Izraelské bojové vozidlo Eitan vstupuje do výroby

Izraelské bojové vozidlo Eitan vstupuje do výroby
Eitan / Israel Ministry of Defense (Zvětšit)

Izraelské ministerstvo obrany v neděli oznámilo zahájení sériové výroby kolového bojového vozidla Eitan. Jde historicky o první kolové obrněné bojové vozidlo zaváděné do izraelských obranných sil IDF (Israel Defense Forces).

Projekt Eitan odstartoval před pěti lety pod patronátem tankového úřadu MANTAK (Minhelet ha-Rekem) na izraelském ministerstvu obrany. MANTAK stojí mimo jiné za konstrukcí slavných tanků Merkava nebo těžkých obrněných transportérů Namer

Ostatně Eitan využívá prvky obrněnců Merkava a Namer. Kolový sourozenec Eitan je ale akvizičně levnější, a především rychleji vyrobitelný a snáze provozovatelný (menší spotřeba paliva, delší resursy, levnější náhradní díly, méně podpůrných vozidel a personálu atd.).

IDF začaly volat po levnějším a provozně jednodušším obrněném vozidle na základě zkušeností z operace Ochranné ostří (Operation Protective Edge; Tzuk Eitan), která v pásmu Gazy probíhala v červenci a srpnu 2014. Superodolné transportéry Namer byly v té době (a stále jsou) nedostatkovým a drahým zbožím.

Kvůli nedostatku Namerů izraelští vojáci do pásma Gazy stále vyráželi v obstarožních obrněných transportérech M113. Tato několik desítek let stará americká vozidla mají mizernou protiminovou a balistickou ochranu.

Kvůli velmi slabé protiminové ochraně izraelští vojáci na podlahu M113 pokládali pytle s pískem. Přesto došlo později k jednomu tragickému případu ‒ na jaře 2015 zemřelo v M113 sedm izraelských vojáků, když jejich transportér kvůli poruše motoru zůstal stát uprostřed bojiště a následně dostal zásah z reaktivního granátometu (RPG). Zásah destruktivně zapálil hydrauliku a/nebo munici ve vozidle.

Výrobu Eitanů zajistí servisní a opravárenské centrum MAŠA (dříve Servisní centrum 7100) na vojenské základně v Tel Hašomeru nedaleko Tel Avivu. Díky použití shodných dílů bude výroba Eitanů probíhat i na výrobních linkách / strojích určených pro výrobu Merkav / Namerů. Kromě toho vznikne nová montážní linka, takže se produkce Merkav a Namerů nesníží.

"Pět let intenzivního vývoje, který začal krátce po operaci Ochranné ostří, nás dovedlo k okamžiku, kdy jsme začali řezat ocel v centru výroby obrněných transportérů v Tel Hašomeru,“ uvedl brigádní generál Guy Paglin, šéf Ředitelství pro obrněná vozidla na izraelském ministerstvu obrany.

„Eitan poskytne vojákům rychlou mobilitu a umožní jim přizpůsobit se všem příslušným bojovým scénářům. Navíc Eitan bude nejlépe chráněný obrněný transportér na světě, vybavený pokročilými bojovými schopnostmi,“ říká Paglin.

„Eitan může cestovat rychlostí 88 kilometrů za hodinu, což je zásadní výhoda, pokud musíte bojové síly přesunout z jedné bojové zóny do druhé,“ uvedl dříve Paglin. Eitan tedy nepotřebuje k přepravě na dlouhé vzdálenosti těžké podvalníky a nákladní tahače, jako tanky Merkava a transportéry Namer. Navíc je na rozdíl od pásových vozidel mnohem pohyblivější v městské zástavbě.



Testování trojice prototypů

Výrobu Eitanů zajistí 60 společností, zejména ze Spojených států a Izraele. Motor MTU o výkonu 560 kW (750 koní) ale dodá Německo. Do projektu Eitan Izrael investoval stovky milionů šekelů (několik miliard Kč) a výroba jednoho vozidla stojí tři miliony dolarů.

Zhruba 50 % výroby zajistí americké firmy, což Izraeli umožní na výrobu vozidel použít americkou finanční pomoc.  Eitan bude z 90 % využívat komerčně dostupné produkty civilních firem. Jen 10 % výroby (především pancéřové korby) a finální montáž zajistí výrobní centrum MAŠA.

IDF nasadí vozidla Eitan do ostrých akcích v roce 2021. Vozidlo získá také aktivní systémy ochrany Iron Fist.

Dále bylo oznámeno, že Eitan se skládá z jednoho milionu dílů, 20 tun oceli (myšleno zřejmě pancéřování; celková hmotnost je 30 až 35 tun), při výrobě je spotřebováno 30 kilometrů svařovacího drátu, šest kilometrů elektrických a optických kabelů a 70 litrů barvy. 

Vozidlo je organicky vybaveno deseti denními a nočními kamerami, které poskytují posádce 360° výhled. Všechny systémy vozidla jsou řízený 34 počítači a procesory a v bojovém prostoru posádky se nachází pět velkoformátových dotykových obrazovek.

Izraelci připravují tři verze vozidla Eitan. Prvním je obrněný transportér s 12,7mm kulometem. Druhou verzí je bojové vozidlo pěchoty s novým izraelským dálkově ovládaným modulem s 30mm nebo 40mm automatickým kanonem. Bojový modul je určen jak pro vozidlo Eitan, tak Namer. Modul lze osadit protitankovými řízenými střelami Spike. Třetí verzí je velitelské vozidlo.

Zdroj: BMPD, Times Of Israel

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Carmel a Eitan: Nový izraelský tank a obrněný transportér

Izrael pracuje na několika projektech nových obrněných vozidel. Počítá se vývojem obrněného vozidla ...

Nový izraelský obrněný transportér Eitan

Izraelské ministerstvo obrany v pondělí předvedlo netrpělivě očekávaný kolový obrněný transportér ...

Transportéry Eitan a houfnice ATMOS pro izraelskou armádu

Izraelská vláda 11. března schválila dva zásadní modernizační programy izraelských obranných sil IDF ...

Eitan: Nový izraelský obrněný transportér v roce 2021

Izraelská brigáda Nahal dokončuje testování nového izraelského kolového obrněného transportéru (OT) ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • danny
    15:39 13.02.2020

    Dost mě překvapilo, že v Izraeli proběhl jen vývoj, částečně výroba prototypu a testování. Ale výroba je kromě finální montáže a oživení prakticky komplet realizovaná venku. Jak je vidět, výroba moderní techniky je prostě natolik náročná disciplína, že to dnes už ve stodole za barákem nedá nikdo.
    Jinak cenu nemá asi vůbec smysl hodnotit, jak jsou domluvené skryté i veřejné dotace, naopak transfer know-how atd..., to se asi těžko kdy kde zveřejní.

    • Malarkey
      17:38 13.02.2020

      Pochopil jsem to tak, že to je kvůli americké finanční pomoci. Kdyby nedošlo k zapojení amerického průmyslu, tak na tento projekt ty peníze nebudou schopní využít.

      • danny
        10:45 14.02.2020

        Malarkey: to určitě. Ale pokud by to bylo jen kvůli tomu, bude procento zapojení menší. Vezmi si, že budou dělat doma jen cca 10ˇ% prací. Jsem docela zvědavý, jestli pancíř bude domácí produkce, nebo taky dovoz a doma ho budou jen řezat a svařovat.

        • shal
          08:52 15.02.2020

          Myslím že spíše došlo k omylu. 10% je objem vojenské výroby (finální montáž a korba). Zbytek budou zajišťovat komerční firmy a ne nutně cizí. Motory půjdou z Německa, 50% dílů bude z USA a zbytek můžou být klidně Izraelské komerční firmy.

  • strikehawk
    15:15 13.02.2020

    už na první pohled má Eitan vysoko těžiště a velkou nestabilitu při zatáčení nebo v příčném sklonu jak je dobře vidět na videích v článku. Připomíná ty nejnepovedenější MRAP , které se převracely při ostřejších průjezdech zatáčkou....

    V středoevropském terénu nepoužitelný krám stejně jako celá řada izraelských konstrukcí....

    • RiMr71
      16:52 13.02.2020
      Oblíbený příspěvek

      ...děkujeme odborníkům "taknějaknacokoliv" z pupku světa za zhodnocení vojenských konstrukcí státu který je desítky let takřka neustále ve vojenském konfliktu...
      ...koupit ke kobrám ještě tohle, tak Strikehawk uteče do Ruska... nebo kam...

    • danny
      10:52 14.02.2020

      strikehawk: samozřejmě, je to těžké, vysoké a relativně úzké. S těmi MRAPy to zase hodně přeháníš.
      Ano, na překonávání podmáčeného terénu v Polských nížinách je to na houby. V našich lesích taky. Ale třeba v Řeckých a Italských uličkách by se cítil jako doma. Nepřekvapuje mě, že si Izraelci konstruují vozidlo adekvátní nasazení v jejich podmínkách.

      • strikehawk
        17:25 14.02.2020

        Aby bylo jasno - vůbec nekritizuji design a celkovou koncepci ktera reflektuje izraelské požadavky, podmínky, geografický reliéfní, zkušenosti a pod.
        Moje kritika směřovala k nekritickému přijímání konstrukce do našich podmínek.

        Eitan nemusí být špatne KOT možná může být i dobrý nebo dokonce vyborny ale pro specifický izraelské podminky ne pro nas

    • History
      14:07 14.02.2020

      Možná projíždějí zatáčky rozumně a raději jsou spokojení s tvarem podvozku při výbuchu IED. Nebo se pletu a není to stroj pro přežití v nepřátelském prostředí? Navíc mi opravdu nepřijde divné, že konstrukci přizpůsobují vlastnímu terénu.

  • TC82
    08:40 13.02.2020

    Trochu se divim ze se tu prechazi skutecnost, ze to ma bezosadkovou vez :)

    • Scotty
      10:10 13.02.2020

      To není u KBVP nic neobvyklého.

      • TC82
        10:20 13.02.2020

        Jen ze identickou vez maji i na pasovem Nameru..

        • tomas.kotnour
          12:06 13.02.2020

          A na ty, co už provozují, si pořizují toto
          https://www.epicos.com/article...
          a zde už na cvičení
          https://pp.userapi.com/c836121...

          • TC82
            16:55 13.02.2020

            Tak to jsou APC, ne IFV..

          • tomas.kotnour
            21:24 13.02.2020

            Ano, ale pořád jde o situačního povědomí, které se rozhodli získat pomocí přímého pozorování a nikoliv pouze přes optoelektronické přístroje.

          • danny
            10:48 14.02.2020

            Hmmm... to je zajímavé. Dík za odkazy.

          • SYN_
            09:16 16.02.2020

            Nemohla by ta věž být náhodou jednomužná? V popisu zmiňují jen velitele a ten poklop ve středové pozici...

          • PavolR
            15:51 16.02.2020

            Hovorí sa jednomiestna ... a zrovna v izraelskej armáde by v nej sedela asi tak na 50% žena. :-D

  • VlaLang
    18:55 12.02.2020

    Namer je Namer, ale jeho levnější, lehčí, rychlejší a kapku modernější mladší brácha se povedl výtečně!

    • Rase
      22:49 12.02.2020

      Osobně se už moc těším na Carmel. To bude teprve zajímavé - pásy, dva lidé obsluhy, top technologie atd.

    • liberal shark
      08:34 13.02.2020

      Hlavně když potřebujete rychle přesunout pěší brigádu nebo zásoby od Gazy na sever k Libanonu, tak to nepovezete Namerem :-).

      • SYN_
        09:17 16.02.2020

        Ideálně Namerem naloženým na tahači :)

  • Rase
    18:47 12.02.2020

    U Izraelské techniky by mě vždycky zajímalo, kolik stojí reálně, tedy i po započítání dotací (od američanů a němců). Zmíněná cena za Eitan, Namer, Merkavu atd. mi prijde nereálná.

    • hurvo
      21:02 12.02.2020
      Oblíbený příspěvek

      No prave aj mne to pripada lacne. Ked MODERNIZACIA bvp pochybnej povesti pre stala 1,75 mil. EUR. tak nove kompletne stroje za 3 mil. su kurva lacne. V com je asi tak pes zakopany :D

      • Clanek
        08:58 13.02.2020

        Zeme permanentne ve valce, tedy s prirozenym tlakem na efektivitu, navic kupujici rozumne pocty (o rad vyssi nez jake se zvyknou kupovat v nasich koncinach)?

  • palo satko
    17:14 12.02.2020
    • (10)

    Do pasma Gazy dobry, ale inač? Privela mužov Hisballahu sa naučilo v Syrii použivat PTRS a privela striel sa tam "postracalo".

    • Miroslav
      17:57 12.02.2020
      Oblíbený příspěvek

      Takže čo navrhuješ? Vôbec tam neísť? Ak ťa zasiahne RPG tak je v podstate jedno v čom sedíš. Ide o to, či ťa to ochráni pred ručnými palnými zbraňami a prípadne improvizovanými náložami. Ak áno, plní to účel za nižšie náklady. Okrem toho, kolesová technika má vyššiu mieru odolnosti pohonného systému proti pásovým vozidlám. Tie bez odťahu z bojiska neodídu.

    • jj284b
      19:00 12.02.2020

      ale ona rychlost presunu je tiez ochrana... kedze ti to umozni prepravit pechotu na miesto urcenia rychlejsie a tym padom bojovat proti horsie pripravenemu protivnikovi. Plus, pre starsie PTRS s povelovym navedenim je strelba na rychlo sa pohybujuci obrneny transporter celkom namahava vec... no a samozrejme, tie transportery maju mat Iron Fist...

    • hurvo
      21:05 12.02.2020
      Oblíbený příspěvek

      Hezballah sa nic nemusel ucit v syrii, cviceni su priamo v Lebanone instruktormi z nadriadeneho stupna Quds. PTRS sa tiez nemuseli "stracat", uz desatrocia im ich iranci dovazaju.

      • Miroslav
        21:51 12.02.2020
        Oblíbený příspěvek

        Tak nejak. Hizballáh je pobočka Iránu pri Izraelských hraniciach. Nie je žiadnym tajomstvom, že sú materiálne, logisticky a finančne podporovaní z Iránu. A to, že to Irán nefláka len dokazuje rada úspešných akcií proti skvelej izraelskej armáde i špeciálom. Bez externej podpory robiť také akcie s takou úspešnosťou nie je možné. Teda pokiaľ nie ste v partii nasraných baníkov na Donbase ktorí odolávajú ukrajinskej armáde už 5 rokov.

    • Rase
      23:03 12.02.2020

      Těžko se bojuje s nepřítelem, kterého nesmíš zničit. Technicky vzato by si je Izraelci odmazali velmi rychle a to i s těmi PTŘS.

      • palo satko
        08:20 13.02.2020

        Technicky vzato načo je Eitan, ked použiješ atomovku?

        • liberal shark
          08:22 13.02.2020
          Oblíbený příspěvek

          K čemu atomovky, když stačí na tři dny zavřít vodovod ?

          • palo satko
            10:55 13.02.2020

            Ty si tušim prvy v dejinach čo chce Araba umorit smädom. :) Vieš dobre že smädni a hladni v tej oblasti byvaju len civili.

          • Janko Paliga
            11:23 13.02.2020

            "Ty si tušim prvy v dejinach čo chce Araba umorit smädom. :) Vieš dobre že smädni a hladni v tej oblasti byvaju len civili."

            Veď preto povstali proti Asadovej vláde, lebo ich sucho ku tomu priviedlo....

          • palo satko
            11:47 13.02.2020

            Janko a čo mali syrski študenti (lebo u tych to začalo) spoločneho so suchom? To ako keby naši stredoškolaci manifestovali po vražde Kuciaka za väčšie zemiaky.

          • Janko Paliga
            01:39 14.02.2020

            @ Palo Satko

            Žeby toto?
            "Sucha, vyčerpání zásob spodní vody a velký nárůst obyvatel přispěly ke zhoršení situace a vzniku nepokojů v Sýrii."

            https://cs.wikipedia.org/wiki/...

    • SYN_
      09:22 16.02.2020

      Něco též asi zvládne pochytat aktivní systém obrany...
      A taky je potřeba říct že jestli tím v méně kritických oblastech nahrazují M113 tak je to pořád posun k lepšímu.

  • perunBB
    16:29 12.02.2020

    O tom že ma Izrael kvalifikovaný ľudský potenciál nepochybujem ale ktovie ako by na tom bol bez americkej vojenskej a civilnej pomoci.

    • Zdenoušek
      06:31 13.02.2020

      No to by jsme už asi v současné době neřešili.

  • UnionPacific
    15:45 12.02.2020

    Na Izraeli ma fascinuje to , že dokázali porušiť základný zákon kapitalizmu, u nás donekonečna omieľaný Dzurindom a Miklošom,v ČR Klausom, ktorý znie:
    "Čokoľvek je štátne, je zlé, nekvalitné, drahé. Preto všetko musí byť súkromné."
    Všetky Izraelské zbrane sú vymyslené štátnymi firmami. A všetky Izraelské zbrané sú svetová špička ! Aký to rozdiel oproti Rusku, kde síce Uralvagonzavod je tiež štátna firma, avšak finálne produkty ,Armata, Kurganec či Bumerang,sú šrotom vhodným max. ako cvičný cieľ pre Eitan.

    • Scotty
      16:47 12.02.2020

      Možná jim to v Izraeli funguje, u nás ovšem ne. Nebo znáte nějakou opravdu úspěšnou českou státní firmu?

      • UnionPacific
        17:32 12.02.2020

        ČEZ

        • Scotty
          18:18 12.02.2020

          To je téměř monopolní výrobce elektřiny. Jejich pozice je v mnoha ohledech jedinečná a navíc je ČEZ akciová společnost.

          • Jura99
            18:51 12.02.2020

            No právě, monopolní. Proto by neškodilo ponechat podniky, které už z podstaty musí fungovat (vodárny, plynárny, elektrárny, ale i třeba pivovary) alespoň zčásti ve státních rukou

          • Scotty
            19:57 12.02.2020

            Jura99
            Proto není žádný racionální důvod. Nicméně stát může do takových podniků vstoupit jako akcionář.

        • liberal shark
          20:33 12.02.2020

          A ČEZ je podle vás úspěšná firma ? A proč si to myslíte ?

          • UnionPacific
            20:51 12.02.2020

            No pretože pôsobí už globálne, každoročne posiela do českého rozpočtu miliardy a jej tržná hodnota neustále rastie.

          • liberal shark
            08:28 13.02.2020

            to UnionPacific:
            ČEZ se ze zahraničí stahuje, protože většina jeho projektů skončila obchodním neúspěchem, jeho tržní hodnota v akciích za posledních 5 let soustavně klesá, a ty miliardy do státního rozpočtu taky nic moc - třeba dividenda se za posledních 10 let snížila z 53 na 24 korun. Je mi líto, tento příklad "úspěšné státní firmy" prostě nesedí.

          • Poly
            10:57 13.02.2020

            UnionPacific
            Chápu, že jako Slovák moc nesleduješ politiku ČR a tak nekomentuj, jak funguje ČEZ. Protože co příspěvek, to perla. Hospodaření ČEZu je katastrofa, která stála nemalé peníze.
            Každopádně energetické firmy by měly být logicky státní. Nechápu, proč to sem vůbec pleteš. To není fabrika na vyrábění tanků, ale zajišťuje energii. A i přes ústupky v ekonomické efektivitě je vhodné, aby energetiku ovládal stát.

          • Jura99
            20:11 13.02.2020

            Nejspíš jste nepochopili pointu UnionPacificova komentu. ČEZ mohl být privatizován třeba už před 15lety za částku nízkých miliard Kč. Ať už dnes funguje dobře či špatně, ročně generuje dividendu ve výši zhruba tehdejší potenciální prodejní ceny. Obdobně další podniky, např. Unipetrol tuším privatizovali za 15mld., přitom roční zisk se v minulých letech pohyboval v částkách kolem 8mld. Kč.

        • Poly
          10:52 13.02.2020

          Tak ten byl dobrej :-D

      • danny
        15:34 13.02.2020

        Scotty: to je demagogie. Musíš srovnávat srovnatelné. Například se dá říct, že ve světě existují státní a soukromí provozovatelé vlakové dopravy/sítě. A rozhodně neplatí, že by ti soukromí performovali lépe. Taky tady máme státní a soukromé provozovatele jaderných elektráren. A taky neexistuje jednoznačný recept. Máme tady polostátní VW a státní Renault. Že by to byl nějaký symbol neúspěchu? V průběhu krize stát provedl nucenou správu řady velkých amerických společností a provedl jejich úspěšnou restrukturalizaci. Atd... Těch příkladů je celá řada, ale prostě srovnávat ČD s RegioJetem je totální nesmysl. Protože úkolem ČD je kromě generování zisku také zajištění dopravní obslužnosti. I na nerentabilních tratích.

        • Scotty
          08:38 14.02.2020

          danny
          Teď se dopište demagogie vy. Úkolem ČD je pouze generovat zisk, ostatně jako každé akciové společnosti. U nás nejsou nerentabilní tratě, pokud někde vozíte ve vlaku jenu babičku tam a dvě zpátky stát vám proplatí prokázanou ztrátu na tomto spoji. Je tady podstatě výhodnější jezdit spoje objednané státem (naprostá většina spojů ČD) protože na nich nikdy neproděláte. Ne druhou stranu RegioJet jezdí většinu svých spojů na své podnikatelské riziko a musí si tedy vybírat tratě na kterých je možné dosáhnout zisku i bez státní podpory. Tu dopravní obslužnost by bez problému zajistil i RegioJet nebo jakákoli jiná soukromá společnost. Protože jak jsem psal jezdit "nerentabilní" linky kde stát dorovná ztrátu nenese žádné podnikatelské riziko.

          Ještě jsem zkrátka nenarazil ne státní společnost která by fungovala efektivněji než soukromá. Stát se má zkrátka snažit o efektivní fungování veřejné správy a ne se pouštět do podnikání.

    • Janko Paliga
      16:50 12.02.2020

      ... lenže oni majú pravdu... stačí sa pozrieť na to, ako sa od 1.1.1993 štátne podniky tunelovali ..... Nikto nebol braný na zodpovednosť, vládnuce pijavice vyciciavali podniky dosadenými bábkami.... To sa súkromnej firme, ktorá sa chce udržať nad vodou stať nemôže. V tom je celý pes zakopaný - hlavne nekradnúť.... to je u Slovákov považujúcich Jánošíka za hrdinu najpodstatnejší dôvod, prečo sa tak majú .... Ich vzorom je lupič.... :-D

      • UnionPacific
        17:41 12.02.2020

        Nemajú...totiž to platí len na Slovensku, na Západe je kopa štátnych, perfektne fungujúcich podnikov a inštitúcií...za všetky spomeniem firmu Airbus, ale keby bola slovenská a zisková, aj tak by ju predali do zahraničia za 3 mesačný zisk. To je u nás zvykom, čo najviac poškodiť vlastnú krajinu a ešte sa tváriť, ako som národu pomohol.Pokiaľ mi je známe, aj v ČR už oľutovali privatizáciu vodných zdrojov Veolii.

        • Zdenoušek
          06:28 13.02.2020

          Ano s tou Veolií je to pravda.

          • Scotty
            15:37 13.02.2020

            Jen velice částečně. V dobách kdy se vodárny převáděli na obce vyžadovali ve většině případů nákladné investice. Na ty ovšem obce neměli a tak se jich rádi zbavili. Teď když už jsou ziskové pochopitelně nadávají a rádi by je provozovali sami. Jak už jsem psal, nikdo jim nebrání si to od Veolie koupit zpátky.

        • liberal shark
          08:31 13.02.2020

          Airbus funguje perfektně ? A k tomu potřebuje státní podporu, kvůli které panuje spor s USA ? A co třeba taková Areva nebo EdF, to jsou také vzorné státní firmy ?

          • strikehawk
            15:02 13.02.2020

            Funguje stejně efektivně jako Boeing dotovaný státem nepřímo prostřednictvím předražených armádních zakázek

          • UnionPacific
            15:53 13.02.2020

            K Areve : jej problém je v strate schopnosti stavať nové JE a to je zase dôsledkom Černobyľu, Fukušimy, Zelených a všeobecného odporu k jadru. Areva nemôže za problémy ktoré postihli celý sektor. Inak , Areva je jediná firma , ktorá nemala vážnu nehodu a to o kvalite svedčí viac ako výročná správa o hospodárení či čierne čísla tržieb.

          • SYN_
            09:34 16.02.2020

            Zrovna toho jediného konkurenta - Boeing - bych sen právě teď netahal, když mají máslo na hlavě... Tam předvedl management ukázkově jak jde "optimalizovat" a kašlat dokonce i na životy... a zatloukat a zatloukat, i když už bylo jasné že je to provalené totálně :(
            O formě státní podpory se soudí už roky, jestli je zlejší bezůročná půjčka od státu nebo sleva na dani...

        • Janko Paliga
          11:34 13.02.2020

          ... nie len na Slovensku, ale všade tam, kde tam, kde ľudia nechajú svojich politikov tak hospodáriť.

          Zabudol si na to, že tie podniky sa museli predať, ke´ďže ich vytunelovali a na ich sanáciu sa do nich vliali ďalšie obrovské peniaze. To je hlavná príčina....

          Ak vláda s parlamentom nenastavia transparentné výberové konania na spravujúci manažment, ak ten nie je pravidelne kontrolovaný a vyťahujú sa z firiem peniaze, ako sa to dialo napríklad VOP Trenčín, Leteckých opravovní Trenčín a mnohých ďalších podnikov, tak potom do dopadne rovnako....

          V prvom rade je to najväčšia chyba voličov - nevyžadujú od svojich zvolených zástupcov efektívnu činnosť. Dajú svoj hlas "za misku šošovice", hoci po zvolení im ich zástupcovia vytiahnu peniaze zo zadného vrecka rádovo vyššie, ako stála tá "miska šošovice".

    • Englbert
      18:52 12.02.2020

      Kdyz mas za humny smejdy, kteri se tebe a tvoji rodinu snazi za kazdou cenu zlikvidovat, tak k tomu statnimu chovas, taky trochu jinak. Preziti je na prvnim miste. My a nebo slovaci se umime semknout, tak max na 14 dni kdyz se hraje ms v hokeji. Izraelci jsou semknuti 365 dni v roce uz pres 70 let. Neco podobneho se u nas asi konalo tech par let, kdyz nas ohrozovali nackove pred mnichovem.

    • PetrTechnik
      19:51 12.02.2020

      Protože nad zákony kapitalismu v Izraeli stojí šoa a všichni jsou v jejím duchu vychováváni. Ale ,že by vůbec neměli korupci , to zdaleka není pravda. Civilní sektor mají také všelijaký.

    • liberal shark
      08:30 13.02.2020

      Jestli to nebude tím, že izraelský stát - rozumněj právní prostředí, úroveň veřejné správy a politické reprezentace, je o několik řádů výše než u nás.

    • Poly
      10:51 13.02.2020
      Oblíbený příspěvek

      Víš, ono je trochu rozdíl, když státní firma vznikne z ničeho a v novém státě a navíc ji vedou židé. To v Rusku jsou fabriky, které vznikly tak, že s bolševická verbež firmu ukradla a nebo ji založila na něčem co ukradla, bývalí majitelé skončili v lágru a vedla ji plánovaným hospodářstvím. A to hospodářství se nijak zvlášť nezměnilo dodnes.

      • danny
        15:28 13.02.2020

        Poly: meleš blbosti. Bolševická verbež mohla těžko něco ukrást, protože industrializace za cara byla v plenkách a šlechta se povětšinou bavila proháněním nevolníků po lesích a polnostech, na kterých se hospodařilo na úrovni evropské renesance. Na Ukrajině spíš středověku. Většina bohaté šlechty získávala prostředky z exportu dřeva, nerostů a kožešin.
        V carském Rusku prakticky neexistovala třída svobodných řemeslníků a drobné podnikání vůbec. Takže industrializace probíhá až za Stalina a díky absenci třídy řemeslníků paradoxně naskakují rovnou do masové výroby a kopírovali postupy a kupovali licence z USA, protože potřebovali výrobní postupy, které zvládnou naprosto nevzdělaní venkovani nahnaní do fabrik. A ano, v takové situaci prostě není jiná cesta, než se o ten skok pokusit plánovaným hospodářstvím... (když Lenin začal hlásat svoje moudra, zjistil, že Marxovi poučky o vzpouře dělníků proti kapitalistickým vykořisťovatelům těžko uplatnit, když v Rusku nejsou kapitalisti, a už vůbec ne dělníci. Takže chlapci začali horečně přemýšlet, jak tu dělnickou třídu vytvořit, aby mohli začít páchat revoluci...

  • Kichot
    13:10 12.02.2020

    Jo jo celá ta jejich svatá trojce to by bylo žraso a o letectvu nemluvě. No snad se nám u nás alespoň podaří nakoupit po pěti letech přilby. A třeba rozhledny v jejichž počtu jsme 1. na světě zas můžem předělat na kulometné hnízda a to taky nemá kde kdo...

  • Jecchus
    12:53 12.02.2020

    Že zrovna izraelský Eitan má náckovskou maximálku 88 km/h mě teda celkem udivuje... :D

    • PavolR
      14:29 12.02.2020

      Chcú tým vozidlom loviť nacistov (alebo minimálne potrolovať) - keď okolo nich prejde maximálkou, zodvihnú ruky a odhalia sa. :-p

      • Jecchus
        17:16 12.02.2020

        To je fikaný...

  • RiMr71
    12:48 12.02.2020

    Parádní stroj. Pandur s naší vedle něho vypadá trochu "kadibudkově".
    Na kolik že nás přišly Pandury?

    • Charlie
      09:48 13.02.2020

      Jenže Pandury sme pořizovali před 19 lety a jejich určení je navíc trochu jiný. Krom toho, Eitan je UKRUTNÁ stodola...

  • Michaall
    12:01 12.02.2020

    Jo ještě chyba vyvinout.

  • Michaall
    11:59 12.02.2020

    Smekám jak rychle to dokázali vyvynout, Izrael prostě umí to se musí nechat, v efektivitě a rychlosti zavádění by mu mohli nejedni závidět, jen tak dál a ve finále nebude ani drahý na to jakej to je macek ;)

    • balm
      21:44 12.02.2020

      Od počátku žijí obklopení miliony ručníkářů, kteří je chtějí zničit. Musí, protože nemají na výběr, pokud chtějí přežít. Ono to nebude trvat dlouho a ČR na tom bude dost podobně, jako Izrael. Prozatím jsou ve fázi množení a že jim to jde. V okamžiku, kdy se přemnoží začnou dobývat další území.

  • Sholva
    11:32 12.02.2020

    Pandury do šrotu a pořídit eitany...

    • technik
      13:15 12.02.2020

      Ne díky izraelský šrot už tu máme, ještě že neudělali podvozek to by nejezdilo vůbec nic.

    • faraonamumu
      16:27 12.02.2020

      Z Izraele je zbraňová stanice na Panduru a o jejich kvalitách by vám AČR mohla povídat. Jsme jediná evropská armáda, která má tu zrůdu ve výzbroji.

      • Janko Paliga
        16:52 12.02.2020

        ... na slovenskú Turru nemá .... Slovenský produkt je v tomto najlepší! :-D

      • Migi
        22:06 12.02.2020
        Oblíbený příspěvek

        No to je sice pravda, ale je taky dobré říct jak se na to auto dostala že jo. Izraelci prostě dodali co si AČR řeklo - byla to sice věž která se používala jen na kontejnerech a tuším lodích, ale když si ji češi navymýšleli na auto, tak izraelci k tomu přistoupili "náš zákazník, náš pán" a věž upravili aby byla na autech použitelná. Ve výsledku na poslední chvíli, opět na žádost české strany, proběhl ještě jeden downgrade, aby se sklápěla pouze ručně z venku a ne hydraulicky...

        • liberal shark
          08:33 13.02.2020

          Tuším že to je následek chorobné představy o pravidelném cestování našich Pandurů v Herculesu :-(. Pokud vím, nikdy k tomu nedošlo.

        • Charlie
          09:58 13.02.2020

          Samson byl od počátku počítanej na pozemní platformy, krom toho přinášel i určitý výhody (navíc tehdy byly tyhle lehký bezosádkovky docela v kurzu). S tím systémem zvedání jste si jistý?

          • Migi
            15:38 13.02.2020

            Ten systém zvedání byl podle očitých svědků ještě na jednom z prvních pandurů co se tu ukazoval před nebo po výběrovkách. Tehdy to ještě tuším byla ta věž s spikama vedle sebe.

      • SYN_
        09:41 16.02.2020

        A nešlo by to trochu konkrétněji co je na ní zmršeného? Jen tak aby to náhodou nebyly požadované fíčury...

      • Rase
        11:42 16.02.2020

        Rumuni je mají taky, byť bez PTŘS.