NÁZOR: Izraelský radiolokátor ELM-2084 je pro Armádu ČR ideální volba

ELM-2084 /  IAI

Postupem času se stále více ukazuje, že české ministerstvo obrany udělalo velmi dobré strategické rozhodnutí ve věci pořízení nových radiolokátorů kategorie MADR, když vybralo prověřený radarový systém ELTA ELM-2084, který zajistí úplný přehled o situaci ve vzdušném prostoru ČR a v budoucnu se stane základem i pro protivzdušnou obranu (PVO) země.

Česko vybralo izraleský radarový systém, do jehož výroby se zapojí domácí průmysl, zajistí i přenos špičkových technologií do Česka, podpoří vědeckou spolupráci, a to vše v rámci plánovaného rozpočtu na pořízení nových radarů. K tomu všemu ještě posílí nákup radiolokátorů vztahy mezi Českou republikou a Izraelem v širším slova smyslu.

Izraelský multifunkční radarový systém ELM-2084 byl nabídnut za nižší cenu než konkurenční systémy, jako například prototypový švédský radar SAAB 4A.

ELM-2084 je nejlépe prodávaný radar svého druhu, celosvětově jich bylo dodáno přes 80 ks, proto může být prodejní cena nižší než u radaru, který existuje jen v prototypu a svou konečnou podobu získá až po dokončení vývoje.

Naproti tomu ELM-2084 používaný v rámci sytému PVO Iron Dome je v operačním nasazení již deset let a díky zkušenostem z provozu je neustále vylepšován a zdokonalován. Je nereálné se domnívat, že radarový systém, který existuje pouze jako prototyp a který nebyl nikdy dodán žádnému zákazníkovi, může být nabízen za konkurenceschopnou cenu.

SAAB 4A má před sebou ještě roky dalšího vývoje, než se z něj stane operačně použitelný zbraňový systém. Vypovídající také je, že o jeho pořízení v nejbližší budoucnosti neuvažuje ani švédské ministerstvo obrany.

Podle zkušeností odborníků vývoj prototypu podobného radiolokátoru trvá více než pět let. SAAB 4A stále není v operačním použití, a to ani ve Švédsku - potíže spojené s jeho technickým zráním by tak v případě jeho pořízení pocítila Česká republika.

Armáda ČR by se stala pro SAAB testovacím zákazníkem se všemi riziky a potížemi. Proto není ve světě běžné, že by u takto strategických a nákladných projektů byli úvodními zákazníky zahraniční uživatelé.

Princip fungování ELM-2084

Podle některých jsou provozní náklady radiolokátoru SAAB 4A nižší než u konkurence. Otázka ovšem zní, jak je možné něco podobného tvrdit v případě prototypu, který není nikde na světě nasazen do operační služby a žádný zákazník s ním nemá reálnou zkušenost? Odpověď je nasnadě - jde jen o vágní tvrzení nepodložené fakty a důkazy a jako takové se nedají brát vážně.

Skutečná čísla se dají zjistit pouze a jen na základě několikaletých zkušeností s provozem radiolkátoru ve skutečných podmínkách operačního nasazení. Koneckonců Armáda ČR má zkušenosti s provozem radarů švédské provenience, konkrétně jde o radarový systém ARTHUR, pro nějž servisní a další služby zajišťuje rovněž SAAB.

Čeští specialisté si tak mohli o nákladech na provoz i údržbu a další služby udělat poměrně přesný obrázek. Možná tato zkušenost hrala při rozhodování ve výběrovém řízení na radiolokátory MADR svou roli.

Důležitou součástí izraelské nabídky v rámci výběrového řízení na radary MADR je také podíl českého průmyslu na jejich výrobě a přístup k nejnovějším technologiím. Základem pro radar ELM-2084 jsou špičkové vysílací moduly na bázi nitridu gallia (GaN), které se mají vyrábět v české společnosti Retia.

Pro výrobu těchto technologicky vyspělých součástí vznikne v Pardubicích výrobní linka v ceně mnoha milionů dolarů. To je klíčové pro zajištění bezpečnosti provozu radiolkátoru na území České republiky.

Retia bude mít na starosti i vývoj i komunikačních jednotek pro radiolokátory, včetně NATO slučitelného spojení se systémy velení a řízení RACCOS Armády ČR. Tím bude zajištěna propojitelnost i funkčnost se současnými i budoucími systémy PVO. Zároveň bude zajištěna technická podpora a servisní služby domácími silami.

Izraelská vláda je připravena podepsat smlouvu na dodávky radiolokátoru MADR přímo s českou vládou v módu vláda - vláda G2G (Government to Government), což byl jeden z požadavků výběrového řízení. Česká republika tak dostane velmi dobře prověřený radarový systém, který se osvědčil ve službě u izraelské armády - izraelská vláda tak může garantovat jak technické parametry, tak i ekonomické náklady.

Zároveň bude zárukou pro přenos technologií a know-how do českého prostředí bez dodatečných nebo skrytých finančních požadavků, které by zatížily české daňové poplatníky.

Izraelská vláda je také partnerem, který má s tímto typem spolupráce velké zkušenosti, což je nejen zárukou, ale i významným přínosem pro vztahy mezi zeměmi s tak výjimečnými politickými i ekonomickými vazbami, jaké Česko a Izrael bezesporu mají.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

ReVISOR: Radiolokační průzkumné čidlo pro Armádu ČR

Koncem srpna minulého roku objednalo Ministerstvo obrany ČR radiolokační průzkumná čidla krátkého ...

RETIA s Eltou představí špičkové technologie radaru MADR

Vedoucí česká společnost v oblasti vývoje a výroby radiolokačních technologií, vojenské elektroniky ...

Radiolokátor (1): Zrození

Dokáže odhalit nepřátelský letoun nebo raketu i na velkou vzdálenost bez ohledu na denní dobu či ...

Armáda ČR získá izraelské radiolokátory EL/M-2084

Tendr na nákup mobilních radiolokátorů středního dosahu MADR (Mobile Air Defence Radar) zná vítěze. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • flanker.jirka
    09:32 24.03.2017

    pjek: Je to přesně naopak, nejdříve musíte mít kvalitní průzkum, aby jste věděli kde co letí. Radary jsou plánované pro tuto radarovou síť, pro kterou máme hroty v podobě Gripenů.

  • pjek
    11:58 23.03.2017

    ->flanker: Jo, problém udržování rozpočtu na nákup při seškrtávání počtu kusů je běžný úkon těch, co mají plná ústa rozpočtové odpovědnosti a sami předvádějí pravý opak. Jinak mi přijde poněkud bizarní koupit radary a nemít k nim adekvátní PVO... Hlavně mít něco z kšeftu a na systémové řešení kašleme...

  • pjek
    11:53 23.03.2017

    Ouvej, tak jsem se dověděl, že vlastně neumím analyzovat realistické provozní a TCO náklady na základě údajů o prototypech při nacenění realisticky plánované sériové produkce. Je typické, že kdo mnoho o ekonomických analýzách neví, dopustí se kdejakého hloupého výroku. Elta jako součást Iron Dome má některé nákladové položky vyvolané systémovými požadavky, jež v ČR nemají opodstatnění a je otázkou (osobně nemám bližší informace), nakolik jsou neoddělitelnou součástí systému. Saab má, pokud vím, značně modulární řešení, což je základní cesta k nižším TCO. Takže ve Stropnického divadle zase rozhodují bez náležité profesionality. Pořídit radary od Elty nepovažuji za velkou chybu, za ní považuji naprosto neprofesionální ministerské komentáře k rozhodnutí i metodiku užitou k rozhodování. Spolupráce s Izraelem je zatížena faktem, že jde o spolupráci v podmínkách přímého řízení poruchového globálního finančního systému Izraelem, kde ztráty dopadají na kohokli jen ne na ty, kteří to řídí (viz první vlna krize 2008)

  • flanker.jirka
    20:04 21.03.2017

    JiriR, Rase, Maximus, stirling:
    nakouknul jsem na článek z Letectví a Kosmonautiky únor 2017, tématu se tam věnoval pan Soušek, mohu jen doporučit přečíst si článek s názvem Radar MADR pro AČR vybrán, zmiňuje tam i nějakou "evropskou normu" ohledně obchodování s vojenským materiálem a odkazuje se na vyjímečnost situace kdy se jedná o obchod mezi vládami, nejsem právník, ale vypadá to, že jako u každého nákupu armádního materiálu zůstává více otázek než odpovědí :-D na to už si asi budeme muset zvyknout.

  • flanker.jirka
    19:51 21.03.2017

    JiriR: v tisku psali, že odborníků tam měli hned okolo třiceti :-D
    Ale kouzlo takových věcí většinou bývá ukryté v detailu, je to jako přijít do škodovky a chtít auto, každý prodejce Vám navykládá pohádek a pak ve výsledku zjistíte, že jde jen obchodníka, který chce prodat, tak Vám slíbí i modré z nebe.

  • JiriR
    18:09 21.03.2017

    Flanker, predstava ze v komisi co vybira radar sedi elektrotechnik co pitva silene detaily....Vzpominam si ze jsem jednou zasel za sefem s hromadou papiru v ruce a zacal jsem silenym detailem.....nedopadlo to tehdy uplne dobre :-)

  • flanker.jirka
    16:41 21.03.2017

    Rase: jo, zrovna čtu toto: http://www.euro.cz/byznys/cesk...
    spolupráce tu je, jen se to politikům nehodí.
    Ani mně nevadí, že armáda získá radary odjinud, ale když se dočtu, že za obdobnou cenu jich mohlo být deset zcela srovnatelných, tak se ptám proč tu nikdo nechce vojákům vyhovět, armáda začínala s požadavky na 12 kusů, které se během ekonomické krize poškrtaly na 10 a i to někdo utnul na osm, ovšem na toto ale pozor, cena deklarovaná MO kterou byli ochotni investovat zůstala stejná jako v případě 10 kusů! Asi máme na rozhazování.

    JiriR: je vidět, že tomu opravdu rozumíte :-D při použití multifunkčního radaru s plřs s koncovým IR nebo ARH navedením postačuje v dostatečné míře poskytovat informaci o poloze cílů, kterou dostanete na palubu střely jedno nebo dvojcestným datalinkem, v tomto směru fungují systémy jako MICA, IRIST, CAMM ER, Spyder, Spyder MR, IRIS t SLS a asi jich bude i více.
    Na to nepotřebujete být genius, tuto činnost reálně umí podporovat radary jako italský Cronos, TRLM 3D od Cassidianu, GM 200 z Francie, Giraffe AMB ze švédska, samozřejmě i izraelské radary jako ATAR a ELM2084, aplikovat stejnou funkci na nový radar, který používá jinou anténu, protože se rozhodli jít do jiného frekvenečního pásma je už pouze detail, nic nemožného. Na Eurosatory všichni výrobci kompletů plřs, včetně firmy Rafael vyrábějící Spyder deklarovali plnou kompatibilitu i s francouzským, italským a švédským radarem. Když si to troufnou tvrdit výrobci raket, tak asi vědí co nabízí.
    BAMSE nebrat :-D pokud něco z této kategorie, tak novou verzi Pantsiru, ale to je neprůchodné, nebo nám prezident domluví přes číňany jejich derivát Tungusky? :-D
    Nechápu co máte na mysli slovy o nějakém modelu???

    Maximus: rizikovost, mít závislou PVO, to jest zbraně proti prvnímu úderu, na zemi která je daleko tak že s ní není ani reálná možná silniční nebo železniční přeprava, bez toho, aby vlak nepřepadli indiáni se Vám zdá v pořádku? Není od věci si připomenout, že Izrael, ačkoliv chápu jejich kroky obranné politiky neustále porušuje některé rezoluce OSN. ...něco jiného bych viděl v případě obrněné techniky a pozemních sil, ale radary jako oči PVO jsou hodně důležité, zatímco většina pozemáků to v 15:30 zabalí a jde na jedno, tak PVO neustále pracuje. Z hlediska použití střel plřs, pak například německé IRIS T již používají Gripeny JAR a Švédska, oproti tomu se málo ví, že implementace Derby a Python 5 dopadla tak, že je nikdo na Gripenu nechce.

  • Rase
    14:54 21.03.2017

    flaker.jirka: Aktivity probíhají i tady, jen se o to tak nějak nemluví. Co vím, tak v polovině roku 2016, konkrétně 12.října na Švédsko-českém dnu obranného průmyslu ve Stockholmu, byla mezi VOP CZ (a Meoptou) a britskou zbrojovkou BAE Systems plc, dohodnuta intenzivnější spolupráce. Určitě probíhají jednání i mezi vládami atd. Tohle ale není zajímavé téma ani pro lidi, kteří se o armádu zajímají, natož pak pro laiky.
    Jinak jsem rád, že se koupilo něco jiného než od švédů, teď ještě prohloubit spolupráci s Němci, Poláky a zbytekem V4 (a okolím) a bude to v pohodě.

  • JiriR
    13:59 21.03.2017

    Ano, to máš pravdu. Ale RBS 70 se nenavádí radarem a BAMSE ..u svého minulého příspěvku jsem chtěl napsat do závorky- „doufám, že na mně nikdo nevytáhne BAMSE“ :-)

  • Maximus
    12:58 21.03.2017

    To JiriR: K těm raketám země-vzduch, co se nevyrábí ve Švédsku, dodám jen RBS-70 a BAMSE, který je jeden z kandidátů na nový PVO systém pro AČR, byť osobně má o něco málo horší parametry, než je specifikováno v požadavcích AČR.

  • JiriR
    12:49 21.03.2017

    Flanker
    Znova opakuji cílem je pořízení PVO. Ve švédsku se nevyrábí žádná ŘS země/vzduch. V Izraeli ano a odpalují to tam denně. Výběr provedl model (> 100 parametrů-není to jenom o novosti GaN modulů) a u mnoha parametrů byla u SAAB radaru hodnota 0- nebylo možné na ni odpovědět. Čekám který z místních géniu začne psát o možnosti spojit prototypový radar s raketami…

  • Maximus
    12:13 21.03.2017

    To flanker.jirka: Vazba pouze na EU a zejména "staré členy" je dosti riziková v kontextu délky životnosti větších zbraňových systémů a geopolitického vývoje v Evropě. Na nápis "Se Sovětským svazem na věčné časy a nikdy jinak" jsem se díval kus svého dětství a nemyslím si osobně, že EU má moc velký potenciál se zreformovat do dlouhodobě udržitelného "soustátí" se společnou měnou, zachováním základní funkce národních států a současně stát na demokratických principech a respektovat základní svobody.

    Diverzifikace dodavatelů klíčových zbraňových systémů je součástí velmi pragmatické politiky, která i v případě zásadních geopolitických změn v Evropě nebude znamenat omezení servisu a dodávek ND pro většinu armády.

    Spolupráce s Izraelem je z tohoto hlediska velmi výhodná, protože nejen máme s Izraelem nadstandartní vztahy dané historicky, ale i Izraelci svoji špičkovou vojenskou techniku jsou ochotni prodat i přes různá embarga či politické tlaky - minimálně "neoficiálně".

    Tím neříkám, že spolupráce v rámci regionu EU je špatná, viz můj názor na nutnost zapojit ČR do vývoje "Leo3", protože žádná jiná rozumná alternativa není. Nicméně nejbližší spolupráce by měla být v rámci tradičních sousedů (také členů EU) a tím je samozřejmě Slovensko a Polsko.

    Se západními zeměmi (zejména s Německem) jsme velmi provázáni ekonomicky a naši závislost nemusíme navyšovat ještě závislostí ve vojenské sféře.

    Geopolitika země velikosti a poloze ČR je o rozumném vyvažování vlivů a zájmů různých stran dopadajících na reálný život našich občanů.

    Rozhodně by to mohlo být lepší, ale právě radarový systém a snad i PVO izraelské provenience není špatná volba pro budoucnost.

  • stirling
    11:51 21.03.2017

    flanker.jirka: ptáš se proč si dáváme podmínku a neměl by jsi se spíše ptát proč není tato firma tuto podmínku schopna splnit když by mělo jít u solidního partnera pouze o administrativní krok. Tvůj argument bych bral pokud by se jednalo o naprostý nesmysl, ale tohle mě přijde jako krok správným směrem a rozhodně je to daleko průhlednější a podle mě i snáze vymahatelné.
    Jinak nevím, proč by švédsko mělo kupovat zrovna tatry, může tu nakoupit cokoli jiného nebo naopak tu investovat do čehokoliv.
    Jinak RBS 70 nikdo kupovat nechtěl jednalo se myslím o novou generaci RBS 70 NG a to pravda nevím do jaké míry je to zastaralý systém? O ceně servisu spike nevím nic, ale bylo by fér takové tvrzení podpořit fakty.
    Zrovna tak s tím zasedáním ty víš zda o to byl zájem i z druhé strany o takové zasedání?
    Nesmažme se hledat problém nutně u nás, opravdu může být i na druhé straně.
    Mluví se tu o tom, že je hloupost vše pro armádu (nejen pro ni) nakupovat z jednoho zdroje a jak jednou uděláme změnu tak hned někdo křičí, že je to podvod, že jsme nekoupili to nejmodernější a nejlepší...

  • flanker.jirka
    11:31 21.03.2017

    KOLT: je to bulvár, ale nemusí být nutně nepravdivý. Možná se shodneme na tom, že procento pravdivosti bulváru ohledně armádních zakázek v ČR je hodně vysoké, vzhledem k tomu jak to tu se vším probíhalo a jak se k tomu MO vyjadřovalo. Stačí se podívat na Casy. Ty informace vypadají až moc konkrétně, na to aby to byla jenom pohádka, na stejné téma vyšel článek i v časopise LK od jiného novináře, vše bylo jinak podáno, ale výsledek obdobný, možná od něj Stratilík opisoval.
    U kolových vozidel je v průchodnosti terénem malý rozdíl mezi specifickým podvozkem Tatry, pokud máte jiný podvozek 8x8 tak to postačí.

    Nesher: RBS 70 je už dnes zastaralá technologie, navíc v našem případě by to znamenalo jistě nákup dalších zastaralých technologií v podobě radarů Revisor od Retie, to jsou další vyhozené peníze. Samotné Švédsko deklarovalo v roce 2013, že RBS 70 vymění za IRIS-T. Problém se servisem bude zakopán nejspíše jinde, ve zprostředkovatelích, jak už to bývá od časů Kalouska ve všem podobném. I servis raket Spike je za obdobnou cenu, jen se to nehodí zmiňovat, protože je to z Izraele.
    Osobně si myslím, že je lepší zkoušet jednat s firmami a státem ze "spolku" tedy z EU, opravdu jsou v tomto případě potřeba garance vládou, neslouží to pouze jako obezlička k tomu vyřadit ne-vhodné kandidáty, které samo MO předtím oslovilo?

    Rase: průmyslová spolupráce se dá nabízet všude a ve více oblastech, i se Švédskem,
    Sobotkova vláda měla nejedno společné zasedání s vládou izraelskou, kolik takových zasedání měla s francouzskou nebo švédskou?

  • stirling
    10:14 21.03.2017

    Švédové se někdy chovají tak, že vlastně nabízí jediné možné řešení (viz neochota ustoupit při prodlužování pronájmu gripenů), už tehdy jsem si říkal, jestli by nebyla f16 lepší řešení už jen kvůli tomu, že to letadlo je dokončené celé a má ho skoro celé nato. Ostatně nevím jak je to u nás, ale maďaři při posledním prodloužení pronájmu si už tuším vyjednali i následný odkup.
    CV90 považuji skoro za nejlepší řešení, ale pokud švédové nepřijdou s nějakou kompenzací tak jsem zásadně proti, prostě u takového obchodu musí na oplátku přijít nějaký nákup nebo investice u nás a nikdo určitě nikdy neříkal, že to musí být obchod s vojenským materiálem, můžou investovat kam chtějí jde jen o dohodu.

  • Rase
    09:45 21.03.2017

    KOLT:
    To mi připomíná, že není to zase tak dávno, co švédi jezdili do Československa, odkoukat jak se dělá průmysl... (30.-40.léta) a dá se říct, že sme byli v opačném poměru než dnes. Kdo ví, co bude za dalších cca 50 let. Sice jim nemáme moc co nabídnout, ale je to už docela dávno, kdy měli švédi kupovat pro armádu nějaké tuzemské ruční zbraně - asi to byla jen kachna. Problém se švédy je v tom, že obecně drtivou většinu techniky a zbraní si sami vyrábějí a dováží jen málo. Vždyť nebýt finančních problémů se Strv2000, tak si vyrábějí i vlastní MBT (!) Vojenskou techniku kterou odebrali z jiného státu, spočítáme na prstech jedné ruky. Kolovou techniku sice mají od finské Patrie, ale přeci jen s Finy mají Švédi hodně specifický vztah.
    To že Švédi nekupují vojenskou techniku od nás není náše chyba - oni nekupují techniku prakticky od nikoho.

  • Nesher
    09:33 21.03.2017

    flanker
    Ano, nabízel ho Saab, nikoli švédská vláda, jak zněla podmínka. Prostě švédská vláda z nějakého důvodu odmítla podpořit nabídku Saabu. Podle mě (a je to opravdu moje soukromá hypotéza) si švédská vláda po návštěvě premiéra Sobotky ve Švédsku v loňském roce uvědomila (Sobotka tam údajně naši nespokojenost komunikoval zcela jasně), že za těchto podmínek nemá Saab šanci a odmítla se angažovat. Saab to zkusil na vlastní pěst a logicky to nevyšlo.
    Ostatně se zdá, že MO to myslí skutečně vážně, momentálně je totiž pozastaven i nákup RBS 70 NG (oficiálně kvůli velkým nákladům na servis, které si účtuje český partner Saabu Omnipol), ale může to souviset (a patrně i souvisí) s tlakem na švédy ve smyslu naší diskuze. MO už oslovilo další firmy, které nabízejí podobné systémy z USA, Francie a Polska.
    Kolt - to nikdo nepopírá, ale nás to nemusí moc trápit, my zase to co nabízejí Švédové můžeme koupit jinde. Tedy pokud nám chtějí Švédové prodávat zbraně, musí nám to nějakým způsobem kompenzovat.

  • KOLT
    08:28 21.03.2017

    pro flanker.jirka: Zrovna články pana Stratilíka jsou objektivita sama.... :-/ Čímž neříkám, že nemůže mít zrovna tentokrát pravdu, ale rozhodně nebudu rovnou věřit něčemu, co napíše pouze on.

    S čím souhlasím, jsou obchody ČR-Švédsko ve věci vojenského materiálu. Co by tak od nás mohli Švédi kupovat? Pušky, které v mrazu nefungují a pistole, kterým vypadávají zásobníky? Krom Vera NG máme jedinou technologii, která by jim k něčemu byla, a tou jsou podvozky Tatra. Nicméně jejich nákup by se v domovské zemi firem Volvo a Scania asi dost těžko obhajoval (i kdyby byla Tatra nakrásně lepší, třeba Archer by na ní byl bomba). Malá, stále ještě zaostávající země má prostě těžko co nabídnout rozvinuté zbrojní velmoci, jakou je Švédsko.

  • flanker.jirka
    07:31 21.03.2017

    Nesher: tak nějak nechápu co máte na mysli tím, že není možné ten radar objednat, vždyť ho nabízeli? Chápu švédskou armádu, že s novými radary počítají až v pozdější době k jejich MSAM (mají dostatečné množství zánovních Giraffe AMB).
    Lekci by spíše potřebovala ČR, ekonomickou výhodnost spolupráce s Izraelem bude možné posoudit později, ale pokud je to tak, že se domluví dopředu, uspořádají soutěž-nesoutěž, tak se samotná ČR ztrapnila, protože přišla o možnost reálně jednat o lepší ceně s Izraelem, tak že pokaždé bude ČR tahat za špatný konec provazu.

  • Nesher
    00:05 21.03.2017

    Flanker
    To je jasné, naše Gripeny se braly z objednávky pro švédské letectvo, byly objednány a uhrazeny švédskou vládou pro švédské ozbrojené síly. Problém je, že Švédové sami ten radar nechtějí, tedy nebylo možné ho objednat. Saab si myslel, že to nějak "vyřeší", nevyřešil a našemu MO se to hodilo, jednak kvůli té "lekci" a hlavně armáda i vláda chtěly od počátku izraelský systém, spolupráce s Izraelem je politicky důležitější a i ekonomicky výhodnější.

  • Nesher
    23:57 20.03.2017

    flanker
    To nikoho nezajímá, i kdyby sí měli koupit něco co vůbec nepotřebují, nebo to rovnou přeprodají. Tady jde o politiku (díky bohu). Ten vzkaz vlastně říká, hoši uvědomte si, že nejste jediní a pokud s námi chcete obchodovat, tak to musí vzájemně výhodné, zatím je to výhodné hlavně pro vás. My si ty BVP můžeme koupit kdekoli, otázka je kolik šancí je prodat je máte vy. To, že si Švédové takřka všechno z toho co jim dokážeme nabídnout umí vyrobit sami naši vládu nemusí (a vlastně ani nesmí) zajímat.
    O přenosu části výroby to jistě bude, ale to nabídne každý. Ale pokud ta lekce Švédům nedojde, tak může být CV90 třeba ze zlata, přesto nevyhraje.

  • flanker.jirka
    23:48 20.03.2017

    Nesher: musíte se zeptat přímo zástupců Saabu proč nedokázali nabídnout smlouvu mezi vládami, když víme, že to umí, protože takto se uzavřela smlouva o pronájmu Gripenů.

  • flanker.jirka
    23:45 20.03.2017

    Nesher: pokud jde o disproporci, tak sem napište co by jste si jako švéd z ČR koupil a proč. Seznam bude asi hodně dlouhý. V čem se má Švédsko vzpamatovat, máme pro ně něco co oni nemají a nebo to co mají tak my snad máme mnohem lepší, aby se jim to vyplatilo, napadá mně zase jen Vera NG. Co vás?
    V případě nákupu BVP stejně půjde o transfer velké části výroby do ČR, jako v případě Panduru, bez toho, doufám, nikdo nevyhraje.

  • flanker.jirka
    23:41 20.03.2017

    Marcus: jo, Omnipol a Kalouskův kamarád Háva :-D to byl tandem, CSG v čele s uvědomělým soustružníkem vzniknul jen jako další pračka na peníze, teď se to sype tímto směrem všechno. Je před volbama, tak se každá koruna bokem na kampaně hodí.
    Podstatné u nabídek je to, že je pokládají seriozní firmy a když se zaváží do nějaké částky se vlézt, tak to podepíšou a jede se podle toho. Levnější provoz souvisí s novější architekturou, kde je mnohem méně HW komponent a je to nahrazeno SW, který není tolik náročný na údržbu a peníze v případě oprav. Pokud by byla cenová nabídka učiněná "najednou" jiná, tak si piště, že by se MO proti tomuto ohradilo, aby to nebylo na nich, spíše to vyplynulo z toho co píše ten novinář, MO nesdělilo konkrétní závěry všem uchazečům a tak do doby než se dozvěděli z novin jak si stál "vítěz" spoléhali na to, že byli dražší než on, jen co se zvěřejnily ceny vítěze, tak se ozvali. To že to někdo popíše bulvárně ještě neznamená, že to musí být lež, občas se může stát (jak už to tak u armádních zakázek v ČR bývá pravidlem) že to slušněji napsat nešlo :-D :-D :-D
    Každopádně dostane armáda slušný radar.
    Pokud se podíváte na GM 200 a GM 400, tak jde jen o to, že radary vznikly pro jiné uživatele s jinými požadavky, když má někdo peněz na rozhazování jako SAE, tak si pořídí oba typy a nešetří, dokonce i Německo nemá vlastní přehledové radary, ale právě GM 400. Multi mission radar je kompromis mezi výhodami a nevýhodami obou druhů radarů, za velmi podobné peníze máte obě funkce, ale jedna v kompromisu vůči druhé.

  • Nesher
    23:29 20.03.2017

    Těch problémů se švédskou nabídkou bylo více.
    Saab nedokázal nabídnout radary formou obchodu vláda-vláda, což byla jasná podmínka. Je fakt, že je výběrová komise měla vyřadit rovnou, ale na MO panovala (nikoliv neoprávněná) obava, že se toho chytí novináři a udělají z toho aféru. Tak se Saabu dala šance domluvit se s švédskou vládou na nějakém řešení. Což se nepovedlo.
    Navíc má částečně pravdu i Rase, MO (potažmo celá vláda) není spokojeno s velkou disproporcí v obchodu se zbraněmi mezi ČR a Švédském a tohle byl způsob jak to dát Švédům dostatečně jasně najevo, když na předchozí "diplomatická" upozornění nijak nereagovali. V sázce je totiž mnohem větší zakázka než pár radarů, BVP za 50 mld. a pokud se Švédsko honem rychle nevzpamatuje, tak v tom tendru bude CV90 jen do počtu. VOP by se to potom kompenzovalo např. přes Ajbany. Nákupy pro armádu není nikde na světě nejsou jen normální obchod, je to také a hlavně politika.

  • Marcus
    23:21 20.03.2017

    Jo a za svedama stoji Omnipol :P Ten co mi pamet slouzi stal za ne moc povedenymi obchody armady minulosti, tak proc mu zase davat sanci armadu ojebat. To uz mi je milejsi Strnad a jeho CSG.

  • Marcus
    23:01 20.03.2017

    Tak pokud vim, tak ta svedska nabidka by mela byt najednou levnejsi v udrzbe. To mi prijde trochu usmevne u radaru ktery zatim nikdo neprovozuje a jejich udrzba je spocitana jen tak od stolu. To u izraelcu je to aspon overene provozem.
    A tech francouzskych radaru melo byt hodne, protoze u nich je jeden typ s velkym dosahem prehledovy a jeden s malym dosahem navadeci. To ale nase armada nechtela. Jen na nase podminky bylo potreba osm navadecich a to armada nechtela.
    A ty clanky z eura to je fakt bulvar jak pises :D
    Ted nevim jestli to bylo euro nebo e15 kde jeden den vychvalili armadu ze kupuje vozidlo od svos jake neni nikde jinde na svete a snad druhy den napsali ze Stropnicky kupuje vozidlo ktere jeste nevidel za szrasny penize :D Dobra zprava - diky svosu, diky armade, spatna zprava - je to Stropnickeho vina :D
    Proste bulvar :D

  • Márten
    22:54 20.03.2017

    K těm offsetům:

    Najvětší offset byla zakázka pro BRUSH Plzeň a ta vůbec nesouvisela s Gripeny. Nechápu jak to vůbec mohla komise uznat. Asi byl uplacen nejen výběr Gripenu (fakt, že dobrovolně zaplatili pokutu v Británii to dokazuje), ale i uznávání offsetů.

    S kvalitou jejich letadel a radarů to nesouvisí, ale vzhledem k zlepšení kultury v ČR by neměly dostávat zakázky firmy, které u nás uplácejí.

    I když uznávám, že za naše zkorumpované politiky a úředníky si můžeme sami.

  • flanker.jirka
    22:38 20.03.2017

    JiriR: co je to v boji osvědčená PVO a co z ní budeme mít? Jestli s něčím střílíš po balistických střelách a minometných minách, tak je to jen jako na střelnici, nikdo ty radary nezkouší aktivně rušit, nepoužívá proti nim taktiky SEAD. V tomto ohledu jsou na tom obdobně všechny nabízené radary, je jasné, že uživatelsky je to vyzkoušené, ale je to opravdu technologie na příštích 20 let nebo technologie posledních 10 let?
    Jinde ve světě moc multimission mašiny nejsou, ale není to tím, že by je nikdo jiný neuměl postavit, nebyly tam aktuální potřeby, tak jako v Izraeli, který systémy Iron dome používá proti RAM munici, ostatně už zkouší systém Iron Beam.
    Nákup izraelských radarů není krok zpět, ale při rozdílnosti cen mohl být vyšší počet radarů odjinud, ostatně armáda dříve požadovala 10 kusů http://www.armadninoviny.cz/ra...
    a teď se zkuste zamyslet, kdo a proč to sundal na osm a proč za osm zůstala stejná maximální celková částka, nebylo by logické, aby suma byla o něco nižší, při snížení počtu o 20%, samozřejmě že nebude nižší nikdy o celých 20% ale i tak je to více než zajímavé.
    Tady něco z bulváru:
    http://www.euro.cz/politika/ka...
    http://www.euro.cz/blogy/cesko...

    ...možná je to jen slohové cvičení mladého novináře, ale taky to tak být nemusí, v prvním případě by to svědčilo o hodně bujné fantazii

  • flanker.jirka
    22:18 20.03.2017

    Marcus: offsety za Gripeny jsou sice kočkopes, na druhou stranu, jde jen o pronájem ne o koupi těch letadel. Nějaké offsety a investice tu byly tak jako tak, co čekáte od izraele, že pustí své technologie nebo, že jen poskytne skládačkum, kterou budou dávat dohromady v české firmě? Kolik toho asi celkově vyrobía pro koho? (domnívám se, že s bídou něco málo pro AČR a na export jinam nic)
    Vyjmenoval jste špičkové technologie, které nám do AČR švédsko prodalo, ale tyto technologie jsou žádané jinde ve světě, zkuste se na to podívat očima švédské armády nebo vlády, co si pořídíte z ČR? Pušky, Tatry, radiostanice, opravdu máme co nabídnout, mimo špičkových pasivních sledovacích prostředků?
    Izrael od nás taky bere spíše jen škodovky nebo potraviny, prodá tam snad něco Retia ze svých pokročilých technologií?

  • Marcus
    22:01 20.03.2017

    flanker.jirka
    No ono to Švédsko s tím offsetem to zase tak slavné nemá! Co si pamatuju tak si český průmysl na švédské offsety spíše stěžoval. Do offsetů počítali i obchody které s nimi neměli žádnou spojitost nebo zakázky které byly dávno předem dohodnuté. A to není případ jenom u nás, ale třeba i v Jižní Africe skončili Švédové s offsety spíše průšvihem. To,cose tady vypsalo je super, ale je otázka zda to vše je pouze díky offsetu, nebo jestli by to ty firmy získali i bez offsetu prostě proto že to bylo pro Švédy výhodné a práce našich firem kvalitní. Offsety jsou sice jakási garance, že bude podpořena ekonomika, ale nevýhodou je jejich neprůhlednost. Obchod má být transparentní, máme vědět, co dostáváme a co platíme, v případě offsetů to ale nevíme!
    Další co přispělo je možná i studená sprcha z jednání o cenách prodloužení smlouvy na Gripeny.
    No a nakonec se musí brát i celková ekonomická spolupráce našich zemí. Jen naše armáda má ze Švédska zboží za miliardy (ARTURY, Gustavy, Gripeny, RBS70) zatímco na opačné straně jde zboží v řádu milionů. Většinu tvoří součástky pro letecký průmysl a jde stále o částky v milionech oproti miliardám!
    A co si pamatuji tak švédská zakázka myslím nesplnila několik kritérií výběrového řízení!

  • JiriR
    21:40 20.03.2017

    FlankerJirka-ano svedsky radar byl z tech vsech nejlepsi o tom neni sporu. Problem je v tom ze parametry o ktetych mluvis byly jen jedny z mnoha. Hlavni cil je ziskat osvedcenou PVO a to by byl u svedskeho radaru vetsi problem nez u izraelskeho. Jinak je to o tom jak je postaven multi model pro vyber, jak moc velkou neg. vahu ma napr. "novy v boji neosvedceny typ".

  • Petr M
    21:40 20.03.2017

    Spolupráci s Izraelem vidím jako velice přínosnou, ideální volba je v tomto případě i systém středního dosahu Spyder MR.

  • flanker.jirka
    21:25 20.03.2017

    Marcus: zakázky asi ne, ale technologie rozhodně ano, použil jsem tento příměr, aby byl trochu zřetelnější rozdíl v technologiích, přestože oba telefony umějí jak telefonní hovory, tak třeba SMS, přece jen je mezi nimi rozdíl.
    Ověřenost je vždy výhodou, ale tvrdit o něčem co funguje, že je to pochybné, prošlo to ostrými cvičeními, testovala to i švýcarská armáda, bere to US NAVY (to si toho z venku k sobě moc nepustí).
    Musíte se podívat na to jakým směrem se obecně elektrotechnika ubírá, dříve se muselo testovat spoustu komponent včetně vysokonapěťových částí v podobě vakuových elektronek, dnes je vše díky AESA v základu na minimálních výkonech, na komponentech ověřených z civilní komunikační techniky, to vše urychluje vývoj. SAAB má navíc za sebou zdárný vývoj a export předchozí verze Giraffe AMB, s technologií PESA, tak že zbývalo jen udělat jinou atnénu, ale SW vybavení všeho druhu mají v praxi na multimission mašině odzkoušen a to s úspěchem, britové a australani používali tyto radary pro C-RAM v Afghanistánu a vývoj jede dál:
    http://saabgroup.com/Media/sto...

  • flanker.jirka
    21:15 20.03.2017

    Rase: ono toho není moc co nabídnout zemi, která má armádu vybavenou a má silné zbrojovky.
    Na druhou stranu, Gripeny si pouze pronajímáme a nekoupili jsme je, přesto se tu zrealizovalo dost offsetů, některé menší komponenty na Gripenu jsou také z Čech.

    Například tato firma není žádná montovna:
    http://saab.com/cs-CZ/region/c...

    Tady máte něco málo z Jihlavanu
    http://www.jihlavan.cz/letecka...

    Tady pro změnu Aero:
    http://www.letistecr.cz/aktual...

    Z aktuálnějších věcí je zde zájem švédské armády o pasivní systémy Vera NG.

    To co bývá prezentováno jako transfér technologií, je nošení dříví do lesa, firmy T-CZ a Eldis Pardubice umí polovodičové aktivní prvky radarů vyrábět již delší dobu, jen si nedělají takové PR. Ostatně, radary RL 2000 jsou nejen v Asii, nově i v Polsku a pořizuje je jako letištní radar i AČR, k tomu si připočtětě jejich vlastní technologii AESA v přistávacím radaru ze stejné zakázky.
    http://www.eldis.cz/par-e-pres...

    Ve výsledku se GaN technologie bude v daných případech jen montovat dohromady jako stavebnice, protože do technologií je nikdo nepustí, ostatně, výrobců GaN substrátů je po světě jen pár, kteří je poskytují výrobcům elektrotechniky.

  • Marcus
    21:08 20.03.2017

    flanker.jirka
    Copak lze miliardové radary srovnávat s mobilním telefonem? :D
    Je jasný ze všechno zastarává, ale tyto technologie je stále možné upravovat, modernizovat a jinak s nimi pracovat.
    Ověřenost této izraelské technologie je jednoznačným plusem. O její kvalitě snad nikdo nemůže mít pochybnosti. Švédská nabídka si myslím že měla víc než dost mínusů v porovnání s izraelci a to hned v několika kategoriích.
    Chápu tenhle článek jako nadšení autora z toho že konečně se snad ministerstvu obrany povedl dobrý nákup a já jeho nadšení sdílím :D

  • Rase
    21:02 20.03.2017

    Nechuť kupovat další švédský výrobek je možná i v tom, že už nám pronajímají Gripeny a další věci, ale od nás nekupují prakticky nic. Je tedy snaha aby velké zakázky vyhrál někdo jiný. Dřív se o tom už párkrát mluvilo. Osobně beru ale jako hodně důležité, že dojde k zapojení tuzemského průmyslu a transferu technologií. V české společnosti Retia se mají vyrábět vysílací moduly na bázi nitridu gallia (GaN). Pro výrobu těchto technologicky vyspělých součástí vznikne v Pardubicích výrobní linka v ceně mnoha milionů dolarů. To je klíčové pro zajištění bezpečnosti provozu radiolkátoru na území České republiky. Osobně v tom vidím hodně velký potenciál do budoucna, přeci jen se v tuzemsku kutí různé "radary" a tak se nové technologie můžou hodit i někdy v budoucnu.

  • flanker.jirka
    19:48 20.03.2017

    Zemak: jde o to, že můžete upgradovat jen do určité míry, například tím, že začnete používat novější polovodiče GaN, na místo starších, ale vývoj běží mnohem rychleji a tak i mezi anténami AESA dnes je rozdíl v konkrétní vnitřní architektuře, tu jen tak nezměníte. Armáda si ty radary nekupuje na dva roky, ale zase minimálně na několik desetiletí.

    Charlie: PESA má své limity, ale pokud jde o jednoúčelový radar, tak postačuje, příkladem mohou být výsledky Arthuru našich dělostřelců na cvičení v Německu, v přesnosti předčili i novější radary AESA.

  • pks_
    19:44 20.03.2017

    Ten článek nenechal na radaru ze Saabu nit suchou. Vypadá, jako by byl nadiktován přímo Izraelským výrobcem.

    Propojení by přece neměl být problém. Prostě se předají souřadnice a parametry cíle. Pokud budou problémy a rakety nebudou schopny cíl zaměřit, bude nutné vytáhnout z (cvičného) cíle GPS stopu a porovnat ji s výstupem radaru. Odpalovací zařízení stejně bude mít svůj střelecký radar a musí být schopné ve vymezeném prostoru cíl najít.

  • Wiktores_SVK
    17:58 20.03.2017

    to Charlie:

    Sa mi zda, ze AN/SPY 3 na Zumwaltoch a GRF lietadlovkach uz je AESA a AN/SPY 6 na Burkoch flight III uz bude tiez AESA.

  • Zemak
    17:40 20.03.2017

    Ač nejsem kdoví jaký znalec radarů, tak jsem si v článku mj. přečetl i toto:

    "ELM-2084 používaný v rámci sytému PVO Iron Dome je v operačním nasazení již deset let a díky zkušenostem z provozu je neustále vylepšován a zdokonalován"

    to jest k té "zastaralosti".

  • Charlie
    16:56 20.03.2017

    Jen drobná technická k tomu "osvědčený radar už je zastaralý":

    tak to je se vším a musíte zvážit, jestli půjdete do rizika nového a neozkoušeného (a dopadnete třeba jako se Zumwaltem, ale třeba taky ne) a nebo na nějaký vyvíjení a zkoušení nemáte nervy a/nebo praachy a kopíte něco, co možná není výkřik poslední techniky, ale zase víte že to nemá zákeřný mouchy a už to má hafec uživatelů, takže se na to dobře sháněj díly a podpora.

    Mimochodem nemyslím si, že ELTA nechala ten radar od jeho uvedení do provozu bez upgradů.

    A další věc - i Amíci u AEGIS radaru SPY stále sází na osvědčenou PESA anténu, ačkoliv by mohli zahájit vývoj nové AESA...

  • flanker.jirka
    16:26 20.03.2017

    Větší porci dobře placené demagogie jsem tu od autora ještě neviděl. Vážně si tu někdo myslí, že firma SAAB bude riskovat kůži na trhu s neprověřenou technologií? Zkuste občas číst i něco jiného než armádnínoviny, v ATM SAAB uvedl jako prvního uživatele US NAVY, tzn. radar bude instalován na lodích, které jeden jsou v arktických podmínkách, další den v tropech.

    Pořídit EL/M 2084 je stejné jako přijít do obchodu v roce 2017 a říci, že nechci mobil z roku 2014, ale ten z roku 2006.

    Rase: pořídit v jednom balíku radary a rakety je možné, říká se tomu koncepce, a to v tom smyslu, jakým koncepce má být, pořídil by se funkční komplex, ale to je moc jednoduché a tolik z toho nekápne.

  • mudry.udrzbar
    16:05 20.03.2017

    Neviem ako presne sú nastavené technické detaily súťaže a kompatibilita systémov, ale nebol by pre ČR výhodnejšia nejaka PVO dlhého dosahu.

    Chápem uplatnenie Spyder-u MR v izraelskej viaczónovej PVO ale dosah 35km mi pride ako samostane riešenie pre ČR dosť málo. Ako náhrada za KUB - ok, ale neuvažovalo MO o nákupe niečoho na úrovni PATRIOT/ S-300? Je tam tak zásadny rozdiel cena+údržba?

  • marfolodej
    14:54 20.03.2017

    Spyder a Barak...no nikde sem to nevyčetl, ale vidím to asi tak...
    Barak 1 je parametrově slabší než Spyder MR, takže ten NE.
    Barak 8 je sice od izraelců, ale je šitej na míru Indům a ti jediný ho zatím zavádějí...sou to pěkný hračky to jo, ale zoubky bych si na ně nebrousil.

    Spyder je zavedej. Rakety Pathon a Derby sou vyzkoušený.
    O ověření rakety ze systému Barak 1 nebo 8 sem zatím nečetl.

    No nikde ale není řečeno že by Barak 8 nešel se Spyderama zkombinovat, přece jen to furt pochází od jedné firmy.
    A Barak 8 něco váží, ale Tatra 10x10 by si s tím poradila :D

  • fenri
    14:23 20.03.2017

    Spyder vs. Barak - byl bych spíš pro Barak. Má větší pokrytí a parametry více než slušné. Spyderů by to chtělo víc. Ideálně oboje, ale to by byly vlhké sny.
    Na druhou stranu by nebyla špatná kombinace Spyder+Derby pro Gripeny a Alcy (já vím, není to pro ně certifikované, ale bylo by to pěkné sjednocení). Ty střely jsou (kromě boosteru) servisně dost podobné.

  • Míša
    14:16 20.03.2017

    Já to nepsal, abych šel proti proudu, proti všem.

    Zkuste se zamyslet, obyčejně již zavedené tech. jsou v době osvědčení již zastaralé, vzpomeňte na konec 30let, kdy naše armáda se držela osvědčené dvouplošníkové B-534 koncepce a kde v 40tých letech byla. Podobné to bylo v 90 letech v civilním sektoru a zavedení 1G NMT v telefonii, když přicházelo "neusazený" GSM. Analogií je spousta, ale můj názor má opodstatnění.

  • RiMr71
    13:23 20.03.2017

    Tak k obsahu článku se dá říct pouze:
    ANO, ANO ááá ANO!!!

    A tohle je moc hezký překlep: "jen na základě několikaletých zkušeností s provozem radiolkátoru".

    Skutečně by se mohlo stát, že bychom nad švédským radarem při vychytávání much za naše prachy (zase) teskně radiolkali! :)

  • fenri
    13:15 20.03.2017

    Souhlas s článkem.
    Teď ještě pořídit slušný počet Barak8, či jiných kousků z Izraele a zbývá jen bouchnout šampus.

  • Rase
    12:58 20.03.2017

    Koupit v jednom balíku radar a rovnou i rakety nebylo možné, přeci jen nejde nakupovat v jednom tendru dvě věci a celkově by to narazilo na byrokratické překážky. Hlavně že je vybraný radar, rakety Spyder atd. se už dají dokoupit kdykoliv (sepíše se podle toho zadání tendru).

  • Marcus
    12:10 20.03.2017

    Při použití střel I-Derby-ER by snad měl mít dálkový dosah 50 km a výškový 16 km. Tak já bych se SPYDERu rozhodně nebál.

    Koupit cokoliv jiného by bylo hodně mimo mísu.

  • Míša
    12:09 20.03.2017

    V armádě je vždy lepší riskovat s novinkou, obvykle pak přináší strategickou výhodu(ovšem ne pokaždé) a samozřejmě ta vždy vyhrává. Proto ne zcela jednoznačně sdílím názor s onou zprávou.

  • Peeetrs
    12:07 20.03.2017

    Nejde sice o vyloženě špatný výběr, ale hodně by mě zajímal vliv CSG (pod kterou Retia patří) na rozhodování a je stále velmi nejasné, jak se budou Izraelské radary integrovat do stávající infrastruktury evropského původu. To zatím nikdo nevyřešil a jsem velmi zvědavý, jestli se to povede a nebude muset dojít k novému tendru.

  • marfolodej
    12:01 20.03.2017

    tak co se týče PVO, tak rozhodně SPYDER, sice verze MR má dálkový dosah jen 35km a výškový 15km, male nikde není psáno, že to Izraelci nevylepší a pro nás pak nebude problém jen koupit lepší rakety.

  • kazd
    11:19 20.03.2017

    stirling: pokud to vytendruju, neznamená to přece, že musím mít teď peníze, třeba prostá opce

    Takeda: ano zajišťuje, ja bych jen nechtěl být v kůži toho třetího, který má motivovat ty zbylé dva, kterým je to šumák, protože jejich zboží stoprocentně dělá co má (jako vždy).
    Podle mého práce, kterou mohl být motivován usnadnit jeden dodavatel radaru a raket.

    Ale může to být taky rafinovaný způsob jak protlačit izraelské rakety a bude to ve vysledku tak jak to ma byt...

  • Marcus
    11:02 20.03.2017

    Myslím že se nás tady většina shodne, že s tímhle můžeme být spokojení. Konečně se něco povedlo. Ať tady jen na ministerstvo obrany furt jen nenadáváme. :D Třeba se blýská na lepší časy a bude se v tomto stylu nákupů G2G pokračovat. Držme naší armádě palce.

    Ještě by to k těm radarům chtělo dokoupit Izraelský SPYDER a máme vystaráno! :D

  • Takeda
    10:54 20.03.2017

    kazd: Ptám se jako fakt laik. Nezajišťuje tu spolupráci těch různejch systémů RACCOS, který už máme zavedený?

  • stirling
    10:49 20.03.2017

    kazd: to přece může být součástí tendru, že dodavatel raket tohle zajistí. Jinak souhlas, že by to usnadnilo práci, ale zase by to chtělo spoustu peněz navíc v daný moment .
    Za mě je tento výběr povedený a jsem za něj rád.

  • kazd
    10:24 20.03.2017

    No tak proti radaru žádná.
    Nicméně pokud řeknu A (bude sloužit pro navádění raket PVO) tak musím říct i B (jak to zajistím).
    Zajistí Retia ? Takže když tendr na rakety PVO vyhrají Francouzi, tak to bude funny práce ladit dohromady Izraelce a Francouze.
    Ono to totiž vždycky v problémech skončí tak, že za problém navedení rakety se budou vzájemně obviňovat Francouzi a Izraelci, nebo to společně hodí na Retii.

    Za mě se měly vytendrovat rakety a radar současně - jeden dodavatel (konsorcium).

  • marfolodej
    10:09 20.03.2017

    první nákup, za který ode mne jednozanačne pochvala a spokojenost pro MO