Indie ztratila zájem o ruskou stíhačku páté generace FGFA

Desátý vyrobený prototyp Su-57 (T-50-10) poprvé vzlétl v prosinci 2017 větší foto / Mil.ru

Podle článku „India withdraws from FGFA project, leaving Russia to go it alone“ v magazínu Jane's Defence Weekly se Indie rozhodla odstoupit od rusko-indického projektu stíhačky páté generace FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft). Stroj měl vycházet z ruské stíhačky páté generace Su-57 a využívat díly vyrobené v Indii.  

V rámci programu FGFA plánovalo indické ministerstvo obrany nakoupit 127 stíhaček páté generace FGFA. Stíhačka FGFA je v podstatě Su-57 jen s tím rozdílem, že Indie požadovala jak transfer ruského know-how do Indie, tak co největší podíl indického průmyslu na výrobě FGFA. „Indická Su-57“ se mimo jiné liší i v možnosti použití indické nebo izraelské výzbroje, včetně izraelského zaměřovacího pouzdra Litening, jako tomu je u indických stíhaček Su-30MKI.

 

 

V médiích se v posledních měsících čím dál častěji objevovaly zprávy o údajné indické kritice vůči FGFA. Z technického hlediska Indové nebyli konkrétně spokojení s úrovni stealth, bojové avioniky, senzorů a radarové techniky Su-57. 

 

Nicméně dá se očekávat, jako v případě například zavádění francouzské stíhačky Rafale do indického letectva, že hlavním problémem byla neochota Rusů poskytnout Indům přístup ke svým nejmodernějším technologiím. Problém nepochybně byl i v tom, jak obě strany vnímaly poměr mezi svou finanční účasti v projektu a výsledným přínosem.

 

V každém případě podle magazínu Jane's Defence Weekly se indické ministerstvo obrany (zatím však nic nebylo oznámeno oficiálně) rozhodlo po 11 letech z programu FGFA odstoupit. Autor článku Rahul Bedi píše, že nepřekonatelným problémem byly „trvalé rozdílné pohledy nad vývojovými náklady a technologickými schopnostmi [Su-57 - pozn. red.].“ 

 

Bedi se ve svém článku odvolává na svůj „oficiální zdroj, podle kterého vrcholní indičtí generálové a důstojníci, včetně poradce pro národní bezpečnost Ajita Dovala a civilního sekretáře indického ministerstva obrany Sanjaje Mitra, již o indickém postoji k FGFA informovali ruskou delegaci.

 

Indické letectvo údajně může později zvážit návrat k programu FGFA (resp. k jeho upravené verzi) nebo dokonce přímo nakoupit leteckou platformu páté generace z Ruska, ale jen za předpokladu, že bude plně dovyvinuta a zavedená do výzbroje ruského letectva. V každém případě odstoupení znamená z finančního hlediska určitou komplikaci pro samotný vývoj stíhačky Su-57, protože z programu FGFA se finacoval (a měl se dále finacovat) i vývoj Su-57 pro ruské letectvo. 

 

Dle Bedio nebyl program FGFA již ani projednáván při návštěvě indického ministra obrany Nirmaly Sitharamana při jeho nedávné návštěvě v Moskvě. „Projekt FGFA se stal příkladem ‚příliš málo, příliš pozdě,“ uvedl pro IHS Janes VK Bhatia, indický vojenský analytik a penzionovaný maršál indického letectva. Dle Bhatia pokračování v programu FGFA nemělo pro indické letectvo žádný smysl, protože se letectvo především snaží vypořádat s rychle klesajícím počtem bojeschopných letounů.

 

Indické letectvo patří sice se svými 1500 letouny (z toho 750 bojovými) mezi čtvrté největší, ale z velké části jde o zastaralé typy, jako je MiG-21, MiG-27 nebo MiG-29. V současné době indické letectvo provozuje 33 bojeschopných letek (v každé je 18 letounů) – pro efektivní paritu s pákistánským a čínským letectvem, ale indické letectvo požaduje minimálně 45 letek.

 

V současné době ruské letectvo testuje deset letuschopných prototypů Su-57 (prototypy jsou označovány T-50). Poslední prototypy Su-57 vyrobené v minulém roce již odpovídají podobě sériových letounů.

 

Stíhačka Su-57 již byla několik dní nasazená v Sýrii.

 

Program FGFA odstartoval v roce 2007 (ale plány o společném vývoji existovaly již od roku 2002) a v roce 2010 Indie vložila do programu první finanční příspěvek 295 milionů dolarů. Z této sumy se po následujících 18 měsíců financoval konstrukční návrh FGFA, zejména její dvoumístné varianty, jak požadovalo indické letectvo.

 

Podle ruského blogu BMPD měly (podle údajů z roku 2010) výzkumné a vývojové náklady FGFA přijít na 6 miliard dolarů a Indie měla zaplatit z této částky 35 %. V letech 2010-2011 indická strana oznámila záměr koupit 214 stíhaček FGFA, z toho 48 až 66 dvoumístných (ruské letectvo s dvoumístnými Su-57 nepočítá). Později však Indie dvoumístné letouny odmítla a počet poptávaných letadel byl postupně snížen na 127 strojů, přičemž celkové indické náklady (vývoj, testování, nákup letounu, vybudování provozního zázemí, atd.) měly dosáhnout 30 miliardy dolarů.

 

V roce 2013 Rusko požadovalo dopředu zaplatit 5 miliardy dolarů, ale Indie odmítla. Začátkem roku 2016 se však zdálo, že došlo ke kompromisu – obě strany měly do programu vložit 3,7 miliardy dolarů, které musely být vyplaceny do šesti až sedmi let.

 

Podle této dohody měla firma Suchoj dodat do Indie v letech 2019 až 2020 tři testovací prototypy FGFA a začít pracovat na budování výrobní linky FGFA ve městě Nášik v západní Indii.

 

Kompromis z roku 2016 počítal s řadou úprav technických specifikací FGFA. Indie požadovala nahrazení původních motorů AL-41F1 (Izdělije 117) novými vyvíjenými pohonnými jednotkami Izdělije 30. Motor AL-41F1 je vylepšenou verzí motoru AL-41F1S (Izdělije 117S) ze stíhaček Su-35. Izdělije 30 mají být připraveny pro sériovou výrobu po roce 2020.

 

Indie dále požadovala zlepšení vlastností stealth, vylepšení systému zavěšení zbraní ve vnitřních zbraňových šachtách Su-57, možnost instalace perspektivního radiolokátoru N036 "Bělka" typu AESA, vylepšení systémů údržby letounů a vylepšené schopnostmi sebeobrany Su-57.

 

Současný ruský státní vyzbrojovací program do roku 2027 počítá s výrobou 12 stíhaček Su-57.

 

Indické letectvo bojuje s rychle klesajícím počtem bojeschopných letek, a to v tváři tvář rychle rostoucím vojenským schopnostem Číny. V současné době indické ministerstvo obrany proto řeší hned několik programů nových stíhacích letounů.

 

V první řadě již běží výroba 36 francouzských stíhaček Rafale pro indické letectvo a Indie plánuje nakoupit 115 jednomotorových stíhaček – ve hře je americká F-16 Block 70 a švédská JAS-39 Gripen-E . Zatímco americký stroj je po všech směrech výkonnější, Gripen nabízí nízké pořizovací a provozní náklady. Švédská SAAB může být teoreticky také sdílnější s poskytnutím know-how.

 

Spekuluje se také obnovení programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft), který skončil bez výsledku v roce 2015. V rámci MMRCA může Indie opět požadovat nákup dvoumotorových víceúčelových stíhaček – mezi kandidáty patří F/A-18E/F Super Hornet, Rafale, Eurofighter Typhoon, MiG-35 nebo Su-35.

 

Také indické námořnictvo v rámci programu MRCBF (Multi-Role Carrier Borne Fighters) poptává 57 nových námořních stíhacích letadel pro svou vznikající flotilu letadlových lodí. Mezi kandidáty patří Super Hornety, Rafale, MiG-29K nebo navalizovaný Gripen-E (Sea Gripen).

 

K tomu ještě Indie nakupuje za osm miliard dolarů 83 jednomotorových stíhacích letounů Tejas Mark-1A domácí výroby.

 

Dlužno dodat, že v březnu letošního roku indické letectvo, navzdory spekulacím v indických médiích, odmítlo nákup stíhaček F-35A Lightning II.

 

Zdroj: The Drive, BMPDIHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Provozní cena stíhaček F-35 Lightning II musí klesnout

Podle generála Dave Goldfeina, náčelníka štábu amerického letectva, musí provozní náklady stíhaček ...

Chorvatsko koupí stíhačky F-16 z Izraele

Chorvatsko nakoupí 12 olétaných izraelských stíhaček F-16C/D Barak za 500 milionů dolarů. V ...

Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense ...

Námořní dron MQ-25 Stingray od firmy Lockheed Martin

Americká firma Lockheed Martin představila svůj koncept víceúčelového námořního bezpilotního tankeru ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • UnionPacific
    22:54 29.04.2018

    Nie je preletový a operačný dolet tejto ruskej haraburdy nejako priveľký ? Zvlášť keď ju porovnáme s F22. Žeby nás GRU balamutila ?
    Inak,vedel by niekto kto sa vyzná v aerodynamike odhadnúť,nakoľko náročné by bolo modifikovať drak tým,že by sa presunuli motory k sebe ako u F22 ? Tým pádom by už nebolo spredu vidieť lopatky motora a znížil by sa Rcs. Ruské riešenie mi príde nanajvýš čudné, jednak že nasávacie gondoly vo vnútri zaberajú priveľa užitočného miesta (v porovnaní s F22 kde je to kompaktnejšie) ale tiež tým,že ťažké motory daleko od osy zväčšujú moment zotrvačnosti a zhoršujú manévrovateĺnosť. U F22 sú tesne pri sebe,podobne tiež rakety. Možno je to nejalá ruská odlišná filozofia,ale ich riešenie nechápem,proste sa mi zdá že ten ,kto navrhoval koncept lietadla,urobil hrubé chyby.

  • RiMr71
    15:12 24.04.2018

    Když se tu bavíme o to Rafalovi - naprosto mě dostalo přistání Rafale na AirTattoo 2016 - v tomto videu od cca 3:26:
    https://youtu.be/H6khL1UGNak...

    Když jsem to točil, tak jsem si jen říkal "ty woe neříkej mi že z toho přistane" :)

    Mimochodem Rafale je jet který SKVĚLE létá i jako model - to neplatí zdaleka o každém éru.

  • dusan
    23:12 23.04.2018

    Rase

    Niečo nové z budúcnosti : ) (iné časové pásmo)

    http://www.indiandefensenews.i...

  • Clanek
    22:40 23.04.2018

    Francouzi to Indum dali sezrat presne tolik kolik jim situace a snaha prodat dovolila. Taky prenesli jen to co prenest museli a kolem vseho se jiste vedli predlouhe stovky hodin jednani. Ale o tom to prave je, ze tenhle pristup Indum do karet nakonec nehraje.
    Marze se zvykne snizovat pri velkych objemech prodeje a marze se snizi na cely balicek. Takhle indie nakoupi pekne mastnych 36 kusu, pak levnejsich 36 kusu a treba znovu levnejsich (anebo drazsich, protoze inflace, protoze zazemi, pocet trenazeru, servisniho vybaveni, vyskolenych techniku atd. na puvodne 36 stroju tezko obslouzi pocet treba 3-4x vyssi) nekdy v budoucnu, ale na takovou usporu jakou si mohli vyjednat hned na zacatek se uz proste nedostanou.

    Ad nova zakazka pro Francii, to uz pujde o nahrazovani Mirage (schopnych nest jadro)?

  • Rase
    21:54 23.04.2018

    Clanek:
    myslím že za první, osekanou várku Rafalů (36 ks) s technologiemi a vším kolem, si zaplatili Indové už dost. Tedy bych i řekl, že jim francouzi dali ty kličky docela vyžrat, ale na druhou stranu, Indové toho získali dost. Tedy nemyslím, že by v další várce nakupovali něco víc, než jen samotné stroje. Výrobní zázemí, technologie a podobně získají už za první várku. Dokoupení dalších strojů mi tak přijde více než logické a vyjde je nejspíš i levněji.

    Miroslav:
    Rafaly objednal začátkem roku i Katar (36), dřív Egypt (14) a nabízen je i dalším státům. Jak již bylo zmíněno, ještě nemají všechny ani Francouzi - výrobní linka tedy poběží ještě dlouho.

    dusan:
    pecka - díky za odkaz
    ps. letos bude Rafal na Dnech NATO v Ostravě

  • Clanek
    19:38 23.04.2018

    Dusan:
    V praxi sa môže stať, že nákup strojov Rafale sa "rozbehne" a dosiahne minimálne plánované pôvodné počty - myslím, že to bolo 136 ks. Pri takých počtoch by išla dole i cena a vzhľadom na to, že sa bavíme o dlhých termínoch dodávok je možné, že sa Francúzi nebudú brániť ani transferom technológie.

    Ja si naopak myslim ze tohle Indie silne podceni. Precijen pokud bude nakupovat po malych davkach nikdy si nevyjedna takove podminky, kdyby hned na uvod rekla ze odebere skoro 140 stroju. Ted o "lepsi cene a transferech technilogii" nemuze byt ani rec, to jde s velkou objednavkou, ne s malou objednavkou (ikdyz jich nakonec bude vic, vyrobce ale nikdy nema jistotu ze prijde ta dalsi).

  • Miroslav
    19:35 23.04.2018

    Neviem ako je to momentálne s Rafale ale myslím, že ide o kvalitný a nadčasový dizajn ktorý má čo ponúknuť aj do budúcnosti. Ukončiť výrobu by bola skutočne hlúposť. Toľko peňazí čo do toho vrazili sa nemôže vrátiť pri výrobe 1XX kusov.

  • Jara
    19:07 23.04.2018

    Dusan
    Výroba Rafale pro francouzské letectvo dokončena není, Francie požaduje nově 225 strijů tuším a letos finišuje objednávka na původních 170 strojů

  • dusan
    18:53 23.04.2018

    Rase

    Zdá sa, že už vojaci politikov "ukecali" a dohadovanie sa posúva na vládne úrovne.

    https://economictimes.indiatim...

    V praxi sa môže stať, že nákup strojov Rafale sa "rozbehne" a dosiahne minimálne plánované pôvodné počty - myslím, že to bolo 136 ks. Pri takých počtoch by išla dole i cena a vzhľadom na to, že sa bavíme o dlhých termínoch dodávok je možné, že sa Francúzi nebudú brániť ani transferom technológie. V časoch možnej licenčnej výroby by už mala EÚ dávno pracovať na novej generácii nadzvukových strojov a výroba Rafale pre domáci trh bude už určite ukončená.

  • petris
    17:26 23.04.2018

    Civil: Záleží ako veľmi stealth má tá 5.G byť. Pri dnešnej úrovni radarov a pasívnych snímačov je otázne či má zmysel pri pilotovanom stroji snažiť sa o úplne špičkové stealth parametre. Mám pocit že skutočný top-end sa v tejto oblasti, vcelku racionálne, presúva skôr na drony a stand-off rakety.

  • lemkin
    17:25 23.04.2018

    Tipuji, že F-16 bude silný hráč a výrobní linku jim lockheed asi klidně postaví - jenže jakou verzi a jaký bude transfer technologií. Říkají že V, ale do radaru je asi sahat nenechají. Čili z verze V zůstane jen drak a bude to........, ano ten starý koncept letounu z roku 1974 akorát nově vyrobený........... a ano bude to také stroj pro nějž je tato verze poslední modernizací. To Indie asi nechce.

    Gripen E/F - ještě nikdo pořádně neviděl, ale výrobce už to samé (výrobu a transfer technologií) šije pro Brazilce, takže se jich Indiáni mohou zeptat jak to s těmi Švédy vidí. Řekl bych, že celkově, zejména proti zemi bude F-16 aktuálně schopnější, ale celkově Gripce čeká ještě nějaký ten život s řadou modernizací. Čili bych za Mig-21 volil toto.

    Škoda že Indiáni, nepřihodili nějakou tu kačku a nedotáhli ty Rafale - on totiž Rafale s Brahmosem........, sen námořní letky :)

  • Nesher
    17:19 23.04.2018

    Když jsme u té 5. gen, USA (Lockheed) nabídly Japonsku (jako náhradu pomalu zastarávajících F 15J) zajímavou možnost, stroj který by byl hybridem strojů F-35A Lightning II a F-22A Raptor.

    https://www.militarybox.cz/new...

  • Civil
    16:36 23.04.2018

    Kdyz vezmu v potaz, ze uz ani v USA neumi vrtat diry, aby nekurvili stealth, tak si vubec nedovedu prestavit vyrobu 5G era v Indii.

  • Jara
    15:35 23.04.2018

    Rafale je skvělý stroj ten bych asi nejraději viděl v našem letectvu :))

  • Rase
    15:23 23.04.2018

    dusan:
    díky za informaci. Je jasné že to není levný stroj, ale osobně si myslím že je hodně nedoceněný a čeká je ještě hodně dlouhá budoucnost (ještě lepší jak můj oblíbený Typhoon - z pohledu lajka).

  • dusan
    15:17 23.04.2018

    Rase

    Indické letectvo požaduje ďaľšiu várku 36 ks Rafale. Stojí to u politikov ako sa rozhodnú.

  • Miroslav
    14:50 23.04.2018

    Danny: Ten TEJAS nebude nič moc. Podľa mňa niekde v závese za JAS-39. Až také ilúzie nemám. Ale ak chce relatívne chudobná India získať status vojenskej veľmoci tak budú musieť kombinovať 5G s domácou výrobou aby bola kvalita v súbehu s počtami. Na kvantitu kvality proste nemajú zdroje. Okrem toho, ak majú ambície zvyšovať úroveň domácej produkcie tak je nevyhnutné kúpiť výrazne kvalitnejšie technológie. Preto sa vízie 5G nevzdajú. Proste nemôžu.

  • RiMr71
    14:13 23.04.2018

    ...přijde mi to jako souboj dvou vyčuraností...

  • Argonaut.CZ
    13:59 23.04.2018

    Obchodovat s Indy je zkratka zazitek;) vsechno, nejlepe nenlepsi a zadarmo a s presunem vyroby k nim;)

  • Clanek
    13:52 23.04.2018

    1) Trosku nechapu to neustalou kritiku mnozstvi stroju co Indie ma. Na jednu stranu ano, stoji je to vic nez by muselo, na druhou stranu ale v tech poctech by to nemela byt debata o vicenakladech, jako spis o zbytecne neuspore. Kdyz se na to podivame nasim stredoevropskym okem tak jsme vlastne takova indie, pocet letek Indie vs. DE+PL+CZ+SK+HU bude radove sedet a ta skala stroju co vedeme my: Typhoon, Tornado, Alca, F-16, Gripen, MiG 29, Su-22... to si muzeme s Indama podat ruku.
    2) Nemyslim ze Indie chce byt velmoci, jen si moc dobre uvedomuje kdo jsou jeji sousedi, jake maji ambice a ze jen vojenska sila ji i do budoucna zabezpeci mir. Ve svetle toho co se deje ve svete je Indie velice zdrzenliva, nikam se moc ne@ere.
    3) No a k clanku, odstoupeni od programu. Bud Rusove nemaji technologie na urovni, nebo je nechteji sdilet. Tak ci onak je to pro ne ale rana co vzhledem k do ted planovanym odberum Su-57 (2 letky?) z toho udela dost mozna stroj cenove konkurujici B2. :)

    PS: "Indie plánuje nakoupit 115 jednomotorových stíhaček – ve hře je americká F-16 Block 70 a švédská JAS-39 Gripen-E . Zatímco americký stroj je po všech směrech výkonnější, Gripen nabízí nízké pořizovací a provozní náklady."
    Ajaj, co na to mistni Gripen > F-16 skvadra?

  • danny
    13:48 23.04.2018

    Miroslav: jenže než koupí, spoluvyvinou tu pátou generaci, naučí se s tím lítat, naingetrují domácí zbraně, ztratí bojeschopnost. Indie urgentně potřebuje něco, čím by rychle a levně nahradila značně jeté 21tky. A vzhledem k jejich rozstrkanosti, kvalitě zázemí na těch základnách a tak vůbec, mi jako nejlepší řešení případá Gripen. Tejasu moc nevěřím (jako projektu a schopnosti nějaké masové produkce)

  • Rase
    13:18 23.04.2018

    Bylo by pěkné, pokud by Indie nakoupila další letouny Rafale - byť by byly v měnších počtech, tak dvoumotorový stroj se někdy hodí a kvality rozhodně má. Pokud jde o masové nahrazení nejzastaralejších typů, tak by bylo ideální rozjet konečně výrobu Tejasů (což asi nehrozí). Nebo pořídit dva druhy a tedy nechat si vyrobit F-16V nebo Gripeny s tím, že by si Tejasy kuchtili dál pomalým tempem (jak stíhají).

  • Miroslav
    10:32 23.04.2018

    lorgarius: Predpokladám, že z Indického letectva budú Mig-21 vyradené. Možno nie naraz ale postupne určite. India sa snaží získať status veľmoci a to proste s takými strojmi nejde. Niečo nahradia importom, niečo domácou výrobou z HAL. Celkovo si však myslím, že tú piatu generáciu budú chcieť získať za každú cenu.

    https://cs.m.wikipedia.org/wik...

  • lorgarius
    10:18 23.04.2018

    tak vojensky zasobovaci, technici a letecka udrzba si asi pri te planovanej zmeske lietadiel musia/budu musiet trhat vlasy. :).