Íránské letecké eso: letouny F-14 nás zachránily od porážky

Íránské letecké eso: letouny F-14 nás zachránily od porážky
Íránští piloti F-14; ilustrační foto / IIAF (Zvětšit)

Na webu hushkit.net vyšel dlouhý rozhovor s vysloužilým plukovníkem íránského letectva Fereydounem Alim Mazandaranim. Ve válce s Irákem pilotoval letouny F-14 Tomcat. Je nejúspěšnější žijící letecké eso na světě.

Fereydoun Ali Mazandarani (uvádíme jméno v anglickém přepisu) přímo sestřelil deset nepřátelských letadel – osm jich sestřelil pomocí střel Phoeinx, dva pomocí kanonu a jedno letadlo sestřelil pomocí upravené střely MIM-23 Hawk (viz dále). Kromě nich si připsal i pět letounů, jejichž piloti nezvládli náročné manévry během soubojů a havarovali, nebo jim došlo palivo.

Mazandarani pocházel z vojenské rodiny. Jeho otec sloužil v osobní stráži šáha Pahlavího. Pilotem se chtěl stát od dětství. Původně toužil po zaměstnání v íránských aeroliniích. Nakonec ale skončil na akademii íránského vojenského letectva.

Bylo to ještě před islámskou revolucí, která vypukla v roce 1979. Íránští stíhací piloti tehdy studovali ve Spojených státech. Mazandarani napřed podstoupil výcvik na různých verzích letounu Northrop F-5. Později se do Spojených států vrátil, aby se naučil létat na tehdy nově zaváděné dvoumístné stíhačce F-14 Tomcat. Jeho američtí instruktoři byli veteráni z války ve Vietnamu.

Írán dostal své poslední letouny F-14 ještě těsně před islámským převratem. Revoluce uvrhla ozbrojené síly země do chaosu. Mnoho velitelů skončilo na popravišti nebo emigrovalo. Vůdce sousedního Iráku Saddám Husajn vycítil příležitost. Dvaadvacátého září 1980 spustil překvapivou invazi. „V pozemních silách panoval po revoluci zmatek, kvůli rozsáhlým čistkám,“ prohlásil Mazandarani.


Fereydoun Alim Mazandarani / Wiki600, CC BY-SA 3.0

Upravená raketa

„Letectvo na sebe vzalo roli nárazníku proti iráckým pozemním jednotkám, dokud se nepodařilo zorganizovat naše vojáky do efektivní bojové síly,“ vzpomíná. „Vysoké ztráty našich pilotů z perutí vybavených F-4 a F-5 v počátečních dnech byly velmi tvrdé a bolestivé.“ Nejdůležitější zbraň íránských letounů F-14 byla střela vzduch-vzduch AIM-54 Phoenix. Írán měl však těchto drahocených raket americké výroby jen omezenou zásobu. S dodávkou dalších nemohl počítat.

Íránci problém vyřešili úpravou střel země-vzduch MIM-23 Hawk. Verzi odpalované z F-14 říkali AIM-23 Sedjil. Mazandarani patřil k vedoucím týmu, který měl úpravu střely na starosti. Dostal ji za úkol vyzkoušet v boji, což se mu podle jeho vlastních slov podařilo 16. září 1986. Na zadním sedadle jeho F-14 letěl operátor zbraňových systémů Ibrahim Ansareen. Společně sestřelili irácký námořní útočný letoun Super Etendard francouzské výroby.

Vyšlo to až na druhý pokus. První raketa selhala. Za svůj největší úspěch ve válce Mazandarani kupodivu nepovažuje žádný ze sestřelů nepřátelských letadel. „Stal jsem se prvním člověkem v íránském letectvu, který zvládl noční doplnění paliva za letu v F-14,“ pochlubil se. „Naši bývalí instruktoři z amerického námořnictva nás v tom necvičili. Byl jsem hrdý, že jsem něco takového dokázal.“

Podle Mazandaraniho nejlepší vlastností F-14 byl výkonný radar, měnitelná geometrie křídel (íránský pilot ho označuje za mistrovské dílo), ale i manévrovatelnost a skvělý výhled. Naopak ne příliš nadšený byl se spolehlivostí a výkonem motorů TF30-414. Na druhou stranu údajně za 40 let služby a desítkám tisíc hodin došlo jen k několika nehodám kvůli poruše motorů.

Íránský pilot také vysoko hodnotí situační povědomí a na svou dobu výkonné senzory a prostředky elektronického boje. Podle vlastních slov se proto Mazandarani v F-14 cítil velmi sebevědomě, a to i v soubojích s iráckými Mirage F1.


Íránská F-14 / Tasnim News Agency, CC BY 4.0

Prasklá helma

První sestřel Mazandaraniho se udál 17. záři 1980, kdy napadl dva MiGy-21 bombardující íránské město Mehran. Íránský pozemní radar íránskou F-14 navedl za dva MiGy-21 na vzdálenost cca 20 km. Z této pozice Mazandarani odpálil střelu Phoenixy a zničil jeden irácký MiG-21.

Standardní dálka použití střel Phoenix byla ale 32 až 40 km. Phoenixy byly nejdůležitější zbraní vzduch-vzduch íránského letectva a Mazandarani je hodnotí velmi vysoko.

Za nejtvrdší souboj považuje Mazandarani utkání s pěti iráckými Miragemi F-1 poblíž ropné plošiny Nowruz. Bylo to během evaluačního letu, kdy na zadním sedadle jeho Tomcatu seděl instruktor J. Shokraee-Fard. „Narazili jsme na dvě skupiny, jednu dvoučlennou a druhou tříčlennou,“ vypráví. „Připravovali jsme se zaútočit na nepřítele v rychlosti 690 uzlů trochu nad padesáti stopami nad vodou. (asi 1279 km/h a 15 m – pozn. red.).“ Z lovců se však stali kořistí. „Hlavní zbraňový spínač selhal a nechal nás bezbranné.“ 

Situace vyústila v těsný manévrový souboj. „Během několika průletů jsem zahlédl bílý poznámkový blok připnutý na kalhotách cizího pilota,“ popsal blízký souboj Mazandarani. Jedna z Miragí havarovala do moře, ostatní se vrátily na základnu. Po boji si Mazandarani všiml, že jeho antigravitační oblek je natržený. V helmě měl puklinu, zřejmě po nárazu do překryvu kabiny.

Shokraee-Fard musel v důsledku vysokého přetížení během boje půl roku nosit na krku ortopedický límec. Mazandarani utrpěl poranění kolen. Vyřešily je až dvě operace, které absolvoval po ukončení aktivní kariéry. Ručička hlavního měřiče přetížení se zastavila na hodnotě 11,5 G. Letadlo mělo devatenáct prasklin. Nesmělo kvůli nim do vzduchu dva roky.


Íránský průmysl dokáže vlastními silami zajišťovat kompletní servis F-14

1,2 milionu mrtvých           

Irácko-íránská válka patřila k nejhrůznějším ozbrojeným konfliktům druhé poloviny minulého století. Irák se v ní snažil připravit Írán o postavení místní velmoci. Sunnitský diktátor Saddám Husajn se také obával, že se íránská islámská revoluce rozšíří do jeho vlastní země. V Iráku totiž tvoří většinu obyvatelstva šíité, stejně jako v Íránu. Chtěl také získat íránskou provincii Chúzistán, bohatou na ropná pole, což se mu nepodařilo. Na začátku bojů Irák postupoval, zhruba od roku 1982 však získali iniciativu Íránci.

Taktika se často přirovnává k první světové válce. Obě strany využívaly zákopy, ostnatý drát, kulometná hnízda a bajonety. Iráčané nasadili zakázané chemické zbraně. Bylo to s vědomím CIA, která Irák na konci války podporovala. Írán je občas z jejich použití rovněž obviňován, ale nepodařilo se to prokázat.

Íránci se uchylovali k masovým útokům lidských vln. Souviselo to s mučednickou ideologií, která vycházela z šíitského islámu. Odhady celkových ztrát na životech se pohybují mezi čtyřmi sty tisíci a 1,2 milionu. Víc než sto tisíc z toho tvořili civilisté. Válku ukončilo příměří vyjednané s pomocí OSN v roce 1988.

Íránské F-14 sestřelily celkově 180 iráckých letadel. 150 až 160 sestřelů měla na svědomí střela Phoeinx, deset letadel padlo za obět střelám AIM-7E Sparrow, AIM-9J Sidewinder, MIM-23 (AIM-23C) a palubnímu kanonu. Írán přišel o osm až deset Tomcatů vlivem nebojových ztrát a pět letounů sestřelil protivník. Poměr ztrát je tedy 1:35 až 1:37. Írán nasazoval F-14 dokonce také k útokům na pozemní cíle.

Zdroje: Huskith, Reddit

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Íránské stíhačky F-5 zůstanou ve výzbroji i po roce 2030

Piloti stíhaček z druhé nejlidnatější země Středního východu mohou létat na stejných strojích jako ...

Íránská válečná flotila zamrzla v předrevolučních časech

Napětí mezi Íránem a Spojenými státy neklesá. Íránské válečné loďstvo nemá proti americké flotě ...

Během íránské krize bombardéry B-52 odletěly na odlehlý ostrov v Indickém oceánu

Na přelomu roku, po zabití Kásima Sulejmáního, se vztahy mezi USA a Íránem dostaly na nejhorší ...

Íránské rychlé čluny provokovaly americké lodě

Eskadra složená z plavidel amerického námořnictva a pobřežní stráže zažila dramatické setkání s ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Lightgray
    12:59 08.07.2020

    F18 E vs F-14, jak se píše v diskuzi.
    Pokud bude Tomcat mít stejnou úroveň avioniky jako Super Bug, bude výkonější než Hornet. Čistě z toho důvodu že má na ní více místa a třeba radar by byl silnější.
    Z nějakého manévrového hlediska, Tomcat není dogfighter, ale pokud pilot bude vědět co a jak, i Super Horneta si dá Kocour k večeři.

  • Větrník
    10:07 06.06.2020

    Nechápu smysl tohoto článku, psát o Íránu, který dělá problémy celému světu a především vlastním lidem. Dokud bude u moci turban,
    nikdy se tam nic k lepšímu nezmění. Iránští piloti neví, za co bojovat.

  • Vojna a mír
    21:32 05.06.2020

    Zajímavý a pěkný článek.
    Pro zajímavost, odkaz na krátký článek o údajně nejlepším z Íránců na F-14.
    https://www.securitymagazin.cz...

  • Sgt Murphy
    20:31 05.06.2020

    Pekne napísaný článok.

    Medzi nepriateľmi by mal panovať vzájomný rešpekt a úcta. Tak by sa predchádzalo aj zbytočným civilným obetiam.

    Pamätám si tiež napríklad články, keď po konci studenej vojny Rusi obdivovali technologický pokrok na amerických lietadlách, Američani zas skvelú aerodynamiku a manévrovateľnosť Ruských strojov.

    Dnes sú to len samá propaganda a prachpusté žvásty.

  • UnionPacific
    16:08 05.06.2020

    Članok pekný ale nepáči sa mi že Iranci sú vykreslení ako obete. Faktom je že podporujú palestinskych teroristov, pracujú na A- bombe a hrozia Izraelu zničenim. Bohužial, USA nemajú odvahu to vyriešit.

    • otecko
      16:36 05.06.2020

      Jednou útočník, jednou obět, v roce 1982 oběť Svět se mění a my s ním. Jo a článek je vyprávění iránského pilota.

    • alexa123
      17:42 05.06.2020

      ... USA to nemaju odvahu to vyriesit...
      Mas nejaky genialny napad ako by to mali vyriesit? Pretoze amici mali genialneho prezidenta, ktory sa volal Bush ml, ktory zautocil na Afghanistan a Irak a do dnesneho dna sa amici z toho nevedia spametat. Po tychto super pruseroch urcite ocenia tvoj navh ako spacifikovat Iran a mozno ta dokonca nominuju na Nobelovu cenu mieru.

      • UnionPacific
        19:04 05.06.2020

        Môj návrh : použiť všetky zostávajúce B2 na úplne zničenie ich jadrového programu v koordinací s f35 ktoré zničia ich Pvo a balistické rakety + F22 ktoré zruší ich letectvo. Nasledne treba pomocou striel JASM zničiť ich námorníctvo .technicky hračka kedže USA su technologicky vpred ale chyba odvaha začať to.

        • technik
          20:09 05.06.2020
          Oblíbený příspěvek

          Velmi zřídka používám invektiva ale ty si opravdu debil.

          • UnionPacific
            21:08 05.06.2020

            Som človek ktorý nadovšetko uznava Izrael. To že v USA je vymyslený presný plan na zničenie Iranskeho atómoveho programu, za to si môžu Iránci sami.

          • satai
            10:49 06.06.2020

            Jako (ne bezpodmínečně) pro-Izrael ti musím říct to samé - jsi debil. Zlý debil.

        • Sholva
          15:13 08.06.2020

          UnionPacific: Givi, budiž mu internet lehký a zaměstnavatel milostivý, aspoň občas něčím zajímavým do diskuze přispěl, i když teda to byl pěkný kokos. Nicméně, tys kokos stejného kalibru, ani ničím zajímavým nepřispívaš. Tak snad se tě taky jednou zbavíme.

  • Storm
    11:11 05.06.2020

    Tak ono se i tvrdilo, že si piloti co po vyřazení TomCatů byli nuceni se přesádlit do Hornetů, stěžovali že Hornet nedosahuje takových výkonů jak by si představovali a jakých dosahoval TomCat. A to už je teda co říct... Vůbec se nedivím že možná nejlepší letecké eso vděčí za svůj status i zrovna tomuhle letadlu...


    Jinak chci poděkovat redakci za zajímavý článek...

    • Matesaax
      11:31 05.06.2020

      Je pravda,že na nové F-18E/F se řada pilotů Tomcatů nepřeškolovala s nadšením,Tomcat i jako staré letadlo byl pořád legenda a pořád jeden z nejrychlejších stíhacích strojů,navíc vybavený výkonnými střelami Phoenix.Oproti tomu nová F-18E byla od začátku braná jako spíše průměrný stroj,oproti původnímu Hornetu,který byl ve své době taky naprostá špička.
      Na druhou stranu Tomcat taky není zázračný letoun,v manévrovém vzdušném boji oproti F-16 se příliš nechytal,ale je fakt,že tenhle styl boje není jeho doména.

      • alexa123
        12:57 05.06.2020

        Tomcat bol od začiatku navrhnutý ako výkonné jednoúčelové stíhacie lietadlo s výkonným radarom a výkonným Phoenixom. A že sa ho na konci kariéry snažili modifikovať na viacúčelové úlohy je už iná vec - v podstate už dožíval.
        Hornet resp. SuperHornet je od začiatku označovaný ako F/A t.j. je jednoznačne viacúčelový a prioritou bola viac útočná verzia A na úkor stíhacej F. Preto sú jeho výkony slabšie ako u čiste stíhacieho F-14.
        Takže porovnávať F-14 a F/A-18 je porovnávať hrušky s jablkami.

        • jj284b
          14:19 05.06.2020

          F/A-18E by si Tomcata vo vzdusnom boji bez problemov namazala na chleba... je to lietadlo uplne inej generacie a Tomcat by proti nemu nemal ziadnu sancu.. 18E je LO lietadlo, so znizenym RCS, dokaze lietat s vysokym AOA, nesie AESA radar a moze pouzivat AIM-120D a AIM-9X...

          • alexa123
            14:45 05.06.2020

            Pisem z mobilu. Takze FA18EF urcite. Ale FA-ABCD urcite nie.

          • Lightgray
            12:33 08.07.2020

            To píšete moc zjednodušeně. Rozhoduje pilot, ne letadlo. Pokud by F-14 nesl stejně moderní radar, bude silnější protože Tomcat má více místa na silnější aparaturu.
            Se stejně moderní avioniku bude mít F-14 slušné šance Superbrouka zničit.