Indie vybrala domácí loděnice pro stavbu nových ponorek

Indie vybrala domácí loděnice pro stavbu nových ponorek
INS Khanderi / Government of India, GODL (Zvětšit)

Nové Dillí čelí rostoucí námořní moci Pekingu. Tempem budování válečného loďstva se mu nemůže rovnat. Aby si zachovalo postavení regionální námořní velmoci, investuje mimo jiné do konvenčních ponorek.

Indické námořnictvo momentálně čeká na dodávku posledních dvou ze šesti plánovaných dieselelektrických ponorek třídy Kalvari, což je modifikace francouzské třídy Scorpène. Zároveň už plánuje nákup šestice dalších konvenčních podmořských plavidel. Program je dosud v rané fázi a nese označení jen P75I. Indie ho oficiálně spustila v roce 2017. Táhne se však už delší dobu. Cena za všech šest nových ponorek se bude pohybovat okolo sedmi miliard dolarů (160 miliard korun). Indové si kladou podmínku, že pětašedesát procent materiálu na jejich stavbu musí být domácího původu.

Ponorky postaví indické loděnice podle plánů zahraničních dodavatelů. Zájem projevily čtyři indické loďařské společnosti: Mazagon Dock, Larsen & Toubro, Reliance Naval and Engineering a konsorcium firem Hindustan Shipyard a Adani. Minulý týden vyřadilo Nové Dillí z tendru poslední dva jmenované zájemce. Nabídka Reliance byla moc drahá. U společného podniku Hindustanu a Adani měla komise indického ministerstva obrany pochybnosti o schopnostech loděnice zakázku realizovat.

Indické požadavky

Zbývající dva soutěžící postupují do užšího kola výběru. Ve hře je nadále pět zahraničních dodavatelů. Ruská společnost Rubin Design Bureau nabízí návrh Amur 1650. Je to vylepšená exportní verze zatím nepříliš osvědčené třídy Lada. Ta je zase evolucí starší třídy Kilo. Francouzská firma Naval Group nabízí svůj typ Scorpène 2000. Šanělská loděnice Navantia přišla se svým modelem S-80. Německý výrobce ThyssenKrupp Marine Systems nabízí nejnovější variantu svého typu 214. Korejský gigant Daewoo přispěchal se svým modelem KSS-III.


Třída Kalvari

Indické námořnictvo má na nové konvenční ponorky dva hlavní požadavky. Oba jsou v souladu s všeobecným trendem z poslední doby. První z nich je schopnost vedle tradičních ponorkových zbraní, jako jsou torpéda a miny, odpalovat i střely s plochou drahou letu proti cílům na břehu. Druhý je montáž pohonu nezávislého na přístupu vzduchu AIP (air-independent propulsion).

Konvenční dieselelektrické ponorky jsou na rozdíl od atomových limitované nutností se čas od času vynořit nebo použít schnorchel, spustit dieselové motory a dobít akumulátory. Jejich výdrž pod vodou se pohybuje okolo jednoho týdne. Pochopitelně záleží na upluté vzdálenosti, rychlosti, atd. Ponorky s AIP mohou zůstat ponořené bez schnorchelu přibližně trojnásobnou dobu. 

Budování floty

AIP je v současnosti několik druhů. Každý funguje na jiném principu. Konvenční ponorka – s AIP i bez něj – může být tišší, a tedy hůře odhalitelná, než ponorka s atomovým pohonem. Atomový reaktor potřebuje neustálé chlazení, které bude vždy dělat trochu hluku. 


Indický námořní průzkumný letoun P-8I s protilodními střelami Harpoon; větší foto / Clemens Vasters, CC BY 2.0

Konvenční ponorky jsou proti atomovým také levnější. Pro Indii je to v diskutovaném tendru důležitý faktor. Serveru Defense News řekl nejmenovaný pracovník indického ministerstva vnitra, že si Nové Dillí bude vybírat podle ceny. 

Indie intenzivně buduje nové válečné lodě. V současnosti jich má rozestavěných okolo čtyřiceti. Rostoucí námořní moci Číny se přesto nevyrovná, už jen kvůli hospodářské síle. Hrubý domácí produkt Číny je přibližně dva a půl násobkem indického. 

Indie byla přitom donedávna nejsilnější regionální námořní velmocí. Jako jediná například provozovala letadlové lodě.

Se vzestupem Číny však o svou převahu přichází. Čínské námořnictvo může díky různým politickým dohodám využívat strategické přístavy v Myanmaru (dříve Barma), Pákistánu a na Srí-lance.


Malacký a Sundský průliv

Pomoc spojenců

Washingtonské Centrum pro novou americkou bezpečnost CNAS (Center for New American Security) vydalo o indickém soupeření s Čínou podrobnou zprávu.

Obsahuje několik zajímavých doporučení, jak si může Nové Dillí dominanci v Indickém oceánu udržet. Nejdůležitější indickou zbraní je podle ní flotila dvanácti až osmnácti levných dieselelektrických ponorek, které mohou hlídkovat v Malackém a Sundském průlivu a narušovat případnou přepravu zbrojního materiálu. AIP je u těchto plavidel samozřejmě plus. Větší a dražší indické atomové ponorky se pak mohou odvážit do Pacifiku a způsobovat čínskému námořnictvu další obtíže (odklánět čínské zdroje).

Ponorková flotila je z pohledu CNAS natolik významná, že se vyplatí kvůli ní zrušit plánovanou stavbu třetí indické letadlové lodě. Hladinová plavidla totiž příliš ohrožují čínské protilodní střely. Zpráva dále doporučuje větší zaměření na průzkum. Indické námořnictvo na něj ovšem klade důraz už dnes. Loni na podzim oznámilo úmysl nakoupit šest dodatečných námořních letounů P-8I Poseidon. Celkem jich chce provozovat osmnáct. Je to nejvíc ze všech zemí mimo Spojené státy. 

Indie také může využívat přístavy a základny jiných zemí. Indické a americké letouny P-8 by si mohly vzájemně vypomáhat s pročesáváním oceánu. Podobným způsobem může Indie těžit z posílení vztahů s Francií, Austrálií a Japonskem.

Zdroje: Defense News, 2, NI, CNAS

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

TATRA TRUCKS opět dodává nákladní vozy indické armádě

Kopřivnické automobilce TATRA TRUCKS a.s. se po dvou a půl letech pod novým vedením daří stále lépe. ...

Indické MiGy-29K nejsou schopné boje

Indické námořnictvo čelí závažným problémům s údržbou námořních stíhacích letadel MiG-29K. Podle ...

Bitevní Apache a dopravní Chinooky pro indické letectvo

Premiérový let indického bitevního vrtulníku AH-64E Apache proběhl ve výrobních závodech firmy ...

Indie převzala první francouzskou víceúčelovou stíhačku Rafale

Ve středu v sídle francouzské společnosti Dassault Aviation v Merignacu poblíž Bordeaux se konal ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Tango23
    12:53 29.01.2020

    Moc se v tehle oblasti neorientuju, ale neda mi to abych na odlechceni neuvedl knizku z namorniho prostredi, ktera mne zaujala (a kdyz ji odpustim i trochu kostrbaty konec) i libila -
    Osudový konvoj on Frantiska Novotneho.
    Pokud budete mit naladu se zasnit o federalizované habsburské monarchii v jejimz siku je i fregata České eskadry Podunajské federace SMS Jizera nebo pricichnout k pocitum kapitanu novodobych oligarchu, tak je to prave pro vas ;)

  • Clanek
    10:21 28.01.2020

    HDP Ciny neni vetsi pouze 2,5x nez HDP Indie, to leda kdyz do toho zacne clovek plest nejake prepocty na kupni silu, ktere ale u nakupu vojenskeho materialu nehraje zadnou roli a jsou spis zavadejici (minimalne castecne). Takze rozdil Ciny a Indie neni 2,5x, ale v absolutnich cislech dokonce 14,14bil USD vs. 2,94bil USD, tedy 4,8x vetsi.

    • Sunet
      10:55 28.01.2020

      Máte naprostou pravdu, v absolutních číslech je ten rozdíl skoro pětinásobný. Dobré je též porovnat rozpočty jednotlivých států a jejich výdaje na obranu. Čína má státní rozpočet cca 3,8 bil USD, Indie 0,7 bil USD. Zde je již rozdíl více jak pětinásobný. Srovnáme-li pak výdaje na obranu, Čína utrácí 250 miliard USD (1,9 % HDP) a Indie 66,5 miliard USD (2,4 % HDP) jde o rozdíl asi čtyřnásobný.
      Indie to bude mít velmi těžké, udržet si svou pozici regionální námořní velmoci v Indickém oceánu. Prostým zbrojením se Číně nevyrovná, bude muset vsadit na jinou kartu, třeba spolupráci s ostatními zeměmi v regionu.

      • Clanek
        11:23 28.01.2020

        Regionalni spoluprace je to jedine jak ve srovnani s Cinou male statecky si ji muzou udrzet od tela. Cim driv si to uvedomi (a zapomenou na historicke spory a krivdy) a zacnou v tomto spolupracovat, tim min je to bude bolet. Ani indie ani nikdo dalsi (snad s vyjimkou Japonska) nema na to Cine klast nejake prekazky osamocene.