Italská letadlová loď Cavour ponese bojová letadla F-35B Lightning II

Italská letadlová loď Cavour  ponese bojová letadla F-35B Lightning II
Italská letadlová loď Cavour / Stephen & Katherine, CC BY 2.0 (Zvětšit)

Letadlová loď Cavour italského námořnictva nedávno prošla modernizací letové paluby. Díky odolnější palubě mohou z italské letadlové lodě operovat taktická víceúčelová stealth letadla F-35B Lightning II.

Italská letadlová loď Cavour je největším plavidlem italského námořnictva. 244 metrů dlouhý Cavour o výtlaku 27 100 tun vstoupil do služby v roce 2009.

Vylepšená paluba Cavourne nyní odolá horkým spalinám systému Rolls Royce LiftSystem letounu F-35B. LiftSystem rozvádí tah z motoru F135 do dvou menších trysek u kořenů křídel a do hlavní výklopné zadní trysky. Modernizace trvala 16 měsíců a přišla na 74 milionů euro (dvě miliardy Kč).

Druhou v pořadí v italském námořnictvu je starší letadlová loď Giuseppe Garibaldi (180 metrů, 10 000 tun) uvedená do provozu v roce 1985. Nesmíme také zapomenout na starší trojčlennou třídu vrtulníkových nosičů / výsadkových lodí San Giorgio (5000 tun).

Plavidlo Giuseppe Garibaldi i tři lodě třídy San Giorgio ale brzy odejdou do důchodu. Jejich místo v roce 2022 nahradí již dokončená výsadková loď Trieste o délce 245 metrů a výtlaku 25 800 tun, případně další plavidla této třídy.


Cavourne v přístavním městě Taranto, kde procházela od prosince 2018 modernizací letové paluby.

Z lodí Cavour a Giuseppe Garibaldi operují námořní vrtulníky a také letouny s krátkým vzletem a kolmým přistáním AV-8B II Harrier. Papírově italské námořnictvo provozuje 14 letounů Harrier ‒ jedna letka osmi až 12 Harrierů vždy působila buď z lodě Cavour nebo Giuseppe Garibaldi. Loď Giuseppe Garibaldi s osmi Harriery se mimo jiné v roce 2011 zapojila do bombardování Libye.

V každém případě, po roce 2022 zůstanou v aktivní službě jen letadlová loď Cavour a výsadková loď Trieste. Z obou lodí mohou operovat F-35B Lightning II. Italské námořnictvo objednalo 15 strojů F-35B, přičemž hlavním nosičem se stane letadlová loď Cavour. Trieste poslouží zejména jako nosič vrtulníků, případně jako záložní nosič F-35B v případě nedostupnosti letadlové lodě Cavour.

Než ale z Cavourne začnou létat F-35B, loď se nejprve letos v létě vypraví k pobřeží Spojených států. Zde se s dvěma F-35B italského námořnictva, které zatím sídlí na mariňácké základně v Beaufortu (Jižní Karolína), zúčastní certifikačního cvičení.

První dva F-35B italské námořnictvo převzalo v letech 2018 a 2019. Ve Spojených státech slouží k výcviku italských námořních pilotů. Třetí italský F-35B, sestavený v montážním závodě FACO (Final Assembly and Check-Out) v italské Cameri, patří italskému letectvu. Italské letectvo mimo to již provozuje 12 F-35A. 

Druhý závod FACO měl být v japonském městě Nagoya, ale japonská vláda zvažuje, zda raději nedovážet F-35 přímo ze Spojených států. Osud japonského FACO je zatím nejistý.

Celkově Itálie objednala 60 F-35A (s klasickým startem a přistáním) a 30 F-35B ‒ 15 F-35B je ale určeno pro italské letectvo. Podle franocuzského webu opex360.com program F-35 v Itálii pravidelně vyvolává kontroverze. Ostatně původně Itálie poptávala 131 F-35A, ale kvůli rozpočtovým problémům Řím snížil objednávku.


Spuštění na vodu výsadkové lodě Trieste

Navíc mezi italským letectvem a námořnictvem (resp. jejími generálními štáby) panuje doslova nevraživost, současně posílená hádkami ohledně nákupu F-35B. Letectvo vysvětluje nákup složitějších a drahých F-35B nutnosti provádět expediční operace. Například v Africe na každou dráhu, kde může přistát F-35A, existuje 10 menších letišť, kde naopak může působit F-35B. V italském letectvu F-35A a F-35B nahradí letouny Panavia Tornado.

Italské námořnictvo naopak tvrdí, že letectvo zbytečně odčerpává zdroje námořnictvu. Z 15 F-35 půjde pro bojové nasazení vždy vyčlenit jen osm až deset letounů, ostatní budou vyhrazené pro výcvik a procházet údržbou. Původně italské námořnictvo požadovalo 22 F-35B, tedy dostatečný počet pro vytvoření dvou námořních letek. Přitom samotná Cavourne dokáže podporovat provoz až 16 F-35B (jiné údaje mluví až o 22 F-35B).

Italské ministerstvo obrany totiž plánuje vytvořit obdobu britské formace Joint Strike Wing (JSW; dříve Joint Force Harrier). Jedná se o společnou formaci Královského námořnictva a letectva, která dříve působila s letouny Harrier II. Londýn ale pro JSW, tedy pro dvě letadlové lodě třídy Queen Elizabeth a potřeby letectva, plánuje pořídit 138 letadel F-35B.

Nasazení F-35B v řadách klasického letectva ale není jen nápad Itálie a Velké Británie. Také singapurské letectvo a americká námořní pěchota chce s F-35B operovat z klasických pozemních letišť. Z podobných důvodů se o F-35B zajímá izraelské a tchajwanské letectvo.

V roce 2014 italská Demokratická strana, vedená Matteem Renzim, se snažila nakoupit další evropské stíhačky Eurofighter Typhoon na úkor F-35. Po vyhraných volbách v roce 2014 ale Demokratická strana od nákupu Eurofighterů ustoupila, protože nechtěla ohrozit podíl italského průmyslu na programu F-35.

Očekává se, že během celého výrobního programu F-35 (do roku 2039) italský průmysl získá zakázky za 10 miliard dolarů v rámci výroby letadel a čtyři miliardy dolarů v rámci výroby motorů F135. Každoročně tak italský průmysl získá zakázky za více než půl miliardy dolarů.

K programu F-35 se ale kriticky staví vládní strana Hnutí pěti hvězd ‒ její poslankyně Elisabetta Trenta byla dokonce do 5. září 2019 ministryní obrany. Nyní je ministrem obrany Lorenzo Guerini z Demokratické strany.


Italské F-35A na Islandu

„Hnutí pěti hvězd bylo vždy vůči F-35 kritické a zůstává kritické. Musíme snížit zbytečné výdaje a v roce 2019 provedeme revizi programu. F-35 nejsou naší prioritou,“ uvedl v roce 2018 Luigi di Maio, předseda Hnutí pěti hvězd.

V každém případě se letouny F-35 v Itálii svede litý boj. Admirál Binelli Mantelli, bývalý náčelník Generálního štábu Italských ozbrojených sil (2013–2015) napsal v únoru otevřený dopis Guerinimu. Podle admirála je pořízení F-35B pro letectvo chyba a všech 30 F-35B má být předáno námořnictvu.

Podle Mantelliho za problémy stojí „hluboké koncepční rozdíly, nedůvěra a rivalita“ mezi italským námořním letectvem (Aviazione Navale) a letectvem (Aeronautica Militare). Tato rivalita a soupeření trvají podle Mantelliho od konce 80. let. Mantelli mimo jiné argumentuje, že F-35B ke svému provozu potřebuje čisté vzletové dráhy (kvůli riziku nasátí cizího předmětu) a komplexní provozní zabezpečení ‒ nasazení F-35B z afrických letišť není tedy příliš reálné.

V současné době, i když italská ekonomika úpí v důsledku pandemie Covid-19, a Řím očekává 173 miliardy euro (4,6 biliony Kč) z Bruselu, italská vláda hodlá pokračovat v nákupu F-35. Neuspěl tak plán Hnutí pěti hvězd zastavit na rok nákup nových F-35. Podle Gueriniho případné škrty v nákupu F-35 ohrozí špičkové pracovní místa v italském průmyslu a poškodí významné průmyslové odvětví.

Letos italská ekonomika údajně spadne o 10 %. V přepočtu na paritu kupní síly a na jednoho obyvatele, se tak italští občané stanou chudší než občané České republiky.

Zdroj: Opex360

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Italský bezpilotní letoun P.1HH HammerHead

Evropský průmysl v oblastí vojenských bezpilotních letadel jednoduše zaspal. Evropa se nyní usilovně ...

Stíhačky F-35B Lightning II pro japonské a jihokorejské námořnictvo

Japonské a jihokorejské námořnictvo se zajímá o víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II s krátkým ...

Stíhač tanků Centauro II pro italskou armádu

Italská armáda podepsala s italskou firmou Iveco - Oto Melara (CIO) smlouvu na výrobu a dodávku ...

Americké námořnictvo vybralo italské fregaty FREMM

Tříletá soutěž na stavbu menších hladinových plavidel, která převezmou část úkolů přetěžovaných a ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Honza
    11:00 07.07.2020

    Pokus

  • Roland
    10:18 04.06.2020

    Máte někdo nějaký vyzkoušený vojenský přístav v Evropě, kde je něco vidět? Chtěl bych mladého vyvézt :)

    • liberal shark
      10:51 04.06.2020

      Portsmouth ?

    • StandaBlabol
      14:14 04.06.2020

      Ani nevím, jestli to jde. Když jsem někde (Bulharsko, Chorvatsko, Austrálie, Singapur) viděl v přístavu vojenskou loď a chtěl si ji prohlédnout z blízka, tak jsem vždycky zjistil, že je u mola, které není přístupné...:(

    • Sprite
      16:32 04.06.2020

      V Copenhagenu jsem viděl Německou válečnou loď (Baden-Württemberg-class frigate) měla na sobě napsané F222 a dalo se dojít až těsně k ní, a dokonce na ni koukat z úrovně paluby. Oni se asi nějak dělí o obranu baltu, třeba by se tam dali zahlédnout i další válečné lodě. Dále tam měli nějakou Dánskou loď, už teda podstatně měnší na druhém břehu. A nějaké asi vojenské muzeum, na pláži tam měli vystavenou docela moderně vypadající ponorku.
      Dále třeba v Amsterdamu mají nádhernou repliku plachetnice, která se dá projít. Patří to k Námořnímu muzeu. Ráno o Víkendu byl Amsterdam úplně prázdný, to město vstává asi až po desáté, takže ani žádné návaly tam nebyly. Takže doporučuju ;)

    • logik
      17:34 04.06.2020

      Doporučuju k návštěvě Penem`ünde v Německu. Jednak je tam perfektni technický muzeum týkající se Vau Zwei, jednak je tam k prolezení jednak ponorka, jednak nějaká malá korveta nebo hlídkovej člun.
      Ale obé teda je trochu historie.

    • Jura99
      22:28 04.06.2020

      Pekny zazitek je HMS Belfast v Londyne. Lze prolezt komplet vc. strojovny.

      • satai
        08:50 05.06.2020

        Belfast je super!

        • Jura99
          16:06 05.06.2020

          Přesně tak, čekal jsem pouhý lehký křižník, ale ta loď má rozměry těžkého křižníku, pouze děla má bohužel lehkokřižníková (152mm). Ovšem expozice je perfektní, přístup do strojovny, do muničáku s karuselem s granáty. Pochybuji, že jinde je loď-muzeum více zpřístupněná. Je to asi pro nás na dojezd nejbližší velká loď-muzeum.

    • Roland
      06:25 05.06.2020

      Díky moc za doporučení - já zatím narazil na Nový Bar v černé hoře a na Redoutable v Cherbourg (to je vubec zajímavá oblast jako taková)

    • Falko
      10:58 05.06.2020

      Nie je to síce vyslovene vojenský prístav,ale osobne som bol v Kalingrade a veľmi sa mi tam páčilo.Okrem možnosti v lete si prehliadnuť SU-30,su v miestnom múzeu jedna ponorka a loď ,ktorá vyťahovala ruských kozmonautov z mora.Plus je tam vystavených aj pár menších plavidiel a hydtoplanán.Zároveň som bol pozrieť aj jednu s pevnosti ,ktoré ho obklopujú.Stojí za to tam ísť.

  • Rase
    19:52 03.06.2020

    Podle italských novin La Republica se italská vláda připravuje na schválení "dohody století", která počítá s velkými dodávkami zbraní a vojenského vybavení do Egypta. Ten by chtěl v Itálii koupit 6 fregat (včetně dvou nedávno již potvrzených fregat FREMM), 20 hlídkových lodí Falaj II OPV, vojenský satelit, 24 cvičných letadel M-346 a překvapivě i 24 víceúčelových bojových letadel Eurofighter.

    https://www.middleeastmonitor....

    • PavolR
      22:47 03.06.2020
      Oblíbený příspěvek

      India teda bude mať čo robiť, aby Egypt v počte prevádzkovaných typov opäť prekovala ... ;-D

      • logik
        13:38 04.06.2020

        Už jsem psal jinde, že je to omluva Egypta Itálii za to, že podporují Haftára....

    • StandaBlabol
      14:01 04.06.2020
      Oblíbený příspěvek

      Už mají Mirage 2000, Rafale, F-16, Mig-29 a Chengdu J-7. A prý podepisují kontrakt na Su-35. Tak jestli koupí i Typhoony, bude jim do sbírky chybět už jen Gripen. A mají to kompletní:)

      • Riiiederner
        18:34 04.06.2020

        Gotta buy 'em all

  • otecko
    16:07 03.06.2020

    Tak na jedné straně požadovat po EU 173 mil Eur a na druhé utrácet za to nejdražší, co v armádě existuje. A děti našich dětí to budou 30 let splácet.... no nevím, ale říkalo turecké hospodářství, nikoliv italské. A vyskakovat se má do výše svého příjmu, ne do výše půjčky za kterou ručí druzí....

    • faraonamumu
      17:18 03.06.2020

      Kdyby aspoň nakupovali za ty peníze evropské výrobky, ale posílat takové peníze, které jsou ze záchranných programů na pomoc státům EU do USA mi přijde dost za hranou. Ti jedou pořád na dluh, zajímá mě, na jak dlouho to bude...

      • satai
        17:50 03.06.2020
        • (1)
        Oblíbený příspěvek

        Ze by si trebas koupili STOVL Eurofigter...

        • SofF
          03:14 04.06.2020

          otázka je jak nutně to potřebují. U Řecka se to dá s přimhouřenýma očima obhájit, čelí agresivnímu Turecku, ale Itálie? Jediná jejich starost je jak se levně dostat k libyjské ropě. A na to nepotřebují nejdražší leteckou techniku co je v katalogu.

          • skelet
            07:31 04.06.2020
            Oblíbený příspěvek

            nač to potřebují? Vzhledem k tomu, že sousedí se Středozemním mořem, tak to potřebují pro svoji obranu a zahraniční politiku. Letadlovku mají už dnes.

          • liberal shark
            10:53 04.06.2020

            V Lybii vedou proxy válku s Francií :-)).

          • logik
            13:40 04.06.2020
            Oblíbený příspěvek

            Je poměrně legrační, jak ti samí lidé, kteří kritizují EU jako slabošskou, tak kritizují, když si jeden stát z EU koupí něco, co mu (a potažmo celé Evropě)"alespoň trochu umožní projektovat sílu.

          • SofF
            22:35 04.06.2020

            a kdo ve středozemí je pro ně hrozba či silný konkurent aby to opravňovalo brát nejdražší možnou nabídku? Zvlášť pro zemi co je neustále na hranici bankrotu? Proto píši, u Řecka se to dá chápat (byť je Turek také člen OTAN) ale Ital tam teoreticky nemá nepřítele, jen určitá rivalita s Francií. Většina diskutujících jsou pravičáci jak hrom ale když dojde na selské počty o zadlužené zemi která si chce dluh rozmělňovat ručením všemi státy spolku tak najednou je tu překlopení do socíku jen kvůli nákupu amerických letadel, zajímavé myšlení...

          • Danieeel
            01:10 05.06.2020

            Pisal to uz satai: Ake dnesne STOVL by ste im odporucili kupit pre ich vlajkovu lod? (Ci tam maju narvat SUcka s polovicnou vzletovou hmotnostou ako Rusi?)

            Ohladne Talianskej Mariny sa treba pozriet na mapu - Italia je poloostrov! Marina tam vzdy bola na urovni, o ktorej sa zvysku armady mohlo iba zdat.

            Italia je stale jeden z najbohatsich a najsilnejsich statov na svete. A mimo obrany (a tiez v ramci obrany) maju iste rozne dovody a potrebu svoju silu nejako projektovat. (Rusko je v HDP peknych par cisel pod nimi.)
            A severna Afrika ich skratka pritahuje. Uz kvoli tomu boli par krat v prusere - ale nevzdavaju to... :)

          • SofF
            02:45 05.06.2020

            pro letadlovku je to dobrý výběr, dá se říci že "béčko" je nejlepší volba. Ale místo A varianty by stačily evropské "tajfuny".
            P.S: a k tomu bohatství - pokud je někdo takto zadlužený a jistí je vlastně jen důvěra v německou ekonomiku tak pokud se Němec šprajcne tak Itálie padá na úroveň Ukrajiny.

          • logik
            23:37 05.06.2020

            "letadlovku je to dobrý výběr, dá se říci že "béčko" je nejlepší volba. Ale místo A varianty by stačily evropské "tajfuny"
            A všiml jsi si vůbec, že ty "stačily Tajfuny" jsou podstatně dražší, než F-35?

          • Danieeel
            03:18 06.06.2020

            Typhoon vs. F35 vysvetlil velmi jasne logik.
            Typhoonov uz asi maju dost. V clanku sa jasne pise i o potrebe udrzat si "podiel" na programe F35.
            O dlhu Italie sa toho nahovorilo uz velmi vela, ja vam ten "Nemecky" postoj neberiem. Ale porovnavat Taliansko s Ukrajinou je nezmysel.
            Keby sa nemecko sprajclo - ekonomike Talianov i polovice krajin Europy vratane Francuzov by bolo bez Eura zrejma lepsie. Otazka je vsak ako by bolo Nemecku bez EU...
            Nemecko + krajiny s podobnym postojom dlhodobo tlacia pred sebou velky balvan: budto viac Europy = nejaka forma spolocneho EU dlhu, alebo odchod polovice EU od Eura. Cele je to o tom, urobit ten spravny balans...

            Lebo ked sa tie krajiny, co principialne potrebuju vyssiu inflaciu raz naseru, alebo im ten dlh praskne, tak pojde cela EU do kytek. A Nemecko s Euro Markou tam kde bolo v osemdesiatych...

            Taliani ten dlh na Lire spalia za par rokov aj bez bankrotu.
            (Talianska ekonomika je mix vysokej domacej spotreby a cenovej hladiny, priemyslu a turizmu. Balansuju medzi tymito odvetviami a vyssia inflacia im do toho vzdy hrala do kariet. Euro teraz podporuje turizmus, ale nici priemysel. Ten sa zase snazi sanovat stat cez pozicky... )

            I cez vsetky problemy je Talianska ekonomika jedna z najsilnejsich na svete. Sever talianska je po Porini a Poruri druha najvacsia priemyselna aglomeracia v Europe. Okrem Fiatky vyrabaju aj Ferrari a Lamborginy a okrem kavovarov aj spickove lietadla a lode.
            Taliansko nie je len "snedy juzan" s nohami v mori...

      • StandaBlabol
        14:18 04.06.2020
        Oblíbený příspěvek

        Tak nevím, jestli se tohle dá vyčítat zrovna Italům. Vlastní tanky i kolová vozidla, vlastní lodě (ve spolupráci s Francií), ponorky ve spolupráci s Německem, výroba komponent pro Typhoony i F-35 je v Itálii taky. A teď se jim povedlo prodat FREMMy do USA. Řekl bych, že svůj i evropský zbrojní průmysl podporují hodně.

    • StandaBlabol
      14:04 04.06.2020
      Oblíbený příspěvek

      Italové jsou jednou ze zemí, která nedává na obranu ani minimální 2% HDP. 2018 byly na 1,15% a 2019 to bylo ještě míň. Takže ano, jsou zadlužení až po uši, ale armádní výdaje za to fakt nemůžou.

  • apache
    15:23 03.06.2020
    • (10)

    Upřímně je mi záhadou, k čemu Itálii taková loď je.

    • faraonamumu
      17:16 03.06.2020

      Chystají se na další bitvu u Actia :)

    • skelet
      07:33 04.06.2020
      Oblíbený příspěvek

      obranu pevniny, kontrolu námořních tras. Prostě takovéty normální věci, na které se letadlovka používá. Asi to bude pro mnohé šok, ale Itálie už letadlovou loď má.

      • apache
        11:17 04.06.2020

        Asi to bude šok pro vás, ale o italském využívání letadlové lodi vím celou dobu. A celou dobu jsem toho názoru, že pro Itálii konkrétně jde o zbytečný luxus. Proč si to myslím? Stačí se podívat na mapu. Itálie má dobré geografické podmínky ke kontrole podstatné části Středozemního moře i bez letadlové lodi.

        • skelet
          11:32 04.06.2020

          na první pohled určitě ano, na ten druhý už zase tak moc ne. Ochrana námořních tras se dělá lépe co nejblíže místa, kde hrozí nějaké ohrožení, a na to jsou prostě u přímořských států nejlepší lodě. V rámci námořních výsadků a protiponorkového boje je zapotřebí vrtulníkového nosiče, takže je tady opět nejlepší loď. A hle Carvour je multifunkční loď, která má sloužit nejen jako letadlová loď, ale i jako výsadková vrtulníková loď. Provoz letounů STOVL je už třešinka na dortu, která výrazně zvyšuje bojový potenciál italského námořnictva.

        • satai
          13:24 04.06.2020

          Ona spis nez letadlovka je to v mnohem kombinace sea control ship s vysadkovym plavidlem.

        • StandaBlabol
          14:22 04.06.2020

          Přesně z tohoto důvodu (dobré geografické podmínky ke kontrole podstatné části Středozemního moře i bez letadlové lodi) nestavěli letadlové lodě před 2.sv.v. a těžce na to doplatili. Že by se poučili? Když vezmu v úvahu třeba hypotetickou intervenci v Lybii, tak tam letadla z Itálie sice doletí snadno, ale vrtulníky už ne.

          • apache
            09:44 05.06.2020

            Podal jste dobrý argument. Ale stejně si neodpustím jízlivou poznámku - myšleno proti Itálii, ne vůči vám - že zatím spíše intervenují Afričané v Itálii, než Itálie v Africe. A neřekl bych, že se trend změní.

            Má zkrátka zvláštní pachuť, když stát investuje do provozu letadlové lodi, a přitom kdejaká levičácká fanatička jako Raketice může za použití síly přes Pobřežní stráž navézt do Itálie další výsadek vetřelců.

          • logik
            23:41 05.06.2020

            Jedinej reálnej způsob, jak se uprchlíkům ubránit, je udělat pořádek jim doma. A na to Itálie potřebuje tu letadlovku.
            Např. svýho času se to zásahem v Lybii povedlo - běžně se ten zásah tam kritizuje, ale nikdo neřekne, že těsně před zásahem plavaly přes středozemní moře desítky tisíc uprchlíků a bylo zaděláno na větší migrační krizi, než tam kdy byla - a včasný zásah srazil počty uprchlíků na zlomek před invazí....

            Jen se prostě musí v tý zemi pak dělat pořádek dlouhodobě, ne tam vlítnout a pak to nechat svýmu osudu.

  • Adesítka
    13:06 03.06.2020

    Jmenuje se ta loď Cavour, nebo Cavourne?

    • vozik
      13:11 03.06.2020

      Cavour

    • Jura99
      16:55 03.06.2020
      Oblíbený příspěvek

      Cavour byl hrabě (Conte di Cavour), první premiér sjednocené Itálie. Za první světové se po něm jmenovala bitevní loď, tehdy byl název lodi "Conte di Cavour", celé Cavourovo jméno bylo delší.

    • Mortles
      17:32 03.06.2020

      Taky se podle něj jmenuje jedna stanice metra v Římě. Taky nechápu, kde tam je ten problém se skloňováním, je to celé divné.