Indonésie má zájem o americké stíhačky F-16

F-16C/D Block52ID / IndoMiliter

Americký ministr obrany Jim Mattis byl v těchto dnech na oficiální návštěvě Indonésie. Mattis se snaží s Indonésií obnovit vojenskou spolupráci, mimo jiné i pomocí dodávek amerických zbraňových systémů. Indonésie projevuje zájem například o další stíhačky F-16 Fighting Falcon.

Spojené státy se snaží navázat vojenskou spolupráci s Indonésií poté, co Washington na Jakartu uvalil vojenské embargo po indonéských nepokojích v roce 1998. Spojené státy například přerušily spolupráci s indonéskou speciální jednotkou Kopassus, která se měla ve zmíněném roce 1998 podílet na násilných činech vůči Indonésanům čínského původu.

 


 

Mattis poznamenal, že mnoho obvinění proti jednotce Kopassus jsou stará dvě desetiletí a dodal, že bude pracovat v rámci stávajících amerických zákonů, aby prozkoumal způsoby, jak opět s jednotkou navázat spolupráci.

 

Zájem Spojených států je pochopitelný – na více než 17 000 indonéských ostrovech žije 261 milionů lidí. Indonésie je třetí největší demokracie světa (po Indii a USA) a také země s největším počtem muslimských obyvatel. Indonésie má navíc s Čínou v jihočínském moři územní spory. Spojené státy proto plánují s Indonésií postupovat společně proti rostoucím mocenským zájmům Číny v Jihočínském moři, kde každý rok propluje zboží v hodnotě 3 biliony dolarů.

 

Jednou ze zásadních oblastí, které posilují strategické partnerství mezi zeměmi, je prodej zbraní. Spojené státy již indonéské armádě předaly první tři bitevní vrtulníky AH-64 Apache (objednáno osm kusů) a indonéskému letectvu (TNI–AU) 23 víceúčelových amerických stíhaček F-16C/D Block 52ID.
 

Stíhačky F-16C/D Block 52ID byly dodány do Indonésie v rámci programu Peace Bima Sema II v hodnotě 750 milionů dolarů. První F-16C/D Block 52ID TNI–AU obdrželo v roce 2014 a poslední dvě před několika dny. Verze "Block 52ID" jsou původně stíhačky F-16C/D Block 25 (výroba 1985-1986) americké národní gardy vylepšené podle indonéských potřeb.

 

Američtí představitelé navíc uvedli, že Indonésie projevila zájem o dalších 48 stíhaček F-16 v hodnotě 4,5 miliardy dolarů. Oficiálně ale Indonésie uvedla, že ještě zvažuje všechny možnosti a také počet letadel, které skutečně potřebuje. Půjde ale nepochybně o násobky čísla 16, protože právě tolik letadel slouží v jedne letce indonéského letectva.

 

Letecký web Aviation Week například uvedl, že Indonésie sice plánuje nakoupit západní letadla, ale zvažuje i další varianty, například Eurofighter Typhoon, Saab Gripen nebo Dassault Rafale. Podle informací Aviation Week letectvo dává přednost F-16, ale vážné rozhovory jsou vedeny i o dodávkách Eurofighterů.

 

TNI–AU kromě zmíněných 23 moderních F-16 má ve výzbroji devět starších F-16A/B Block 15 (tři další byly ztraceny při nehodách) – starší F-16 Indonésie plánuje vylepšit na standard F-16V Viper.
 

Předání prvních F-16C/D Block52ID indonéskému letectvu.

  

Kromě toho letectvo provozuje 16 ruských víceúčelových stíhaček Su-27SK/SKM (5 ks) a Su-30MKK/MK2 (11 ks). Pro vedení boje vzduch-vzduch má letectvo k dispozici také lehké stíhačky F-5E. Kromě toho pro bitevní účely TNI-AU využívá lehké turbovrtulové letouny Embraer EMB 314 a lehké proudové Hawk 200.

 

Plán nakoupit západní stíhačky pravděpodobně neovlivní chystanou akvizici 11 ruských stíhaček Su-35, které mají nahradit lehké stíhačy F-5E. Podle Yuyu Sustina, maršála indonéského letectva, finální smlouva o nákupu Su-35 bude uzavřena tento měsíc. V červenci 2017 Indonésie uvedla, že za Su-35 zaplatí 1,14 miliardy dolarů. Z této částky 570 milionů dolarů Jakarta zaplatí vývozem různých výrobků do Ruska.

 

Podle Aviation Week nemusí mít ruské zbrojní firmy strach, že je Spojené státy vytlačí z indonéského trhu. Po zkušenostech s americkým zbrojním embargem Jakarta plánuje trvale nakupovat výzbroj, především bojové letouny, i od nezápadních dodavatelů.

 

Na závěr dodejme, že TNI-AU plánuje od roku 2024 provozovat minimálně 180 stíhacích letounů. Nyní má však TNI-AU pouze 48 stíhaček.

Zdroj: Reuters, IndoMiliter

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Češi dodají do Indonésie Pandury a Tatry

Významným úspěchem skončila účast holdingu CZECHOSLOVAK GROUP (CSG) na sedmém ročníku mezinárodního ...

Indonésie kupuje ruské víceúčelové stíhačky Su-35

Po dvou letech vyjednávaní se Moskva s Jakartou dohodli na prodeji špičkových víceúčelových ...

Životní příběh ruské stíhačky Su-35

Francouzský časopis Air & Cosmos zveřejnil článek Tout sur le Su-35 popisující “životní příběh” ...

Bahrajn kupuje stíhačky F-16 a zachraňuje americká pracovní místa

V listopadu minulého roku malý ropný stát Perského zálivu Bahrajn podepsal smlouvu na nákup 16 ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Double
    16:57 05.02.2018

    Keby po nom "umiernenci" nestrielali so vsetkym co mali este ked letel dole na padaku, tak by mozno rozmyslal aj nad niecim inym ako vyhodenim sa dovzduchu granatom.

    Ale tak ono to je vlastne chyba Ruskeho velenia, ved phd demokrati iba strielali do vzduchu a oslavovali, ze sa pilotovi nic nestalo :)

  • Shania
    16:44 05.02.2018

    Double: asi takhle, byt v kůži někoho, kdo je bombardovan VKS a SyAF, (nejspíš ani USAF, nejspíš by mě nezajímalo, že to byli jen vedlejší cíle) tak by pilot nedopadl nejlíp, nikdo nemusím být na něco takového fanatik, pouze stačí když někoho ztratí...a je absence trestu/následk. Takže asi v první řadě záleží jaký je velitel, kdo se k němu dostane nejdřív a jestli má zrovna potřebu se pomstít...

    Takže nevím co se ti nelíbí, pilot nedopadl na uzemí držené HTS, otázka je jen co si myslel pilot.

    Je tu šance, že by dopadl špatně, měl by ale velkou šanci, že ho nepředají HTS a vymění.
    --
    Po boku HTS bojují všichni (jak kdyby byla alternativa), ale v podstatě je tu brutální válka o vliv a HTS má jen na co dosáhne... kdyby ne, tak tam žádné jiné skupiny mimo HTS už dávno nejsou.
    --
    Ale jen tak odjistit granat a vyhodit se do vzduchu chce už velké přesvědčení, že mu provedou ještě něco horšího... Takže kdo ví, co jim velení nakecá a co si vůbec piloti myslí, že bombardují.


    A i když je tu celá řada brutálních poprav islamistu, tak FSA okolo 30 zajatých pilotů SyAF během konfliktu vyměnila s režimem.

  • Shania
    16:12 05.02.2018

    Luky: já jsem za Trumpa docela rád, měl jsem jiný favority, ale lepší jak Klintnova. Media mu bohužel dávají sežrat i to co by u obamy chválili. Ruské angažmá ve volbách je téměř jisté, jde jen o to jak moc ty volby ovlivnili a tady si myslím, že lidi volili hlavně změnu, a ne liberály odtržené od reality...

    Asada vidím jako někoho, kdo zdědil nezreformovatelný systém, který se mu zhroutil pod rukama, někoho kdo udělal co musel, aby režim udržel a na nějakou dobu se mu to povedlo. Taky si nemyslím, že Asad je někdo kdo tam drží skutečnou moc a byl by v podstatě jen obětní beránek.

    Na rozdil od ostatních nevidím Asada jako řešení, Asad/režim byl příčina a nic se nevyřešilo, jen je to podstatně horší.

    Taky nevidím každého muslima/araba jako teroristu a náboženského fanatika, obzvlášť Syřany a v tomhle si myslím, že se mnou nejspíš budeš souhlasit jako někdo kdo tam byl (tím neříkám, že tu chci mladé může s vymytým mozkem obzvlášť s nulovým planem integrace).

  • Double
    16:05 05.02.2018

    tak napr:
    https://np.reddit.com/r/Combat...

    Nejako zabudol povedat, ze Jaysh an-Nasr bojuju bok po boku HTS (Syrska al-kaida, ktora im nakoniec zobrala telo pilota). Nj, pilot by dopadol velmi dobre, keby sa vzdal tejto "opozicii". Alebo aj to bola jedna z tych "sarkastickych" odpovedi?

    Podobnych nezmyslov tam ma neurekom.

    Treba citat info zo vsetkych stran, vojna v Syrii nie je taka cierno biela, ako si ju TC predstavuje. Mozes sa napr. pripojit na rozne telegramy, ktore sa tomu konfliktu venuju ale vsetko ber so stipkou soly.

  • Shania
    15:28 05.02.2018

    Double: ale prosím tě, ACIQ je stále forum, takže jsou tam i lidi jako jinde, jako všude to che vědět komu můžeš věřit a všem a taky si to ověřit.

    Jednak na Cooper a ostatní tam byli první, kdo poukazali na absenci R-77-1 v ruské vyzbroji a že objednávky a výroba běží jen asi dva roky a r-77 nikdy nezavedli...

    Poslední info o R-37M je že je v malém množství nejspíš u operačních jednotek Mig-31 a to bylo před půl rokem, občas si říkám že se vůbec na stoce jako je redit vůbec snaží.

    Jak vidíš, sam jsem sem ten link na redit dal, (doporučuju zkouknout hlavně ty delší přispěvky) mám přečtený skoro všechny jeho příspěvky. Můžu ti říct, že info od provládních zdrojů se neustale využívá, i když je to většinou BS, fotky a nebo lidi jako Sydorenko často odhalí něco navíc.

    A jak říkám, Tom je velmi sarkastický a ironicky v diskuzích s některými lidmi, protože je to po tisící pořád dokola.

    btw můžeš nám poukázat na zdroje co používáš ty, koho mám sledovat, kde číst abych měl přehled?

  • Luky
    15:11 05.02.2018

    @Shania
    Jako oběť si nepřipadám. To ty máš vyhraněné názory, které kopírují Coopera (ne, ty ho vlastně jen kopíruješ a ani nepřekládáš :).

    Jen nezavírám oči před prosáklými dokumenty, nebojím se reality a nepotřebuju dokola opakovat, že je Asad zločinec.
    Možná jsi ten typ, který je přesvědčen, že Rusko odvolilo za Američany Trumpa.
    Já se tomu směju stejně jako z prstu vycucané chemii. Co mi ale už směšný nepřijde je, když někdo vraždí civilisty, aby měl podporu v tažení proti suverénnímu státu.

  • Double
    14:27 05.02.2018

    Tu je rovno link na jeho reddit, mozte sa pobavit :
    https://np.reddit.com/user/x_T...

    TC je presny opak Ruskeho trolla, hociake info od opozicie = fakt, aj ked to je casto uplny vymysel, zatial co info od pro vladnych zdrojov je automaticky hoax.

    Casto siri hoaxy, nedavno zverejnil video z Medal of Honor 2 ako combat footage zo Syrie...

    Neviem, ako na tom bol acig 5 rokov dozadu, ale teraz to je cista rakovina. Docitas sa tam, ze R-37 je iba maketa a hoax, ze Sr-71 je stale (po 55 rokoch) 20 rokov pred Mig-31M, Skyhawk je lepsi ASF ako Mig-29SMT atd.

  • Shania
    13:27 05.02.2018

    Double: jen tak pro moji informaci, kde je prosím to jinde?

    Je to uzavřený forum, do kterého lze ale bez problému získal přístup, vyžaduje akorát registraci... Původně vzniklo pro lidí píšící knihy a skupinu lidí okolo, když se ostatní fora změnili na žumpu...

    Luky: ty ostatní lidi nesleduju a vůbec neznám, takže nemůžu soudit.

    Tak mainstream proudů je hned několik a ty jsi oběť jednoho z těch proudu... . Nevšiml jsem si po letech sledování toho co píše, že by do nějakého z nich zapadal, obzvlášť když mainstream (a je jedno za jakou ideologii kope) nemá nejmenší paru co se v Syrii, Yemenu atd děje.

    Každopádně není moc lidí, co se snaží rozpoznat která skupina/milice/jednotka je kde rozmístěná, jaké jsou jejich schopnosti a počty, velitelskou strukturu atd.

    Na Tomovi se mi líbí to, že i když píše převážně o letectvech, tak jde v konfliktech fakt do hloubky a snaží se pochopit celkovou situaci, protože je vše úzce propojené... Problém je, že málokdo se o tohle pokouší, proto je Cooper a spol často jediný zdroj, což je špatně, ale těžko jejich chyba...

    Mimochodem, čerstvě dotaz na literaturu ohledně IAF...

    https://www.reddit.com/r/WarCo...

    A tohle je např. důvod, proč je pro mě dobrý zdroj...

  • Double
    12:28 05.02.2018

    Pise na acigu, lebo nikde inde ho neberu vazne. Musel si vytvorit uzavrete forum, aby sa mohli navzajom tlapkat po pleciach aky su to velky experti. Vtipne :D

  • Luky
    11:39 05.02.2018

    Pro sebe, aby nebyl za vyvrhela.

    Dokud tahal z Iránců rozumy a vzpomínky, tak mu byli dobrý...jak začala Sýrie, už jel mainstream - dobře, třeba trochu cynickej (když dostali povstalci po čuni), ale furt ten "náš" vylízanej základ.
    Stejně jako Cílek - jakože "bez obalu a korektnosti" šup do parlamentu, na konference s Robejškem, přiživit se na Filipi, ale k tomu pohodlná mantra, jak nezápadní země neumí hospodařit a je vlastně "přirozeným přírodním cyklem" že občas musí vychcípat.
    To samý u D8...jakože odborný posudky o tom co je pokoněný, ale když jde do tuhýho, couvne. Hlavně nepřijít o punc odborníka, přednášky v jůesej a pod.
    Poserové. Jeden se jim nemůže divit, ale aby byly morální autority, muselo by je živit něco jinýho. Realita dnešní svobody.

  • Shania
    10:19 05.02.2018

    Luky: Prosím tě, a tu politickou agitku dělá jako pro koho?

    Jediný problém co si myslím, (mimo to že má uplně jiný nazor) je, že je poslední roky velmi cynický v komentářích a kdo ho nesleduje dlouhodobě, tak neví proč.

    Ale tohle se nijak netýká diskuze o letadlech...

  • Luky
    09:15 05.02.2018

    Než začal dělat politickou agitku, tak mi špatný nepřišel....zas tolik lidí se tou oblastí nezabývalo, že by to projeli a dělali rozhovory s piloty všech stran. ACIG jsem považoval za skvělou stránku plnou zajímavých článků.

    Když on je problém, že jakmile si někdo udělá jméno a začne něco znamenat....tak má co ztratit. Myslím, že je to i případ "Bednáře" Coopera.
    To samé Cílek a další. Hrají si na "bez obalu", "narovinu"....ale nejsou schopni vyprodukovat nic co by je poškodilo.

  • Double
    01:38 05.02.2018

    To vazne niekto pouziva tom coopera ako zdroj? :D Ved to je cisty klaun

  • vědator
    08:04 03.02.2018

    Co se stalo s pásovou a kolovou technikou,která po zániku varšavské smlouvy
    byla vyřazena: T-34, T- 54, nosiče raket atd. PS tato technika by našla využití
    v civilním sektoru.

  • Shania
    15:48 01.02.2018

    Tom je sice ochotny na ledascos odpověděť, ale většinou to pár dní trvá. Takže jsem mu zatím psal jen 2x.

    Tohle je z jedné diskuze z roku 2015.

  • Luky
    15:05 01.02.2018

    To si s ním o tom píšeš?
    :)

  • Shania
    13:43 01.02.2018

    Pry v ten den žádné F-14 neztratili (poslední den války) a mělo jít o F-4.
    Až budu mít čas, podívám se na to.


    Tom Cooper na foru v 2015 psal o celkem 6 ztracených ve vzdušném boji

    3 by Mirages, 2 by MiG-23s, one by 'unknown' (possibly by another F-14A, at least according to IRIAF documentation)

    A neplný list, kdy ty ztráty byli:
    2 in 1981 (to Mirages), plus 1 (MIM-23B I-HAWK, i.e. 'own goal')
    - 1 in 1982 (to Mirages, during high-alt escort mission over Iraq)
    - 1 in 1984 (to MiG-23s, although certain characters in Tehran are now trying to explain it as 'collision with anti-ship missile'... :roll: )
    - 2 in 1987 (another 'own goal' by HAWKs, and another...can't recall what right now, perhaps a MiG-23).

    The 'two kills' claim by Iraqis for the last day of the war (see above), was actually an F-4E. It only once happened they've shot down two F-14s, and that was in 1981, when Mirages entered service for the first time.


    Helion ted vydává celou serii knih z této valky, kde bude celá řada revizí k těm předchozím knihám.

  • Luky
    12:27 01.02.2018

    V tý tabulce, kterou jsem postnul, jsou taky dva potvrzené sestřely Tomcatů střednědosahovou Super530D od Miráží F.1EQ-6 z 19. července 1988.

  • Shania
    11:52 01.02.2018

    Marthy:


    https://ospreypublishing.com/i...

    Kde si knížku můžeš koupit.

    str. 84

    Existují důkazy pro ztrátu 3 F-14 ve vzdušném boji, 4 sestřeleny Iránskou (palba do vlastních) PVO. Nejspíš i ztrátu dalších dvou strojů v boji za neznýmých příčin. A až 7 nebojových ztrát - porucha motoru, řízení a z neznámých příčin.
    9 těžce poškozených, ale opravených.

    Jsou prý důkazy pro 130 potvrzených a 23 pravděpodobných sestřelů. Nejmíň 40 z nich sundali Phoenyxy, 2-3 vulkan, 15 aim-7, zbytek aim-9.

    * Na počátku byl Phoenix s vulcanem jediné zbraně Tomcatu, než modifikovali Sidewindery a Sparowy z F-4. Jako náhrada za Phoenixy se zkoušeli i modifikovaný Hawk.

    Ke všem těm ztrátám budeš mít data, předpokládám že většina z nich je dlouho před tím a mimo oblast kdy byl Mig-29 vůbec nasazen.

    A jak už jsem ti psal Mig-29 nebyl nejlepší stroj pro Irácké letectvo. Neměl avioniku, neměl dolet a vydrž a byl to nový stroj s minimem zkušeností. Jediná přednost Mig-29 je obratnost, která je k ničemu když se ani nedostaneš k tomu ji využít.

  • Marthy
    22:49 31.01.2018

    Dusan
    Ve skutečnosti letectvo Íránu přiznává ztrátu devíti F.14 ve vzdušných soubojích,několik dalších spadlo při soubojích když piloti "přepískli"náročný manévr.Takže nevidím důvod proč by dva z nich nemohl mít na svědomí asi nejlepší letoun co Irák ve válce měl,i když asi jen ke konci války.
    Jinak podle téhož zdroje F-14 sundali 111 Iráckých letounů-kolik jich přiznal Irák nevím.
    Jisté je že F-14 byla v Iránsko-Irácké válce velice úspěšná,nicméně za protivníky měla většinou slabší,zastaralé protivníky.Viz potvrzené sestřely Íránského esa Jalila Zandiho:
    3x Mirage F1
    2x Mig23BN
    2x Su22
    1x Mig-21

  • Shania
    22:36 31.01.2018

    Luky: lepší IR seeker se vztahuje na IRST KOLS v Mig-29, ne o IRST obecně.

    The IRST is a backup system heavily dependent of ranging via radar (you can't obtain range information via IRST KOLS) or GCI operator (he tell you where the bandit is _heading_ you place the IR strobe in such a heading and uncage the IR seeker and launch. You can also use it to support radar azimuth-tracking, and into Laser-range-finder range, also rangefinding. Is not a SA agumentation system, because it can not measure range along, as per example AAN/AS-42 in the F-14D.

    ---

    Picarda radši nelinkuj, ten je schopný vymyslet si téměř cokoliv co se mu hodí.

    Tady je když tak podstatně lepší článek:

    https://basicsaboutaerodynamic...

    ---

    Marthy: tady máš seznam sestřelů koalice a F1 tam máš hned několik
    http://www.rjlee.org/air/ds-aa...

  • dusan
    22:05 31.01.2018

    Marthy

    Nárokovať si piloti MiG-ov 29 nárokovali, ale v irácko-iránskej vojne z tých dvoch iránskych F-14 ostal jeden ... a i ten zostrelila Mirage F-1.

  • Luky
    21:39 31.01.2018

    já měl za to, že se Irán Pouštní bouře neúčastnil...
    http://www.acig.info/artman/pu...

    Shania - tak on IRST může být "jan zvětšený IR seeker", ale má dosah třeba několik desítek kilometrů, narozdíl od hlavice rakety, která má dosah pár kilometrů....

    tady třeba populární článek
    https://defenseissues.net/2015...

  • Marthy
    19:46 31.01.2018

    Irácké Mig-29 si nárokují (mimo jiné) 2 sestřelené Íránské F-14 a několik spojeneckých letounů při operaci pouštní bouře.Nebylo to potvrzeno druhou stranou.Stejně tak si nárokují F-15 USF 5 sestřelů Migů29,taktéž bez potvrzení.
    Ale zaráží mě že jsem nikde neslyšel že by si při operaci pouštní bouře nárokovali nějaký sestřel Irácké Mirage F1,přitom těch letounů měl Irák asi 110 a údajně jimi byly vyzbrojeny elitní jednotky,byla to páteř Iráckého stíhacího letectva.Jen vím že část s nich (asi 25) dezertovalo do Íránu,a v současnosti Irák těmito letouny vůbec nedisponuje.

  • Luky
    10:19 31.01.2018

    ...otázka co je pod tím krytem...může tam být i něco jiného, případně prázdno :)
    Každopádně jsem někde dříve četl, že zrovna IRST je u MiG-29 jedna z věcí nejhořších na údržbu. Takže krom toho, že nevěřím, že by Sověti dodali koncem 80tých let do Iráku jejich nová IRST, taky nevěřím, že by je v tom bordelu dokázali udržet v provozu.

  • Shania
    10:19 31.01.2018

    Co jsem se díval, tak očesaná verze 9.12B se lišila prý jen absenci/jiným systémem IFF a neschopností nest atomovky. Stejné stroje dostali i srbové a ty byli prakticky z prvních serii pro sovětské letectvo. A pak celá řada uživatelu sama snižovala výkony motoru kvuli lepší vydrži.

    "Nižší výkon radaru" je z důvodu, že pozdější modely měli upravu.
    O absenci IRST jsem nic nenašel. Nicméně jinde jsem čet, že IRST migu 29 byl stejně jen záložní systém (podstatně to byl jen zvětšený IR seeker) schopný udavat pouze směr (a ne vzdálenost) na rozdíl od toho co měli v Su-27.

    ---

    Irak objednal 137 Mig-29, po odebrání okolo 40 objednávku zrušili a chtěli koupit Flankery a pak přišla DS.

    24 stojů dodany v roce 1987-88

    6. letka byla operační na začátku 1988, 39. letka na konci 1990 (jiný zdroj zase uvadí data u letek opačně, takže jako vše to chce ověřit).
    Hlavní základna byla Tammuz AB západně u Bagdadu, ale měli nasazení i al-Kut ke konci války.

    -----

    U mig-29 se podle me neda nic svadet na exportni verze, v podstatě všechny verze byli špatné než se začali dělat modernizace a i tam to byl velký problém vzhledem ke stavu ruska. Mig-29 byl hnan do vyzbroje rychle a odnesla to pravě avionika, Su-27 kde byli počatky mnohem těžší vstupoval do služby později na tom byl mnohem líp.

    Hlavní problémy:

    According to Lt. Col. Johann Köeck who was the commander of the German MiG-29 squadron from September 1995 to September 1997:

    1.) “It (MIG-29) has no range, its navigation system is unreliable and the radar breaks often and does not lend it self to autonomous operations”.

    2.) "If a mission started with 4400 kg of fuel, start-up, taxy and take off took 400 kg, 1,000 kg were required for diversion to an alternate airfield 50 nm away, and 500 kg for the engagement, including one minute in afterburner, leaving only 2,500 kg of fuel. This limited station time and lack of air-to-air refueling capability ruled the MiG-29s out of meaningful air defense missions."

    3.) "Another limitation of the aircraft was its radar that, as Koeck explained, was at least a generation behind the AN/APG-65, and was not line-repairable: if a MiG-29 experienced a radar problem, the aircraft went back into the hangar. The radar had a poor display, giving poor situational awareness, and this was compounded by the cockpit ergonomics. The radar had reliability and lookdown/shootdown problems, hence its poor discrimination between targets flying in formation, and moreover it couldn’t lock onto the target in trail, only onto the lead."

    4.) "Nevertheless the onboard systems were still too limited, especially the radar, the radar warning receiver, and the navigation system. These restrictions brought to several problems that the Fulcrum pilots faced in tactical scenarios, such as a poor presentation of the radar information (which led to poor situational awareness and identification problems), a short BVR weapons range and a bad navigation system."

    So there we have it. The plane had no range, was limited to 4g's with fuel tanks and according to its own pilots was at least a generation behind (bear in mind pilots usually praise their craft, so it maybe more than two behind).

    https://www.amazon.co.uk/How-f...

  • Luky
    09:52 31.01.2018

    tady to vypadá, že IRST měli:
    https://defence.pk/pdf/proxy.p...

  • Luky
    09:28 31.01.2018

    Že Iránci nesundali žádnou devětadvacítku, to už se zde řešilo pár let dozadu...

    Opravdu Irák dostal IČ verze R-27?
    Já to psal z hlavy, ale fakt mě to zajímá. Dostal k nim i IRST nebo mohli využít jen hlavici raket, příp. spřažení s radarem?

  • dusan
    08:44 31.01.2018

    Shania
    Tak som po rokoch vytiahol knihu z poličky a začal študovať. Zistil som, že som sa niekde „kopol“ a iránske stroje nezostrelili ani jediný Mig-29 ..... čím sa ospravedlňujem priaznivcom tohto ruského stroja ....
    Ale to je asi tak jediné pozitívum jeho nasadenia. V rokoch 1987 a 1988 dostali Iráčania 42 kusov MiG-ov 29 a to 36 ks MiG-ov 29 (9.12B) v exportnej „osekanej“ verzii so zníženým výkonom radaru a 6 dvojmiestnych strojov MiG-ov 29UB (9.51). Ruský autor Jefim Gordon so svojej „biblii“ o strojoch MiG-29 len udáva, že boli použitá v rámci protivzdušnej obrany ... ale „reálne prvé skutočné nasadenie“ irackých strojov bolo až vo vojne v Zálive v roku 1991.
    To však je zbytočná „skromnosť“, lebo je samozrejmé, že Iračania chceli využiť svoje moderné stroje čo najskôr a PVO mala dosť práce, lebo Iránci neustále podnikali dlhé prieniky do ich vzdušného priestoru – zväčša išlo o stroje F-4D/E kryté strojmi F-14A.
    Teoreticky samozrejme nemal F-4 proti výkonnému a obratnému stroju MiG-29 vybavenému radarom schopným zachytiť i nízkolietajúci objekt žiadnu šancu. Iracké stroje boli vybavené raketami R-27R, R-27T, R-60M a R-60MK. „Osekaný“ radar N019 dokázal navádzať radarovú strelu R-27R na maximálnu vzdialenosť asi 25 km.
    Iránci však používali moderný podves pre REB – konkrétne AN/ALQ-119(V)-17 amerického pôvodu vylepšeného v Izraeli. Ten spoľahlivo „vybielil“ radary iráckych MiG-ov 29, a zaručil iránskym strojom beztrestnosť. Bolo niekoľko nárokov zostrelov zo strany MiG-ov 29 ... ale jediným potvrdeným zostrelom sa stal iný Mig-29 raketou R-60, lebo si ho pilot pomýlil so strojom F-14 ... čo je samozrejme skôr o (ne)kvalite irackých pilotov než o ruskom stroji.
    Treba zároveň dodať, že napr. jeden ruský pilot bol zhrozený ako vyzerajú zanedbane priestory, kde Iráčania skladujú novodododané stroje ich výzbroj a vybavenie. Špina a bordel sotva pomohli pri udržiavaní spoľahlivej prevádzke ruských strojov
    Ak to zhrniem k stroju MiG-29. Jeho toľko cenená obratnosť a veľký výkon boli deklasované hlavne prostriedkami REB.

  • Shania
    22:31 30.01.2018

    dusan: co tam presne pisou?

  • dusan
    20:59 30.01.2018
  • Shania
    20:49 30.01.2018

    Marthy: hlavní problém byl v tom, že v podstatě všichni odběratelé sovětské techniky v oblasti roky vyžadovali stroje srovnatelné s těmi západními, tedy hlavně s tím co měl Izrael. Začalo to s požadavky na modernější verze Mig-21, nedostatky Mig-23 a Mig-29, který jim prezentovali jako něco co se může měřit s F-14 byl už uplně mimo to co mohli použít jako efektivní zbraňový systém.

  • Luky
    11:51 30.01.2018

    Jinak k těm arabským 23 - ano jistě, očesaný byly taky. Ale třeba Syřani už dostávali upravenou MLD...

    Hlavně je ale dobře znali, věděli v čem převyšují F5, F4 atd. SARH Apex je slušná střela, R-60 nesly také.
    MiG-29 je pilotážně úplně jiný a pro ně měl jen R-60 a krátký Alamo. To je celkem bídná střela, dle mého názoru projektovaná na dlouhou verzi pro SU-27. Zkrácený vajgl na 29 má krátký nohy.

  • Luky
    11:41 30.01.2018

    Shania neumí skloňovat Irák - vždy má 1. pád Irák a ostatní pády Irán...
    ----------
    K tomu doletu - Jednomotorový MiG-23 má interně cca ‎4600 kg paliva s tím, že se s vývojem nových verzí dost optimalizoval motor. Běžně nese 1 bag, ale pro přelety může i tři (pak ale nemůže měnit geometrii, pokud dva vnější neodstřelí).

    Dvoumotorový MiG-29 nesl 3,500 kg. Na forsáži si může užít svých pár minut slávy, kdy na něj nemají.... (proto poznámka o Kometě)

    MiG29 může nést přídavnou nádrž, ale má to ve srovnání s např. F-16 spoustu omezení.
    Já to letadlo mám rád, jen jsem ti chtěl přiblížit, co jim nesedělo. Dnes už zkušenosti s typem mít budou...ale bohužel taky s jeho údržbou...

  • Marthy
    11:15 30.01.2018

    Luky
    Kontroloval jsem dolet letounů Mig23/29,u 23 jsem našel 1200-2800 Km (myšleno dle verze,nebo s/bez př.pal.nádrží?)u základní 29 2200 Km..takže zhruba stejný-tolik k "pididoletu" Migu-29 proti dvacet trojce.Výkonově jsou na tom takhle-rychlost +- stejná,stoupavost mnohem lepší u 29,manévrovatelnost taky-nevidím nic v čem by byla 23 lepší.Radar,elektronika?Ta byla proti verzi pro Ruskou armádu ořezaná u obou strojů.
    Nicméně o tom že by považovali 23 za lepší než 29 jsem slyšel poprvé tady na fóru od jednoho diskutujícího,takže tak....
    No a jako zlatý hřeb musím napsat že letectvo Iránu žádné Mig-23 nemá...:)

  • Luky
    10:34 30.01.2018

    jsem dneska nějak moc "brutální", bych si to mohl po sobě příště přečíst :D
    ---------
    Tak alespoň ještě poznámku - osobně považuji Flogger za rychlejší letadlo, než Fulcrum.
    MiG-29 má sice silnější motory i vyšší papírovou maximálku, ale jak pilot vypne forsáž, tak jde rychlost dolů svižněji než u 23. Ve spojitosti s nízkou zásobou paliva je to "point defence fighter". Když to přeženu tak skoro takový Me-163 :D

  • Luky
    10:25 30.01.2018

    MiG-29 je totiž něco zcela jiného, než jeho předchůdci.
    Dva kýly, velká vztlaková plocha, k tomu brutální uchlastané motory, které dají až nebezpečný výkon za cenu kratičkého doletu. Důsledkem je konstantní pilotova zátěž, obtížná trimáž, celková dřina a rozličné vlastnosti letadla během různých režimů letu - a k tomu ještě pididolet. Arabové se prý zezačátku báli zapnout forsáž...

    Flogger měl taky svá rizika (dal se myslím nekontrolovatelně roztočit v podélné ose), ale za ta léta se s ním Arabové naučili. Dal jim za to brutální výkon, rychlost, konečně BVR použitelný zbraňový systém s relativně rozumným radarem.
    Fishbedy byly ještě osahanější, technicky jednodušší a se západní výzbrojí nebezpečné. Měly také své zákeřnosti, ale s tím už se počítalo.

    Naši piloti kolikrát říkali, že je 29 příjemná a jednoduchá na pilotáž. Během vzletu a přistání pravděpodobně pociťovali větší jistotu na menších rychlostech, která jim s brutálním přebytkem výkonu dodávala klid (to zejména v 21 chybělo). Jinak se ale schodli na tom, že je to dřina. Kdo měl čas si osahat chování a fígle v mezních situacích, ten si 29 oblíbil a v dogfajtu mohl excelovat. Pididolet, podprůměrná ergonomie a avionika mu ale zůstaly.
    -----
    29 co šly do zemí zálivu byly relativně očesané. Pokud se pamatuju, měly jen R-60 a krátký Alamo A (SARH). Žádný IRST, bídný RWR, už tak průměrná avionika ještě víc osekaná. Brutální výkon sice nedotčen...k tomu ale prd dolet a ty zbraně - žádný reálný posun.
    Bejt Arabáš, budu raději chtít MiG-23 MLD s Archery, k tomu Apex combo v SARH i IČ verzi. Měl bych furt výkonově nadprůměrné letadlo s použitelnou výzbrojí i doletem....

  • KóĎA
    09:17 30.01.2018

    Marthy: několik faktických poznámek. Iránci získali Migy 29 od Iráčanů, kteří tam během první války v Zálivu přelétli. Tudíž zkušenosti mají.

    I sovětští piloti preferovali Mig-23MLD před prvními verzemi Migu 29.

    Mig 23 je typický frontový stihač, mimo verze P.

    A s tím uměním/neuměním pilota PVO - no nevím, vzhledem k tomu, že vše probíhá ve velké rychlosti, každá drobnější chyba znamená, že se záchyt nepřítele nepovede.

  • Marthy
    04:41 30.01.2018

    Shania-nechce se mi věřit že by Iráčané (Iránce jsi asi nemyslel) měli letouny Mig-23 za lepší než Mig-29.Ta dvacet devítka je prakticky ve všech směrech lepší a modernější letoun.Jediné co mě napadlo-teoreticky-,že Mig-23 je přepadový stíhač,jeho použití je tudíš jednodušší.Pilota na cíl navádí pozemní návodčí,a to tak že letoun rychle vzlétne,dosáhne cíl,odpálí rakety,otočí se a na plný plyn z5 na letiště.Zcela jednoduchá taktika,vlastně stačí umět letoun jakž takž ovládat.
    Oproti tomu je Mig-29 klasický stíhač,na přímé souboje s letadly protivníka spíš na krátké vzdálenosti-manévrový boj.Tam už je to hodně o pilotovi,aby uspěl musí být výborný pilot,mít zvládnutou taktiku boje,prostorové povědomí,a to vše v divokém vzdušném boji (stres,přetížení..).Je možné že prostě Iráčtí piloti nebyly dost dobří,nedokázali využít předností letounu Mig-29.
    Jinak co se týká těch sestřelů Iránskými F-14 byl bych opatrný,to že si nárokují tolik sestřelů neznamená že jich tolik opravdu dosáhli,spíš je ten údaj hodně nadnesený.Zjistit reál je pro nás vlastně nemožné....

  • Lukas
    18:13 29.01.2018

    Dusan "ultrakatolícka vláda," - dobre...
    Ale to pozory... - jak praworządność w Rosji

    Wiesz ze pewien polityk - były lider LPR (najbardziej ultrakatolickiej partii politycznej) jest teraz znanym działaczem "aktywnej" opozycji i udaje antyklerykalnego liberała?

  • Shania
    15:48 29.01.2018

    Dívám se na seznam sestřelu iránských F-14 do 1988.
    Je tam 159 potvrzených a 34 nepotvrzených sestřelů a Mig-29 tam není.

    Iránci ale taky neměli rádi jejich Mig-29 a pro ně Mig-23 a hlavně Mig-25 měli podstatně větší cenu.

    V jednom z jejich mála pokusů o utok na letadla koalice Mig-29 sloužili jako návnada pro F-15, zatímco Mig-25 prováděli přepad z boku. GCI ale špatně odhadlo vzdálenosti kvůli rušení a Mig-25 se dostali před F-15.

  • lorgarius
    14:04 29.01.2018

    dusan, mozes dat nejaky link k zostrelu Mig29 iranskou F14, zatial som sa s takouto informaciou nestretol. dik

  • dusan
    13:11 29.01.2018

    Marthy

    No zrovna stroj Tu-95 veľmi životnosťou nevyniká .... dnešné stroje boli vyrobené na konci socialistickej éry, resp. krátko po vzniku Ruska, pôvodné Tu-95 boli pri tej príležitosti vyradené, takže sú to stroje staré cca len 30 rokov ...

    Ak si niekto zaslúži vyznamenanie za udržiavanie strojov bez podpory domovskej krajiny tak je to Irán. Samozrejme je to dané i klímou, ale iránci si dnes už "prastaré" stroje F-14A cenia viac ako novšie MiG-y 29. A tie toho nalietali dosť a majú na konte desiatky zostrelov - mimochodom i strojov MiG-29.

    Ono udržiavanie strojov MiG-29 a Su-22 u Poliakov má zmysel. So zmenšujúcim sa počtom kusov nie je problém "kanibalizovať", na rozdiel od strojov F-16, kde musia všetko platiť .... nehovoriac o nejakej havárii .... pri ruských strojov ich to mimo života a zdravia pilota nemusí veľmi trápiť.

    Tak či tak sa pripravuje ich náhrada a bude naozaj zaujímavé ktorým smerom sa vyberie ultrakatolícka vláda, ktorá sa neznesie skoro s nikým ....

    Vzhľadom na to, že sľubovala rozdávať, tak čakám, že prednosť dostane lacnejšie riešenie - t.j. nákup strojov F-16 a linka na tieto stroje bude mať pár rokov čo robiť.

  • Lukas
    08:07 29.01.2018

    Pro Marthy - po wyczerpaniu godzinowego resursu można jeszcze (gdy ma się zaplecze remontowe - jak PL) eksploatować "według stanu technicznego"

    Tak się dzieje z Su22 które już dawno wyczerpały resurs godzinowy...
    Tyle że wówczas koszty 1 h lotu są wyższe (częste i bardzo dokładne przeglądy maszyn)

    Z MiG jest tak że jak nie wstawisz nowego radaru to nowe pocisku nie mają sensu...
    A instalacja radaru to nie taka prosta sprawa - o czym przekonali się Rumuni modernizując MiG21 do Lancer

    Naprawdę ciężko porównywać maszyny rosyjskie i amerykańskie - to inne wymagania inna wizja
    Zobacz - Rosjanie maja 3 typy maszyn
    myśliwsko-bombowy - Su 34
    dwumiejscowy "szkolno-bojowy" - Su-30
    i jednomiejscowy myśliwiec - Su 35

    Każdy z nich jest tańszy od np. F-16

    Ale żaden nie robi tego wszystkiego co można zrobić F-16
    Dla Rosji - kraju lądowego, z licznym lotnictwem to ma sens...

    Tak samo miał sens mniejszy resurs - w sytuacji gdy maszyny operują np. w Azji, na Syberii w trudnym klimacie (przy braku infrastruktury) lepiej wymieniać je co 25 lat niż prowadzić dokładne analizy struktury każdego płatowca celem przedłużenia resursu...

  • Marthy
    00:12 29.01.2018

    Dusan
    Nevím v jakém stavu jsou Polské Mig-29,ale na mnoha příkladech jde vidět že u vojenských letounů se dá životnost dost protáhnout,viz Tu-95,B-59,Mig-21,F-4 ap...pokud se to té či oné armádě vyplatí.
    U Poláků je největší problém politický,snaží se vybudovat co nejsilnější armádu zcela jednostranně pro případnou válku proti Rusku-a je dost úsměvné že stále používají Ruskou techniku,třeba ty Migy-i kdyby v nich nebyl žádný softwarový chyták tak by byly brzo nepoužitelné,bez náhradních dílů,kromě toho Rusko by si s těmi Migy snadno poradili,nikdo je nezná lépe než oni.
    S toho soudím že buď:Poláci mají velké oči,ale nikoli finance,nebo že strašení Ruskem je tam (nejen tam) móda,třeba kvůli hlasům ve volbách,a vojenské velení Polska chápe že vojenský útok Ruska na Polsko/Evropu je nesmysl.Podobně jako u nás někteří politici "chytají"hlasy na obavy obyvatel s imigrantů.

  • dusan
    21:50 28.01.2018

    Marthy

    Poľské MiG-y 29 majú už len malú životnosť. I srbské MiG-y vyradené z ruského letectva sa majú generálkovať a vraj i modernizovať. O tej modernizácii pochybujem, lebo životnosť po GO má byť cca 10 rokov čo z toho robí nerentabilný podnik.

    Vzhľadom na to, že Poliaci nedostanú nové stroje skôr ako za nejakých 5 - 7 rokov ... tak je to akurát v čase "dožitia" ruských strojov Su-22 a MiG-29.

    Stroje F-16 sa stále "recyklujú" - prípad rumunských už dva krát vyradených strojov je dosť typický ... dokonca Izrael ponúka svoje staré F-16A/B na predaj a to nikto nepochybuje o tom, že toho majú nalietané dosť.

  • Marthy
    18:02 28.01.2018

    Lukas-co je to přesně ten resurs,životnost letadla nebo doba do generální opravy?
    Jinak,určitě by MIG dokázal starší letadla modernizovat i podstatně,podle přání zákazníka-pokud by měl zájem a peníze.
    Je jasné že Polské Mig-29 výrobce nebude modernizovat,a pokud ano (kdyby o to byl v Polsku zájem)tak by šlo spíš o GO,prodloužení životnosti letadel-ne proto že by MIG nedokázal modernizovat své starší letouny,ale s politických důvodů-Rusko a Polsko nejsou zrovna přátelé :)
    Jinak F-16 (a MIG-35) budou stále vhodné pro krajiny co si nebudou moci dovolit letouny stealth-jako třeba tahle Indonésie.

  • Lukas
    22:12 27.01.2018

    12 F-16D i 36 F-16C
    Każda eskadra to 12 F-16C + 4 F-16D

    F-16D w przeciwieńswie do Miga-29UB jest w pełni bojową maszyną

    Nie ma co porównywać maszyn rosyjskich i amerykańsikch - to inna filozofia

    Amerykańska maszyna ma 4500 h resursu (F-16), który można zwiększyć do 8000 h
    (A Amerykanie już certyfikują na 12000!)

    W Rosji MiG ma 2500 h ma też mniejszy potencjał modernizacyjny

    Możesz kupić droższa amerykańską maszynę za 15 lat ja zmodernizować (za 30% kosztów nowej) i bezpiecznie latać przez 35 lat

    Albo tańszą - rosyjską i po 25 latach kupić nową... (Podobną ale "nowocześniejszą")

    To jest diametralna różnica filozofii projektowania i eksploatacji

  • Flader
    20:54 27.01.2018

    W I Z E

    Poliaci pokiaľ viem nelietajú iba na dvojmiestnych F-16D ale väčšinu majú jednomiestnych F-16C. Ale možno sa mýlim, evidentne máte k dispozícii exkluzívne informácie ...

  • misanex
    20:51 27.01.2018
    Oblíbený příspěvek

    F-35 kritizuje každý? Jedině ve fantazii ruských trollů. Nadšené zkušenosti izraelských a dalších pilotů jsou americká propaganda... Ach jo.

Stránka 1 z 2