Izrael uvažuje o dalších stíhačkách F-15I “Ra'am”

F-15I “Ra'am” izraelského letectva; větší foto / IAF 

Izraelské letectvo IAF (Israel Air Force) již závazně objednalo 50 víceúčelových stealth stíhaček páté generace F-35I Lightning II. Podle izraelských médií ale IAF místo dalších F-35I zvažuje nákup ověřených víceúčelových stíhaček F-15I “Ra'am” .

V roce 2016  Washington a Tel Aviv podepsali dohodu o nové desetileté vojenské spolupráci. Podle nové smlouvy Izrael mezi roky 2019 až 2028 získá 38 miliard dolarů (769 miliard Kč), tj. 3,8 miliardy dolarů ročně.

 

 

Americké peníze Tel Aviv využije například pro nákup 50 stíhaček F-35I – všechny dosud objednané F-35I IAF získá do roku 2024. Devět izraelských F-35I již dosáhlo počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability).

 

Původně měl Izrael nakoupit další letku 25 stíhaček F-35I, ale podle izraelských médií IAF zvažuje americkou finanční pomoc využít spíše k nákupu provozem a bojem ověřených víceúčelových stíhaček F-15I “Ra'am”.

 

Podle izraelského deníku Haaretz je zastáncem nákupu F-15I současný velitel IAF, generálmajor Amikam Norkin. O nákupu sice rozhoduje Generální štáb a ministerská komise, ale ta se podle zmíněného deníku řídí doporučením letectva.

 

Proč Izrael dává přednost F-15 před F-35? Stealth letoun F-35 unikátním způsobem kombinuje schopnosti podpůrných a bojových letadel. F-35 dokáže provádět  jak vzdušnou analýzu situace na bitevním poli, tak vést boj vzduch-země a vzduch-vzduch. Lapidárně řečeno, F-35 umí sám o sobě objevit cíl, zaútočit na něj a také provést vyhodnocení úspěšnosti zásahu. Taková schopnost letounům čtvrté generace (F-15, F-16 atd.) chybí.
 

F-35 však využije schopnosti stealth jen tehdy, pokud má zbraně uvnitř zbraňové šachty. V tom případě ale nosnost F-35 klesá na 2590 kg. Navíc F-35 není určen pro vedení manévrových soubojů na blízkou vzdálenost, tzv. dog-fightů.

 

V každém případě F-35I má v Izraeli velké zastání a jeho podporovatelem je například bývalý velitel IAF, generálmajor Amir Eshel.

 

F-35I na cestě do Izraele

 

Problém však je, že letový park IAF rychle zastarává. V minulém roce IAF vyřadilo z provozu všechny F-16A/B. Podle deníku Haaretz IAF hledá také kupce minimálně pro část nejstarších F-16C/D a F-15I. Problémem v případě F-35I je také rychlost výroby a schopnost integrace do ozbrojených sil Izraele. Realisticky se dá očekávat, že F-35I se v IAF stanou významnou silou (s ohledem na délku výcviku, vypracování taktiky, pochopení všech nových schopností) až po roce 2025.

 

F-15I má pro IAF naopak několik zásadních výhod. Nové F-15I může IAF dostat o několik let dříve, než další F-35I. Izraelští piloti a letecký personál mají s letounem dlouhé zkušenosti, takže nové F-15I lze okamžitě integrovat do leteckých jednotek. Jinak řečeno, i když je F-35I modernější letoun, tak kvůli délce výcviku a pochopení všech nových schopností, budou mít letky s F-35I větší bojovou hodnotu než letky s F-15I, až někdy po roce 2025.
 

Navíc F-15I má oproti F-35I významně větší dolet a nosnost (až 11 tun zbraní) a také díky dvěma motorům a přebytku výkonu motorů (k vlastní hmotnosti) lepší předpoklady pro vedení dog-fightů.

 

Dle deníku Haaretz ale diskuze v IAF není o tom, “zda”, ale spíše “kdy” koupit další F-35I. Zastánci F-15 doporučují další F-35I nakoupit až na konci 20. let 21. století a mezi tím stavět letectvo na nejnovějších variantách F-15.

 

Americké F-15E Strike Eagle a izraelské F-15I na izraelské letecké základně Uvda.

 

Izraelská diskuze je samozřejmě velmi zajímavá pro firmu Boeing, která F-15 vyrábí. Nejen proto, že potenciální výše obchodu je 3 miliardy dolarů, ale také proto, že případná izraelská objednávka udrží v provozu výrobní linku F-15 a zachrání tisíce amerických pracovních míst.

 

F-15I je odvozen od víceúčelové verze F-15E Strike Eagle. V konformních nádržích F-15I přepraví navíc 4,5 t paliva. Přeletová vzdálenost s výzbroji je tak v případě F-15I až 4400 km (s podvěsnými přídavnými nádržemi) a díky doplňování paliva je možné dolet ještě prodloužit.

 

Ostatně jednou z klíčových schopností IAF jsou údery na velké vzdálenosti. Zmínit můžeme slavný nálet IAF na irácký jaderný reaktor Osirak v roce 1982, kdy izraelské letouny provedly úder na vzdálenost 1600 km. V minulých letech pak IAF provedlo letecké údery na základny v Súdánu, které sloužily jako překladiště íránských zbraní pro palestinské bojovníky. Súdánské základny leží 1900 km od izraelského území.

 

Izrael si navíc může pořídit nejnovější variantu F-15 Adnanced Eagle (AE). Díky přidání záchytných bodů F-15 AE unese až 16 protiletadlových střel středního dosahu AIM-120 AMRAAM. F-15AE má zcela přepracovaný kokpit s jedním velkým centrálním displejem, nový radiolokátor, vylepšené motory, možnost nést konformní nádrže a také schopnost používat nejnovější generací zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země.

 

Zdroj: Haaretz; The Drive

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Eurofighter, F-15 a Rafale: Katar si kupuje přízeň Západu

Malá, ale velmi vlivná a bohatá ropná země Blízkého východu, Katar, se rozhodla provozovat hned tři ...

Stíhačky F-35B Lightning II pro japonské a jihokorejské námořnictvo

Japonské a jihokorejské námořnictvo se zajímá o víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II s krátkým ...

Bahrajn kupuje stíhačky F-16 a zachraňuje americká pracovní místa

V listopadu minulého roku malý ropný stát Perského zálivu Bahrajn podepsal smlouvu na nákup 16 ...

Izraelské stíhačky F-16 pro chorvatské letectvo?

Ve švýcarském Davosu diskutoval chorvatský premiér Andrej Plenković s izraelským premiérem ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Shania
    11:17 07.02.2018

    luky: máš pravdu, napsal jsme to špatně.

    Norsko odhaduje 14,3k/110000 kroner/11,3 k euro/ za letovou hodinu F-35A (bez nepřímých nákladů - USAF se všemi náklady má 30k, 25k u F-16)

    Co zaplatí za F-16 nevím.

    A ty další data jsou od Finu, takže opět bohužel nelze porovnávat.

    článek udává narůst ceny
    Hornety - 7 469 eur (2015) na 9 250 (17-18?) euro
    HN90 6832 (2015) na 15900 euro (17-18?)

    Píšou tam, že to ale nejsou porovnatelní systémy v jiné fázi životnosti.

    Vzhledem k tomu, že jsou to vždy roční náklady rozpočítané na hodiny, tak na změnu nákladů za letovou hodinu stačí, aby stroj lítal víc/míň.

  • Luky
    10:39 07.02.2018

    Tak ona by tam dolétla i ta GBU (navádí se v zatáčce, nemusíš nalétat nad cíl), ale na to mají i jiné nosiče. Když letěli na Osirak, dodávky ještě běžely...IOC tenkrát ale dosáhli pár týdnů po dodání prvních F-16 (stavěny pro Irán:). Každopádně to neberte jako dohadování, informace nemám. Jen bych asi nevydržel s Lajtungem na zemi, když jsou u sousedů aktivní S-300 a můj protivník je Irán, u kterého to pokládám za největší "threat".

    Ti Norové vzali údaje o provozu FA-18 od Finů? Oni sami mají šestnáctky.

  • Marthy
    21:42 06.02.2018

    Clanek-když Rusko přišlo do Sýrie pomoct vládním jednotkám byly systémy S-200 nefunkční.Rusové je zprovoznily a modernizovali-ale ta modernizace byla (kvůli nedostatku času)asi jen lehká,hádám že hlavně byl aktualizován software systému.

  • KOLT
    21:16 06.02.2018

    Díky. Ono je to vůbec zajímavé, jak moderní vrtulové potvory (NH-90, V-22) stojí na provoz kolikrát víc než zavedené tryskáče...

  • Shania
    19:32 06.02.2018

    ano, Izrael má nově vyrobené stroje, takže by to měla být jen softwarová aktualizace, nově vyrobené stroje jsou už jsou v 3F (i tady budou softwarové aktualizace před blokem 4.1).

    mimochodem Norsko zveřejnilo nějaká data k letovým hodinám.
    F/A-18 11,5k usd
    F-35 odhadují na 14,3k

    http://www.iltalehti.fi/uutise...

    Pro ukázku jak ta cena za hodinu zkresluje, jedna h nově zavedeného NH90 je stojí víc jak Hornet...

  • KOLT
    19:09 06.02.2018

    Shania, předpokládám, že omezení jen na bomby je pouze otázka aktuální verse SW, je tak?

  • KOLT
    19:08 06.02.2018

    Luky, není to těsně za "frontou", o to mi šlo. Pokud by šlo dolů, je velká šance, že skončí v Sýrii, což by asi nebylo zrovinka žádoucí... Ohledně brzkého nasazení – fakt myslíš, že vezmou nad nepřátelské území stroj, který ještě ani nemá IOC? Na dosah nepřítelovy PVO? Navíc stroj, který se tak zásadně liší od svých předchůdců? Ti nevím...

  • Shania
    17:59 06.02.2018

    clanek: je tam pojista, raketa se sama znici.

    nedavno doslo k selhani pojistky a izraelska protiraketova obrana ji sestrelila.

    Izraelske F35A byli ve verzi 3i, takze jedina vyzbroj kterou muze nest jsou chytre bomby, ty maji max dosah okolo 20km.

    pokud je na neco pouzili, tak max k pruzkumu a ne samotnemu utoku.

  • Clanek
    15:36 06.02.2018

    Jak se chova raketa S-125 nebo S-200 nezasahne-li cil, uz ani nepokracuje v letu, ale bez okolku pada? Je tam nejaka bezpecnostni pojistka co je znici jeste ve vzduchu, nebo to proste po balisticke krivce padne klidne na mesto co se ji "priplete do cesty"?

    A vubec, neni ten moderneji ze Syrskych systemu spis S-125? Ty jim byli nedavno modernizovane, S-200 pokud vim ne (ikdyz kdo vi co jim Rusove vsechno sebou dovezli).

  • Luky
    14:52 06.02.2018

    @Marthy, KOLT

    Nevím chlapi, proč mluvíte o útoku v "hloubce protivníkova území".
    Když jsem vyšlápnul horu nad Damaškem, viděl jsem na Golany, je to kousek od hranic. A z Libanonu jsou ty části Sýrie, kde Izrael několikrát útočil jen pár kiláků.

    Obávám se, že z Libanonského vzdušného prostoru si Izreal ani NATO hlavu nedělají (i ten útok Tomahawků šel pravděpodobně tudy).
    Ale i kdyby neletěli od Libanonu, tak ty clusterové klouzavé pumy v pohodě doletí 100Km. Z Izraele je to mnohem míň.

    Já nevím, jak to bylo. Kdybych byl ale Žid a zvažoval přezbrojit na F-35, tak bych ho co nejdřív vyzkoušel.

  • Fakty_1
    13:47 06.02.2018

    jojo sestreleni F-35 od S-200 je kachna stejne jako sestreleni F-117 od S-125. Jsou to vsechno kachny, protoze se ukazalo ze stroje byly vzdy poskozeny ptactvem, zrejme letajici kachnou o)) doufam ze uz je Dusan, Shania, Logik a ost. spokojeni. Je tezke si priznat ze po vyzkouseni si F-35 se Izrael rozhodnul radsi si dale poridit F-15 a zrejme vi mic dobre proc......o))) a pritom toma zdarma

  • KOLT
    09:49 05.02.2018

    Marthy, já nemyslel jen za tuhle válku, ale "tak nějak vůbec". A ano, samozřejmě jsem přeháněl :-) S tou F-35 máte téměř jistě pravdu. Notabene, když v té době neměla v IAF deklarovanou ani IOC. To si někdo vážně myslí, že revoluční bojový prostředek (což F-35 pro všechny armády krom USAF rozhodně je, a možná i pro USAF) bude použit pár týdnů po jeho dodání v ostré akci hluboko v území nepřítele? Proč, co by z toho Izrael měl? Nejsou přeci v žádné krizi, kdy by potřebovali wunderwaffen.

    O schopnosti Izraelců poradit si se Syrskou PVO (i bez F-35) nemám nejmenší pochybnosti. Dokud nepřišli Rusové, neměli by Syřané ani nejmenší šanci, ani těch ztrát by nebylo moc. S Rusy v zádech by to pochopitelně byla jiná, protože teď mají úplně jiné množství informací, poradce, lepší výcvik, stabilizovali situaci, atd., atp. Jak píšete, on také není moc důvod, aby se jim Izraelci cpali do míst, kde je skutečně moderní vícevrstevná PVO. IAF stačí, když zničí nejviditelnější dodávky zbraní pro Hizballáh do Libanonu (čemuž Syřané sami nezabrání a Rusové jim s tím nepomohou).

  • Marthy
    03:21 05.02.2018

    Taky mám za to že útok letounů F-35 systém S-200 pomocí bomb hluboko v území Sýrie je nesmysl,byl by to zbytečný risk-kvůli možné ztrátě letounu a jeho dopadu na území kontrolovaném vládou.Za tohle by Američané určitě Izraelcům velice poděkovali.
    Kolt:
    Podle toho co jsem vysledoval tak za celou válku si Syřané nárokují sestřel asi 5-ti Izraelských letounů,ne 500...takže výcvik na rogalech můžou zatím odložit.
    Jinak zničení Syrské PVO Izraelem-to by nebylo tak snadné jak se může někomu zdát,za to by Izrael mohl zaplatit tvrdou cenu-a co by s toho měl?Izrael je rád že se jim zatím ten konflikt vyhýbá,určitě nebude zbytečně přilévat olej do ohně.
    Nesmíme zapomenout že v Syrské PVO je mimo zastaralých systémů taky celkem dost systémů Buk (různé verze)a Pancir,a ty (s dobrou posádkou) by byly tvrdý oříšek i pro Izraelské letectvo a mohli by způsobit Izraelcům těžké ztráty-a to zvlášť proto že by jim Rusko dodávalo informace se svých zdrojů-s přehledových a zahorizontálních radarů,pasivních radarů,letounů AWACS,hlídkových letadel,průzkumných družic...nedávno bylo zveřejněno že Syrská PVO byla propojena s Ruskou (v Sýrii),tady by se letadla Izraele dostali do velice nevýhodné situace
    Nicméně předpokládám že většina moderních Syrských PVP je soustředěna na obranu Asada a jeho vlády,určitě už nejednoho "plánovače"v USA napadlo jek se Asada zbavit a zajistit USA mediální vítězství.

  • niko
    18:10 04.02.2018

    Ten incident s pouzitim F 35 I na bombardovanie syrskej baterie S 200, tusim okolo Damasku a zostrelom jednej F 35 je obycajna kacica. Rozoberalo sa to vtedy na niekolkych weboch. Faktom ale je, ze Syrcania nic nezostrelili a Izraelcania nepouzili F 35, ale F 16. F 35 na svoj bojovy krst stále este caka.

  • KOLT
    11:57 04.02.2018

    Jednak je vždy lepší mít dva typy strojů (v případě problému neuzemníte všechny najednou), jednak je problém s dodávkami, jak bylo zmíněno – potřebují nahrazovat opotřebovaná letadla rychleji než jak běží dodávky F-35. A také v tom mohou být osobní záležitosti konkrétních generálů...

    Zrovna kombinace F-35 jako průzkumníka a F-15 jako nosiče munice je taktika zmiňovaná mnohokrát. Navíc, občas se prostě může hodit maximální rychlost F-15.


    K tomu incidentu – vůbec nikomu nevadí, že střet s ptákem a poškození F-35 se měly odehrát asi o 14 dní dříve než údajný sestřel Syrskou PVO? Jinak co dokáže s letadlem udělat střet s ptákem jsme onehdá měli možnost vidět na L-159, když se střetlo se supem nad Španělskem – letová kontrola doporučovala pilotovi se katapultovat, protože pokládala přistání za vysoce rizikové... Izrael je jedna z hlavních migračních tras ptactva, střety letadel s opeřenci jsou tam poměrně časté. Žádnou konspiraci bych za tím nehledal. Syřané už si koneckonců připisují tolik sestřelených izraelských letounů, že by IAF létala leda s rogaly ;-)

  • Míša
    10:56 04.02.2018

    Zajímavé čtení i v diskuzi, ale nyní se pravdu o SA-5 a jeho případného (ne)úspěchu nedovíme, ovšem myšlenky nad tím byly celkově dobré.

    Co ale již víme, je úvaha Izraele a to je pro mě velice zajímavé a možná i signál, že F-35 zase takový zázrak světa nebude, když hledají doplňek k této kat. letounu. Samozřejmě to může mít více důvodů, již komentář zazněl, ale nedává mi tolik smysl držet více typů letadel, když F-35 měl nabízet univerzální úlohu.

    Jsem velmi zvědav, co nakonec uváží a co z toho nakonec vyleze na povrch.

  • Jaroni94
    13:00 02.02.2018

    Oprava...

    Nemyslel jsem Polsko, ale Izrael, jen jsem se myšlenkama zasekl na Polsku díky novému článku za což se omlouvám. Chyba opravena.

  • Jaroni94
    12:59 02.02.2018

    Tak F-15, navíc s Izraelskýma technologiema je stále konkurence schopný stroj. Mám jí osobně radši i než F-16 které se právě Izrael masivně zbavuje či jí šrotuje.

    Min. do doby, než se efektivně dozbrojí F-35 multirole stíhačema kde Polsko aby si udrželo své mocenské postavení rozhodně půjdou nad 50 kusů, myslím že budou usilovat o třeba 100 strojů do roku 2030 "teoreticky"... No a do té doby když se na úkor nákupu nových "stealth" strojů zbavují masivního počtu techniky tak to musí něčím vyplnit a hl. vyplnit pro účely operací právě na blízkém východě, k čemuž je lépe uzpůsobená právě F-15 či F-18, min. dle mého názoru. Hl. F-15 s modernizací nestojí tolik a je myslím lepší než F-16 co nyní vřazují a to masivně.

    Takže krok dobrý. :)

  • Vorian
    11:51 02.02.2018

    Na youtube je zajímavé video v češtině o F-15, kterak se srazila při výcviku s F-5 a podařilo se ji přistát s jedním křídlem.

    Osirak bombardovaly F-16, ale vzdušné krytí zajišťovaly F-15.

  • logik
    10:46 02.02.2018

    alea: Ale todle srovnání je v tomto kontextu nesmyslný. Protože nemalou část nákladů generuje logistika, simlátory zázemí atd. atd. - a také náklady na samotné zavedení typu..., a to jsou náklady, které z nemalé části nezávisí na počtu provozovaných strojů.

    To, že F15 vychází o 5000 dolarů levněji v celkových nákladech - když jich provozujou skoro 500, pak není nic divného oproti 70 F-35. F35 vychází draho, protože je nová a je jich málo, takže se rozpočítává velké množství fixních nákladů na málo strojů.

    Ta čísla tedy nemluví o tom, o kolik by stál více provoz o jednu F35 nebo o jednu F15 více. To by byla naprosto odlišná čísla.

    madrabbit: IMHO je to kachna. Už proto, že kdyby se to stalo, tak by Sýrie už žádné S-200 neměla....

  • Shania
    10:33 02.02.2018

    Alea: skutečný čísla za letovou hodinu z 2013:

    F-22A Raptor -*$68,362
    F-15C Eagle -*$41,921
    F-15E Strike Eagle -*$32,094
    F-16C Fighting Falcon -*$22,514
    A-10C Thunderbolt II (Warthog) -*$17,716

    Fighter aircraft type,*Estimated future cost per flight hour (FY'15 $):*

    F-35A Lightning II -*$32,554
    F-16C Fighting Falcon -*$25,541

    ---
    F-15C jsou velmi staré.
    F-35A stojí teď okolo 29-30k - stejně se pořád ozývají hlasy, na velkou cenu za provoz a je velký tlak na snižování nákladů.
    Izrael to bude provoz stát podstatně míň než USAF (u obou strojů). A F-15 bude nejspíš mírně levnější než provoz nových F-35 díky existující infrastruktuře, procesů a zapojení místních firem.

    Pokud vím, jedná se o odsunutí třetí dodávky F-35A o pár let dál z důvodů, že flotila F-15 se blíží hranici životnosti, Izrael se nejspíš bude snažit získat "zadarmo" stare F-15D a přestaví si je doma.

    Doba dodání F-35 od objednaní je tři roky.
    ---

    F-35A má mít při cvičeních dvakrát tak delší výdrž něž F-15C s dvěma přídavnými nádržemi (dvě nádrže a eft mají jen malý vliv na výkony F-15E)
    https://youtu.be/QTgDTC8_PM0...

    F-15E může mít delší akční radius pouze s CFT a třemi nádržemi a ne velkým nákladem.

    V situaci kdy bude muset oblétat hrozby a nebo letět nízko

    Nálet na reaktor mimochodem provedli F-16

    ---

    Vega je velmi známý systém pro Izrael a mají celou řadu protiopatření, je velice nepravděpodobné, že by ho dokázali efektivně použít proti izraelským strojům.

    Fanoušci konspiračních teorii si to spojují s tím, že byl v té době poškozena F-35A při střetu s ptáky, ale ta měla být opravena a vrácena do služby po pár dnech.

  • madrabbit
    08:54 02.02.2018

    Jasně efekticní - super nové slovo. Sorry nový noťas a nejsem zvyklý na klávesnici.

  • madrabbit
    08:53 02.02.2018

    S-200 je v pásmu X, takže by stealth měl být proti němu efekticní, na druhou stranu je možné, že by měl takový výkon, že by se přeece jenom odráželo zpět dost, aby se dala navést raketa? Respektive vzhledem k velikosti hlavice na S-200 - nenavedli to jenom "odhadem", i když nebylo možné uzamknout cíl?

    Jinak pořídit nové F-15 a průběžně doplňovat F-35 dává smysl. F-15 je zavedený a pro F-35 zatím definují operační postupy. Navíc je spousta misí, kdy F-15 odvede práci více než dobře.

  • Viking
    08:42 02.02.2018

    Jak to vlastě vypadá s F15 silent eagle. Pracuje Boeing pořád na modernizaci patnáctek nebo to odpískali?

  • dusan
    22:42 01.02.2018

    https://theaviationist.com/201...

    Vidím to, že obe strany mali pravdu : )

    Izrael neutrpeli žiadnu stratu .... a sýrska PVO mala zostrel ... ale len nejakého klamného cieľa ....

    Podobný prípad ako vojna v Zálive v roku 1991, kedy iracká PVO zničila tiež kopu cieľov s presvedčením, že ide o lietadlá.

  • Flader
    22:19 01.02.2018

    A kedy sa to malo stať?

  • 22:14 01.02.2018

    Ten incindent je veľmi zaujímavý, ale neviem nájsť nikde dôveryhodný zdroj. Je možné, že to F-35 schytal, ale nemuselo byť priamo zachytené radarom. S-200 má silnú nálož a črepiny, teda ak by bol v blízkosti a boli by tam aj iné lietadlá okrem F-35, ktoré by radar mohol zachytiť. Pochybujem, že by F-35 boli samotné bez nejakého doprovodu, keď zrejme dosiahli len IOC, ak teda vôbec ich dosiahli.

    Samozrejme je aj možné, že bol zachytený radarom a dostal zásah. To Izrael poprel, ale že vyradili lietadlo kvôli vážnemu poškodeniu po zrážke s vtákom je veľmi zvláštne a veľká náhoda, že zrovna vtedy. A ani neuverjnili žiadne fotografie poškodeného lietadla. Myslel som si, že moderné lietadlá nemajú až tak problem s vtákmi a hlavne F-35.

    Takže je to diskutabilné, čo Sýrčania trafili. Sýria to mohla využiť na propagandu a ostatní sa chytili a písali všetko aj úplne vymyslené veci ako napríklad, keď bol incident s Ruským stíhačom a Americkým torpédoborcom. A po takej fraške by Izrael potom asi F-35 už vôbec nekupoval a ostatní tiež asi nie.

    Ale neviem presne ako to bolo, veľkú pozornosť som tomu nevenoval, ale osobne si myslím, že F-35 to proste dostal, pretože ak by sa zrazil s vtákom, tak by asi nemali problem uverejniť fotografie a pride mi to až moc veľká náhoda s tým poškodením od vtákov.
    Ak sa to naozaj stalo, tak F-35 má veľký prúser a je to doslova megaškandál.

  • Clanek
    21:59 01.02.2018

    Jejich kridlo jim starne rychleji nez jake muzou byt dodavky F-35. Ikdyby ted objednali nejake F-35 navic, vyresi to jejich problem s tim co potrebuji vyradit hned nebo uz vyradili? Dostanou je ted nebo je dostanou az po tom co se zkompletuje tech aktualne objednanych 50 kusu? Myslim ze to druhe, a pak Izrael ani nema jinou moznost nez vzit neco jineho, a z toho co se nabizi je F-15 idealni.
    Navic, nevsadit vsechno ja jedinou kartu je jedine rozumne nehlede na to o jakem letadle se bavime.
    Apropo je tomu uz vic nez 50 let co se o F-15 zacalo mluvit a cca 50 let od jejiho designu, designu dodnes aktualniho / platneho. Jeden z velikanu.

  • alea206
    21:53 01.02.2018

    Logik:
    I kdyby uz rozdil v CPFH nebyl cca 7 000 USD
    https://www.forbes.com/sites/n...
    Ono, pokud by vzale F-15AE tak muze by letova hodina diky upravenym motorum a konformnim nadrzim jeste levnejsi. Ale to jen tak na okraj.

    Tak se bavime i o cene za vyskoleny personal (v dostatecnem poctu) a to jak piloty, tak zazemi, simulator, cena dilu a prace, ktere nejdou do CPFH. Nehleda na to ze F-35 diky "inteligentni diagnostice" tusim moc nejde opravovat kanibalizaci jinych letadal.
    + Izraelske F-15 maji tusim vetsi zapojeni mistniho prumyslu nez Izraelske F-35, ale tim si nejsem jisty.

  • Flader
    21:51 01.02.2018

    14.12.2017:
    "zraelské letectvo IAF (Israel Air Force) před týdnem oficiálně oznámilo dosažení počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability) stíhaček F-35I “Adir”. Vzhledem k bouřlivé bezpečnostní situaci na Blízkém východě lze očekávat, že první bojové nasazení F-35I na sebe nenechá dlouho čekat."


    http://www.armadninoviny.cz/bo...

    Odkaz je aj na začiatku tohto článku ...

  • JirkaT
    21:47 01.02.2018

    Opravuji, jak dlouho trvá než je operační způsobilost?

  • JirkaT
    21:46 01.02.2018

    Operační způsobilost trvá jak dlouho...?

  • Flader
    21:34 01.02.2018

    Krátko po prevzatí asi ťažko. Najprv aby ich použili vôbec museli predsa nadobudnúť operačnú spôsobilosť...

  • CerVus
    21:33 01.02.2018

    Tak tady jde i o to, že si ty F-15 upravují k obrazu svému, což u F-35 úplně nemůžou. Navíc jim USA zdarma nad rámec oficiální zbrojní pomoci dodává F-15, které jsou v aktivní službě a jsou nahrazovány F-35. V loňském roce to bylo 10ks.
    Nesmíme také zapomínat, že minulá administrativa Izraelce přitlačila ke zdi a v podstatě je přinutila si v rámci pomoci vzít F-35 i když oni chtěli F-15. Jistě můžeme i teoretizovat, jestli to nebyla určitá forma vyjednávání o balíčku F-35.

  • JirkaT
    21:31 01.02.2018

    Já jsem kdesi četl, že nedávno při jednom izraelským náletu na syrské pozice, syrská PVO nějakou hodně obstarožní raketou, tak poškodili jednu F-35, že ta měla co dělat aby se vrátila na základnu, a pak byla vyřazena jako znehodnocená (psal o tom nějaký izraelský deník). Bylo to krátce poté co jich pár převzali. Možná to není tedy není jen o drahém provozu, ale i o nákladných ztrátách... :(

  • logik
    20:26 01.02.2018

    alea: Kdyby byla F35 drahá na provoz, tak fakt nekupujou F15.

  • dusan
    17:51 01.02.2018

    Dolet a nosnosť .... o je OK ... ale čakať v dnešnom svete manévrovanie stíhačiek v tesnom súboji "telo na telo" je už jednoducho smiešne ... to je už minulosť ...

    Vo Vietname neboli síce dokonalé rakety, ale už tam lepšie vyzbrojené Phantomy deklasovali ľahšie MiG-y .... v roku 1991 už nebolo čo riešiť, tam sa toho stíhačky veľa "nenakrútili" ... a pri eritrejsko-etiópskom konflikte výkonnejšie stroje Su-27 nedali svojim obratneším "bráškom" MiG-om 29 žiadnu šancu.

    Izraelskí starší piloti isto spomínajú na doby, kedy daklasovali súperov v tesných súbojoch .... ale to ich mladší kologovia už nezažijú ...

  • alea206
    17:27 01.02.2018

    Že bysme se v reálu nakonec skutečně dočkali modelu, kdy F-35 slouží jako mini-AWACS, případně je nasazován jenom ve specifických typech mise, zatímco většinu práce "oddřou" modernizovaná letadla předchozí generace?

    Za mě jedině pozitivum F-15 je fantastický stroj.

    Taky je možné, že F-35 je na většinu akcí IAF zbytečně drahá na provoz, protože protivník v tuto chvíli. nemá adekvátní PVO. Napovídal by tomu ten případný odklad dalšího nákupu