Islámský stát má zálusk na Libyi

-
22. 1. 2016
-
18 komentářů
-
Václav Kopecký
Libyjská odnož Islámského státu (IS), v terminologii IS nazývaná Provincie Libye (wilaja Barqa), zahájila na počátku tohoto roku ofenzívu na severu země. Jejím cílem jsou ropná zařízení v okolí měst Bin Jawad a Ras Lanuf.
Libye - konkrenční boj mezi islámisty
IS působí v Libyi už několik let a postupně si zde vybudoval poměrně dobré zázemí. V současné době IS kontroluje oblast v okolí města Syrta v centrální části severní Libye a ovládá také více jak 300 km pobřežní dálnice spojující východ a západ země. Bojovníci IS dobyli také okolí východolibyjského města Derna a menší území na západě země.
Novou ofenzívu, která je pojmenovaná podle šejka Abdula Mugira al-Qahtaniho, vůdci IS v Libyi, zahájili 4. ledna tohoto roku bojovníci IS útokem na městě Bin Jawad, které bylo poměrně rychle dobyto. Je velmi pravděpodobné, že IS infiltroval město svými agenty o několik měsíců dříve a ti pak vyčkávali a do bojů se zapojili jakmile bylo město napadeno.
Bin Jawad byl dalším logickým krokem v rozšiřování území IS v centrální Libyi, neboť je nedaleko města Nawfaliyah, které IS dobyl minulý rok v březnu. Po obsazení města zveřejnila libyjská odnož IS tiskovou zprávu v níž potvrdila, že „bojovníci chalífátu“ město dobyli a bylo uveřejněno také několik fotek z města a okolí potvrzující jeho ovládnutí IS.
Souběžně s útokem na Bin Jawad IS napadl také přístavní město město As-Sidr vzdálené asi 30 km od zmíněného Bin Jawadu. Samotný útok zahájili čtyři sebevražední útočníci, kteří odpálili vozidla naložená výbušninami u stanovišť obránců, poté následoval útok pozemních sil IS. As-Sidr je strategicky důležité město, neboť se poblíž něj nachází jeden z největších námořních ropných terminálů Libye.
Po dobytí As-Sidru zahájili bojovníci IS palbu na sklady ropných produktů v nedalekém městě Ras Lanuf, které je dalším velkým přístavem vybaveným infrastrukturou pro zpracování a vývoz ropy.
Libyjská odnož IS se na ropnou infrastrukturu zaměřuje dlouhodobě. Minulý rok provedli její bojovníci několik útoků na rafinerie a ropná pole. Sledují tak stejnou strategii jako v Sýrii a Iráku, kde IS získává díky ropě značné finanční prostředky.
Libyjská odnož IS v zemi nepůsobí příliš dlouho, je stále ještě relativně slabá ve srovnání s konkurenčními islamistickými organizacemi v oblasti. V současné době IS v Libyi disponuje zhruba 5000 bojovníky a snaží se jejich počet rychle navýšit. Potřeba dalších financí tudíž bude nutit IS útočit na ropná zařízení stále více.
Džihádisté z IS také v Libyi zahájili poměrně úspěšnou propagandistickou kampaň zaměřenou zejména na mladé muže do 25 let věku, jejímž cílem je získat co nejvíce nových rekrutů. IS také se snaží počet svých bojovníků rozšířit tím, že nutí další džihádistické skupiny v Libyi složit přísahu věrnosti (baya) vůdci IS Abu Bakru al-Baghdadimu a skupiny tak de facto pohltit.
Největším oponentem IS mezi islamisty v Libyi je skupina Ansar aš-Šaria, která je navázána na Al-Qaidu, konkrétně na místní pobočku Al-Qaidy - Al-Qaida v islámském Maghrebu (AQIM - Al Qaeda in the Islamic Maghreb). Tato skupina sice přišla o část svých bojovníků, kteří přeběhli k IS, ale i tak zůstává silnou opozicí s níž musí IS ve svých plánech počítat.
Kdo je IS v Libyi?
Informací o libyjské sekci IS je poměrně málo a mnohé z nich se rozcházejí. Vůdcem skupiny je údajně šejk Abdul Mugirah al-Qahtani, ale podle informací CNN a The Wall Street Journal byl vůdcem libyjské odnože IS jmenován v listopadu 2014 jistý Abu Nabil al-Anbari (který byl znám také pod jménem Wissam Najm Abd Zajd az-Zubajdi), údajně bývalý irácký policista a dřívější dlouholetý člen Al-Qaidy, který byl uvězněn s Abu Bakru al-Baghdadim v Iráku.
Podle vyjádření Pentagonu, se Anbari objevil v nahrávce z popravy koptských křesťanů IS z února 2015, kde zastával roli mluvčího. V listopadu 2015 oznámilo americké ministerstvo obrany, že Anbari byl cílem amerického náletu v Libyi, který nepřežil.
Je zde relativně velká pravděpodobnost, že Abdul Mugirah al-Qahtani a Abu Nabil al-Anbari byli jedna a tatáž osoba, nicméně tato spekulace se v současné době nedá potvrdit. Pro tuto domněnku by nasvědčoval už samotný útok USA na osobu Anbariho.
Spojené státy by z největší pravděpodobností neútočili na méně významného člena IS, ale pouze na vedoucí představitele organizace. Podle samotného prohlášení IS byl al-Qahtani vůdcem jeho pobočky v Libyi.
Dalším nepřímým důkazem je i pojmenování nové ofenzívy IS po al-Qahtanim, což by mohlo dokazovat, že al-Qahtani je po smrti a pojmenování ofenzívy jeho jménem má uctít jeho památku. Vrchní představitelé džihádistických skupin často z mnoha důvodů používají více pseudonymů, tudíž v případě al-Qahtaniho/al-Anbariho by to nebylo nic zvláštního.
Smrt domnělého vůdce IS v Libyi neznamená pro skupinu žádnou závažnou ztrátu. Jak se ukázalo už dříve, tak jak Al-Qaida, tak IS dokázali velmi rychle bez vážnějších problémů nahrazovat padlé velitele a činnost skupiny nebyla zásadně narušena.
IS v Libyi postupně posiluje své postavení a díky obsazení ropných terminálů uštědřil nově vytvořené libyjské vládě tvrdou ránu, neboť ropa je hlavním zdrojem příjmů země. Ropná produkce Libye se po pádu režimu plukovníka Kaddáfího v roce 2011 strmě propadla a došlo ke zničení nebo poškození mnoha rafinérií a ropných polí.
Současná vláda vznikla prosinci minulého roku po vzájemné dohodě dvou znesvářených politických uskupení, z nichž každé si nárokovalo status oficiální vlády. Nová vláda bude potřebovat obnovit kontrolu nad ropnou infrastrukturou a zvýšit vývoz ropy, aby získala dostatek financí na obnovu zdevastované země a financování armády, která bude stěžejní pro její přežití
Nová intervence Západu v Libyi?
Vzestup IS v Libyi znepokojuje jak Západ, tak arabské země. V roce 2015 letectva Egypta a Spojených arabských emirátů poskytla vzdušnou podporu Libyjské národní armádě v jejím boji s islamisty a Spojené státy loni provedly tři letecké údery proti džihádistům na území Libye. Vzestup IS na severu Afriky povede k aktivnímu zapojení také evropských zemí.
Objevily se informace, že Itálie už přesunula na na sicilské letiště Trapani čtyři proudové stíhačky AMX a dron Predator, které jsou určené k nasazení nad Libyí. Během ledna údajně také začaly přípravy k možnému nasazení britských speciálních jednotek SAS a dalších 1000 mužů britské armády do operací v Libyi.
Na jejich podporu má být údajně vyčleněno dalších 6000 členů armád evropských zemí a USA. Německo také začalo zvažovat nasazení svých ozbrojených složek do případné operace.
Velkou výhodou pro Evropu a USA je, že současná libyjská vláda je poměrně nakloněná spolupráci se Západem a arabskými zeměmi. Na rozdíl od situace v Sýrii a Iráku zde také neprobíhá zástupný konflikt několika zahraničních aktérů, což situaci pro Západ činí jednodušší.
Možnost, že by Západ přistoupil k intervenci v Libyi je poměrně velká, neboť současná vláda bez zahraniční pomoci sama jen těžko zvládne porazit islamistické rebely a udržet kontrolu nad celou zemí. Pro mnoho zejména jihoevropských zemí, je stabilita Libye zásadní. Nejen z hlediska dodávek ropy, ale zejména z nutnosti zajistit kontrolu nad pobřežím a zamezit dalšímu přesunu uprchlíků přes Středozemní moře.
Dá se očekávat, že evropské země se budou snažit stabilizovat pozici současné libyjské vlády a pomoci ji porazit džihádisty a další povstalecké skupiny. Možnost zničit jednu z „provincií“ IS je také lákavá.
Zdroj: Long War Journal
Související články
Írán vs. Saudská Arábie: Kdo ovládne Blízký východ?
Saudská poprava šiítského klerika Nimra Bákira an-Nimra na počátku tohoto roku rozpoutala vlnu ...
-
07.01.2016
-
7 komentářů
-
Václav Kopecký
NATO zmatené. Turecko uvažuje o balistických raketách
Podle Ismaila Demiara, šéfa podvýboru pro obranný průmysl v tureckém parlamentu, Turecko uvažuje o ...
-
22.01.2016
-
48 komentářů
-
Jan Grohmann
Rusko v Sýrii: Přesné bombardováni pomocí hloupých bomb
Rusové v Sýrii nasazují do bombardováni především modernizovaná letadla ze sovětské éry. I přes ...
-
19.01.2016
-
201 komentářů
-
Jan Grohmann
Turecké tanky Altay pro Pákistán
Podle vyjádření Ismaila Demira, tureckého předsedy podvýboru pro obranný průmysl, má o nový turecký ...
-
21.01.2016
-
26 komentářů
-
Václav Kopecký
Komentáře
RiM - myslím, že ty konvoje jsou laciné. Jde o relativně málo a malých lodí, které jezdí kousek a mají levné palivo. Osobně vidím problém spíše v nárůstu letových hodin ruských ...Zobrazit celý příspěvek
RiM - myslím, že ty konvoje jsou laciné. Jde o relativně málo a malých lodí, které jezdí kousek a mají levné palivo.
Osobně vidím problém spíše v nárůstu letových hodin ruských dopravních letadel. většinou jde o starší Il-76, které nemají tak dlouhou životnost draku. Je fakt, že by létala do jisté míry i tak (výcvik), ale myslím si, že to množství letů z Mozdoku přes Kaspik do Syrie se podpeíše brzy na zvýšené potřebě akvizice nových těžkých dopravních letadel a nebo jejich generálkách.
Je fakt, že většina těch letadel má, navzdory věku, asi nalétáno poměrně málo (nebyly peníze), ale přesto jde o tunokilometry...Skrýt celý příspěvekRiMr71 No 50 mld. rusky rozpocet na obranu by mal nieco zniest .Ked to porovnam napr. s vojnou v Jemene, kde naklady saudov idu uz do miliard dolarov, pricom este s nevalnymi ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr71 No 50 mld. rusky rozpocet na obranu by mal nieco zniest .Ked to porovnam napr. s vojnou v Jemene, kde naklady saudov idu uz do miliard dolarov, pricom este s nevalnymi vysledkami, + straty na technike +dokupovanie dalsich zbrani z Usa v milionovych tendroch, tak oproti 150-200 milionom co asi zatial stala ruska ucast v Syrii, je to myslim pre nich este stale lacna zalezitost, aj na pomery ich v sucasnej ekonomickej situacii.Skrýt celý příspěvek
Fenri, souhlasím, až na tu "levnou" intervenci. To přece není jen o nákladech na místě (ano, které nebudou podstatné), ale o těch nákladech za konvoje lodí, pendlující Ruslany tam ...Zobrazit celý příspěvek
Fenri, souhlasím, až na tu "levnou" intervenci. To přece není jen o nákladech na místě (ano, které nebudou podstatné), ale o těch nákladech za konvoje lodí, pendlující Ruslany tam a zpátky - neříkám, že to Ivana položí.. ALe že by to necítil, tomu taky nevěřím.Skrýt celý příspěvek
Tema IS v Libii a tu zase dokola debata o Rusoch verzus USA v Syrii. Fakt sa hodi porekadlo, ze kde nemam - neviem co povedat, tak je mlceti zlato. Ja doplnim autora, ze ...Zobrazit celý příspěvek
Tema IS v Libii a tu zase dokola debata o Rusoch verzus USA v Syrii. Fakt sa hodi porekadlo, ze kde nemam - neviem co povedat, tak je mlceti zlato.
Ja doplnim autora, ze specialne jednotky USA uz v Libii posobia. Niekedy v polovici decembra 2015 sa podarilo identifikovat a aj nafotit tajny let Dornieru 328 zo sicilie do libijskeho Watyia s asi 20 prislosnikmi amerických SOF.
http://www.dailymail.co.uk/new... Skrýt celý příspěvekVojna je pokračovaním politiky inými prostredkami. To platí i o konfliktech v Lýbii a Sýrii. To, že je niekde napätie "zakonzervované" diktaturou nie je vyriešenie problému. Skôr ...Zobrazit celý příspěvek
Vojna je pokračovaním politiky inými prostredkami. To platí i o konfliktech v Lýbii a Sýrii. To, že je niekde napätie "zakonzervované" diktaturou nie je vyriešenie problému. Skôr či neskôr sa tlak diktatúry povolí a "neviditeľné" napätie sa ukáže konfliktom. Všetky tie teorie "keby sme toho či onoho nezvrhli .. bol by kľud" sú smiešne a nekompetentné. Druhou stránkou věci je samozrejme to, ak sa nejaký režim pomáha zlikvidovať a nie je politické riešenie zakonzervovaných vnútorných konfliktov (Lýbia, Irak) a všetci "osloboditelia" sa prekvapene pozerajú, že čo sa to deje, tak potom nesú spoluvinu.
Ruská intervenica v Sýrii nerieši príčiny konfliktu takže představa, že zabijeme xy-"zlých" a bude dobre je nereálna. To isté platí i pre ostatných. To, že IS vznikol do podoby akú dnes poznáme môžeme "poďakovať" i Obamovi, ktorý neriešil iracký politický pat, kedy Malíky vytlačil sunutov z politiky a brutálne ich potláčal. Amíci len bezmocne komentovali a nezastavili ho, hoci mali na neho všetky páky. Obama tak "dorazil" politický vývoj v Iraku po svojom predchodcovi.Skrýt celý příspěvekRase - reálné výsledky Rusů nic? Hmm, a o co se opírá vaše tvrzení? Za cca 4 měsíce velmi lehké a levné ruské intervence (ceny v řádu jednoho většího cvičení) se situace SAA ...Zobrazit celý příspěvek
Rase - reálné výsledky Rusů nic? Hmm, a o co se opírá vaše tvrzení? Za cca 4 měsíce velmi lehké a levné ruské intervence (ceny v řádu jednoho většího cvičení) se situace SAA dramaticky měni. Včera v noci se v podstatě zhroutila fronta v severní Latakii (výraz, který použili na Twitteru islamisté, nikoliv Asad či Putin). FSA začíná být více méně mediální záležitostí. Kuweires byl vyproštěn z dlouhého obležení a je kolem něj rostoucí perimetr (v noci dobyt Quatar apod.). Situace v Homsu, Allepu i Damašku se pro islamisty nevyvíjí příliš dobře. Podle SAA (OK, tomu věřit nemusíme a skepse je na místě) na 15ti operačních směrech SAA útočí, na třech se chystá a na dvou je v obraně. Na řadě míst se rýsují nadějně vypadající kotle a zdá se, že SAA byla ruskými řádně poučena, jak kotlíkařit. Změna situace je prostě evidentní. A že sotva třetina jejich útoků (možná i méně, velmi to v čase osciluje) jde na IS?
-i to je mnohem víc, než onehdá mediálně propagovaný "drtivý úder" francouzského letectva
-proč by Rusové měli respektovat to, že ze všech islamistických hrdlořezů si západ vybral zrovna IS za ten zlý a ostatní jsou hodní? Je to jedna verbež, navíc personálně často propojená. Nebyla svého času al-Kayda náš nepřítel?
-je celkem logicé, že si přednostně zabezpečí perimetr kolem základen, vyčistí nejhustěji obydlené oblasti Syrie (což území obsazené Dašem jistě není) a pak se může pokračovat dál.Skrýt celý příspěvekTak neřekl bych zrovna, že příchod rusů nic nezmenil. Než rusové intervenovali tak byla syrská armáda na ústupu. Opoziční síly si většinou drželi a bránili svoje města..jediný kdo ...Zobrazit celý příspěvek
Tak neřekl bych zrovna, že příchod rusů nic nezmenil. Než rusové intervenovali tak byla syrská armáda na ústupu. Opoziční síly si většinou drželi a bránili svoje města..jediný kdo tam utocil byla An Nusra a IS. Pokud by Asad odstoupil už dříve tak ten konflikt pokračuje dál. IS nebo Nusra by obsadila Damašek a začalo by masové vraždění rozpuštěné armady a sekulárních vrstev..klasická genocida. Následně by se teroristé zaměřili na rebely, které by postupně taky vyhlladili. Letecké utoky koalice by na tom nic nezměnili.
ruská intervence postup zastavila. Kdo podrobněji ten vývoj sleduje, takk ví že Syrská armáda momentálně operuje v 15 směrech. na 13 utoočí a ve dvou směrech drží pozice. Postup jde pomalu protože musí být roztroušeny na velém počtu míst, ale pořád postupují. Momentálně se jim hodně daří v Severní Latakii kde od včera utočí na poslední velkou baštu An Nusry..počítám že do 14 dnů to tam vyčistí a teroristi utečou do turecka.
Nejvíc me baví, jak se chce kdejaká islamistická bojůvka učastnit jednání a predkladá požadavky a kurdové se ucastnit nemohou..Asad momentálně nemusí o ničem vyjednávat..Západ ho díky Rusku nemůže svrhnout násilně a doma si to do konce letošního roku vybojuje sám. osbně doufám že se jim povede obklíčit Rakku a Mosul a zklikvidovat hlavně ty co přislli bojovat za IS z Evropy.
Když Asad odstoupí tak tam bude nová Libye.Skrýt celý příspěvekKdyž maji chlapci chuť, možnosť, prostriedky tak proč né. Keď si to vojensky udržia. Nie je tam žiadna vojenská sila ktorá by im vtom zabránila. Nikdo nemá chuť tam ekonomicky a ...Zobrazit celý příspěvek
Když maji chlapci chuť, možnosť, prostriedky tak proč né. Keď si to vojensky udržia. Nie je tam žiadna vojenská sila ktorá by im vtom zabránila. Nikdo nemá chuť tam ekonomicky a vojensky krvácať. Ať kontroluje vrty ktokolvek, tak ropu budú aj tak dodávať. Takže ako spotrebitelovi mi to môže byť úpne jedno.Skrýt celý příspěvek
premyslcz Československo tedy ČSR / ČSSR samopal vz. 26 respektive 23 dovezlo do Syrie, Egypta, tuším, že Libye a pašovalo do Alžírska ( najdi si incident s lodí "Lidice" ) v ...Zobrazit celý příspěvek
premyslcz
Československo tedy ČSR / ČSSR samopal vz. 26 respektive 23 dovezlo do Syrie, Egypta, tuším, že Libye a pašovalo do Alžírska ( najdi si incident s lodí "Lidice" ) v padesátých letech. Další země jsou tady: https://en.wikipedia.org/wiki/... včetně Somálska, Libanonu a spousty dalších.Skrýt celý příspěvekJe to offtopic když tak to odstrante, abych se někoho nedotkl a nebo abych neprozradil státní tajemství. V rukách IS a kurdských bazarech se objevuje samopal asi SA-26, má někdo ...Zobrazit celý příspěvek
Je to offtopic když tak to odstrante, abych se někoho nedotkl a nebo abych neprozradil státní tajemství.
V rukách IS a kurdských bazarech se objevuje samopal asi SA-26, má někdo představu kam socialistcký stát tuto zbraň dodával mimo Kuby ?
Vím že začátku konfliktu v Syrii putovaly zbraně z Libye.
http://www.imgup.cz/image/OvT...
Jsou rozloženy v dolní části obrázku.Skrýt celý příspěvekRusové jen podporují Asada a to ještě jen proto že Sýrie byla jejich poslední země v regionu kde dřívě měli obrovskou moc. Jiný důvod pro to nemají. Jo, ještě otestují a ...Zobrazit celý příspěvek
Rusové jen podporují Asada a to ještě jen proto že Sýrie byla jejich poslední země v regionu kde dřívě měli obrovskou moc. Jiný důvod pro to nemají.
Jo, ještě otestují a předvedou zájemcům zbraně. To se hodí vždy.
Proti IS neudělali skoro nic a IS jim slouží pouze k mediální propagandě jak ochranují Evropu před uprchlíky. Přitom opak je pravdou. Až se jim podaří usadit Asada zpět na trůn tak ti co před ním začnou zdrhat, a to začnou protože on se bude mstít, budou o několik řádů horší než ti co dnes zdrhají před IS.Skrýt celý příspěvek"Ruské letectvo kontroluje vzdušný prostor, likviduje nepřítele po tisících přesnými údery, podporují pozemní jednotky, které neochvějně postupují stále vpřed" Reálné vysledky ...Zobrazit celý příspěvek
"Ruské letectvo kontroluje vzdušný prostor, likviduje nepřítele po tisících přesnými údery, podporují pozemní jednotky, které neochvějně postupují stále vpřed"
Reálné vysledky Rusů nic. Angažmá Západní koalice taky nic. Obě strany celý konflikt tak akorát umrtvily - a pokud se IS podaří ovládnout Libyi tak ani to ne (!). Znamenalo by to jen to, že se přesunuli a brzo můžou pobíhat po půlce afriky (sil mají pořád dost). Problém bude asi někde jinde a silou ho nevyřeší ani Rusové a ani Západ.
Rusové dokázali udržet pro Assada část území, Američané dokázali pomoct udržet Iráčanům velkou část Iráku. Taky vznikl polostát Kurdistán. Výsledek pro IS - podařilo se jim rozebrat hranice v oblasti a teď se jim třeba podaří překopat hranice i na severu Afriky. Co až Turek začne dělat pořádek na Severu Sýrie. Co až Egypt začne dělat pořádek v Lybii ? Vše v režii saudských financí ?Skrýt celý příspěvekSýrie je momentálně nejlepší místo na likvidaci starých skladových zásob a munice. Se divim že to hlavně odpůrci režimu stíhají uzásobovat. Měli jsme ty věci z Vrbetic vozit rovnou ...Zobrazit celý příspěvek
Sýrie je momentálně nejlepší místo na likvidaci starých skladových zásob a munice. Se divim že to hlavně odpůrci režimu stíhají uzásobovat. Měli jsme ty věci z Vrbetic vozit rovnou tam :)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...