Indonésie kupuje stíhačky Rafale a F-15 Eagle II

Indonésie kupuje stíhačky Rafale a F-15 Eagle II
Řecký Rafale / Dassault Aviation (Zvětšit)

Indonésie posílí flotilu taktických nadzvukových letadel pomocí nákupů nejnovějšího vybavení z Francie a Spojených států. Indonésie poptává až 42 francouzských stíhaček Rafale a až 38 amerických F-15ID. Definitivně tak padá nákup ruských Su-35S.

Indonésie se zřekla nákupu 11 stíhaček Su-35S především proto, aby se vyhnula americkým sankcím uvaleným podle zákona CAATSA (Countering America's Adversaries Through Sanctions Act). Tento zákon umožňuje Washingtonu „potrestat“ jakoukoli vládu s obchodními vazbami na ruský zbrojní průmysl.

Indonéský ministr obrany Prabowo Subianto oznámil záměr nakoupit letouny Rafale v polovině ledna. Celkově Jakarta poptává až 42 letounů Rafale za 8,1 miliardy dolarů. Před týdnem, při návštěvě francouzské ministryně obrany Florence Parly v Jakartě, byla podepsána smlouva na dodávku prvních šesti letounů Rafale.

Dodávky ale neproběhnou rychle – indonéská média mluví o dodávce prvních šesti Rafale do 56 měsíců od podpisu smlouvy, tedy do konce roku 2026. Podle všeho tedy Indonésie získá nejnovější verzi Rafael F4, která má být dostupná od roku 2025.

Obě země podepsaly řadu dalších dohod, které zahrnují mimo jiné přenesení výroby francouzské munice ráže 20, 30, 105 a 120 mm. Indonésie může také získat dvě francouzské diesel-elektrické útočné ponorky Scorpene.

Parly také připomněla francouzské politické a hospodářské zájmy v této oblasti – Paříž zde má zámořská území s dvěma miliony obyvatel a devíti miliony kilometrů čtvereční výlučné ekonomické zóny (EEZ). Současně podle Parly nedávné exportní úspěchy letounů Rafale posilují francouzskou ekonomiku – na výrobě se podílí 400 malých a středních podniků.

Celkově již osm zahraničních zákazníků si zvolilo francouzské letouny Rafale. Nedávno například Irák projevil zájem o 14 letounů Rafale. O iráckém nákupu není příliš mnoho informací, ale zdá se, že Irák hodlá minimálně část letounů splatit pomocí dodávek ropy. Irák má zájem také o houfnice CAESAR.

Současně americká agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency) potvrdila potenciální prodej F-15ID od Indonésie – konkrétně 36 F-15ID, včetně 15 náhradních motorů, 40 zaměřovacích kontejnerů Lantirn, stejný počet kontejnerů Sniper, a dalšího bohatého palubního a pozemního vybavení, za 13,9 miliardy dolarů. F-15D vychází z nejnovějšího modelu F-15 Eagle II.


F-15 Eagle II na Tyndall Air Force Base (leden 2022); větší foto / USAF

„Tento potenciální prodej podpoří americkou zahraniční politiku a cíle národní bezpečnosti tím, že posílí bezpečnost důležitého regionálního partnera, který je silou pro politickou stabilitu a hospodářský pokrok v asijsko-pacifickém regionu. Pomoc Indonésii rozvíjet a udržovat silnou a efektivní schopnost sebeobrany je životně důležitá pro národní zájem Spojených států,“ uvedla DSCA.

Jedná se pochopitelně o maximální nabídku, o jejímž rozsahu a výsledné ceně se povedou mezi Spojenými státy a Indonésii jednání. Zatím není jasné, zda a kolik F-15 Jakarta nakoupí. Navíc francouzský tisk pochybuje o schopnosti Jakarty financovat akvizici a provoz dvou odlišných dvoumotorových letounů.

Vojenský rozpočet Indonésie v letošním roce dosáhne 9,3 miliardy dolarů. Takže potenciální nákup obou strojů odpovídá více než dvěma ročním rozpočtům. Na druhou stranu Jakarta v tváří tvář sílící Číně počítá s prudkým zvýšením svého vojenského rozpočtu – v následujících 20 letech hodlá na modernizaci svých ozbrojených sil vydat 125 miliard dolarů.

Pochopitelně snaha pořizovat letouny ze dvou zdrojů má svoje opodstatnění – žádný z dodavatelů nebude moci na Indonésii politicky příliš tlačit. Podobnou „geopolitickou dualitu" uplatňují například arabské státy. Na druhou stranu, daní jsou obrovské náklady a nalomená bojeschopnost letectva, které se musí starat o celou „džungli“ letadel od různých výrobců.

V indonéském letectvu najdeme mimo jiné osm F-16A/B Block 15OCU (z 12 dodaných letounů po roce 1989) a 23 modernizovaných F-16C/D. Současně v indonéském letectvu najdeme pět jednosedadlových ruských Su-27SK, dva dvoumístné Su-30MK a devět dvoumístných Su-30MK2. Kromě toho Indonésie provozuje 14 jihokorejských T-50 a objednala dalších šest.

Plány indonéského letectva tedy neznáme, ale pokud Jakarta skutečně najde peníze na nákup všech francouzských a amerických stíhaček, tak ty mohou zcela nahradit všechny současné zavedené letouny (F-16, Su-27, Su-30 i již vyřazené F-5). Nesmíme ale zapomenout, že Indonésie je stále oficiálně zapojena také do programu jihokorejské stíhačky KF-21.

Zdroj: Opex360, DSCA

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stíhačka KFX: Jižní Korea a Indonésie společně

Jižní Korea a Indonésie podepsaly dohodu o společném vývoji stíhačky 4,5 generace pracovně nazývané ...

Francouzské stíhačky Rafale pro Indonésii

Francouzská ministryně obrany Florence Parly před pár dny oznámila výrazný pokrok ve věci dodávek 36 ...

Úspěchy českého obranného průmyslu v Indonésii

Úspěchy českého obranného průmyslu v Indonésii podtrhuje nedávný podpis smlouvy o licenční ...

Současný stav programu stíhačky F-15EX Eagle II

Výzkumná služba amerického Kongresu CRS (Congressional Research Service) zveřejnila zprávu Air Force ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • HEKTOR
    19:03 18.02.2022

    no zvláštne mi príde,že vlastne zistili že miesto 11ks su-35 potrebujú až 80ks iných výkonných strojov... (Countering America's Adversaries Through Sanctions Act) - pekný prípad ...Zobrazit celý příspěvek

    no zvláštne mi príde,že vlastne zistili že miesto 11ks su-35 potrebujú až 80ks iných výkonných strojov...

    (Countering America's Adversaries Through Sanctions Act) - pekný prípad získavania monopolu na trhu...neskôr tam je treba ešte dopasovať čínu a hádam niekedy aj európu...
    a máme celý trh len pre seba... :))Skrýt celý příspěvek

  • Petr xx
    16:38 17.02.2022

    První sériový letoun Rafal obdrží za 56 měsíců- koncem roku 2026. Cena stíhačky F-15 bez vybavení je necelých 88 mil.dolarů. K těm více jak 600 miliard rezerv- z dosti velké ...Zobrazit celý příspěvek

    První sériový letoun Rafal obdrží za 56 měsíců- koncem roku 2026.
    Cena stíhačky F-15 bez vybavení je necelých 88 mil.dolarů.
    K těm více jak 600 miliard rezerv- z dosti velké části rozkradeny a je
    z teho též dotovaná vojenská mašinérie.
    Rusko oficiálně dává na armádu něco přes 3 bilion rublů, další
    2 bilióny jde na Rusgardu a vnitřní vojska.Podle střízlivých odhadů
    se více jak 25 % rozkrade. Například nákup raket Tzirkon, tyto rakety
    od výrobce kupuje firma kteru vlastní kadeřnice- zcela jasně nastrčený prosředník. Od té firmy to kupuje armáda za přemrštěnu
    cenu.Skrýt celý příspěvek

    • danny
      10:24 18.02.2022

      U těch F-15 mě zaujala spíše cena kompletního systému, než holého stroje. Pokud vezmu výše uvedená čísla, vychází nabídka na 386 mil. USD. Tvrzení o rozkrádání prostředků z ...Zobrazit celý příspěvek

      U těch F-15 mě zaujala spíše cena kompletního systému, než holého stroje. Pokud vezmu výše uvedená čísla, vychází nabídka na 386 mil. USD.
      Tvrzení o rozkrádání prostředků z rezervních fondů je nesmysl. To nejsou rezervy zašité v účetnictví jednotlivých resortů nebo nebo v gesci gubernátorů. Mechanismus jejich plnění a čerpání má jasně nastavená pravidla, že se tam nějaké čarování dá provozovat opravdu těžko a pro nějaké čachry je napřed nutné vymyslet, jak je vytáhnout ven (např. v r. 2020 byla část prostředků použita k odkupu podílu ve Sberbank od Národní banky, aby se vyřešila roky trvající debata o možném konfliktu zájmů. Utržené prostředky Národní banka využila k sanaci ztrát způsobených záchranou soukromých bank a část rozpustila do státního rozpočtu).
      Máš nějaké odkazy na detaily prodeje Zirkonů přes kadeřnictví a k cenotvorbě? To by mě docela zajímalo. Nikdy mě nenapadlo po takových detailech pátrat, považoval jsem je za nedohledatelné.Skrýt celý příspěvek

  • dusan1
    14:26 17.02.2022

    No v tom zozname "kandidátov" nie je najhorúcejší typ na vyradenie Hawk 209 - 23 ks. Ten určite skonči ako prvý. V zhľadom na počet nových strojov sa bude vyradenie určite ...Zobrazit celý příspěvek

    No v tom zozname "kandidátov" nie je najhorúcejší typ na vyradenie Hawk 209 - 23 ks.

    Ten určite skonči ako prvý. V zhľadom na počet nových strojov sa bude vyradenie určite týkať i ruských strojov Su-27/ˇ30 kde má Indonézia problém s drahou údržbou.

    Stroje F-16 chcela pôvodne Indonézia modernizovať na štandart F-16V, ale ak sa naplnia tie veľkorysé nákupné plány, tak zrejme skončia...Skrýt celý příspěvek

  • IS-3
    14:20 17.02.2022

    Nevím, jaký lobisty Dassault poslední roky zaměstnává, ale všechen respekt.

    Nevím, jaký lobisty Dassault poslední roky zaměstnává, ale všechen respekt.

    • dusan1
      14:28 17.02.2022

      No to by sme museli vedieť také "detaily" ako napr. financovanie. Indonézia nie je ropná veľmoc, takže to bude určite spojené s balíkom benefitov - od investícií, systém ...Zobrazit celý příspěvek

      No to by sme museli vedieť také "detaily" ako napr. financovanie. Indonézia nie je ropná veľmoc, takže to bude určite spojené s balíkom benefitov - od investícií, systém financovania až po politické otázky. To sa my nedozvieme ...Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        14:34 17.02.2022

        Indonézia síce nie je bohatá krajina s výkonnou ekonomikou, ale zase ich je cez štvrť miliardy, tak taká masa ľudí nejaké tie peniaze naakumuluje

        Indonézia síce nie je bohatá krajina s výkonnou ekonomikou, ale zase ich je cez štvrť miliardy, tak taká masa ľudí nejaké tie peniaze naakumuluje

      • alter01
        14:54 17.02.2022

        Veľká ropná veľmoc nie , ale svojich 1,5-2,0 miliona barelov ropy s denne vytiahne zo zeme. Čo je nejakých 100 milionov ton . Pri akej ťažbe sa dá najsť 10 miliárd UDs na pár ...Zobrazit celý příspěvek

        Veľká ropná veľmoc nie , ale svojich 1,5-2,0 miliona barelov ropy s denne vytiahne zo zeme.
        Čo je nejakých 100 milionov ton . Pri akej ťažbe sa dá najsť 10 miliárd UDs na pár stihačiek.
        Len mi je smutno , že tovarišči prišli o tých 10 miliárd USD...Skrýt celý příspěvek

        • Malarkey
          16:57 17.02.2022

          Jedině dobře. V čím hlubší krizi Su a Mig bude, tím líp. Zkrachovat úplně nemusí, to by si Rus mohl koupit stíhačky v Číně a být na tom lépe než teď, ale jen ať se v tom nekonečném ...Zobrazit celý příspěvek

          Jedině dobře. V čím hlubší krizi Su a Mig bude, tím líp. Zkrachovat úplně nemusí, to by si Rus mohl koupit stíhačky v Číně a být na tom lépe než teď, ale jen ať se v tom nekonečném vývoji bez prostředků dál plácají.Skrýt celý příspěvek

        • Mortles
          18:10 17.02.2022

          Jo, no, ta ropa je důvod, proč za války Japonci nakonec zvolili strategii postupu na jih a nikoli další konfrontace se SSSR. No, ale to je historie.

          Jo, no, ta ropa je důvod, proč za války Japonci nakonec zvolili strategii postupu na jih a nikoli další konfrontace se SSSR. No, ale to je historie.

          • alter01
            12:06 18.02.2022

            Ropa v Indonézii v 1940 ? Nečítajte toľko sci-fi.

            Ropa v Indonézii v 1940 ? Nečítajte toľko sci-fi.

          • Pavel 1
            20:11 18.02.2022

            "Nizozemská východní Indie, rozkládající se na území dnešní Indonésie, byla od 17. století nizozemskou kolonií. Po vypuknutí druhé světové války se stala strategickým cílem pro ...Zobrazit celý příspěvek

            "Nizozemská východní Indie, rozkládající se na území dnešní Indonésie, byla od 17. století nizozemskou kolonií. Po vypuknutí druhé světové války se stala strategickým cílem pro válčící Japonsko, usilující o ovládnutí Tichomoří, protože měla bohaté přírodní zdroje, zejména kaučuk a životně důležitou ropu, představující při vojenských operacích klíčový faktor. Kolonie byla v té době čtvrtým nejvýznamnějším vývozcem ropy na světě po Spojených státech, Íránu a Rumunsku."
            Zdroj: https://www.denik.cz/ze_sveta/... Skrýt celý příspěvek

        • PavolR
          18:21 17.02.2022

          Nemali za to dostať USD ale palmový olej ... ;-p

          Nemali za to dostať USD ale palmový olej ... ;-p

    • Harvest
      14:28 17.02.2022

      Najlepší lobing pre Rafale robí Ruska federácia.

      Najlepší lobing pre Rafale robí Ruska federácia.

    • Matesaax
      22:42 17.02.2022

      Kdo dnes nekupuje Rafale, tak jako by ani nebyl...

      Kdo dnes nekupuje Rafale, tak jako by ani nebyl...

    • danny
      10:34 18.02.2022

      Lobbisty určitě zaměstnává šikovné, ale tady asi nebyli úplně potřeba. Těžkých dvoumotorových strojů je na trhu omezený počet typů. Jakarta se evidentně nehrnula do nákupu ničeho z ...Zobrazit celý příspěvek

      Lobbisty určitě zaměstnává šikovné, ale tady asi nebyli úplně potřeba. Těžkých dvoumotorových strojů je na trhu omezený počet typů. Jakarta se evidentně nehrnula do nákupu ničeho z USA, proto jí Dessault po zákazu Suček vychází jako jediná varianta. Součástí hrozby sankcemi bylo určitě i důrazné doporučení, jak by řešení potřeb nového stroje mělo vypadat, proto bylo potřeba přidat i neurčitý příslib nákupu F-15.
      Indonésie se pravděpodobně netouží stát beranidlem v protičínské koalici a ráda by si udržela určitou míru neutrality. Proto je pro ni spojení s Francouzi, kteří mají v oblasti taky zájmy, ale přitom jsou dostatečně daleko, logická volba. Navíc je zde podstatně hmatatelnější vidina offsetů a transferu technologií, než v případě nákupu z USA. Ostatně jak je zmíněno výše, tak spolupráce se rýsuje v mnoha dalších oblastech.Skrýt celý příspěvek

      • Badysak
        18:14 18.02.2022

        Australské ponorky nic víc nic míň

        Australské ponorky nic víc nic míň

      • Upgrade
        21:19 18.02.2022

        Ja to vidim skor tak, ze pokial chce niekto to najlepsie, ale F-35 mu USA nepredaju, tak Rafale je hned za nim.

        Ja to vidim skor tak, ze pokial chce niekto to najlepsie, ale F-35 mu USA nepredaju, tak Rafale je hned za nim.

  • lukus
    13:52 17.02.2022

    A stává se realitou to, co jsem v minulých letech napsal. Rusko ztrácí odbytiště své vojenské techniky a přichází o tradiční partnery, protože koketuje a přitakává Číně. Právě ...Zobrazit celý příspěvek

    A stává se realitou to, co jsem v minulých letech napsal.

    Rusko ztrácí odbytiště své vojenské techniky a přichází o tradiční partnery, protože koketuje a přitakává Číně.
    Právě z Čínských jednostranných územích nároků, drancování moří a agresivně expanzivní politiky mají státy jako Vietnam, Indonésie, Malajsie, Filipíny oprávněně strach.

    Pokud se Rusům ani po tomto nerozsvítí v hlavě, už to nepůjde vrátit zpět. Čína svou ekonomickou silou, vojenským exportem zaplní místo u zákazníků, kde nepotřebují top západní techniku, nemají na ni finance nebo kde se svoboda a právo křiví - export z politického hlediska nepřipadá v úvahu.

    Když jsem četl, za jaký bakšiš budou prodávat Číně plyn ze sibiře, hlava mi to nebere.
    Každý normální vidí bídu v dálnosibiřských městech, o infrastruktuře ani nemluvě v porovnání s luxusními čínskými dálnicemi končící právě u hranic s Ruskem. Číňané nemusí válčit, už válčí...Prostě půdu a firmy skupují, ruské manželky přižeňují pač Moskva z Sibiře jen čerpá.Skrýt celý příspěvek

    • bubamara
      14:10 17.02.2022

      V Rusku je zaostalé všechno kromě armády. Přitom už nahromadili přes 618 miliard dolarů devizových rezerv. S nimi mohli zemi zásadně pozvednout, ale o to bohužel přece vůbec nejde. Zobrazit celý příspěvek

      V Rusku je zaostalé všechno kromě armády. Přitom už nahromadili přes 618 miliard dolarů devizových rezerv. S nimi mohli zemi zásadně pozvednout, ale o to bohužel přece vůbec nejde.Skrýt celý příspěvek

      • Hawk
        16:37 17.02.2022

        Kolik si našetřili je sice hezké, nicméně kolo dějin se točí proti nim. Závislost ruského státního rozpočtu na výnosech z těžby ropy byla při příchodu Putina k moci cca 40%, jeho ...Zobrazit celý příspěvek

        Kolik si našetřili je sice hezké, nicméně kolo dějin se točí proti nim. Závislost ruského státního rozpočtu na výnosech z těžby ropy byla při příchodu Putina k moci cca 40%, jeho primárním cílem bylo odmazání této závislosti. Dnešní realita je cca 72%. S tím, jak padá ziskovost toho posledního, co ještě vyrábí (zbraně) a roste zájem Číny o Sibiř bych opravdu (být Putinem) neměl klidný spánek.Skrýt celý příspěvek

        • Mortles
          18:08 17.02.2022

          Právě proto je Putin nyní tak nebezpečný. Oni taky ví, že za pár let budou v mnohem horší strategické situaci. Teďka je pro ně zlatá příležitost - mnoho evropských zemí ještě ...Zobrazit celý příspěvek

          Právě proto je Putin nyní tak nebezpečný. Oni taky ví, že za pár let budou v mnohem horší strategické situaci. Teďka je pro ně zlatá příležitost - mnoho evropských zemí ještě nedostalo novou techniku, kterou si zařizovali v posledních letech (včetně nás, samozřejmě) a ekonomika jim taky dává další vyjednávací páky. Takže je hodně důvodů, proč když chtějí něčeho dosáhnout, by toho měli dosáhnout než příjde jaro a všechno se na trzích třeba zase otočí.

          Tudíž důvodů proč nyní očekávat agresi je více.Skrýt celý příspěvek

          • Ján Paliga
            20:57 18.02.2022

            Lenže toto bude jeho najhlúpejšia vojna, ktorá Rusko položí....

            Lenže toto bude jeho najhlúpejšia vojna, ktorá Rusko položí....

      • Malarkey
        18:14 17.02.2022

        ČR má v devizových rezervách 190mld. USD ! To je nás 13x míň jak Rusů.

        ČR má v devizových rezervách 190mld. USD ! To je nás 13x míň jak Rusů.

        • Georges
          19:10 17.02.2022

          No, nerad bych se hádal, ale nejde spíš o miliony než miliardy?

          No, nerad bych se hádal, ale nejde spíš o miliony než miliardy?

          • Malarkey
            19:17 17.02.2022

            V korunách je to cca 3.8 bilionu korun, takže ne. ČNB zvyšuje rezervy od roku 2013, uměle oslabuje korunu kvůli podpoře exportu. Kurz koruny by byl jinak určitě pod 20 korun za ...Zobrazit celý příspěvek

            V korunách je to cca 3.8 bilionu korun, takže ne. ČNB zvyšuje rezervy od roku 2013, uměle oslabuje korunu kvůli podpoře exportu. Kurz koruny by byl jinak určitě pod 20 korun za euro. Koruny si na to jednoduše vytisknula.
            Je pravda, že ČR má kvůli tomu jedny z největších devizových rezerv na světě, ale i tak není potřeba dělat z těch ruských něco neuvěřitelného.Skrýt celý příspěvek

          • alter01
            16:08 18.02.2022

            Nebičuj sa ako nejaký naboženský fanatik ! Je to naozaj v USD m € , frankoch a niečo aj v mongolských tugrikoch , ale ani jeden rubeľ! Štábna kultúra prikazuje aby mal štát ...Zobrazit celý příspěvek

            Nebičuj sa ako nejaký naboženský fanatik !
            Je to naozaj v USD m € , frankoch a niečo aj v mongolských tugrikoch , ale ani jeden rubeľ!
            Štábna kultúra prikazuje aby mal štát rezervy 300% importu !
            Potom to z Ruskom nevyzerá nejak extra dobré . 2006USD mesačne . Pri tom realita nie je ani 100 miliárd USD mesačne. Potom mi to vychádza , že polovica týchto dolárov neprináša ani dolar zisku , len tam leží komore , aby sa mohol po nich povaľovať Strýko Držgroš Putin ! A inflácia ich žerie a žerie....Skrýt celý příspěvek

        • Coldvel
          20:36 17.02.2022

          Kde jsi ty čísla vzal člověče???? je to jen 175 mil USD
          https://www.cnb.cz/cs/statisti...

          Kde jsi ty čísla vzal člověče???? je to jen 175 mil USD
          https://www.cnb.cz/cs/statisti...

          • Malarkey
            20:43 17.02.2022

            Omlouvám se za špatné číslo. Neomlouvam se ovšem za jednotku. V odkazu co uvadis je napsáno 175 199 milionů. Jestli ještě umím počítat, tak je to 175 miliard. Na tom co jsem ...Zobrazit celý příspěvek

            Omlouvám se za špatné číslo. Neomlouvam se ovšem za jednotku.
            V odkazu co uvadis je napsáno 175 199 milionů. Jestli ještě umím počítat, tak je to 175 miliard. Na tom co jsem napsal to nic nemění.
            ČNB mnoho zlata nemá, ale pořadu je ho přes 10 tun. Tedy 327 tisíc uncí.
            Vynásob si to cenou za unci zlata a zjistíš, že jen ve zlatě má víc jak 500 milionů dolarů.Skrýt celý příspěvek

          • TN12
            23:07 17.02.2022

            Ano, máte pravdu, na tu novinku jsem zapomněl. Ale to by nešlo z rezerv, to by byly nově vytvořené koruny čili kvantitativní uvolňování. Těch eur se mohou zbavit zase jen prodejem ...Zobrazit celý příspěvek

            Ano, máte pravdu, na tu novinku jsem zapomněl. Ale to by nešlo z rezerv, to by byly nově vytvořené koruny čili kvantitativní uvolňování. Těch eur se mohou zbavit zase jen prodejem za koruny.Skrýt celý příspěvek

          • Coldvel
            00:23 18.02.2022

            Já vám tu vyčítám, že se pletete, a sám udělám chybu... :)

            Já vám tu vyčítám, že se pletete, a sám udělám chybu... :)

        • TN12
          21:37 17.02.2022

          Rezervy ČNB nelze použít, je to plně nezávislá instituce a její zisky/ztráty jsou jen účetní operace. Naštěstí.

          Rezervy ČNB nelze použít, je to plně nezávislá instituce a její zisky/ztráty jsou jen účetní operace. Naštěstí.

          • Malarkey
            21:41 17.02.2022

            Samozřejmě že lze. Není to tak dávno co stát chtěl od ČNB rezervy odkoupit. Respektive ČNB měla investovat do dluhopisů MF a tím státu nalít peníze. Státní dluh by se zvýšil, ČNB ...Zobrazit celý příspěvek

            Samozřejmě že lze. Není to tak dávno co stát chtěl od ČNB rezervy odkoupit.
            Respektive ČNB měla investovat do dluhopisů MF a tím státu nalít peníze.
            Státní dluh by se zvýšil, ČNB by pořád účetně měla investice v daném hodnotě, ale otázkou je jestli by to stát někdy zaplatil.
            Každopádně bůh nás chraň od toho, aby se to stalo.Skrýt celý příspěvek

      • danny
        10:07 18.02.2022

        bubamara: Ale to je úplný nesmysl. Ty fondy národního bohatství nebo jak se to teď jmenuje, jsou stabilizační fondy, které mají velmi přísná pravidla pro plnění i čerpání. ...Zobrazit celý příspěvek

        bubamara: Ale to je úplný nesmysl. Ty fondy národního bohatství nebo jak se to teď jmenuje, jsou stabilizační fondy, které mají velmi přísná pravidla pro plnění i čerpání. Zjednodušeně to funguje tak, že se rozpočet nastaví dle očekávaných příjmů, a to včetně odhadu dlouhodobé ceny energetických komodit. Pokud je tržní cena vyšší, než předpokládaná, jdou všechny výnosy nad stanovenou hranici do rezerv. Čerpání je možné pouze za předpokladu, že cena naopak poklesne (poslední roky je tou hranicí něco kolem 40 USD). Takže s těmito prostředky nejde nakládat tak jednoduše, jako se státním rozpočtem.
        Pokud by RF takový fond neměla, byla by bezbranná proti volatilitě na trhu a v závěsu za cenou komodit by jí lítal kurs Rublu. Podobné fondy mají země v Zálivu i Norsko.Skrýt celý příspěvek

    • alter01
      15:01 17.02.2022

      Plynovod je iba maličkosť . Pri 3-4000 km plynovode je rentabilný predaj plynu iba sci-fi. Ale na Sibíri dejú iné svinstvá. Miestny potentáti predávajú 20 km3 parcely tajgy na ...Zobrazit celý příspěvek

      Plynovod je iba maličkosť . Pri 3-4000 km plynovode je rentabilný predaj plynu iba sci-fi.
      Ale na Sibíri dejú iné svinstvá. Miestny potentáti predávajú 20 km3 parcely tajgy na ťažbu . A číňania tú parcelu za 2 roky oholia ako svojho času Kiril oholi šumavu . Najhoršie je to , že ani neposielajú úplatky do Moskvy.Skrýt celý příspěvek

      • Hawk
        20:57 17.02.2022

        Z Jamalu plynovod do Číny nepostaví do zítra a čínské ceny (platby) jsou taky někde úplně jinde než to, co letí na jejich účty z Evropy... Primorskij kraj (Vladivostok) je už dnes ...Zobrazit celý příspěvek

        Z Jamalu plynovod do Číny nepostaví do zítra a čínské ceny (platby) jsou taky někde úplně jinde než to, co letí na jejich účty z Evropy... Primorskij kraj (Vladivostok) je už dnes naprosto jiná země... Čína za rohem, Moskva daleko...Skrýt celý příspěvek

        • alter01
          12:05 18.02.2022

          Tiež si to myslím. Veľa ludí je tu stále mimo reality , verí putinovskej propagande , ako by to bolo Slovo Božie. Any si to neobrátilo proti Putinovi . Nedávne vzbury národa na ...Zobrazit celý příspěvek

          Tiež si to myslím. Veľa ludí je tu stále mimo reality , verí putinovskej propagande , ako by to bolo Slovo Božie.
          Any si to neobrátilo proti Putinovi . Nedávne vzbury národa na Ďalekom východe keď odmietili , vyhmli kreľom dosadených gubernátorov hovoria za všetko . Tan je rus ochotný trpieť pod knutou čínskeho "kapitalistu" , ktorý mu vypláca slušnú a hlavne pravideľnú mzdu a hlavne neobmedzený prísun tovaru nevídaných množsvách , ako prísľub svetovej veľmoci z Moskvy.Skrýt celý příspěvek

    • danny
      09:51 18.02.2022

      lukus: už v úvodu článku, pod kterým komentuješ, máš jasně vysvětleno, že Indonésie odstoupila od Suček protože CATSA. Ale bez ohledu na fakta v textu uvedená ti to podpoří tvou ...Zobrazit celý příspěvek

      lukus: už v úvodu článku, pod kterým komentuješ, máš jasně vysvětleno, že Indonésie odstoupila od Suček protože CATSA. Ale bez ohledu na fakta v textu uvedená ti to podpoří tvou teorii o tom, jak Rusko ztrácí odbytiště kvůli koketování s Čínou. To mi fakt hlava nebere.Skrýt celý příspěvek

      • Hawk
        18:22 18.02.2022

        Mě zase hlava nebere, že někdo nechápe, že ty věci spolu velmi úzce souvisí... V zásadě jsou pouze dvě strany, od kterých ty letadla mohou koupit. Rusko/Čína, proti které se ty ...Zobrazit celý příspěvek

        Mě zase hlava nebere, že někdo nechápe, že ty věci spolu velmi úzce souvisí... V zásadě jsou pouze dvě strany, od kterých ty letadla mohou koupit. Rusko/Čína, proti které se ty letadla kupují a Francie/USA, které mají své podmínky... To rozhodnutí je v podstatě jen jedno a tak se i stalo.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...