Indické noviny: Su-30MKI deklasoval Eurofighter Typhoon

Foto: Indičtí a britští piloti stíhaček Su-30MKI a Eurofighter Typhoon; větší foto / Royal Air Force
Indičtí a britští piloti stíhaček Su-30MKI a Eurofighter Typhoon; větší foto / Royal Air Force

Před několik dny skončilo indicko-britské letecké cvičení Indradhanush-4. Během cvičení se na obloze ve cvičných soubojích střetly indické stíhačky Su-30MKI a britské Eurofighter Typhoon. Podle kapitána Ashu Srivastava, velitele indického kontingentu, Su-30MKI v blízkém manévrovém boji zcela deklasovaly stíhačky Eurofighter Typhoon. 

Letecký boj na vizuální dosah

Velitel indického kontingentu kapitán Ashu Srivastav v interview pro indickou televizi NDTV India uvedl, že indické stíhačky Su-30MKI zvítězily ve všech případech při leteckém boji na vizuální dosah WVR (Within Visual Range.) Jde o techniku leteckého souboje, kdy piloti vidí protivníka a snaží se ho vymanévrovat – získat lepší pozici pro střelbu.

Celkově mělo jít o 12 leteckých soubojů a ve všech případech zvítězily Su-30MKI. Šlo o letecké souboje při vzájemné vzdálenosti letadel do 3,5 km za použití naváděných střel vzduch-vzduch krátkého dosahu. Jeden Su-30MKI měl dokonce vymanévrovat dvě britské stíhačky Eurofighter Typhoon. Srivastav ohodnotil výkon svých pilotů jako „výjimečný".

Šlo o souboje „na dotyk" pří nízkých rychlostech a energiích letounů, kde Su-30MKI mohl plně využít vektorování tahu motoru a naopak Eurofighter Typhoon nemohl využít lepší poměr tahu motorů k jednotce hmotnosti a vynikající schopnost provádět bojové otáčky ve vysokých rychlostech.

V následujícím porovnání samozřejmě vynecháme další klíčové parametry, které jsou zásadní pro bojové schopnosti vojenského letectva – výcvik pilotů a pozemního personálu, nasaditelnost letadel (údržba, náhradní díly) nebo dokonce zapojení dalších specializovaných letadel (letadla elektronického boje, AWACS, atd.).

Ukázal se tedy Su-30MKI jako lepší letoun? Britský deník The Independent oslovil člena Královského letectva RAF (Royal Air Force) s žádosti o komentář. „Musí zde být nějaké zamlžení vzpomínek při cestě zpět do Indie, protože titulky v indických novinách nemají v jakékoliv podobě nebo formě žádný vztah k výsledkům taktických scénářů dokončených při cvičení," uvedl nejmenovaný zdroj pro The Independent. Prohlášení Srivastava mělo směřovat údajně „čistě domácímu publiku."

Letecký boj mimo vizuální dosah 

Letadla Indie a Velké Británie rovněž cvičila letecké souboje mimo vizuální dosah BVR (Beyond Visual Range). Podle dohody letadla po sobě střílela střely vzduch-vzduch středního doletu na vzdálenost 40 km (útočící letadla) a 35 km (bránící se letadla).

Při technice BVR papírově Eurofighter Typhoon nad Su-30 MKI vítězí. Hlavní výhodou Eurofighter Typhoon je malý čelní radarový průřez RCS (Radar Cross Section). Podle stránky GlobalSecurity.org je RCS Typhoonu 0,5 m2, zatímco u Su-30MKI 4 m2 – lapidárně řečeno, protivník pomocí radaru Su-30MKI dříve „uvidí".

Výhodou Eurofighter Typhoon je také pokročilejší radar, který jde hůře odhalit, sledovat nebo rušit. Větší čelní průřez dovoluje nést Su-30MKI výkonější radar, ale vysoký výkon dovoluje radar Su-30MKI vystopovat na velkou vzdálenost.

Do třetice výhodou Eurofighter Typhoon nad Su-30MKI je přítomnost útočného a identifikačního systému AIS (Attack and Identification System) – podobné zařízení Su-30MKI chybí. AIS využívá „fúzi dat", když inteligentně zobrazuje pilotovi informace z radaru, infračerveného čidla, systému elektronického boje nebo dalších senzorů (další Typhoony, AWACS, atd.). AIM také automaticky kontroluje vyřazovací výkon radaru s ohledem na možné hrozby.

Naproti tomu Su-30MKI má výhodu v druhém operátorovi zbraňových systémů/piloti, který dokáže monitorovat vzdušnou situaci a může nezávisle na předním pilotovi ovládat (vypínat, zapínat, nastavovat) palubní senzory a zbraňové systémy.

Jak tedy dopadl boj v BVR mezi Su-30MKI a Eurofighter Typhoon? Srivastav v interview nepřiznal příliš úspěchů, pouze dodal, že „to nebylo neočekávané pro indické letectvo ztratit jedno nebo dvě proudová letadla."

Krátká reportáž o cvičení Indradhanush-4.

Dostanou se letadla do blízkého souboje?

Pokud se Su-30MKI dostane na „dotyk" k Eurofighter Typoohn, díky vektorování motorů jasně dominuje. Celý problém se tak stačí k „legendární" otázce, zda se v moderním souboji vůbec letadla dostanou do souboje typu WVR při nízkých energiích.

Podle britských expertů, na které se odvolávají indické noviny The Indian Express, se moderní letadla zapletou do blízkého leteckého souboje jen výjimečně. Ostatně na to sazí také nejmodernější F-35 Lightning II, který v obratnosti nijak nevyniká (nebo dokonce zaostává) za F-16 Fighting Falcon.

Bývalý indický letecký maršál a bývalý, Harishe Masanda, však nesouhlasí. „Vše, co závisí na elektronice, ať už u WVR nebo BVR, bude mít protiopatření nebo proti-protiopatření. Pokud se střetnou dva vyrovnání bojovníci, jeden se musí dostat do boje z blízka, pokud chce získat převahu," míní Masand.

Vyvodit závěr z podobných cvičení je velmi obtížné. Cílem je především studovat techniku oponenta a dozvědět se více o jeho taktice a strategii. Při podobných cvičení tak záměrně letadla (kvůli utajení) nepoužívají plně své bojové schopnosti – například radarové frekvence používané v bojových podmínkách.

The Indian Express navíc připomíná - pokud by Su-30MKI byl tak výjimečný letoun, proč se do finále programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft ) dostaly právě stíhačky Eurofighter Typhoon a Rafale? „Proč nevybrali Su-30MKI, když mohli ušetřit peníze a nepříjemnosti?" uzavírá svůj článek The Indian Express.

Zdroj: The Independent, The Indian Express

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

FGFA: Rusko-indická stíhačka získává reálné obrysy

Rusko a Indie se dohodlo na výsledné podobě víceúčelové stíhačky 5. generace vznikající v rámci ...

Pokroky v indickém zavádění Su-30MKI

Průběžné nasazování víceúčelového stíhacího letounu Su-30MKI, který byl vyvinutý pro potřeby ...

Eurofighter Typhoon: Agilnější a smrtonosnější

Společnost Airbus Defence and Space dokončila testování nových aerodynamických vylepšení víceúčelové ...

Eurofighter vs. Su-30MKI: letecké cvičení Indradhanush

V těchto dnech probíhá na území Velké Británie již čtvrté indicko-britské letecké cvičení ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Luky
    15:53 27.08.2015

    krásný záběry SU-30, ale tentokrát v jiných barvách:
    https://www.youtube.com/watch?...

  • jobr23
    16:38 26.08.2015

    Pro razie187 - To rčení je správně takto: - kdyby byly v p+deli ryby, nemuseli by být rybníky. Jinak dobrý začátek.

  • raziel87
    14:41 25.08.2015

    Rošťák: Dobrý den kolego,

    Ano, máte pravdu - bez doložení relevantních informací, může moje postěžování si vyjít do ztracena. Armadninoviny.cz sleduji od úplného začátku. Teprve včera jsem si však založil účet, abych mohl přispět do diskuze.

    Možná se zdá býti nešťastné první post začít právě takto - ale už mi to nedalo. Opravdu zde dlouhodobě pozoruji, že někteří pisálkové to tu berou stylem "vim ho+no, ale aby řeč nestála, tak jsem taky něco vyzvracím" - říkam si, zda je to nutné.

    Chodí sem uživatelé, kteří píši k věci, chodí sem uživatelé, kteří mají určité znalosti - proti těmto pánům si nedovolím nic říct. Zároveň jsem ale na konkurenčních webech pozoroval, že uživatelé, kteří dlouhodobě vařili né z vody, ale přímo z hnoje - dostali BAN. Proč plevelit diskuzi o armádní technice politickými narážkami a vědomostmi bez pardonu allá dětský časopis ABC?

    Pod tímto článkem je komentářů již dost - většina z nich k věci, některé však jak "červený hadr pro býka". Nemám k tomuto konkrétnímu tématu co víc říct - o jednotlivých letadlech je dokumentace (i v české podobě) poměrně dost a předpokládám, že jsou s ní diskutující obeznámeni (jako já).

    Nikdo tu neznal přesné vstupní parametry obou letadel, nikdo ani nemá přístup k časovému harmonogramu a podmínkám cvičení - proto se nechci zapojovat do diskuze " kdyby nebyly v p+deli ryby, nebyly v p+deli rybníky".

    Doufám však, že při vhodné příležitosti také budu moci přispět něčím do mlýna. Jinak zůstanu v roli čtenáře.

    Webu armadninoviny.cz a jeho adminům přeji klidný den a mnoho sil v jejich budoucí práci - něčí práce si můžete vážit, i když poukážete na drobný nedostatek.

  • Rošťák
    17:20 24.08.2015

    raziel87: Díky za hodnocení diskuze... Ale třeba by bylo fajn pomoct se zkvalitněním diskuze :) Myslím že hodně lidí zde se rádo dozví fundované názory a něco se naučí ...

  • raziel87
    14:32 24.08.2015

    Může se jednat o náhodu, přecijen vzhledem k tomu, že cvičení Indradhanush-4 proběhlo cca 3 týdny zpět, tak není tak divné, že je o něm zmínka i na jiných portálech.

    Navíc sekce TECHNET je poměrně dost obsáhlá, navštěvovaná a řada redaktorů nejednou překvapí veřejnost svým dobře zpracovaným článkem. Tady na armádních novinách je situace trochu jiná. Články a aktuality pana Grohmanna jsou již několik let velmi dobré a často určité aktuality čtu poprvé právě tady. Úroveň přispěvovatelů v diskuzi je však absolutně žalostná a občas některé diskuze pročítám vyloženě se smíchem - ano i nickname RiMr 71 má máslo na hlavě, ač se hádám tváří jako místní guru. Znáte to staré přísloví mlčeti zlato? :)

    Někdy mi přijde, že tu lidi "klábosí" na úrovni dětského časopisu ABC. Asi jsem zmlsanej cizojazyčnejma armádníma fórama a trochu i českou PALBA.CZ, kde je úroveň a zmíněné inforamce v příspěvcích na trošku jiné úrovni. To ale není problém šefredaktora armadninoviny.cz

  • RiMr71
    12:08 24.08.2015

    Na Idnesu se objevil článek na stejné téma - přijde mi, že je inspirovaný tímto článkem, ale navíc přináší ta "ale". Jako by někdo přečetl zdejší článek, následnou doskuzi, ověřil některé záležitosti zde nastíněné a pak z toho udělal vlastní článek. http://zpravy.idnes.cz/cviceni... Pokud tedy autor z IDnesu nespolupracuje s AN a tam uvedený článek není "verze 2.0" toho zde..?Všimli jsme si. Nespolupracuje, ale inspirace AN článkem je zjevná. Admin 

  • Anton
    11:13 22.08.2015

    Tiež neberiem tieto cvičenia príliš vážne. Superiace strany určite nepoužili najnovšie technológie aby to zavesili na nos konkurencii. Idia je už v zoskupení BRICS a Šanghajského spolku.
    Už dlho si všímam lepšie manevrovacie schopnosti Ruských lietadiel. Len to ale v leteckých súbojoch nerozhoduje.
    Rozodujúce sú schopnosti prvví zachytiť identifikovať a zničiť.
    Aby tiež nedošlo k spriatelenej paľbe.
    Sú aj rôzne stealth techniky, ktoré znížuju schopnosť včas ich zachytiť, zamerať.
    Potom treba brať do úvahy radary. Aj tie má asi Západ oveľa lepšie.
    Mať dobrý prehľad o digitálnom bojisku a schopnosť koordinácie. U západu prenikaju napríklad správy o vývoji systémov, že aj keď je jedno s lietadiel rušené, môže druhe aj pomocou rušeného lietadla naviesť ničiace prostriedky na protívnika. Západ má aj podľa môjho názoru pokročilejšie systémy navádzania svojích rakiet na cieľ a výpočetnu techniku.
    K týmto systémov treba celkovo prispôsobiť vývoj a aerodymaniku lietadiel. Aerodynamika a manevrovacie možnosti su potom obetované sčasti, pomerne k učinnosti stealth technikám, radarovým technikám, technikám elektronického a protielektronického boja, navádzacim systémom a podobne.
    V priamych súbojoch nedopadli v poslednýc desaťročiach ruské obratnejšie stroje dobre, či už to bolo nad Irakom, Srbskom a podobne.
    Rusi ale nedodávali určite svoje najlepšie technologie, alebo aj dodávali s backdoormi.
    Finsko odmietlo spoluprácu armád s Ruskom poukazaním na backdoory. Asadovi zbombardoval Izrael jadrový výskum aj pomocou vírusov, ktorý zakúpili od Ruska. Dočasne ochromili Sýrsku protivzdušnú obranu. Ako prekonali Turecku protivzdušnu obranu sa neuvádzalo. Ťažko predpokladať, že Turecko by dalo dobrovoľne súhlas na prelet Izraelských bombarderov cez svoj vzdušný koridor. Niečo ukázali už aj Ukrajinské problémy, že majú v zálohe určite oveľa novšie technológie. S Činou sa Rusko zlepšilo aj v systémoch elektronického boja.

  • logik
    10:41 22.08.2015

    flanker: Ok, to souhlasím, VLO míchá kartami, ale to není problém BVR raket jako takových, ale zjistitelnosti letadel. Pokud letadlo nějak zjistím (opticky ze satelitu, L-band pozemní radary, letadlo se demaskuje), tak už není problém do cílového prostoru poslat raketu, která se pak bude chovat podobně jako ta WVR.

    A elektronické hračky - zatím příliš při ničení střel spolehlivé nejsou a střely se také zlepšují. A právě to, že pokud půjde střela těmito hračkami zničit, tak pouze na blízkou vzdálenost, tak také hraje do karet tvrzení, BVR střela nebude principiálně horší než ta WVR.

    ---

    Navíc stejně čekám, že v horizontu desítek let převezmou roli stíhačů drony (řízené z "povzdálí" nějakým VLO "letadlovým letadlem") a tak jde IMHO spíše o řešení bližší budoucnosti než té vzdálenější.

  • flanker.jirka
    10:16 22.08.2015

    to logik: dálku BVR nelze do nekonečna prodlužovat, všechny nové stroje nebo upgradované stroje mají sníženou RCS nebo jsou přímo v kategorii Stealth. Současné AESA radary se Stealth mašinami vypořádají jen cca do 120 km. Větší dosah raket je pak vhodný jen proti velkým bombardérům nebo jiným velkým letounům.
    K tomu připočtěte, že s rostoucí vzdáleností od radaru klesá rozlišovací schopnost radaru, na tu vzdálenost pak nemusíte ani vědět po čem vlastně střílíte a zda to za to stojí - poslat po "něčem" 2M dolarů.
    Když se podíváte na EW vybavení současných stíhaček, tak jeho objem neustále narůstá a je směřován, mimo jiné, i na boj proti radiolokačně naváděným střelám. Když výrobci znají metody navedení a metody se kterými si střely udržují kontakt s cílem, tak staví EW vybavení pro efektivní rušení, nebo odvedení střely od letounu. Proto jsou nově zařazovány vlečné rušiče, inteligentn klamné cíle (nejen dipolové pásky) a palubní radary stíhaček zkouší funkci EMP zbraně na zarušení činnosti elektroniky střely - pro tuto činnost, mimochodem, potřebují znát polohu této střely, tu znají díky detekční schopnosti na cíle s minimální RCS, takové detekční schopnosti postačí do vzádlenosti do 15 km od letounu a bude jedno jestli ta střela letí z 60 km nebo 150 km vzdálenosti.
    Důvod proč se domnívám, že BVR není vždy postačující je právě rozvoj těchto EW hraček tím může hodně zamíchat. Jsou lepší opatření u výrobců SAM a AA střel nebo jsou lepší protiopatření na palubách letadel?

  • RiMr71
    18:04 21.08.2015

    ...myslím, že článek co sem z dovolení mnalinkuju dává poměrně jasnou představu o tom, jak se dneska "točí dogfighty" a nakolik je schopnost kober a padajících listů důležitější než elektronická výbava letounů a moderní zázemí...
    http://www.valka.cz/clanek_102...

  • fotr
    14:15 21.08.2015

    Pokud je cvičení ušito na míru jednomu z letounů, nelze se výsledku divit. V ostrém boji by zřejmě vše vypadalo jinak. Manévrové souboje už nejsou dnes předpokládané a vlastně se s ním u těchto typů ani nepočítá . Rozhodně nelze z článku vyvozovat nějakou jasnou převahu Sučka na protivníkem. pěkný den všem

  • Sgt Murphy
    14:05 21.08.2015

    Nebol do programu MMRCA zaradený Eurofighter Typhoon s CFT (Conformal fuel fank) o ktorých uvažujú Briti a s 3d vektorovaním ťahu? Pokiaľ by tieto EF boli osadené aj AMK ako píše apache.. Bol by z EF prvotriedny zabijak.

  • belkin
    13:14 21.08.2015

    Základní taktika leteckého souboje vznikla již za první světové války.
    Podstata je zjistit protivníka jako první,získat energetickou převahu a maximálně razantně zaútočit.Motat se v nízkých rychlostech je sebevražda.
    (Boelcke,Mölders,Pokryškyn,Robin atd...) Toto stále platí i v současnosti.
    Pilot, který provádí utažené manévry v nízkých rychlostech udělal chybu.

  • apache
    10:48 21.08.2015

    Překvapivě se zde ještě nikdo nezmínil o AMK (Aerodynamic Modification Kit) pro Typhoony. Tento soubor nenápadných aerodynamických "přídavných" plošek zrovna prodělal zkoušky v Německu s velice dobrými výsledky.

  • David
    10:17 21.08.2015

    Opakovaně zde padla zmínka o programu MMRCA. Samozřejmě, jedním z jeho hlavních důvodů byl o získání nových technologií, především pro vývoj nového stíhacího letounu 5 té generace AMCA. Bez těchto technologií se ten vývoj jistě prodlouží.
    Je faktem, že ten program byl zrušen. Ale nové stíhačky Indie potřebuje - už třeba proto, že své letectvo výrazně posiluje Pákistán. Trochu pochybuji, že oněch 36 Rafale bude stačit pokrýt všechny potřeby nových letadel. Je docela dost dobře možné, že se objeví nějaké výběrové řízení na nový letoun - a jeho hypotetickým účastníkem by patrně mohl být i Typhoon(který se účastnil i programu MMRCA). Takže za všemi těmi bombastickými články, jak Su-30 snadno likviduje Typhoony, bych viděl i docela obyčejný konkurenční boj

  • fenri
    07:57 21.08.2015

    Mě tyto debaty přijdou jako kdybysmus či vyvozování dalekosáhlých závěrů rozebíráním informací o jednom malém kolečku z celého stroje. Letadlo je součástí něčeho širšího, počínaje meteorologickými podmínkami, REB, taktiky velení i strategie nasazení, výcviku a schopností pilotů (sic!), stavu a údržby letadla a jeho zbraní a éro samotné je sice vidět, ale je to jen kolečko v soukolí.
    Indický Su je víc stíhací bombardér, či útočný stroj (StrikeEagle chudého muže), který je schopný "tahat" Brahmosy pěkně daleko nad moře, dlouho "dovádět" v týlu nepřítele či dělat dlouhé přelety pro "obejití" center PVO. Jeho stíhací schopnosti jsou v podstatě melouch. V tomto kontextu je poměrně fascinující, že tato veliká dvoumístná kráva na malých rychlostech a poloměrech "utahá" Typhoona.
    Na jednu stranu by řeklo, že jeho handicap v sensorovém a CCC vybavení oproti Typhoonu je relativně marginální, protože to se dá dohnat snáze, než aerodynamická koncepce či vektorování. Na druhou stranu poslední úpravy draku Typhoona (článek i na AN) ukázaly, že i poměrně malými změnami se dá aerodynamický potenciál Typhoona posunout. Takže ještě přidat vektorování a dál potlačovat demaskující prvky (dvojitá směrovka, třeba?) a Typhoon může být ještě hodně dlouho hodně "zlý chlapík".
    Jediné co je smutné, že ten Typhoon je vedle třeba Rafale, nemluvě o Miss Su, prostě nehezké éro :-)

  • D.i.p
    07:51 21.08.2015

    Na blízký manévrový souboj sestřelí Eurofighter i L-159. Otázkou je jak moc pravděpodobný je, že by k němu došlo...

  • Luky
    22:11 20.08.2015
    Oblíbený příspěvek

    jó to v 90tých byl v L+K seriál o Indo-Pakistánský válce...byl tam pilot, myslím, že se jmenovel Chan(Pakistánec) - a ten vytočil Gnaty s F104 na klapkách a pak ještě nějakej sundal starým Aim-9B proti zemi! Čili letadloraketa s pidikřídlem vytočí optimalizovaný slušně manévrovatelný, podzvukový letoun a ještě použije rachejtli, která potřebuje čistý tón proti obloze bez slunce....
    Stává se lecos, ale nedělám z toho závěr o stroji a ani o raketě.
    ----------
    Mě by tady prostě zajímala ta pravidla. Předpokládám, že měli alespoň zařízení simulující let střely. Dříve se dělala cvičení, kde se jenom zaměřovali (to taky zkresluje). Ono pak těžko hovořit o nevycvičenosti nebo chybě pilotů EF.

    Když řeknu - tady vstoupíte do boje na 3Km, dáte chladný průlet a pak můžete vše...oba budou mít HMCS a slušnou ŘS (třeba ASRAAM vs digiARCHER)...je to 1 vs 1...tak to bude svádět k tomu, jít tam na docela malý rychlosti, protože jen tak může těch 180 stupňů rychle utočit...jeden bude mít vektorovatelnou trysku a ztratí ještě víc rychlosti (dá přetažení AOA), než druhý s vysoce odporovou deltou(která normálně v první ostrý taky vyniká ale je limitován FBW FLCS)...a tím přetažením bude mít šanci dostat čumák do cca 60stup. kónusu pro odpal pomocí HMCS. I když se ve 2 vs 1 EF rozdělí a budou se snažit dát SU do kleští...tak to po přetažení bude SU přibližným směrem k oběma a se dvěma kebulema na palubě odpálí dříve dvě virtuální střely...
    Když se bude počítat jen zaměření, tak budu dokola docházet ke stejnýmu výsledku, přitom by EF to SU na ustálený zatáčce v pohodě utočil. Nebo by prostě takto do boje nelezl. ...Prostě to zkreslení, když budu do souboje vstupovat podle pravidla, o kterém vím, že bude respektováno..může být zásadní.

    Možná to nějak nastavili minule a dopadlo to blbě pro Indy. Teď si třeba Indové vymínili něco a vrátili to Britům...se vším všudy. Nemusí to ale mnoho vypovídat ani o stroji, ani o pilotech. Ale taky může..jasně, prostě nemáme informace.

  • Slavoslav
    21:41 20.08.2015

    je to historia, ale myslim, ze sa hodi

    aj v spanielskej obcianskej vojne vytocili piloti na ratach BF109tky s prstom v nose


    ale len za predpokladu, ze sa nemecky pilot nechal do takehoto suboja zatiahnut. Ono ja na kanony vyhrava rychlost a vyssia energia

  • dusan
    20:58 20.08.2015

    K tomu "hanení MiG-u-29"....

    MiG-29 bol vo svojej době totálne špičkový stroj na úlohy, ktoré mal v "popise práce" ... tj. vybojovanie vzdušnej převahy nad bojiskom nad bojiskom .... k tomu mal na konci 80-tich rokoch presne to čo potreboval ....vysoké výkony, mohutnú výzbroj ..... a bol za prijateľnú cenu ..... nejaký vysoký dolet či schopnosti boja na stredné vzdialenosti nepotreboval .....

    Po roku 1989 každá krajina očakáva všestrajnejší stroj ..... na čo reagoval i výrobca modeznizáciami pôvodnej konštrukcie .....

    Čo sa týka argumentov typu "nestačili sa vycvičiť, boli embargované" .... to je vždy realita .....

    Keby Romel poučoval podľa poučiek a "objektívnych nedostatkov" svojho Afrika korpsu ... tak by sme o ňom dnes nevedeli ......

    Urobili to čo bolo "nemožné" ... a z objektívneho nedostaku urobil výhodu a udrel vždy keď na to "nemal" ... nie len podľa Angličanov ... ale i podľa vlastného vedenia .....

    Preto nemôžem zobrať neúspěchy "úžasného" MiGu-29 ako "objektívna" len preto,že chýbalo to či ono ... jednoducho sa ukázalo, že jedná sa o sice výkonný, ale úzko špecializovaný typ, ktorý sa x-krát nevedel presadiť ....

    Samozrejme dnes je MiG-29 úplne inde ... ale pôvodná konštrukcia sa v reálnom boji neosvedčila ... to je fakt ....

  • Jan Grohmann
    20:43 20.08.2015
    Oblíbený příspěvek

    S lakonickou otázkou, co děla stíhací letoun "skutečně efektivní zbraňový systém" jsme se obrátili i na 21. základnu taktického letectva Čáslav. Odpovídal nám zástupce velitele 211. taktické letky major Milan Nykodym, pilot letounu JAS-39 Gripen, účastník zahraničních misí s letouny JAS-39 Gripen, účastník zahraničních cvičení vč. NATO Tiger Meet (citujeme klíčové části e-mailu):

    "Předem všech diskusí bych chtěl jednoznačně napsat základní pravdu týkající se všech letounů. Každý vojenský, dopravní, akrobatický a jakýkoliv jiný letoun je vždy pouze tak dobrý, jak dobrý je pilot za jeho řízením. Posadíme-li zkušeného mistra světa v bezmotorovém létání do supermoderního, supervýkoného letounu, jen stěží můžeme očekávat, že tato kombinace bude mít efekt smrtící zbraně. A pochopitelně naopak skvěle vycvičený stíhací pilot asi jen tak nezaletí světový rekord ve větroni. Budeme-li tedy sofistikovaně posuzovat bojové letouny, musíme brát v potaz i piloty, kteří do takových strojů usedají. Přece jen přes veškeré vymoženosti techniky a dostupné technologie je moderní bojový letoun pořád jen stroj.

    Pokud použijeme termín "efektivní zbraňový systém", musíme mluvit o kombinaci člověk-stroj. Z toho tedy vyplývá, že výcvik pilotů je zcela klíčový! Pilot musí nalétat jisté penzum hodin v roce, aby se cítil za řízením letounu v "pohodě", musí mít dostatečné sebevědomí, získané tím, že létá. To je pak celé základem pro to, aby mohl provádět i ten nejsložitější bojový výcvik. Tím pádem je logické, že úroveň vycvičenosti jde ruku v ruce s počtem ročně nalétaných hodin. "
    ...
    "Závěrem bych tedy ještě jednou zopakoval, že kvalita bojového letounu a jeho zbraní se jednoznačně musí skloubit s kvalitním pilotem, který prošel kvalitním výcvikem. Je historií prověřený fakt, že pilot v horším stroji má vždy šanci porazit protivníka nižších kvalit v lepším letounu."

  • logik
    20:07 20.08.2015

    Ti, kdo tu argumentují, že v moderním boji se mohou vystřílet BVR rakety, takže opravdu bude mít SU převahu, tak si IMHO neuvědomují dvě věci

    1) Zatím vždy docházelo k prodlužování vzdálenosti, na kterou se útočí. Raketa jde vylepšit daleko lépe než letadlo, takže je podle mne iluzorní si myslet, že (alespoň výhledově) nebude BVR souboj efektivní. Např. meteory s ramjety mají opět o značný kus energie "navíc". V podstatě není důvod, proč by WVR rakety měli být o tolik lepší než ty BVR. Vím, jsou lehčí a tedy obratnější, ale kdyby to byl takový rozdíl, tak by se dělali BVR rakety dvoustupňové.

    2) To, že jde o souboj WVR nic nemění na tom, že souboj byl omezen na nízké rychlosti. Což je stará známá otázka, jestli je lepší rychlost nebo obratnost - a historie učí, že rychlost. Jak Hellcaty versus Zera, tak F-4 versus Mig-21 atd....

    Z pohledu Britů jde IMHO o perfektní cvičení, jak dokázat svým pilotům, že zpomalovat je opravdu blbost.

  • Torong
    19:58 20.08.2015

    Wenet01: Už od prvních letckých bojů drtivá většina sestřelených pilotů NEVĚDĚLA JAK A ODKUD... A to že seděli v obratnějším letadle jim bylo houby platné. Viz. např. Wildcat/Zero.

    Luky: Mig 29 je příliš nadhodnocovaný. Naši piloti absolvovali souboje s Francouzi na M 2000C. V prvních soubojich byli sestřeleni, aniž věděli jak. Pak je napadlo použít věc, která ležela od dodání ze SSSR v krabici - přilbovy zaměřovač. Od té chvíle se síly vyrovnaly. Mig 29 je srovnatelný s jinými letadly své generace. Nic víc, nic míň.

  • Beld
    19:52 20.08.2015

    No prilis neverim tomu , ze si pilot eurofighteru , pripadne f-22 .Po vystrileni raket rekne ,ukol musim splnit a naleti tam s kanonem . Mozna v nejakem extremnim pripade . Logicka volba ve zbylych 98% bude doplnit strelivo a neriskovat 100M za letadlo .

  • flanker.jirka
    19:06 20.08.2015

    Vše vždy záleží na podmínkách cvičení. Indie měla už pár cvičení i s F 15 více verzí, poprvé tam vítězili SU 30, tehdy ještě verze bez vektorování tahu proti F 15 C, 9:1, ale šlo o podmínky cvičení. Simulovat se smělo jen se střelami semiactive radar, tzn. AIM 7 Sparrow a na druhé straně R 27, tak že v tomto případě byli amíci ochuzeni o možnost novějších střel AIM 120.
    Jako pěkný příklad omezujícíh podmínek poslouží i sestřelení F 22 Typhoony z německa, F 22 přitomto cvičení byli omezení docela zásadně, nesměli používat vektorování tahu a přilbové zaměřovače.

    V současné době všechny státy investují do letounů v podobě širšího bojového komplexu, to zahrnuje i spoustu nových EW udělátek v podobě inteligentních rušičů, klamných cílů (například Brite cloud) a aktivních rušičů vlečených na lanku jako klamný cíl za letounem. Toto vše slouží pro eliminaci právě radiolokačně naváděných střel středního a dalekého dosahu, k tomu si připočtětě i možnosti radarů AESA působit jako rušičky. Zcela reálně může nastat situace, kdy obě strany vyčerpají své AA střely s radiolokačním naváděním (což při jejich ceně není problém AČR má údajně 24 AIM 120) a letouny tak budou muset blíže k sobě, aby splnily úkol.

    ..The indian express jsou zřejmě pomatenci, jako čeští novináři, pokud si nevšimli, že SU 30 MKI se MMRCA ani neúčastnil a pořizoval se dříve v jiném programu.

    Cvičení, jak jej autor popisuje toho moc neukáže, pokud na střední vzdálenosti točili letadla už na 40 km proti sobě, tak se neprokáže výhoda menší RCS Typhoonu, navíc, Typhoon nemá 0,5 (jen samotná anténa má plochu okolo 0,4m) ale okolo 1,2 metru čtverečního z čela, pokud Typhoony měly pod křídly dvě přídavné nádrže, tento rozdíl se zcela maže, ty nádrže letadlo slušně "rozsvítí" Z teorie šíření vln v atmosféře pak vychází maximální dosah radaru v závislosti na odrazné ploše, tak že když zmenšíte RCS o 1/2 tak se dosah radaru sníží na takový cíl pouze o 16% vzdálenosti.

    Pokud jde o toto: "Jak tedy dopadl boj v BVR mezi Su-30MKI a Eurofighter Typhoon? Srivastav v interview nepřiznal příliš úspěchů, pouze dodal, že „to nebylo neočekávané pro indické letectvo ztratit jedno nebo dvě proudová letadla."

    ..tak co vím, tak ten Ind reagoval na výsledek souboje 8 versus 8, ztratili tam dvě mašiny, ale už se nikde nepíše o kolik přišla druhá strana.

  • Luky
    18:49 20.08.2015

    To je hezký přirovnání a já si myslím, že EF krom toho, že je výborný karatista, tak je i jeden z nejlepších judistů...třeba i lepší než SU ve stoje, ale na zemi mu některé chvaty nejdou tak dobře.
    Ale má trochu hemoroidy a jemně se mu trhá řiť.

  • Todomatch
    18:28 20.08.2015

    Vzpomínám, když jsme hecovali trenéra karate a trenéra juda, aby si to rozdali. Moc se jim nechtělo, báli se asi, aby neztratili tvář před svými svěřenci. Ale nakonec, že teda jo. Jenom judista měl podmínku, že mu musí karatista dovolit, aby ho chytl za kimono. No, ale to je přesně to, co dělá karate karatem. Dřív než na vás někdo sáhne, tak to schytá. Když ale jako karatista dopustíte, abyste se dostali příliš blízko zkušenému judistovi a on vás chytne, tak už žádnej úder neprovedete a on vás zmuchlá do klubíčka, něco vám ulomí a něco aspoň ohne. A představa, že budete trénovat judo i karate je lehce schizofrenní, popletou se vám návyky. A podobné to bude asi i s letadly a jejich bojovými strategiemi.

  • Wenet01
    18:27 20.08.2015

    Ta věčná otázka, dostane se v moderní válce pilo do dogfightu nebo se bude bojovat jen mimo vizuální dosah. Stejně jako se říká "připravuje se na minulou válku" mělo by se říkat "předběhl svou dobu až doběhl do jakési alternativní", člověk nemusí ani vzpomínat na odvážnou futuristickou absenci palubních zbraní a spoléhání na raketovou výzbroj...jak to dopadlo je známé. Indům tak, ať si myslím o vytahování přes média cokoliv, musím dát za pravdu, že při obdobné vyspělosti se mohou piloti vystřílet z BVR raket a pak je čeká manévrovací souboj. Které letadlo je lepší nebo horší však při obdobné vyspělosti protivníků stejně nebude rozhodující (jedno v téhle oblasti, druhé v jiné) jako v každé válce (pokud neválčí největší vojenský blok na světě s malým osamoceným Srbskem) půjde o to kdo dokáže těch letadel vyrobit víc, vycvičit pro ně více pilotů a nad kterým územím se bude bojovat. V dnešní době policejních akcí se na to moc nemyslí, ani se o tom nepíše, ale skutečně připravený je pouze ten stát, který si dokáže vyrobit zbraně sám a má k tomu lidi a zdroje...ve válce stovek letadel dvou vyspělých států bude jako vždy nakoenc rozhodovat přesila a nikoliv technická výhoda v jednom parametru

  • Luky
    18:20 20.08.2015

    akorát to vlákno se jmenuje:
    Desert storm IRAQi AF Losses ( claimed vs actual )

  • Shania
    18:11 20.08.2015

    Koho zajímá Irancké letectvo, tak tady je pěkné vlákno

    http://www.f-16.net/forum/view...

    Koukněte na příspěvky od old.iraqi.air.force

  • Luky
    18:08 20.08.2015

    k tomu hanění devětadvacítek - je to trochu trapárna, že takovýto článek vyvolává hroznou potřebu dokazovat nepotřebnost manévrového boje zkreslenou interpretací třicet let starých konfliktů

    MiG29 není dokonalý letoun. Je to prostě produkt své doby, který se snažil vyhnat k dokonalosti určité požadavky, který na něj byly (manévrovatelnost). A to se Sovětům povedlo. K tomu měl dost nebezpečný zbraňový systém, který na svou dobu nebyl špatný.

    Irák - Irán: na wiki se beze zdroje píše, že F14 sestřelila 29ku upraveným Hawkem. Není to ozdrojované. Hawk se používal jako náhrada Phoenixů - čili na velkou vzdálenost. Asi měl někdo velkou potřebu si přiřknout Fulcrum(?).
    Tady je seznam Iránských vítězství ze zdroje, který celkem uznávám. Je to ale shozený, takže dávám odkaz na wayback machine (záloha):
    https://web.archive.org/web/20...

    F14 to tam kosí od počátku 80tých let ve velkém (včetně F1), ale 29ka žádná. Mimochodem tato stránka dávala velký prostor všem stranám a ověřovala dost věcí. Osobně bych se divil, kdyby Iráčani stihli nové letadlo do konfliktu nasadit.
    Navíc MiG 29 měl pro piloty v té době hodně nezvyklé vlastnosti a např. Syřané jeho pilotáž dlouho nezvládali a preferovali 23. V Iráku bych očekával podobné těžkosti, asi bychom se také divili datumu, kdy měli první bojeschopnou letku...

    tady pro zajímavost Irácká vítězství:
    https://web.archive.org/web/20...
    za Irák-Irán války pro 29ku nic, je tam něco až z pouštní bouře
    Fulcrum je také komplexní zbraňový systém - letadlo-avionika-výzbroj a do pouště chodil težký downgrade avioniky a zbraňových systémů. Navíc R73 vůbec nedostali, jen lehoučké R60.
    Než začala pouštní bouře, Francouzi napráskali Amíkům celý nově dodadaný systém velení a řízení. Koukněte se na počty letadel, co proti sobě stáli. Vyvozovat z toho, že 29 byla k ničemu je kravina. Něco s ní i přesto pravděpodobně sundali a to ji měli chvilku a nedozbrojenou.
    V Jugoslávii bylo kolik letuschopných strojů? NATO zaůtočilo na embargem zruinované letectvo bez náhradních dílů, které mělo pár letuschopných mašin.
    Srbům by v tu chvíli nepomohl ani žádný jiný typ.

  • semtam
    18:07 20.08.2015

    dusan

    Pokud dostanete fungl nový stroj, tak než dosáhne operační způsobilosti uteče také nějaká doba. Nasadit stroj do boje bez plnohodnotného výcviku je čistá nezodpovědnost. MIG-29 v Irácko-Íránské válce by sundal i MIG-21.
    F-14 je jaksi legenda a je pravdou, nebo se říká, že Íránci nejsou s Migem moc spokojeni. I Když papírově je na tom líp než F-14. Zase naproti to mu Poláci si MIG-29 pochvalují. Tak kde je pravda?

    Docela souhlasim s jj284b. Na moderním bojišti se můžou letadla dostávat blíž k sobě, než jak známe nyní. Ono bojovat pomalu proti rozvojovým zemím, či zemím, které jsou postiženy dlouhodobým embargem či válečným konfliktem je něco jiného než bojovat s moderním nepřítelem.

  • jj284b
    17:55 20.08.2015

    Treba si uvedomit jednu vec - ak sa zvoli spravna hladina a rychlost, tak nad F-22 vyhra v manevrovom boji kludne aj Spittfire (cvicny zostrel F-22 (WVR) sa podaril jednemu Talonu napr.)... cvicenie kde je jedna strana obmedzena aby nemohla vyuzit plne potencial lietadla, je len cvicenie... a nemozno z neho vyvodzovat zavery efektivity obmedzovaneho lietadla..

  • SpiritWar
    17:36 20.08.2015

    zem ,vzduch,more v tychto hraniciach sa donedavna bojovalo, ale teraz prichadza dalsie bojisko a to elektronicke... to ako dokaze armada rusit a miast lokalizacne a zbranove systemi nepriatela bude uplne zasadne pre víťazstvo vo vojne...
    v chaose elektronickeho boja sa moze stat ze vo vzdusnych subojoch nadobudne na vyzname boj na bodaky...

    ale ja som len amater takze to co tu pisem mozu byt aj uplne hluposti :D

  • apache
    17:24 20.08.2015

    Ještě vás trochu doplním, co se týče Srbska: Tam bylo sestřeleno celkem 5 MIGů-29. Čtyři z nich si připsali piloti F-15, jednoho F-16. Vždy je hned vyhmátl AWACS a navedl na ně stíhače, ti ve všech případech použili střely AIM-120 AMRAAM. Manévrovací schopnosti byly pilotům migů úplně na nic.

  • dusan
    17:19 20.08.2015

    semtam

    Ešte na doplnenie .... iránsky piloti dnes majú dva výkonnejšie stíhacie stroje ... MiG-29 a F-14A ... a je celkom známe, že preferujú americké stroje .... a to nie sú teoretici či novinári ....

  • dusan
    17:10 20.08.2015

    semtam

    "Iran-Iraq War in the Air 1980-1988, Tom Cooper, Farzad Bishop, Siffer Military History, 2000.

    Stroje MiG-29 boli dodané do Iraku v roku 1987 a ešte si stihli zabojovať ... čo je na moje prekvapenie dosť málo známa vec ....

    Oproti strojom F-14A iránskeho letectva boli bez šance ..... v podstate jako všetky iracké stroje .... najväčšie problémy však robili týmto strojom tabuľkovo menej výkonný stroje Mirage F-1EQ ... pár strojov F-14 sa im i podarilo dostať ... ale zväčša i oni boli len obete ....

    Stroje F-14A získali úplne jasnú prevahu do takej miery, že sa im iráčania striktne vyhýbali ... čo boli problém pri výkonoch ich radarov a hlavne striel AIM-54. Prevaha sa vytrácala až koncom konfliktu vynou postupného opotrebenia, strát a nedostatku rakiet AIM-54 .....

  • semtam
    16:43 20.08.2015

    dusan

    A to si vzal kde? MIG-29 byl jen bojově nasazen v Iráku, Srbsku a Etiopii. Irácká armáda ohlásila sestřel s pomocí MIG-29 a zároveň USAF dala informace, že sestřelila 5 MIG-29, ovšem nepotvrzeno. Ovšem schopnosti Iráckého letectva je možno doložit jejich únikem do Íránu...

    V Srbsku letěl MIG-29 bez radiolokátoru.

    Eritrejský MIG-29 byl sestřelen SU-27.

  • JirkaM
    16:23 20.08.2015

    No hlavně že se to nezamlžilo Britům, když se jim v roce 2007 při podobném cvičení dařilo:

    "According to Britain’s Air Chief Stephen Dalton, the IAFs Sukhoi-30 MKI has lost during the one-on-one war games with Eurofighter Typhoon"

    http://armata.cz/indicky-vypra...

  • dusan
    16:21 20.08.2015

    Cvičenia vs. reálny boj ...

    Pokým v novinových "súbojoch" jasne "dominujú" ruské stroje .... treba sa pozrieť na prax ... a tá je jasná .....bezpochyby špička manévrovacieho boja - MiG-29 - prehral všetky súboje so svojimi americkými protivníkmi ... s F-14, F-15 i F-16 ....

    A prečo ? lebo sa zväčša svojim "kobrám" a "zvonom" ani nedostal .....

    Prvé suboje boli ešte nad Iránom ..... F-14-cka nedala MiG-om šancu ...

    Samozrejme môžme sa baviť o podmienkach, vycvičenosti pilotov atd .... ale realita nepustí .......

    Nemci testovali MiG-29 po zjednotení a výsledky boli jasné ... MiG deklasoval všetky vtedajšie stroje v manévrovacom vždušnom boji .....

    Okrem stroja to bol prilbový zameriavač a rakety R-73 ...

    Ale dnes už sú prilbové zameriavače i výkonné rakety krátkeho dosahu štandartom u všetkých moderných strojov .....

    Skrátka boj "na bodáky" sa stáva už takým istým anachronizmom i v leteckom boji, ako je v boji pechoty ... čo neznamená, že sa niekedy nemôže zísť ......ale väčšina strojov sa k nemu už jednoducho nedostane ... a preto je otázka či je účelné plytvať energiu a peniaze nad takými schopnosťami ....

  • Luky
    16:20 20.08.2015

    Pokrok proti Bisonům bude cokoli ve věcech údržby a provozu. Ve věcech bojových výkonů byl právě Bison na Cope India největším překvapením. Vedle SU30 ho Amíci hodnotili nejvýše.
    Přesně se to shoduje s tím, jak o jednadvacítce referovali Izraelci počátkem 90tých let. Dejte na tuhle lehkou a mrňavou šipku HMCS se slušnou ŘS a sundám cokoli...
    Navíc Indové údajně vyvinuli nějaký domácí RAM, který BISonům sluší. Ale je to holt stařičká konstrukce s vysokou přistávací rychlostí, takže je vysoká úmrtnost pilotů.. :(

    pro RiMr71: Ono je normální, že se dostali do dogfajtu - protože ho chtěli cvičit, tak se tak startovalo. A tohle dle mě bývá dost ošemetný. Nechci se moc rozepisovat, ale možná pravidla, započatá vzdálenost a pod. celkově hrála do karet SU. Mohlo prostě udělat krátkou, ostrou neustálenou zatáčku, během níž oba členové posádky zamkli přilbovým zaměřovačem cíle a konstatovalo se "cíl zničen"... třeba.

  • Charlie
    16:20 20.08.2015

    Myslím, že nejdůležitější je tohle:
    "Šlo o souboje „na dotyk" pří nízkých rychlostech a energiích letounů, kde Su-30MKI mohl plně využít vektorování tahu motoru..."

    Tohle je totiž zásadní informace, protože při vyšších energiích a vyšších rychlostech už se začně projevovat aerodynamika EFka a jeho lepší poměr tahu k hmotnosti, přesně jak uvádí článek.

    Jde tedy o poučení pro obě strany: piloti EF ví "když dogfajt, tak na vysokých rychlostech, na nízkých ztrácíme" a Indové zase "když dogfajt, tak se snažit brzdit a točit".

    Pak už závisí na tom, jak si kdo nechá vnutit čí styl boje. Američani mají s "mlýnkama" zkušenost z Namu, kde proti nim (na Phantomech) tohle zkoušeli Vietnamci na MiGách (tuším 15 nebo 19) - Fantom se do tý zatáčky nedokázal dostat. Jenže Amíci přišli na to, že můžou použít BnZ taktiku, kdy se na mlýnek vrhnou zhora, vyberou si jedno éro, to sundaj a kalupem střemhlav pryč. Jediné, co jim to trochu kazilo, byly jednadvacítky, který se motaly kolem :P

    Ovšem souhlasím s Indy, že v případě, že oba protivníci používají zhruba stejnou úroveň elektroniky je klidně možné, že stíhači vystřílí BVR rakety, nedokážou nic, a pro splnění úkolu jim zbyde jen pár raket WVR a kanon. A úkol se vážení splnit musí, nejde říct "nemám rakety, ten tanker se musí ochránit sám".

  • semtam
    16:15 20.08.2015

    CerVus

    Tam právě vůbec nešlo o nahrazení MIG-21. Kdyby tam šlo o nahrazení MIG-21, tak Tejas by šel dávno k ledu. Zadání je jasné těžká kategorie SU-30MKI, střední letoun z programu MMRCA a lehká Tejas. Indie se zanedlouho bude dále připravovat na T-50, kterých bude mít cca 200ks. Zatím v plánu, ale podílí se na vývoji. MIG-21 létá v Indii asi 150 (možná míň) životnost jim končí 2022-2025.

  • CerVus
    16:06 20.08.2015

    No tam jde právě o to nahrazení mig-21. Tejas jednak nestihnou vyrobit v adekvátním počtu a navíc neodpovídá předpokladům. I když proti 21 bude pokrok téměř cokoli.

  • semtam
    16:04 20.08.2015

    RiMr71

    Tak spíš věřte sám sobě, protože Britové nic neřekli konkrétního.

  • semtam
    16:01 20.08.2015

    CerVus

    Že by zoufale potřebovali vyměnit letecky park, se mi nezdá. Nyní disponují 60-70 MIG-29 nedávno modernizovaných na verzi UPG. Jaká se považuje za vůbec nejlepší modernizaci MIG-29. Dále vlastní 50 Mirage 2000. A tyto stroje rozhodně nejsou před vyřazením. A již zmíněné SU-30MKI v celkovém počtu 272 kusů do roku 2018.
    Náhradu potřebují za MIG-21, což je Tejas.
    Jediné know-how je účelné v programu MMRCA, jinak oněch 130 (?) letadel střední třídy je docela nadbytečné, když nyní jsou v půlce životnosti 110-120 letadel střední třídy. Pro doplnění jak kvalitativních, tak kvantitativních schopností Indického letectva je 36 Rafale dostačujících.

  • RiMr71
    16:01 20.08.2015

    Nemám na mysli Indy z tržnice...
    Věřím tomu, že každý souboj se dá nastavit tak, aby vyhrál jakýkoliv letoun. Měly DF podporu Awacsů? Proč se zaplétaly se sůčky do manévrového boje? Sůčko pravděpodobně utočí třeba i F-35, kdo ví jestli ne (za určitých podmínek) i F-22, ale ve skutečném konfliktu se Sůčka s největší pravděpodobností hraničící s jistotou k naháněnění slepic na dvorku ani nedostanou...
    Indové jsou velmi hrdí a, řekněme, rádi se natřásají... :)
    https://www.youtube.com/watch?...

    Ale to samozřejmě s danou problematikou nesouvisí. Jen chci poukázat, že ta kultura je prostě jiná a jak jsem seznal, mají i trochu jiný výklad pojmů jako "lež" "pravda".

    Já osobně budu rozhodně (opakuji, na základě vlastních zkušeností a ne s trhovci) věřit Britům spíš než Indům..

  • CerVus
    15:48 20.08.2015

    semtam: no když oni zoufale potřebují obměnit letecký park. A celý ten tender byl primárně vyhlášený za účelem získání technologií pro HAL Tejas. Teď když se ukázalo, že Tejas nebude nejspíše nikdy plnohodnotný musí hledat jinou cestu.

  • SeaWolf
    15:36 20.08.2015

    Prosím o promazání mých příspěvků, píšu z mobilu a netrefuju se do kláves. Oprava: SU-35 smaozřejmě ne, ale SU-30

  • SeaWolf
    15:34 20.08.2015

    Oprava: SU-35 smaozřejmě

  • Luky
    15:33 20.08.2015

    ...já tyhle kecy přes media nikdy neměl rád - vzpomínám na dvě obdobné akce - jednak F-15 proti Su30, MiG-29 a Bisonům v Indii(Cope In.) a pak když byli Indové na Red Flagu v USA. Pokaždé media vypouštěla velkohubosti. Když jsem hledal autentické záznamy od účastníků, bývalo to hrozně fajn, kolegiální....a s jiným závěrem. Jenže jak se jeden vytahuje, druhý to pak začne vracet.
    Na redflagu pak ten Americký instruktor vyprávěl, jak Indové (dle jeho slov VELMI profesionální a respektující pravidla) dřeli SU30 dokolečka na nízký rychlosti a oni se s nima v kole netočili - vykopli zoom and boom. Rétorikou z nich udělal nováčky.

    Věřím, že jsou Indové dobří a ze všeho si berou panaučení. Vůbec ale nevěřím, že EF2000 je na dogfajt horší. Jestli to opravdu bylo 12:0, tak tam něco blbě v pravidlech nastavili, že to hrálo do karet SU a HMCS....

  • SeaWolf
    15:33 20.08.2015

    Asi před 10 dny vyšel komentář ( bohužel ho nemohu nalézt ), že Eurofighter v soubojích při tomto cvičení Indradhanush mimo viditelnost porážel SU-30 na hlavu.

    Podobné vyjádření je i ve starším článku AN z 29.7.2015: http://www.armadninoviny.cz/eu...

    V manévrovém souboji bude SU-35 těžko hledat soupeře, otázkou je zda mu soupeř manévrový boj umožní a v tom je jádro pudla.

  • semtam
    15:31 20.08.2015

    CerVus

    Oni se neodmítli, jen program byl zrušen. Samotný program byl tak trochu nadbytečný. Nakoupení 36 Rafale bohatě stačí pro doplnění letadel střední kategorie. A navíc v Indii běží program letadla 5. generace. Tak odliv financí do nákupu Rafale by tento program odnesl.

    Samozřejmě, že SU-30MKI na 100% Typhoon nedeklasoval. Ale pokud by Indové vařili omáčku, tak by takové prohlášení neuváděli. A reakce Britů je velmi opatrná.

  • CerVus
    15:18 20.08.2015

    Tak je třeba náležitou mediální masáží podepřít odmítnutí západních strojů v Indickém tendru.

  • semtam
    15:11 20.08.2015

    RiMr71

    Indičtí piloti mají zkušenosti, jak se západní školou, tak i sovětskou. Mohou kloubit a posuzovat obě školy podle jejich předností i slabin. Posuzovat Indy dle zkušeností třeba z tržnice a z toho přibližně soudit jejich piloty je tak trochu "lidové". Indie má víc jak 1 MLD. lidí, asi jste nepoznal všechny.

    Nevidím zásadní důvod proč by SU-30 v dobrých rukou nemohlo zavařit Typhoonu či Rafale.

  • Shania
    14:50 20.08.2015

    Zajímavé je, že tomu kapitánovi o tom nezakázali mluvit, protože očividně Indická vláda z toho má nepříjemnosti. jejich vyjádření ke cvičení:

    http://pib.nic.in/newsite/erel...

  • RiMr71
    14:44 20.08.2015

    Tak rozhodně "sučko" zvítězilo v disciplíne "v plavkách" - je nádherné.
    O tom ostatním si po svých zkušenostech s Indy myslím svoje a předpokládám, že angláni byli ještě velmi diplomatičtí... :)

  • semtam
    14:37 20.08.2015

    "The Indian Express navíc připomíná - pokud by Su-30MKI byl tak výjimečný letoun, proč se do finále programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft ) dostaly právě stíhačky Eurofighter Typhoon a Rafale? „Proč nevybrali Su-30MKI, když mohli ušetřit peníze a nepříjemnosti?" uzavírá svůj článek The Indian Express."

    MMRCA bylo výběrové řízení pro střední kategorii bojových letadel. SU-30MKI je již o kategorii výše. A ve finále program MMRCA byl zrušen. I když se stalo asi až po cvičení.

    Jinak indičtí piloti budou velmi schopní a se stroji SU-30MKI velmi obávaný protivník.