Italský bezpilotní letoun P.1HH HammerHead

-
22. 6. 2013
-
1 komentářů
-
Jan Grohmann
Evropský průmysl v oblastí vojenských bezpilotních letadel jednoduše zaspal. Evropa se nyní usilovně snaží dohnat náskok především amerických a izraelských firem. Jednou z prvních evropských vlaštovek v oblasti velkých vojenských bezpilotních letadel je italský technologický demonstrátor P.1HH HammerHead.
Italské firmy Piaggio a Selex Electronic System představily na letošní letecké výstavě Paris Air Show 2013 neobvyklý bezpilotní letoun P.1HH HammerHead. Jako základ stroje posloužilo extravagantní dopravní letadlo P180 Avanti II od firmy Piaggio.
Letadlo P180 Avanti II se pyšní titulem nejrychlejšího dvoumotorového turbovrtulového letounu ve své kategorii. Uvnitř těla letadla bijí dva motory Pratt & Whitney Canada PT6A-66B (2×634 kW). Dostup letounu je 12 500 metrů a dolet 2791 kilometrů. Optimální výška letu je 8538 metrů, kde může letoun dosáhnout rychlosti až 737 km/h.
Foto: S letounem P180 Avanti II létají zástupci automobily Ferrari nebo jezdci stáje Ferrari Formule 1 / Piaggio
Podle italské firmy bezpilotní letoun P.1HH HammerHead nabídne zákazníkům bezkonkurenční letové výkony. Půjde zejména o skvělý dolet, široky rozsah provozních rychlostí, vynikající stoupavost a možnost nést široké spektrum užitečného zatížení.
Stroj má přímo konkurovat americkému bezpilotnímu letadlu MQ-9 Reaper. P.1HH HammerHead se cítí dobře ve středních výškách (3000 až 9 100 metrů) a při velmi dlouhých misích (až 16 hodin). Jde o tzv. kategorii bezpilotních letadel pro střední výšky a vysokou výdrži ve vzduchu UAV MALE (Medium-altitude long-endurance UAV).
„V Evropě i jinde je mnoho zemí, které požadují bezpilotní letadlo pro střední výšky s dlouhým doletem,“ řekl Alberto Galassi, generální ředitel společnosti Piaggio Aero. „Poskytujeme platformu založenou na certifikovaném letadla. Jde o atraktivní řešení v době, kdy jsou na bezpilotní letadla kladená, čím dal větší omezení.“
Foto: P.1HH HammerHead má dva zbraňové závěsníky pod trupem. O zaměření zbraní se stará průzkumné a zaměřovací pouzdro pod nosem letounu. / Piaggio
P.1HH HammerHead doznal oproti svému civilnímu předchůdci technických změn. Do oči bijícím rozdílem je odstranění oken a instalace satelitní komunikace, která se ukrývá pod výrazným hřbetním aerodynamickým krytem.
Po svém civilním předchůdci P.1HH HammerHead převzal i vynikající letové výkony. Minimální rychlost stroje je 250 km/h, maximální 730 km/h. Velký rozsah provozních rychlostí umožňuje rychlé přelety nebo nálety na cíl, nebo naopak pomalé hlídkování nad zájmovou oblastí.
P.1HH HammerHead je technologický demonstrátor. Pokud z něj vznikne skutečný letoun, bude se jednat o největší bezpilotní stroj v Evropě. P.1HH HammerHead unese až 909 kg užitečného nákladu – komunikační vybavení, průzkumné prostředky, vybavení pro elektronický boj a samozřejmě zbraně. Záleží pouze na zákazníkovi jakými elektronickými a zbraňovými systémy letoun vybaví.
Zdroj: Piaggio, FlightGlobal
Související články
Nový pilotní kokpit pro bezpilotní predátory
Americká firma General Atomic Aeronautical Systems (GA-AS) představila zcela nový kokpit pro ...
-
25.04.2013
-
7 komentářů
-
Jan Grohmann
Íránský bezpilotní stroj Hamaseh
Íránská armáda před pár dny světu ukázala svůj nejnovější bezpilotní letoun Hamaseh (Ten, kdo je ...
-
13.05.2013
-
9 komentářů
-
Jan Grohmann
Bezpilotní letadla v Pákistánu: Mýty a realita
Útoky bezpilotních letadel v Pákistánu mají mnoho odpůrců. Jednou z hlavních výtek je, že letecké ...
-
23.05.2013
-
13 komentářů
-
Jan Grohmann
Čínský bezpilotní bojový letoun "Ostrý meč"
Zdá se, že je Čína ve vývoji zbraní jenom krok za Spojenými státy nebo Evropou. Deník AIN Report ...
-
02.06.2013
-
16 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Načítám diskuzi...