Indonésie kupuje ruské víceúčelové stíhačky Su-35

Su-35 ruského letectva; větší foto /  Dmitrij Pičugin, GFDL 1.2  

Po dvou letech vyjednávaní se Moskva s Jakartou dohodli na prodeji špičkových víceúčelových stíhacích letadel Su-35. Indonésie v první fází získá 11 stíhaček a stane se tak po Číně druhým zahraničním uživatelem Su-35.

V současné době hlavní sílu indonéského tvoří jedna letka 16 stíhaček Su-27/30 - jde o mix letadel Su-27SK/SKM a Su-30MKK/MK2 a jedna letka 24 amerických stíhaček F-16C/D Fighting Falcon. Lehkou kategorii bojových strojů zastupují cvičně/bojové Hawk 209 (24 ks) a 15 turbovrtulových Super Tucano.

Indonésie nakoupila Su-27 a Su-30 v roce 2003, a to v reakci na evropské a americké sankce, podle kterých Indonésie porušovala v roce 1999 lidská práva ve Východním Timoru při protivládních nepokojích.

Současný nákup 11 Su-35 se táhl několik let, protože chudá Indonésie nemá finanční prostředky na nákup nejnovějších bojových letadel. “Unikátní” na celém obchodu je tedy skutečnost, že minimálně jeho část proběhne formou výměnného obchodu.

Dodejme, že v médiích se ještě nedávno mluvilo o dodávce pouze osmi Su-35 - uvedla to v červnu ředitelka pro mezinárodní spolupráci a regionální politiku Rostech Viktora Kladova pro ruskou zpravodajskou agenturu TASS.

“Doufám, že tento výměnný obchod pod dohledem obou vlád, bude brzy realizován prostřednictvím výměny 11 Su-35 za řadu indonéských produktů, a to od kávy, čaje, až po palmový olej a strategické obranné produkty,” uvedl v pondělí pro agenturu Reuters indonéský ministr obchodu Enggartiasto Lukita, který byl od 3. srpna na dvoudenní návštěvě Moskvy.

Za ruskou stranu obchod zajišťuje státní korporace Rostech, které podepsala memorandum o porozumění s indonéskou státní obchodní společností PT Perusahaan Perdagangan Indonesia, která zajišťuje export a import zboží.

Rostech se  zavázala plnit podmínky vyjednaného výměnného obchodu. Současně si Rostech vyhradila možnost zvolit si zboží, které obdrží z Indonésie, stejně jako právo volit si obchodní partnery a výrobce pro spolupráci.

"Dohoda umožňuje rozšiřovat zásoby indonéského zboží, které jsou nejvhodnější pro ruský trh. Škálu produktů budou projednávat členové speciálně vytvořené poradenské skupiny," uvádí se v tiskové zprávě společnosti Rostech. Podle The Jakarta Post Rusko na výměnný obchod přistoupilo také částečně ve světle evropských a amerických sankcí s cílem rozšířit a zajistit zásobování ruského trhu.

"Je to příležitost, kterou musíme využít. Velký potenciál hospodářské spolupráce během embarga a protiembarga přesahuje běžné obchodní a investiční záležitosti. Máme také příležitost posílit spolupráci v oblasti cestovního ruchu, výměny studentů, energie, technologie, letectví, atd.," dodal Enggar.


Su-35

Podle indonéského ministerstva obrany mají Su-35 v indonéském letectvu nahradit již vyřazené stroje Northrop F-5E Tiger. Dlužno dodat, že pro indonéské letectvo jde nejen o generační, ale také o výkonovou revoluci.

F-5E je původně jednoduchá lehká stíhačka s maximální startovací hmotností 11 000 kg, s nosností 3200 kg a doletem 1400 km. Dvoumotorový Su-35 má naopak maximální startovací hmotnost 34 500 kg, nosnost 8000 kg a bojový dolet 1600 km.

Víceúčelový Su-35 je v současné době nejmodernější stíhací letoun zařazený do výzbroje ruského letectva a také nejmodernější stíhačka vůbec. Su-35 je vybaven pokročilou avionikou, moderními zbraňovými systémy a má skvělé manévrovací schopnosti (díky vektorování tahu motorů).

Palubní radiolokátor Irbis-E Su-35 dokáže odhalit cíle (s RCS 3m2) až do vzdálenosti 400 km. Organickou výzbroj tvoří automatický kanón ráže 30 mm se zásobou 150 nábojů. Výzbroj lze zavěsit na 12 pylonů pod křídly a trupem. Maximální rychlost Mach 2,25 dosahuje Su-35 ve výšce 11 000 m. Stoupavost na úrovni moře je 16 800 m/min a dolet s interními nádržemi (na úrovni moře) je 1529 km.

Díky své víceúčelovosti lze Su-35 využít nejen k obraně vzdušného prostoru, ale také k bombardovacím a útočným operacím na pozemní a námořní cíle.

Zdroj: RostechQuwa

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nejnovější americké stíhačky F-16 Block 70 pro Indii?

Americká firma Lockheed Martin a indická firma Tata Advanced Systems podepsaly dohodu o spolupráci ...

RS-28 Sarmat: Rusko sází na jaderné zbraně

V médiích se objevily nové informace o vyvíjené ruské těžké mezikontinentalní balistické raketě ICBM ...

Venezuela: Ropné království v rozkladu

Venezuela má za sebou volby do ústavodárného shromáždění, od něhož se očekává změna konstituce ve ...

Americká vojenská rozvědka o stavu ruské armády

Americká vojenská rozvědka DIA (Defence Intelligence Agency) na konci června vydala report o stavu ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

  • KOLT
    14:35 17.08.2017

    Hm, koukám, že už jsem z té školy hodně dlouho :-/ Hydrogenace dvojné vazby pochopitelně hydrogenuje, čili mění na jednoduché. Nicméně při ztužování tuků dochází k tomu, že některé dvojné vazby místo změny na jednoduchou přejdou do trans konfigurace. Moderní metody ztužování tomu tedy prý mají zabraňovat...

  • KOLT
    09:07 17.08.2017

    RiMr71, souhlas. Jen bych pro jistotu zdůraznil, že problém není slunečnicový či řepkový olej, nýbrž jejich ztužená varianta (Hera, Rama...), protože právě při ztužování dochází k tvorbě trans kyselin. Lze je odstranit, ale stojí to dost peněz, čili se to téměř nikdy nedělá (tuším nějaký takový margarín se prodával, ale stál trojnásobek své "nečisté" varianty).

    Ztužování v podstatě zavádí do uhlíkového řetězce dvojné vazby, díky čemuž se můžou vyskytovat dvě prostorové orientace výsledné molekuly, cis a trans. Palmový tuk netřeba ztužovat, takže sice má víc nenasycených mastných kyselin než olej, ale oproti ztuženým tukům je mnohem méně z nich v trans konfiguraci (tuším, že téměř žádné, protože živé organismy je prostě neprodukují). Kdyby se používalo máslo a né tyhle náhrady, byl by pokoj ;-)

  • RiMr71
    13:14 16.08.2017

    Za a) - palmový olej skutečně devastuje přírodu, resp. jeho produkce
    za b) - to zas taková pohroma pro zdraví není (na rozdíl třeba od kokosového) - zjistěte si, proč se vlastně začal používat, prvotním impulsem bylo nahradit ještě větší s*ačky co jsme baštili v tom zlatém věku za komančů kdy všechno bylo lepší atd atd. Cena byla "kouzlo nechtěného".
    Namátkou:
    "...navzdory záplavě zpráv o škodlivosti "palmového nebezpečí" v podobě ztuženého rostlinného tuku má palmový tuk lepší vlastnosti než ty z tuzemských rostlin. "Ještě před patnácti lety jsme v Česku téměř výhradně používali ztužené rostlinné tuky z řepky, slunečnice či jiných olejů, které ale obsahovaly z hlediska výživy velmi nevhodné trans mastné kyseliny," vysvětluje časopisu TÝDEN profesorka Jana Dostálová z Vysoké školy chemickotechnologické v Praze, uznávaná kapacita v oborech technologie tuků a analýzy potravin.
    Trans mastné kyseliny jsou skupinou tuků s nepříznivým účinkem na organismus, vznikají při ztužování olejů a mimo jiné zvyšují cholesterol v organismu a urychlují aterosklerózu. Zdravotnické organizace proto výrobce dlouhodobě vyzývaly ke snížení těchto tuků v potravinách a na počátku milénia Evropa skutečně hromadně nahradila ztužování místních olejů zdravějším palmovým olejem. Producenty to ani moc nebolelo, palmový olej je až o polovinu levnější, takže se postupně dostal prakticky do každé potraviny."

    A kácení pralesů kvůli "ekopalivu" prosazovanému zelenými ekofašisty - neskutečná faleš a sviňárna...
    Jsem proti kácení pralesů atd atd, jen je třeba nečíst jen trendy článečky na fejsku - o zabijáckém působení palm. tuku na zdraví (srovnávejte mezi palm. a jinými tuky, ne mezi tukem a salátem... :) ) , o pralesech coby zelených plících planety atd...

  • KOLT
    21:25 14.08.2017

    Stačí si projít sámoškou a přečíst pár etiket, aby člověku bylo jasné, kolik té sračky jíme... a to nemluvím o spoustě kosmetiky ap., kde se taky používá. Polovina palmáče dovezeného do EU se nicméně použije na bioshitiesel, grrr. Díky tomu se produkce CO2 zvýší cca 3x oproti čisté naftě, zlatá řepka... A právě použití v palivech vede k masivnímu kácení a zakládání nových plantáží. Jenže to by museli politici přiznat, že biopaliva v dnešní formě jsou debilita (což ví každý ekolog, ovšem téměř žádný ekologický aktivista), čili že se nechali napálit, čili nic – budeme dál pálit tropické lesy a tamním obyvatelům přilévat olej do sociálně-ekologického průšvihu nevídaných rozměrů. A tím víc jich pak poplave pěkně do Evropy. Takže vlastně je z pohledu politiků všechno v pořádku.... to by jeden blil, velebnosti.

    Omlouvám se za litanii mimo téma!

  • Luky
    12:50 11.08.2017

    víte prd, jak to mají Rusové ošetřené, stejně tak druhá strana...

    sračka to být může, ale nemyslete si, že to všechno sežerou Rusáci, protože mají hlad a vodka se špekem jim došla:
    https://www.indexmundi.com/agriculture/?commodity=palm-oil&graph=imports

  • vvlk
    12:23 11.08.2017

    Tohle je příklad, který vydá ze 10 článků o stavu ruského vojenského průmyslu; snížit se k prodeji letadel za suroviny a potraviny je prostě zoufalství. A to doufám, že je za tím jen prodej a snaha o udržení dobrých vztahů - jestli Rusko ty suroviny opravdu potřebuje, tak jsou na tom ještě hůř, než vypadají.

  • Wirbelwind
    11:29 11.08.2017

    Tak palmovy olej je fakt super kseft. Totalna sracka ktora sa kyda do potravin lebo je lacna...nie preto ze je vhodna na konzumaciu ludmi vo vacsom mnozstve. Nehovoriac o tom, ako plantaznitvo v tomto pripade devastuje zivotne prostredie...

  • lorgarius
    11:09 11.08.2017

    MadBull - no ono uz prvy nakup lietadiel z Ruska niekedy okolo roku 2003 bol z casti zaplateny palmovym olejom, tak asi viac ako o odstrihnutie sa od dolara ide o snahu predat produkt niekomu k to na co momentalne nema pozadovanu hotovost prave v USD , platba v miestnej mene – ak si dobre pamatam indonezia ma rupiu nie je pre rusov zaujimava tak si radsej zabezpecia platbu v niecom co doma predaju/upotrebia vo vyrobe, alebo zjedia.
    Mozno si ten obchod predstavujeme trocha zjednodusene, tj na indonezke letisko prileti jeden SU35 a v tom momente niekde do Vladivostoku doplava nakladna lod plna pomarancov, kavy a palmoveho oleja. Skor by som povedal, ze rusi dostanu licenciu na "nakup" komodit a tuto licenciju budu moct prenajat/predat niekomu kto im zaplati.
    Aj za nie az tak uplne davnych casov sa barter ci uz priamy alebo licencovany bezne vyuzival, najme pri obchode s Karibikom, Juznou Amerikou a Afrikou, kde sa povedzme pusny prach, pusky, lieky za doby kolonizacie vymienali za rum, cukor a otrokov a po 45 sa barter vyuzival tak vychodnym ako zapadnym blokom pri niektorych obchodoch s novovzniktnutymi krajinami Azie, Afriky ci s Juznou Amerikou. Bolo by urcite zaujimave keby sme sa dostali k podrobnostiam celeho obchodu. Predsa len barter s ktorym mam skusenosti ja sa obmedzuje na vymenu domacej klobasy za domacu slivovicu so susedom od naproti  .

  • PavolR
    08:52 11.08.2017

    Inak, pozerám, že zrovna cena palmového oleja je tento rok rekordne vysoko, čiže ak sa splátky natiahnu, bude to pre Indonéziu na pohľad vcelku výhodný biznis - ak si to potom Rusi tvrdo nenahradia na súčiastkach a servise. Tomu sa hovorí mať mať relatívnu cenu. :-D
    Každopádne ma zaujalo niečo, o čom v diskusii tuším ešte nepadla reč: "strategické obranné produkty". Aké strategické obranné produkty môže chcieť Rusko od Indonézie? Nemôže ísť o pokus obísť západné sankcie nákupom potrebných produktov cez tretiu stranu?

  • MadBull
    07:51 11.08.2017

    Zdravim vás, jsem tu nový a tohle mě celkem zaujalo.... Onehdá sem se na netu dočetl že se Rusové chcou odprostit od dolaru.. Já osobně si myslím že tohle je právě ten případ kdy Rusové zkouší zda ten obchod může jít i jinak.. Pro Indonesii by nákup v rublech asi nebyl moc lukrativní ohledně kurzu dolar-rubl..Ovšem nejsem ekonom a ani analitik takže jen hádám a pokud Rus nechce byt vázané na dolaru tak musí dělat výměnné kšefty s méně bohatýma zeměma.

  • StandaBlabol
    07:05 11.08.2017

    to Fakta01,

    je legrační, že ten článek na Wiki, který tu cituješ, vlastně naprosto stačí. Za 5 let na ekonomické fakultě jsem se o výměnném obchodě o moc víc nedozvěděl. Protože v době peněz je to naprosto okrajové téma. Proto mě zaujal Beld s těmi ekonomickými směry, které výměnný obchod "řeší". Víc by se o tom možná dalo najít leda tak ve teoriích věnovaných ekonomikám rozvojových zemí. A k těm výhodám:

    Nové trhy - zde neplatí, Indonésie není nový trh, používají Su-30

    Nakupování bez cash - je výhodou, pokud jedna nebo obě strany cash nemají. Zajímalo by mě, jestli v tomhle případě považuješ za nelikvidní / nesolventní stranu Rusko, Indonésii nebo obě?:)

    Náklady na směnu - nesmysl. Ceny komodit se mění tak rychle, že náklady na stanovení směnného poměru a rizika cenového vývoje, případně náklady na jejich pojištění, musejí mnohonásobně převažovat náklady na převod peněz.

    Pěkný příklad, kdy jsou náklady na směnu příliš vysoké jsem slyšel tento týden. Když Kolumbijci začali pašovat drogy do USA a nechali si platit v malých bankovkách, tak zjistili, že za letadlo plné kokainu dostanou tolik peněz, že se jim nevlezou zpátky do letadla. A museli s letadlem drog posílat ještě jedno prázdné pro peníze. Tak v takovém extrémní případě jsou náklady na směnu relevantní téma. Věřím, že Ruská vláda si za Suchoje nenechává běžně platit v dolarových bankovkách...

    Článků o těch venezuelských MANPADech je na webu spousta, nevím proč se tudivíš. K vyrabování vojenských skladů došlo při nepokojích / převratech v Íráku, Sýrii i Lybii. A proč by se pak neměli objevit na černém trhu? Dokonce je o tom článek i v češtině:
    http://www.denik.cz/ze_sveta/venezuela-ma-pet-tisic-rucnich-raket-zeme-vzduch-tvrdi-zastupce.html

  • StandaBlabol
    20:35 10.08.2017

    to Beld: Tak ja teda ekonomicke vzdelani mam, ale o vyhodnosti vymenneho obchodu ve vsech ekonomickych skolach slysim poprve. Muzes nejak rozvest, ktere skoly konkretne ho preferuji a proc?

    Ve strucnosti, kdyz prodas za penize - idealne v zadane mene jako USD - muzes si za ne pak koupit cokoliv od kohokoliv. Nejsi vazany na konkretni komodity dostupne v dane zemi. Taky vypocet ceny se komplikuje, protoze pro vetsinu komodit jako palmovy olej nebo caj existuji plodinove burzy s transparentni cenou. Ale vypocet litru oleje za stihacku musi byt celkem orisek (i proto, ze ceny se na burze casto meni. A kdyz prodas za dolary, muzes pak nakupovat v dobe, kdy jsou ceny priznive. Naopak cena stihacek se ze dne na den nemeni).

  • Beld
    19:47 10.08.2017

    Horny : Jde videt ze nemate ekonomicke vzdelani . Tomuto se venuje dost pozornosti ve vetsine skol okonomie a presvedceni , ze vymenny obchod je vetsinou vyhodnejsi prevlada ve vsech . To co ve vychodnim bloku prevladalo za komousu nebyl vymenny obchod , jen nam rusaci neco hodili aby to nevypadalo az tak smesne . penize dost cinnosti v teto oblasti usnadnuji , ale vyhodne v mezistatnim obchodu zrovna nejsou .

  • flanker.jirka
    17:51 10.08.2017

    Ekonomickou stránku věci bych neviděl černě, Indonesie má okolo 258 milionů obyvatel a v současnosti na armádu vydávají cca 0,88% HDP. Vždy se ukazuje, že pokud je politická vůle a potřeba, tak se na zbraně prostředky najdou a vzhledem k tomu, že se v okolí začíná roztahovat Čína, tak se jim nedivím, že jdou do něčeho takového. Ale vždy to bude o tom, že stíhačka je jen vrchol systému a sama o sobě nebostojí.
    Více o Indonesii najdete například zde:
    https://www.cia.gov/library/publications/resources/the-world-factbook/geos/id.html

  • Horny
    13:55 10.08.2017

    Beld - vyměnný obchod je sice starý, ale pokud by byl tak výhodný jak naznačuješ, lidstvo by nepotřebovalo vynalézt peníze.
    V tomhle případě ruská státní kasa zaplatí letadla a dostane za to (možná) nějaké potravinářské výrobky a suroviny. A pokud je nereexportuje, samozřejmě se ziskem, dál (za hranice Ruska) celou tu legraci zaplatí v konečném důsledku zaplatí ruský daňový poplatník.
    Barterový obchod může být samozřejmě někdy i výhodný a teoreticky to může platit i tady, ale spíš než ekonomický smysl bude mít celá věc politický (posílení vazeb, zvýšení prestiže) a strategický (podpora klíčového leteckého výrobce) význam.

  • Beld
    11:07 10.08.2017

    Tady je zase ekonomickych odborniku . Vymenny obchod je stary jako lidstvo samo a velmi casto mnohem vyhodnejsi nez smena prez menu . Otazky jak je to pro koho vyhodne se nedozvime , jde ciste o to jak se domluvi . Realne ma kokosove mleko stenou cenu jako balik dolarovych bankovek .

  • Laci
    10:48 10.08.2017

    "nejmodernější stíhačka vůbec" pobavila :D ale v TOP 6 bude..

  • Shania
    22:55 09.08.2017

    raziel87: ach jo, že si jednou ty blby keci neodpustis...

    Takže pokud ti to nedošlo, to video je pro demonstraci dosahu rozdílných modů radaru

    http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=21861

    lze tam videt na jakou vzdálenost lze cíl detekovat a až na jakou ho lze zaměřit a sledovat, tedy použít zbraně. Nejde mi o to ukazat, že ten radar něco vidi na tu a tu vzdálenost, ale jaky je pomer mezi temi rezimy.

    Je taky rozdil pro detekci, jestli se cil priblizuje, leti kolmo a nebo od radaru.

    Video ranne verze APG-81 jen demonstrovalo jak rychle radar vyhleda cile v tws rezimu. Nejde tam o demonstraci dosahu, poctu sledovanych cilu atd...

    Ale je tam minimalne videt, ze radar najde velmi rychle několik cílu do vzdalenosti 80nm bez ohledu na jejich aspekt.

    A APG 81 neni oficialne radar co by se chlubil detekci 3m2 cile na 300+ km

  • vlasto
    21:41 09.08.2017

    Amici odmietaju predat F-22 za cokolvek, rusi ponukaju SU-35 za kavu a bambusove rohozky. Ale furt sa najde kopec expertov, ktori budu rusky krok obhajovat, ako tu najprefikanejsiu strategiu vo vesmire. Btw. za uran z Jachymova a tatrovky posielali rusi do CSSR v ramci bartru brezove metly. Krasne vidiet, kam odvtedy klesli.

  • GAVL
    19:57 09.08.2017

    Tak proč ne, výměnný obchod tu byl dávno před jakoukoli měnou. Spíš by mě zajímalo jak dlouho to budou takto splácet. Nějaké vyčíslení kolik tun čeho bude za těch 11 letadel.

  • StandaBlabol
    18:34 09.08.2017

    Tak zatímco zastaralé americké krámy mají cenu v neperspektivních dolarech, cena nejmodernější Su-35 je stanovena v hektolitrech palmového oleje a varných sáčcích čaje. Lol. S takovou ty letadla začnou prodávat i do Severní Koreje za kysané zelí.

    Vážně by mě zajímalo, jestli ty větičky jako "nejmodernější stíhačka" nebo "nejúspěšnější stíhačka všech dob" u článku o F-16 používá redakce schválně za účelem rozproudění diskuze. Já bych se přimlouval za jejich vynechání.

  • alea206
    16:50 09.08.2017

    Horny:
    Ten článek jsem četl celý. A jeho připomínky chápu.
    Tady jde ale o zásadně odlišnou situaci.

    1) Spoustu obchodů z dob socialismu bylo "nařízených z Moskvy" a my jsme byli vlastně jenom dodavatel, ne subjekt uzavírající smlouvu. Dnešní Rusko si může diktovat mnohem tvrdší podmínky a mnohem tvrději je vymáhat.

    2) Nejde o to, aby se v Kremlu potažmo celé Moskvě a Petrohradu mohlo prodávat o 2 druhy čaje víc. Indonésie je relativně slušný producent kukuřice, rýže, cukrové třtiny, palmového oleje. Což jsou primární suroviny pro potravinářský průmysl. A potom co Rusko například nemůže dovážet zemědělskou produkci z Ukrajiny, tak musí shánět suroviny jinde.

    3) Rusko sleduje zásadně jiné politické cíle než soudobé ČSSR. Rusko se snaží být globální velmocí s co největším politickým dosahem. A jak víme tak politika a pocit moci jdou velice často přímo proti ekonomice.

  • Horny
    16:16 09.08.2017

    alea206 - možná by sis měl přečíst zdejší článek o efektivitě zbrojařské výroby na Slovensku v době budování socialismu - ten podobné výměnné obchody zrovna moc nechválil.
    Prodávat na dluh nesolventnímu zákazníkovi s tím, že letadla reálně zaplatí ruský daňový poplatník, jenž si za odměnu bude moci koupit nějaký čaj navíc je vážně kauf jako noha.
    Jediné smysluplné vysvětlení spočívá v podpoře strategického výrobce ze strany ruského státu, je ovšem otázka, nakolik je tahle politika ekonomicky únosná.

  • Luky
    15:56 09.08.2017

    ..bych tu kauzu nechal rozproudit.... při návštěvě 10 000 lidí za den taková kauza udělá třeba 2500 návštěv (3x tolik, co má magistra lajků) a to je délka 21 fotbalových hřišť v metrech

  • MacGyver
    15:04 09.08.2017

    Vypadlo tam na 99% NĚCO VE SMYSLU: "Víceúčelový Su-35 je v současné době nejmodernější RUSKÝ ZAVEDENÝ stíhačka vůbec."

    Nedělal bych z toho kauzu.

  • RiMr71
    14:59 09.08.2017

    Pane Grohmann jak to myslíte?
    "Víceúčelový Su-35 je v současné době ..... nejmodernější stíhačka vůbec."

  • alea206
    14:47 09.08.2017

    tomage:
    Jo to mě taky, mírně řečeno, zarazilo.

    Ale čistě technicky vzato první vzhlet Su-35 byl tuším někdy z kraje 2008, takže je o jeden rok a kousek mladší než F-35 se svým prosincem 2006.

    Tím pádem by se asi dalo říct, že některé prvky na Su-35 (bavíme se o 35S) jsou o něco modernější než na F-35.

    Co se ale vyspělosti a pokročilosti letadla jako celku týká, tak se bavíme o gen 4,5+++++++ oproti americkému už druhému produkčnímu a operačně nasazenému gen 5. Nehledě na to, že při porovnání F-22 a F-35 by se o 35ce dalo mluvit jako o gen 5,1. Ale to už bych zabíhal poměrně hluboko do debaty co přesně znamená to "gen 5" ;-)

  • tomage
    14:11 09.08.2017

    "Víceúčelový Su-35 je v současné době ..... nejmodernější stíhačka vůbec." To myslíte vážně?

  • danny
    13:29 09.08.2017

    Ten výměnný obchod mě fakt pobavil. Letadla za čaj a kafe? Proč ne...

  • alea206
    13:25 09.08.2017

    Ač mám vůči Rusko jisté osobní výhrady,
    tak z pohledu čistě obchodního jim tleskám.
    Je to:
    1) Reklama a odbyt jejich technice.
    2) Otevření si dveří do zemí, které mají tak slabé ekonomiky, že by si takovou techniku normální cestou nemohli dovolit.
    3) Na Ruském trhu se doplní "exotičtější" produkty, jejich nabídka utrpěla mezinárodními sankcemi.

  • palo satko
    12:21 09.08.2017

    Vymena je fundament. Načo si prznit obchodovanie dolarmi. :)

  • Slavoslav
    11:01 09.08.2017

    Mimochodom, Sputnik už pripravuje pôdu pre nízke počty nakúpených t-50. Sú vraj len o máločo lepšie od SU-35 tak počkajú na nové motory a až potom sa ich oplatí nakúpiť.

  • raziel87
    10:46 09.08.2017

    v předposledním odstavci shrnující TTD SU-35 je tiskařský šotek. Stoupavost 16km/1min je nesmysl. Něčeho takového nebyl schopen ani speciál P-42. Ten se pro srovnání vyškrábal s 1 tunou zátěže do 15 000m ne za 60 sec, ale za 120 sec! bez nátěru, s minimem paliva, bez radaru a ostatních avionických systémů.

    V té stoupavosti je u stíhacích letadel trochu problém - většinou se vždy udává stoupavost z VPD do výšky 1 000m (u západních stíhačů se dá občas dohledat
    okamžitá stoupavost z VPD do 10 000 stop) Stoupavost není konstantní, s měnící se výškou razantně klesá. Významný úbytek stoupavosti u běžných stíhacích, proudových letadel nastává již ve výškách od 4 - 8km v závislosti na typu motoru a datu zavedení do služby. I soudobí stíhači 5. generace ve velkých výškách pečlivě zvažují každý manévr

  • lorgarius
    09:59 09.08.2017

    Pokial si dobre pamatam tak Indonesia vybartrovala teda aspon ciastocne niekolko SU27, ktore kupovala v 2003 za palmovy olej a kavu. Nakoniec vymenny obchod je stary ako ludstvo samo.