Indické MiGy-29K nejsou schopné boje

Indický MiG-29K; větší foto / Public Domian

Indické námořnictvo čelí závažným problémům s údržbou námořních stíhacích letadel MiG-29K. Podle indického námořnictva prakticky po každém přistání dojde vlivem špatné konstrukce k poškození letadla. Výsledkem je nechtěná odstávka a nutná výměna poškozených součástí.

Indie v letech 2004 a 2010 objednala celkově 45 palubních stíhacích letounů MiG-29K za 2,2 miliardy dolarů. Letouny představují hlavní údernou sílu indické letadlové lodi INS Vikramaditya, ex-ruské letadlové lodě Admirál Gorškov.

MiG-29K (resp. verze MiG-29KR) slouží také v ruském námořnictvu, které provozuje 24 stíhaček. Letouny v ruském námořnictvu slouží na letadlové lodi Admirál Kuzněcov. Dodejme však, že Admirál Kuzněcov v roce 2018 podstoupí generální opravu v délce dvou až tří let.

Další MiGy-29KR Rusko jen tak nenakoupí, protože uvažovanou druhou letadlovou loď nezačne stavět dřív než v roce 2025 s tím, že optimistické datum operačního nasazení druhé ruské letadlové lodi je po roce 2030.

Zpět do Indie - podle indického Nejvyššího kontrolního a auditorského úřadu CAG (Comptroller and Auditor General) mají indické MiGy-29K problémy s motory, konstrukcí (drakem letadla) a s elektronickým řízením (Fly-By-Wire). CAG ve své zprávě z roku 2016 napsal, že MiG-29K byl indickým námořnictvem “technicky akceptován přes nesrovnalosti a anomálie.”

Problém však je, že v roce 1999, kdy Indie vybírala palubní letoun pro svou novou letadlovou loď, na světě existovaly oficiálně pouze dva (certfikované) letouny, schopné operovat z lodí se “skokanským” můstkem a klasickým brzdným lanovým systémem - jde o tzv. systém STOBAR (Short Take-Off But Arrested Recovery), který najdeme na letadlových lodích ruského, indického a čínského námořnictva.

“Byly zde pouze dvě stíhačky - MiG-29K a Su-33 - na světě, které mohly operovat ze STOBAR, tedy systému používaného pro vysílání a zachycování letadla na palubě letadlové lodě, jako INS Vikramaditya. Není žádný lepší letoun schopný nahradit MiG-29K,” uvedl Arun Prakash, bývalý náčelník štábu indického námořnictva.


INS Vikramaditya

Prakash ale doslova označila jako “letargii” přístup ruské letecké společnosti MiG při výrobě a údržbě letadel MiG-29K.

Podle reportu CAG například do srpna 2015 bylo 46 z 65 sad (tedy celkově 92) motorů stíhaček MiG-29K staženo ze služby kvůli výrobním chybám. Navíc díky častým opravám je nasaditelnosti letadel MiG-29K a MiG-29KUB (dvojsedadlová verze) velmi nízká - 15,9 % až 37,6 % (MiG-29K), resp. 21,3 % až 41,1 % (MIG-29KUB). Tedy ze 45 letadel MiG-29K je indické námořnictvo schopno v jeden okamžik nasadit maximálně sedm až 17 letadel.

"Kořeny těchto problémů (provozuschopnost a závady) spočívají ve velmi špatné kontrole kvality v ruském vojensko-průmyslovém komplexu a žalostné podpoře výrobků, které ruský průmysl dodával indickému námořnictvu za posledních 25 let," uvedl Prakash. "Vše navzdory skutečnosti, že vývoj MiG-29K byl zcela financován indickým námořnictvem."

Dodejme, že MiG-29K poprvé vzlétl v roce 1988 ale Sovětský svaz a následně Rusko nemělo finance (nebo nechtělo investovat) do dokončení vývoje. Indie tak pomohla dokončit vývoj letounu finanční injekcí v řádu několika stovek milionů dolarů.

"Vady konstrukce motoru by měly být napraveny s nejvyšší naléhavostí na náklady Rusů," řekl Prakash. "Ale každý oligarcha, který ovládá ruský vojensko-průmyslový komplex, je příliš nestoudný, a to ze dvou důvodů: a) vědí, že Indie nemá na výběr a b) jsou přesvědčeni, že indičtí politici se nikdy neobrátí proti nim. "


Start MiGu-29K ze skokanského můstku

Zpráva CAG má ale i své odpůrce. Bývalý komodor a nyní nezávislý indický obraný analytik Sujeet Samaddar uvedl: "Jsem si jistý, že auditoři nemají žádnou zkušenost nebo odbornou schopnost komentovat technické otázky moderního státu - jen uvádějí čísla a procenta." Samaddar podrobně zprávu CAG nekomentoval, ale uvedl, že MiG-29K zůstane dále hlavním stíhačem indického námořnictva.

Nicméně kritika indických MiGů-29K pokračuje neustále. Web Defense News přinesl zprávu, podle které vlivem tvrdého přistání MiGy-29K díky nízké robustnosti často utrpí poškození.

“Chceme, aby letouny MiG-29K byly robustní pro provádění operací, protože přistání na palubě letadlové lodi je velmi tvrdé a stíhací letoun potřebuje častou údržbu," řekl Defense News nejmenovaný indický důstojník námořnictva. "V důsledku přistání na palubě se často objevují strukturální vady."

"Po každém přistání na letadlové lodi součásti letadla prasknou, přeruší se nebo přestanou fungovat. Letoun pak jde do dílny kvůli opravě/výměně součástí, které musí často pocházet z Ruska," řekl Prakash.

Problém pro indické námořnictvo je, že je tak zcela závislé na dodávkách náhradních dílů z Ruska, které navíc musí platit, protože nemá s firmou MiG smlouvu o servisu a údržbě. "Pravdou je, že indické námořnictvo prakticky financovalo vývoj tohoto letadla a pokud by Rusové měli nějakou etiku, zajistili by, že každý nedostatek se opraví bez nákladů,” uvedl Prakash.


Přistání MiGu-29K

Je také otázkou, jak dalece stejnými problémy trpí stroje MiG-29KR/MiG-29KUBR- tedy verze operující na ruské letadlové lodi Admirál Kuzněcov. Ruské noviny Vhled píšou: “Varianta pro ruské námořnictvo (MiG-29KR - pozn. red.) je upravenou verzí stroje, určenou pro Indii. S ruským letadlem nejsou hlášeny problémy, ale dá se předpokládat, že podobným nedostatkům v konstrukci čelí i ruská verze MiG-29KR. Ruské námořnictvo očekává, že flotila palubních letadel bude tvořena výhradně MiGy-29KR/KUBR.”

V lednu 2017 pak IHS Janes přineslo zprávu, podle které indické námořnictvo plánuje nakoupit 57 nových letadel pro své budoucí letadlové lodě, INS Vikran (systém STOBAR) a budoucí INS Vishal (COTOBAR).

Na indickou výzvu kromě Rusů s nabídkou dalších MiGů-29K reagovala firma Boeing s F/A-18E/F Super Hornet, Francie s námořní stíhačkou Rafale M a Švédsko s námořní verzí stíhačky Gripen Martime. Stíhačky F/A-18E/F Super Hornet a Rafale M nikdy na lodi se skokanským můstkem neoperovaly - indické námořnictvo však tyto výrobce pozvalo, aby prokázali, že jejich letadla mohou z letadlových lodí se skokanským můstkem skutečně operovat.

Dodejme, že v případě F/A-18E/F by to neměl být problém, protože americké námořnictvo v 80. letech provádělo úspěšné testování F/A-18 a skokanského můstku - ten ale neměl být umístěn na letadlové lodi, ale na malých předsunutých letištích.

Také navrhovaná stíhačka Gripen Martime pode výrobce dokáže operovat jak z lodí se skokanským můstkem, tak i z lodí s katapultem (COTOBAR).

Zdroj: BMPDNews AderDefenseNews

Nahlásit chybu v článku


Související články

Indický MiG-29K přistává na letadlové lodi Vikramaditya

Před pár týdny do svého domovského přístavu připlula indická letadlová loď INS Vikramaditya. Další ...

Stíhačky Gripen nebo F-16 pro Indii

Indie připravuje nákup nových jednomotorových víceúčelových stíhacích letounů západní výroby. Mezi ...

Nejnovější americké stíhačky F-16 Block 70 pro Indii?

Americká firma Lockheed Martin a indická firma Tata Advanced Systems podepsaly dohodu o spolupráci ...

Indicko-čínský konflikt v Himalájích: začátek geopolitického nepřátelství?

Na konci června se v Himalájích rozhořel hraniční spor, jehož předmětem je oblast Doklamské náhorní ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • KóĎA
    06:50 08.08.2017

    Jinak tak před šesti, sedmi lety proběhl médii článek na téma "indičtí piloti se bojí létat na SU-30MKI". Prý je to životu nebezpečné...

    Jinak tak před šesti, sedmi lety proběhl médii článek na téma "indičtí piloti se bojí létat na SU-30MKI". Prý je to životu nebezpečné...

  • raziel87
    22:44 07.08.2017

    nebýt problémů s nasátím nečistot do motoru, tak může na nezpevněné ploše přistát i Hornet, Falcon, Viggen, Grippen atd atd. těch letadel, které by to ve vynucených podmínkách ...Zobrazit celý příspěvek

    nebýt problémů s nasátím nečistot do motoru, tak může na nezpevněné ploše přistát i Hornet, Falcon, Viggen, Grippen atd atd. těch letadel, které by to ve vynucených podmínkách zvládly je poměrně dost......ale zdaleka ne každá konstrukce vydrží třískání o letovou palubuSkrýt celý příspěvek

  • raziel87
    22:38 07.08.2017

    2 stronger.p a givicz jo, tohle je jeden z obecně známejch faktů a jedno z hlavních kriterií při vývoji pozemní verze, ale čtěte co píšu. Píšu o námořnim derivátu K/KR/KUBR atd. ...Zobrazit celý příspěvek

    2 stronger.p a givicz

    jo, tohle je jeden z obecně známejch faktů a jedno z hlavních kriterií při vývoji pozemní verze, ale čtěte co píšu. Píšu o námořnim derivátu K/KR/KUBR atd. To letadlo bylo problémové už v době vývoje, roky marastu let 90. ničemu nepřidaly a o problémech s verzí pro Indy (9.41) se píše od roku 2015 - z části zaviněné mentalitou indů, z části dodávkou letadla, které se příliš nepovedlo ani ve verzi pro domácí námořnictvoSkrýt celý příspěvek

  • Calhoun
    21:59 07.08.2017

    Jen pro zajimavost - ruslet.webnode.cz uvadi o letovych zkouskach ze: "...Do tohoto data letouny MiG-29K (modrá 941) a MiG-29KUB (černá 204) uskutečnily celkem 41 vzletů a ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen pro zajimavost - ruslet.webnode.cz uvadi o letovych zkouskach ze:
    "...Do tohoto data letouny MiG-29K (modrá 941) a MiG-29KUB (černá 204) uskutečnily celkem 41 vzletů a přistání na palubě INS Vikramaditya..."

    a pak: "...V rámci této závěrečné fáze palubních zkoušek si přitom ty samé letouny, MiGu-29K (modrá 941) a MiG-29KUB (černá 204), na své konto připsaly dalších 57 letů a dalších 47 vzletů a přistání na palubě INS Vikramaditya..."

    Podle clanku pan Arun Prakash ale tvrdi ze: "...Po každém přistání na letadlové lodi součásti letadla prasknou, přeruší se nebo přestanou fungovat..."

    Tak bud MIG dodal uplne jina letadla nez ty na kterych se projekt testoval a nebo bude neco moc spatne co se udrzby a servisu tyce.Skrýt celý příspěvek

  • Calhoun
    20:42 07.08.2017

    Po tom co predvedl MIG s Alzirskymi SMT nepochybuju ze ty letadla budou kvalitou vyroby v lepsim pripade prumer. O servisnim zazemi si nedelam iluze, kdyby zitra vysel clanek ze ...Zobrazit celý příspěvek

    Po tom co predvedl MIG s Alzirskymi SMT nepochybuju ze ty letadla budou kvalitou vyroby v lepsim pripade prumer. O servisnim zazemi si nedelam iluze, kdyby zitra vysel clanek ze indove delali servis tak ze lichy tyden sundali olitany dily z letadla 1 a namontovali je na letadlo 2 a sudy tyden naopak tak tomu bez problemu verim. Ale jinak viz. stronger.p - z toho smrdi nejaka levarna. To si nikdo ty letadla neproveril nez je prevzal? Nikdo se nezajimal o vysledky zkousek ktere nutne musely probihat behem vyvoje? To proste indove nalili stovky mio USD do neceho o cem vubec netusili jake ma provozni vlastnosti? Tohle opravdu vypada na medialni kampan vedenou za ucelem vyslapani cesticky pro konkurenci...

    PS ve clanku se pise "...protože nemá s firmou MiG smlouvu o servisu a údržbě..." sakra to jsou indove opravdu schopni udelat neco takovyho? Nakoupit hi-tech hracky na ktere jsem si schopen vyrobit maximalne tak kolo k podvozku a potah na sedacku a nekryt si provoz dostatecne nastavenou servisni smlouvou?Skrýt celý příspěvek

  • KóĎA
    20:40 07.08.2017

    V posledni ATM je zajimavy clanek o indickem tanku Arjun (nemecko/izaelske know how s prispevkem indicke invence). Neco vypovida o urovni technickeho zazemi indicke armady. Ze ...Zobrazit celý příspěvek

    V posledni ATM je zajimavy clanek o indickem tanku Arjun (nemecko/izaelske know how s prispevkem indicke invence). Neco vypovida o urovni technickeho zazemi indicke armady.

    Ze zdroju v indicke armady uz prislo tolik rozdilnych informaci, ze to beru s velkym odstupem.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    20:23 07.08.2017

    givicz: Napadla ma taká vec, či sa tu neporovnáva niečo, čo sa postavilo ešte za ZSSR s niečim, čo sa postavilo už po jeho rozpade - hoci by to mali byť konštrukčne rovnaké ...Zobrazit celý příspěvek

    givicz:
    Napadla ma taká vec, či sa tu neporovnáva niečo, čo sa postavilo ešte za ZSSR s niečim, čo sa postavilo už po jeho rozpade - hoci by to mali byť konštrukčne rovnaké stroje, vieme my aké boli použité materiály?
    Narážam na to ako dobre funguje napr. postarší Bajkonur v porovnaní so zatiaľ nie práve najšťastnejším Vostočnyjom.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    20:08 07.08.2017

    givicz, stronger.p Z mojich skúseností to vidím tak, že dodávateľ buď sa problémy snaží riešiť .. alebo "dokazuje", že objednávateľ "robí všetko zle" ... údržbu, prevádzku ... a ...Zobrazit celý příspěvek

    givicz, stronger.p

    Z mojich skúseností to vidím tak, že dodávateľ buď sa problémy snaží riešiť .. alebo "dokazuje", že objednávateľ "robí všetko zle" ... údržbu, prevádzku ... a teda on nemusí riešiť nič ....

    Určite súhlasím, že minimálne časť viny je na indickej strane ... tie problémy nemohli "vyskočiť" len tak a je otázka ako prebiehalo preberanie techniky, zaškolovanie a zabezpečenie dodávok náhradných dielov. Ale práve servis je najčastejšou slabinou ruskej techniky .... a tak si myslím, že je vina za stav bojaschopnosti MiG-ov si delia obe strany ..... už asi nik nezistí kto viac ... každý si bude obhajovať svoje.Skrýt celý příspěvek

  • Marw
    20:07 07.08.2017

    givicz: Vzhladom na to ako dopadla dodavka Mig-29 SMT do Alzirska je to naopak celkom uveritelne...

    givicz: Vzhladom na to ako dopadla dodavka Mig-29 SMT do Alzirska je to naopak celkom uveritelne...

  • givicz
    19:54 07.08.2017

    stronger.p přesně tohle jsem chtěl napsat .. ruská technika má pověst velmi odolných strojů, kdy u ruských letadel je známo, že startují i z travnatého pole protože mají oproti ...Zobrazit celý příspěvek

    stronger.p přesně tohle jsem chtěl napsat .. ruská technika má pověst velmi odolných strojů, kdy u ruských letadel je známo, že startují i z travnatého pole protože mají oproti západním analogům velmi velmi robustní podvozek, stejně tak ruská technika v Sýrii ukazuje, že bez problému funguje i v nepředstavitelných podmínkách ... takže spíše než k názoru indického Nejvyššího kontrolního a auditorského úřadu bych se přiklonil spíše k názoru bývalého indického komodora ...Skrýt celý příspěvek

  • stronger.p
    19:47 07.08.2017

    V dnešní době "angažovaní" novináři a analytici mají potřebu i maličkosti extrémně zveličovat a a drží se sloganu, čím déle se h@vno maže, tím déle smrdí.... a také tam mohou být i ...Zobrazit celý příspěvek

    V dnešní době "angažovaní" novináři a analytici mají potřebu i maličkosti extrémně zveličovat a a drží se sloganu, čím déle se h@vno maže, tím déle smrdí.... a také tam mohou být i "jiné" zájmy. Nechci tady posuzovat od klávesnice kvalitu ruské výroby indických MiG-29K, která bude obvyklá sovětské-ruské letecké technice, ale spíš se domnívám, že někdo z indické strany má (nebo chce) dostat řádně namazáno za nový kontrakt.
    Nikde jsem se nedočetl, které součásti jim praskají nebo která část draku se záchytem lana a následný zabrzděním stroje zničí. Předpokládal bych uložení háku, ale .....
    MiG-29 měl mít možnost startovat z nezpevněných - neupravených ploch, tak že mi přijde nepravděpodobné, že by se jim lámal podvozek. Také je otázkou, jestli nebyla zanedbána pravidelná údržba - výměna extrémně namáhaných dílů, která je zcela jistě nastavena na menší letový nálet než je obvyklé u pozemních verzí.Skrýt celý příspěvek

  • alexa123
    19:13 07.08.2017

    alexa123 Čo sa týka Sea Grippenu, osobne mu fandím. Ale je to iba "papierový drak" na výkresoch a vizualizáciach. Saab s lietadlami tejto kategórie nemá žiadne skúsenosti. Na ...Zobrazit celý příspěvek

    alexa123
    Čo sa týka Sea Grippenu, osobne mu fandím. Ale je to iba "papierový drak" na výkresoch a vizualizáciach. Saab s lietadlami tejto kategórie nemá žiadne skúsenosti. Na mieste Indov ho práve z tohto dôvodu vylúčim.

    Vzhľadom na to, že Indovia si už objednali klasickú pozemnú verziu Rafael-u, na mieste Dassault-u zariskujem a vrazím XX miliónov USD (€) do úpravy dnešnej klasickej námornej verzie Rafael-u M a upravím ju do "skokanskej verize" podľa predstav Indov.Skrýt celý příspěvek

  • alexa123
    18:59 07.08.2017

    Čo sa týka Sea Grippenu, osobne mu fandím. Ale je to iba "papierový drak" na výkresoch a vizualizáciach. Saab s lietadlami tejto kategórie nemá žiadne skúsenosti. Na mieste Indov ...Zobrazit celý příspěvek

    Čo sa týka Sea Grippenu, osobne mu fandím. Ale je to iba "papierový drak" na výkresoch a vizualizáciach. Saab s lietadlami tejto kategórie nemá žiadne skúsenosti. Na mieste Indov ho práve z tohto dôvodu vylúčim.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    18:41 07.08.2017

    Myslím, že sa uzavrela diskusia na tému spoľahlivosti MiG-ov 29 z predchádzajúcich článkov ..... je evidentné, že problém je .. a je vážny.

    Myslím, že sa uzavrela diskusia na tému spoľahlivosti MiG-ov 29 z predchádzajúcich článkov ..... je evidentné, že problém je .. a je vážny.

  • liberal shark
    17:38 07.08.2017

    Vubec mne to neprekvapuje. Takhle Rusove zachazi se vsemi svymi zakazniky :-((.

    Vubec mne to neprekvapuje. Takhle Rusove zachazi se vsemi svymi zakazniky :-((.

  • Jakub2
    17:37 07.08.2017

    Ad konec - Indové vždy požadují transfer technologií. SH kvůli tomu a ceně vypadává ze hry, Rafale je taky drahé éro (což Indové dávno ví), SeaGrippen má jen jeden motor (námořní ...Zobrazit celý příspěvek

    Ad konec - Indové vždy požadují transfer technologií. SH kvůli tomu a ceně vypadává ze hry, Rafale je taky drahé éro (což Indové dávno ví), SeaGrippen má jen jeden motor (námořní stíhačky mají vždy 2).

    Vidím to tak, že Indové zůstanou u 29-tky a budou doufat, že se kvalita dílů zvedne.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:29 07.08.2017

    OT: USMC Concept of Operations MOC July 2017

    https://www.youtube.com/watch?...

    OT: USMC Concept of Operations MOC July 2017

    https://www.youtube.com/watch?...

  • raziel87
    16:12 07.08.2017

    kdy vlastně byly ty Migy prohlášeny za operačně způsobilé? vždyť je to pár let - tuším někdy v roce 2013, 2014? pár let provozu a je z toho šrot...... Původní "K" (9.31) pro ...Zobrazit celý příspěvek

    kdy vlastně byly ty Migy prohlášeny za operačně způsobilé? vždyť je to pár let - tuším někdy v roce 2013, 2014? pár let provozu a je z toho šrot......

    Původní "K" (9.31) pro ruské námořní letectvo je na tom však bohužel podobně. Ani po 30 letech provozu ten derivát Fulcrumu nebyli schopni doladitSkrýt celý příspěvek

  • Argonaut.CZ
    16:00 07.08.2017

    Byť fanda ruské techniky, tohle chování nedovedu pochopit.

    Byť fanda ruské techniky, tohle chování nedovedu pochopit.

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2