Írán se zajímá o ruské zbraně za miliardy dolarů

Foto: Indický T-90; ilustrační foto / Public Domain
Indický T-90; ilustrační foto / Public Domain 

Rusko před několika dny začalo posílat do Íránu první komponenty protileteckého a protiraketového systému dlouhého dosahu S-300. Poradce vojensko-průmyslové spolupráce Vladimir Kozin z ruské kanceláře prezidenta Vladimíra Putina uvedl, že Írán projevuje zájem o celou řadu ruských zbraní. V současné době se jedná například o dodávce ruských tanků T-90.

"Pokud budou všechny restrikce odstraněny a sankce zrušeny, můžeme nastartovat novou etapu vojensko-průmyslové spolupráce. Ostatně ta už se rozvíjí v oblastech, na něž se sankce nevztahují. Do budoucna očekáváme, že se budeme podílet na velkých projektech. Jde totiž o velkou zemi se značnými vojenskými silami, takže může jít o zakázky v hodnotě miliard," uvedl hlavní poradce Vladimir Kozin.

“Íránská strana se velmi zajímá o vojensko-technickou spolupráci. Zatím jsme podepsali kontrakt na dodávku systémů S-300. Zajímají se však o celou škálu našich zbraní, protože mají velkou armádu, ale kvůli sankcím nemohli v širším rozsahu modernizovat techniku v letectvu, námořnictvu a pozemním vojsku po dlouhý čas,” dodal Kozin.

Na zrušení sankci OSN se těší celá řada zemí světa. Írán je rostoucí trh s 80 miliony potenciálních zákazníků. V roce 2013 íránský HDP (nominální) dosáhl výše 367 miliardy dolarů, což je na počet obvyatel žalostně málo. Například český HDP dosahuje výše 200 miliard dolarů a izraelský 300 miliard dolarů. 

Vzhledem k stále platným sankcím OSN Írán v roce 2014 exportoval zboží a služby pouze za 95 miliard dolarů, a to především do Číny, Turecka, Indie, Japonska a Jižní Koreje. Zpět importoval zboží a služby za 61 miliard dolarů, především ze Spojených Arabských Emirátů, Číny, Indie, Jižní Koreje a Turecka.

Očekává se, že po odstranění sankcí ekonomika Íránu výrazně poroste, stejně tak masivně export i import.

Íránské ministerstvo obrany mohlo v roce 2015 počítat s rozpočtem 10,2 miliardy dolarů, což představuje 2,6 % HDP. V ozbrojených složkách slouží 550 000 vojáků a civilních zaměstnanců.

V ruku v ruce s růstem íránské ekonomiky se očekává i nárůst vojenského rozpočtu, z čehož budou profitovat především ruské a v závěsu čínské firmy. Přitom íránské ministerstvo obrany plánuje velké investice do modernizace své zastaralé vojenské techniky.

"Stručně řečeno, potřebují všechno. Na obchody bude mít určitě vliv i závěr pětiletého embarga (OSN - pozn. red). Íránci mají zájem o systémy pro potlačení elektronických komunikací, bezpilotní letadla, průzkumná a komunikační zařízení, ale i nebojové systémy," uvedl Ruslan Puchov, šéf ruského Centra pro analýzu strategií a technologií.

Dalším z klíčových obchodů může být nákup ruských tanků T-90. “Máme nastaveny naše vztahy s Ruskem v oblasti dodávek vojenských systémů, a v naší agendě je nákup tanků T-90,” uvedl včera íránské tiskové agentuře Tasnin, velitel íránského pozemního vojska brigádní generál Ahmad Reza Pourdastan. Generál dodal, že doufá v uzavření kontraktu a s výcvikem íránských expertů v Rusku na moderních zbraňových systémech.

Podle Pourdastana zatím nebyla podepsána (kromě S-300) žádná vojenská smlouva mezi Íránem a Ruskem. “Chceme proniknout do kapacit všech zemí, abychom zlepšili své schopnosti,” řekl Pourdastan.

V neprospěch Ruska nehraje technická úroveň vojenské techniky, ale neschopnost ji vyrábět v požadovaném množství a čase. V Íránu tak Rusové narazí na silnou konkurenci Číny, jejichž technika za ruskou zatím zaostává, ale na rozdíl od Ruska Čína nabízí nepoměrně větší technickou, průmyslovou, lidskou a ekonomickou základnu.

Ve výsledku tak může Čína vyrábět o něco méně vyspělou vojenskou techniku, ale v mnohem větších počtech a v kratším čase.

Také Rajab Safarov z Centra pro analýzu strategií a technologií dodal, že ruské firmy musí při vstupu na íránský vojenský trh počítat se silnou konkurencí Číny. Nicméně Safarov předpokládá, že si Rusko v tomto regionu udrží minimálně nadpoloviční většinu: "Trh bude rozdělen. Rusko získá 60 až 70 % trhu, Čína pak 30 až 40 % trhu."

Zdroj: TASS

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruské protivzdušné systémy S-300 a S-400 pro Írán, Čínu a Indii

Rusko dokončí osm roků starou smlouvu o dodávce systémů protivzdušné obrany S-300 do Íránu. Perská ...

Ruské systémy S-400 v Sýrii mění pravidla hry

Rusko před několika dny letecky dopravilo do Sýrie protiletecký a protiraketový systém S-400 Triumf. ...

Turci sestřelili ruské letadlo Su-24. Co bude dál?

24. listopadu turecké stíhačky F-16 sestřelily ruský útočný letoun Su-24. O život přišel jeden pilot ...

Jak překonat ruský systém protivzdušné obrany S-400?

Rozmístění pokročilého ruského systému protiletecké a protiraketové obrany S-400 Triumf v Sýrii ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • KOLT
    20:46 14.12.2015

    pro Vestly: Video jsem nestudoval (už mě ty vybuchující Tčka nebaví), takže absolutně nevylučuju, že je to fake. Nicméně to nijak nepopírá skutečnost, že Téčka tímto nešvarem trpí víc než dost. Ostatně video T-72, která hořela jak fangle pár vteřin po zásahu RPG-29, které bylo onehdá tady na AN, fake nebylo téměř jistě.

  • KOLT
    20:43 14.12.2015

    pro Sorge: Jasně jsem amerikanofil, a proto bych chtěl německý nebo izraelský tank. No to už vážně chce přestat hulit moc silnej matroš ;-) Co se mého věku týče, ne že by vám do něj něco bylo, tak mám na krku rozhodně víc jak dva křížky (a přesně dvě děti :-) ), takže fakt nejsem týnejdžr, co slintá nad Abramsem nebo Armatou (podle tábora).

    Ohledně toho, co jste napsal o obou tancích – jen dokazujete, že jsem měl od první chvíle pravdu :-D T-90 v souboji 1:1 (nebo klidně 4:4) by dostala od Merkavy 4 na budku, nemá prakticky nic (krom toho brodění), čím by jí mohla v boji konkurovat. Další debata nemá z mého pohledu smysl, vše potřebné tu zmínil Serža a další (Rosťa má kupříkladu pravdu s těmi mosty).

  • Vestly
    16:38 14.12.2015

    tak este raz specialne pre menej chapavych
    http://i.imgur.com/952PHTk.jpg...
    Normalne ma vyhorenie tanku urcite oneskorenie.

  • RiMr71
    15:26 14.12.2015

    ...pochop... u téčka je to fejk... u Mk nebo Lea nebo Abrms by to fejk nebyl...
    I v tom Grozném to byly všechny fejky...


    Ale na druhou stranu, jsem moc zvědavý a doufám, že ty nové T-90 v Sýrii těm "towkařům" značně ztíží alahkbarování...

  • jj284b
    08:27 14.12.2015

    ziaden fake... TOW-2 ma prekurzor hlavicu. pri zasahu do zadnej casti staci uz prekurzor na to aby prerazil zadny pancier, a prepalil sa k municii.. hned na to vybuchuje hlavna naloz.

  • Vestly
    23:04 13.12.2015

    dusan, staci si spomalit video, explozia tam bola este predtym, ako ho zasiahla raketa.
    Asi sa to nestava tak casto, ked maju potrebu zasahy tankov prikraslovat v after effecte..

  • Rošťák
    21:44 13.12.2015

    I když mě tu možná půlka lidí bude kamenovat, napíšu sem svůj názor. Odejít od vševojskové armády ke specializované (i když počty vševojskové působí občas úsměvně) je blbost. Ono začít s budováním nějakého druhu prostředku, až když je potřeba je dost pozdě.
    Add: Merkava MK 4 vs. T90 obě vozidla mají něco do sebe, ale vždy se jedná o provázané nasazení několika druhů zbraní a v Čechách bych radši viděl mk 4 něž 90. A to z důvodů vyšší odolnosti, lepšího sřp, pozorovacích prostředků a šanci osádce přežít zničující zásah. Argumentovat tím že místní mosty mají nosnost +/- 40 t je zbytečné, i M4CZ má bojovou hmotnost 48t . Překonat vodní tok by šlo pomocí jiných útvarů a mostních souprav....

  • Wenet01
    19:56 13.12.2015

    Fotr: Armáda má bránit stát, NATO není armáda, ale spolek států - nefunguje a nikdy nebude fungovat systém, že my dáme nemocnici, Němci tank, Slováci dvě děla a Belgičané sanitku...každý je primárně odpovědný za obranu svého státu a rozvíjení vlastních ozbrojených sil. Kdyby si každý seškrtal co stojí peníze a 1% rozpočet vůči HDP omlouval tím, že rozvíjí to co umí, bylo by NATO za chvíli spolkem chemiků a nemocnic. Opravdu nevidím žádný důvod proč máme mít slabší pozemní síly než Belgie nebo Holandsko, vážně nejsme žádný drobek co by musel rezignovat na vlastní obranu jako Pobaltí

  • dusan
    18:47 13.12.2015

    Vestly

    https://www.youtube.com/watch?...

    Takých "fejkov" je zo Sýrie vcelku dosť : ) ... nevidím dôvod aby niekto vyrábal niečo čo je realita ...... či už exploduje okamžite, alebo sa "vyvarí" ... takých záberov je zo Sýrie naozaj už obrovské množstvo a nevidím zmysel vyrábať niečo "exkluzívne" .... ale do krvy sa nebudem hádať

    Faktom je, že vlastná munícia je opakovane vecou čo zabíja v tankoch T-72 vlastné posádky ....

  • fotr
    17:52 13.12.2015

    to Wenet01
    Jistě že nemáme být černý pasažér, přispějme tím co umíme, chemici, nemocnice a samozřejmě jednotky které už v misích působí a mají úspěchy a uznání. Rozvíjejme jejich schopnosti a vybavení. Letectvo pro svojí ochranu v době míru máme dostačující, pro air policing v zahraničí také, letecká a tanková velmoc nikdy nebudeme, rozvíjejme tedy to co máme a co umíme.

  • Wenet01
    16:20 13.12.2015

    ČR je dle mého stát střední velikosti a jako takový by měl mít srovnatelnou armádu se zeměmi jako Holandsko, Belgie, Dánsko apod. s výhodou ,že nemusíme utrácet peníze za námořnictvo. NATO není armáda, ale spojenecví jednotlivých států a osobně úvahy o specializované armádě jako nereálné a nezodpovědné nejen k obraně našeho státu (což má být primární úkol armády), ale i vůči spojencům z nichž si takový postup nikdo nedovoluje. Náš počet tanků je samozřejmě směšný, a celková show kolem T72M4CZ je smutným příběhem. Ale zbavovat se jednotlivých zbraní...to není spojenectví, ale černý pasažér spolehající, že za něj peníze utratí ostatní

  • fotr
    15:15 13.12.2015

    Je tu spousta velice zajímavých informací a názorů ale nechápu debaty o tom jaký tank potřebuje AČR, při reálných možnostech ČR (počet našich tanků) kdy se počítá s cca 32 tanky, je vlastně jedno který to bude protože takové množství nikdy nebude hrát žádnou zásadní roli a nasazení mimo ČR je nereálné. Navíc, pokud nejsou tankové jednotky rozmístěné rovnoměrně na území celého státu (v dostatečných počtech) nebudou nikdy schopné rychlé reakce na nějakou nečekanou hrozbu nebo událost a co se týče války, nějakého globálního střetu, jsou naše síly stejně naprosto zanedbatelné (bohužel) a tak se stejně musíme spoléhat na pomoc z NATO. AČR by se měla zaměřit na to co umíme nejlépe, vylepšovat to a zdokonalovat a nerozmělňovat prostředky. To je samozřejmě jen můj názor který nikomu nevnucuji.

  • Sgt Murphy
    14:11 13.12.2015

    Ďalej sa k tej téme vyjadrovať nebudem lebo vetou - boj na blízko odčerpává technologickou výhodu si len dokázal že o tom vieš veľmi málo.

  • Sgt Murphy
    14:03 13.12.2015

    KóĎA sorry ale ja stále neviem o čom to dookola točíš. Píšeš ako keby naša krajina a infraštruktúra bola len pre tanky sovietskej školy a neviem čo si predstavuješ pod pojmom Merkava za obludu. Je to tank váhovej a rozmerovej kategórie západných tankov, tj. 60-65t. Abrams, Leopard 2, Challenger 2 a Leclerc neváži o nič menej. Tiež to nie sú tanky určené na boj len v púšťach blízkeho východu. Poľsko, východ Nemecka, sú nám krajinou aj infraštruktúrou najpodobnejšie (takmer identické). Obe krajiny majú Leopard 2 vo výzbroji. Abrams bol dokonca konštruovaný na boj v našich podmienkach.

  • Vestly
    13:14 13.12.2015

    Ak aj nezoberem do uvahy to, že Dusanove video je fejk, tak TOW-2 do zadnej casti tanku by vyradil akykolvek tank.
    V Syrii su T-72-ky naplnene HE municou, kedze stretnut povstalecky tank je raritou. Aj to ma za nasledok, že vyletuju do vzduchu.

    Rusi za uz poucili a v tankoch nosia iba municiu v zasobniku, co znacne znizilo mnozstvo prepravovanej municie, ale zvysilo schopnost prezitia tanku (do teraz sa nosilo 22 v zasobniku a 17 v korbe).

  • Sorge-227
    12:50 13.12.2015

    KOLT, A ty si USAfil. Kolko máš rokov. Keď už sme u toho, keby sa rusové rozjeli s ich šrotmi tak ich v europe nič nezastavi.
    T 90/72 je konštruovaný pre velké masivné ofenzivné útoky na prienik do nepriatelského týla kde obklučuje vojská. To bola vojenská doktrína ZSSR. A ten tank je na to velmi dobre konštruovaný. Je to stredný tank, tak má slabšie pancierovanie ako západne tanky včetne MK4. MK4 je konštruovaný na boj v mestách, kde celé hodiny čaká. Preto je pohodlnejší, musí byť. Teraz sa vojenská doktrína zmenila v Rusku, čo si vyžiadalo aj nový tank. T90/72 nasleduje školu T 34. Merkava už je tank ktorý je nepochybne na mnohej vyššej úrovni. Možná ako bol T 34 vs Tiger. To že najú MK4 aktivni protiraketovú ochranu mu nezaručuje absolutnú bezpečnosť. Rusové a nie len oni už zavádzajú protiopatrenia. Izrealci majú možno najvyspelejšie tanky vo výzbroji. Ale ostatné štáty nepotrebujú rýchlo zavádzať nové tanky. Im stačia tie čo majú. Až keď to bude naliehavé tak začnú prezbrojovať na niečo podobné ako je MK4.

  • KóĎA
    12:34 13.12.2015

    Sgt Murphy: píšeš o věcech o kterých vím a nerozporuji je. Já poukazuji na fakt rozdílnosti podmínek stř. Evropy a BV. Třeba Česká republika je do poloviny rozdělená Vltavskou kaskádou, přes kterou vede minimum mostů, které umožňují přejet kamionu (+- 40t). Neregulovanou řeku by člověk těžko pohledal, ten zbytek pravidelně upravován na hloubku v řečišti 3 - 4,5 m vody. Terén na hony vzdálený pouštím a polopouštím BV. A boj na blízko odčerpává technologickou výhodu. Vždyť se o tom přesvědčili i Izraelci sami v r. 73. Nejvíc ztráty jim sice způsobil U-5TS, ale na druhém místě byla prostá RPG-7... Já si prostě velkou a těžkou Merkavu neumím v českých podmínkách představit.

  • Sgt Murphy
    12:04 13.12.2015

    A hlavne - konštrukcia tanku T-90 má minimálny modernizačný potenciál či už novým pancierovaním alebo elektronickým vybavením, na ktoré treba priestor a ten v tanku nieje.

  • Sgt Murphy
    11:45 13.12.2015

    KóĎA, máš pravdu. Merkava nemá možnosť brodu. Ale to je iste pre asymetrický konflikt, väčšinou v zastavaných oblastiach, veľkou výhodou pretože pontónové mosty neexistujú. A menšie rieky sa prebrodiť nedajú.

    Napíšem ti prečo by Merkava bola v takom prípade vo výhode. Silný modulárny pancier nielen čela korby a veže ale aj bokov a stropu veže, odolný voči najmodernejším AT raketám, hard-kill system TROPHY, systém detekcie nepriateľskej paľby, uloženie munície a paliva, možnosť niesť pasažierov (podpora tanku at týmom napr.), elevácia kanóna (dôležitý parameter v boji v aj v mestskom prostredí), rakety LAHAT. V takomto prípade by mal tank Merkava oveľa väčšie šance neskončiť ako ruské tanky v Sýrii.

    Tanky T-72/90 majú oproti tanku Merkava túto nevýhodu. Pancier nieje modulárny a po zásahu je zväčša stiahnutý z boja a poškodená časť sa musí zložito vymeniť. Pancier je silný len na čele korby a veže a rozhodne na moderný tank slabý a reaktívnym pancierom nie veľmi chránený. Nechránený motor ktorý sa zásahom RPG alebo granátom ľahko vyradí a tank je nepoužiteľný. Zložitá výmena motoru. Slabé dno tanku voči mínam/IED. Nepodarené uloženie palivových nádrží. To isté s muníciou. Absencia hard-kill systému. Veľmi malý priestor pre posádku neumožňujúci posádke kvalitne operovať a žiť v tanku 24 hodín denne. Absencia moderných komunikačných prostriedkov, zdieľanie situačného povedomia na bojisku. A spiatočka. Pri defenzívnom type boja alebo v úzkych uliciach mesta veľmi dôležitá.

    Ak by došlo k symetrickému konfliktu tank voči tanku, výhody Merkavy som už napísal. Pancier tanku. Uloženie munície a palivových nádrží. Systém riadenia paľby. Systém detekcie nepriateľskej paľby. Výzbroj. Situačné povedomia bojiska. To všetko je plus pre Merkavu, prečo by nám Merkava stačila v počte 30ks a vyrovnala by sa 120ks T-90.

  • KóĎA
    10:04 13.12.2015

    Dusan: Naopak, podle poslednich informaci Rusove sve T-90 modernizovat budou. Zda-li je to kvuli zpozdeni programu T-14 ...

  • KóĎA
    09:57 13.12.2015

    Sgt. Murphy: kolik je k Merkave k dispozici brodicich doplnku? Nemusis presne, staci priblizne. Treba limitujici hmotnostni parametry Lea 2 se projevily pri jeho nasazeni na Balkane.

  • dusan
    09:32 13.12.2015

    http://www.liveleak.com/view?i...

    Takéto snímky zo Sýrie jasne dokazujú prečo tanky T-72/90 nie sú svetová špička ... jednoducho ak sa raz dostane projektil k munícii ... tak je koniec .... osádka je bez šance .....

    Vzhľadom na to, že to nie je jediný záznam tanky T-72 explodujúceho okamžite po zásahu ... nejedná sa o nejakú "výnimočnosť" .. ale o vrodený nedostatok.

    T-90 s lepším pancierovaním, len znižuje šancu na to, že cez silnejší pancier projektil sa dostane k munícii, ale ak sa tak stane ... výsledok bude rovnaký ....

    Nie náhodou sami Rusi zastavili výrobu, resp. modernizáciu tankov T-90 a sústredili sa na T-14.

    T-90 je atraktívny hlavne cenou a zabehanou logistikou, keďže ide iba o modernizovaný T-72 ....samozrejme niekde môže zohrať rolu i nižšia hmotnosť ...

    Celkovo však ide o neperspektívny typ pre moderné armády .... dokazujú to i nereálne plány Ruska na stiahnutie T-90 z prvej línie do roku 2020 ..... samozrejme už sa termín predĺžil ....

    U tých čo nemajú šancu na dodávku moderných tankov zo zápaných zbrojoviek .. a hlavne tých čo nemajú peniaze však ide o určite dobrú voľbu .....

  • KOLT
    09:12 13.12.2015

    pro Sorge-227: Až prohlédnete skrz mlhu svého rusofilství, zjistíte, jaké bláboly píšete. T-90 ve svých nejmodernějších versích je jistě dobrý tank, nicméně nejmodernější Merkava 4 je jiná liga – mmj. díky elektronickému vybavení, pancéřové ochraně, v boji vyzkoušenému systému aktivní ochrany atd. Ale to už vcelku dobře napsali ostatní přede mnou.

    Ohledně té specializace: je-li T-90 specializovaný pro Rusko a Merkava pro Izrael, je jasné, který tank je vhodnější v podmínkách střetu Íránu s Izraelem, čili opět body pro Merkavu. Nicméně za sebe musím říct, že té "specializaci" nepřikládám zdaleka takovou důležitost, jako mnozí jiní. Ano T-90 má nesporně některé taktické výhody v podmínkách Ruska, možná i Finska a sv Polska. U nás už to pravda spíše není. Na středním východě rozhodně ne.

    Ohledně aktivní obrany: a kolik těch technicky vyspělých krajin že ho vyrábí? Spočítal bych je na prstech jedné ruky (a to by se mi tam vešla možná i ČR, která ho vyvíjí).

  • hurvo
    04:21 13.12.2015

    rase: Type 10 by bol idealny, s jedinou vyhradou- nasi tankisti , aj ti chudi, su popri japoncoch vysoke prasata, neviem ci by sa to typu 10 vobec vosli.

    ja dufam ze nikdy neuvidim t-90 u nas, ale co viem tak v cechach merkava bezne a bez problemov kazdy rok jazdi :D

  • Rase
    02:44 13.12.2015

    David: obecně mi je jedno zda Iráncům vypomohou Rusové nebo Číňané (Pákistáncům vypomáhají hutně), jen by byla škoda vzdát se domácího vývoje (byť nebude vůbec daleko). Bez kvót nemusí kopírovat, mohou nakupovat konkrétní technologie atd. Pořádné T90 nebo Abramsy se stejně nevyvážejí

    Porovnávání tanků podle váhy a rozměrů (dle našich železnic) je sice pěkné, ale tímhle pohledem se nikam nedostaneme. Nová vojenská technika by měla být konstruována na nové železnice atd. (přeci jen ty současné jsou jen vylepšenými z 19.století) - doprava má mnohé nedostatky. Jasně, Merkava je poněkud těžká, ale budoucí tanky nebudou lehčí než 50 tun (jen odhaduji, ale T-72 je zkrátka lehký - masový tank - to jen u nás byly hodně drahé i na výrobu). Tomu nejde konkurovat.
    Jedinou alternativou je Japonský Type10, ale ten je poněkud nedostižný. Moderní tank můžeme, nyní, koupit tak akorát od Španělů (Leopard 2)

  • Sgt Murphy
    23:42 12.12.2015

    KóĎA myslel, že s tridsiatimi tankmi by sme mali za sedem dní prejsť k Rýnu a prekonávať pri tom nespočetné množstvo vodných tokov alebo to že Merkavu by dlhšie zakopávali na kraji lesa než tank T-90. A to že zrejme by sa pod ním lámalo veľa mostov a zapadol by v našich poliach lebo s váhou 65t je ťažší než Abrams (63t) alebo Leopard 2 (62.3t) ktoré majú vo výzbroji naši severný a západný susedia alebo ich majú na svojom území rozmiestnené.

  • pedac
    21:13 12.12.2015

    Merkava pro AČR nepoužitelný? Na rozdíl od T 90? A proč? Nevleze se na vagon? Či co?

  • KóĎA
    19:32 12.12.2015

    Sgt Murphy: celkem souhlas. Merkava je nejlepší daný tank pro místní podmínky. Ale třeba v ČR by byl na rozdíl od T-90 nepoužitelný...

  • Sgt Murphy
    19:10 12.12.2015

    K téme T-90 vs Merkava Mk.4.

    Dá sa povedať že Merkava Mk.4M Windbreaker je dnes je jeden z najsofistikovanejších, rozhodne najlepšie chránený a najlepšie vyzbrojený tank súčastnosti. Čelný pancier tanku je nepriestrelný pre HEAT/APFSDS strely aj voči at raketám (kornet, tow), voči ktorým je navyše chránený systémom Trophy. Zvýšené pancierovanie dna voči IED. Najmodernejšie pozorovacie a telekomunikačné prostriedky. Jeden s najlepších systémov riadenia paľby. Zrejme najlepšie vyriešené uloženie munície. Automatické nabíjanie kanóna ktorý umožňuje streľbu rakiet Lahat.

    Merkava má vyššiu pravdepodobnosť že by T-90 rýchlejšie uvidela a mohla naň viesť paľbu už na vzdialenosť 8000 metrov pomocov rakiet Lahat ktoré sú síce navádzané laserom ale systémom ako Shtora ťažko rušiteľné keďže paprsok ktorým sa navádza sa na tank "namieri" až tesne pred dopadom, s možnosťou top-attack. Naproti tomu dosah rakety 9M119M Refleks je takmer polovičný a na cieľ dopadá priamo (direct-attack). Navyše by neprešla cez Trophy. Alebo naň mohla viesť účinnejšie paľbu APFSDS muníciou alebo predať pozíciu tanku iným bojovým prostriedkom v poli. Nižší profil tanku nerobí pre moderné pozorovacie systémy a systémy navádzania paľby žiaden problém aj keď Merkava by znamenala rozmermi väčší cieľ. Pohyblivosťou Merkava rozhodne nezaostáva ani v iných terénnych podmienkach než púšte Izraelu (a Izrael rozhodne nieje len kamenistá púšť) vďaka inovatívnemu podvozku, pásom a dostatočne výkonnému motoru ktoré by som povedal že umožňujú vyššiu pohyblivosť než tankom podobnej váhovej kategórie a má vyšší pomer výkon/váha než T-90.

  • David
    17:27 12.12.2015

    Pro Rase - lze předpokládat, že Ŕáncům nákup T-90 poslouží i jako zdroj technologií, které pak budou moci využít při vývoji vlastního tanku. Takže bych se příliš nedivil, kdyby v blízké budoucnosti vznikl Zulfiqar 4, který bude sledovat vývojovou linii tanků Zulfiqar, ale bude využívat prvky T-90

  • Gloton
    16:18 12.12.2015

    premyslcz: než zase začneš psát nějaké další nesmysly o tancích, jejich výbavě a pancéřování.....zkus si nejdřívě něco o tom nastudovat, to je děs tvl. co tu píšeš.

  • Sgt Murphy
    14:06 12.12.2015

    M1A2S je ekvivalent amerického M1A2SEPv1, bez DU panciera. Tak isto DU pancier nieje v Austrálskych, Irackých, Egyptských, Kuvajtských tankoch a nebude ani v Marockých tankoch. Je možné aby im dodali aj reaktívny pancier (TUSK kit), ale na fotkách saudských tankov som ho ešte nevidel. Kongres nepovolil vývoz ani tanku s DU pancierom ani DU munície.

    Zulfigar 3 sa na M1 len podobá, nič identické na nich nieje. Z technickej stránky sú to dva úplne odlišné tanky.

    V sýrii je T-90 vo verzii MS? Len v tvojich horúcich snoch. Tak isto nasadenie hard-kill systému Arena na tankoch T-80/90 nikdy nedošlo.

    Veľa fotiek nasadenia T-90 v Sýrii nieje. Ale najpravdepodobnejšie sa jedná o T-90A Vladimir. Soft-kill Shtora-1 - funguje na princípe ožiarenia laserovo-navádzanej strely. Neničí ju.

  • premyslcz
    13:08 12.12.2015

    Všechny SaudA tanky by mely projit nebe probehly upgradem na verzi M1A2s s reaktivnim pancerovanim plus platovani s ochuzeneho uranu, ale informace jsou všeobecné a celkem nepřesné. Kazdopadne Kornety tím projdou.
    ( jinak Houthive znicily v Jemenu 450 vozidel mezi tim jsou tanky, hmwee, m113..)
    A vypada to ze ty syrske t-90 co jsou v Aleppu mají verzi MS s Arenou, ale zase to je JPP podle fotek to nepoznám.
    Pockame na videa.

  • Kozlus
    11:17 12.12.2015

    Ty T-90 dodavane do Syrie nemaji Arenu.
    Saudi maji M1A2? Ja myslel ze jen M1A1. A jakej na tom maji "aktivni armor"?

  • Rase
    10:37 12.12.2015

    U státu s ambicemi a potenciálem jako je Irán, by mě hodně zklamalo, kdyby se rozhodli jen nakupovat výzbroj u cizích států. Zvlášť když budou zrušené sankce a jejich možnosti se znatelně rozšíří (už nebudou muset všechno vymýšlet sami, nebo kopírovat cizí techniku). Osobně bych čekal že budou hledat partnery ke svým projektům (tak jako Indové): další generace tanku Zulfiqar - nyní ale s moderními díly nakoupenými v zahraničí + pomoc s konstrukcí. Tanky nakoupené v zahraničí (a je jedno kde) asi jen doplní mix různých tanků které již mají (Západní, Ruské, Čínské). Nové tanky jen zaplní díry, ale hodně pochybuju že zruší svoje továrny a zcela přejdou na cizí tanky. Podle mě chtějí něco "lepšího" než exportní ruské T-90 nebo čínské VT-1.
    Otázkou je kolik kusů tanků dokáže Iránský průmysl vyrábět a v jaké kvalitě (ruční zbraně nabízené Sýrii byly poněkud...)

  • premyslcz
    01:23 12.12.2015

    Myslim ze ten zajem Iranců o t-90s vzbudil hlavně konflikt v Syrii a Jemenu, kde tank i s reaktivnim pancirem ma v boji opravdu malou zivotnost. Viz Saudsko-arabske M1A2, ktere maji pancir s ochuzeneho uranu, aktivni armor a Houthiove s PTŘS ho propalí skrz. To nemluvim o exportnich T-72 v Syrii ...
    Ty T-90 co ted distrubují Rusové Syrské armádě mají systém ochrany Štora-1, ale netuším jestli tato verze má aktivni ochranu Arena3. ( Merkavy mají Trophy).
    Merkava IV vs T90s, obě verze vycházejí z předešlých modelů. Obě prošly valečnymi konflikty a je to vlastně geneze vývoje s ohledem na aktuální konflikt.
    Výhercem by samozřejme zase byli tři maníci s PTŘS s upgrade kitem typu Kornet.

  • Sorge-227
    22:27 11.12.2015

    Ze t 90 nema sanci proti mk4? To može napísať iba človek ktorý tomu vôbec nerozumie. Keby nebolo USA tak žiadny Izrael neexistuje. Je jich proste malo. Merkava je specializovaný tank pre Izrael. T 90 je specializovaný pre rusko. Musíte sa pozriet na ich vojenske doktriny, podnebie, krajinu. A aktivni protiraketový systém pre tanky vyrobí každa technologický vyspelejšia krajina.

  • KOLT
    21:19 11.12.2015

    pro jj284b: Nutno poznamenat, že T-90 také může mít aktivní protiraketový systém. Jestli ho Rusko i exportuje, ovšem nevím. I tak bych ovšem nedával Téčkům proti Merkavám moc šanci. Když pominu kvalitu výcviku, jsou izraelské tanky o generaci mladší, s velice vyspělými a v bojích odzkoušenými systémy.

    pro premyslcz: 50 tanků skutečně nebylo zničeno, jednalo se o poškození různého stupně. Kompletně na odpis bylo tuším méně než 20, nebo ještě méně. Jde dohledat. Jedním z hlavních faktorů bylo, že Izraelci nepočítali s tím, že proti nim Hizbaláh nasadí moderní protitankové střely. Když to zjistili, přizpůsobili taktiku a ztráty zmenšili. A zatlačili na vývoj Trophy. V relativně nedávné kampani v pásmu Gazy prošel tento systém test ohněm na výbornou, takže bych Hizbaláhu ani Íránu v tuto chvíli nedával moc šancí. A to se bavíme stále jen o tancích, takové letectvo je ještě výraznější rozdíl.

  • jj284b
    21:00 11.12.2015

    Neprisli o 50 tankov Merkava, no asi 50 ich bolo zasiahnutych palbou.. cast z nich bolo zasahmi poskodenych, no cast to ustala bez uhony. Statistika bola uz davnejsie zverejnena, presne si ju uz nepamatam no da sa dohladat. dnes je ale situacia ina.. Mk4 ma system Trophy, ktory si uz poradi s riadenymi strelami celkom spolahlivo.. takze suboj s Mk4 by vyznel vyrazne v neprospech T90 - Merkavy by ho mohli nicit na velke vzdialenosti pouzitim navadzanej Top-Attack municie, kym T90 by nemal sancu odpovedat (riadene strely cez Trophy neprejdu, APFSDS z 125mm dela zasa nemaju vykon na predny pancier Mk4..)

  • premyslcz
    14:14 11.12.2015

    To jj284b ja bych ten Iran respektive Hizbalah nepodcenoval. V posledni valce v Libanonu 2006 prisla IDF asi o 50 tanku Merkava a to ten konflikt trval tri tydny, nehlede na fakt ze stovky raket padaly na Israel. Postoj Iranu a Israele je takové zamotane klubícko, kde jsou schopny svoje nepratelstvi ventilovat pres treti zeme do konfliktů. Pritom v Iranu jsou zidovske pamatky a zije tam 25000 židů. Idelogie a nabozenstvi je hrozné sfinstvo.
    Porovnával jsem tank Zulfigar 3 a M1A1 Abrams a to je na prosto identická kopie :)
    Asi budou pokulhávat v metalurgii a aktivnich prvcích ochrany, proto šahají po T-90s.
    Překvapilo mě že po 10 letech Irán začal dávat do provozu svojí letku Hercules C130, bud sehnaly na trhu nahradni dily a nebo jejich vyzkum je schopen vyrabet nahradni dily.
    To Tonotime ty vztahy s Tureckem jsou teď na bodu mrazu a to doslova, je to pár dní zpět co Irán snížil denní dodávku plynu o polovinu.
    Jinak seriozně pořád lepší když ty státy budou prošítské s Iránem za zády než sunnitské s wahabismem v čele se Saudskou arábií.
    Jakmile jsou síly vyrovnané je klid, pokud má jedna strana na vrch je válka.

  • Tonotime
    11:35 11.12.2015

    Sila Iránu asi v budúcnosti porastie

    Porovnavalo sa tu
    ...Na zrušení sankci OSN se těší celá řada zemí světa. Írán je rostoucí trh s 80 miliony potenciálních zákazníků. V roce 2013 íránský HDP (nominální) dosáhl výše 367 miliardy dolarů, což je na počet obvyatel žalostně málo. Například český HDP dosahuje výše 200 miliard dolarů a izraelský 300 miliard dolarů...

    To je ale pohľad na embargovaný štát. ČR a Izrael v posledných desatročiach nemali embarga. ČR neviedla desať ročný krvavý konflikt zo susedom ako Irán s Irakom. Konflikt bol podporovali aj USA.
    Voči Iránu hrajú stále Izraelské a Západné tajné služby a musí riadne vynakladať aj na kontrašpionáž.

    Iránu odčerpávali nemálo zdroje na financovanie nepriateľských aktivít voči Izraelu, napríklad na financovanie Hizbaláhu.
    Dnes zas podporujú spojencov v troskách ako Irak a Sýrii. To stojí riadne financie asi s čierných fondov ekonomiky Iránu.
    Čo sa v týchto smeroch zmení v dohľadnej dobe?
    Končia embarga na Irán.
    Irán zmiernil retoriku voči Izraelu, používa už miernejšie výrazy. Predpokladám, že náklady na boj voči Izraelu zmierní dajme tomu o polovicu.
    Dá sa očakávať, že to pojde dolu kopcom s Daeš a Isil v Iráku. Irák už nie je smrteľným nepriateľom Iránu. Irak sa stáva skor vazalom Iránu. S výraznými prošítskymi prvkami.
    Sýria je stále ešte veľmi nejasná ale možno očakávať, že ak tam spolu s Rusmi udržia Asádovcov.. Iránu vznikne silná os ktorej sa obávajú Saudi.
    Irán - Irak - Sýria - Libanon.
    Irán tiež nemalé náklady z čiernych fondov dával na vývoj jadrového výskumu a nosičov zbrani.
    Oproti ČR pracuje aj na bezpilotných lietadlách a vývoji rakiet dlhého doletu.
    Takže Irán má aj vyvojárské kapacity ojedinelé v Islámskom svete. Vývojom sa mu može rovnať v Islamskom svet možno tak Pákistan, kde si vyvinuli zavčasu svoje jadrové zbrane. Pákistan však nedávno vstúpil do Šanghajského spolku. Radšej sa udobria s Indiou.
    Nevedno ale nakoľko sa budú chcieť udobrovať s Iránom.

    Iránsku ekonomiku najviac asi ťahajú fosilné paliva.
    Bude preto zaujímavý další vývoj svetových cien ropy.
    Saudi zrejme pristúpili na ropnu hru s USA nielen kvoli Rusku. Ruskú ekonomiku devastujú riadne ropné hry na nízke svetové ceny ropy. Ale aj kvoli Iránu.
    Nízke ceny ropy určite devastujú aj Iránsku ekonomiku. Aj keď tá sa čiastočne prisposobila kvoli embargám už dávnejšie.
    Irán ma asi tiež eminentný záujem na ukončení bojov v Iraku a Sýrií. Povstalci ako aj Asádovci tam musia pašovať ropu vo veľkom na svoje existenčné potreby a to tiež tlačí na nízke svetové ceny ropy.
    Bude aj zaujímavé nakoľko budú chcieť Irán prijať do Šanghajského obranného spolku, alebo BRICS. Asi sa vobec nebudú ponáhľať, ako Rusko, tak aj Čína. Ale najskor využiť Irán ako sliepku, ktorá znáša zlaté vajcia pre ich zbrojársky priemysel.
    Dá sa očakávať do budúcnosti zhoršenie Iránsko Tureckých vzťahov.

  • jj284b
    08:15 11.12.2015

    shal: Izrael nie je odkazany na podporu USN... uz par krat sami o sebe zadrzali paseracke lode z Iranu vezuce zbrane pre Hisballah, ci Hamas.

  • shal
    00:43 11.12.2015

    jj284b: Přesně tak. Bylo by velmi neektivní a dost možná i nemožné zajišťovat válečnou logistiku těžké bojové techniky na takovou vzdálenost. Zvlášť když Izrael má podporu USA a jeho flotil a námořní zásobování by bylo tedy vyloučené.

  • jj284b
    20:16 10.12.2015

    Iran nie je priamym susedom.. takze jeho tanky Izrael neohrozia.. Iran ich tiez asi len sotva posle Hisballahu, predsa len takyto transport by Izraelci zachytili... a navyse, s konvencnou municiou 125mm 2A46M4 nema velke sance Izraelske Merkavy Mk4 ohrozit...

  • 16:26 10.12.2015

    Veľmi ma zaujíma, že ako bude na to reagovať Izrael.

  • Atlan
    15:18 10.12.2015

    Což o to, o kšefty nebude nouze, ale pro RF je problém dostatečná výroba - už dnes jsou vytíženi a dodávají po kapkách a do toho ještě příšel konflikt v Sýrii který také nějakou kapacitu odčerpá, ikdyž se použíje část starších zbraní a munice. Ani se ve světle těchto událostí nedivím že chtějí udržet investice do armády, protože se to přes tyto kontrakty vrátí, je tedy vysoká pravděpodobnost návratnosti investic do nových linek továren (nemluvě o podílu na poválečné obnově syrské armády). Írán je pro spoustu států zlatým dolem, tak to bude pěkná mela jak se budou snažit :-)
    No a pak už zbývá jen ona SK kde by ale kšefty nebyly tak velké, přeci jen Írán je velká země s 80M obyvatelstvem.

  • David
    13:48 10.12.2015

    Do jisté míry to ale ukazuje, že íránská cesta zbrojní autarkie příliš nefungovala - rozhodně ne tak, jak Íránci sami tvrdili. Konkrétně v případě tankové techniky přeci vyvinuli tanky Zulfiqar 1/2/3. A i když je všemožně vychvalovali, i zájem o T-90 ukazuje, že jejich kvalita asi nebude až taková.
    Myslím, že Írán se bude snažit o dodávky jak z Ruska, tak z Číny, aby nebyl závislý na jednom zahraničním zdroji. A trochu mne překvapuje, že se Írán nesnaží více solupracovat se Severní Koreou. Ta v posledních letech představila celou řadu druhů zajímavé obrněné techniky, děl atd. Vzhledem k tomu, že obě země spolupracovaly při vývoji balistických raket, bylo by to jen logické

  • Rase
    12:06 10.12.2015

    Dodám, že Norico nabízí tyto exportní tanky:
    VT-2 - lowendový stroj
    VT-1 - stroj na úrovni T-90AM
    VT-4 - nejkvalitnější tank z nabídky

    zdroj: http://www.chinadaily.com.cn/c...
    Docela by mě zajmalo porovnání s jinými dostupnými tanky (pro Irán). Papírově se zdají být Čínské stroje na vysoké úrovni