Bojová vozidla Eitan pro izraelskou brigádu Nahal

Bojová vozidla Eitan pro izraelskou brigádu Nahal
Eitan ve verzi obrněný transportér (2018) / Zachi Evenor, CC BY 2.0 (Zvětšit)

Izraelská pěší brigáda Nahal získala první sériově vyráběná kolová bojová vozidla Eitan ve verzi obrněný transportér (OT). Je to sedm let poté, co izraelské ministerstvo obrany představilo první prototyp.

Vývoj kolového OT Eitan – prvního kolového bojového vozidla 8×8 v izraelské armádě – začal na základě zkušeností z operace Ochranné ostří (Operation Protective Edge) v Gaze (2014). Tehdy se naplno projevila nedostatečná balistická a proti-minová ochrana izraelských OT M113, za což řada izraelských vojáků zaplatila životem.

Izraelská armáda používá extrémně odolné pásové OT Namer využívající podvozek z tanků Merkava. Jde však o akvizičně a provozně velmi drahé stroje. Ostatně Namer je v podstatě „tankový transportér“ vážící 65 tun. To brání rychlé výrobě a zavedení Namerů ve větších počtech do výzbroje Izraelských obranných sil (IDF). Podle izraelské Wikipedie IDF zatím provozují 230 Namerů z 531 objednaných. Jaká je současná roční produkce, není známo, ale podle izraelských médií v roce 2014 dosahovala 30 Namerů ročně – výroba přitom začala již v roce 2008.

IDF se po konci operace Ochranné ostří začaly dovolávat po cenově dostupném OT s výrazně menší logistickou stopou – jde o rozhodující požadavky, vždyť IDF potřebují výhledově nahradit minimálně 500 aktivních OT M113, plus výhledově další tisíce ležících ve skladech. V první fázi proto IDF hodlají získat 500 OT Eitan, s výhledem na budoucí výrobu dalších stovek vozidel.

Zhruba 500 pásových Namerů a 500 kolových Eitanů má tvořit hlavní dopravní prostředek izraelské pěchoty na a po bojišti.

Nyní po sedmi letech vývoje a přípravy sériové výroby Eitan vstupuje do služby k brigádě Nahal. Brigáda má bohatou historii sahající až do 40. let 20. století. Tehdy šlo o polovojenský program pro mládež spojující zemědělský a vojenský výcvik. Vždyť „Nahal“ je zkratkou „Noar Halutzi Lohem“ (Bojová pionýrská mládež).


První vozidla Eitan opouští výrobní továrnu Centra obnovy a údržby 7000 (MASHA-7000) v Tel Hašomer.

Nyní je brigáda plnohodnotnou pěší jednotku IDF – jednou z deseti aktivních manévrových brigád izraelských pozemních sil (šest pěších a čtyři mechanizované). Kromě toho ale vojáci brigády, věrní své historii, se také zapojují do komunitního a sociálního života Izraele.

Během své historie se brigáda Nahal účastnila všech významných izraelských konfliktů. Získala si pověst jedné z nejvýznamnějších a nejefektivnějších bojových jednotek IDF. Výcvik je zaměřen na boj ve městě a vojáci brigády jsou známí svou vysokou úrovní výcviku a nasazením.

Nahal má jeden průzkumný a tři bojové prapory, plus nejrůznější podpůrné roty. Hlavním dopravním prostředkem brigády jsou nejrůznější verze Humvee a zejména pásové M113.

Původně se počítalo s výrazně rychlejším zavedením transportérů Eitan do výzbroje. Testování a úpravy vozidla si však vyžádaly delší čas. To nám opět připomíná klíčové pravidlo – výroba technologických demonstrátorů nebo prototypů je relativně snadná věc. Sériová výroba perfektně otestovaného a vyladěného finálního zbraňového systému je o několik řádů složitější problém.

V této souvislosti izraelská média přišla se zajímavou statistikou – výroba každého OT Eitan vyžaduje jeden milion různých dílů, včetně více než 20 tun oceli, 30 kilometrů svařovacího drátu, šesti kilometrů elektrických a datových kabelů, plus 70 litrů barvy. Pro zajímavost si tyto hodnoty vynásobte číslem 500.


Výroba vozidel Eitan s detailním pohledem na řešený podvozek a korbu.

Programu se ale nedostávalo také financí, které Tel Aviv potřeboval pro nákup čtyř nových tankovacích letounů KC-46A Pegasus (dodávka od roku 2025) a 12 (opce na dalších šest) transportních vrtulníků CH-53K King Stallion (dodávky od roku 2026).

„Brigáda Nahal je hrdá na to, že jako první v izraelských obranných silách dostala transportér Eitan – nástroj, který promění brigádu a umožní nám zvýšit operativnost, nezávislost a ochranu,“ řekl velitel brigády Nahal plukovník Oren Simcha. „Chápeme tíhu této odpovědnosti, profesionální náročnost přijetí tohoto nástroje a děkujeme stovkám profesionálů, kteří se podíleli na plánování, vývoji, výrobě a implementaci transportéru Eitan.“

„Po několika letech usilovné práce na vývoji, testování a výrobě byly první sériově vyráběné obrněné transportéry Eitan dodány vážené pěší brigádě Nahal. Eitan představuje přelomový krok vpřed v oblasti kolových bojových vozidel a je první svého druhu v IDF. Nabízí jedinečný soubor schopností, včetně vynikající mobility a schopnosti přežití pro naše bojové jednotky. Má schopnost bojovat po boku hlavních bojových tanků Merkava a bojových vozidel pěchoty Namer,“ uvedl šéf ředitelství pro tanky a obrněná vozidla (MANTAK) izraelského ministerstva obrany brigádní generál Oren Giber.

„Jsme poctěni a nesmírně hrdí na to, že můžeme zprovoznit první rotu Eitan v pěší brigádě Nahal. Uvědomujeme si, že každý Eitan dodaný IDF nahradí starší vozidla M113, čímž zajistí, že naši bojovníci budou vybaveni nejmodernějšími, vysoce chráněnými a schopnými zbraňovými systémy, které jim pomohou zajistit vítězství na bojišti a zajistí jejich bezpečný návrat domů,“ dodal Giber.


Integrace Iron Fist do OT Eitan

Eitan 8×8 zvládne transportovat 12 vojáků – trojčlennou osádku a devítičlenný výsadek. Vozidlo pohání motor o výkonu 560 kW. Maximální rychlost je 90 kilometrů za hodinu.

Prázdna hmotnost vozidla je 30 až 35 tun, maximální zatížení je udáváno 44 tun. Pro porovnání – německý Boxer má prázdnou hmotnost 24 tun a Pandur (bez věže) 19 tun.

Podvozek a korba snesou pozdější instalaci dálkově ovládaného bojového modulu s 30mm kanonem. Tak má vzniknout první izraelské kolové bojové vozidlo pěchoty.

Jako všechna izraelská obrněná vozidla i Eitan se pyšní výjimečnou úrovni ochrany – vozidlo v základu nese boční moduly s dynamickým pancéřováním. Kromě toho vozidlo chrání systémy aktivní ochrany Iron Fist od firmy Elbit Systems. Stejný systém dostane i české BVP CV90. Naopak konkurenčním systémem Trophy od izraelské firmy Rafael jsou vybaveny izraelské tanky Merkava a těžké transportéry Namer.

Zdroj: Army Recogniton, JPost

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nový izraelský obrněný transportér Eitan

Izraelské ministerstvo obrany v pondělí předvedlo netrpělivě očekávaný kolový obrněný transportér ...

Transportéry Eitan a houfnice ATMOS pro izraelskou armádu

Izraelská vláda 11. března schválila dva zásadní modernizační programy izraelských obranných sil IDF ...

Eitan: Nový izraelský obrněný transportér v roce 2021

Izraelská brigáda Nahal dokončuje testování nového izraelského kolového obrněného transportéru (OT) ...

Izraelské bojové vozidlo Eitan vstupuje do výroby

Izraelské ministerstvo obrany v neděli oznámilo zahájení sériové výroby kolového bojového vozidla ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • juko
    22:50 03.06.2023

    Neni 44 ton moc vela na 8 kolesove vozidlo? Predsalen je to teritoria tazkeho bvp alebo aj stredneho tanku

    Neni 44 ton moc vela na 8 kolesove vozidlo? Predsalen je to teritoria tazkeho bvp alebo aj stredneho tanku

    • tomas.kotnour
      00:03 04.06.2023

      Vzhledem k tomu, že v Izraeli vidíte z jedné dálnice další dvě a toto vozidlo bude vozit pěchotu do FIBUA, tak ani ne. Samozřejmě za předpokladu, že tato hmotnost nebude samotnému ...Zobrazit celý příspěvek

      Vzhledem k tomu, že v Izraeli vidíte z jedné dálnice další dvě a toto vozidlo bude vozit pěchotu do FIBUA, tak ani ne. Samozřejmě za předpokladu, že tato hmotnost nebude samotnému vozidlu způsobovat technické potíže.Skrýt celý příspěvek

  • Wakantanka
    19:34 02.06.2023

    Takže Izraelcom trvalo dostať Eitan do služby 7 rokov aj s ich know-how a finančnými zdrojmi. A stále sa nájdu takí čo budú tvrdiť ako si máme uznávam menšie a ľahšie 4x4 vyrábať a ...Zobrazit celý příspěvek

    Takže Izraelcom trvalo dostať Eitan do služby 7 rokov aj s ich know-how a finančnými zdrojmi. A stále sa nájdu takí čo budú tvrdiť ako si máme uznávam menšie a ľahšie 4x4 vyrábať a vyvíjať sami. O požadovaných počtoch ani nehovorím. Ako dlho by to trvalo v našich podmienkach poriadne otestovať a vychytať muchy na tom Aligatore 2 či Gerlachu? A hlavne ako dlho by sa vyrábalo to množstvo kupovaných JLTV?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...