Izrael uvažuje o dalších stíhačkách F-15I “Ra'am”

F-15I “Ra'am” izraelského letectva; větší foto / IAF 

Izraelské letectvo IAF (Israel Air Force) již závazně objednalo 50 víceúčelových stealth stíhaček páté generace F-35I Lightning II. Podle izraelských médií ale IAF místo dalších F-35I zvažuje nákup ověřených víceúčelových stíhaček F-15I “Ra'am” .

V roce 2016  Washington a Tel Aviv podepsali dohodu o nové desetileté vojenské spolupráci. Podle nové smlouvy Izrael mezi roky 2019 až 2028 získá 38 miliard dolarů (769 miliard Kč), tj. 3,8 miliardy dolarů ročně.

 

 

Americké peníze Tel Aviv využije například pro nákup 50 stíhaček F-35I – všechny dosud objednané F-35I IAF získá do roku 2024. Devět izraelských F-35I již dosáhlo počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability).

 

Původně měl Izrael nakoupit další letku 25 stíhaček F-35I, ale podle izraelských médií IAF zvažuje americkou finanční pomoc využít spíše k nákupu provozem a bojem ověřených víceúčelových stíhaček F-15I “Ra'am”.

 

Podle izraelského deníku Haaretz je zastáncem nákupu F-15I současný velitel IAF, generálmajor Amikam Norkin. O nákupu sice rozhoduje Generální štáb a ministerská komise, ale ta se podle zmíněného deníku řídí doporučením letectva.

 

Proč Izrael dává přednost F-15 před F-35? Stealth letoun F-35 unikátním způsobem kombinuje schopnosti podpůrných a bojových letadel. F-35 dokáže provádět  jak vzdušnou analýzu situace na bitevním poli, tak vést boj vzduch-země a vzduch-vzduch. Lapidárně řečeno, F-35 umí sám o sobě objevit cíl, zaútočit na něj a také provést vyhodnocení úspěšnosti zásahu. Taková schopnost letounům čtvrté generace (F-15, F-16 atd.) chybí.
 

F-35 však využije schopnosti stealth jen tehdy, pokud má zbraně uvnitř zbraňové šachty. V tom případě ale nosnost F-35 klesá na 2590 kg. Navíc F-35 není určen pro vedení manévrových soubojů na blízkou vzdálenost, tzv. dog-fightů.

 

V každém případě F-35I má v Izraeli velké zastání a jeho podporovatelem je například bývalý velitel IAF, generálmajor Amir Eshel.

 

F-35I na cestě do Izraele

 

Problém však je, že letový park IAF rychle zastarává. V minulém roce IAF vyřadilo z provozu všechny F-16A/B. Podle deníku Haaretz IAF hledá také kupce minimálně pro část nejstarších F-16C/D a F-15I. Problémem v případě F-35I je také rychlost výroby a schopnost integrace do ozbrojených sil Izraele. Realisticky se dá očekávat, že F-35I se v IAF stanou významnou silou (s ohledem na délku výcviku, vypracování taktiky, pochopení všech nových schopností) až po roce 2025.

 

F-15I má pro IAF naopak několik zásadních výhod. Nové F-15I může IAF dostat o několik let dříve, než další F-35I. Izraelští piloti a letecký personál mají s letounem dlouhé zkušenosti, takže nové F-15I lze okamžitě integrovat do leteckých jednotek. Jinak řečeno, i když je F-35I modernější letoun, tak kvůli délce výcviku a pochopení všech nových schopností, budou mít letky s F-35I větší bojovou hodnotu než letky s F-15I, až někdy po roce 2025.
 

Navíc F-15I má oproti F-35I významně větší dolet a nosnost (až 11 tun zbraní) a také díky dvěma motorům a přebytku výkonu motorů (k vlastní hmotnosti) lepší předpoklady pro vedení dog-fightů.

 

Dle deníku Haaretz ale diskuze v IAF není o tom, “zda”, ale spíše “kdy” koupit další F-35I. Zastánci F-15 doporučují další F-35I nakoupit až na konci 20. let 21. století a mezi tím stavět letectvo na nejnovějších variantách F-15.

 

Americké F-15E Strike Eagle a izraelské F-15I na izraelské letecké základně Uvda.

 

Izraelská diskuze je samozřejmě velmi zajímavá pro firmu Boeing, která F-15 vyrábí. Nejen proto, že potenciální výše obchodu je 3 miliardy dolarů, ale také proto, že případná izraelská objednávka udrží v provozu výrobní linku F-15 a zachrání tisíce amerických pracovních míst.

 

F-15I je odvozen od víceúčelové verze F-15E Strike Eagle. V konformních nádržích F-15I přepraví navíc 4,5 t paliva. Přeletová vzdálenost s výzbroji je tak v případě F-15I až 4400 km (s podvěsnými přídavnými nádržemi) a díky doplňování paliva je možné dolet ještě prodloužit.

 

Ostatně jednou z klíčových schopností IAF jsou údery na velké vzdálenosti. Zmínit můžeme slavný nálet IAF na irácký jaderný reaktor Osirak v roce 1982, kdy izraelské letouny provedly úder na vzdálenost 1600 km. V minulých letech pak IAF provedlo letecké údery na základny v Súdánu, které sloužily jako překladiště íránských zbraní pro palestinské bojovníky. Súdánské základny leží 1900 km od izraelského území.

 

Izrael si navíc může pořídit nejnovější variantu F-15 Adnanced Eagle (AE). Díky přidání záchytných bodů F-15 AE unese až 16 protiletadlových střel středního dosahu AIM-120 AMRAAM. F-15AE má zcela přepracovaný kokpit s jedním velkým centrálním displejem, nový radiolokátor, vylepšené motory, možnost nést konformní nádrže a také schopnost používat nejnovější generací zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země.

 

Zdroj: Haaretz; The Drive

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Eurofighter, F-15 a Rafale: Katar si kupuje přízeň Západu

Malá, ale velmi vlivná a bohatá ropná země Blízkého východu, Katar, se rozhodla provozovat hned tři typy stíhacích letadel – Eurofighter Typhoon, Boeing F-15QA a Dassault Rafale

Stíhačky F-35B Lightning II pro japonské a jihokorejské námořnictvo

Japonské a jihokorejské námořnictvo se zajímá o víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II s krátkým vzletem a kolmým přistáním STOVL (Short Take-Off and Vertical-Landing). Letouny mají operovat z ...

Bahrajn kupuje stíhačky F-16 a zachraňuje americká pracovní místa

V listopadu minulého roku malý ropný stát Perského zálivu Bahrajn podepsal smlouvu na nákup 16 víceúčelových stíhaček F-16 Block 70. Bahrajn se stane prvním uživatelem verze “Block 70” v Perském ...

Izraelské stíhačky F-16 pro chorvatské letectvo?

Ve švýcarském Davosu diskutoval chorvatský premiér Andrej Plenković s izraelským premiérem Benjaminem Netanjahuem o možném prodeji izraelských stíhaček F-16 chorvatskému letectvu. O setkání ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 4
  • Shania
    11:17 07.02.2018

    luky: máš pravdu, napsal jsme to špatně.

    Norsko odhaduje 14,3k/110000 kroner/11,3 k euro/ za letovou hodinu F-35A (bez nepřímých nákladů - USAF se všemi náklady má 30k, 25k u F-16)

    Co zaplatí za F-16 nevím.

    A ty další data jsou od Finu, takže opět bohužel nelze porovnávat.

    článek udává narůst ceny
    Hornety - 7 469 eur (2015) na 9 250 (17-18?) euro
    HN90 6832 (2015) na 15900 euro (17-18?)

    Píšou tam, že to ale nejsou porovnatelní systémy v jiné fázi životnosti.

    Vzhledem k tomu, že jsou to vždy roční náklady rozpočítané na hodiny, tak na změnu nákladů za letovou hodinu stačí, aby stroj lítal víc/míň.

  • Luky
    10:39 07.02.2018

    Tak ona by tam dolétla i ta GBU (navádí se v zatáčce, nemusíš nalétat nad cíl), ale na to mají i jiné nosiče. Když letěli na Osirak, dodávky ještě běžely...IOC tenkrát ale dosáhli pár týdnů po dodání prvních F-16 (stavěny pro Irán:). Každopádně to neberte jako dohadování, informace nemám. Jen bych asi nevydržel s Lajtungem na zemi, když jsou u sousedů aktivní S-300 a můj protivník je Irán, u kterého to pokládám za největší "threat".

    Ti Norové vzali údaje o provozu FA-18 od Finů? Oni sami mají šestnáctky.

  • Marthy
    21:42 06.02.2018

    Clanek-když Rusko přišlo do Sýrie pomoct vládním jednotkám byly systémy S-200 nefunkční.Rusové je zprovoznily a modernizovali-ale ta modernizace byla (kvůli nedostatku času)asi jen lehká,hádám že hlavně byl aktualizován software systému.

  • KOLT
    21:16 06.02.2018

    Díky. Ono je to vůbec zajímavé, jak moderní vrtulové potvory (NH-90, V-22) stojí na provoz kolikrát víc než zavedené tryskáče...

  • Shania
    19:32 06.02.2018

    ano, Izrael má nově vyrobené stroje, takže by to měla být jen softwarová aktualizace, nově vyrobené stroje jsou už jsou v 3F (i tady budou softwarové aktualizace před blokem 4.1).

    mimochodem Norsko zveřejnilo nějaká data k letovým hodinám.
    F/A-18 11,5k usd
    F-35 odhadují na 14,3k

    http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701232200057957_uu.shtml

    Pro ukázku jak ta cena za hodinu zkresluje, jedna h nově zavedeného NH90 je stojí víc jak Hornet...

  • KOLT
    19:09 06.02.2018

    Shania, předpokládám, že omezení jen na bomby je pouze otázka aktuální verse SW, je tak?

  • KOLT
    19:08 06.02.2018

    Luky, není to těsně za "frontou", o to mi šlo. Pokud by šlo dolů, je velká šance, že skončí v Sýrii, což by asi nebylo zrovinka žádoucí... Ohledně brzkého nasazení – fakt myslíš, že vezmou nad nepřátelské území stroj, který ještě ani nemá IOC? Na dosah nepřítelovy PVO? Navíc stroj, který se tak zásadně liší od svých předchůdců? Ti nevím...

  • Shania
    17:59 06.02.2018

    clanek: je tam pojista, raketa se sama znici.

    nedavno doslo k selhani pojistky a izraelska protiraketova obrana ji sestrelila.

    Izraelske F35A byli ve verzi 3i, takze jedina vyzbroj kterou muze nest jsou chytre bomby, ty maji max dosah okolo 20km.

    pokud je na neco pouzili, tak max k pruzkumu a ne samotnemu utoku.

  • Clanek
    15:36 06.02.2018

    Jak se chova raketa S-125 nebo S-200 nezasahne-li cil, uz ani nepokracuje v letu, ale bez okolku pada? Je tam nejaka bezpecnostni pojistka co je znici jeste ve vzduchu, nebo to proste po balisticke krivce padne klidne na mesto co se ji "priplete do cesty"?

    A vubec, neni ten moderneji ze Syrskych systemu spis S-125? Ty jim byli nedavno modernizovane, S-200 pokud vim ne (ikdyz kdo vi co jim Rusove vsechno sebou dovezli).

  • Luky
    14:52 06.02.2018

    @Marthy, KOLT

    Nevím chlapi, proč mluvíte o útoku v "hloubce protivníkova území".
    Když jsem vyšlápnul horu nad Damaškem, viděl jsem na Golany, je to kousek od hranic. A z Libanonu jsou ty části Sýrie, kde Izrael několikrát útočil jen pár kiláků.

    Obávám se, že z Libanonského vzdušného prostoru si Izreal ani NATO hlavu nedělají (i ten útok Tomahawků šel pravděpodobně tudy).
    Ale i kdyby neletěli od Libanonu, tak ty clusterové klouzavé pumy v pohodě doletí 100Km. Z Izraele je to mnohem míň.

    Já nevím, jak to bylo. Kdybych byl ale Žid a zvažoval přezbrojit na F-35, tak bych ho co nejdřív vyzkoušel.

Stránka 1 z 4