Inspirace pro AČR: Minomety a rakety pro lehkou brigádu

Minomet Spear Mk2 na vozidle Sand Cat. / Elbit Systems

Ministerstvo obrany ČR plánuje výstavbu třetí bojové brigády. Jedním ze zvažovaných konceptů je výstavba superlehké brigády na lehkých terénních autech a nákladních automobilech 4x4. Současné technologie umožňují lehkou brigádu vybavit zbraněmi pro vedení boje mimo přímou viditelnost. 

Superlehká brigáda díky použití lehkých kolových vozidel je velice mobilní, schopná rychle aktivace a přesunu na dlouhé vzdálenosti. Díky použití lehkých vozidel je logistická a personální stopa brigády velmi nízká. Brigáda dokáže s vlastními zásobami paliva, munice a náhradních dílů působit v místě nasazení bez podpory dalších logistických jednotek až několik týdnů.

Problém je samozřejmě balistická ochrana a výzbroj. V případě střetu s dobře vybaveným protivníkem se jednotky superlehké brigády musí ideálně vyhýbat přímému střetu a vést boj mimo přímou viditelnost. Ideálním prostředkem pro vedení boje mimo přímou viditelnost jsou minomety nebo taktické rakety.

Pro lehká terénní vozidla lze využít nový izraelský minometný systém Spear Mk2 od firmy Elbit Systems - druhou generaci lehkých minometů Spear. Díky nízkému zpětnému rázu lze minomet Spear Mk2 (stejně jako Spear) umístit na lehké kolové platformy, jako jsou vozidla kategorie Humvee (HMMWV). Elbit Systems Spear Mk2 umístil například na korbu vozidla Sand Cat, což je opanceřovaná verze civilního Ford F-Serie.

Systém řízení palby Spear Mk2 je plně automatizovaný - minomet dokáže vést přesnou palbu bez externích referenčních bodů nebo údajů od předsunutých dělostřeleckých návodčích nebo dalších podpůrných jednotek. Minomet lze začlenit do nejrůznějších systémů řízení bojové činnosti BMS (Battlefield Management System).

Obsluha díky pokročilému systému řízení palby zadává pouze elektronicky pozice cíle a hlaveň minometu se automaticky natočí do správného náměru a odměru. V případě poruchy lze minomet ovládat manuálně.

Od zastavení vozidla k zahájení palby neuběhne více než 60 sekund, stejně dlouhá doba uběhne od opuštění palebné pozice. Minomet dokáže vystřelit 15 min během jedné minuty a posádku tvoří dva nebo tři vojáci. Střední kruhová odchylka (CEP) v cíli s použitím "hloupých" min je 30 m.

Při použití americké GPS naváděné munice M395 PGMM (Precision Guided Mortar Munition) je CEP v cíli pouze 10 m při dostřelu 8 km. V blízké budoucnosti půjde použit i laserem/GPS naváděné americké miny HEGM (High Explosive Guided Mortar) s dostřelem 15 km a CEP pouhý 1 m.

Použití minometné munice s koncovým navedením však omezuje cena, která je více než 20x větší než cena klasické tříštivo-trhavé miny. Například jeden kit M395 stojí 10 000 dolarů. Připomeňme, že munice ráže 120 mm dokáže smrtelně zranit stojícího člověka na vzdálenost až 30 m

Raketomet C-Lynx na korbě Humvee. / IMI Systems

Vozidla superlehké brigády lze také osadit ultralehkým raketovým systémem C-Lynx (IMI Systems), který lze opět umístit na vozidla kategorie Humvee.

C-Lynx je postaven kolem taktických raket ACCULAR 12 ráže 122 mm. Rakety dokáží do vzdálenosti 35 km doručit bojovou hlavici o hmotnosti 20 kg. Střední odchylka v cíli je 10 m a raketu lze osadit průbojnou nebo tříštivo-trhavou hlavicí. C-Lynx pojme až osm raket ACCULAR 12. Navádění raket zajišťuje satelitní systém GPS nebo GLONASS.

Původně Izraelci vyvinuli C-Lynx pro jednotky speciálních sil, které operují v oblastech bez přítomnosti vlastní dělostřelecké nebo letecké podpory.

“Od klientů jsme zjistili, že existuje zájem vybavit malé elitní síly, které manévrují v hloubce nepřátelského území a které se do misí často přepravují letecky,” komentuje důvod vývoje raketometu C-Lynx brigádní generál v záloze Eli Raiter, ředitel divize palebné podpory v IMI Systems.

“Použitím raket ACCULAR 12 získáte stejnou přesnost jako větší rakety, a i když je hlavice menší, je stále velmi silná. Můžete udeřit a zničit cíle, výhodou je, že odpalovací vozidlo je přímo na místě s bojujícími silami. Může se dostat tam, kam dělostřelecké systémy nemohou,” dodal Raiter.

Zdroj: Israel Defense; Israel Defense

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rusko pokračuje v přezbrojování na tanky T-72B3

Ruská armáda pokračuje v přijímání modernizovaných tanků T-72B3. Ruské jednotky v oblasti Rostov u ...

Bojová vozidla LAV-25 pro americké výsadkové jednotky

Americká 82. výsadková divize (82nd Airborne Division) provede vůbec poprvé vzdušný výsadek bojových ...

Moderní turecká bojová vozidla. Projeví Armáda ČR zájem?

Největší turecká zbrojovka ASELAN představila na výstavě IDEF 2017 (International Defence Industry ...

IDET 2017 představí novinky z obranné a bezpečnostní techniky

Nejmodernější bojové vozidlo pěchoty na světě CV90, nová ochranná a služební pistole z České ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Marcus
    23:53 29.05.2017

    Nemá cenu dnes řešit superlehkou brigádu, když ty dvě současné jsou děravé jak cedník a chybí jim základní výstroj, vozidla i podpůrné prostředky. Pro info je to pěkné, ale my teď ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemá cenu dnes řešit superlehkou brigádu, když ty dvě současné jsou děravé jak cedník a chybí jim základní výstroj, vozidla i podpůrné prostředky. Pro info je to pěkné, ale my teď asi máme jiné starosti, ne?Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    23:25 29.05.2017

    Kolt: Tak javeliny pro 601 se tuším nedávno nakoupily. Teď ještě pro zbytek armády. :)
    No to se nestane.

    Kolt: Tak javeliny pro 601 se tuším nedávno nakoupily. Teď ještě pro zbytek armády. :)
    No to se nestane.

  • Rase
    23:07 29.05.2017

    Tatra sice představila vozidlo 4x4 T-KAT, což je v podstatě jenom izraelský Sand Cat, ale osobně bych byl radši spíš pro "robustnější" Ajban, ale nevím, jestli už není moc těžký na ...Zobrazit celý příspěvek

    Tatra sice představila vozidlo 4x4 T-KAT, což je v podstatě jenom izraelský Sand Cat, ale osobně bych byl radši spíš pro "robustnější" Ajban, ale nevím, jestli už není moc těžký na potřeby superlehké brigády. Radši bych byl, aby AČR dokoupila Pandury (minomety atd,), pořídila Titusy, zavedla nové BVP a koncepčně vybrala nová lehká a pancéřovaná auta. Superlahká brigáda počká, armáda je už teď lehká až dost (jak zde bylo poznamenáno)Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    22:01 29.05.2017

    dobre pouzitelne nekde na strednim vychode nebo v africe, kde jsou potiže se zásobováním..pripadně na uzemi zhroucených státu..par desítek aut, vybaveni minomety, ptřs, kulomety. ...Zobrazit celý příspěvek

    dobre pouzitelne nekde na strednim vychode nebo v africe, kde jsou potiže se zásobováním..pripadně na uzemi zhroucených státu..par desítek aut, vybaveni minomety, ptřs, kulomety. Něco takového ted funguje v Syrii i v Iráku..na podobném principu se ted přesouvaji i Američstí speciálove v Syrii, nebo zlatá divize v Iraku.. muzou se objevit kdekoli..s dobrým průzkumem ideální..

    U nás pro boj v zemích třetího světa..ale ne na úrovní brigády..stačilo by na urovni praporu...nevyslo by to ani nejak draho...par aut pridat jako nosiče dronů

    myslim ze tuhle funkci rychlého presunu a alespoň nejaké ochrany by zvládl dobře i titus..rychlost po rovných zpevnenych cestách bude jistě taky alespoň kolem 80 km/hSkrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    21:57 29.05.2017

    skelet: Jen nezapomínat že v 20t/8(pandur) a 9/3(JLVT). Což ve výsledku celkovou hmotnost posouvá trošku do jiné světla.

    skelet: Jen nezapomínat že v 20t/8(pandur) a 9/3(JLVT). Což ve výsledku celkovou hmotnost posouvá trošku do jiné světla.

  • skelet
    21:15 29.05.2017

    Protože ostatní jednotky začínají na 20tunách (Pandur), motají se okolo 40tun (BVP) a leckdy atakují 60tun (MBT). Pak je i JLTV se svými devíti tunami lehká bojová jednotka a LMV ...Zobrazit celý příspěvek

    Protože ostatní jednotky začínají na 20tunách (Pandur), motají se okolo 40tun (BVP) a leckdy atakují 60tun (MBT). Pak je i JLTV se svými devíti tunami lehká bojová jednotka a LMV se svými pěti tunami "superlehká"Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    20:49 29.05.2017

    KOLT: Lehké auto když se slušně pancéřuje stává se s toho těžké vozidlo. K čemu tedy vytvářet iluzi nutnosti vlastnit celé jednotky lehkých vozidel(když krom pár speciál kde to má ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: Lehké auto když se slušně pancéřuje stává se s toho těžké vozidlo. K čemu tedy vytvářet iluzi nutnosti vlastnit celé jednotky lehkých vozidel(když krom pár speciál kde to má význam) budou jezdit do boje v úplně jiné variantě ?Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    20:48 29.05.2017

    Luky, nejste sám, koho to zmátlo ;-)

    Luky, nejste sám, koho to zmátlo ;-)

  • KOLT
    20:47 29.05.2017

    Zbraně jsou to rozhodně zajímavé a v případě skutečného zřízení lehké brigády by nebyly od věci. Nicméně já bych byl nejradši, kdyby byla veškerá pěchota co nejdříve a co nejvíce ...Zobrazit celý příspěvek

    Zbraně jsou to rozhodně zajímavé a v případě skutečného zřízení lehké brigády by nebyly od věci. Nicméně já bych byl nejradši, kdyby byla veškerá pěchota co nejdříve a co nejvíce penetrována lehkými PTŘS, MANPADS a moderními pancéřovkami. Tedy Javelin pro speciály, Spike pro zbytek jako PTŘS, CS jako pancéřovka je asi bez debaty. Jaké MANPADS, to nevím, do toho moc nevidím. Speciálům by asi i na tohle stačily Javeliny, helikoptéry to sundat (nepletu-li se) umí, po ničem jiném asi střílet nebudou. Pro ostatní bych asi volil něco lehkého, z ramene odpalovaného (Grom, Stinger...) doplněného RBS-70NG na vozidlech zařazeného do struktury útvarů (nejlépe praporů), tedy ne v samostatném pluku. Celé by to stálo pár miliard (tak dvě vratky do rozpočtu...), přičemž by to zásadně zvýšilo schopnosti AČR jak expediční, tak teritoriální obrany.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    20:31 29.05.2017

    I poměrně malé auto lze slušně pancéřovat (JLTV ap.), minimálně v konfliktech nižší intenzity to bude pro většinu situací postačovat (s aktivním obranným systémem to může být ...Zobrazit celý příspěvek

    I poměrně malé auto lze slušně pancéřovat (JLTV ap.), minimálně v konfliktech nižší intenzity to bude pro většinu situací postačovat (s aktivním obranným systémem to může být docela slušně chráněné proti čemukoliv, co by po nich střílel kdokoliv z ručníkářů ap.).

    Mmchd, Astán je, co se IED týče, poměrně specifický. V mnoha případech nemáte díky horskému terénu možnost jet nikudy jinudy než jednou cestou. Proto tam jsou IED tak obávané a účinné. Naproti tomu v rozvolněnější krajině (včetně té naší), je cest téměř vždy několik. Při správné taktice – střídání cest při patrolách, nevyužívání nejpravděpodobnějších cest ap. – máte slušnou šanci se IED vyhnout. Navíc, jak jsem psal výše, i lehké auto lze dnes obstojně opancéřovat, pro IED to platí dvojnásob.Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    20:28 29.05.2017

    Vzhledem k tomu, že téměř celá AČR je lehká. Působí na mne prohlášení o super lehké brigádě jako fetiš jménem smart defence na Švejkův způsob tj.týlové zabezpečení a bojové ...Zobrazit celý příspěvek

    Vzhledem k tomu, že téměř celá AČR je lehká. Působí na mne prohlášení o super lehké brigádě jako fetiš jménem smart defence na Švejkův způsob tj.týlové zabezpečení a bojové jednotky ať dodá někdo jiný....Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    20:14 29.05.2017

    Co je to ARC? "A čo takto obranné boje v mestských aglomeráciách - vysoká mobilita by umožnila prečíslovať protivníka na jednotlivých úsekoch." No ja nevim, ale poslat takhle ...Zobrazit celý příspěvek

    Co je to ARC?

    "A čo takto obranné boje v mestských aglomeráciách - vysoká mobilita by umožnila prečíslovať protivníka na jednotlivých úsekoch."
    No ja nevim, ale poslat takhle slabe chranenou jednotku do mesta, kde na ne muzou strilet z ukrytu ze vsech stran a diky vysokym budovam prijdou o vyhodu tech propagovanych zbrani pouzitelnych mimo primou viditelnost? Navic, ACR ma uz takhle malo lidi pro soucasne utvary, takze poslat je nekam bez poradne porce pancerovani mi neprijde uplne idealni.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    19:42 29.05.2017

    máte pravdu a já jsem nepozornej chytrolín...hrozně jsem v tom viděl zkratku

    máte pravdu a já jsem nepozornej chytrolín...hrozně jsem v tom viděl zkratku

  • PavolR
    18:56 29.05.2017

    Luky: na pár sekúnd to aj mňa zmiatlo, ale mínomet strieľa míny a nie rany ... ;-) Jirosi: Môže sa počítať aj s tým, že nechajú okolo seba prejsť frontové jednotky protivníka a ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: na pár sekúnd to aj mňa zmiatlo, ale mínomet strieľa míny a nie rany ... ;-)

    Jirosi: Môže sa počítať aj s tým, že nechajú okolo seba prejsť frontové jednotky protivníka a potom husársky udrú na jeho týl a zásobovanie...

    A čo takto obranné boje v mestských aglomeráciách - vysoká mobilita by umožnila prečíslovať protivníka na jednotlivých úsekoch.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    18:52 29.05.2017

    Luky: " Min" jako "Mina" do minometu. Jenže ti co jezdí do boje riskovat svoje životy volí jinak. Stačí se jen podívat jak vypadají vozidla z Irák/Afgh válek. Všechno místo ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: " Min" jako "Mina" do minometu.

    Jenže ti co jezdí do boje riskovat svoje životy volí jinak. Stačí se jen podívat jak vypadají vozidla z Irák/Afgh válek. Všechno místo odstrojených super mobilních vozidel, jsou vozidla ověšena extra pancířem a nižší mobilitou.Skrýt celý příspěvek

  • atmon90
    18:36 29.05.2017

    Česká superlehká brigáda by nemusela bejt špatná na platformách od Supercat HMT-400 Jackal a HMT-600. I Izraelsko-americkej Oshkosh Sandcat nebude španej.

    Česká superlehká brigáda by nemusela bejt špatná na platformách od Supercat HMT-400 Jackal a HMT-600. I Izraelsko-americkej Oshkosh Sandcat nebude španej.

  • Luky
    18:36 29.05.2017

    ...tak oni nemusí působit jen v týlu.

    "Minomet dokáže vystřelit 15 min během jedné minuty " tan je asi překlep (ran)

    ...tak oni nemusí působit jen v týlu.

    "Minomet dokáže vystřelit 15 min během jedné minuty " tan je asi překlep (ran)

  • Jirosi
    18:23 29.05.2017

    “Od klientů jsme zjistili, že existuje zájem vybavit malé elitní síly, které manévrují v hloubce nepřátelského území a které se do misí často přepravují letecky,” Tedy nikoliv ...Zobrazit celý příspěvek

    “Od klientů jsme zjistili, že existuje zájem vybavit malé elitní síly, které manévrují v hloubce nepřátelského území a které se do misí často přepravují letecky,”

    Tedy nikoliv na frontě ale za frontou jako záškodnici. Případně letecky přepravitelné. A teď otázka do pranice jaké jsou letecké kapacity pro přepravu takové brigády v rámci ARC, případně važně chceme zbraně k působení v týlu nepřítele ? Když nemáme zbraně na frontu ?Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    16:46 29.05.2017

    Ušetřené peníze za bitevní vrtulníky a MBT využít k opravdovému dozbrojení ostatních jednotek. Mi nikdo nevymluví, že to dává větší smysl než nákup pár kusů něčeho jen na ukázky na ...Zobrazit celý příspěvek

    Ušetřené peníze za bitevní vrtulníky a MBT využít k opravdovému dozbrojení ostatních jednotek. Mi nikdo nevymluví, že to dává větší smysl než nákup pár kusů něčeho jen na ukázky na Bahnách, Ciafu a Idetu.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 4