Inspirace pro AČR: Minomety a rakety pro lehkou brigádu

Minomet Spear Mk2 na vozidle Sand Cat. / Elbit Systems

Ministerstvo obrany ČR plánuje výstavbu třetí bojové brigády. Jedním ze zvažovaných konceptů je výstavba superlehké brigády na lehkých terénních autech a nákladních automobilech 4x4. Současné technologie umožňují lehkou brigádu vybavit zbraněmi pro vedení boje mimo přímou viditelnost. 

Superlehká brigáda díky použití lehkých kolových vozidel je velice mobilní, schopná rychle aktivace a přesunu na dlouhé vzdálenosti. Díky použití lehkých vozidel je logistická a personální stopa brigády velmi nízká. Brigáda dokáže s vlastními zásobami paliva, munice a náhradních dílů působit v místě nasazení bez podpory dalších logistických jednotek až několik týdnů.

Problém je samozřejmě balistická ochrana a výzbroj. V případě střetu s dobře vybaveným protivníkem se jednotky superlehké brigády musí ideálně vyhýbat přímému střetu a vést boj mimo přímou viditelnost. Ideálním prostředkem pro vedení boje mimo přímou viditelnost jsou minomety nebo taktické rakety.

Pro lehká terénní vozidla lze využít nový izraelský minometný systém Spear Mk2 od firmy Elbit Systems - druhou generaci lehkých minometů Spear. Díky nízkému zpětnému rázu lze minomet Spear Mk2 (stejně jako Spear) umístit na lehké kolové platformy, jako jsou vozidla kategorie Humvee (HMMWV). Elbit Systems Spear Mk2 umístil například na korbu vozidla Sand Cat, což je opanceřovaná verze civilního Ford F-Serie.

Systém řízení palby Spear Mk2 je plně automatizovaný - minomet dokáže vést přesnou palbu bez externích referenčních bodů nebo údajů od předsunutých dělostřeleckých návodčích nebo dalších podpůrných jednotek. Minomet lze začlenit do nejrůznějších systémů řízení bojové činnosti BMS (Battlefield Management System).

Obsluha díky pokročilému systému řízení palby zadává pouze elektronicky pozice cíle a hlaveň minometu se automaticky natočí do správného náměru a odměru. V případě poruchy lze minomet ovládat manuálně.

Od zastavení vozidla k zahájení palby neuběhne více než 60 sekund, stejně dlouhá doba uběhne od opuštění palebné pozice. Minomet dokáže vystřelit 15 min během jedné minuty a posádku tvoří dva nebo tři vojáci. Střední kruhová odchylka (CEP) v cíli s použitím "hloupých" min je 30 m.

Při použití americké GPS naváděné munice M395 PGMM (Precision Guided Mortar Munition) je CEP v cíli pouze 10 m při dostřelu 8 km. V blízké budoucnosti půjde použit i laserem/GPS naváděné americké miny HEGM (High Explosive Guided Mortar) s dostřelem 15 km a CEP pouhý 1 m.

Použití minometné munice s koncovým navedením však omezuje cena, která je více než 20x větší než cena klasické tříštivo-trhavé miny. Například jeden kit M395 stojí 10 000 dolarů. Připomeňme, že munice ráže 120 mm dokáže smrtelně zranit stojícího člověka na vzdálenost až 30 m

Raketomet C-Lynx na korbě Humvee. / IMI Systems

Vozidla superlehké brigády lze také osadit ultralehkým raketovým systémem C-Lynx (IMI Systems), který lze opět umístit na vozidla kategorie Humvee.

C-Lynx je postaven kolem taktických raket ACCULAR 12 ráže 122 mm. Rakety dokáží do vzdálenosti 35 km doručit bojovou hlavici o hmotnosti 20 kg. Střední odchylka v cíli je 10 m a raketu lze osadit průbojnou nebo tříštivo-trhavou hlavicí. C-Lynx pojme až osm raket ACCULAR 12. Navádění raket zajišťuje satelitní systém GPS nebo GLONASS.

Původně Izraelci vyvinuli C-Lynx pro jednotky speciálních sil, které operují v oblastech bez přítomnosti vlastní dělostřelecké nebo letecké podpory.

“Od klientů jsme zjistili, že existuje zájem vybavit malé elitní síly, které manévrují v hloubce nepřátelského území a které se do misí často přepravují letecky,” komentuje důvod vývoje raketometu C-Lynx brigádní generál v záloze Eli Raiter, ředitel divize palebné podpory v IMI Systems.

“Použitím raket ACCULAR 12 získáte stejnou přesnost jako větší rakety, a i když je hlavice menší, je stále velmi silná. Můžete udeřit a zničit cíle, výhodou je, že odpalovací vozidlo je přímo na místě s bojujícími silami. Může se dostat tam, kam dělostřelecké systémy nemohou,” dodal Raiter.

Zdroj: Israel Defense; Israel Defense

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rusko pokračuje v přezbrojování na tanky T-72B3

Ruská armáda pokračuje v přijímání modernizovaných tanků T-72B3. Ruské jednotky v oblasti Rostov u ...

Bojová vozidla LAV-25 pro americké výsadkové jednotky

Americká 82. výsadková divize (82nd Airborne Division) provede vůbec poprvé vzdušný výsadek bojových ...

Moderní turecká bojová vozidla. Projeví Armáda ČR zájem?

Největší turecká zbrojovka ASELAN představila na výstavě IDEF 2017 (International Defence Industry ...

IDET 2017 představí novinky z obranné a bezpečnostní techniky

Nejmodernější bojové vozidlo pěchoty na světě CV90, nová ochranná a služební pistole z České ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Marcus
    22:48 30.05.2017

    tomas.kotnour Papírově to sice vypadá celkem použitelně, ale papírově a praxe se často velice rozchází. Problém u takto rozdělených útvarů je jednak jejich secvičování jejich ...Zobrazit celý příspěvek

    tomas.kotnour

    Papírově to sice vypadá celkem použitelně, ale papírově a praxe se často velice rozchází. Problém u takto rozdělených útvarů je jednak jejich secvičování jejich vzájemné spolupráce a potom jejich následné přičleňování kdyby k něčemu opravdu došlo. Představme si že dojde k opravdové krizi na východě a je potřeba tam vyslat jako pomoc 7.mbr. Úplně vidím jak se začne řešit co všechno jí přidělíme, co ne co budeme potřebovat doma, co si necháme v záloze a co ne. Jak se bude muset rozjet kolotoč komunikace mezi veliteli do té doby samostatných útvarů jak se přesunou, čím, kdy, kolik čeho je potřeba, jak se sejdou, jak bude vypadat zajištění, atd... Noční můra. Něco jiného je když tato útvary jsou pevnou součástí brigády a jejich útvary a velitelé jsou prostě jedno "tělo" už z mírového provozu.
    Bylo vždy zvykem že brigáda jako taková tyto druhy zbraní i kdyby na úrovni oddílů měla.
    7. mechanizovaná brigáda v roce 1999. Přímo v Kroměříži byly vedle velitelství brigády umístěny její 7. průzkumný prapor, 7. spojovací prapor, 7. zdravotnický oddíl a 7. prapor zabezpečení. Brigádu dále tvořily čtyři mechanizované prapory (71., 72., 73., 74.), dislokované v Přáslavicích a Hranicích. V Hranické posádce se dále nacházely 76. dělostřelecký oddíl, 7. protiletadlový oddíl a 7. protitankový prapor. A konečně, v Lipníku nad Bečvou sídlil 7. ženijní prapor. Všechny tyto útvary tehdy tvořily 7. mechanizovanou brigádu.Skrýt celý příspěvek

  • tomas.kotnour
    22:12 30.05.2017

    Marcus: Musíte rozlišovat brigádu a brigádní úkolové uskupení, 71. mpr., 72. mpr, 73. tp, 74. lmopr., 132. dělostřelecký oddíl, 153. ženijní prapor, 312. prapor radiační, chemické ...Zobrazit celý příspěvek

    Marcus: Musíte rozlišovat brigádu a brigádní úkolové uskupení, 71. mpr., 72. mpr, 73. tp, 74. lmopr., 132. dělostřelecký oddíl, 153. ženijní prapor, 312. prapor radiační, chemické a biologické ochrany, 143. zásobovací prapor, 7. polní nemocnice a půlka z 251. a 251. protiletadlového raketového oddílu už vypadá papírově celkem použitelně. To, že to není sepsáno přímo pod 7. mbr., je jenom věc organizace.Skrýt celý příspěvek

  • Marcus
    21:21 30.05.2017

    Přesně jak píše Gorn. Základním problémem našich brigád (a je jedno jestli dvou nebo tří) je to že jsou prakticky vykastrované! Koukněte na 7. mechanizovanou brigádu. Vždyť kde ...Zobrazit celý příspěvek

    Přesně jak píše Gorn. Základním problémem našich brigád (a je jedno jestli dvou nebo tří) je to že jsou prakticky vykastrované! Koukněte na 7. mechanizovanou brigádu. Vždyť kde jsou dělostřelecké, protitankové, protiletadlové, zdravotnické, průzkumné, žejní a zabezpečovací jednotky? Všechny bez náhrady zrušeny v roce 1999! Tohle nejsou plnohodnotné brigády, to jsou torza!Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:38 30.05.2017

    Jirosi není to 9/3, ale podle verze i 9/5(6)

    Jirosi není to 9/3, ale podle verze i 9/5(6)

  • Cenzor
    20:01 30.05.2017

    "Lehká brigáda" by jistě ocenila třeba i toto:

    http://www.bvv.cz/idet/idet-20...

    "Lehká brigáda" by jistě ocenila třeba i toto:

    http://www.bvv.cz/idet/idet-20...

  • KOLT
    18:00 30.05.2017

    Pánové, já psal "do jisté míry logické" ;-) Rozhodně logičtější než ho cpát do nějaké lehké brigády. Mmchd, podobné jednotky jsou pod velitelstvími speciálních sil vcelku běžně, ...Zobrazit celý příspěvek

    Pánové, já psal "do jisté míry logické" ;-) Rozhodně logičtější než ho cpát do nějaké lehké brigády. Mmchd, podobné jednotky jsou pod velitelstvími speciálních sil vcelku běžně, takže úplná blbost to nebude. A s průzkumem je to složitější, protože průzkumné jednotky mají i brigády samotné (a také prapory!), čili 102. je stejnak určen krom ad hoc přidělení ÚU i k práci pro VPS či přímo GŠ. Čili to není "jen" podpůrný prostředek, má i svoje vlastní určení, které je na hranici strategického.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    17:16 30.05.2017

    Btw - když už jsme u lehké brigády, v PL běží výběr nového terénního automobilu, který má nahradit již letité Honkery a favoritem je Ford Ranger montovaný v PL v PGZ. - ...Zobrazit celý příspěvek

    Btw - když už jsme u lehké brigády, v PL běží výběr nového terénního automobilu, který má nahradit již letité Honkery a favoritem je Ford Ranger montovaný v PL v PGZ. - http://www.defence24.pl/603073... Skrýt celý příspěvek

  • Gorn
    16:50 30.05.2017

    koukám že píšu dost pomalu :D

    koukám že píšu dost pomalu :D

  • Gorn
    16:49 30.05.2017

    KOLT: podřízení 102. pzpr Ředitelství speciálních sil (nikoliv Velitelství) by bylo logické? Vždyť je to skoro stejná pitomost jako zařazení k bojovým silám pod nějakou brgádu. ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: podřízení 102. pzpr Ředitelství speciálních sil (nikoliv Velitelství) by bylo logické? Vždyť je to skoro stejná pitomost jako zařazení k bojovým silám pod nějakou brgádu. Uvědomte si už konečně že 102. není speciální jednotka, je to podpůrná jednotka, tzn. jejich primárním účelem je doplnit bojové útvary jelikož ty v podstatě vlastní průzkum nemají (ano průzkum se na praporech cvičí a více či méně lidí tam má určité schopnosti, ale primárně to jsou pořád výsadkáři/pancéřovníci atd. z toho na brigádě průzkumnou rotu nevykouzlí)Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    16:41 30.05.2017

    Kolt Začlenit 102. prapor do nějakého vyššího útvaru speciálních sil je skoro stejný nesmysl jako jeho začlenění do uvažované 3. brigády. Ten prapor má jediný účel, vyčleňovat ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt
    Začlenit 102. prapor do nějakého vyššího útvaru speciálních sil je skoro stejný nesmysl jako jeho začlenění do uvažované 3. brigády. Ten prapor má jediný účel, vyčleňovat průzkumné kapacity pro bojové útvary AČR, rozhodně to není ani jednotka speciálních sil a ani bojový útvar. Už jeho složení je velmi netypické, má rotu hloubkového průzkumu, dvě průzkumné roty (jednu s LR 130, druhou s IVECO LOV), rotu Humint (opět s LR) a pak ještě rotu bezpilotních prostředků.
    Chápu, že někoho může svádět fakt, že min. část výcviku se podobá speciálním silám, ale účel je prostě jiný.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    15:47 30.05.2017

    Než se přišlo s 3. brigádou, zvažovalo se zřízení Velitelství speciálních operací (což se i udělalo) a přeřazení 43. vpr a 102. prpr pod něj. Z toho nakonec sešlo, ačkoliv by to do ...Zobrazit celý příspěvek

    Než se přišlo s 3. brigádou, zvažovalo se zřízení Velitelství speciálních operací (což se i udělalo) a přeřazení 43. vpr a 102. prpr pod něj. Z toho nakonec sešlo, ačkoliv by to do jisté míry bylo logické řešení. Místo toho se udělalo ÚPSO, což naopak za logické nepovažuji. Každopádně souhlasím s Maximem v tom, že prioritou by mělo být uvedení stávajících jednotek do "provozuschopného" stavu, tj. naplnění potřebným personálem a materiálem.Skrýt celý příspěvek

  • Gorn
    12:32 30.05.2017

    add nová brigáda. Tohle téma se opakovaně objevuje, ale opakovaně nikdo není schopný uvést žádné zdroje ani smysluplné základní informace. Co teď pánové? Jan Grohmann? Jinak ...Zobrazit celý příspěvek

    add nová brigáda. Tohle téma se opakovaně objevuje, ale opakovaně nikdo není schopný uvést žádné zdroje ani smysluplné základní informace. Co teď pánové? Jan Grohmann?
    Jinak souhlasím s tím že verze 1 z předložených 2 je asi pravděpodobnější. Ovšem zde je asi dobré si uvědomit původní dvě brigády už jsou vyrabované na úroveň pluků. PVO skoro nula (kanóny/kulomety), dělostřelectvo minimální (nejlepší co mají jsou zastaralé 120mm minomety), logistika vyrabovaná ve prospěch 14. pluku (sem zvědavej jestli si Jince logistiku udrží). Takže je vlastně otázka jaký smysl má součastná struktura...Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    11:48 30.05.2017

    PavolR Také mě to napadlo. Přitom AČR má co se štábů týče úplně jiný problém, nezkušenost štábů a velitelů s řízením větších jednotek. Žádný ze současných českých štábů a generálů ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolR
    Také mě to napadlo. Přitom AČR má co se štábů týče úplně jiný problém, nezkušenost štábů a velitelů s řízením větších jednotek. Žádný ze současných českých štábů a generálů neřídil nikdy nic většího než je BÚU na bázi 4praporové brigády. Nedovedu si představit co by se dělo v případě potřeby postavit válečnou armádu a jít s ní do pole. Podle mě by to dopadlo stejně jako v SSSR pře válkou kdy Stalin nechal vystřílet většinu vysokých důstojníků a na jejich místa jmenoval mladé, ale totálně nezkušené. Plukům pak veleli na rychlo povýšení plukovníci se zkušeností velitele roty či praporu, divizi velitelé pluků či praporů atd. Výsledkem byla katastrofa.Tím, že současné brigády ještě zmenšíme, ten problém rozhodně nevyřešíme, spíše ho ještě prohloubíme.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    11:25 30.05.2017

    Nesher:
    Obe varianty mi pripadajú iba ako snaha o vytvorenie nových pozícií pre štábnych dôstojníkov..

    Nesher:
    Obe varianty mi pripadajú iba ako snaha o vytvorenie nových pozícií pre štábnych dôstojníkov..

  • Nesher
    11:16 30.05.2017

    JiriR Také mi to přišlo jako o fous logičtější, i když ve skutečnosti žádná 3 brigáda nevznikne, místo 8 bojových praporů jich budeme mít 9. To nejsou 3 standardní brigády ani ...Zobrazit celý příspěvek

    JiriR
    Také mi to přišlo jako o fous logičtější, i když ve skutečnosti žádná 3 brigáda nevznikne, místo 8 bojových praporů jich budeme mít 9. To nejsou 3 standardní brigády ani náhodou. Prostě budeme mít (pokud je to pravda) 3 slabé pluky.Skrýt celý příspěvek

  • JiriR
    10:44 30.05.2017

    Rozhodně verze 1). 102. je součástí 53. pluku, který kromě elektronického průzkumu a boje využívá i „fyzický“ průzkum pomocí 102.. Speciální síly, tak tam je to rozšíření celkem ...Zobrazit celý příspěvek

    Rozhodně verze 1). 102. je součástí 53. pluku, který kromě elektronického průzkumu a boje využívá i „fyzický“ průzkum pomocí 102.. Speciální síly, tak tam je to rozšíření celkem jasné (UPSO, letecký obřad, psychologický boj). I když logické a logistické uspořádání by bylo zařadit 102. z Prostějova do budoucí „6. speciální brigády“, potom by se ale musel řešit výpadek 102. pro 53. pluk. Problém ale je, že pro armádu velikosti AČR by takový speciální útvar byl moc velký…nebyly by pro ni úkoly. Cílem toho rozšíření u 601. je zajistit samostatnost a relativní komplexnost pro zvažované operace. Pokud bylo u další zvažované brigády použito slovo "speciální", bylo to IMHO ve smyslu určité specializace této lehké brigády.Skrýt celý příspěvek

  • petres
    10:39 30.05.2017

    Nesher stejné dvě varianty jsem slyšel i já a také jsem z toho rozpačitý. Třetí brigáda je samozřejmě běh na dlouhou trať (odhaduji cca 7 - 8 let do plné bojové nasaditelnosti), ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher
    stejné dvě varianty jsem slyšel i já a také jsem z toho rozpačitý. Třetí brigáda je samozřejmě běh na dlouhou trať (odhaduji cca 7 - 8 let do plné bojové nasaditelnosti), ale již nyní bych očekával, že mimo Rakovníka se bude připravovat vznik cca 2 dalších praporů (zajištění kasáren, aby po tom, co budou současné 2 brigády na plném stavu, se mohly začít doplňovat ony další prapory), protože při současném stavu praporů my to moc smysl nedává.

    Zajímavá nástavba na (Plasan) Sand Cat je Spike NLOS viz např. zde:
    https://defense-studies.blogsp... Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    09:49 30.05.2017

    Mě teda nepřijde vůbec divné plánovat stavbu nové vyšší jednotky, i když chybí lidi nebo chybí výbava jiných jednotek. To je prostě standardní postup, že se věci dělají paralelně, ...Zobrazit celý příspěvek

    Mě teda nepřijde vůbec divné plánovat stavbu nové vyšší jednotky, i když chybí lidi nebo chybí výbava jiných jednotek. To je prostě standardní postup, že se věci dělají paralelně, kromě toho výstavba třetí brigády není otázka dne, je to budoucí plán. To by se jinak mohlo na všechno čekat do nekonečna, protože stále bude někde něco chybět. Armáda bude mít problém utratit ty 2% HDP, když má dnes problém s 1%.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    09:40 30.05.2017

    Chci se zeptat zda někdo nemá nějaké přesnější informace ohledně té zvažované super lehké brigády. Osobně jsem slyšel o dvou konceptech a z mého hlediska je jeden podivnější než ...Zobrazit celý příspěvek

    Chci se zeptat zda někdo nemá nějaké přesnější informace ohledně té zvažované super lehké brigády. Osobně jsem slyšel o dvou konceptech a z mého hlediska je jeden podivnější než druhý:
    1) Brigáda vznikne na bázi současných lehkých praporů (43 vpr., 44. lmpr. a 74. lmpr.) přičemž motorizované prapory (44 a 74) budou stávajícím brigádám odebrány bez náhrady, tedy budou degradovány na úroveň pluku a 43. vpr. bude nahrazen nově budovaným praporem v Rakovníku. Tedy výsledkem budou 3 brigády (ve skutečnosti pluky) přičemž počet bojových praporů se zvýší o jeden.
    2) Brigáda vznikne na bázi 43. vpr, který bude u 4. brigády nahrazen nově budovaným praporem v Rakovníku a dále bude začleněn 102. prp. a obě jednotky speciálních sil. Tohle mi přijde ještě podivnější nápad než varianta 1. V reálu by to znamenalo, že brigáda bude fungovat jen na papíře (vytvoří se nový štáb), ale jako celek nebude nasaditelná. V případě většího konfliktu bude 102. prapor (jako jediný průzkumný útvar) rozdělen mezi obě stávající brigády, speciální síly (jako strategický prvek) přejdou pod pod hlavní štáb či zpravodajce a zbyl by jen 43. prapor.Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    09:24 30.05.2017

    To Marcus: Souhlas, tyto nápady přesně demonstrují odtrženost od reality některých lidí na MO a GŠ. Staví se tu "vzdušné zámky" o další superlehké brigádě postavené z profesionálů, ...Zobrazit celý příspěvek

    To Marcus: Souhlas, tyto nápady přesně demonstrují odtrženost od reality některých lidí na MO a GŠ. Staví se tu "vzdušné zámky" o další superlehké brigádě postavené z profesionálů, když není dostatek kvalitních lidí, aby naplnili současné tabulkové stavy.

    Když není dostatek kvalitních vojáků - profesionálů, tak je logické, že by měla být snaha vytěžit maximum ze stávajících jednotek jejich efektivní saturací moderní výzbrojí, technikou a vybavením. K ideálu máme bohužel zatím dost daleko.

    Dokázal bych si představit, že jednou by takováto superlehká brigáda mohla vzniknout, ale měla by být postavená z významné části na AZ, ale to už jsme zase u otázky zásadní změny současného konceptu AZ :-))).Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 4