Indie dostala první francouzské bojové letouny Rafale

Indie dostala první francouzské bojové letouny Rafale
Indický Rafale / Dassault Aviation (Zvětšit)

Indické letectvo na domácí půdě převzalo pětici víceúčelových stíhacích letounů Dassault Rafale francouzské výroby. K oficiální předávce prvních letounů ale došlo ve Francii již minulý rok. Celkově letectvo získá 36 letounů Rafale.

Minulé pondělí přistála na vojenském letišti u severoindického města Ambála pětice letounů Dassault Rafale. Urazily dlouhou cestu. Přeletěly až z francouzského letiště Bordeaux-Merignac, které Dassault používá od roku 1947. 

Stíhačky musely cestou absolvovat tankování za letu a mezipřistání ve Spojených arabských emirátech. Jsou první z dodávky celkem 36 letadel (včetně zbraní), která si Indie od francouzské firmy Dassault objednala. Celková cena zakázky je 7,8 miliardy eur (205 miliard korun). Dassault si ovšem dělal zálusk na daleko větší částku z kapes indických daňových poplatníků.

Původně se účastnil soutěže o dodávku 126 stíhaček střední velikosti. Program vešel ve známost jako MRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft). Společnost Dassault soutěž vyhrála. Obchod však ztroskotal na problémech s naplněním požadavku Nového Dillí přenést výrobu většiny letadel do Indie. Indové se nakonec spokojili jen s 36 stroji a vyhlásili nový tendr MRCA 2.0 na dodávku dalších 114 stíhaček stejné kategorie.

Dassault se ho s letounem Rafale opět účastní. Konkuruje mu však sedm jiných typů stíhaček. Konkrétně jsou to typy Eurofighter Typhoon, Lockheed Martin F-21 (speciální indická verze F-16), Boeing F/A-18E/F Super Hornet, Boeing F-15EX, JAS-39 Gripen, MiG-35 a Su-35. Jako u všech podobných zakázek platí, že výrobce musí ušít nabídku na míru zákazníkovi. 


Indický Rafale

Generace 4.5

Francouzská stíhačka má nejspíš mírný náskok. Indové si ji přece jen už jednou vybrali. Na druhou stranu předvídatelnost a koncepčnost nejsou úplně nejsilnější stránky indického letectva.  

Indické letouny Rafale dostaly množství modifikací. Nejnáročnější byla úprava proudových motorů stíhaček tak, aby se daly nastartovat i v nízkých teplotách. Jde o nutný předpoklad pro operace z vysoko položených letišť indických vzdušných sil. Podle webu Air Force Technology testoval Dassault v lednu 2019 motory letounů Rafale na finské letecké základně Rovaniemi. Je zajímavá tím, že leží na severním polárním kruhu.

Dassault sice Rafale nabízí finskému letectvu jako náhradu letounů F/A-18C/D Hornet, ale zmíněné testování se finského tendru údajně netýkalo. Je proto možné, že souvisel s indickou zakázkou. 

Létání nad horským terénem je přizpůsobený rovněž radarový výškoměr Rafale. Modifikací prošel také software hlavního radaru od firmy Thales. Je to – jak jinak – radiolokátor s aktivním elektronickým skenováním AESA (Active Electronically Scanned Array). 


Indický Rafale získá evropskou výzbroj; větší foto / MBDA

Moderní výzbroj

Letoun Rafale není stealth. Má však snížený radarový průřez (RCS). Vstupy jeho motorů mají profil ve tvaru písmene S. Je to způsob, jak ukrýt jejich lopatky před paprsky nepřátelských radarů. Lopatky proudových motorů jsou totiž jeden z největších zdrojů radarových odrazů na celém letadle. 70 % povrchu letounu je z kompozitních materiálů. Odtokové hrany křídel jsou opatřené speciálním zoubkováním. Odráží radarové záření do stran, místo aby se vracelo ke zdroji. Část opatření na snížení radarového průřezu letounů Rafale je navíc tajná.

Všechny tyto prvky stealth nemají udělat letoun neviditelným, ale obtížně zaměřitelným pro radarově naváděné zbraně.

Výzbroj nových indických stíhaček budí respekt. Hlavní zbraň proti vzdušným cílům bude řízená střela Meteor od MBDA. Dokáže zasáhnout manévrující terč na vzdálenost přes sto kilometrů. Jedná se zřejmě o nejpokročilejší střelu vzduch-vzduch středního dosahu s největší zónou zaručeného zničení (no-escape zone). Funguje i v prostředí zamořeném prostředky elektronického boje. 

Na kratší a střední vzdálenosti budou indické stíhačky Rafale využívat rakety MICA (Missile d'Interception, de Combat et d'Autodéfense). Mohou být naváděné jak radarem, tak infračerveným zářením. MICA umí dokonce teoreticky sestřelit i blížící se střely vzduch-vzduch nebo země-vzduch.


Indie nákupem letounů Rafale a moderní evropské výzbroje získá unikátní nové schopnosti

Atomové bomby

Indie využije Rafale zejména jako stíhací taktické (či možná strategické) bombardéry určené k ničení těch nejhodnotnějších cílů. Nedílnou součástí indického tendru jsou proto dodávky stealth střel s plochou dráhou letu Storm Shadow s doletem 350 km. Cestují podzvukovou rychlostí okolo Mach 0,8 až 0,95. Existuje také protilodní varianta. 

Kromě zmíněných zbraní indické stíhačky Rafale obdrží přesné pumy Hammer AASM (Armement Air-Sol Modulaire). Jsou modulární. Mohou používat různé druhy navádění a bojových hlavic.

Letouny Rafale, podobně jako Eurofighter nebo F-35, prošly spirálovým vývojem. Pro první skupinu letadel Rafale se používá označení F1. Šlo o čisté stíhačky bez možnosti boje proti pozemním nebo hladinovým cílům. Druhá skupina (F2) dostala navíc schopnost ničení cílů na zemi a na moři. Třetí skupina (F3) může nést jaderné zbraně. Indické stíhačky Rafale standard F3 splňují. Indie však nezveřejnila, jestli s atomovou výzbrojí počítá. Klíčové ale je, že Indie nyní touto schopností disponuje a může ji využít.   

Zdroje: AirForce-Technology, HindustanTimes, The Drive

Nahlásit chybu v článku


Související články

Potvrzeno: Indie získá francouzské stíhačky Rafale

Indie v rámci programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) nakoupí 36 francouzských ...

Raptor, Rafale, Typhoon na cvičení Trilateral Exercise

V těchto dnech finišuje letecké cvičení Trilateral Exercise na letecké základně Langley Air Force ...

Smlouva podepsána: Indie získá 36 stíhaček Rafale

Francie a Indie před dvěma týdny podepsaly závaznou smlouvou na dodávku 36 francouzských stíhaček ...

Krize francouzského vojenského průmyslu a stíhačky Rafale pro Chorvatsko

Běžící pandemie koronaviru Covid-19 hluboce zasáhne hospodářství řady zemí. Ohrožen je mimo jiné ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • xhornik
    07:27 12.08.2020

    Dokázal by mi někdo popsat v čem se liší použití jaderných zbraní oproti jiným druhům útoku vzduch-země, například odpálení střely s plochou dráhou letu? Přijde mi zvláštní, že se ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Dokázal by mi někdo popsat v čem se liší použití jaderných zbraní oproti jiným druhům útoku vzduch-země, například odpálení střely s plochou dráhou letu? Přijde mi zvláštní, že se z toho dělá takové haló. Jednoduchá úvaha mi říká, že letadlo buďto umí nebo neumí vypustit pumu (řízenou střelu) v určitém rozsahu velikostí a hmotnosti, respektive zaměřit pro ní cíl. Nevidím ale souvislosti s tím, jestli má tato zbraň konvenční nebo jadernou hlavici. Předem díky za objasnění.
    Skrýt celý příspěvek

    • Laci
      08:10 13.08.2020

      To už jsem si taky říkal několikrát, že nechápu v cen je takovej rozdíl. Jestli to nebude jenom v nějaký byrokracii, než o techických problémech.

      To už jsem si taky říkal několikrát, že nechápu v cen je takovej rozdíl. Jestli to nebude jenom v nějaký byrokracii, než o techických problémech.

      • Sgt Murphy
        00:51 14.08.2020

        Viem o dvoch systémoch. Jeden zabezpečuje jadrovú zbraň pred jej neautorizovaným použitím, nehodách alebo omylu, tj. v skratke pred odhodením bomby prebehne autorizácia útoku ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Viem o dvoch systémoch. Jeden zabezpečuje jadrovú zbraň pred jej neautorizovaným použitím, nehodách alebo omylu, tj. v skratke pred odhodením bomby prebehne autorizácia útoku jadrovou zbraňou velením a odistenie jadrovej zbrane (inak taká bomba bude len ťažítko pod lietadlom, ktoré nevybuchne ani po odhodení z lietadla a dopade na povrch). Druhým je systém, ktorý zabezpečuje automatické odistenie a výbuch jadrovej zbrane, pokiaľ je lietadlo zostrelené nad nepriateľským územím a jadrová bomba ešte nebola odistená a odhodená osádkou lietadla (dead man's switch).
        Skrýt celý příspěvek

  • SYN_
    00:40 07.08.2020

    A nešlo v Indi náhodou taky o palubní letectvo pro Indickou letadlovku(y)? Těch 36 Rafalů by na to početně stačilo, a o zbytku zase můžou zdlouhavě uvažovat, resp. ty by pak už ...
    Zobrazit celý příspěvek

    A nešlo v Indi náhodou taky o palubní letectvo pro Indickou letadlovku(y)? Těch 36 Rafalů by na to početně stačilo, a o zbytku zase můžou zdlouhavě uvažovat, resp. ty by pak už tuto schopnost mít nemusely...
    Skrýt celý příspěvek

    • vozik
      11:36 07.08.2020

      indovia nekupili verziu pre lietadlove lode. nie kazdy rafale moze pristavat na lietodlovych lodiach.

      indovia nekupili verziu pre lietadlove lode. nie kazdy rafale moze pristavat na lietodlovych lodiach.

  • dejf
    12:02 05.08.2020

    myslim že platforma je celkem fuk, ale ta představa, že se někde ve vzduchu může potulovat něco ověšený meteorama je pro čínský a pakistánský piloty docela dobrej důvod se do ...
    Zobrazit celý příspěvek

    myslim že platforma je celkem fuk, ale ta představa, že se někde ve vzduchu může potulovat něco ověšený meteorama je pro čínský a pakistánský piloty docela dobrej důvod se do větších akcí nepouštět. že meteorů nebudou mít dost je sice jedna věc, ale vysvětlit to politicky tomu jedinci v kokpitu bude oříšek.
    Skrýt celý příspěvek

  • Lukash
    18:22 04.08.2020

    Rafale je nadherny stroj. Skusenosti so strojmi Mirage a Jaguar maju vyborne tak nemali spekulovat s Su30 a vsadit na Rafale.

    Rafale je nadherny stroj. Skusenosti so strojmi Mirage a Jaguar maju vyborne tak nemali spekulovat s Su30 a vsadit na Rafale.

    • SofF
      01:48 05.08.2020

      tam byl problém v transferu technologií - pro Rusko je konstrukce SU-27 už postarší tak neměli problém s přenesením výroby. Jenže pro Fr je Rafale vlajkovou lodí leteckého ...
      Zobrazit celý příspěvek

      tam byl problém v transferu technologií - pro Rusko je konstrukce SU-27 už postarší tak neměli problém s přenesením výroby. Jenže pro Fr je Rafale vlajkovou lodí leteckého průmyslu, podobně jako pro Američany F-35 - také jen tak nechtějí přenášet technologie a výrobu. Prostě Indové nějak počítali s tím že dostanou to nejlepší, ale to žádná mocnost neudělá. Pro Indy byl nejlepší společný projekt vycházející z SU-57 - nikdo jim nic lepšího nenabídne. V citlivých technologiích jako je pohon a radar nikdo svoje TOP nedá.
      Skrýt celý příspěvek

      • satai
        07:55 05.08.2020

        Projekt vycházející z Su-57 by byl nejlepší, kdyby byla slušná šance, že z něj někdy něco vypadne.

        Projekt vycházející z Su-57 by byl nejlepší, kdyby byla slušná šance, že z něj někdy něco vypadne.

        • logik
          13:50 05.08.2020

          Tak z něj už něco vypadlo. konkrétně vypadlo hydraulické ovládání, a celé ho radši předělávají na elektrické :-)

          Ale vážně: když Su-57 nezvládají Rusové dělat v potřebné kvalitě a ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Tak z něj už něco vypadlo. konkrétně vypadlo hydraulické ovládání, a celé ho radši předělávají na elektrické :-)

          Ale vážně: když Su-57 nezvládají Rusové dělat v potřebné kvalitě a výkonech pro svoji armádu (kde mohou jít s cenou hodně dolů), tak těžko bude konkurenceschopný v zahraničí.
          Skrýt celý příspěvek

          • balm
            19:11 05.08.2020

            Vypadl i násobně zálohovaný systém řízení letu.

            Jestli to bude jak elektrická síť v Rusku, tak to nebude letoun, ale generátor blesků...

            Vypadl i násobně zálohovaný systém řízení letu.

            Jestli to bude jak elektrická síť v Rusku, tak to nebude letoun, ale generátor blesků...

      • lemkin
        13:59 05.08.2020

        Kdepak, v tom problém nebyl. Celé to ztroskotalo na ochotě Dassaultu se zaručit za kvalitu výroby v Indii.

        Kdepak, v tom problém nebyl. Celé to ztroskotalo na ochotě Dassaultu se zaručit za kvalitu výroby v Indii.