Indický program modernizace vozidel BMP-2

Foto: Indická bojová vozidla pěchoty BMP-2. / Wiki Commons/Fred W.
Indická bojová vozidla pěchoty BMP-2. / Wiki Commons/Fred W

Indická armáda se v současné době připravuje na modernizaci svých bojových vozidel pěchoty BMP-2. V indické armádě slouží přibližně 1500 BMP-2 a jejich životnost pomalu končí.

BMP-2 na konci životnosti

Podle původních předpokladů se BMP-2 modernizovat vůbec neměla a měla být nahrazena novým typem moderního bojového vozidla pěchoty. Program vývoje nového bojového vozidla pěchoty byl zahájen roku 2008, ale jeho výsledek je však v nedohlednu.

Modernizace indických BMP-2 se stává proto stále urgentnější, neboť některá vozidla jsou již za hranicí své technické životnosti. O stavu indických BMP-2 vypovídá fakt, že na konci loňského roku musela indická armáda nakoupit 149 nových BMP-2 skrze státní zbrojovku Ordnance Factory Board (OFB).

Tyto nová BMP-2 v ceně 140 milionů amerických dolarů nahradila z technických důvodů vyřazená vozidla.

Indická modernizace BMP-2 se tak začíná rozjíždět a spěje k vyhlášení výběrového řízení. Svědčí o tom skutečnost, že indické ministerstvo obrany neudělilo exkluzivní zakázku na modernizaci indických bojových vozidel pěchoty BMP-2 indické státní zbrojní společnosti OFB.

Místo toho ministerstvo vyhlásilo mezinárodní požadavek na informace RFI (Request For Information), který umožňuje, aby se do případného tendru zapojily i zahraniční společnosti, což dosud nebylo možné. Nicméně podle zdrojů z indického ministerstva obrany bude konečným vítězem tendru zcela jistě domácí zbrojovka, která však získá přístup k zahraničním technologiím.

Indická armáda se snaží neúspěšně zahájit program modernizace svých BMP-2 již delší dobu. První RFI bylo zveřejněno již roku 2009, další roku 2012, pokračování přišlo v roce 2014 a poslední RFI na počátku tohoto roku. Ani jedna z předchozích výzev však nepřinesla žádné pokroky.

Indie na modernizaci BMP-2 nestačí

RFI vydané roku 2014, po nástupu premiéra Narendra Modiho do vedení země, zcela vyloučilo zahraniční dodavatele. Modi se snažil vyloučením zahraničních dodavatelů apelovat na indické zbrojařské společnosti k využití čistě indických technologií.

To se však nesetkalo s příliš velkým ohlasem v indickém zbrojním průmyslu, neboť všechny společnosti si uvědomovaly, že čistě indický modernizační balíček pro BMP-2 nejsou schopny sami dodat. Tento stav trvá dodnes, kdy žádná indická společnost nedokáže samostatně modernizovat BMP-2 podle požadavků indické armády bez zahraničních partnerů.

Nyní se proto do programu zapojí i zahraniční dodavatelé. V rámci celého programu ale následně dojde k transferu zahraničních technologií k indickým společnostem a modernizaci BMP-2 tak realizují domácí výrobci.

Indické zbrojní společnosti začaly rychle hledat zahraniční partnery a navazovat s nimi spolupráci. Na vývoji systému kontroly palby a termálních zaměřovačů začala například spolupracovat indická společnost Alpha Design s izraelskou firmou Elop.

Státem vlastněná společnost Bharat Electronics Limited zase navázala spolupráci s francouzskou společností Thales. Na výrobě protitankových střel začala indická Bharat Forge spolupracovat s izraelskou společností Rafael Advanced Systems.

Indická společnost Larsen & Toubro zase zahájila spolupráci s francouzskou zbrojovkou MBDA a nezávisle na sobě navázaly společnosti Reliance Defence, OFB a Bharat Dynamics Limited spolupráci s ruským konsorciem Rosoboronexport.

Nové motory a senzory

Modernizované BMP-2 získají nové motory o výkonu 280 kW, které nahradí původní ruské motory o výkonu 210 kW. Výměny se dočká také převodová soustava a nový filtroventilační systém. Největší změny však budou v oblasti výzbroje a senzorického vybavení vozidla.

Modernizovaná BMP-2 získají nejnovější generaci systému řízení palby, dále dvojici protitankových řízených střel a nový 30mm automatický kanón schopný používat moderní munici.

Velitel získá panoramatický termovizní pozorovací přístroj. Počítá se s instalací denního a nočního zaměřovače pro střelce a velitele. Posílení se dočká rovněž balistická ochrana vozidla.

Indické plány na modernizaci BMP-2 jsou poměrně ambiciózní. Avšak skutečně se plány splní?Jak se ukazuje u jiných zakázek pro indickou armádu, jsou tamní výběrová řízení velmi velmi zdlouhavá.

Asi největším problémem v případě modernizace BMP-2 bude podle vyjádření některých zbrojních expertů indický požadavek na transfer technologií ze zahraničí. Na úspěšném zahájení modernizace BMP-2 se především podepíše, jak budou zahraniční firmy ochotné Indii poskytnout své know-how a technologie.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Indie: Vycházející hvězda mezi exportéry zbraní

Indie je největší importér zbraní na světě. S rostoucí úrovní indického vojenského průmyslu se však ...

Indie vybírá útočnou pušku. Uspěje CZ 807 BREN?

Indická armáda v rámci programu MCAR (Multi-Calibre Assault Rifle) hledá novou standardní útočnou ...

Indie se zajímá o švédské stíhačky Gripen NG

Švédský ministr obrany Peter Hultqvist plánuje během probíhající návštěvy Nového Dillí nabídnout ...

MMRCA: Indie oficiálně zrušila nákup stíhaček Rafale

Indie před pár dny oficiálně zrušila mnohaletý tendr MMRCA (Medium Multi Role Combat Aircraft). V ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • skelet
    11:18 15.04.2016

    Mattauch: záleží jak hluboce to chtějí Indové modernizovat. A šakal ber jako modernizační balíček, z kterého mohou nabídnout co potřebují. Plus Tatra je významným partnerem indické armády.

  • Mattauch
    23:48 14.04.2016

    šakal... to je trochu jako v tom vtipu "operuji... operuji... a najednou koukám, že pitvám..." Jen tady je to "modernizuji... modernizuji... a najednou koukám že vyrábím nové..."

  • Argonaut.CZ
    17:53 14.04.2016

    Ze by sance pro Sakala? To je asi nejkomplexnejsi pokus. Na stranu druhou, vyhodou bvp je rychlost a pohyblivost. Silnejsi motor nebude takovy problem, ale narust hmotnosti by mohl, pokud chteji zachovat schopnost plavby.

  • Argonaut.CZ
    17:53 14.04.2016

    Ze by sance pro Sakala? To je asi nejkomplexnejsi pokus. Na stranu druhou, vyhodou bvp je rychlost a pohyblivost. Silnejsi motor nebude takovy problem, ale narust hmotnosti by mohl, pokud chteji zachovat schopnost plavby.

  • alexa123
    14:39 14.04.2016

    Keďže India potrebuje BVP modernizovať naozaj urgentne, neviem či na tom nebudú lepšie zahraniční partneri ktorí sú si vedomí toho, že bez ich pomoci z modernizácie nebude nič.