od motorov dopravných lietadiel je ovela vačšia pravdepodobnosť že cudzie teleso zasiahne jadro motora a to potom vidíte na prvom stupni trebars len ohnutú lopatku ale napríklad deviaty može byť bez lopatiek. Takže može dojsť k tomu, že lopatka vyletí z motora a rozseká inštalácie, može dojsť k nevyváženosti a kontaktu rotoru so statorom, k roztrhnutiu rotoru a podobne. Proste generalizovať sa nedá. A keď nejaký kvázi letecký odborník tvrdí, že to že sa indické lietadlo s indickou posádkou po stretnutí s indickým vtákom zrúti je dosledok ruského šlendriánu tak to prosím nebude žiaden odborník. Na pána balma som si spravil názor už dávnejšie. Keď chce niekto v sacom kanáli lietadla znižovať rýchlosť letiaceho telesa z nadzvukovej na podzvukovú, keď odborník na kompozitové materiály bežne miesto slova prepreg píše pregrep atď...

          • balm
            17:05 20.11.2019

            Budete se divit, ale viděl.

            Dělala se pouze analýza DNA tělesných pozůstatků a kvalifikovaný odhad na základě výpočtů a simulací provedených na poškozením stroj. Prototyp M-346 nabral ve vteřině několik desítek špačků, několik z nich zdemolovalo náběžnou hranu, mechanizaci a skončilo v nádrž . A protože redukovaný počet podélníků i příčníků potažených měkkou pryskyřicí musel být posílen, nedošlo k destrukci křídla. Několik dalších desítek proletělo sacím kanálem společně s kusem potahu přechodu náběžné hrany. Zcela největší poškození zaznamenala 1. usměrňovací brzda proudění, malá část proletěla podvozkovou komorou a zpřetrhala svazky a primární hydrauliku. Další zastávkou byla 2. usměrňovací brzda, za kterou vznikla díra v potahu (větší část trosek a tkání vyletěla vyrvaným potahem) a zbytek pokračoval do útrob motoru.

            Menší šok pilota i pozemního personálu testovacího letiště, vyhlášení stavu nouze a bezpečné přistání s ládováním pěny do motoru (pro jistotu). Následně měsíce práce za účelem přepracovat kompletně celou mechanizaci, včetně titanových chráničů mechanizace, překonstruování vedení svazků elektroniky křídel a z motoru ty kousky tkání a kompozitů doloval z motoru přímo výrobce. A světe div se, celé zabezpečení draku a motoru fungovalo bezchybně, protože Master (002) nebyl ztracen a pilot vyvázl nezraněn. Náklady na osamostatnění, přepracování a zakomponování bezpečnostních prvků do konstrukce, přemýšlení ... nakonec se ukázaly jako dobře investované prostředky. Dnes už by se podobná nehoda nestala, místo v nádrži a na nosnících by většina těles vyletěla potahem, nedošlo by k přetrhání primární hydrauliky, protože je vedena jinak a mezi 1. stupněm a komorou podvozku jsou instalované titanové a kompozitní výztuhy, které pohlcují energii a mění směr, takže by vyletěla z proudů a šla by pěkně ven bočním potahem (R36A, R36B, R41C, R43A - R1285 - R1364) s minimem škod.

            Ještě jsem viděl následky vulkanického prachu a částic horniny na sériovém letounu. V interní zprávě AA byla i uvedena přítomnost Eliášova ohně ... taky zážitek pro pilota. I drobné změny po zkušenostech se srážkami a pomohli modernizované variantě F-16C Block 40D překonat kolizi s holuby při startu a stroj bezpečně přistál, ačkoliv si opeřenci udělali interní prohlídku motoru (trupové číslo 89 0036).

            Takže ano, vhodná konstrukce a materiály výrazně snižují riziko ztráty pilota a letounu.

        • technik
          14:37 17.11.2019

          Proč nenapíšete pravdu, roleta slouží k zamezení styku fragmentů s motorem to ano ale ne proto že rus je líný uklízet své vzletové plochy ale proto že to je opatření pro vzlety a přistání na polních a neupravených vzletových plochách. Česká mentalita dělat z lidí blbce.

  • Rase
    22:14 15.11.2019

    Docela se divím, že tady tak často vytahován Arjun. osobně si myslím, že už dlouho jde o mrtvý projekt, jen se do něj nacpalo tolik peněz, že to nikdo nepřizná. jak již bylo zmíněno, Indie hledá tank nové generace a jsem zvědavý, zda půjdou cestou nákupu ověřené konstrukce (třeba K2), nebo zcela nové. V rámci programu FRCV (Future Ready Combat Vehicle) měli zájem o dost pokročilé vychytávky:

    Hmotnost 40-45 tun, ERA a APS, nízkou radarovou stopu a nízkou výšku. Rychlost na silnici až 100 km/h, dojezd 700 km, pancéřování ekvivalent 1000-1200 mm oceli. Kanón ráže 120/125 až 152 mm s úsťovou rychlostí 1800 m/s, zásoba munice 50-60 nábojů a sekundární výzbroj může tvořit kanón ráže 30 mm a kulomety. Osádka usazena v obrněné kapsli, vývojové náklady mají být 1120 mil dolarů a kusová cena kolem 5,5 mil dolarů. Má to tedy být 11 miliard za cca 2000 vozidel. Nové tanky mají být zavedeny v letech 2025 až 2027. Výhledově by se jednalo o dalších 5 až 10 mld dolarů, jelikož indie zvažuje i využití této platformy na bojová vozidla pěchoty a další pásová vozidla. Zmíněné požadavky byly formulovány již v polovině roku 2015, právě koncem roku 2017 byla oficálně vyhlášena poptávka RFI.

    • alexa123
      06:51 16.11.2019

      Medzi ich požiadavkami mi už chýba ešte schopnosť kolmého štartu a pristátia.
      V prípade indických vojenských projektov ma už fakt napáda iba Werichov citát "Proti blbosti i bohové bojují marně"

      • satai
        08:42 16.11.2019

        To není panwerich ale Schiller. "Mit der Dummheit kämpfen Götter selbst vergebens."

      • GlobeElement
        20:06 17.11.2019

        Taky mi přijde, že indická myšlenka víceúčelového stroje, který bude plnit úkoly tanku, vrtulníku, stíhačky, ponorky a stroje na zmrzlinu je poměrně ambiciózní.

    • Jirosi
      10:13 16.11.2019

      Asi si to opsali přímo ze sputníku :))

    • PavolR
      10:56 16.11.2019

      To je absurdné. :-) Taký tank do roku 2025 nebude možno ani len na papieri, nehovoriac, že vyrobiť 2000 akýchkoľvek skutočne moderných tankov za menej než 14-15 rokov je prakticky nemožné.

    • flanker.jirka
      15:04 16.11.2019

      To co popisujete budou jistě požadavky na další modernizaci českých T 72 :-D
      Zorvna taková velká země, jako Indie, by si mohla dovolit provozovat i MBT jako Leopard nebo Merkava nebo Leclerc. To že jedou stále v ruské technice mně spíše překvapuje. Letectvo u nich disponuje i jinými letadly, posledními přírůstky budou Rafale a tak se dá pokračovat, protiletadlovou a protiraketovou obranu mají například i z Izraele.

      • balm
        16:28 16.11.2019

        I když by Eman Macron prodal za hlasy a lacinou popularitu cokoliv, tak například klíčové elektrooptické IR/UV systémy ochrany, průzkum systémy ochrany letounu a integrace zbraňových systémů pro exportní letouny, pochází z Izraele. Francouzská verze kritického systému Spectra zůstává a ještě dlouho zůstane výhradně ve Francii. Nepotřebují nic vyvíjet, protože vývoj a testování už zaplatili ostatní zákazníci. Indie jde ještě dále a díky nadstandardním vztahům s BAE, která láduje do Indie horem dolem, se hodně mluví o možné integraci HMD Striker II ... se střelami Python 5 a Derby ER bude Rafale ještě nebezpečnější.

        Indie je velká země s nezvladatelnou populací, ale s technologiemi, kvalitou a schopnosti mají stále problémy. Prostě si to koupí a snaží se částečně zapojit, protože sami to ještě nezvládnou.

        • flanker.jirka
          17:05 16.11.2019

          Tak pro žabožrouty jsme stále i my tak trochu untermensch. Ale pokud se systémy z Izraele do Rafale podaří integrovat, tak jim to bude stačit. Izrael je má na vysoké úrovni a prodají to skoro každému. Dokázali integraci MAWS a LWS integrovat i pro exportní SU 30.
          Aby to nakonec nebylo lepší než z Francie.
          U tanků, si myslím, že ale má Indie divné představy, tam se dá považovat za dobrou volbu pouze verze T 90 MS.

          • balm
            19:51 16.11.2019

            Podaří? Vždyť jsou plně vyvinuté, otestované a nabízejí se od roku 2002 (KAF, SAF). Aktuálně létají v modernizovaném standardu (ekvivalent verze F3) ve službách Egypta a Kataru. Pro potencionálního zákazníka SAE byla vyčleněna testovací verze F3R s letovými zkouškami na základně Al Dahfra. Indie šla ještě dále a objednala nejmodernější stroje srovnatelné s verzí F4 (Francie započne modernizaci na verze F4 v roce 2022), včetně dalších modernizačních a integračních balíků, které jim zajistí Izrael a BAE. Británie i Izrael disponují zkušenostmi, které se osvědčili v praxi např.: modernizace Mirage 2000, nebo integrace střel Derby ER pro stroje SU-30MKI. Přilby také nevyvinul Samtel, ale spolupracoval s Izraelem a Brity. I to se může stát, otázkou je verze radaru, protože F4 (S4.1-2) dostane vylepšený radar.

            No aby nakonec nejezdila Indická verze s pancéřováním a systém Trophy, též z Izraele, elektrooptickými systémy Samtel (vlastně také z Izraele), střeleckým systémem a programovatelnou municí, pro změnu od BAE se brýlemi od Elbit (opět Izrael) :-) Indie je schopná zaplatit a Britové i Izrael vyrobit a dodat. Nepodceňoval bych je, protože jsou to tak trochu megalomani (s korupcí v žilách) a nemají zrovna přátelské vztahy se sousedy.

          • flanker.jirka
            20:39 16.11.2019

            Balm
            pokud je integrace plně zvládnutá do systémů letadla, tak je to super.
            Jsou to obchodníci a pro šekel by si nechali vrtat koleno.

    • technik
      15:09 16.11.2019

      100 km/h si myslím že není z technologického hlediska možné. Nedokážu si představit vyvažovat rozety a další části hnacího ústrojí a co teprve pásy které by musely být až nezdravě predepnute. Na tu rychlost by tam byly obrovské odstředivé síly,myslím že konstrukce dnes umožňují kratkodobě max 80 km/h a to i tak dochází k velkému opotřebení hnacího ústrojí.

      • Jirosi
        19:39 16.11.2019

        M-18 Hellcat(1943) vážil 17t, a maximální rychlo měl 80km/h. Když to šlo tenkrát.

        • technik
          08:13 17.11.2019

          Tak upravené bvp-1 tech 80 km/h dá taky ale pouze na letišti, z důvodu nízkého smykového tření je prakticky v takových rychlostech neřiditelný. To stejný platí i u tanku, tam může trochu pomoct gumové pásky ale jejich opotřebení by bylo v těchto rychlostech fatální. Další věc je že by se musela montovat více než 7 stupňová převodovka což si zase je potřeba větší prostor pro powerpack. Při 100 km/h jsou odstředivé síly tak silné že si nedokážu představit jízdu se 40 runovým kokosem. Kdo drtil někdy T-72 70 km/h tak vi o čem mluvim. Dá se říct že tato rychlost je využitelná pouze při přesunu po dálnici kde poloměry zatáčení by umožnily se tanku udržet na silnici.

          • technik
            08:15 17.11.2019

            Do prdele s automatickyma opravama :))

          • Jirosi
            13:18 17.11.2019

            Ten Hellcat nebyl upraven, ale běžně používán jednotkami ve WW2.

            Zrovna na hladkém povrchu dálnice máte mnohem vyšší šanci sklouznout do boku. I když je otázkou který úsek v CR jsme měl na mysli, někdy je to opravdu "dál-nic" :)

  • StandaBlabol
    19:34 14.11.2019

    Rusové kupují T-90 v menších množstvích a spíše investují do modernizace velkého počtu T-72. Indové jdou opačnou cestou a kupují T-90. Zajímavý rozdíl v přístupu dvou velkých (největších?) uživatelů obou typů.

    • Poly
      19:43 14.11.2019

      Důvodem bude asi fakt, že značné množství Ajeya-M2 je modernizovaná varianta a zbytek jsou úložky.

    • fotr
      20:17 14.11.2019

      Ono je klidně možné že jim Rusko v současné době T72 nenabízí a tak prostě musí brát co je, v tomto případě T90.

      • Poly
        20:37 14.11.2019

        Mně spíš udivuje, že nepokročí s vlastním Arjunem (Mk 2). Místo nákupu resp montáže T-90 mohli vyrábět Arjuna a vypilovat a zdokonalit vlastní průmysl pro očekávaný FMBT.

        • madrabbit
          08:47 15.11.2019

          1) Arjun je nepodařený, ale to politický projekt, tak to nemohou tak veřejně přiznat. Tak je dělají v malých sériíích a berou T-90.
          2) Arjun je dobrý, ale drahý a náročný na výrobu. A Indie potřebuje modernizovat rychle.
          3) Indie, takže cokoliv včetně "vhodných" ekonomických motivací :-)

        • lorgarius
          08:11 19.11.2019

          Arjun kritizuju dost slusne aj v Indii, teda hlavne tie kadre, ktore si nemozu na projekte namastit vrecka. tank oznacuju ako - 60tonovy designovy mix Leopardu 2 a Chieftainu, so 4 clenmi posadky, poddimenzovanym motorom a 120mm kanonom, ktoreho schopnosti strielat riadene strely neboli uspokojivo dotiahnute do konca. aby som nezabudol je drahy. systemy vyrabane v indii su drahe, vysoko poruchove a to aj tie vyrabane v licencii s technickou podporou povodneho zahranicneho dodavatela. Co je na tom pravdy netusim.
          Dalsieho vyvoja "cisto" indickeho tanku sa iste kruhy nechcu vzdat a mozno sa uvazuje o skusobnej serii Arjun Mk3. To by v indickych podmienkach mohlo znamenat cca 100ks ako pri Arjune Mk1 a Mk2, takze odysea projektu Arjun este nekonci.
          Niekedy v januari maju v Indii den armady alebo nejaky podobny sviatok. Ak budete niekto v Indi budete mat moznost vidiet Arjun a ine systemy na zivo na slavnostnych prehliadkach v niektorych velkych mestach.

      • Rase
        21:51 14.11.2019

        T-72 jsou dnes akorát jako modernizace. Kdo chce tanky nové, kupuje T-90MS, přeci jen životnost je docela důležitá.

    • Rase
      21:48 14.11.2019
      Oblíbený příspěvek

      Kdyby se měla nově vyrábět vylepšená T-72, byla by to v podstatě T-90MS. Moc rozdílů tam není a jde v podstatě jen o marketing a evoluci.

      • StandaBlabol
        07:17 15.11.2019

        Jasně, já neříkám, že mají nakupoval nové T-72. Jen je zajímavé, že Rusko nenakupuje nové tanky nebo aspoň ne ve velkém. A investuje do modernizací. Indie to dělá naopak - staré T-72 chce vyřazovat. A přitom mají ve výzbroji stejné typy. Modernizace T-72 vs. nákup T-90 bude asi nabízet podobný poměr cena x výkon.

        O Ajrunu toho moc nevím, často je slyšet o problémech s kvalitou výroby apod. Ale to, že Indie vyvinula vlastní tank a pak radši ve velkém nakupuje licenční T-90, mluví za vše. Podobné je to s jejich stíhačkou Tejas....

        • Rase
          07:34 15.11.2019

          Tak modernizace je rychlejší, méně náročná na výrobní kapacity a hlavně je levnější.

          • madrabbit
            08:48 15.11.2019

            A na T-72 jsou u jednotek zvyklí. T-90 už může být vzhledem k odlišnostem trochu problém, nebo přemýšlím špatně?

          • Jirosi
            10:30 15.11.2019

            Nedávno tu byl článek a tam byl rozdíl 89 : 103.
            Podstatné na tom je to, že ten T-90 by byl nový !

    • PavolR
      07:51 15.11.2019

      Rusi modernizujú primárne najpokročilejšie varianty svojich T-72, zatiaľ čo Indovia majú exportné verzie. V základe vcelku podstatný rozdiel.

    • KóĎA
      08:59 15.11.2019

      Nemůže to být tím, že Rusové modernizují T-72B, které mají lepší základní pancíř než ty indické (modernizované T-72M1)?

    • balm
      20:52 15.11.2019

      Měl jsem za to, že Rusko nakupuje modernizované tanky T-90(M) s vyvinutým kanónem 2A82-1M.

      • Rase
        21:05 15.11.2019

        Vlastně nevím, zda i kupují nějaké nové kusy, nebo jen modernizují T-90 co již provozují. Spíš bych si vsadil na druhou možnost. není to tak dávno co Rusové tvrdili, že T-72B3M se vyrovná T-90 ale za menší náklady, jen už nevím o jakou verzi T-90 mělo jít.

        U Rusů je obecně docela vtipné, že dost vychvalují to na co mají a na co nemají strhávají. Ujeté ale je, že to tak dělají i u vlastní techniky / výrobků. Třeba kolik T-72 se dá zmodernizovat za cenu nového T-90, kolik T-90 se dá pořídit za cenu T-14 atd. Asi jiná mentalita mno.

        • balm
          22:02 15.11.2019

          Proto se ptám, protože by dávalo smysl, nakoupit modernizaci/nové stroje právě s kanónem 2A82-1M. Obzvláště když odpískali myšlenku MBT Armata, ale protože se jedná o Rusko, možné je cokoliv.

          Neprohlašoval jistý Jurij Borisov o T-72 něco v tom smyslu, že hravě překoná Leopardy i Abramse?

          • Rase
            22:07 15.11.2019

            Ono by to bylo ideální řešení, ale osobně si myslím, že touto cestou rusové nepůjdou. Zkrátka přestavba asi možná je, ale bylo by to drahé a je kolem toho dost otazníků. Tady je o tom na AN celý článek:

            https://www.armadninoviny.cz/t...

          • balm
            22:25 15.11.2019

            Děkuji. Odkazovaný článek jsem úplně přehlédl a nevím proč, uvízli mi informace z roku 2017, kde se mluvilo o novém kanónu, pancéřování relikt a dalších "vylepšeních".

            Typicky Ruské řešení poslední dekády. V jednom exempláři vyvine, oznámí celému světu a teprve poté začíná řešit co s tím budou dělat a kdo to zaplatí.

  • Jiří Jiří Kříž
    16:33 14.11.2019
    • (12)

    má nejvýkonnější kanon na světě je pravděpodobně nejlepším tankem v současnosti

    • Rase
      16:58 14.11.2019
      Oblíbený příspěvek

      tak to ani na ruské poměry...

    • jj284b
      17:24 14.11.2019
      Oblíbený příspěvek

      a pritom je to stale rovnako zastarala konstrukcia z 60-70tych rokov... ktora stale trpi rovnakymi neduhmi ako prve T64 a T72... a to ze nedokaze bojovat z defenzivnych pozicii na odvratenej strane kopca, nedokaze vyuzit hull-down poziciu a to vsetko koli nedostatocnej depresii kannonu ktora je obmedzena prave koli obmedzenemu priestoru vo vezi.. a to uz ani nespominam stiesnene podmienky osadky, nizska sanca na prezitie posadky po zasahu, atd atd...

      • technik
        17:40 14.11.2019

        Hull-down můžeš aplikovat maximálně ve world od tanks, velitel využívá nejlepších stránek tanku, nemám depresi, použiji buldozerovou radlici a okop si upravím tak abych pokryl palebný sektor. Vlez si do Leoparda ke střelci nebo nabíječi pak mluv o stisnenym prostoru a já třeba nepochopím jak nabíječ může v leopardu operovat se střelou v tak stísněném prostoru. Co se týká přežití osádky máš částečnou pravdu ale to má zase klady v nízké siluetě a váze. Každý tank má něco ale neustále brečánky nad konstrukci T-72 mě fakt udivuje.

        • StandaBlabol
          18:29 14.11.2019
          Oblíbený příspěvek

          Předem připravené hull-down obranné pozice využívající depresi kanónu použili např. Izraelci na Golanách za války Yom-Kippur. A úspěšně tam zastavili syrské tanky. Takže nejen World of Tanks....

          • technik
            21:33 14.11.2019

            To bezesporu souhlasím ale tvůj případ nebyl jen díky Hull Down pozici. Osobně tento název nemám rád, je to ale tradiční taktika tankových jednotek při využití horizontu známá již od 2 svět. války. Otázkou je kdo by dnes za blázna útočil na předem připravené pozice, přece jen průzkum je jinde a to co předváděli osádky T55 byl popravdě amaterismus. Jinak osádky pandurů by mohli popovídat jak je leopardy odstřelovaly s využitím horizontu. Výhoda je že bouchnes ránu a schovás se ale nevýhoda je že vůči pozadí jen tank obrovská markanta.

          • jj284b
            09:27 15.11.2019
            Oblíbený příspěvek

            technik: ak mas dobre navrhnuty tank s dostatocnou depresiou kanonu, tak je kazda terenna nerovnost "pripravena pozicia"... to je prave ta vyhoda ze zapadne tanky mozu vyuzit Hull Down bez pripravy...

        • madrabbit
          08:51 15.11.2019

          No pokud budu připravovat obranné postavení, tak co vyberu? Tank postavím na volné prostranství nebo schovám většinu hmoty pod terén a nahoře nechám jenom věž? Beru rovinu, kde nemám moc možnost manévru a změny pozice. Jasně, hull-down není na většinu situací, ale hodí se.

          • Jirosi
            10:27 15.11.2019

            I na rovině jsou různé cesty, meze hranice lesa, atd. kam můžete zajet.

        • jj284b
          09:22 15.11.2019
          Oblíbený příspěvek

          Hull Down je zakladna taktika ktoru cvicia vsetky tankove jednotky NATO... prechod medzi Full Enfilade a Hull Down, pripadne presun z jednej pozicie cez reverse speed do druhej je standardny obranny sposob boja tankovych jednotiek... vyuzivanie terenu je to co trenuje kazda osadka a zapadne tanky su designovane tak aby taketo taktiky bolo mozne pouzivat co najjednoduchsie

          • technik
            11:27 15.11.2019

            To nikdo nevyvrací, opět velitel tanku využije přednosti tanku. T72 má díky malé výšce také malou depresi tj -6 stupňů oproti cca -8-9 u západních tanku ale ty zase mají větší siluetu tanku a to nemluvím o váze. Nelze zjednodušovat a vybírat si jednotlivé veličiny bez ohlédnutí na další parametry. To je jako kdybych pořád opakoval že jen t-72 může mít nad sebou 5 metrů vody. Konstruktéři si byli vědomi tohoto problémů a standardně vybavili t72 zahlubovacim zařízením, takže tento tank na rozdíl od ostatních si sám udělá okop.

    • History
      17:57 14.11.2019

      Prosím, obhajte 2A46M …nebo jen zkoušíte kopnout do vosiho hnízda?

      • technik
        18:06 14.11.2019

        Buď neznalost nebo provokace. 2A46 stojí v dnešní době za prd.

    • RiMr71
      11:44 15.11.2019

      "má nejvýkonnější kanon na světě je pravděpodobně nejlepším tankem v současnosti"

      https://youtu.be/_4MgfnoA9GA...

  • Poly
    15:45 14.11.2019

    Tak nechtěl bych se hádat, ale skutečně má T-90MS Sosnu? Nemá náhodou Kalinu?

  • Kikirík
    15:28 14.11.2019

    Určite dobre urobili, keď že s T-90kami majú skúsenosti, zázemie atď a majú ich aj v slušnom počte. A navyše T-90 je celkom slušný tank a najnovšia MS verzia sa kľudne môže pridať k západným tankom. Dokonca by som si ho vedel predstaviť aj v OSSR, ideálne v NATO štandarte. :D

    • technik
      18:08 14.11.2019

      Kaj se kajícníků, jak můžeš vůbec zde mluvit o dobrým ruským tanku? Chceš přivodit některým diskuterům srdeční příhodu? To nemůžeš psát takhle na férovou, musíš to dávkovat po kouskách :))))

      • Kikirík
        00:11 15.11.2019

        Ty o čom ako pletieš?

  • UnionPacific
    11:00 14.11.2019
    • (12)

    Chybný krok. T90 bol zastaralý už keď prvý kus zišiel z výrobnej linky. Nemá bezposádkovú vežu, elektromagnetický pancier, Iron Vision, systémy pre digitálne bojisko, nemá svoj vlastný dron, nemá laser na vlastnú obranu,ani AI ...má akurát 30 rokov starú termovíziu od Thalesu. Na smiech .

    • lorgarius
      12:07 14.11.2019
      Oblíbený příspěvek

      hm, ci to nebude tym, ze sa nechystaju na vojnu, samozrejme cisto hypoteticky s klingonmi, ale len s Pakistanom podporovanym Cinou.

    • Miroslav
      12:21 14.11.2019
      Oblíbený příspěvek

      India je krajina ktorá potrebuje kúpiť veľa a za primeranú cenu. Vzhľadom na to, že majú vo výzbroji T-72 a T-90 tak nákup ďalších T-90 je logickým krokom.

      Ak by aj chceli kúpiť tank západnej provincie, tak nemyslím, že by im niekto vedel dodať takéto počty v rozumom časovom horizonte. O cene nehovoriac.

      Ak sa niečomu divím, tak tomu, že taká krajina ako India nejde cestou vlastného tanku ale rieši svoje potreby nákupom v zahraničí.

      PS: Tank T90 je hlavní zbraní pozemního vojska Ruska. Mimo silného pancíře má také laser, který detekuje a ničí magnetické miny a infračervený rušicí systém, který odvádí od tanku nepřátelské rakety. Je schopný dosáhnout rychlosti až 65 kilometrů za hodinu a ujet na jednu nádrž až 650 kilometrů.

      • UnionPacific
        12:32 14.11.2019

        No a zabudol ste na muníciu uloženú v priestore posádky, ktorá nedáva posádke v prípade zásahu žiadnu nádej na prežitie. A taktne treba pomlčať o tom že nemá nijakú obranu proti strelám útočiacim zhora ako je Javelin.

        • Miroslav
          13:03 14.11.2019

          Netvrdím, že T-90 je vrchol dokonalosti ale spĺňa požiadavky ktoré na neho kladie indická armáda. Dokáže ich dovážať v dostatočnom množstve a za priaznivú cenu. To stačí.

          A povedzme si úprimne, že India s 1,2 miliardou ľudí asi problém s náhradou posádky mať nebude. Staré ruské porekadlo ,,Nás mnogo" platí v Indii tak 8 násobne

          • GlobeElement
            14:35 14.11.2019

            Jenomže platí i v Číně. A soupeřem Indie není jen Pákistán, ale i Čína. I když ani Pákistán s 200 miliony obyvateli není tak úplně neobydlený.

            Spory mezi Indií a Pákistánem jsou známější, ale válku vedla i s Čínou a prohrála ji. A spor o Bhútán trvá. Otázka tedy zní, jestli je T-90 lepší, než čínské tanky ZTZ-99.

      • lorgarius
        12:32 14.11.2019

        ono indovia praveze pracuju aj na vlastnom vyvoji - Tejas, Arjun, Insas atd. ale vysledne produkty zatial nie su prilis dobre.

        • Dovi
          17:06 15.11.2019

          To jste řekl velmi diplomaticky...

      • PavolR
        12:54 14.11.2019

        Vo vlastnej réžii vyrábajú imitáciu západného tanku so 120mm kanónom, menom Arjun a v dohľadnej dobe by mala byť výberovka na nové tanky, ktorej sa účastní napr. aj kórejská K2 ...

        • Miroslav
          12:57 14.11.2019

          Arjun poznám ale je o ňom málo informácií. V každom prípade nemusím byť expert na to, že keď to nechce ani domáca armáda tak asi to nejaký top nebude

      • danny
        15:47 14.11.2019

        Miroslav: oni do vývoje vlastního tanku investovali ohromné prostředky. Ale přes velké náklady a zpoždění projektu se nepovedlo dát dohromady stroj, který by splňoval základní požadavky. Tak nějak po všech stránkách. Výkony, spolehlivost. Třeba se jim s dvojkou zadaří lépe, byť to současné akvizice moc nepodporují. https://www.armadninoviny.cz/i...

    • technik
      13:05 14.11.2019

      Vem si tu svoji hračku s tvými parametry a dej jeden měsíc v prosinci na Sibiř, posad do ní osádku s IQ ne větším než 90, nech tam osádku třikrát vysušit obuv a maskáče a garantuji ti že z tvých hraček ti bude fungovat možná jen BVIS. Zasimuluj závadu na zbytku z těch 30 % systému který ti bude fungovat a než ti tam přijedou podnikový odborníci na opravu tak už bude jaro. Ale ano máš pravdu je to pro smích,ale ne tank ale ty. Nemáš ani potuchy jak je náročný udržet v takových podmínkách radiostanice, kukly,tangenty natož IronVision.

      • Miroslav
        13:32 14.11.2019

        India je krajina ktorá má v tomto smere zaujímavú pozíciu. Je to klimaticky aj geograficky mimoriadne rôznorodá krajina. Nájdeme tam úplne všetko. Od tropickej džungle s monzúnom, vyschnuté púšte až po mnohotisícové hory s večným mrazom a ľadom. Nájsť tank ktorý to zvládne nie je ľahké

        • GlobeElement
          14:37 14.11.2019

          Ono není lehké najít vojáky, kteří to zvládnou. Když poslali do Himalájí bojovat vojáky ze subtropických oblastí, nepřítel nemusel ani vystřelit a pomřeli.

      • Charlie
        22:43 14.11.2019

        On jen blbě žvaní, ty cypoviny co podle něj ta dávno zastaralá T-90 nemá si přečetl někde na webu a teď si myslí, jak je chytrej, v reálu ty věci co píše nikdo ve vekosériovým tanku nemá protože buďto nejsou zavedený ve výzbroji nebo neexistujou (s výjimkou iron vision, to teď tlačej Izraelci do novejch Merkav, ale nikdo neví jak jim to vlastně v reálu funguje).