Radikální islám v postsovětské Střední Asii

Radikální islám v postsovětské Střední Asii
Oblast Střední Asie nabývá na důležitosti / Public Domain (Zvětšit)

Letošní druhý nejvýznamnější křesťanský svátek, kdy si věřící křesťané, ale i miliony nevěřících na celém světě připomínají narození Ježíše Krista, proběhl v Evropě, v Americe, ale i v dalších částech světa v atmosféře obav z nemoci covid-19, která se k nám dostala z Číny. Rovněž rodiště Ježíše Krista – stát Izrael – byl velmi postižen touto vysoce nakažlivou chorobou.

Kristus je důležitou postavou nejen pro křesťany, ale i pro pravověrné muslimy, kterými je vnímán jako druhý nejdůležitější prorok, hned po Mohamedovi. Podle koránu měl právě Ježíš předpovědět příchod Mohameda. Islám zároveň ale učí, že vše, co kázal Ježíš, je platné pouze v případě, že je to v souladu s učením proroka Mohameda.

Bez ohledu na rozdílnost pohledu na postavy Ježíše a Mohameda řešili vládnoucí komunisté bezvýsledně, jak je možné, že ve čtyřech středoasijských republikách bývalého Sovětského svazu, v pouštním Turkmenistánu, na historické památky nejbohatším Uzbekistánu a v hornatých republikách Kyrgyzstán a Tádžikistán, takové množství lidí stále vyznává svou víru – islám. Soudruhům, kteří zde vládli až do rozpadu SSSR v roce 1991, nějak pravděpodobně nedocházelo, že pavěda zvaná marximus-leninismus nemá vlastně, co nabídnout.

Islám v bývalé sovětské střední Asii se komunistům nepodařilo zlikvidovat, i když se o to snažili. V této oblasti má islám obecně spíše umírněnou podobu, avšak je třeba si také uvědomit, že někteří pachatelé závažných teroristických útoků pocházejí právě ze středoasijských republik někdejšího SSSR, ale třeba i z kavkazské Čečny. Ke známým útočníkům patří devětadvacetiletý Uzbek Sayfulllo Saipov, který koncem října 2017 s pronajatou nákladní dodávkou zabil osm lidí a nejméně jedenáct dalších zranil v Manhattanu na stezce pro pěší a cyklisty. Během více než kilometrové cesty srážel cyklisty a chodce. Po nárazu do školního autobusu vyběhl z vozidla a podle svědků arabsky zvolal „Alláhu akbar“. Útočník, který byl policisty během zákroku postřelen, žil přitom ve Spojených státech amerických již celých sedm let.


Letos byl opět zvolen Emómalí-ji Rahmón

Tvrdé potírání radikálního islámu v Tádžikistánu                              

V Tádžikistánu, kde se více než 90 procent obyvatel hlásí k islámu, vede tamní vláda autoritářského prezidenta Emómalí-ji Rahmóna již od první poloviny 90. let tvrdý boj proti islámským zvykům a předpisům. Patří k nim i zákaz nošení dlouhých vousů. Tádžická vláda nařídila tamním mužům sestřihnout své plnovousy. Podle oficiálních míst tak režim tímto způsobem bojuje proti islámským radikálům.

Vousatí muži mají v Tádžikistánu problém najít práci a státní úředníci jsou povinni se holit úplně. Zmíněné nařízení vzniklo na základě instrukcí vládního výboru pro náboženské otázky a schvaluje ho i tamní nejvyšší islámská rada známá jako Ulama. Právě respektování vládního předpisu ze strany náboženských autorit je klíčovou podmínkou pro jeho uplatnění v zemi, kde se k islámu oficiálně hlásí drtivá většina obyvatelstva.

Vláda rovněž zakázala zájemcům z řad mladých mužů cestovat do arabských států za studiem na náboženských školách. V zemi, jež také sousedí s Afghánistánem, se totiž již delší dobu rozmáhá vliv radikálního islámu. Nejrůznější omezení se samozřejmě týkají také žen. Nejvyšší náboženská rada Ulama rozhodla, že ženám je v Tádžikistánu zakázáno se úplně zahalovat, jak bylo dříve běžné. Povolený je pouze oděv zakrývající tělo. Obličej a ruce jsou příslušnice něžného pohlaví povinny nechat odhalené. Na základě nařízení vlády policisté nechali zavřít desítky obchodů s tradičním oblečením, a jak informoval arabský web Al-Džazíra, snažili se strážci zákona přesvědčit ženy, aby odložily i tradiční šátek zakrývající vlasy.

Během oficiální návštěvy Dušanbe v roce 2014 pochválil prezident České republiky Miloš Zeman svého tádžického hostitele Rahmóna, že „jako jediný prezident na světě dokázal porazit islámský terorismus.“


Dušanbe

Ani křesťanské zvyky nemají v Dušanbe vždy zelenou

V letech 1992 až 1997 probíhala v desetimilionové zemi krvavá občanská válka, ve které přišlo o život až na 100 000 lidí. Dnes osmašedesátiletý prezident Emómalí-ji Rahmón přežil rovněž za svého osmadvacetiletého panování několik snah o násilné svržení či pokusů o atentát.

Tádžikistán byl až do rozpadu Sovětského svazu v roce 1991 součástí této říše. Od té doby patřily k životu místních lidí i některé nemuslimské náboženské zvyky. Ty však dnes v této zemi již nemají své místo. Mimořádně tragickou podobu měla prezentace těchto postojů před osmi lety, kdy skupina útočníků napadla a ubodala mladého muže v tádžickém hlavním městě Dušanbe. Jediným důvodem brutálního činu bylo to, že čtyřiadvacetiletý Pavriz Davlatbekov se vracel domů ze soukromé novoroční oslavy, převlečený za ruského Dědu Mráze.

Útočníci ho dvakrát bodli nožem do břicha a mladík pak na místě vykrvácel. Stopy pachatelů údajně vedly na místní vysokoškolské koleje. Policisté v Dušanbe pak brzy po incidentu zadrželi jednoho ze studentů Tádžické národní univerzity. Vyšetřovatelé přitom popřeli, že by vražda Davlatbekova byla projevem náboženského extremismu a protiruských nálad. Celý incident opětovně rozvířil debatu, zda je správné slavit v muslimské zemi ruské křesťanské svátky.


Do tádžikistánské občanské války (1992 –1997) se zapojila i ruská armáda

Západní svět k porušování lidských práv a ke korupci mlčí

Vláda vedená prezidentem Rahmónem bojuje proti islámskému radikalismu již od 90. let, kdy se Tádžikistán zmítal v krvavé občanské válce. Náboženští extremisté v ní bojovali proti Rahmónovi a jeho autokratické vládě. Prapůvodní příčinou pět let trvajícího konfliktu bylo nedemokratické potlačování opozice prezidentem. V průběhu války se ale konflikt zvrhl i v etnické čistky.

Rahmón svůj post po skončení občanské války uhájil a zemi vede i nadále. Čelí však podezření, že opakovaně zfalšoval výsledky voleb. Kromě nedemokratického vedení sužují tuto zemi často také přírodní katastrofy. Podle tajných depeší americké diplomacie, které před časem zveřejnil server Wikileaks, nejsou tyto pohromy pro zemi zdaleka takovou katastrofou jako samotná hlava státu, držící se u moci bezmála třicet let. Rahmón a jeho rodina kontrolují prakticky veškerý obchod v zemi a své zájmy hájí bez ohledu na ekonomiku země. Jak bylo uvedeno v depeši americké diplomacie z února 2010, prezident si raději urve 90 procent z desetidolarového obchodu, než aby se spokojil s 30 procenty ze stodolarového, uvádí se v depeši.

Obrovskou míru korupce v zemi a poměry v prezidentském paláci světové velmoci nyní ale v podstatě tolerují. Tádžikistán společně se sousedním Uzbekistánem představují totiž velmi důležitou přepravní tepnu do Afghánistánu, kde Američané stále vedou boj proti rebelům z hnutí Taliban. Z těchto a dalších důvodů si může dlouholetý autoritářský vládce muslimské země, kde se k ruské pravoslavné církvi hlásí pouhá dvě procenta obyvatel, mnout spokojeně ruce. V dnešním rozbouřeném světě je pro USA a vůbec pro celý západní svět bezpochyby na prvním místě aktivní pomoc s potlačováním radikálního islámu, který představuje značnou hrozbu. A v tom je na současného tádžického prezidenta Rahmóna, který letos v říjnu popáté vyhrál volby, spoleh. Alespoň zatím.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Náhorní Karabach – zamrzlý konflikt ožívá

Náhorní Karabach je území rozkládající se vysoko v horách Malého Kavkazu. Přestože se jedná o oblast ...

Pohled z Ruska: Ázerbájdžán pomalu ukusuje území Arménie

Ruslan Puchov, ředitel moskevského Centra pro analýzu strategií a technologií CAST (Centre for ...

Arménská protivzdušná obrana proti ázerbájdžánským dronům

Ázerbájdžán v probíhajícím vojenském střetu s Arménii masivně nasazuje bojové a kamikaze drony. ...

Náhorní Karabach: Temná budoucnost Arménie

Ruští vojenští odborníci Ruslan Puchov, šéf moskevského Centra pro analýzu strategií a technologií ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Mbelda
    12:49 31.12.2020

    Děkuji, za zajímavý článek.

    Děkuji, za zajímavý článek.

  • 3180
    12:40 30.12.2020

    Je to zajímavé... Rusko, Čína = problém... Ilegální imigrace převážně muslimů, nogo zóny, bezmoc policie, těžké zadlužování západu, transfer technologií a výroby na východ, nákup ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to zajímavé... Rusko, Čína = problém... Ilegální imigrace převážně muslimů, nogo zóny, bezmoc policie, těžké zadlužování západu, transfer technologií a výroby na východ, nákup surovin z Ruska, atp., problém není... Tak kde je vlastně problém?Skrýt celý příspěvek

    • Kfir
      15:15 30.12.2020

      Veľmocenské ambície, totalitné režimy, podaná ruka sa vždy vráti oplutá. To je podľa mňa problém. Arogancia Čínskych súdruhov už nie je nijak maskovaná. Už zabudli, že im západ ...Zobrazit celý příspěvek

      Veľmocenské ambície, totalitné režimy, podaná ruka sa vždy vráti oplutá. To je podľa mňa problém. Arogancia Čínskych súdruhov už nie je nijak maskovaná. Už zabudli, že im západ posunul technológie, aby mohli rásť a rozvíjať svoju ekonomiku. Už ich považujú za svoje právo. Namiesto vďaky a spolupráce ponúkajú nenávisť a konfrontáciu.
      A Rus ten zase myslí vo veľkom, hoci žije v malom. Stretol som v živote pomerne dosť Rusov. Toľko arogancie, že som len ťažko skrýval svoje znechutenie. Len jeden z nich na mňa pôsobil príjemné. A nakoniec sa z neho vykľul podvodník.Skrýt celý příspěvek

      • Eagle
        21:09 30.12.2020

        No z Evropy bych zrovna kolébku technologii nedělal. Je pravda že Čína ve 20 století průmyslově zaostávala ale byly doby kdy evropani lezli po stromech a Čína měla vyspělou ...Zobrazit celý příspěvek

        No z Evropy bych zrovna kolébku technologii nedělal. Je pravda že Čína ve 20 století průmyslově zaostávala ale byly doby kdy evropani lezli po stromech a Čína měla vyspělou kulturu,léčitelství, stavitelství a podobně. Teď nás dohání mílovými kroky a nemají jediný důvod být nějaké pidievropě vděčný.Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          22:31 30.12.2020

          Dohání, protože žije z technologií které jsme jim neprozřetelně poskytli. Nebýt chamtivosti západních korporací tak tam dodnes taví železo zemědělci.

          Dohání, protože žije z technologií které jsme jim neprozřetelně poskytli. Nebýt chamtivosti západních korporací tak tam dodnes taví železo zemědělci.

          • Eagle
            22:57 30.12.2020

            Tak ona ta chamtivost půjde i ruku v ruce s vývojem. Díky levné pracovní síle v Číně, mohli výrobci směrovat daleko více finančních prostředků do vývoje než do výplaty drahých ...Zobrazit celý příspěvek

            Tak ona ta chamtivost půjde i ruku v ruce s vývojem. Díky levné pracovní síle v Číně, mohli výrobci směrovat daleko více finančních prostředků do vývoje než do výplaty drahých evropských pracovníků. To by se také projevilo na ceně a poté na výsledcích prodejů. Takže otázkou je, zda i ta Čína nenese část podílu na západního úspěchu, myslím zejména v posledních 30 letech.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            10:44 31.12.2020

            Čína nebo kdokoli jiný. Bez západu by byli doslova nic, tedy přesně to co byli před těmi třiceti lety.

            Čína nebo kdokoli jiný. Bez západu by byli doslova nic, tedy přesně to co byli před těmi třiceti lety.

    • Pepe81
      22:15 30.12.2020

      Problém je to, že ti môžem povedať, čo si myslím ale v Číne alebo v Rusku by som sa pobodal a skočil z paneláku keby ma počúvalibdavy.

      Problém je to, že ti môžem povedať, čo si myslím ale v Číne alebo v Rusku by som sa pobodal a skočil z paneláku keby ma počúvalibdavy.

  • UnionPacific
    23:01 29.12.2020

    Je treba sa začať učiť žiť s realitou. Radikálny islam zvíťazí. V Rusku,v Európe,v Severnej Amerike a nakoniec aj v Izraeli . Jediná krajina,ktorá sa mu ubráni bude Čína a možno aj ...Zobrazit celý příspěvek

    Je treba sa začať učiť žiť s realitou. Radikálny islam zvíťazí. V Rusku,v Európe,v Severnej Amerike a nakoniec aj v Izraeli . Jediná krajina,ktorá sa mu ubráni bude Čína a možno aj India(málo pravdepodobné). Islam je totiž neporaziteľný. Krutá pravda.Skrýt celý příspěvek

    • Torong
      23:32 29.12.2020

      Nemáš pravdu. Ve Španělsku je zastavil v 8. století Karel Martel a u Vídně to byl roku 1868 Jan III Sobieski. Vždycky to chvíli trvalo, ale nakonec muslimové prohráli.

      Nemáš pravdu. Ve Španělsku je zastavil v 8. století Karel Martel a u Vídně to byl roku 1868 Jan III Sobieski. Vždycky to chvíli trvalo, ale nakonec muslimové prohráli.

      • UnionPacific
        23:50 29.12.2020

        Naozaj by som bol za to rád. Ale realita je taká že ani Briti,Sovieti a NATo nedokáže poraziť pastierov z Afganistanu. Aký záver si z toho mám odniesť ? Ich bojová morálka nemá ...Zobrazit celý příspěvek

        Naozaj by som bol za to rád. Ale realita je taká že ani Briti,Sovieti a NATo nedokáže poraziť pastierov z Afganistanu. Aký záver si z toho mám odniesť ? Ich bojová morálka nemá zrovnanie z ničím na Západe. Nemôžeme ich podplatiť,lebo na peniaze kašlú,nefungujú na nich sankcie,hrozbám sa smejú a dokážu páchať krutosti takých rozmerov,že nemeckí sudca zo strachu o svoju rodinu radšej oslobodi radikála a zabali to do rečí o vyjadrení politického názoru na Izrael. A má zmysel sa vyjadrovať o no-go štvrtiach,kam sa ani policajti neodvážia ? blbých rusov sme zrazili do prachu za 40 rokov a z islamom bojujeme už viac ako tisícročie. Doteraz sa pred islamom dalo vždy ujsť,ale dnes je islam všade,od Grónska po Austráliu.Skrýt celý příspěvek

        • Eagle
          07:18 30.12.2020

          Částečné s tebou souhlasím s islámem, je to velký problém do budoucnosti. Torong si neuvědomuje, že v dobách které vyjmenoval nebylo tolik obyvatelstvo napadených státu tvořeno ...Zobrazit celý příspěvek

          Částečné s tebou souhlasím s islámem, je to velký problém do budoucnosti. Torong si neuvědomuje, že v dobách které vyjmenoval nebylo tolik obyvatelstvo napadených státu tvořeno muslimy jako dnes. To je sakra rozdíl.
          Ale absolutně nesouhlasím s Afghánistánem, nebyla to válka sýrová zničující ale humalní. Hlavním úkolem bylo odstranění Al Každý a poté boj s Talibanem což se nepovedlo a ani nepovede dokud Afghánci nebudou chtít sami. Ale tvrdit že jsou dobří bojovníci, nepodplatitelný to jsi vedle. Mám s nimi osobní zkušenosti, za dobryho a zkušenými bych označil sotva 1 z 10. Ti co stali opravdu za něco a opravdu to byli fajn kluci sloužili u scorpiku nebo NDS. Řadový voják byl nespolehlivý, skoro vždy sjety či sfetovany. Nemáš ani představu jaký problém mají s drogami. Ten hrdý a bojem oslehany bojovník co bojoval v 80 letech jejíž dávno pryč. Dnes peníze tam znamenají hodně, koupíš si za ně co chceš, zbraně, informace i vlastní život.
          I Afgánistán se mění, lidé žijí v nouzi a hliněných kalátech ale mají mobilní telefony, učí se anglicky a mládí chtějí z Afganistánu vypadnout. Tamní lidé jsou vůči turistům velmi přátelští a otevření, jen musíš znát jejich zvyky osobního setkání a komunikace.
          Jinak to co se děje v Evropě, zejména Francie a Švédsko,Německo to je průser, pokud tomu někdo nevěří, doporučuji třeba takové krásné Švédsko navštívit a pobavit se s obyvateli nebo policejními důstojníky.Skrýt celý příspěvek

      • Trener
        11:14 30.12.2020

        Akorát, jak už tady napsal Eagle dřív tu nebyl ten "vnitřní nepřítel." Kdysi mě na webu zaujal graf popisující míru náboženství a řekněme míru sociálního zabezpečení daného jedince ...Zobrazit celý příspěvek

        Akorát, jak už tady napsal Eagle dřív tu nebyl ten "vnitřní nepřítel." Kdysi mě na webu zaujal graf popisující míru náboženství a řekněme míru sociálního zabezpečení daného jedince v konkrétní zemi. V Evropě to jsou Švédové, kteří jsou na konci intervalu v tomto grafu, tzn. mají štědrý sociální systém (to náboženství je taky u nich vlažnější) tudíž rodinné vazby nejsou tak silné. Často tam u nich umírají staří lidé v osamění atd.. A teď si vezmete, že si tam pozvou kupu přistěhovalců se silnějšími rodinnými vazbami a s větší porodností, kam to asi dospěje.
        Navíc, jsme podstatně víc humanitnější. I když, když se něco semele, tak humanita může jít kolikrát stranou, zvlášť, když s tím začne jedna strana.Skrýt celý příspěvek

    • Sprite
      10:13 30.12.2020

      Spíš si myslím, že bude nadále hodně stoupat počet atheistů a náboženství časem více či méně zaniknou. To asi bude trvat ještě dlouho, my třeba jsme už na značně pokročilé cestě ...Zobrazit celý příspěvek

      Spíš si myslím, že bude nadále hodně stoupat počet atheistů a náboženství časem více či méně zaniknou. To asi bude trvat ještě dlouho, my třeba jsme už na značně pokročilé cestě třeba ještě s Francii, Estonskem. Ale i v muslimských zemích počet věřících klesá, třeba v Turecku.. Možná se k tomu zatím nemá mnoho lidí odvahu přihlásit, ale náboženství ve světě vědy a techniky stěží nalezne místo.Skrýt celý příspěvek

      • UnionPacific
        10:58 30.12.2020

        Islám si na podobné prípady vybudoval ochranné mechanizmy: zavrhneš vieru a staneš sa ateistom ? Ok.Odrežeme ti hlavu a ešte budeš rád że nezabijeme aj tvoju rodinu ! V takejto ...Zobrazit celý příspěvek

        Islám si na podobné prípady vybudoval ochranné mechanizmy: zavrhneš vieru a staneš sa ateistom ? Ok.Odrežeme ti hlavu a ešte budeš rád że nezabijeme aj tvoju rodinu ! V takejto atmosfére ťažko dúfať v postupnú deradikalizáciu moslimskej spoločnosti.
        Proti vplyvu vedy a techniky si islam vybudoval inú obranu: príbuzenské kríženie . Len v SA viac ako 50 % populácie dôsledkom tohto javu. S tým súvisí priemerné nižšie IQ a keď to dáte dohromady s mnohoženstvom, spôsobujúcim nemožnosť založenia vlastnej rodiny pre mnoho mužov , dostanete recept na katastrofu. Výsledkom je mnoho bojovníkov ochotných za to jedine, čo majú,za Aláha, bojovať do posledného dychu.Skrýt celý příspěvek

        • Sprite
          09:24 31.12.2020

          Ty ochranné mechanizmy fungují ale jen na oko. Skutečnost může být úplně jiná, lidé si mohou hrát na věřící a ve skutečnosti si o tom všem myslet, že jsou to nesmysly.

          Ty ochranné mechanizmy fungují ale jen na oko. Skutečnost může být úplně jiná, lidé si mohou hrát na věřící a ve skutečnosti si o tom všem myslet, že jsou to nesmysly.

      • Jan.holovsky
        14:37 30.12.2020

        Nezaniknou, pokud k tomu nebudou efektivně donuceny. A to minimálně z demografického hlediska, protože věřící mají v průměru výrazně více dětí než nevěřící, takže i po započítání ...Zobrazit celý příspěvek

        Nezaniknou, pokud k tomu nebudou efektivně donuceny. A to minimálně z demografického hlediska, protože věřící mají v průměru výrazně více dětí než nevěřící, takže i po započítání odpadlíků se jádro skutečně věřících (u křes´ťanů se to počítá podle počtu návštěv kostela nejméně každý týden) nezmenšuje. Zmenšují se počty tzv. kulturních věřících, kteří to berou dlouhodobě spíše sportovně. Ovšem u islámu nelze vycházet z křesťanských zkušeností, neboť má jinak nastavené hodnoty a obsahuje hodně fatalismu a minimální kritické myšlení a vykládání svatých textů v kontextu.Skrýt celý příspěvek

        • Sprite
          09:22 31.12.2020

          Nemyslím si, že to tak funguje. Protože počty atheistů stoupají raketovým počtem. A pokud bych se narodil v třeba v Turecku, tak bych zrovna všude asi nevykládal, že není žýdný ...Zobrazit celý příspěvek

          Nemyslím si, že to tak funguje. Protože počty atheistů stoupají raketovým počtem. A pokud bych se narodil v třeba v Turecku, tak bych zrovna všude asi nevykládal, že není žýdný bůh, místo toho bych to moc neřešil a byl bych nepraktikující muslim, nebo něco takového. Prostě nutné minimum. Tím pádem tam budou čísla dost zkreslená a realitu se nedozvíme. Ale je pravda, že Afrika roste raketovým tempem a tam bude hodně věřících. Záleží na tom?
          Ve Francii už skoro polovina muslimu Islam nepraktikuje a 6% je dokonce atheisty. Když dám vedle sebe náboženství a svobodu, tak svoboda je lákavější.Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      11:05 30.12.2020

      Radikální islám nezvítězí a ani nemůže. Běžný islám nechce nijak vítězit, chce aby všichni přijali islám. Vítězí se ve válkách. A to je ten rozdíl, Evropa se může stát islámskou ...Zobrazit celý příspěvek

      Radikální islám nezvítězí a ani nemůže. Běžný islám nechce nijak vítězit, chce aby všichni přijali islám. Vítězí se ve válkách. A to je ten rozdíl, Evropa se může stát islámskou zcela jednoduše - prostě se postupně všichni přidají a nebo alespoň hodně velká část. Ateismus je a vždycky byl dlouhodobě neudržitelný. Já znám několik muslimů a ani jeden nebyl k ničemu donucen, nenarodil se nějakému syrskému běženci, ale přijali ho jaký dospělí, protože jim dal oporu a cíl. To dřív dávalo i křesťanství, ale to je na delší diskuzi. A taky znám pár Turků, kteří studovali se mnou na škole. Jak ochutnali naše výdobytky, tak rychle zapomněli na zákazy a příkazy. Stačilo, když si jejich přítelkyně nasadila na hlavu šátek, nadále nejedli vepřové a to bylo celé jejich náboženství.

      Čína je takovým obrem na hliněných nohou co se týče vztahu k islámu. Politický systém je slabou a dočasnou komplikací. Sitinpinšulin a komoušský plebs tam je pouhopouhých 80 let . Islám existuje tisíciletí a po celém světě roste. Muslimů je víc než komoušů, muslimů přibývá a komouši stagnují. Ale jakékoli politické systémy nemají dlouhou životnost.

      S Indií se dá souhlasit, ale má to jeden háček. On se ten hinduismus "po indicku" v praxi dost podobá tomu islámu pokud bych to bral evropskýma očima = postavení žen ve společnosti + zakázaná jídla.

      Čistě radikální islám je v zajímavém měřítku pouze v chudých islámských státech, případně tam kde je válka a nebo obojí. Když se narodíš v díře, žiješ v díře, okolo padaj bomby, sám seš tupej jak poleno, protože škol tu moc nefičí, tak svým radikalismem se staneš užitečným a dosáhneš cíle a sebeuspokojení. Jako bonus pak třeba budeš š.u.kat panny do nekonečna, až se odpálíš někde s bombou.Skrýt celý příspěvek

      • UnionPacific
        17:39 30.12.2020

        Tak ono je jedno,či padneme v boji alebo prijmeme Islam pod nátlakom. S vyspelým Západom bude koniec. A vzhľadom na to,ako islamské štáty spravujú svoje zeme,bude svetová ...Zobrazit celý příspěvek

        Tak ono je jedno,či padneme v boji alebo prijmeme Islam pod nátlakom. S vyspelým Západom bude koniec. A vzhľadom na to,ako islamské štáty spravujú svoje zeme,bude svetová islamizácia aj koniec planéty. Veď ten palestínsky mufti to povedal správne,z úrodnej zeme urobiť púšť..Skrýt celý příspěvek

    • PavolR
      15:29 31.12.2020

      Hybnou silou radikálneho islamu (ako nakoniec každého radikalizmu) je strach z vlastného úpadku a porážky! Po 4/5 svojej existencie bol islam výrazne menej radikálny, ako ...Zobrazit celý příspěvek

      Hybnou silou radikálneho islamu (ako nakoniec každého radikalizmu) je strach z vlastného úpadku a porážky! Po 4/5 svojej existencie bol islam výrazne menej radikálny, ako kresťanstvo a jeho jednotlivé odnože a v tejto poslednej 1/5 je vystavený silným západným vplyvom - s určitým fázovým posunom, ktorý sa v niektorých častiach islamskeho sveta stále viac zmenšuje.Skrýt celý příspěvek

  • Christian
    19:55 29.12.2020

    Dobrý den! K tzv. zcivilizování muslimů je třeba připomenout barbarskou deportaci stovek tisíc Čečenců a Ingušů zejména do sovětské střední Asie v roce 1944, kterou organizoval na ...Zobrazit celý příspěvek

    Dobrý den! K tzv. zcivilizování muslimů je třeba připomenout barbarskou deportaci stovek tisíc Čečenců a Ingušů zejména do sovětské střední Asie v roce 1944, kterou organizoval na Stalinův příkaz Lavrentij Berija. Dalším úžasným civilizačním krokem Sovětského svazu, tentokrát za vlády i pro nás nezapomenutelného Leonida Brežněva, byl v roce 1979 vpád jednotek Sovětské armády do Afghánistánu. Zdejší obyvatelé si tak měli konečně uvědomit, že právě Leninovo učení je tím nejvhodnějším pro jejich život. Nikoliv USA, ale Breˇžněvův Sovětský svaz zahájil neuvěřitelný rozvrat umírněné a neagresivní země. Důsledky tohoto rozvratu mj. v podobě vzniku podhoubí pro radikální islamisty pociťuje svět dodnes. Měl jsem před časem možnost mluvit v Moskvě s veterány afghánské války. Shodně říkali, že intervence v této zemi byla tou největší chybou sovětského vedení.
    Kristián ChalupaSkrýt celý příspěvek

    • Josef Kavan
      00:06 30.12.2020

      No to je ale propagandistický blábol. Čečenci a Ingušové byli odsunutí, ze stejného důvodu jako Sudetští Němci, protože sympatizovali s Hitlerem a Islám obecně co se militantnosti ...Zobrazit celý příspěvek

      No to je ale propagandistický blábol. Čečenci a Ingušové byli odsunutí, ze stejného důvodu jako Sudetští Němci, protože sympatizovali s Hitlerem a Islám obecně co se militantnosti týče má k nacionálnímu socialismu celkem blízko a sám Reichsführer Himmler se nechal slyšet že je to praktické náboženství pro válečníka.
      Afghánistán byl socialistický někdy od 50. let. SSSR tam stavěl školy, mosty, železnice, letiště, zatímco původní obyvatelé do té doby prodávali své ženy za stádo koz. :)) Tak v dobách SSSR ženy chodily do škol asi poprvé a naposled v tamní historii.(Dnes je tam šaríja)
      SSSR svrhnul socialisti Amina, který se začal chovat jako despota.
      Popírání toho že USA protlačovaly ideologii militantního wahhábismu do Afghánistánu je popíráním reality, protože to nedávno prohlásil i sám saúdský korunní princ bin Salmán. Nedivím se že ty články vypadají tak jak vypadají, když tu taková individua mimo realitu píšou články.
      USA afghánské teroristy podporovaly i propagandisticky, přeci víme že John Rambo věnuje film hrdinnému lidu Afghánistánu.
      PS: Infrastrukturu postavenou SSSR tam využívají dodnes okupační vojska USA, protože ty narozdíl od sovětské armády žádná oficiální vláda nepozvala. Současný režim byl dosazený USA po invazi ''trvalá svoboda'' kdy Američané svrhli teroristy které sami vycvičili proti SSSR. ;)
      Ale vlastně za to může SSSR. :DDSkrýt celý příspěvek

      • Sidon
        01:07 30.12.2020

        Jak hluboko musi clovek (?) klesnout, aby se zastaval zrudy typu Stalina.

        Jak hluboko musi clovek (?) klesnout, aby se zastaval zrudy typu Stalina.

      • padre
        07:48 30.12.2020

        Do roku 1973 vládl v Afghánistánu volený král Šáh,respektovaný všemi kmenovými skupinami a udržující politickou rovnováhu se všemi světovými mocnostmi.V roce 1973 krále svrhl ...Zobrazit celý příspěvek

        Do roku 1973 vládl v Afghánistánu volený král Šáh,respektovaný všemi kmenovými skupinami a udržující politickou rovnováhu se všemi světovými mocnostmi.V roce 1973 krále svrhl Moskvou podporovaný Daúd Chán ,byla narušena křehká rovnováha a od té doby jde Afghánistán od jednoho problému k druhému.Socialistická industrializace pod vedením ruských expertu muže být jinými slovy nazvaná též bezohledné drancování a rozkrádání přírodního bohatství Afghánistánu Sovětským Svazem.Skrýt celý příspěvek

      • padre
        08:02 30.12.2020

        Kavan Pozvání oficiální vládou pro Sovětskou armádu v roce 1979 ? To se asi poznalo podle toho ,že sovětská přepadová komanda přesně v duchu Otto Skorzenyho rozstřilela ...Zobrazit celý příspěvek

        Kavan Pozvání oficiální vládou pro Sovětskou armádu v roce 1979 ? To se asi poznalo podle toho ,že sovětská přepadová komanda přesně v duchu Otto Skorzenyho rozstřilela prezidentský palác v Kábulu napadrť. Ti byli pozváni asi tak stejně jako Hitler a Stalin do Polska v roce 1939.Skrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        08:44 30.12.2020

        V SSSR sympatizoval s Hitlerem kde kdo včetně Rusů. Vsichni si od něj slibovali osvobození od komunistického teroru.

        V SSSR sympatizoval s Hitlerem kde kdo včetně Rusů. Vsichni si od něj slibovali osvobození od komunistického teroru.

      • Ján Paliga
        23:26 30.12.2020

        ... Aj Josif Stalin sympatizoval s Adolfom.... Odkedy ho dostal do vlády v roku 1933 do 22.6.1941....

        ... Aj Josif Stalin sympatizoval s Adolfom.... Odkedy ho dostal do vlády v roku 1933 do 22.6.1941....

    • kosa2668
      18:33 01.01.2021

      Čečencov a Ingušov presunuli koli tomu ze podporovali Nacistov zabudate na to že v 73 spravil prevrat Daúd Chán synovec krála a vyhlasil socialisticku republiku a poziadal ZSSR o ...Zobrazit celý příspěvek

      Čečencov a Ingušov presunuli koli tomu ze podporovali Nacistov
      zabudate na to že v 73 spravil prevrat Daúd Chán synovec krála a vyhlasil socialisticku republiku a poziadal ZSSR o pomoc s pretvorenim krajiny na socialistický raj
      začal sa spravat ako diktator a dostal sa do konfliktu s duchovnými ktorych začal likvidovat navzdory radam sovietov
      tým si poštval proti sebe nabozenskych fanatikov
      paradoxne v Afgane bola najvadsia sloboda prave za komančov stavali priehrady skoli cesty infrastrukturu dokonca vznikli bojove utvary cisto zenske ktore vedeli ze islam prinesie len navrat do praveku a bojovali proti mudžahedínom
      USA si vyzbrijili a vycvicili sucasnych nepriatelov to je proste faktSkrýt celý příspěvek

      • Torong
        21:21 01.01.2021

        Děkuji za potvrzení, že to bylo Rusko, kdo způsobil rozvrat v Afghanistánu. A je tedy zodpovědné za vzestup islamismu.

        Děkuji za potvrzení, že to bylo Rusko, kdo způsobil rozvrat v Afghanistánu. A je tedy zodpovědné za vzestup islamismu.

        • kosa2668
          00:26 02.01.2021

          ano v podstate rozvrat začal zvrhnutím kráľa

          ano v podstate rozvrat začal zvrhnutím kráľa

          • kosa2668
            00:33 02.01.2021

            ale proti kráľovy sa tiež stavali duchovny pretože prijal veľmi modernú a liberálnu ústavu dovoľovala naprikald vzdelanie žien atd tym si postval proti sebe militantne islamistické ...Zobrazit celý příspěvek

            ale proti kráľovy sa tiež stavali duchovny pretože prijal veľmi modernú a liberálnu ústavu dovoľovala naprikald vzdelanie žien atd tym si postval proti sebe militantne islamistické kruhy
            do sračiek by ta krajina išla aj tak len takto do toho zabredol ZSSR a mali vlastný VietnamSkrýt celý příspěvek

        • Eagle
          11:08 02.01.2021

          vzestup islámu rozvrácením islámu? Můžete to vysvětlit?

          vzestup islámu rozvrácením islámu? Můžete to vysvětlit?

          • Eagle
            11:09 02.01.2021

            *rozvrácením Afg

            *rozvrácením Afg

          • Torong
            11:24 02.01.2021

            Islamismu. Ne islámu. Do doby než Rusko začalo vrtat do Afghanistánu a blízkého východu, byli muslimové docela v klidu.

            Islamismu. Ne islámu. Do doby než Rusko začalo vrtat do Afghanistánu a blízkého východu, byli muslimové docela v klidu.

          • PavolR
            15:20 02.01.2021

            Ono už aj predtým existovali skupiny, ktorým sa nepáčilo, aké majú postavenie Európania a aké trendy prenikajú do moslimského sveta zo Západu, ale to bolo ešte zvládnuteľné, lebo ...Zobrazit celý příspěvek

            Ono už aj predtým existovali skupiny, ktorým sa nepáčilo, aké majú postavenie Európania a aké trendy prenikajú do moslimského sveta zo Západu, ale to bolo ešte zvládnuteľné, lebo do náboženstva sa nikto priamo nekafral. Avšak komunisti prišli s tézou, že Boh neexistuje, ktorú doslova vnucovali a to už vybilo poistky podstatne širšiemu spektru obyvateľstva.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    16:23 29.12.2020

    K tématu doporučuji tento čtyřdílný dokument:
    https://www.ceskatelevize.cz/p...

    K tématu doporučuji tento čtyřdílný dokument:
    https://www.ceskatelevize.cz/p...

  • Josef Kavan
    16:08 29.12.2020

    Sovětům se podařilo muslimy téměř zcivilizovat, bohužel politika USA byla taková že během sovětské války v Afghánistánu snažili podporovat ty nejradikálnější a nejbojovnější formy ...Zobrazit celý příspěvek

    Sovětům se podařilo muslimy téměř zcivilizovat, bohužel politika USA byla taková že během sovětské války v Afghánistánu snažili podporovat ty nejradikálnější a nejbojovnější formy islámu, aby zadržovali SSSR.
    Nepřestali s tím ani po rozpadu SSSR, kdy finančně podporovali Čečence. Když se ruské vedení kolem roku 2000 ptalo proč USA podporují teroristy, kteří unáší letadla a obsazují nemocnice, USA odpověděly, že jim nemohou Rusové bránit v kontaktu s disidenty v Čečensku. (Tehdy je tak nazýval i Václav Havel)
    USA a spojenci v té době jeli na všech TV silnou informační válku proti Rusku o tom jak jsou Rusové špatní, protože nedovolí Čečencům islámskou republiku s právem šaríja.
    Politika podpory kavkazských teroristů se změnila po 11.září 2001.Skrýt celý příspěvek

    • padre
      17:15 29.12.2020

      Nevím jak si představujete zcivilizovaní muslimů v bývalém SSSR ,ale musím vás upozornit ze v oblasti Grozného a Čečny v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století se ...Zobrazit celý příspěvek

      Nevím jak si představujete zcivilizovaní muslimů v bývalém SSSR ,ale musím vás upozornit ze v oblasti Grozného a Čečny v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století se důstojník Rudé armády prakticky nemohl ukázat mimo kasárna, neřkuli na tržišti ,aby ho místní nepodřízli.Výcviková letecká základna v Armaviru byla pověstná tím ,že frekventati nemohli z areálů ani na krok.Na Kavkazu i za Brežněva každoročně umírali v bojích s rebely desítky příslušníků vojsk ministerstva vnitra SSSR.A to nemluvím o Tádžikistánu nebo Uzbekistánu.Skrýt celý příspěvek

      • Josef Kavan
        22:06 29.12.2020

        To je pěkná blbost, jednak Rudá armáda už v 60. ani 70. letech fakt neexistovala. Stalin uměl Čečence velmi pěkně zkrotit. Když si Čečeni a Ingušové hráli na vojáky a pozvali k ...Zobrazit celý příspěvek

        To je pěkná blbost, jednak Rudá armáda už v 60. ani 70. letech fakt neexistovala. Stalin uměl Čečence velmi pěkně zkrotit. Když si Čečeni a Ingušové hráli na vojáky a pozvali k sobě Němce, podobně jako muslimové v britských koloniích, tak jejich rodiny odsunul za Ural, aby partyzánské hnutí v lesích nemělo zázemí. Fungovalo to, protože vyjma jedné demonstrace až do 90. let na Severním Kavkaze úplný klid.
        Kavkazani chodili do ruských škol, dostávalo se jim prvotřídního vzdělání pokud na to měli IQ. :))
        Stalinův asimilační koncept byl mnohem účelnější než ten současný v putinovském Rusku. Putin akorát z teroristickcýh klanů dosadil jeden, který mu předstírá loajalitu a pomohl vyhrát válku v roce 2001.
        Rusové měli kulturu Vajnachů úplně asimilovat protože stejně stojí jenom na válčení a primitivní krevní městě, nebyly by tam žádné války a svět by byl lepším místem. Už chybou carského Ruska bylo, že nechával všem podrobeným národům jejich náboženství, kulturu a tradice. Akorát je k tomu naučili psát.
        Takoví Tataři si uchovali islám i 500 let po dobytí Kazani Ivanem Grozným.Skrýt celý příspěvek

        • padre
          22:21 29.12.2020

          Ano pane Kavan ,musím vám dat za pravdu,v šedesátých a sedmdesatych letech existovala opravdu jen Sovětská armáda,už to nebyla ta slavná Rudá armáda.Ale jinak toho o praktickém ...Zobrazit celý příspěvek

          Ano pane Kavan ,musím vám dat za pravdu,v šedesátých a sedmdesatych letech existovala opravdu jen Sovětská armáda,už to nebyla ta slavná Rudá armáda.Ale jinak toho o praktickém životě v Čečně a na severních úbočích Kavkazu v letech šedesátých a sedmdesatych víte žalostně málo.Jen blábolíte nesmysly kopírující propagandistické příručky vydané moskevským odborem Inturistu.Skrýt celý příspěvek

        • Torong
          23:05 29.12.2020

          Kavane, ty sračky vymýšlíš jen tak z hlavy nebo ti s tím někdo pomáhá? Já jen, že to je jak když pejsek s kočičkou vařili dort...

          Kavane, ty sračky vymýšlíš jen tak z hlavy nebo ti s tím někdo pomáhá? Já jen, že to je jak když pejsek s kočičkou vařili dort...

    • Kfir
      00:59 31.12.2020

      "Sovětům se podařilo muslimy téměř zcivilizovat"

      To je ako začiatok veľmi smutného príbehu...
      Už keď Bolševik ide niekoho zcivilizovať, tak to už je teda čo povedať...

      "Sovětům se podařilo muslimy téměř zcivilizovat"

      To je ako začiatok veľmi smutného príbehu...
      Už keď Bolševik ide niekoho zcivilizovať, tak to už je teda čo povedať...

Načítám diskuzi...