Izraelské střely Spike-NLOS pro americké vrtulníky Guardian

Izraelské střely Spike-NLOS pro americké vrtulníky Guardian
AH-64E Guardian s dvojicí střel Spike-NLOS / US Air Froce, Public domain (Zvětšit)

V únoru americká armáda u břehů Floridy provedla testovací odpal izraelské protitankové řízené střely (PTŘS) velmi dlouhého dosahu Spike-NLOS (Non Line Of Sight) z vrtulníku AH-64E Guardian. Americké bojové vrtulníky využijí Spike-NLOS mimo jiné i k ničení postavení protivzdušné obrany (PVO) protivníka.

Během únorové zkoušky Guardian vzlétl ze základny Eaglin Air Force Base a pomocí střely Spike-NLOS zasáhl cvičný hladinový cíl na vzdálenost 20 mil (32 kilometrů). Jde o hraniční dostřel nejnovějších verzí Spike-NLOS od izraelské společností Rafael. Dřívější modely se pyšní dostřelem 15 mil (25 kilometrů).

Testy probíhaly čtyři dny – první den proběhla příprava vrtulníku, střel a testovací telemetrie. Druhý a třetí den probíhaly nácviky letových zkoušek a testovacích výstřelů. Konečně čtvrtý den došlo k ostrému odpalu Spike-NLOS na statický hladinový cvičný cíl vzdálený 32 kilometrů. Kvůli počasí ale nedošlo k dalšímu odpalu druhé střely na pohyblivý hladinový cíl.

V minulosti americká armáda provedla již několik ostrých testů Spike-NLOS, ale nyní vůbec poprvé otestovala Spike-NLOS proti hladinovému cíli. Ostatně armáda a námořnictvo počítají s nasazením bojových vrtulníků z bojových lodí. V minulém roce armádní Guardiany a Black Hawky cvičně působily z paluby USS Lewis Puller třídy Montford Point, což je třída pomocných lodí sloužících jako mobilní přístaviště a plovoucí vojenská základna. Lodě třídy Montford Point dokážou dozbrojovat a také doplňovat palivo vrtulníkům.

Kromě dostřelu stojí u Spike-NLOS za komentář unikátní naváděcí systém kombinující souřadnicové, automatické a povelové navádění. Jeden z modů navádění umožňuje jednoduše zasáhnout pevné cíle na určených souřadnicích, což je ideální k ničení opevnění nebo infrastruktury.


Testovací odpal střely Spike-NLOS z vrtulníku Guardian

V druhém modu, pomocí přední denní (CCD) a infračervené (IIR) kamery, se střela navádí na zaměřený cíl zcela autonomně. Do třetice lze pomocí optického kabelu korigovat let střely (do vzdálenosti 8000 metrů), poslat střelu na jiný cíl, provést zacílení až po odpálení LOAL (Lock-On After Launch), či přerušit útok. Klasické navádění na odražený laserový paprsek, jako u střel Hellfire, tedy chybí – i když izraelská Rafael experimentuje i s tímto typem navádění.

Navádění typu LOAL lze s výhodou použít při palbě na cíle ležící mimo přímou viditelnost. Ostatně při jedné testovací zkoušce v roce 2019 americký Apache zasáhl cíl simulující ruský systém PVO Pancir-S1 ukrytý na druhém úpatí vysokého kopce – to vše za navádění a dohledu bezpilotního letadla.

Střely rodiny Spike, včetně Spike-NLOS, lze vybavit různými bojovými hlavicemi – tandemovou kumulativní proti obrněným cílům, tříštivo-trhavou nebo průbojnou hlavicí s opožděnou destrukcí PBF (Penetrate, Blast and Fragmentation).

Armáda považuje Spike-NLOS za dočasné řešení do příchodu nové generace přesně naváděných střel. Současně zavedení Spike-NLOS umožní armádě pochopit a naučit se používat přesné zbraně určené k vedení palby mimo přímou viditelnost.


Vrtulníky Guardian / Apache na plavidle USS Lewis Puller 

Americká armáda pro své vrtulníky Guardian a novou generací vrtulníků (FLRAA, FARA) později počítá zejména se třemi zbraňovými systémy:

První je nástupce PTŘS Hellfire – střela AGM-179 JAGM (Joint Air-to-Ground Missile) s doletem 8000 metrů. JAGM má duální naváděcí hlavici kombinující laserové navádění a milimetrový radiolokátor. To umožňuje vést palbu na „zahalené“ cíle (dým, prach, sníh). S integrací střel JAGM se počítá i pro vrtulníky AH-1Z Viper.

Přímo Spike-NLOS později nahradí nová generace střel LRPM (Long-Range Precision Munition) s doletem 30 km, výhledově až 40 km. Testy LRPM se rozběhnou v roce 2022 a se vstupem do služby se počítá v roce 2026. Střela poslouží k ničení statických i pohyblivých cílů, a to za jakékoliv denní doby a počasí.

Dalším klíčovým „efektorem“ se stane nová generace střel-dronů ALE (Air-Launched Effects). Jde v podstatě o kamikaze či „postradatelné“ drony s vlastním vrtulovým pohonem a senzorovou / bojovou hlavicí. Počítá se s dosahem až stovky kilometrů. Například již otestovaný dron ALTIUS-900 od společnosti Area-I, umístitelný na klasické závěsníky pod pomocná křídla vrtulníků Guardian, má teoretický dolet až 1000 km a výdrž ve vzduchu 15 hodin.

ALE není ale jedna zbraň, nýbrž celý soubor různě výkonných dronů nesoucí (podle úkolu) senzorovou nebo bojovou hlavici, či prostředky elektronického průzkumu. I tady se dá očekávat zavedení podobné kategorie zbraní pro vrtulníky Viper.

Právě vývoj a následná náročná integrace a testování špičkových zbraní je jedním z hlavních bonusů, které mohou využívat provozovatelé amerických vrtulníků. Zákazníci, mezi které patří i Česká republika, se tak nemusí „trápit“ velmi náročným vývojem nových zbraní – lze jednoduše koupit a zavést hotová řešení. To je mimochodem jedna z hlavních výhod nákupu vrtulníků Viper a Venom pro Armádu České republiky.

Zdroj: The Drive

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nové motory pro vrtulníky AH-64E Guardian a UH-60M Black Hawk

Americká společnosti Boeing začne s integraci zcela nových turbohřídelových motorů General Electric ...

Americké útočné vrtulníky AH-64E Guardian pro Maroko

Americká Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency) ...

Německo se zajímá o americké útočné vrtulníky AH-64E Guardian

Podle informací polského magazínu MILMAG Německo zvažuje nákup amerických útočných vrtulníků AH-64E ...

První bitevní vrtulníky AH-64E Guardian pro Velkou Británii

Britský dopravní letoun C-17 Globemaster III dopravil na leteckou základnu Wattisham dvojici nových ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • demografie
    10:35 20.03.2021

    Střely SPIKE mají snad jenom jednu nevýhodu. A tou je cena. I když i o tom se dá diskutovat. Cena tanku T-55 je přibližně 200 000 dolarů. I pro tento cíl se vyplatí použít střela ...Zobrazit celý příspěvek

    Střely SPIKE mají snad jenom jednu nevýhodu. A tou je cena. I když i o tom se dá diskutovat. Cena tanku T-55 je přibližně 200 000 dolarů. I pro tento cíl se vyplatí použít střela Spike.
    Konflikt mezi Arménii a Ázerbájdžánem opět ukázal převahu západní strategie. Použití menších přesnějších zbraní místo běžného kobercového bombardování známého z Ruska. Menší střely nebo bomby se dají jednodušeji navádět. Potom stačí na zničení tanku bojová nálož 3-5 kg, která spolehlivě přebíji horní pancíř. Tady je odkaz na několik sestřih použití těchto střel: https://twitter.com/Rebel44CZ/... Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    18:45 18.03.2021

    AH64E a jednotná střela pro vrtulníky, L159, Gripeny, UAV je z říše snů.

    AH64E a jednotná střela pro vrtulníky, L159, Gripeny, UAV je z říše snů.

      • cejkis
        09:09 19.03.2021

        Myslel jsem v AČR, a raději Brimstone.

        Myslel jsem v AČR, a raději Brimstone.

        • Scotty
          12:34 19.03.2021

          AČR může časem také přejít na JAGM.

          AČR může časem také přejít na JAGM.

    • KóĎA
      11:45 19.03.2021

      Ano, z říše snů. Už i tendr na BVP vypadá jako tiše odepsaný. Jak jsem před časem psal, BVP budou první obětí covidových škrtů v armádě. A bude hůř. Armáda bude největší otloukánek ...Zobrazit celý příspěvek

      Ano, z říše snů. Už i tendr na BVP vypadá jako tiše odepsaný. Jak jsem před časem psal, BVP budou první obětí covidových škrtů v armádě. A bude hůř. Armáda bude největší otloukánek i když to v celkovém rozpočtu ČR jsou relativně zanedbatelné částky.Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        12:04 19.03.2021

        Nakonec to dopadne tak, že BVP nebudou vůbec a časem nakoupí Pandury a pásové IFV skončí v AČR navždy.

        Nakonec to dopadne tak, že BVP nebudou vůbec a časem nakoupí Pandury a pásové IFV skončí v AČR navždy.

      • Ondra Mrklas
        12:09 19.03.2021

        Do tendru na BVP prostě politici "hodili vidle" a udělali z toho předvolební politickou hru. Jde o to, že i když roky 2020 a 2021 budou finančním propadem srovnatelné s roky 2008 a ...Zobrazit celý příspěvek

        Do tendru na BVP prostě politici "hodili vidle" a udělali z toho předvolební politickou hru. Jde o to, že i když roky 2020 a 2021 budou finančním propadem srovnatelné s roky 2008 a 2009, AČR by to zvládla ufinancovat i se současným rozpočtem. Tady jde primárně o to, že ti co mají šanci být v příští vládě na MO chtějí, aby se projekty, které se nestihnout do voleb nechaly pro příští vládu. To dává smysl z politického hlediska, ale z hlediska bojeschopnosti AČR je to nůž do zad. To podstatě vyloučí dokončit jakoukoliv větší zakázku v tomto roce. To potom může vést k dlouhodobému odložení zejména akvizice na BVP, které buď bude řešená modernizací BVP (to nedává velký smysl, ale politickou podporu to má), zavedením nových BVP s dlouhodobým zpožděním nebo vyřazení BVP-2 a jejich plné nahrazení KBVP Pandur II.

        Upřímně, s tímto nehezkým výhledem do budoucnosti, jsem rád za každou dokončenou zakázku, i kdyby byla sebepofidérnějšíSkrýt celý příspěvek

        • Scotty
          12:37 19.03.2021

          /bude řešená modernizací BVP (to nedává velký smysl, ale politickou podporu to má)/
          Možná tak u SPD a komunistů.

          /bude řešená modernizací BVP (to nedává velký smysl, ale politickou podporu to má)/
          Možná tak u SPD a komunistů.

          • Ondra Mrklas
            12:53 19.03.2021

            Ano, právě na tyto politické subjekty jsem narážel. Ale pořád politická podpora SPD a KSČM je pořád politická podpora, jen zatím pouze okrajových extremistů s vazbami na RF a ČLR

            Ano, právě na tyto politické subjekty jsem narážel. Ale pořád politická podpora SPD a KSČM je pořád politická podpora, jen zatím pouze okrajových extremistů s vazbami na RF a ČLR

        • flanker.jirka
          15:52 19.03.2021

          Ondra Mrklas BVP budou, to je priorita. Pokud chcete někomu vytýkat ohrožení obranyschopnosti státu, tak musíte vyrovnat vedle sebe všechny ministry obrany a premiéry za ...Zobrazit celý příspěvek

          Ondra Mrklas
          BVP budou, to je priorita.
          Pokud chcete někomu vytýkat ohrožení obranyschopnosti státu, tak musíte vyrovnat vedle sebe všechny ministry obrany a premiéry za posledních 15 let. Pokud by se celou dobu chovali politici zodpovědně, nemuseli nás do situace, kdy 5 mld bude chybět vůbec dostat. A v případě BVP se musíte ptát vojáků, kde to vázlo a vázne? Už mohla být armáda o kus dále. Původně měly dodávky vozidel začít v roce 2020 a zatím se nestihly ani testy vozidel. A to první testy vozidle na Libavé proběhly v létě roce 2017!!! Bohužel, ukázalo, že vojáci nevědí co chtějí, protože až potom se někomu v hlavě rozleželo, že chtějí věž s osádkou a v roji 8 osob a ne 6. ...přesně naopak než jejich prosazované PR "jsme vojáci, víme co chceme"
          K odkladům dojít nemusí, jen se musí MO probrat a vyjednat jiné splátkové kalendáře pro všechny projekty dohromady tak, aby chybějících 5 mld Kč nechybělo. ...zbrojaři na to kývnou, znamená to pro ně zakázku.
          Stále je tu také šance, že někdo resort obrany naučí hospodařit, protože struktura výdajů je špatná.
          Otázkou také je, zda opravdu musí BVP stát 52 mld? Nikde není napsané, že to může být levnější. A nebo je už dávno rozhodnuto a cinknuto??? :-)Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        12:32 19.03.2021

        KóĎA Nevím o tom že by ho někdo odepsal. Ovšem ninisterstvo představilo časový harmonogram kdy podpis smlouvy vychází +- do času podzimních voleb. Což se příliš nelíbí opozíčním ...Zobrazit celý příspěvek

        KóĎA
        Nevím o tom že by ho někdo odepsal. Ovšem ninisterstvo představilo časový harmonogram kdy podpis smlouvy vychází +- do času podzimních voleb. Což se příliš nelíbí opozíčním stranám. Jisté je že pokud se tendr nepodaří dotáhnout do voleb přijde další zpoždění.Skrýt celý příspěvek

  • Sunet
    18:01 18.03.2021

    V článku je uvedeno, cituji: " Do třetice lze pomocí optického kabelu korigovat závěrečnou fázi letu, poslat střelu na jiný cíl, provést zacílení až po odpálení LOAL (Lock-On After ...Zobrazit celý příspěvek

    V článku je uvedeno, cituji: " Do třetice lze pomocí optického kabelu korigovat závěrečnou fázi letu, poslat střelu na jiný cíl, provést zacílení až po odpálení LOAL (Lock-On After Launch), či přerušit útok. "

    Určitě se nejedná o korigování letu pomocí optického kabelu. U střely s dosahem cca 30 km by to bylo technický velmi těžce proveditelné. Jestli už jde o nějaký režim úpravy letu v závěrečné fázi, pak jde spíše o řízení střely operátorem pomoci přenosu (datalinku) videa z infračervené kamery umístěné v nose střely.Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      18:37 18.03.2021

      Optický kabel tam je, ale funguje pouze 8 km a pak se odpojí.

      Optický kabel tam je, ale funguje pouze 8 km a pak se odpojí.

  • Poly
    15:38 18.03.2021

    Nemá mít náhodou časem vyzbrojen očekávanou AGM-179 JAGM , která má mít nově o schopnosti doletu AGM-169 JCM? Její vývoj probíhá s cílem nahradit jako Hellfire tak i Maverick. ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemá mít náhodou časem vyzbrojen očekávanou AGM-179 JAGM , která má mít nově o schopnosti doletu AGM-169 JCM? Její vývoj probíhá s cílem nahradit jako Hellfire tak i Maverick. Amíci chtějí něco podobného jako Brimstone.Skrýt celý příspěvek

  • apache
    15:18 18.03.2021

    Spike-NLOS se mi líbí hlavně jako pozemní zbraň. Na bugině, nebo na čemkoli větším si hezky v týlu čeká až si ho někdo z první linie navede, ať už pěšák nebo UAV. Hlavně se mi líbí ...Zobrazit celý příspěvek

    Spike-NLOS se mi líbí hlavně jako pozemní zbraň. Na bugině, nebo na čemkoli větším si hezky v týlu čeká až si ho někdo z první linie navede, ať už pěšák nebo UAV. Hlavně se mi líbí to spojení s UAV, protože stačí mnohem menší a méně výkonný dron, než jsou ty nesoucí vlastní výzbroj.Skrýt celý příspěvek

    • karloscz
      16:13 18.03.2021

      Ale to znamená drasticky zkrácený dosah, ne? Střela startuje ze země a musí nabrat výšku, což stojí spoustu energie.

      Ale to znamená drasticky zkrácený dosah, ne? Střela startuje ze země a musí nabrat výšku, což stojí spoustu energie.

      • Poly
        16:21 18.03.2021

        https://youtu.be/tTpQeUoyWEU...

        Ten cíl, který to zasáhlo je údajně 25 km daleko.

        https://youtu.be/tTpQeUoyWEU...

        Ten cíl, který to zasáhlo je údajně 25 km daleko.

      • flanker.jirka
        17:31 18.03.2021

        A nebo naopak, i delší dosah při použití z UAV platformy mnohem levnější na provoz a náhradu než je bitevní vrtulník. Výhodou odpálení ze Země je to, že ve vzduchu máte pouze ...Zobrazit celý příspěvek

        A nebo naopak, i delší dosah při použití z UAV platformy mnohem levnější na provoz a náhradu než je bitevní vrtulník.
        Výhodou odpálení ze Země je to, že ve vzduchu máte pouze vlastní střelu a vojáky na zemi, které tam budete mí tak jako tak. V takovém případě si pozemní síly mohou vozit svou vzdušnou podporu sebou v kontejneru. To samé je případ používání "loitering vehicle."Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...