Izraelské bojové vozidlo Eitan vstupuje do výroby

-
12. 2. 2020
-
87 komentářů
-
Jan Grohmann
Izraelské ministerstvo obrany v neděli oznámilo zahájení sériové výroby kolového bojového vozidla Eitan. Jde historicky o první kolové obrněné bojové vozidlo zaváděné do izraelských obranných sil IDF (Israel Defense Forces).
Projekt Eitan odstartoval před pěti lety pod patronátem tankového úřadu MANTAK (Minhelet ha-Rekem) na izraelském ministerstvu obrany. MANTAK stojí mimo jiné za konstrukcí slavných tanků Merkava nebo těžkých obrněných transportérů Namer.
Ostatně Eitan využívá prvky obrněnců Merkava a Namer. Kolový sourozenec Eitan je ale akvizičně levnější, a především rychleji vyrobitelný a snáze provozovatelný (menší spotřeba paliva, delší resursy, levnější náhradní díly, méně podpůrných vozidel a personálu atd.).
IDF začaly volat po levnějším a provozně jednodušším obrněném vozidle na základě zkušeností z operace Ochranné ostří (Operation Protective Edge; Tzuk Eitan), která v pásmu Gazy probíhala v červenci a srpnu 2014. Superodolné transportéry Namer byly v té době (a stále jsou) nedostatkovým a drahým zbožím.
Kvůli nedostatku Namerů izraelští vojáci do pásma Gazy stále vyráželi v obstarožních obrněných transportérech M113. Tato několik desítek let stará americká vozidla mají mizernou protiminovou a balistickou ochranu.
Kvůli velmi slabé protiminové ochraně izraelští vojáci na podlahu M113 pokládali pytle s pískem. Přesto došlo později k jednomu tragickému případu ‒ na jaře 2015 zemřelo v M113 sedm izraelských vojáků, když jejich transportér kvůli poruše motoru zůstal stát uprostřed bojiště a následně dostal zásah z reaktivního granátometu (RPG). Zásah destruktivně zapálil hydrauliku a/nebo munici ve vozidle.
Výrobu Eitanů zajistí servisní a opravárenské centrum MAŠA (dříve Servisní centrum 7100) na vojenské základně v Tel Hašomeru nedaleko Tel Avivu. Díky použití shodných dílů bude výroba Eitanů probíhat i na výrobních linkách / strojích určených pro výrobu Merkav / Namerů. Kromě toho vznikne nová montážní linka, takže se produkce Merkav a Namerů nesníží.
"Pět let intenzivního vývoje, který začal krátce po operaci Ochranné ostří, nás dovedlo k okamžiku, kdy jsme začali řezat ocel v centru výroby obrněných transportérů v Tel Hašomeru,“ uvedl brigádní generál Guy Paglin, šéf Ředitelství pro obrněná vozidla na izraelském ministerstvu obrany.
„Eitan poskytne vojákům rychlou mobilitu a umožní jim přizpůsobit se všem příslušným bojovým scénářům. Navíc Eitan bude nejlépe chráněný obrněný transportér na světě, vybavený pokročilými bojovými schopnostmi,“ říká Paglin.
„Eitan může cestovat rychlostí 88 kilometrů za hodinu, což je zásadní výhoda, pokud musíte bojové síly přesunout z jedné bojové zóny do druhé,“ uvedl dříve Paglin. Eitan tedy nepotřebuje k přepravě na dlouhé vzdálenosti těžké podvalníky a nákladní tahače, jako tanky Merkava a transportéry Namer. Navíc je na rozdíl od pásových vozidel mnohem pohyblivější v městské zástavbě.
Testování trojice prototypů
Výrobu Eitanů zajistí 60 společností, zejména ze Spojených států a Izraele. Motor MTU o výkonu 560 kW (750 koní) ale dodá Německo. Do projektu Eitan Izrael investoval stovky milionů šekelů (několik miliard Kč) a výroba jednoho vozidla stojí tři miliony dolarů.
Zhruba 50 % výroby zajistí americké firmy, což Izraeli umožní na výrobu vozidel použít americkou finanční pomoc. Eitan bude z 90 % využívat komerčně dostupné produkty civilních firem. Jen 10 % výroby (především pancéřové korby) a finální montáž zajistí výrobní centrum MAŠA.
IDF nasadí vozidla Eitan do ostrých akcích v roce 2021. Vozidlo získá také aktivní systémy ochrany Iron Fist.
Dále bylo oznámeno, že Eitan se skládá z jednoho milionu dílů, 20 tun oceli (myšleno zřejmě pancéřování; celková hmotnost je 30 až 35 tun), při výrobě je spotřebováno 30 kilometrů svařovacího drátu, šest kilometrů elektrických a optických kabelů a 70 litrů barvy.
Vozidlo je organicky vybaveno deseti denními a nočními kamerami, které poskytují posádce 360° výhled. Všechny systémy vozidla jsou řízený 34 počítači a procesory a v bojovém prostoru posádky se nachází pět velkoformátových dotykových obrazovek.
Izraelci připravují tři verze vozidla Eitan. Prvním je obrněný transportér s 12,7mm kulometem. Druhou verzí je bojové vozidlo pěchoty s novým izraelským dálkově ovládaným modulem s 30mm nebo 40mm automatickým kanonem. Bojový modul je určen jak pro vozidlo Eitan, tak Namer. Modul lze osadit protitankovými řízenými střelami Spike. Třetí verzí je velitelské vozidlo.
Zdroj: BMPD, Times Of Israel
Související články
Carmel a Eitan: Nový izraelský tank a obrněný transportér
Izrael pracuje na několika projektech nových obrněných vozidel. Počítá se vývojem obrněného vozidla ...
-
11.11.2015
-
66 komentářů
-
Jan Grohmann
Nový izraelský obrněný transportér Eitan
Izraelské ministerstvo obrany v pondělí předvedlo netrpělivě očekávaný kolový obrněný transportér ...
-
02.08.2016
-
25 komentářů
-
Jan Grohmann
Transportéry Eitan a houfnice ATMOS pro izraelskou armádu
Izraelská vláda 11. března schválila dva zásadní modernizační programy izraelských obranných sil IDF ...
-
13.03.2018
-
24 komentářů
-
Jan Grohmann
Eitan: Nový izraelský obrněný transportér v roce 2021
Izraelská brigáda Nahal dokončuje testování nového izraelského kolového obrněného transportéru (OT) ...
-
19.11.2018
-
57 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Dost mě překvapilo, že v Izraeli proběhl jen vývoj, částečně výroba prototypu a testování. Ale výroba je kromě finální montáže a oživení prakticky komplet realizovaná venku. Jak je ...Zobrazit celý příspěvek
Dost mě překvapilo, že v Izraeli proběhl jen vývoj, částečně výroba prototypu a testování. Ale výroba je kromě finální montáže a oživení prakticky komplet realizovaná venku. Jak je vidět, výroba moderní techniky je prostě natolik náročná disciplína, že to dnes už ve stodole za barákem nedá nikdo.
Jinak cenu nemá asi vůbec smysl hodnotit, jak jsou domluvené skryté i veřejné dotace, naopak transfer know-how atd..., to se asi těžko kdy kde zveřejní.Skrýt celý příspěvekPochopil jsem to tak, že to je kvůli americké finanční pomoci. Kdyby nedošlo k zapojení amerického průmyslu, tak na tento projekt ty peníze nebudou schopní využít.
Pochopil jsem to tak, že to je kvůli americké finanční pomoci. Kdyby nedošlo k zapojení amerického průmyslu, tak na tento projekt ty peníze nebudou schopní využít.
Malarkey: to určitě. Ale pokud by to bylo jen kvůli tomu, bude procento zapojení menší. Vezmi si, že budou dělat doma jen cca 10ˇ% prací. Jsem docela zvědavý, jestli pancíř bude ...Zobrazit celý příspěvek
Malarkey: to určitě. Ale pokud by to bylo jen kvůli tomu, bude procento zapojení menší. Vezmi si, že budou dělat doma jen cca 10ˇ% prací. Jsem docela zvědavý, jestli pancíř bude domácí produkce, nebo taky dovoz a doma ho budou jen řezat a svařovat.Skrýt celý příspěvek
Myslím že spíše došlo k omylu. 10% je objem vojenské výroby (finální montáž a korba). Zbytek budou zajišťovat komerční firmy a ne nutně cizí. Motory půjdou z Německa, 50% dílů bude ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím že spíše došlo k omylu. 10% je objem vojenské výroby (finální montáž a korba). Zbytek budou zajišťovat komerční firmy a ne nutně cizí. Motory půjdou z Německa, 50% dílů bude z USA a zbytek můžou být klidně Izraelské komerční firmy.Skrýt celý příspěvek
už na první pohled má Eitan vysoko těžiště a velkou nestabilitu při zatáčení nebo v příčném sklonu jak je dobře vidět na videích v článku. Připomíná ty nejnepovedenější MRAP , ...Zobrazit celý příspěvek
už na první pohled má Eitan vysoko těžiště a velkou nestabilitu při zatáčení nebo v příčném sklonu jak je dobře vidět na videích v článku. Připomíná ty nejnepovedenější MRAP , které se převracely při ostřejších průjezdech zatáčkou....
V středoevropském terénu nepoužitelný krám stejně jako celá řada izraelských konstrukcí....Skrýt celý příspěvek...děkujeme odborníkům "taknějaknacokoliv" z pupku světa za zhodnocení vojenských konstrukcí státu který je desítky let takřka neustále ve vojenském konfliktu... ...koupit ke ...Zobrazit celý příspěvek
...děkujeme odborníkům "taknějaknacokoliv" z pupku světa za zhodnocení vojenských konstrukcí státu který je desítky let takřka neustále ve vojenském konfliktu...
...koupit ke kobrám ještě tohle, tak Strikehawk uteče do Ruska... nebo kam...Skrýt celý příspěvekstrikehawk: samozřejmě, je to těžké, vysoké a relativně úzké. S těmi MRAPy to zase hodně přeháníš. Ano, na překonávání podmáčeného terénu v Polských nížinách je to na houby. V ...Zobrazit celý příspěvek
strikehawk: samozřejmě, je to těžké, vysoké a relativně úzké. S těmi MRAPy to zase hodně přeháníš.
Ano, na překonávání podmáčeného terénu v Polských nížinách je to na houby. V našich lesích taky. Ale třeba v Řeckých a Italských uličkách by se cítil jako doma. Nepřekvapuje mě, že si Izraelci konstruují vozidlo adekvátní nasazení v jejich podmínkách.Skrýt celý příspěvekAby bylo jasno - vůbec nekritizuji design a celkovou koncepci ktera reflektuje izraelské požadavky, podmínky, geografický reliéfní, zkušenosti a pod. Moje kritika směřovala k ...Zobrazit celý příspěvek
Aby bylo jasno - vůbec nekritizuji design a celkovou koncepci ktera reflektuje izraelské požadavky, podmínky, geografický reliéfní, zkušenosti a pod.
Moje kritika směřovala k nekritickému přijímání konstrukce do našich podmínek.
Eitan nemusí být špatne KOT možná může být i dobrý nebo dokonce vyborny ale pro specifický izraelské podminky ne pro nasSkrýt celý příspěvek
Možná projíždějí zatáčky rozumně a raději jsou spokojení s tvarem podvozku při výbuchu IED. Nebo se pletu a není to stroj pro přežití v nepřátelském prostředí? Navíc mi opravdu ...Zobrazit celý příspěvek
Možná projíždějí zatáčky rozumně a raději jsou spokojení s tvarem podvozku při výbuchu IED. Nebo se pletu a není to stroj pro přežití v nepřátelském prostředí? Navíc mi opravdu nepřijde divné, že konstrukci přizpůsobují vlastnímu terénu.Skrýt celý příspěvek
Trochu se divim ze se tu prechazi skutecnost, ze to ma bezosadkovou vez :)
Trochu se divim ze se tu prechazi skutecnost, ze to ma bezosadkovou vez :)
Jen ze identickou vez maji i na pasovem Nameru..
Jen ze identickou vez maji i na pasovem Nameru..
A na ty, co už provozují, si pořizují toto https://www.epicos.com/article... a zde už na ...Zobrazit celý příspěvek
A na ty, co už provozují, si pořizují toto
https://www.epicos.com/article...
a zde už na cvičení
https://pp.userapi.com/c836121... Skrýt celý příspěvekAno, ale pořád jde o situačního povědomí, které se rozhodli získat pomocí přímého pozorování a nikoliv pouze přes optoelektronické přístroje.
Ano, ale pořád jde o situačního povědomí, které se rozhodli získat pomocí přímého pozorování a nikoliv pouze přes optoelektronické přístroje.
Namer je Namer, ale jeho levnější, lehčí, rychlejší a kapku modernější mladší brácha se povedl výtečně!
Namer je Namer, ale jeho levnější, lehčí, rychlejší a kapku modernější mladší brácha se povedl výtečně!
Hlavně když potřebujete rychle přesunout pěší brigádu nebo zásoby od Gazy na sever k Libanonu, tak to nepovezete Namerem :-).
Hlavně když potřebujete rychle přesunout pěší brigádu nebo zásoby od Gazy na sever k Libanonu, tak to nepovezete Namerem :-).
U Izraelské techniky by mě vždycky zajímalo, kolik stojí reálně, tedy i po započítání dotací (od američanů a němců). Zmíněná cena za Eitan, Namer, Merkavu atd. mi prijde nereálná.
U Izraelské techniky by mě vždycky zajímalo, kolik stojí reálně, tedy i po započítání dotací (od američanů a němců). Zmíněná cena za Eitan, Namer, Merkavu atd. mi prijde nereálná.
No prave aj mne to pripada lacne. Ked MODERNIZACIA bvp pochybnej povesti pre stala 1,75 mil. EUR. tak nove kompletne stroje za 3 mil. su kurva lacne. V com je asi tak pes ...Zobrazit celý příspěvek
No prave aj mne to pripada lacne. Ked MODERNIZACIA bvp pochybnej povesti pre stala 1,75 mil. EUR. tak nove kompletne stroje za 3 mil. su kurva lacne. V com je asi tak pes zakopany :DSkrýt celý příspěvek
Zeme permanentne ve valce, tedy s prirozenym tlakem na efektivitu, navic kupujici rozumne pocty (o rad vyssi nez jake se zvyknou kupovat v nasich koncinach)?
Zeme permanentne ve valce, tedy s prirozenym tlakem na efektivitu, navic kupujici rozumne pocty (o rad vyssi nez jake se zvyknou kupovat v nasich koncinach)?
Do pasma Gazy dobry, ale inač? Privela mužov Hisballahu sa naučilo v Syrii použivat PTRS a privela striel sa tam "postracalo".
Do pasma Gazy dobry, ale inač? Privela mužov Hisballahu sa naučilo v Syrii použivat PTRS a privela striel sa tam "postracalo".
Takže čo navrhuješ? Vôbec tam neísť? Ak ťa zasiahne RPG tak je v podstate jedno v čom sedíš. Ide o to, či ťa to ochráni pred ručnými palnými zbraňami a prípadne improvizovanými ...Zobrazit celý příspěvek
Takže čo navrhuješ? Vôbec tam neísť? Ak ťa zasiahne RPG tak je v podstate jedno v čom sedíš. Ide o to, či ťa to ochráni pred ručnými palnými zbraňami a prípadne improvizovanými náložami. Ak áno, plní to účel za nižšie náklady. Okrem toho, kolesová technika má vyššiu mieru odolnosti pohonného systému proti pásovým vozidlám. Tie bez odťahu z bojiska neodídu.Skrýt celý příspěvek
ale ona rychlost presunu je tiez ochrana... kedze ti to umozni prepravit pechotu na miesto urcenia rychlejsie a tym padom bojovat proti horsie pripravenemu protivnikovi. Plus, pre ...Zobrazit celý příspěvek
ale ona rychlost presunu je tiez ochrana... kedze ti to umozni prepravit pechotu na miesto urcenia rychlejsie a tym padom bojovat proti horsie pripravenemu protivnikovi. Plus, pre starsie PTRS s povelovym navedenim je strelba na rychlo sa pohybujuci obrneny transporter celkom namahava vec... no a samozrejme, tie transportery maju mat Iron Fist...Skrýt celý příspěvek
Hezballah sa nic nemusel ucit v syrii, cviceni su priamo v Lebanone instruktormi z nadriadeneho stupna Quds. PTRS sa tiez nemuseli "stracat", uz desatrocia im ich iranci dovazaju. Zobrazit celý příspěvek
Hezballah sa nic nemusel ucit v syrii, cviceni su priamo v Lebanone instruktormi z nadriadeneho stupna Quds. PTRS sa tiez nemuseli "stracat", uz desatrocia im ich iranci dovazaju.Skrýt celý příspěvek
Tak nejak. Hizballáh je pobočka Iránu pri Izraelských hraniciach. Nie je žiadnym tajomstvom, že sú materiálne, logisticky a finančne podporovaní z Iránu. A to, že to Irán nefláka ...Zobrazit celý příspěvek
Tak nejak. Hizballáh je pobočka Iránu pri Izraelských hraniciach. Nie je žiadnym tajomstvom, že sú materiálne, logisticky a finančne podporovaní z Iránu. A to, že to Irán nefláka len dokazuje rada úspešných akcií proti skvelej izraelskej armáde i špeciálom. Bez externej podpory robiť také akcie s takou úspešnosťou nie je možné. Teda pokiaľ nie ste v partii nasraných baníkov na Donbase ktorí odolávajú ukrajinskej armáde už 5 rokov.Skrýt celý příspěvek
Těžko se bojuje s nepřítelem, kterého nesmíš zničit. Technicky vzato by si je Izraelci odmazali velmi rychle a to i s těmi PTŘS.
Těžko se bojuje s nepřítelem, kterého nesmíš zničit. Technicky vzato by si je Izraelci odmazali velmi rychle a to i s těmi PTŘS.
Technicky vzato načo je Eitan, ked použiješ atomovku?
Technicky vzato načo je Eitan, ked použiješ atomovku?
K čemu atomovky, když stačí na tři dny zavřít vodovod ?
K čemu atomovky, když stačí na tři dny zavřít vodovod ?
"Ty si tušim prvy v dejinach čo chce Araba umorit smädom. :) Vieš dobre že smädni a hladni v tej oblasti byvaju len civili." Veď preto povstali proti Asadovej vláde, lebo ich ...Zobrazit celý příspěvek
"Ty si tušim prvy v dejinach čo chce Araba umorit smädom. :) Vieš dobre že smädni a hladni v tej oblasti byvaju len civili."
Veď preto povstali proti Asadovej vláde, lebo ich sucho ku tomu priviedlo....Skrýt celý příspěvekJanko a čo mali syrski študenti (lebo u tych to začalo) spoločneho so suchom? To ako keby naši stredoškolaci manifestovali po vražde Kuciaka za väčšie zemiaky.
Janko a čo mali syrski študenti (lebo u tych to začalo) spoločneho so suchom? To ako keby naši stredoškolaci manifestovali po vražde Kuciaka za väčšie zemiaky.
@ Palo Satko Žeby toto? "Sucha, vyčerpání zásob spodní vody a velký nárůst obyvatel přispěly ke zhoršení situace a vzniku nepokojů v ...Zobrazit celý příspěvek
@ Palo Satko
Žeby toto?
"Sucha, vyčerpání zásob spodní vody a velký nárůst obyvatel přispěly ke zhoršení situace a vzniku nepokojů v Sýrii."
https://cs.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvek
Něco též asi zvládne pochytat aktivní systém obrany...
A taky je potřeba říct že jestli tím v méně kritických oblastech nahrazují M113 tak je to pořád posun k lepšímu.Něco též asi zvládne pochytat aktivní systém obrany...
A taky je potřeba říct že jestli tím v méně kritických oblastech nahrazují M113 tak je to pořád posun k lepšímu.
O tom že ma Izrael kvalifikovaný ľudský potenciál nepochybujem ale ktovie ako by na tom bol bez americkej vojenskej a civilnej pomoci.
O tom že ma Izrael kvalifikovaný ľudský potenciál nepochybujem ale ktovie ako by na tom bol bez americkej vojenskej a civilnej pomoci.
Na Izraeli ma fascinuje to , že dokázali porušiť základný zákon kapitalizmu, u nás donekonečna omieľaný Dzurindom a Miklošom,v ČR Klausom, ktorý znie: "Čokoľvek je štátne, je ...Zobrazit celý příspěvek
Na Izraeli ma fascinuje to , že dokázali porušiť základný zákon kapitalizmu, u nás donekonečna omieľaný Dzurindom a Miklošom,v ČR Klausom, ktorý znie:
"Čokoľvek je štátne, je zlé, nekvalitné, drahé. Preto všetko musí byť súkromné."
Všetky Izraelské zbrane sú vymyslené štátnymi firmami. A všetky Izraelské zbrané sú svetová špička ! Aký to rozdiel oproti Rusku, kde síce Uralvagonzavod je tiež štátna firma, avšak finálne produkty ,Armata, Kurganec či Bumerang,sú šrotom vhodným max. ako cvičný cieľ pre Eitan.Skrýt celý příspěvekMožná jim to v Izraeli funguje, u nás ovšem ne. Nebo znáte nějakou opravdu úspěšnou českou státní firmu?
Možná jim to v Izraeli funguje, u nás ovšem ne. Nebo znáte nějakou opravdu úspěšnou českou státní firmu?
To je téměř monopolní výrobce elektřiny. Jejich pozice je v mnoha ohledech jedinečná a navíc je ČEZ akciová společnost.
To je téměř monopolní výrobce elektřiny. Jejich pozice je v mnoha ohledech jedinečná a navíc je ČEZ akciová společnost.
No právě, monopolní. Proto by neškodilo ponechat podniky, které už z podstaty musí fungovat (vodárny, plynárny, elektrárny, ale i třeba pivovary) alespoň zčásti ve státních rukou
No právě, monopolní. Proto by neškodilo ponechat podniky, které už z podstaty musí fungovat (vodárny, plynárny, elektrárny, ale i třeba pivovary) alespoň zčásti ve státních rukou
A ČEZ je podle vás úspěšná firma ? A proč si to myslíte ?
A ČEZ je podle vás úspěšná firma ? A proč si to myslíte ?
to UnionPacific: ČEZ se ze zahraničí stahuje, protože většina jeho projektů skončila obchodním neúspěchem, jeho tržní hodnota v akciích za posledních 5 let soustavně klesá, a ty ...Zobrazit celý příspěvek
to UnionPacific:
ČEZ se ze zahraničí stahuje, protože většina jeho projektů skončila obchodním neúspěchem, jeho tržní hodnota v akciích za posledních 5 let soustavně klesá, a ty miliardy do státního rozpočtu taky nic moc - třeba dividenda se za posledních 10 let snížila z 53 na 24 korun. Je mi líto, tento příklad "úspěšné státní firmy" prostě nesedí.Skrýt celý příspěvekUnionPacific Chápu, že jako Slovák moc nesleduješ politiku ČR a tak nekomentuj, jak funguje ČEZ. Protože co příspěvek, to perla. Hospodaření ČEZu je katastrofa, která stála nemalé ...Zobrazit celý příspěvek
UnionPacific
Chápu, že jako Slovák moc nesleduješ politiku ČR a tak nekomentuj, jak funguje ČEZ. Protože co příspěvek, to perla. Hospodaření ČEZu je katastrofa, která stála nemalé peníze.
Každopádně energetické firmy by měly být logicky státní. Nechápu, proč to sem vůbec pleteš. To není fabrika na vyrábění tanků, ale zajišťuje energii. A i přes ústupky v ekonomické efektivitě je vhodné, aby energetiku ovládal stát.Skrýt celý příspěvekNejspíš jste nepochopili pointu UnionPacificova komentu. ČEZ mohl být privatizován třeba už před 15lety za částku nízkých miliard Kč. Ať už dnes funguje dobře či špatně, ročně ...Zobrazit celý příspěvek
Nejspíš jste nepochopili pointu UnionPacificova komentu. ČEZ mohl být privatizován třeba už před 15lety za částku nízkých miliard Kč. Ať už dnes funguje dobře či špatně, ročně generuje dividendu ve výši zhruba tehdejší potenciální prodejní ceny. Obdobně další podniky, např. Unipetrol tuším privatizovali za 15mld., přitom roční zisk se v minulých letech pohyboval v částkách kolem 8mld. Kč.Skrýt celý příspěvek
Scotty: to je demagogie. Musíš srovnávat srovnatelné. Například se dá říct, že ve světě existují státní a soukromí provozovatelé vlakové dopravy/sítě. A rozhodně neplatí, že by ti ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty: to je demagogie. Musíš srovnávat srovnatelné. Například se dá říct, že ve světě existují státní a soukromí provozovatelé vlakové dopravy/sítě. A rozhodně neplatí, že by ti soukromí performovali lépe. Taky tady máme státní a soukromé provozovatele jaderných elektráren. A taky neexistuje jednoznačný recept. Máme tady polostátní VW a státní Renault. Že by to byl nějaký symbol neúspěchu? V průběhu krize stát provedl nucenou správu řady velkých amerických společností a provedl jejich úspěšnou restrukturalizaci. Atd... Těch příkladů je celá řada, ale prostě srovnávat ČD s RegioJetem je totální nesmysl. Protože úkolem ČD je kromě generování zisku také zajištění dopravní obslužnosti. I na nerentabilních tratích.Skrýt celý příspěvek
danny Teď se dopište demagogie vy. Úkolem ČD je pouze generovat zisk, ostatně jako každé akciové společnosti. U nás nejsou nerentabilní tratě, pokud někde vozíte ve vlaku jenu ...Zobrazit celý příspěvek
danny
Teď se dopište demagogie vy. Úkolem ČD je pouze generovat zisk, ostatně jako každé akciové společnosti. U nás nejsou nerentabilní tratě, pokud někde vozíte ve vlaku jenu babičku tam a dvě zpátky stát vám proplatí prokázanou ztrátu na tomto spoji. Je tady podstatě výhodnější jezdit spoje objednané státem (naprostá většina spojů ČD) protože na nich nikdy neproděláte. Ne druhou stranu RegioJet jezdí většinu svých spojů na své podnikatelské riziko a musí si tedy vybírat tratě na kterých je možné dosáhnout zisku i bez státní podpory. Tu dopravní obslužnost by bez problému zajistil i RegioJet nebo jakákoli jiná soukromá společnost. Protože jak jsem psal jezdit "nerentabilní" linky kde stát dorovná ztrátu nenese žádné podnikatelské riziko.
Ještě jsem zkrátka nenarazil ne státní společnost která by fungovala efektivněji než soukromá. Stát se má zkrátka snažit o efektivní fungování veřejné správy a ne se pouštět do podnikání.Skrýt celý příspěvek
... lenže oni majú pravdu... stačí sa pozrieť na to, ako sa od 1.1.1993 štátne podniky tunelovali ..... Nikto nebol braný na zodpovednosť, vládnuce pijavice vyciciavali podniky ...Zobrazit celý příspěvek
... lenže oni majú pravdu... stačí sa pozrieť na to, ako sa od 1.1.1993 štátne podniky tunelovali ..... Nikto nebol braný na zodpovednosť, vládnuce pijavice vyciciavali podniky dosadenými bábkami.... To sa súkromnej firme, ktorá sa chce udržať nad vodou stať nemôže. V tom je celý pes zakopaný - hlavne nekradnúť.... to je u Slovákov považujúcich Jánošíka za hrdinu najpodstatnejší dôvod, prečo sa tak majú .... Ich vzorom je lupič.... :-DSkrýt celý příspěvek
Nemajú...totiž to platí len na Slovensku, na Západe je kopa štátnych, perfektne fungujúcich podnikov a inštitúcií...za všetky spomeniem firmu Airbus, ale keby bola slovenská a ...Zobrazit celý příspěvek
Nemajú...totiž to platí len na Slovensku, na Západe je kopa štátnych, perfektne fungujúcich podnikov a inštitúcií...za všetky spomeniem firmu Airbus, ale keby bola slovenská a zisková, aj tak by ju predali do zahraničia za 3 mesačný zisk. To je u nás zvykom, čo najviac poškodiť vlastnú krajinu a ešte sa tváriť, ako som národu pomohol.Pokiaľ mi je známe, aj v ČR už oľutovali privatizáciu vodných zdrojov Veolii.Skrýt celý příspěvek
Jen velice částečně. V dobách kdy se vodárny převáděli na obce vyžadovali ve většině případů nákladné investice. Na ty ovšem obce neměli a tak se jich rádi zbavili. Teď když už ...Zobrazit celý příspěvek
Jen velice částečně. V dobách kdy se vodárny převáděli na obce vyžadovali ve většině případů nákladné investice. Na ty ovšem obce neměli a tak se jich rádi zbavili. Teď když už jsou ziskové pochopitelně nadávají a rádi by je provozovali sami. Jak už jsem psal, nikdo jim nebrání si to od Veolie koupit zpátky.Skrýt celý příspěvek
Airbus funguje perfektně ? A k tomu potřebuje státní podporu, kvůli které panuje spor s USA ? A co třeba taková Areva nebo EdF, to jsou také vzorné státní firmy ?
Airbus funguje perfektně ? A k tomu potřebuje státní podporu, kvůli které panuje spor s USA ? A co třeba taková Areva nebo EdF, to jsou také vzorné státní firmy ?
K Areve : jej problém je v strate schopnosti stavať nové JE a to je zase dôsledkom Černobyľu, Fukušimy, Zelených a všeobecného odporu k jadru. Areva nemôže za problémy ktoré ...Zobrazit celý příspěvek
K Areve : jej problém je v strate schopnosti stavať nové JE a to je zase dôsledkom Černobyľu, Fukušimy, Zelených a všeobecného odporu k jadru. Areva nemôže za problémy ktoré postihli celý sektor. Inak , Areva je jediná firma , ktorá nemala vážnu nehodu a to o kvalite svedčí viac ako výročná správa o hospodárení či čierne čísla tržieb.Skrýt celý příspěvek
Zrovna toho jediného konkurenta - Boeing - bych sen právě teď netahal, když mají máslo na hlavě... Tam předvedl management ukázkově jak jde "optimalizovat" a kašlat dokonce i na ...Zobrazit celý příspěvek
Zrovna toho jediného konkurenta - Boeing - bych sen právě teď netahal, když mají máslo na hlavě... Tam předvedl management ukázkově jak jde "optimalizovat" a kašlat dokonce i na životy... a zatloukat a zatloukat, i když už bylo jasné že je to provalené totálně :(
O formě státní podpory se soudí už roky, jestli je zlejší bezůročná půjčka od státu nebo sleva na dani...Skrýt celý příspěvek
... nie len na Slovensku, ale všade tam, kde tam, kde ľudia nechajú svojich politikov tak hospodáriť. Zabudol si na to, že tie podniky sa museli predať, ke´ďže ich vytunelovali a ...Zobrazit celý příspěvek
... nie len na Slovensku, ale všade tam, kde tam, kde ľudia nechajú svojich politikov tak hospodáriť.
Zabudol si na to, že tie podniky sa museli predať, ke´ďže ich vytunelovali a na ich sanáciu sa do nich vliali ďalšie obrovské peniaze. To je hlavná príčina....
Ak vláda s parlamentom nenastavia transparentné výberové konania na spravujúci manažment, ak ten nie je pravidelne kontrolovaný a vyťahujú sa z firiem peniaze, ako sa to dialo napríklad VOP Trenčín, Leteckých opravovní Trenčín a mnohých ďalších podnikov, tak potom do dopadne rovnako....
V prvom rade je to najväčšia chyba voličov - nevyžadujú od svojich zvolených zástupcov efektívnu činnosť. Dajú svoj hlas "za misku šošovice", hoci po zvolení im ich zástupcovia vytiahnu peniaze zo zadného vrecka rádovo vyššie, ako stála tá "miska šošovice".Skrýt celý příspěvek
Kdyz mas za humny smejdy, kteri se tebe a tvoji rodinu snazi za kazdou cenu zlikvidovat, tak k tomu statnimu chovas, taky trochu jinak. Preziti je na prvnim miste. My a nebo ...Zobrazit celý příspěvek
Kdyz mas za humny smejdy, kteri se tebe a tvoji rodinu snazi za kazdou cenu zlikvidovat, tak k tomu statnimu chovas, taky trochu jinak. Preziti je na prvnim miste. My a nebo slovaci se umime semknout, tak max na 14 dni kdyz se hraje ms v hokeji. Izraelci jsou semknuti 365 dni v roce uz pres 70 let. Neco podobneho se u nas asi konalo tech par let, kdyz nas ohrozovali nackove pred mnichovem.Skrýt celý příspěvek
Protože nad zákony kapitalismu v Izraeli stojí šoa a všichni jsou v jejím duchu vychováváni. Ale ,že by vůbec neměli korupci , to zdaleka není pravda. Civilní sektor mají také ...Zobrazit celý příspěvek
Protože nad zákony kapitalismu v Izraeli stojí šoa a všichni jsou v jejím duchu vychováváni. Ale ,že by vůbec neměli korupci , to zdaleka není pravda. Civilní sektor mají také všelijaký.Skrýt celý příspěvek
Jestli to nebude tím, že izraelský stát - rozumněj právní prostředí, úroveň veřejné správy a politické reprezentace, je o několik řádů výše než u nás.
Jestli to nebude tím, že izraelský stát - rozumněj právní prostředí, úroveň veřejné správy a politické reprezentace, je o několik řádů výše než u nás.
Víš, ono je trochu rozdíl, když státní firma vznikne z ničeho a v novém státě a navíc ji vedou židé. To v Rusku jsou fabriky, které vznikly tak, že s bolševická verbež firmu ...Zobrazit celý příspěvek
Víš, ono je trochu rozdíl, když státní firma vznikne z ničeho a v novém státě a navíc ji vedou židé. To v Rusku jsou fabriky, které vznikly tak, že s bolševická verbež firmu ukradla a nebo ji založila na něčem co ukradla, bývalí majitelé skončili v lágru a vedla ji plánovaným hospodářstvím. A to hospodářství se nijak zvlášť nezměnilo dodnes.Skrýt celý příspěvek
Poly: meleš blbosti. Bolševická verbež mohla těžko něco ukrást, protože industrializace za cara byla v plenkách a šlechta se povětšinou bavila proháněním nevolníků po lesích a ...Zobrazit celý příspěvek
Poly: meleš blbosti. Bolševická verbež mohla těžko něco ukrást, protože industrializace za cara byla v plenkách a šlechta se povětšinou bavila proháněním nevolníků po lesích a polnostech, na kterých se hospodařilo na úrovni evropské renesance. Na Ukrajině spíš středověku. Většina bohaté šlechty získávala prostředky z exportu dřeva, nerostů a kožešin.
V carském Rusku prakticky neexistovala třída svobodných řemeslníků a drobné podnikání vůbec. Takže industrializace probíhá až za Stalina a díky absenci třídy řemeslníků paradoxně naskakují rovnou do masové výroby a kopírovali postupy a kupovali licence z USA, protože potřebovali výrobní postupy, které zvládnou naprosto nevzdělaní venkovani nahnaní do fabrik. A ano, v takové situaci prostě není jiná cesta, než se o ten skok pokusit plánovaným hospodářstvím... (když Lenin začal hlásat svoje moudra, zjistil, že Marxovi poučky o vzpouře dělníků proti kapitalistickým vykořisťovatelům těžko uplatnit, když v Rusku nejsou kapitalisti, a už vůbec ne dělníci. Takže chlapci začali horečně přemýšlet, jak tu dělnickou třídu vytvořit, aby mohli začít páchat revoluci...Skrýt celý příspěvek
Jo jo celá ta jejich svatá trojce to by bylo žraso a o letectvu nemluvě. No snad se nám u nás alespoň podaří nakoupit po pěti letech přilby. A třeba rozhledny v jejichž počtu jsme ...Zobrazit celý příspěvek
Jo jo celá ta jejich svatá trojce to by bylo žraso a o letectvu nemluvě. No snad se nám u nás alespoň podaří nakoupit po pěti letech přilby. A třeba rozhledny v jejichž počtu jsme 1. na světě zas můžem předělat na kulometné hnízda a to taky nemá kde kdo...Skrýt celý příspěvek
Že zrovna izraelský Eitan má náckovskou maximálku 88 km/h mě teda celkem udivuje... :D
Že zrovna izraelský Eitan má náckovskou maximálku 88 km/h mě teda celkem udivuje... :D
Chcú tým vozidlom loviť nacistov (alebo minimálne potrolovať) - keď okolo nich prejde maximálkou, zodvihnú ruky a odhalia sa. :-p
Chcú tým vozidlom loviť nacistov (alebo minimálne potrolovať) - keď okolo nich prejde maximálkou, zodvihnú ruky a odhalia sa. :-p
Parádní stroj. Pandur s naší vedle něho vypadá trochu "kadibudkově".
Na kolik že nás přišly Pandury?Parádní stroj. Pandur s naší vedle něho vypadá trochu "kadibudkově".
Na kolik že nás přišly Pandury?Smekám jak rychle to dokázali vyvynout, Izrael prostě umí to se musí nechat, v efektivitě a rychlosti zavádění by mu mohli nejedni závidět, jen tak dál a ve finále nebude ani drahý ...Zobrazit celý příspěvek
Smekám jak rychle to dokázali vyvynout, Izrael prostě umí to se musí nechat, v efektivitě a rychlosti zavádění by mu mohli nejedni závidět, jen tak dál a ve finále nebude ani drahý na to jakej to je macek ;)Skrýt celý příspěvek
Od počátku žijí obklopení miliony ručníkářů, kteří je chtějí zničit. Musí, protože nemají na výběr, pokud chtějí přežít. Ono to nebude trvat dlouho a ČR na tom bude dost podobně, ...Zobrazit celý příspěvek
Od počátku žijí obklopení miliony ručníkářů, kteří je chtějí zničit. Musí, protože nemají na výběr, pokud chtějí přežít. Ono to nebude trvat dlouho a ČR na tom bude dost podobně, jako Izrael. Prozatím jsou ve fázi množení a že jim to jde. V okamžiku, kdy se přemnoží začnou dobývat další území.Skrýt celý příspěvek
Pandury do šrotu a pořídit eitany...
Pandury do šrotu a pořídit eitany...
Z Izraele je zbraňová stanice na Panduru a o jejich kvalitách by vám AČR mohla povídat. Jsme jediná evropská armáda, která má tu zrůdu ve výzbroji.
Z Izraele je zbraňová stanice na Panduru a o jejich kvalitách by vám AČR mohla povídat. Jsme jediná evropská armáda, která má tu zrůdu ve výzbroji.
No to je sice pravda, ale je taky dobré říct jak se na to auto dostala že jo. Izraelci prostě dodali co si AČR řeklo - byla to sice věž která se používala jen na kontejnerech a ...Zobrazit celý příspěvek
No to je sice pravda, ale je taky dobré říct jak se na to auto dostala že jo. Izraelci prostě dodali co si AČR řeklo - byla to sice věž která se používala jen na kontejnerech a tuším lodích, ale když si ji češi navymýšleli na auto, tak izraelci k tomu přistoupili "náš zákazník, náš pán" a věž upravili aby byla na autech použitelná. Ve výsledku na poslední chvíli, opět na žádost české strany, proběhl ještě jeden downgrade, aby se sklápěla pouze ručně z venku a ne hydraulicky...Skrýt celý příspěvek
Samson byl od počátku počítanej na pozemní platformy, krom toho přinášel i určitý výhody (navíc tehdy byly tyhle lehký bezosádkovky docela v kurzu). S tím systémem zvedání jste si ...Zobrazit celý příspěvek
Samson byl od počátku počítanej na pozemní platformy, krom toho přinášel i určitý výhody (navíc tehdy byly tyhle lehký bezosádkovky docela v kurzu). S tím systémem zvedání jste si jistý?Skrýt celý příspěvek
Ten systém zvedání byl podle očitých svědků ještě na jednom z prvních pandurů co se tu ukazoval před nebo po výběrovkách. Tehdy to ještě tuším byla ta věž s spikama vedle sebe.
Ten systém zvedání byl podle očitých svědků ještě na jednom z prvních pandurů co se tu ukazoval před nebo po výběrovkách. Tehdy to ještě tuším byla ta věž s spikama vedle sebe.
Načítám diskuzi...