Indonésie obdržela první Super Tucana

Super Tucano
Foto: Super Tucano v brazilských barvách / Brazilské vzdušné síly

Indonéské vzdušné síly obdržely počátkem tohoto měsíce první z šestnácti objednaných lehkých bitevních letounů A-29 Super Tucano od brazilského výrobce Embraer. Nahradit mají již notně zastaralé americké letouny OV-10 Bronco vyvinuté původně pro boj s povstalci.

Super Tucana pro Indonésii

Indonésie v roce 2011 objednala původně jen osm letounů. Stejný počet však navíc přiobjednala tento rok, celkem má tedy obdržet šestnáct letounů včetně simulátoru.

Připomeňme, že A-29 Super Tucano je lehký bitevní vrtulový letoun, respektive cvičný bitevní letoun. Může útočit na pozemní cíle, poskytovat blízkou podporu pozemním vojskům (zkráceně z angličtiny CAS) nebo provádět vzdušný průzkum v konfliktech s nižší intenzitou boje. Pro výzbroj je přitom připraveno pod křídly tři nebo pět pylonů, takže není problém zavěsit přídavné nádrže společně s další municí.

Náhrada za stařičké OV-10 Bronco

Super Tucano má v indonéském letectvu v podstatě nahradit notně zastaralé americké letouny OV-10 Bronco, jež byly vyvinuty již v 60. letech pro boj s povstalci. V Indonésii však byly uzemněny v polovině roku 2007 po smrtelné havárii tohoto typu.

Bronco

Foto: OV-10 Bronco útoční na pozemní cíl, ilustrativní foto / US Air Force

OV-10 Bronco byl ve své době poměrně unikátním. V době, kdy letectva nakupovala proudové letouny, zněl požadavek na vývoj lehkého vrtulového letounu určeného k útokům na pozemní cíle a letecký průzkum. Zkušenosti totiž jasně ukazovaly, že k výše uvedeným činnostem nejsou za všech okolností zapotřebí proudové stíhací letouny s vysokou náročností na provoz a údržbu.

Američané tak i přes ztráty nasazovaly tyto letouny ve Vietnamu, kde měly za úkol narušovat zásobování nepřítele a podporovat jednotky námořní pěchoty. Nakonec se Bronco ujal v celé řadě zemí zejména pro účely boje proti povstalcům nebo pašerákům drog.

Perspektivní vrtulové bitevníky

Obliba lehkých vrtulových letounů v současném světě roste. Řada zemí si prostě nemůže dovolit provozovat jen proudové letouny, nehledě na zbytečnost takového řešení. Vrtulové letouny jsou i přes menší výkony schopné velice efektivně s ohledem na vložené prostředky plnit celou řadu úkolů.

Super Tucano Foto: Super Tucano v hale výrobce s podvěsnými přídavnými nádržemi / Embraer

Jsou tak ideálním řešením pro země, které hledají letouny schopné útoků na pozemní cíle, blízkou podporu pozemních vojsk a vzdušný průzkum. Výborně se tak hodí právě proti zmiňovaným povstalcům, pašerákům drog ale i méně vyspělým armádám. Jediným omezení tak logicky zůstává možnost nasazení do místa s nižší intenzitou boje v případě vyspělejšího protivníka.

Poslední konflikty navíc ukazují, jaké problémy mohou mít letectva s udržením proudových letounů v bojeschopném stavu. Jejich počet je často poměrně nízký a při zvýšení intenzity bojů jsou nálety na jeden letoun příliš velké, což vyžaduje adekvátní údržbu, případně dokonce výměnu některých dílů.

To je však v době války velmi komplikované stejně jako zajištění bezpečných vzletových drah s požadovaným vybavením. Oproti tomu menší vrtulové letouny jsou mnohem vhodnější k provozování například jen ze silnic nebo z polních letišť a zároveň jejich udržení v bojeschopném stavu je snazší, rychlejší a levnější.

A-29 Super Tucano tak rozhodně patří mezi typy, které mají v současném světě budoucnost.

 

Zdroj: Embraer

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vrtulová letadla se do důchodu nechystají

Ač se to možná nezdá, vrtulová bitevní letadla mají oproti proudovým strojům mnoho výhod, které ...

Renesance bitevních vrtulových letadel

Tak tohle je opravdu zajímavá zpráva. Několik evropských zemí NATO vážně uvažuje o pořízení ...

A-29 Super Tucano - bitevní vrtulový letoun pro US Air Force

Ve Spojených státech pravě skončil program LAAR (Light Attack and Armed Reconnaissance), který měl ...

Bezpilotní dopravní vrtulník K-MAX v Afghánistánu

Pamatujete si náš článek „Revoluce v zásobování vojáků na bojišti“, kde jsme představili bezpilotní ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Padouch
    19:53 18.08.2012

    CerVus: Nevím jakou má L-159 konstrukci, ale předchůdce L-39 se docela osvědčuje při bojích v Sýrii a zatím jsem nečetl že by se povstalcům nějaký Albatros povedlo sestřelit a to jsou povstalci vybaveny puškami, lehkými a težkými kulomety a dokonce i protiletadlovými kanóny ráže 23 mm.

  • CerVus
    17:33 18.08.2012

    Kdysi jsem někde četl, že l-159 má strašně křehkou konstrukci a téměř žádnou ochranu proti ručním zbraním, takže se ani nehodí do role kterou bude ST zastávat.

  • Petr.P.
    15:30 18.08.2012

    Nevíte náhodou kolik stojí letová hodina u turbovrtulového letadla a L-159 ?