Izraelský letecký laser sestřelil bezpilotní letadlo

Izraelský letecký laser sestřelil bezpilotní letadlo
Cessna 208 Caravan s izraelským laserem / Foto: Elbit Systems (Zvětšit)

Izrael jako první země světa provedla ostrý test leteckého laseru. Laser HPL-WS (High-Power Laser Weapon System) od firmy Elbit Systems, nesený civilním vrtulovým letounem Cessna 208 Caravan, úspěšně sestřelil bezpilotní letadlo. Podle Izraelců jde o „strategickou změnu ve schopnostech protivzdušné obrany Státu Izrael.“

Vzhledem k otevřeným vyhrůžkám Íránu o „vymazání Izraele z mapy“, rozvoji íránských raketových zbraní a neutuchající snaze Íránu o získání jaderné zbraně, Tel Aviv neustále zdokonaluje svou protivzdušnou obranu (PVO). Konvenční raketové systémy PVO mají ale obecně jeden zásadní problém – velmi drahou a nedostatkovou munici. Výroba střel země-vzduch vyžaduje sofistikovanou průmyslovou základnu, spoustu energie, odborníky a komplexní dodavatelské řetězce. V případě rozsáhlejší války není pro vyspělého protivníka problém výrobu střel pro PVO dočasně nebo trvale ochromit. Současně zásoba střel země-vzduch dojde po pár dnech nebo týdnech intenzivních bojů.

Obrovským trendem v oblasti PVO jsou proto lasery. O laserových zbraních se mluví již dlouho, ale zatím se nedočkaly rozsáhlejšího nasazení. Důvodem přitom není ani tak nedokonalá technika. Všechny dosud vyrobené lasery jsou totiž kusové „laboratorní“ vzorky – tedy velmi drahé, konstrukčně unikátní, často velmi křehké a sloužící pouze k demonstraci schopností laserů.

Hlavní překážkou zavedení laserů je neexistující průmyslová výroba standardizovaných robustních, spolehlivých a cenově přijatelných bojových laserů (a náhradních dílů).


Umístění laseru HPL-WS v Cessně; větší foto / Foto: Elbit Systems

Možná ještě větší výzvou je vytvořit v armádě pro bojové lasery provozní zázemí – nastavit logistickou a technickou podporu, vycvičit vojáky, vyvinout nové taktiky a doktríny nasazení laserů a efektivně včlenit lasery mezi stávající vojenské systémy a prostředky. A především vymyslet a provést smysluplné vojenské zkoušky před zavedením laserů do výzbroje.

V každém případě jsou lasery nevyhnutelným trendem v PVO. Jejich naprostou strategickou výhodou je totiž „nekonečná zásoba munice“ – lasery potřebují ke svému fungování (samozřejmě kromě náhradních dílů a technické podpory) pouze zdroj elektrické energie. Tak lze vytvořit PVO s „nekonečnou“ zásobu munice schopnou ničit mnohonásobné cíle – může jít o desítky nebo stovky cílů nejednou. Jeden výstřel laseru přitom stojí pouze několik dolarů. Pro porovnání – jedna střela Tamir systému Iron Dome, která je sama o sobě velmi levná, stojí 100 000 dolarů.

Ve vývoji laserových zbraní je velmi daleko Izrael – ten před pár dny jako vůbec první stát pomocí leteckého demonstračního laseru HPL-WS sestřelil malé bezpilotní letadlo na vzdálenost více než 1000 metrů. Jako nosná platforma posloužilo malé pístové civilní letadlo Cessna 208 Caravan. Zkoušku provedla testovací jednotka izraelského letectva „Janat“ ve spolupráci s vojenským výzkumným ředitelstvím DDR&D (Directorate of Defense Research and Development) a firmou Elbit Systems. Cessna při testu letěla ve výšce 3000 stop, tedy 914 metrů.


Test laseru HPL-WS​

Výkon laseru není znám, ale vzhledem k vzdálenosti střelby a délce působení na cíl zřejmě šlo jen o nižší desítky kilowattů – jde ale jen o čirou spekulaci. V každém případě podle brigádního generála Janiv Rotema, šéfa DDR&D, Izrael během několika let vyvine a postaví prototyp pevno-látkového (solid-state) laseru o výkonu 100kW s maximálním dosahem 20 km.

Současně 100kW lasery Izrael v rámci teritoriální PVO rozmístí na svých hranicích (viz dále). Izrael také hodlá testovat letecké lasery na jiných leteckých platformách.

Tel Aviv plánuje zavést pozemní lasery do operačního používání do roku 2024 a letecké lasery do osmi až deseti let. A nakonec podle brigádního generála Rotema do roku 2040 Izrael vyvine lasery schopné ničit cíle na vzdálenost stovek kilometrů.

„Metoda vzdušného zachycení má mnoho výhod, včetně nízké ceny za výstřel, schopnosti efektivně zachytit hrozby dlouhého doletu ve vysokých nadmořských výškách bez ohledu na povětrnostní podmínky a schopnost bránit rozsáhlá území. Letecký vysoce výkonný laserový systém doplní izraelskou vrstvenou protiraketové obranu, kde patří raketové systémy Iron Dome, David's Sling a Arrow. Tento systém zvýší účinnost protivzdušné obrany proti stávajícím i budoucím hrozbám v regionu,“ uvádí v tiskové zprávě Elbit Systems. Součástí izraelské PVO jsou také vrtulníky a stíhačky se střelami vzduch-vzduch.


Vize izraelských statických a mobilních pozemních laserů

Letecké lasery jsou oproti pozemním laserům méně ovlivnitelné atmosférickým podmínkami nebo fenomény, jako jsou například písečné bouře. Obecně lasery rychleji ztrácejí účinnost za špatného počasí nebo při střelbě skrz oblačnost. Jinak řečeno – laserem lze sestřelit pouze to, co je přímo a jasně viditelné.

V každém případě Izrael hodlá budovat tři typy laserů – výkonné statické lasery umístěné kolem hranic Izraele (doplněk Iron Dome), lasery na mobilní platformě (pro vojskovou PVO a jako aktivní ochranný systém APS) a letecké lasery schopné působit na větší vzdálenost a blíže k protivníkům. V případě leteckých laserů je jisté jejich dřívější nebo pozdější umístění na bezpilotní letadla jako Hermes nebo Heron.

Úkolem izraelských laserů PVO se z počátku stane boj proti dronům a dělostřeleckým raketám. Letecké lasery pak budou ničit drony a munici daleko od izraelských populačních center a blíže k protivníkovi.

Zdroj: jPostThe Drive

Nahlásit chybu v článku


Související články

Americké letectvo posílá do zahraničí bojové lasery

Laboratoře amerického letectva AFRL (Air Force Research Laboratory) dokončily první dva demonstrační ...

Řešení proti dronům: Radar ReGUARD jako součást systému C-UAS

Letadla bez lidské osádky (UAV, Unmanned Aerial Vehicles), často označovaná i jako drony, ...

PREMIUM Americké a izraelské lasery jako součást protivzdušné obrany

Drony jsou a budou hrozbou. Ať už se jedná o malé, komerční drony nebo naopak velké a sofistikované ...

SIGINT – hledání neviditelného

Pozorování bojiště v moderní válce závisí na stále sofistikovanějších senzorech a algoritmech. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Poly
    12:20 25.06.2021

    Jinak krásná ukázka toho, jak velké to je zařízení. Tahle hračka má čas na zničení pomalého velkého a cíle, výkon v desítkách kW. Na rakety, kdy je málo času bude třeba výkon ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jinak krásná ukázka toho, jak velké to je zařízení. Tahle hračka má čas na zničení pomalého velkého a cíle, výkon v desítkách kW. Na rakety, kdy je málo času bude třeba výkon rozhodně přes 100 kW. Moc rád bych věděl, kde takové heblo na letoun připevní. Energie to sežere taky hodně. Přeměna vložené energie na výkon laseru je něco přes 30 %... Ani trochu se nedivím, že to reálně nikdo stále nepoužívá i přes fakt, že lasery se používají desítky let. Dobré na drony - levné a umí sundat i pomalé obratné cíle, které navíc lítaj nízko. Jko dopolněk pozemní PVO super, na letouny velice omezeně.
    Skrýt celý příspěvek

    • GlobeElement
      12:39 25.06.2021

      No ale tohle je proti dronům. Drony představují největší současné nebezpečí. Pokud tuhle věc postavím na zem, kolem ropných polí třeba, představuje to dobrou a levnou ochranu ...
      Zobrazit celý příspěvek

      No ale tohle je proti dronům. Drony představují největší současné nebezpečí. Pokud tuhle věc postavím na zem, kolem ropných polí třeba, představuje to dobrou a levnou ochranu strategického cíle před útokem dronů. Může to na sobě mít humwee nebo nějaký náklaďák zaparkovaný u dělostřelecké baterie nebo jiného dočasného cíle a opět zamezím útokům, kterými Azerbajdžán decimoval arménské jednotky.

      A když to dám do letounu, klidně nepilotovaného, mohu to vyslat vstříc směru, odkud se blíží útočící dron kdekoliv na chráněném území. Nosnost Cessny je 1500 kg, můžeme předpokládat, že tunu vážilo palivo a posádka a samotný laser i se zdrojen energie do 500 kg.
      Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      15:30 25.06.2021

      Zdroj není problém, stačí mít jeden podvěs s laserem a druhý s generátorem. Na 100 kW laser stačí malá turbínka z vrtulníku a palivo pro výstřel se může brát z letounu nosiče.

      Zdroj není problém, stačí mít jeden podvěs s laserem a druhý s generátorem. Na 100 kW laser stačí malá turbínka z vrtulníku a palivo pro výstřel se může brát z letounu nosiče.

  • flanker.jirka
    17:27 24.06.2021

    To už jen malý krůček k tomu na čem pracuje LM v USA. Obranný laser proti SAM a PLŘS pro stihaci letouny. ...
    Zobrazit celý příspěvek

    To už jen malý krůček k tomu na čem pracuje LM v USA. Obranný laser proti SAM a PLŘS pro stihaci letouny. https://www.lockheedmartin.com...
    Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      12:28 25.06.2021

      S využitím omezeným. V tom odkazu to stíhač v podvěsu a brání tím nějaký dopravní letoun nebo AWACS apod. Musí se ke střele přiblížit a plus minus celý trup srovnat přímo na ni a ...
      Zobrazit celý příspěvek

      S využitím omezeným. V tom odkazu to stíhač v podvěsu a brání tím nějaký dopravní letoun nebo AWACS apod. Musí se ke střele přiblížit a plus minus celý trup srovnat přímo na ni a pak teprve pálí. S tím, že to je malé = nevýkonné, tak bude muset být dost blízko. Samozřejmě se během této akce nebude věnovat ničemu jinému.
      Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        15:19 25.06.2021

        Využití možná omezené, ale formaci letadel za několik stovek milionů dolarů to může ubránit před řízenými střelami. Stíhač se ke střele přiblížit nemusí, je to přece naopak. ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Využití možná omezené, ale formaci letadel za několik stovek milionů dolarů to může ubránit před řízenými střelami. Stíhač se ke střele přiblížit nemusí, je to přece naopak. Nebavím se o provedení na Cessně, ale o tom jak to vidí Lockheed Martin jako podvěs pod stíhače, tam se počítá s podvěsem s pohyblivou hlavou laseru.
        Skrýt celý příspěvek

    • GlobeElement
      12:42 25.06.2021

      Spíš je to jiný systém na stejném principu. USA už operačně nasadily lodní protiletadlové lasery a pokud jsem to správně pochopil, mají laser na Boeingu 737, obojí výkonnější, ale ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Spíš je to jiný systém na stejném principu. USA už operačně nasadily lodní protiletadlové lasery a pokud jsem to správně pochopil, mají laser na Boeingu 737, obojí výkonnější, ale samozřejmě těžší.

      Když ten lodní systém přirovnám k dělu, tak to na Cessně je taková pistole. Cílů, které je lepší ničit pistolí něž dělem je dost a dost.
      Skrýt celý příspěvek