Indonésie obdržela první Super Tucana

-
18. 8. 2012
-
4 komentářů
-
Michal Polák
Indonéské vzdušné síly obdržely počátkem tohoto měsíce první z šestnácti objednaných lehkých bitevních letounů A-29 Super Tucano od brazilského výrobce Embraer. Nahradit mají již notně zastaralé americké letouny OV-10 Bronco vyvinuté původně pro boj s povstalci.
Super Tucana pro Indonésii
Indonésie v roce 2011 objednala původně jen osm letounů. Stejný počet však navíc přiobjednala tento rok, celkem má tedy obdržet šestnáct letounů včetně simulátoru.
Připomeňme, že A-29 Super Tucano je lehký bitevní vrtulový letoun, respektive cvičný bitevní letoun. Může útočit na pozemní cíle, poskytovat blízkou podporu pozemním vojskům (zkráceně z angličtiny CAS) nebo provádět vzdušný průzkum v konfliktech s nižší intenzitou boje. Pro výzbroj je přitom připraveno pod křídly tři nebo pět pylonů, takže není problém zavěsit přídavné nádrže společně s další municí.
Náhrada za stařičké OV-10 Bronco
Super Tucano má v indonéském letectvu v podstatě nahradit notně zastaralé americké letouny OV-10 Bronco, jež byly vyvinuty již v 60. letech pro boj s povstalci. V Indonésii však byly uzemněny v polovině roku 2007 po smrtelné havárii tohoto typu.
Foto: OV-10 Bronco útoční na pozemní cíl, ilustrativní foto / US Air Force
OV-10 Bronco byl ve své době poměrně unikátním. V době, kdy letectva nakupovala proudové letouny, zněl požadavek na vývoj lehkého vrtulového letounu určeného k útokům na pozemní cíle a letecký průzkum. Zkušenosti totiž jasně ukazovaly, že k výše uvedeným činnostem nejsou za všech okolností zapotřebí proudové stíhací letouny s vysokou náročností na provoz a údržbu.
Američané tak i přes ztráty nasazovaly tyto letouny ve Vietnamu, kde měly za úkol narušovat zásobování nepřítele a podporovat jednotky námořní pěchoty. Nakonec se Bronco ujal v celé řadě zemí zejména pro účely boje proti povstalcům nebo pašerákům drog.
Perspektivní vrtulové bitevníky
Obliba lehkých vrtulových letounů v současném světě roste. Řada zemí si prostě nemůže dovolit provozovat jen proudové letouny, nehledě na zbytečnost takového řešení. Vrtulové letouny jsou i přes menší výkony schopné velice efektivně s ohledem na vložené prostředky plnit celou řadu úkolů.
Foto: Super Tucano v hale výrobce s podvěsnými přídavnými nádržemi / Embraer
Jsou tak ideálním řešením pro země, které hledají letouny schopné útoků na pozemní cíle, blízkou podporu pozemních vojsk a vzdušný průzkum. Výborně se tak hodí právě proti zmiňovaným povstalcům, pašerákům drog ale i méně vyspělým armádám. Jediným omezení tak logicky zůstává možnost nasazení do místa s nižší intenzitou boje v případě vyspělejšího protivníka.
Poslední konflikty navíc ukazují, jaké problémy mohou mít letectva s udržením proudových letounů v bojeschopném stavu. Jejich počet je často poměrně nízký a při zvýšení intenzity bojů jsou nálety na jeden letoun příliš velké, což vyžaduje adekvátní údržbu, případně dokonce výměnu některých dílů.
To je však v době války velmi komplikované stejně jako zajištění bezpečných vzletových drah s požadovaným vybavením. Oproti tomu menší vrtulové letouny jsou mnohem vhodnější k provozování například jen ze silnic nebo z polních letišť a zároveň jejich udržení v bojeschopném stavu je snazší, rychlejší a levnější.
A-29 Super Tucano tak rozhodně patří mezi typy, které mají v současném světě budoucnost.
Zdroj: Embraer
Související články
Vrtulová letadla se do důchodu nechystají
Ač se to možná nezdá, vrtulová bitevní letadla mají oproti proudovým strojům mnoho výhod, které ...
-
17.10.2011
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Renesance bitevních vrtulových letadel
Tak tohle je opravdu zajímavá zpráva. Několik evropských zemí NATO vážně uvažuje o pořízení ...
-
13.11.2011
-
1 komentářů
-
Jan Grohmann
A-29 Super Tucano - bitevní vrtulový letoun pro US Air Force
Ve Spojených státech pravě skončil program LAAR (Light Attack and Armed Reconnaissance), který měl ...
-
02.01.2012
-
3 komentářů
-
Jan Grohmann
Bezpilotní dopravní vrtulník K-MAX v Afghánistánu
Pamatujete si náš článek „Revoluce v zásobování vojáků na bojišti“, kde jsme představili bezpilotní ...
-
28.07.2012
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Indonézia chce kúpiť MV-22 Block C Osprey:
https://www.dsca.mil/major-arm...Indonézia chce kúpiť MV-22 Block C Osprey:
https://www.dsca.mil/major-arm...CerVus: Nevím jakou má L-159 konstrukci, ale předchůdce L-39 se docela osvědčuje při bojích v Sýrii a zatím jsem nečetl že by se povstalcům nějaký Albatros povedlo sestřelit a to ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus: Nevím jakou má L-159 konstrukci, ale předchůdce L-39 se docela osvědčuje při bojích v Sýrii a zatím jsem nečetl že by se povstalcům nějaký Albatros povedlo sestřelit a to jsou povstalci vybaveny puškami, lehkými a težkými kulomety a dokonce i protiletadlovými kanóny ráže 23 mm.Skrýt celý příspěvek
Kdysi jsem někde četl, že l-159 má strašně křehkou konstrukci a téměř žádnou ochranu proti ručním zbraním, takže se ani nehodí do role kterou bude ST zastávat.
Kdysi jsem někde četl, že l-159 má strašně křehkou konstrukci a téměř žádnou ochranu proti ručním zbraním, takže se ani nehodí do role kterou bude ST zastávat.
Načítám diskuzi...