Izraelské stíhačky F-16 pro chorvatské letectvo?

F-16I "Sufa" izraelského letectva; větší foto / Major Ofer, Israeli Air Force; CC BY 4.0

Ve švýcarském Davosu diskutoval chorvatský premiér Andrej Plenković s izraelským premiérem Benjaminem Netanjahuem o možném prodeji izraelských stíhaček F-16 chorvatskému letectvu. O setkání informovaly webové stránky izraelské vlády. Oficiální chorvatské zdroje ale nepotvrdily, že bylo dosaženo dohody o prodeji letadel.

V současné době Chorvatsko provozuje pouze 12 MiGů-21, z toho osm jednomístných bojových MiG-21bis-D a čtyři dvoumístné cvičné MiG-21UMD. Chorvatské Migy jsou modernizované a v roce 2014 prošly na Ukrajině generální opravou. Nicméně MiG-21 je již zcela za zenitem a chorvatským migům v roce 2020 končí životnost.

 

 

Záhřeb hledá nová stíhací letadla již od roku 2008. Důvodem neustálého odkládaní nákupu jsou kromě nedostatku peněz také poněkud jiné aktuální priority chorvatského letectva (a vlastně i celé armády). Chorvatsko prakticky každoročně stíhají rozsáhlé požáry, proti kterým je nasazována chorvatská armáda a letectvo. V minulých letech proto chorvatské letectvo mimo jiné nakoupilo šest protipožárních hydroplánů Canadair CL-415 a šest Air Tractor AT-802.  

 

V každém případě v říjnu minulého roku Záhřebu nabídly své stíhací letouny čtyři státy – Washington nové F-16 Block 70/72, Stockholm nové JAS-39C/D Gripen, Athény starší F-16 Block 30 a Tel-Aviv olétané F-16A/B/C/D.
 

Na konci listopadu minulého roku Chorvatsko vybralo jako nejlepší švédskou a izraelskou nabídku. Americká nabídka byla označena jako příliš drahá a řecké F-16 Chorvati odmítli jako zastaralé. Oproti původnímu předpokladu do soutěže vůbec nezasáhl jihokorejský FA-50 “Golden Eagle”.
 

Chorvatsko mělo vybrat vítěze na konci roku 2017, ale nestalo se tak. Poslední zprávy však naznačují, že izraelské F-16 jsou díky nižší ceně favoritem. Pro izraelskou nabídku hrají i další faktory. JAS-39 Gripen jsou sice nové, ale jejich výroba (resp. dodávka) potrvá několik let. Naopak Izraelci své F-16 mohou nabídnout prakticky okamžitě a zároveň s prodejem F-16 nabízejí užší hospodářskou spolupráci.
 

„Premiér Benjamin Netanjahu se setkal včera v Davosu s chorvatským premiérem Andrejem Plenkovićem a dohodli se, že budu pokračovat ve vyjednávání o prodeji izraelských letounu F-16 Chorvatsku, v souladu s podmínkami výběrového řízení,“ píše se v oficiálním prohlášení izraelské vlády.

 

„Setkání s Netanjahuem bylo velmi srdečné. Oba premiéři diskutovali o izraelských investicích do zemědělství a IT sektoru. Izraelci se zajímají o náš loďařský průmysl a cestovní ruch. Tématem diskuse byly také vojenská letadla,“ komentoval setkání Daniel Vrbota, redaktor Dnevnik.hr. O spolupráci obou zemí bude na konci roku Netanjahu jednat přímo v Chorvatsku.

 

Podle izraelských médií je Tel-Aviv ochoten Záhřebu prodat 12 stíhaček F-16 (včetně kompletního provozního zázemí) za 500 milionů dolarů. Detaily nabídky nejsou známy, takže není možné určit, zda součástí ceny jsou dodávky zbraní, dlouhodobá technická podpora, výcvik, atd.
 

Izraelské noviny Jerusalem Post uvedly, že Izrael v prosinci 2016, po 36 letech provozu, vyřadil z aktivní služby flotilu svých stíhacích letounů F-16A/B 'Netz'. V 80. letech Izrael získal 75 nových stíhaček F-16A/B a v roce 1994 50 olétaných F-16A/B z přebytků amerického letectva. Nyní tyto letouny s příchodem stíhaček F-35I Lightning II Izrael nabízí k prodeji.

 

V případě Chorvatska však Izrael nabídl mix jak starších F-16A/B, tak aktivně používaných F-16C/D 'Barak'. Všechny izraelské F-16, včetně verze “C/D”, jsou vylepšeny izraelským průmyslem. Izraelské F-16 mají především unikátní elektroniku, prostředky pasivní i aktivní obrany a radarovou techniku. Stejně tak Izrael pro své F-16 nabízí pokročilé zbraně, jako jsou střely vzduch-vzduch Python 4/5 a vzduch-země Popeye a pumy Spice.

 

Díky obrovským bojovým zkušenostem jsou izraelské F-16C/D, a především nejnovější F-16I 'Sufa', považovány za vůbec nejlepší verze stíhaček F-16.

 

Nicméně stále platí oficiální stanovisko chorvatské vlády, podle kterého budou znovu posuzovány všechny čtyři nabídky.  

 

„Chceme s příslušnými ministerstvy důkladně projít nabídky. Děkuji ministru obrany a jeho týmu, kteří osm měsíců vedli jednání se zeměmi zapojenými do tendru. Chceme získat podrobnou analýzu, a pak společně s předsedou a dalšími členy vlády přijmeme konečné rozhodnutí,“  řekl premiér Plenković bez upřesnění, kdy k tomuto rozhodnutí má dojít.

Zdroj: JPostDnevnik.hr

Nahlásit chybu v článku


Související články

Chorvatsko hledá nástupce stíhaček MiG-21

Chorvatské ministerstvo obrany zaslalo vládám pěti zemí žádost o nabídku RfP (Request for Proposal) ...

V Izraeli rostou obavy z egyptské armády

Egypt pod vedením prezidenta Abdel Fattah el-Sisiho mohutně investuje do svých ozbrojených sil. ...

Bahrajn kupuje stíhačky F-16 a zachraňuje americká pracovní místa

V listopadu minulého roku malý ropný stát Perského zálivu Bahrajn podepsal smlouvu na nákup 16 ...

Indonésie má zájem o americké stíhačky F-16

Americký ministr obrany Jim Mattis byl v těchto dnech na oficiální návštěvě Indonésie. Mattis se ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • overitzda0
    00:16 31.01.2018

    Ďalším faktorem pro nákup nových strojů muže být úspěch ( nebo neúspěch) čínsko pákistánského projektu JF-17. Cena na být kolem 30 mio dolarů. Může se začít objevovat i u méně ...Zobrazit celý příspěvek

    Ďalším faktorem pro nákup nových strojů muže být úspěch ( nebo neúspěch) čínsko pákistánského projektu JF-17. Cena na být kolem 30 mio dolarů. Může se začít objevovat i u méně vyspělých armád. Jedinou smysly plnou alternativou mi přijde f-16.Skrýt celý příspěvek

  • overitzda0
    00:03 31.01.2018

    Souhlasím s Lukasem. Izraelské F-16 vylepšené podle skutečných bojových zkušenosti. To znamená i bojové používání a tím i opotřebení. Dal bych přednost nově vyrobeným strojům. V ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlasím s Lukasem. Izraelské F-16 vylepšené podle skutečných bojových zkušenosti. To znamená i bojové používání a tím i opotřebení.
    Dal bych přednost nově vyrobeným strojům. V Americe jede ještě pořád linka na f-16.
    http://www.star-telegram.com/n...
    A vypadá že jste nějakou dobu běžet. F-35 se ještě nějakou dobu nepřihlíží k ceně na hodinu jakou má f-16.Skrýt celý příspěvek

  • overitzda0
    00:03 31.01.2018

    Souhlasím s Lukasem. Izraelské F-16 vylepšené podle skutečných bojových zkušenosti. To znamená i bojové používání a tím i opotřebení. Dal bych přednost nově vyrobeným strojům. V ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlasím s Lukasem. Izraelské F-16 vylepšené podle skutečných bojových zkušenosti. To znamená i bojové používání a tím i opotřebení.
    Dal bych přednost nově vyrobeným strojům. V Americe jede ještě pořád linka na f-16.
    http://www.star-telegram.com/n...
    A vypadá že jste nějakou dobu běžet. F-35 se ještě nějakou dobu nepřihlíží k ceně na hodinu jakou má f-16.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    09:10 30.01.2018

    Izraelskie F-16A/B to żaden rarytas To weterani kilku konfliktów - mocno wyeksploatowane maszyny... Jedyna zaleta (w stosunku do np. amerykańskich ) to możliwość zakupu ...Zobrazit celý příspěvek

    Izraelskie F-16A/B to żaden rarytas
    To weterani kilku konfliktów - mocno wyeksploatowane maszyny...
    Jedyna zaleta (w stosunku do np. amerykańskich ) to możliwość zakupu alternatywnej (izraelskiej) amunicji - pocisków Derby, PythonSkrýt celý příspěvek

  • mikojan29
    09:04 30.01.2018

    Neviem, či by bola kúpa olietaných, aj keď dobre udržiavaných, navyše starých verzií špecificky vyvinutých pre Izrael dobrá a rentabilná kúpa pre SK. Ako píše Clanek, určite by sa ...Zobrazit celý příspěvek

    Neviem, či by bola kúpa olietaných, aj keď dobre udržiavaných, navyše starých verzií špecificky vyvinutých pre Izrael dobrá a rentabilná kúpa pre SK. Ako píše Clanek, určite by sa museli celé prekopať a ak nie, tak by sme boli závislý na izraelských technológiách a výzbroji, čo je síce špička, ale v prípade potreby nekontabilné s ostatnými členmi v NATO.
    Stále mi vychádza, že najlepšie by boli F 16V. Ak nie, potom Gripen, ale E/F.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    07:51 30.01.2018

    A ja, jako nekdo kdo tu v posledni dobe F-16 pro SVK tlacil vpred si treba myslim opak. Za 1) se Izraelci evidentne snazi zbavit i tech vubec nejstarsich verzi a ty zvlast od ...Zobrazit celý příspěvek

    A ja, jako nekdo kdo tu v posledni dobe F-16 pro SVK tlacil vpred si treba myslim opak.
    Za 1) se Izraelci evidentne snazi zbavit i tech vubec nejstarsich verzi a ty zvlast od izraele budou sice jiste dobre udrzovane, ale taky notne olitane
    a za 2) Jsou to letadla s izraelskyma upravama, vlastnim radarem, vlastni elektroniku... to dost maze tu "tohle letadlo a zazemi na nej ma spousta spojencu" vyhodu proti Gripenu.

    Takze za me ano, ale za podminek A) ze budou levne, B) dukladne se overi stav draku a C) ze by rovnou sli na modernizaci kde by vsechno izraelske slo tak jako tak ven. Pak ale otazka jestli ma smysl brat zrovna ty izraelske kousky.Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    03:28 30.01.2018

    Izraelské F-16 jsou zajímavé nejen pro Chorvatsko, ale kdyby byla vůle, tak by to byla jedna ze smysluplných náhrad za slovenské Mig-29. Minimálně by bylo vhodné ze strany ...Zobrazit celý příspěvek

    Izraelské F-16 jsou zajímavé nejen pro Chorvatsko, ale kdyby byla vůle, tak by to byla jedna ze smysluplných náhrad za slovenské Mig-29.
    Minimálně by bylo vhodné ze strany slovenské politické reprezentace začít jednat s případnými dodavateli a tlačit díky tomu cenové nabídky dolů.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    17:33 29.01.2018

    Sudiac podla chorvatských sprav, k rozhybaniu sa ohladom vyberu nového stihaca ich celkom zmotivovalo aj prezbrojenie srbského letectva na dalsie MIG 29 z Ruska a možno aj ...Zobrazit celý příspěvek

    Sudiac podla chorvatských sprav, k rozhybaniu sa ohladom vyberu nového stihaca ich celkom zmotivovalo aj prezbrojenie srbského letectva na dalsie MIG 29 z Ruska a možno aj Bieloruska.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    12:29 29.01.2018

    Robaizz Tie "komformné prídavné nádrže" sú na bokoch hornej časti strojov F-16I, ale môžu byť nimi vybavené i F-16C/D a F-16E/F. Úplne hore - v kýlovej ploche prechádzajúcej ...Zobrazit celý příspěvek

    Robaizz

    Tie "komformné prídavné nádrže" sú na bokoch hornej časti strojov F-16I, ale môžu byť nimi vybavené i F-16C/D a F-16E/F.

    Úplne hore - v kýlovej ploche prechádzajúcej do smerovky je však priestor pre elektroniku.Skrýt celý příspěvek

  • Robaizz
    11:32 29.01.2018

    Díky za vysvětlenou... :)

    Díky za vysvětlenou... :)

  • Pavka
    11:10 29.01.2018

    Robaizz: jde o tzv. konformní přídavné nádrže. Tj. drak letadla je lehce přepracován pro vezení co nejvíce paliva "interně" bez zásadního vlivu na aerodynamiku. Podobné modifikace ...Zobrazit celý příspěvek

    Robaizz: jde o tzv. konformní přídavné nádrže. Tj. drak letadla je lehce přepracován pro vezení co nejvíce paliva "interně" bez zásadního vlivu na aerodynamiku. Podobné modifikace je možné vidět na většině strojů 4.gen ať už US nebo i ruské provenience.Skrýt celý příspěvek

  • lorgarius
    11:08 29.01.2018

    Robaizz- myslim ze ide o "nestandardne" riesene pridavne palivove nadrze. co sa F2 tyka, je to F16 na rastovych steroidoch, plocha kridla je o o stvrtinu alebo tretinu vacsia, ...Zobrazit celý příspěvek

    Robaizz- myslim ze ide o "nestandardne" riesene pridavne palivove nadrze.
    co sa F2 tyka, je to F16 na rastovych steroidoch, plocha kridla je o o stvrtinu alebo tretinu vacsia, ulohy a nasadenie sa od tych izraelskych predsa len dost lisi, takze tazko porovnavat.Skrýt celý příspěvek

  • Sholva
    11:03 29.01.2018

    Ona jedna věc jsou papírové parametry, druhá je odladěnost v boji - papírově lepší nemusí vždy být reálně použitelnější. Osobně bych se asi klonil spíš k izraelské verzi - japonci ...Zobrazit celý příspěvek

    Ona jedna věc jsou papírové parametry, druhá je odladěnost v boji - papírově lepší nemusí vždy být reálně použitelnější. Osobně bych se asi klonil spíš k izraelské verzi - japonci už hodně dlouho nebojovali, zatímco Izrael má bojové zkušenosti podstatně čerstvější...Skrýt celý příspěvek

  • Robaizz
    10:54 29.01.2018

    Mohl by mi někdo objasnit, proč má tato izraelská verze sufa tak prazvláštně tvarovaný drak v horní části letadla oproti jiným F-16? Nebo to mají i jiné verze? K čemu to ...Zobrazit celý příspěvek

    Mohl by mi někdo objasnit, proč má tato izraelská verze sufa tak prazvláštně tvarovaný drak v horní části letadla oproti jiným F-16?
    Nebo to mají i jiné verze?
    K čemu to slouží?Skrýt celý příspěvek

  • madrabbit
    10:42 29.01.2018

    Argel: Ono F-2 sice vypadá jako F-16 a díky spolupráci s Lockheedem to má stejnou koncepci, ale je to jiné letadlo - Mig-25 a Mig-31 jsou si taky podobné, a přitom je to jiný ...Zobrazit celý příspěvek

    Argel: Ono F-2 sice vypadá jako F-16 a díky spolupráci s Lockheedem to má stejnou koncepci, ale je to jiné letadlo - Mig-25 a Mig-31 jsou si taky podobné, a přitom je to jiný stroj.
    Navíc F-2 se už nevyrábí obnovovat výrobu by bylo náročné. Japonsko také nemá žádné "navíc", když 18 letadel poškozených v roce 2011 tsunami budou nákladně opravovat.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    10:23 29.01.2018

    Celkom s ami pozdáva tento prístup v podobe nákupu použitých zbraní. Pobaltské krajiny tak budujú pomerne dobre vyzbrojené armády. Chorváti taktiež v podobe "KIow" majú dosť ...Zobrazit celý příspěvek

    Celkom s ami pozdáva tento prístup v podobe nákupu použitých zbraní. Pobaltské krajiny tak budujú pomerne dobre vyzbrojené armády. Chorváti taktiež v podobe "KIow" majú dosť dobrého pomocníka pre pozemné ale aj námorné sily.Skrýt celý příspěvek

  • Argel
    10:14 29.01.2018

    ,,Díky obrovským bojovým zkušenostem jsou izraelské F-16C/D, a především nejnovější F-16I 'Sufa', považovány za vůbec nejlepší verze stíhaček F-16." Nejsem žádný expert a ani ...Zobrazit celý příspěvek

    ,,Díky obrovským bojovým zkušenostem jsou izraelské F-16C/D, a především nejnovější F-16I 'Sufa', považovány za vůbec nejlepší verze stíhaček F-16."

    Nejsem žádný expert a ani nějaký velký military fanoušek(prakticky čtu military články jenom tady), ale nemá F-2 lepší parametry a neměla by tak být považována jako nejlepší varianta F-16 japonská F-2?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...