Indie nakupuje ruská bojová letadla MiG-29A a Su-30MKI

-
14. 8. 2019
-
70 komentářů
-
Jan Grohmann
V říjnu má dojít k podpisu rusko-indické dohody o nákupu 21 uskladněných letounů MiG-29A a 18 sestav letounů Su-30MKI. Kromě toho Indie nakoupí také zhruba 1000 ruských střel vzduch-vzduch.
Válka na dvou frontách
Indie čelí v současné době dvěma úhlavním nepřátelům, a to Pákistánu a Číně. Aby dokázalo indické letectvo vzdorovat oběma protivníkům najednou (v klasické frontonové válce), vyžaduje 42 bojových letek. Indické letectvo přitom dokáže nasadit jen 32 bojových letek a navíc hrozí další pokles, protože v příštích pěti letech odejdou do výslužby letouny MiG-21 (devět letek) a MiG-27 (dvě letky).
Indické vojenské programy jsou známé, a to můžeme napsat zcela otevřeně, svou (pravda, při pohledu z Evropy) určitou podivností, chaotičností a naprostou nepředvídatelností. Na druhou stranu, zbrojní firma s hroší kůži dokáže v Indii získat zakázky za mnoho miliard dolarů.
Vše navíc komplikuje fakt, že Indie nechce kupovat jen bojová letadla ze zahraničí, ale především technologie a know-how. Cílem Indie je vyrábět vlastní moderní bojové letouny, ale to zase naráží na technologické, lidské a organizační schopnosti indického vojenského průmyslu.
Zářným příkladem je pokus vyvinout vlastní lehkou jednomotorovou stíhačku Tejas, jakožto nástupce sovětských stíhaček MiG-21. První let stíhačky Tejas proběhl v roce 2001, ale teprve nyní indické letectvo zavádí operačně nasaditelné letouny do služby.
Indické letectvo již získalo 20 letounů Tejas Mark-I v „základní konfiguraci“ (určených zejména pro výcvik). Ještě letos letectvo převezme většinu z dalších 20 objednaných letounů Tejas Mark-I v „plné konfiguraci“. Následovat má objednávka 83 vylepšených letounů Tejas Mark-IA.
Otázkou je, zda označení „základní a plná konfigurace“ nejsou jen hrátky se slovy a jaké bojové úkoly Tejas dokáže skutečně plnit. Ostatně indické letectvo opakovaně uvádí, že Tejas nesplňuje operační požadavky na něj kladené a navíc vyžaduje nákup zahraničních bojových letadel.
Tejas je malá a obratná stíhačka
Indická vývojová agentura IADA (Indian Aeronautical Development Agency) na začátku roku představila projekt střední víceúčelové stíhačky Tejas Mark-II. První let se ale očekává až za pět let. Indické letectvo by mohlo nakoupit až 200 těchto letounů. Podle leteckého maršála Raghunath Nambiar, šéfa západního leteckého velitelství (Western Air Command), stroje Tejas Mark-II nahradí všechny MiGy-29 do 10 let, Jaguary do 15 let a Mirage 2000 do 20 let. Jmenované letouny představují 11 letek.
I kdyby ale se Indii podařilo dotáhnout vývoj letounu Tejas do konce, výrobce HAL (Hindustan Aeronautics Limited) dokáže vyrábět pouze 16 letounů Tejas Mark-I ročně, přitom v jedné bojové letce slouží 18 až 20 letadel. Při výše uvedené ztrátě sedmi letek (MiGy-21 a 27) do roku 2024 a s potřebou dosáhnout cíle 42 letek, je nutné postavit 17 nových bojových letek, což odpovídá 306 až 340 novým bojovým letadlům. Pokrytí potřeby indického letectva tak firmě HAL potrvá více než 20 let.
Nesmíme ale také zapomenout na doslova „brutální“ ztráty indických vojenský letadel a vrtulníků vlivem nehod. Jen letos indické letectvo přišlo o 11 letounů a vrtulníků, včetně 22 členů leteckého personálu. Poslední ztratou byl letoun Su-30MKI, který se zřítil minutu po nočním startu. Oba piloti se katapultovali, ale jeden utrpěl vážná zranění, která ukončila jeho dráhu pilota. Letos Indie přišla také o letouny Mirage 2000, MiG-21, MiG-27, Jaguar nebo dopravní An-32.
Rafale se střelami SCALP
Rafale a nové zahraniční letouny
Relativně malou (v počtu letek) pomoc přinese 36 francouzských víceúčelových letadel Rafale. První dodávku letounů Rafale Indie převezme v průběhu září. Indické letouny Rafale získají také střely vzduch-vzduch Meteor a střely s plochou dráhou letu SCALP s doletem 300 km. Kromě toho indické letouny Rafale budou moci také použít jaderné zbraně a v indickém letectvu zastanou roli pro provádění hloubkových leteckých úderů na pozemní cíle.
Indie v nejnovějších tendrech poptává 114 víceúčelových stíhaček za 15 miliard dolarů pro letectvo a 60 víceúčelových stíhaček za osm miliard dolarů pro námořnictvo. Zda ale Indie konečně (po zhruba 20 letech snažení) dotáhne letecké tendry do konce, není vůbec jasné.
Nicméně (mediálně) má v tendru na 114 letounů nejvíce šancí francouzská stíhačka Rafale. Otázkou je, jak se v Indii vyřeší korupční skandály spojené s nákupem letadel Rafale. Hlavními soupeři je ruský letoun MiG-35, americký F-21 (indická verze F-16) a F/A-18E/F Super Hornet. Rafale a Super Hornet přitom nabízí své letouny pro americké námořnictvo, Rusko naopak nabízí námořní MiG-29K.
MiG-29UPG
Ruské migy a suchoje pro Indii
Pro rychlé posílení svých schopností indické letectvo získá další letouny z Ruska. V první řadě jde o 21 uskladněných letounů MiG-29A, které posílí 62 aktivních indických MiGů-29UPG. Zmíněné MiGy-29A byly vyrobeny v 90. letech, ale ruské letectvo je kvůli finančním problémům nikdy nepřevzalo. Letouny mají tedy nulový počet letových hodin.
Všech 20 migů bude v Rusku modernizováno na standard „UPG“ (podobná standardu MiG-29SMT). Jednotková cena MiGu-29A (včetně modernizace na „UPG“) dosahuje 27,6 milionu dolarů. Ač toto srovnání není úplně fér, tak Indové za jeden MiG-29UPG zaplatí devětkrát méně než za francouzský letoun Rafale (počítáno z celkové sumy).
Klíčovými senzory MiGu-29UPG je radiolokátor Žuk-M2E a systém elektronického boje D-29. Žuk-M2E odhalí letoun velikosti F-16 na vzdálenost 120 km a může na něj zahájit palbu pomocí střel vzduch-vzduch středního doletu (R-77, R-27ER/ET, Astra). Naopak D-29 chrání letoun před střelami vzduch-vzduch s radiolokačním naváděním, jako jsou Pákistánem používané americké střely AIM-120 AMRAAM. Verze UPG je poháněná vylepšenými motory RD-33 série 3, které mají mnohem větší životnost.
Su-30MKI
Firma HAL navíc postaví 18 nových letadel Su-30MKI z dovezených sestav. Celkově tak Indie od roku 1999 zavede do výzbroje 290 víceúčelových letadel Su-30MKI. V současné době indické letectvo již převzalo všech 272 Su-30MKI objednaných v letech 1996 až 2012.
Indie chce navíc nakoupit 1000 ruských střel vzduch-vzduch. Indická média vysloveně mluvila o 300 střelách krátkého dosahu R-73E a 400 radiolokátorem naváděných střel středního doletu RVV-AE (exportní verze R-77). Zmiňuje se také nákup střel vzduch-vzduch středního dosahu R-27.
Nákup je zajímavý i v tom smyslu, že Indie a Rusko společně hledají platební metody a procesy, které mohou obejít americké sankce, resp. americký sankční zákon CAATSA (Countering America's Adversaries Through Sanctions Act). Vzhledem k objednávce letounů MiG-29 a Su-30MKI se zdá, že obě strany našly způsob, jak americké sankce obejít.
Rusko tak doufá, že se mu podaří dokončit nevyřízené indické vojenské objednávky, které nyní dosahují působivých 14 miliard dolarů.
Zdroj: IDRW, AsiaTimes, DefenceTimes, AINonline
Související články
Indové zařadili do výzbroje poslední Su-30MKI
Indové zařadili do výzbroje poslední víceúčelový stíhací letoun ruské konstrukce Su-30MKI současné ...
-
28.09.2012
-
0 komentářů
-
Michal Polák
Modernizovaný MiG-29 pro indické letectvo
Ruský výrobce MiG oznámil v polovině prosince minulého roku započetí dodávek modernizovaných ...
-
24.02.2013
-
1 komentářů
-
Michal Polák
Indický MiG-29K přistává na letadlové lodi Vikramaditya
Před pár týdny do svého domovského přístavu připlula indická letadlová loď INS Vikramaditya. Další ...
-
10.02.2014
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Pokroky v indickém zavádění Su-30MKI
Průběžné nasazování víceúčelového stíhacího letounu Su-30MKI, který byl vyvinutý pro potřeby ...
-
24.02.2015
-
19 komentářů
-
Jakub Harašta
Komentáře
Ta licenční výrova ruských letadel se fakt vyplácí ...Zobrazit celý příspěvek
Ta licenční výrova ruských letadel se fakt vyplácí :)
https://www.armyweb.cz/clanek/... Skrýt celý příspěvekIndické stíhačky "Tejas" zůstaly bez francouzského motoru ...Zobrazit celý příspěvek
Indické stíhačky "Tejas" zůstaly bez francouzského motoru Kaveri
https://topwar.ru/161364-indij...
16.08.2019
Indický domácí stíhač "Tejas" byl ponechán bez francouzského motoru Kaveri. Podle The Economic Times odmítla Organizace pro obranný výzkum a vývoj indického ministerstva obrany (DRDO) další spolupráci s francouzskou společností Safran.
Francouzská společnost se podílela na vývoji motoru Kaveri. Práce byla provedena v rámci kompenzačního programu na pořízení 36 stíhačů Rafal, pro které společnost vyrábí motory a elektroniku. Podle indické publikace se však projekt konstrukce motoru setkal s problémy spojenými s vysokými náklady na francouzské služby a technologie.Skrýt celý příspěvekČiže sa vlastne nič nemení, ostávajú na amerických motoroch, tak ako doteraz ... ;-p
Čiže sa vlastne nič nemení, ostávajú na amerických motoroch, tak ako doteraz ... ;-p
To sice jo nicméně již nějaký čas razí heslo make in india .... snaží se maximálně lokalizovat výrobu ... stíhačky Rafale byly pořízeny s tím, že bude následovat i kompenzační ...Zobrazit celý příspěvek
To sice jo nicméně již nějaký čas razí heslo make in india .... snaží se maximálně lokalizovat výrobu ... stíhačky Rafale byly pořízeny s tím, že bude následovat i kompenzační program ... nu a ten očividně v případě Francouzů krachl... teď se hraje o nový tendr na 114 víceúčelových stíhaček za 20 mld. USD, kdy z minulosti mají zkušenosti se spoluprací s Ruskem ... Brahmos, lokalizace výroby Su 30 díky které již bylo 222 bylo sestaveno s různým stupněm lokalizace v závodě HAL v Indii...Skrýt celý příspěvek
No a ani po všetkej tej spolupráci Rusi nepustili z rúk výrobu a kľúčové komponenty im posielajú iba na zostavenie. Obzvlášť na motory sú ako draci. Každopádne pre naťahujúce sa ...Zobrazit celý příspěvek
No a ani po všetkej tej spolupráci Rusi nepustili z rúk výrobu a kľúčové komponenty im posielajú iba na zostavenie. Obzvlášť na motory sú ako draci.
Každopádne pre naťahujúce sa problémy s Kaveri si už v 2010 začali zabezpečovať domácu výrobu amerických motorov GE F414 ( https://www.flightglobal.com/n... ), čo by mohlo v tendri podľa mňa zvýhodňovať buď F-21 alebo Gripen.Skrýt celý příspěvek"lokalizace výroby Su 30 díky které již bylo 222 bylo sestaveno s různým stupněm lokalizace v závodě HAL v Indii..." Ale oni požadují co nejvíce doma, ne jen montovat! Třeba tebou ...Zobrazit celý příspěvek
"lokalizace výroby Su 30 díky které již bylo 222 bylo sestaveno s různým stupněm lokalizace v závodě HAL v Indii..."
Ale oni požadují co nejvíce doma, ne jen montovat!
Třeba tebou zmiňovaný "žuk" na který nestojí linka a ni v Rusku asi těžko bude prvně vyráběn v Indii...Skrýt celý příspěvek
Z geostrategického hľadiska by Indie tiež doporučil modernizovať svoje letectvo nákupom, ako z Ruska, ako z USA a tak aj francúzkymi Rafale. Pokiaľ možno vyrobených doma, teda v ...Zobrazit celý příspěvek
Z geostrategického hľadiska by Indie tiež doporučil modernizovať svoje letectvo nákupom, ako z Ruska, ako z USA a tak aj francúzkymi Rafale. Pokiaľ možno vyrobených doma, teda v Indii. Spomínajú sa tu radary. Naše podarené veľmoci si zvykli dodávať sofistikované systémy s bacdoormi. Nechcem v tomto obhajovať nijakú veľmoc. Napríklad Izraelci bombardovali Sýrské jadrové zariadenia. Údajne zakúpili od Ruska vírusy, ktoré im na nejaké okamihy oslepili ruské radary. Na Sýriu robili nálet cez Turecko člena NATO. Turecko by asi ťažko dalo súhlas na prelet Izraelského vojenského letectva na bojové misie. Proste ich tiež nezachytili z nejakých príčin, ktoré nik nechce príliš zverejňovať. Počas vojny s Irakom som zachytil nejaké, správy, indície, že Iracké balistické, taktické rakety ruskej výroby Scudy netriafali dobre ciele v Izraeli, ani nie pre protiraketové systémy Patriot. Navigáciu a výpočtovú techniku boli vybavené západnými systémami. Aj na Západe prebehlo dosť superškandálov v ohľade špehovania svojich spojencov v NATO, medzi sebou.
Iránským jadrovým zariadeniam urobili značné škody počítačový virusy Stuxnet. Údajne sa k vírusu Stuxnet nechce nikto prihlásiť, na wikipédiach sa predpokladá, že ho vyvinuli USA s Izraelom.
Preto čosi chápem, že Saudi a Turecko sa snažia budovať svoje letectvo a protiraketovú obranu, ako na systémoch západu, tak aj Ruska. Nič iné z bezpečnostného hľadiska, asi neostane Indii.
Veď Pakistan bol v nedávnej minulosti veľkým spojencom USA. Začali tam média vykrikovať, že počas povstania v Afganistane im vzrástol počet drogových závislých za dva roky z pár desiatok na dva milióny. Pakistan je už v Šanghajskom obrannom spolku so snahou začleniť sa k ekonomickému spolku BRICS. Spolieha najmä na spojenectvo s Čínou, ktorej už prenajíma aj nejaký prístav na projekt hodvábnej cesty. Hodvábna cesta má isť cez sporný Kašmír.
India je tiež v Šanghajskom vojenskom spolku. India je aj člen BRICS. Bolo by aj z iného hľadiska pre nich veľmi nerozumné pretrhnúť vojenské, ekonomické zväzky s Ruskom. Okrem toho rusi im ponúkajú oveľa lacnejšie svoje stíhačky. Indii ide aj o počet letiek.
Situácia vo svete sa do blízkej budúcnosti nedá príliš dobre vypočítať. Práve prebieha veľká colná vojna medzi Ruskom a Čínou. Po úvodných 200 miliárdach zvýšenia ciel za rok, prišla nedávno ďalšia várka v hodnote 300 miliárd.
EU dostala zvýšenie ciel od USA o 20 miliárd. Prelomové udalosti možno budú už v septembri tohto roku. Asi si to schytajú najviac automobilky v EU. Teda aj naše štátiky, cez príliš orientované na automobilový priemysel. Trampovci zavrčali už aj na francúzke vína, na Nemecko. Dokonca aj na svojho najväčšieho spojenca Britov. V ohľade zákona o digitálnych daní, niečo im pohrozili o neuzavretí obchodných zmlúv. S tým Brexitom to teda jednoduché mať nebudú, ak nechcú počúvať EU, tak budú počúvať USA.
Počul som aj nejaké ostrejšie vyjadrenia Trampovcom na Indiu. Čoraz viac správ o recesii, alebo 3 svetovej ekonomickej krízy. Na veľkých bratov, alebo vymenených bratov sa nedá úplne spoľahnúť.
Bolo by veľmi nerozumné od EU, alebo Indie dotlačiť Rusko do ekonomického a vojenského vazalstva Číne!!!
Samotná EU môže onedlho pocítiť, čo je to ekonomická a vojenská závislosť na USA. Trumpovci sú možno v súčasnosti preťažení v colnou vojnou s Čínou, ale vôbec to nevyzerá, že budú veľmi ľutovať EU.
A môžu štáty v EU od nich nakúpiť vojenskej techniky, ako nedávno SR stíhačky F-16, či iné štáty F-35 za 10 miliárd koľko chcú.
EU asi neostane nič rozumnejšie, ako založiť nejakú vlastnú armádu, aspoň jednotku rýchleho nasadenia.
Tá tretia svetová ekonomická kríza, môže byť oveľa silnejšia, ako posledná. Do toho môžu kolabovať niektoré ekosystémy. Plus tí utečenci a teroristi, povstania, farebné revolúcie.Skrýt celý příspěvekOspravedlňujem sa za preklep vo vete ... Práve prebieha veľká colná vojna medzi Ruskom a Čínou...
Veta mala znieť.
Práve prebieha veľká colná vojna medzi USA a Čínou.Ospravedlňujem sa za preklep vo vete ... Práve prebieha veľká colná vojna medzi Ruskom a Čínou...
Veta mala znieť.
Práve prebieha veľká colná vojna medzi USA a Čínou.
Zdá se, že Rusové přitápí pod kotel a nabízejí Mig 35 s nejlepším radarem (zkrácený amatérský překlad ...Zobrazit celý příspěvek
Zdá se, že Rusové přitápí pod kotel a nabízejí Mig 35 s nejlepším radarem (zkrácený amatérský překlad článku)
https://topwar.ru/159008-ishod...
Zejména v rámci příští smlouvy na nákup 114 víceúčelových stíhaček bude indické výběrové komisi předložena k posouzení hluboce vylepšená verze Mig 35, která by měla být na rozdíl od dřívější verze předložena jako nabídka „prozíravější“ AFM radar "Zhuk-AE", jehož aktivní fázované pole se může pochlubit 1148 vysílacími a přijímacími moduly schopnými detekovat objekty s EPR 1 sq. m ve vzdálenosti 135 km, zatímco časná verze "Zhuk-A" mohla detekovat podobné cíle ve vzdálenosti 100 km a měla pouze 680 APM.
Díky integraci MIL-STD-1553B a MIL-STD-1760 přirozeně mohou specialisté HAL a Indian Air Force přizpůsobit MiG-35 tak, aby používal nejen ruskou vysoce přesnou UAB KAB-500L / KR, víceúčelové taktické rakety řady X-38 a kontejnery elektronických protiopatření MSP-418K, ale také nejširší řada UAB a taktických raket izraelské výroby...
Nejvýznamnější prvky avioniky indické verze MiG-35 (kromě radaru Zhuk-AE) jsou stále:
- detekční stanice (SOAR), představovaná dvěma interními opticko-elektronickými moduly pro prohlížení horní a dolní hemisféry (VS-OAR a NS-OAR) a schopná detekovat raketu typu AIM-120D ve vzdálenosti 30 km a dokonce i označit cíl.... Radarová stanice "Zhuk-AE" s dalším zachycením pomocí raket RVV-SD
- optoelektronické zaměřovací systémy OLS-UEM a OLS-K instalované před kabinou a ve shodném kontejneru pravé gondoly motoru, pracující v dosahu IR, laserů a umožňující posádce MiG-35 provádět průzkumné operace v nejtěžších podmínkách rušení ( detekční dosah infračerveného záření z motorů nepřátelských stíhaček v PPS / ZPS dosahuje 25/60 km, detekční dosah cíle, jako je PU OTRK, je 50 km); volitelně (v souladu s požadavky zákazníka) může být stroj vybaven optoelektronickým komplexem T220 / E...
MiG-35 je vybaven dvěma motory s celkovým tahem 18 000 kgf, jakož i systémem úhlové odchylky tahového vektoru, který MiGu poskytne komplexní dominanci v těsném boji s jakýmkoli cizím nepřátelským stíhačem. V tomto případě se poměr tahu a hmotnosti s normální vzletovou hmotností přiblíží na 1,05 kgf / kg
Víceúčelové F-21: stejný F-16 blok 60, ale v indickém balení
Indická modifikace Falcon.... palubní radar s aktivním fázovým polem AN / APG-83 SABR, který nemá znatelné výhody oproti fazotronu Zhuk-AE (detekční rozsah cílů s EPR 1 čtvereční M je 120 - 130 km a stejná úroveň odolnosti proti šumu, vzhledem k možnosti implementovat „poruchy“ radiačního vzorce ve směru k zářičům nepřátelské REP).
Pokud tedy krátce před dokončením výběrového řízení budou odborníci Fazotronu schopni eliminovat „dětské nemoci“ slibné radary „Zhuk-AME“, představené novou generací na bázi LTCC- substrátů (získaných metodou nízkoteplotní společně vypalované keramiky), pak MiG-35 bude nesporným favoritem v konfrontaci s F-21, protože tento radar je schopen fungovat nejen v režimech syntetizovaného a reverzně syntetizovaného (SAR a ISAR), ale také v režimu REB, ve kterém fungují moderní americké a západní evropské radary AN / APG-79/81, "Captor-E".
Vysoký letový výkon bloku F16IN 70/72 (F-21) je také vyloučen, protože vybavení stíhače i nejnovějším a nejúspornějším motorem F-110-GE-132 s tahem do spalovacího motoru 14740 kgf umožňuje dosáhnout poměru tahové hmotnosti pouze 0,97 kgf / kg, důvodem jsou obrovské palivové nádrže o hmotnosti 1 500 - 1 600 kg. Úhlová rychlost otáčení bloku 70 F-16IN nepřekračuje 20 stupňů / s. Jedinou výhodou je zvýšení dosahu na 1 500 km, což je jen o 100 km více než MiG-35. V důsledku toho, pokud budou oba stroje zařazeny do užšího výběru indických leteckých sil, MiG-35 dostane šanci, zejména s ohledem na nižší náklady (o 30-40%), jakož i možnost získat kritické technologie pro další lokalizaci výroby v HAL.Skrýt celý příspěvekgivicz, je potrebné si uvedomiť, že pri radare Žuk-AME nejde iba o elimináciu "detských chorôb". O tom sa môžme baviť, keď bude radar pár rokov v bežnej prevádzke na Migoch-35. ...Zobrazit celý příspěvek
givicz, je potrebné si uvedomiť, že pri radare Žuk-AME nejde iba o elimináciu "detských chorôb". O tom sa môžme baviť, keď bude radar pár rokov v bežnej prevádzke na Migoch-35. Zatiaľ tomu tak skutočne nie je.
Tento rok sa ešte len začalo jeho testovanie na prototypoch a s tým bude súvisieť ešte ďalší vývoj a úpravy.
https://www.leteckymagazin.sk/...
To potrvá minimálne dva roky, čiže je otázne či obstojí v konkurencii s prevereným americkým senzorom.Skrýt celý příspěvekSokrates to vím, že ten nový radar ještě Rusové testují nicméně už to, že Indiánům nabízejí prakticky to nejlepší (Su 57 má ještě lepší radar) znamená, že o ten kontrakt opravdu ...Zobrazit celý příspěvek
Sokrates to vím, že ten nový radar ještě Rusové testují nicméně už to, že Indiánům nabízejí prakticky to nejlepší (Su 57 má ještě lepší radar) znamená, že o ten kontrakt opravdu hodně usilují...Skrýt celý příspěvek
A bude to stačit “gíví”? Oni o tu zakázku neusilují, plazí se po kolenou, MIG je nad propastí na rozdíl od Dassaultu nebo LM, takže jejich pozice je vlést do jakékoli hnědé ...Zobrazit celý příspěvek
A bude to stačit “gíví”? Oni o tu zakázku neusilují, plazí se po kolenou, MIG je nad propastí na rozdíl od Dassaultu nebo LM, takže jejich pozice je vlést do jakékoli hnědé indické řitě a naslybovat kde co.....Skrýt celý příspěvek
Jara jestli to bude stačit to se ještě uvidí .... nicméně na základě této poslední nabídky indiánům se zda, že : - F21 v Indické verzi nemá lepší radar jak Mig35 - F21 nepřekonává ...Zobrazit celý příspěvek
Jara jestli to bude stačit to se ještě uvidí .... nicméně na základě této poslední nabídky indiánům se zda, že :
- F21 v Indické verzi nemá lepší radar jak Mig35
- F21 nepřekonává Mig 35 v letových vlastnostech (spíše bych řekl, že je to obráceně)
- F21 dle tohoto článku je dražší jako Mig 35
- F21 rusové jsou ochotni převést hodně technologií do Indie
- obrovský nákup raket z Ruska také nahrává Migu 35
Jinak není náhodou toto ten nový radar ???
https://3.bp.blogspot.com/-_Sj... Skrýt celý příspěvekTrochu pohádkaříš. Zhuk-AE má udávanou detekční vzdálenost max 130km proti 3m^2 cíli. Tedy pod 100km proti ...Zobrazit celý příspěvek
Trochu pohádkaříš. Zhuk-AE má udávanou detekční vzdálenost max 130km proti 3m^2 cíli. Tedy pod 100km proti 1m^2.
http://3.bp.blogspot.com/_o_no...
Na wiki navíc (neozdrojovaně) tvrdí, že se dosah v poslední době ještě snížil.
F-21 má mít SABR, u kterého se udává dosah 120km, někdy dokonce i 130km
https://weaponews.com/weapons/...
Když k tomu připočteme, že SABR je ozkoušený provozovaný radar, zatímco Zhuk je furt defakto prototyp, tak tvrzení o srovnatelných radarech je jen (nemůžu říci zbožné) přání...
A co se týče ceny, tak sice Mig-21 může být levnější na koupi, ale na provoz bude podstatně dražší a cena za provoz dělá ve výsledku nejméně podobnou částku, jako cena za koupi, jen není tak vidět.Skrýt celý příspěvek
To zda něco obstojí určí nejlépe testy ve vlastním prostředí. A Indové mají opravdu s čím porovnávat. Možná nakonec v neprospěch US figtheru F16 (21) bude hovořit úplně něco jiného ...Zobrazit celý příspěvek
To zda něco obstojí určí nejlépe testy ve vlastním prostředí. A Indové mají opravdu s čím porovnávat.
Možná nakonec v neprospěch US figtheru F16 (21) bude hovořit úplně něco jiného než giviho argumenty. A to sice to, že to má moc US komponent, s tím jak se míchá omáčka v bílém domě pak hrozí i to, že jednou jim někdo začne vyhrožovat s nedodáváním náhradních dílů. I to byl jeden z argumentů indie proč se jim nelíbila L 159.Skrýt celý příspěvekMáš pravdu, že za se za posledních pár let povedlo Američanům značnou živelností v práci s mezinárodními dohodami, cly, uvalováním sankcí, bojovým zneužíváním takových jistot, ...Zobrazit celý příspěvek
Máš pravdu, že za se za posledních pár let povedlo Američanům značnou živelností v práci s mezinárodními dohodami, cly, uvalováním sankcí, bojovým zneužíváním takových jistot, jako SWIFT vnést takovou nejistotu, že prostě nezbývá, než politické aspekty zařadit jako významné riziko do výběrových kritérií.Skrýt celý příspěvek
nojo Indie, klasický východní bordelistán. Není zas problém mít letouny od různých výrobců, ale hlavní je aby letouny ve své třídě měly jednotný původ - např takový univerzál který ...Zobrazit celý příspěvek
nojo Indie, klasický východní bordelistán. Není zas problém mít letouny od různých výrobců, ale hlavní je aby letouny ve své třídě měly jednotný původ - např takový univerzál který je asi nejlepší náhrada je ta američany nabízená F-21, která tvrdě soupeří s Rafale, potom vyšší třída pro vybojování vzdušné nadvlády kde jsou také dvě schopné platformy ale už jen americká a ruská - F-18+SU-35. Jenže se nyní jedná hlavně o náhradu velkého množství starých MiG-21 a tam jde pouze o Rafale a F-21, jenže potom co nabídli američani, tedy i výstavbu indické linky jsou jejich šance mnohem větší, takovou nabídku do Asie ještě nedali a jsou důvodné pochybnosti že francouzi budou schopni kontrovat.
Jinak nabízený MiG 35 má nejmenší šance, typově se tento lehčí ale dvoumotorový stroj hodí hlavně k námořnictvu.Skrýt celý příspěvekPokud si pamatuji, tak Rafale skončil na skronmném požadavku indické strany, aby Francie přenesla výrobu letadel do Indie a zároveň za ně převzala záruky :-). To by podepsal jenom ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud si pamatuji, tak Rafale skončil na skronmném požadavku indické strany, aby Francie přenesla výrobu letadel do Indie a zároveň za ně převzala záruky :-). To by podepsal jenom sebevrah.Skrýt celý příspěvek
Pro Rusko hovoří fakt,že si nekladou podmínky jako západní státy.Už v 60.letech Indie nakoupila letadla v SSSR,protože USA,VB a Francie podmínily nákupy tím,že nebudou nasazena ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Rusko hovoří fakt,že si nekladou podmínky jako západní státy.Už v 60.letech Indie nakoupila letadla v SSSR,protože USA,VB a Francie podmínily nákupy tím,že nebudou nasazena proti Pákistánu.
Rusům je to celkem jedno.Skrýt celý příspěvek
Ak sa teraz posekajú s Pakistanom už nebudú musieť vyradiť toľko lietadiel. V zmysluplnom čase však dokážu obmeniť letectvo iba ak budú nakupovať súčasne aspoň dva typy + povinne ...Zobrazit celý příspěvek
Ak sa teraz posekajú s Pakistanom už nebudú musieť vyradiť toľko lietadiel. V zmysluplnom čase však dokážu obmeniť letectvo iba ak budú nakupovať súčasne aspoň dva typy + povinne nejaké domáce Tejas.
Videl by som to na kombináciu Rafale a F-21 s priebežným dopĺňaním stavov SU-30.Skrýt celý příspěvekS Francouzi se nedohodnou Indové jsou arogatní debílci vymejšlí si kde co a Francouzi jsou moc hrdí na to aby lezli nějakému Indovy do řiti
S Francouzi se nedohodnou Indové jsou arogatní debílci vymejšlí si kde co a Francouzi jsou moc hrdí na to aby lezli nějakému Indovy do řiti
no nie ze by indovia nemali velmi "specificke" az naivne poziadavky a styl jednania, ale pri poctoch techniky a objeme penazi ktore su v hre by som na nejakemu kompromisu ...Zobrazit celý příspěvek
no nie ze by indovia nemali velmi "specificke" az naivne poziadavky a styl jednania, ale pri poctoch techniky a objeme penazi ktore su v hre by som na nejakemu kompromisu necudoval. nakoniec frantici v indickom letectve maju silnu rolu ako dodavatelia elektronickych blokov. Aj ked asi by som viac veril tomu, ze americania dokazu presadit F21 ako to, ze uspeje Rafale. resp, ze tender bude zruseny a india s velkou slavou bude nakoniec dalsich 20rokov pokracovat vo vyvoji Tejasa MarkIV.Skrýt celý příspěvek
27,6 M UDS za 30.let staré Mig-29. Kolik asi stojí novovýroba :)
27,6 M UDS za 30.let staré Mig-29. Kolik asi stojí novovýroba :)
Jirosi Obdobně, protože jak si se mohl z článku dozvědět, tak Indie kupuje i modernizaci "UPG". Což je poměrně rozsáhlá modernizace a z původního MIGu-29 zůstává opravdu jen ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi
Obdobně, protože jak si se mohl z článku dozvědět, tak Indie kupuje i modernizaci "UPG". Což je poměrně rozsáhlá modernizace a z původního MIGu-29 zůstává opravdu jen základ. A vzhledem k tomu, že drak letadla nemá žádný nálet, tak má nálet totožný s nově vyrobeným strojem. Blíže zde:
https://ruslet.webnode.cz/tech...
Třeba MIG-29M (levnější varianta MIG-35) pořídil Egypt 46 kusů za 2 mld. USD což činí cena za kus 43,5 milionu USD (včetně "ekosystému")
Arméne nyní kupuje 4 SU-30 SM za cenu 100 mil. USD, což činí 25 mil. USD, cena je nejspíš uváděna bez "ekosystému" a hlavně cena není tržní, nýbrž shodná s cenou pro VKS RF.Skrýt celý příspěvekDík!
Proto mě zajímala ta cena, když udělali rozsáhlou modernizaci.
My jsme podobně prodali L-159 "zadarmo".Dík!
Proto mě zajímala ta cena, když udělali rozsáhlou modernizaci.
My jsme podobně prodali L-159 "zadarmo".Jirosi Indii dle zdroje z roku 2012 stála modernizace MIG-29 na verzi UPG cca 13-14 mil. USD za stroj. Obdobně stála modernizace 8 MIG-29 peruánského letectva v roce 2008 na verzi ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi
Indii dle zdroje z roku 2012 stála modernizace MIG-29 na verzi UPG cca 13-14 mil. USD za stroj. Obdobně stála modernizace 8 MIG-29 peruánského letectva v roce 2008 na verzi SMP.
Vzhledem k inflaci by současná modernizace MIG-29 na verzi UPG mohla stát cca 15 mil. USD za kus.
Z toho mi vychází, že jednotková cena za nemodernizovaný MIG-29 vychází něco málo přes 10 mil. USD (což je mimochodem zhruba cena nové L-39NG).
Kolik stál MIG-29 na začátku 90. let pro ruské letectvo nedokážu odhadnout.
Pokud je pravda co říká slovenská wiki a to, že v 80. letech stál MIG-29 11 mil. USD, tak to znamená, že MIG-29 bez modernizace prodali za zhruba stejnou částku, jakou měl MIG-29 v 80. letech.
Myslím, dobrý obchod pro obě strany.Skrýt celý příspěvek
Indické námořnictvo kupuje pobřežní systémy BrahMos https://bmpd.livejournal.com/3... Rada pro akvizici obrany indického ministerstva obrany schválila nákup dvou ...Zobrazit celý příspěvek
Indické námořnictvo kupuje pobřežní systémy BrahMos
https://bmpd.livejournal.com/3...
Rada pro akvizici obrany indického ministerstva obrany schválila nákup dvou námořních mobilních pobřežních baterií nové generace pro indické námořnictvo, vybavených ruskými nadzvukovými raketami BrahMos, které byly vyrobeny v Indickém společném podniku BrahMos Aerospace.Skrýt celý příspěvekTak ony Ruské nevyřízené objednávky z Indie v hodnotě 14 miliard dolarů vypadají opravdu působivě, nicméně v současné době se hraje o další obří zakázku z Indie v tomto jednom ...Zobrazit celý příspěvek
Tak ony Ruské nevyřízené objednávky z Indie v hodnotě 14 miliard dolarů vypadají opravdu působivě, nicméně v současné době se hraje o další obří zakázku z Indie v tomto jednom konkrétním případě o 20 miliard dolarů .... jedná se o tendr Medium Multi-Role Combat Aircraft na nákup 114 stíhacích letounů ... stojí proti sobě Mig 35, F21(F16), F 18 Super Hornet, Rafale, Typhoon, JAS 39 Gripen........Skrýt celý příspěvek
Trochu k tématu a trochu ne Zajímal by mě osobní názor diskutujících na porovnání dvou konkurentů MIG35 a Rafale Vaše názory, pro a proti, porovnání výkonů, provozní náklady ...Zobrazit celý příspěvek
Trochu k tématu a trochu ne
Zajímal by mě osobní názor diskutujících na porovnání dvou konkurentů
MIG35 a Rafale
Vaše názory, pro a proti, porovnání výkonů, provozní náklady atd.
Protože mě přijde Mig mnohdy neférově zatracovánSkrýt celý příspěvekMyslim, že v tomto pripade nejde o vyber vhodneho tryskača, ale urychleny nakup toho čo je aktualne na sklade. Vyzera to tak, že India sa rozhodla vybojovat konečne strategicke ...Zobrazit celý příspěvek
Myslim, že v tomto pripade nejde o vyber vhodneho tryskača, ale urychleny nakup toho čo je aktualne na sklade. Vyzera to tak, že India sa rozhodla vybojovat konečne strategicke vitazstvo nad vlastnym islamskym obyvatelstvom a svojim susedom Pakistanom a ako spôštač použije osvedčeny Kašmir. Ak nastane vitazne "umravnenie" Pakistanu ulahči si poziciu voči Čine. Že to nakoniec môže byt nulearny pruser, kedže India a Pakistan maju atomovky a dost fanatikov, je silno pravdepodobne.Skrýt celý příspěvek
Pakistan je čínska kolónia a zároveň kolbište kde sa v zastúpenej vojne spolu stretnú India a Čína
Pakistan je čínska kolónia a zároveň kolbište kde sa v zastúpenej vojne spolu stretnú India a Čína
Mě nejde o Indii... Ale o ty dva stroje
Mě nejde o Indii... Ale o ty dva stroje
Pauli, porovnanie je v celku jednoduché: 1. Rafale - bojom overená stíhačka, vybavená pokročilým radarom typu AESA a širokou škálou výzbroje. 70% plochy draku lietadla je ...Zobrazit celý příspěvek
Pauli, porovnanie je v celku jednoduché:
1. Rafale - bojom overená stíhačka, vybavená pokročilým radarom typu AESA a širokou škálou výzbroje. 70% plochy draku lietadla je vyrobených z kompozitných materiálov, čo výrazne znižuje RCS. Zabehnutá sériová výroba a traja spokojní zahraniční zákazníci.
2. MiG-35 - lietadlo, ktoré je stále vo vývoji vrátane AESA radaru. Kompozitné materiály sú použité iba na 15 % plochy krídel. O stíhačku zatiaľ neprejavuje záujem ani ruské letectvo (objednávka len na 6 kusov), ktoré preferuje skôr Su-35S.Skrýt celý příspěvekRafale považuju za nejhezčí evropský stroj, ale moc by mě zajímalo, kde podle tebe nabral to "ověření v boji"... nemáš snad na mysli házení bomb na kozy v Lybii, Afgh., Sýrii?
Rafale považuju za nejhezčí evropský stroj, ale moc by mě zajímalo, kde podle tebe nabral to "ověření v boji"... nemáš snad na mysli házení bomb na kozy v Lybii, Afgh., Sýrii?
RiMr71 asi som sa zle vyjadril, ale myslel som to v kontexte toho, že jedno lietadlo zatiaľ nepredviedlo vôbec nič a druhé dokázalo, že vie plnohodnotne vykonávať aspoň časť úloh, ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr71 asi som sa zle vyjadril, ale myslel som to v kontexte toho, že jedno lietadlo zatiaľ nepredviedlo vôbec nič a druhé dokázalo, že vie plnohodnotne vykonávať aspoň časť úloh, ktoré sa od neho očakávajú. Samozrejme, ak by sme mali hodnotiť ich hodnotu vo vzdušných súbojoch s vyrovnaným protivníkom, tak by som bol zatiaľ pri svojom hodnotení zdržanlivejší.
V každom prípade hlavne pri intervencii v Líbyi dokázali veľa, ak aj opomeniem všetky ostatné operácie.
Nebudem to tu teraz všetko podrobne rozpisovať, lebo sám to isto dobre poznáš. Ale dovolím si len pár bodov a oprav ma ak sa mýlim:
1. Lietadlá Rafale zahájili útok Líbyu, t.j. boli najviac vystavené riziku pôsobenia nepriateľskej PVO. Tá síce už mala svoje roky, ale obranný systém SPECTRA zrejme celkom nezaháľal.
2. Okrem štartov C/B z pozemných letísk sa slušne osvedčil a precvičil aj variant M, čo sa zaobišlo bez nehôd a francúzski konštruktéri dokázali, že odviedli dobrú prácu.
3. Rafale v tejto operácii nalietali tisíce hodín, pričom jednotlivé misie mali často 8 hodín (hlavne pri letoch z Korziky) a museli počas nich nich 3-4 krát tankovať. Takto intenzívne nasadenie kládlo nielen vysoké požiadavky na stroje a ich personál, ale viedlo nepochybne aj k vylepšeniu operačných postupov a zrejme aj odhaleniu drobných nedostatkov samotného lietadla.
4. Rafale dokázal, že vie súčasne kontrolovať bezletovú zónu ako aj vykonávať prieskum prieskum vzduch-zem. Potvrdil kompatibilitu s francúzskym E-3F, ktorý ho vyslal za letiacim Galebom.
5. Lietadlo preukázalo schopnosť ničiť pozemné ciele pomocou AASM (zhodili stovky kusov) a SCALP.
6. Potvrdilo efektivitu zameriavacích kontajnerov Damocles a prieskumných kontajnerov AEROS.
Viacero z týchto bodov sa môže na prvý pohľad zdať banálnych, ale obávam sa, že Migu-35 potrvá ešte pár rokov, kým sa dostane aspoň na túto úroveň. V každom prípade nechcem tu nejak veľmi ospevovať Rafale, ale rozhodne by som ho nedehonestoval tým, že "zhodil pár bômb na kozy Líbyi".Skrýt celý příspěvekNevidím velký rozdíl oproti ruským "bojovým" zkušenostem v Sýrii. A přesto Rusové zadávají na jejich základě modifikace, například Su-34.
Nevidím velký rozdíl oproti ruským "bojovým" zkušenostem v Sýrii. A přesto Rusové zadávají na jejich základě modifikace, například Su-34.
Nemám síce v rukách presné čísla, ale povedal by som, že Su-34 je za tie roky v Sýrii oveľa lepšie preverená ako Rafale. Navyše Su-34 tam plnila úlohy, na ktoré je vyslovene ...Zobrazit celý příspěvek
Nemám síce v rukách presné čísla, ale povedal by som, že Su-34 je za tie roky v Sýrii oveľa lepšie preverená ako Rafale. Navyše Su-34 tam plnila úlohy, na ktoré je vyslovene určená. Čiže toto lietadlo sa zrejme Rusom podarilo doladiť ešte lepšie.Skrýt celý příspěvek
Vzhledem k tomu o kolik tam toho Rusové už přišli to vypadá jako tvrdší bojiště.
Ale to je spíše dáno použitou technikou, způsobem boje.Vzhledem k tomu o kolik tam toho Rusové už přišli to vypadá jako tvrdší bojiště.
Ale to je spíše dáno použitou technikou, způsobem boje.
Ešte by som dodal, že Rafale unesie o takmer 50% viac munície ako Mig-35. Popravde, osobne nepovažujem tieto lietadlá za konkurentov, Mig-35 by som skôr s jeho kapacitami ...Zobrazit celý příspěvek
Ešte by som dodal, že Rafale unesie o takmer 50% viac munície ako Mig-35.
Popravde, osobne nepovažujem tieto lietadlá za konkurentov, Mig-35 by som skôr s jeho kapacitami porovnával s jednomotorákmi.Skrýt celý příspěvek
To bude hodně složité srovnávat, Indie má přístup k jiným komponentům i ze západu, tak že mít kupříkladu k dispozici knowhow na výrobu Migu 35 s tím, že jako v článku zmiňovaném ...Zobrazit celý příspěvek
To bude hodně složité srovnávat, Indie má přístup k jiným komponentům i ze západu, tak že mít kupříkladu k dispozici knowhow na výrobu Migu 35 s tím, že jako v článku zmiňovaném Migu 29 UPG se mohou objevit například izraelské komponenty, to může hodně zvednout kvalitu elektronické výbavy takového "migu." Plusem takového výběru může být logistická provázanost s tím co už ve výzbroji mají. Musel by projít takovým "tunningem." Indie by mohla Rusko skásnout i o technologii 3D trysky, kterou měli na Migu 29 OVT.
Na západ od nás je Rafale to nejlepší, pokud nebudeme zahrnovat stealth F 22 a F 35. Ukázaly to i testy ve Švýcarsku a půjde o to co vče francouzi "pustí" za technologie pro Indii.
...Indie má nyní tu výhodu, že jak Migy, Suchoje, tak Rafale provozuje, to budou zkušenosti k nezaplacení, například ve výkonosti radarů, včetně jejich odolnosti proti rušení a porovnání ECM každého typu.Skrýt celý příspěvekPauli Jak píše flanker.jirka a vlastně i Sokrates. MIG-35 je poměrně nové letadlo a ještě nedosáhlo plného operačního nasazení. To, že je stále ve vývoji je trochu přehnané, ale ...Zobrazit celý příspěvek
Pauli
Jak píše flanker.jirka a vlastně i Sokrates. MIG-35 je poměrně nové letadlo a ještě nedosáhlo plného operačního nasazení. To, že je stále ve vývoji je trochu přehnané, ale určitě jsou a budou systémy co budou chtít zdokonalit. Ale to má každé letadlo i Rafale, jinak by se seknul vývoj.
K současnému dni je určitě lepší stroj Rafale, protože už má něco odlétáno a hlavní mouchy vychytány. Ovšem patří mezi nejdražší letadla světa a to samé i provozem.
Pokud tedy chceš to nejlepší bez ohledu na cenu, tak určitě Rafale, pokud ovšem jsi limitovaný cenou, tak MIG-35.
Cena má také vliv na přípravu pilotů a pokud pořídíš opici a nemáš na banány, tak výcvik pilotů jde dolů.
Takže paradoxně MIG-35 může být i lepší než Rafale, protože ho dokážeš uživit líp jak Rafale a pokud mu MIG-35 dopřeješ modernizaci na základě zjištěných slabin, tak kvalitativně může být na úrovni Rafale.
Jak vidíš, má to mnoho proměnných. Jednoznačná odpověď není a záleží na možnostech či úhlech pohledu.Skrýt celý příspěvekRafale je o velký kus dál, od použitých materiálů draku kde Rusové tradičně a již dlouho klopítají a současná situace jim moc nepomůže, přes pokročilou avioniku (tady jsou frantíci ...Zobrazit celý příspěvek
Rafale je o velký kus dál, od použitých materiálů draku kde Rusové tradičně a již dlouho klopítají a současná situace jim moc nepomůže, přes pokročilou avioniku (tady jsou frantíci dle mého na skoro stejné úrovni jako US) přes mnohem pokročilejší francouzské zbraně MICA, METEOR, atd no a v neposlední radě motory s FADECSkrýt celý příspěvek
Jara Já bych řekl, že jsou i před amíky (F-16, F-15, F-18), otázka je jak se osvědčí poslední výstřelek a to F-35. Právě proto vzpomínám onu modernizaci a vychytání much u ...Zobrazit celý příspěvek
Jara
Já bych řekl, že jsou i před amíky (F-16, F-15, F-18), otázka je jak se osvědčí poslední výstřelek a to F-35.
Právě proto vzpomínám onu modernizaci a vychytání much u MIG-35. Nikde není psáno, že musí být nutně vybaven jen a pouze ruskou technologií, to snad ani není ten Rafale čistě francouzský.Skrýt celý příspěvekJo souhlas například F-16 určitě Rafiho v ničem nepředčí, no a třeba jen tak pro zajímavost frantici už pracují na verzi F4 která udělá z Rafale stejný létající “senzor” zapojený ...Zobrazit celý příspěvek
Jo souhlas například F-16 určitě Rafiho v ničem nepředčí, no a třeba jen tak pro zajímavost frantici už pracují na verzi F4 která udělá z Rafale stejný létající “senzor” zapojený do systému jako F-35 je tedy ligické že Francouzi nehysterčí ze stealth, protože ta odrazivá plocha není díky kompozitům tak strašná a na potenciálního protivníka “Rusko” pořad dává výhodu, Rafale tedy bude mít všechno co se vyzdvihuje u 5g a frantici se můžou soustředit na vývoj 6g to jen taková odbočka...
Jinak Francouzi si prave zachovali úplnou soběstačnost co se vývoje a výroby stíhačů týká samozřejmě každá podložka pod šroubkem z Francie asi nebude;))ale všechny stěžejní celky co se letadla týká jsou francouzské radar, komplet výzbroj, avionika, atd motory, no vlastně jediné co mě napadá nefrancouzské je MartinBaker;)Skrýt celý příspěvekJara A výroba je asi bezkonkurenčně nejdelší. Až se to bojím napsat, protože bič politruků je neúprosný, Francie nestaví Rafale primárně proti Rusku, hlavní angažmá Francie je v ...Zobrazit celý příspěvek
Jara
A výroba je asi bezkonkurenčně nejdelší.
Až se to bojím napsat, protože bič politruků je neúprosný, Francie nestaví Rafale primárně proti Rusku, hlavní angažmá Francie je v Africe a to nepíšu jen ze známé operace v Mali, ale již známá Cizinecká legie a její základny či aktuální nasazení značí, že zájem Francie je někde úplně jinde, než ve východní Evropě.
Pro Francii je Rusko daleko a má s ním poměrně dobré vztahy asi jako Německo.Skrýt celý příspěvekTak proto ty uvozovky, zájmy Francie jsou známé, jen jsem chtěl říci že frantici to berou pragmaticky a v příštích 20 letech bude Rafale na většinu potřebných misí značný overkill ...Zobrazit celý příspěvek
Tak proto ty uvozovky, zájmy Francie jsou známé, jen jsem chtěl říci že frantici to berou pragmaticky a v příštích 20 letech bude Rafale na většinu potřebných misí značný overkill tak proč neupgradovat a nesoudtředit se na to co přijde poSkrýt celý příspěvek
Rafale může být že sebelepších materiálů, ale pro bojovou misi musí být ověšen jako vánoční stromeček a i tak bude více svítit. Digitální ovládání motorů už zvládají také na ...Zobrazit celý příspěvek
Rafale může být že sebelepších materiálů, ale pro bojovou misi musí být ověšen jako vánoční stromeček a i tak bude více svítit.
Digitální ovládání motorů už zvládají také na východ od nás. Evropský meteor je dobrou volbou.
Ve výsledku půjde o politické rozhodnutí Indie a uvidí se, zda frantici někoho zase uplatí.Skrýt celý příspěvekMotory RD 33MK jsou také řízeny digitálním systém FADEC. Ale, to je jen detail, který více ocení ekologové. Podstatnější je jeho vyšší resurs oproti stávajícím verzím motorů pro ...Zobrazit celý příspěvek
Motory RD 33MK jsou také řízeny digitálním systém FADEC. Ale, to je jen detail, který více ocení ekologové. Podstatnější je jeho vyšší resurs oproti stávajícím verzím motorů pro mig.Skrýt celý příspěvek
Tak velký množství typů letounů musí být logistický hodně náročný udržovat.
Tak velký množství typů letounů musí být logistický hodně náročný udržovat.
Indov je vyše miliarda :) tak si s tým hádam nejako poradia..
Indov je vyše miliarda :) tak si s tým hádam nejako poradia..
Prognóza: V roce 2030 budou největšími ekonomikami světa Čína a ...Zobrazit celý příspěvek
Prognóza: V roce 2030 budou největšími ekonomikami světa Čína a Indie
https://www.novinky.cz/ekonomi...
Čína a Indie s odstupem předběhnou USA. Německo spadne na desáté místo, přeběhne jej například Turecko. Vyplývá to z prognózy britské banky Standard Chartered, o níž v úterý informovala agentura Bloomberg.Skrýt celý příspěvekTo sice budou, ale ani dnes jich většina nezná splachovací záchod a jsou negramotni. Jak vypadá letecky průmysl v Číně a jak v Indii? Viz. J20, drony, hypersonické střely verzus ...Zobrazit celý příspěvek
To sice budou, ale ani dnes jich většina nezná splachovací záchod a jsou negramotni. Jak vypadá letecky průmysl v Číně a jak v Indii? Viz. J20, drony, hypersonické střely verzus TejasSkrýt celý příspěvek
Nebude to jako když východní blok dobíhal západ? " Analýza využívá metodu přepočtu HDP podle parity kupní síly (PPP), tedy vztaženou k lokálním cenám zboží a služeb." A tím bych ...Zobrazit celý příspěvek
Nebude to jako když východní blok dobíhal západ?
" Analýza využívá metodu přepočtu HDP podle parity kupní síly (PPP), tedy vztaženou k lokálním cenám zboží a služeb."
A tím bych to asi ukončil :)))))Skrýt celý příspěvekS troskou snahy sa da dopatrat aj k prognozam, podla ktorych mal byt uz niekolko desatroci ekonomickym lidrom Sovietsky zvaz. . . Pockame, uvidime :-)
S troskou snahy sa da dopatrat aj k prognozam, podla ktorych mal byt uz niekolko desatroci ekonomickym lidrom Sovietsky zvaz. . . Pockame, uvidime :-)
Tesil: Tak ja este pomozem dopatrat sa k pointe :-) Nieco z prognoz vyjde viac, nieco menej a nieco (vid nebohy Sojuz) vobec. Tak treba brat vsetky prognozy.
Tesil: Tak ja este pomozem dopatrat sa k pointe :-) Nieco z prognoz vyjde viac, nieco menej a nieco (vid nebohy Sojuz) vobec. Tak treba brat vsetky prognozy.
Načítám diskuzi...