NÁZOR: Izraelský radiolokátor ELM-2084 je pro Armádu ČR ideální volba
- 18. 3. 2017
- 60 komentářů
- Jan Grohmann
Postupem času se stále více ukazuje, že české ministerstvo obrany udělalo velmi dobré strategické rozhodnutí ve věci pořízení nových radiolokátorů kategorie MADR, když vybralo prověřený radarový systém ELTA ELM-2084, který zajistí úplný přehled o situaci ve vzdušném prostoru ČR a v budoucnu se stane základem i pro protivzdušnou obranu (PVO) země.
Česko vybralo izraleský radarový systém, do jehož výroby se zapojí domácí průmysl, zajistí i přenos špičkových technologií do Česka, podpoří vědeckou spolupráci, a to vše v rámci plánovaného rozpočtu na pořízení nových radarů. K tomu všemu ještě posílí nákup radiolokátorů vztahy mezi Českou republikou a Izraelem v širším slova smyslu.
Izraelský multifunkční radarový systém ELM-2084 byl nabídnut za nižší cenu než konkurenční systémy, jako například prototypový švédský radar SAAB 4A.
ELM-2084 je nejlépe prodávaný radar svého druhu, celosvětově jich bylo dodáno přes 80 ks, proto může být prodejní cena nižší než u radaru, který existuje jen v prototypu a svou konečnou podobu získá až po dokončení vývoje.
Naproti tomu ELM-2084 používaný v rámci sytému PVO Iron Dome je v operačním nasazení již deset let a díky zkušenostem z provozu je neustále vylepšován a zdokonalován. Je nereálné se domnívat, že radarový systém, který existuje pouze jako prototyp a který nebyl nikdy dodán žádnému zákazníkovi, může být nabízen za konkurenceschopnou cenu.
SAAB 4A má před sebou ještě roky dalšího vývoje, než se z něj stane operačně použitelný zbraňový systém. Vypovídající také je, že o jeho pořízení v nejbližší budoucnosti neuvažuje ani švédské ministerstvo obrany.
Podle zkušeností odborníků vývoj prototypu podobného radiolokátoru trvá více než pět let. SAAB 4A stále není v operačním použití, a to ani ve Švédsku - potíže spojené s jeho technickým zráním by tak v případě jeho pořízení pocítila Česká republika.
Armáda ČR by se stala pro SAAB testovacím zákazníkem se všemi riziky a potížemi. Proto není ve světě běžné, že by u takto strategických a nákladných projektů byli úvodními zákazníky zahraniční uživatelé.
Princip fungování ELM-2084
Podle některých jsou provozní náklady radiolokátoru SAAB 4A nižší než u konkurence. Otázka ovšem zní, jak je možné něco podobného tvrdit v případě prototypu, který není nikde na světě nasazen do operační služby a žádný zákazník s ním nemá reálnou zkušenost? Odpověď je nasnadě - jde jen o vágní tvrzení nepodložené fakty a důkazy a jako takové se nedají brát vážně.
Skutečná čísla se dají zjistit pouze a jen na základě několikaletých zkušeností s provozem radiolkátoru ve skutečných podmínkách operačního nasazení. Koneckonců Armáda ČR má zkušenosti s provozem radarů švédské provenience, konkrétně jde o radarový systém ARTHUR, pro nějž servisní a další služby zajišťuje rovněž SAAB.
Čeští specialisté si tak mohli o nákladech na provoz i údržbu a další služby udělat poměrně přesný obrázek. Možná tato zkušenost hrala při rozhodování ve výběrovém řízení na radiolokátory MADR svou roli.
Důležitou součástí izraelské nabídky v rámci výběrového řízení na radary MADR je také podíl českého průmyslu na jejich výrobě a přístup k nejnovějším technologiím. Základem pro radar ELM-2084 jsou špičkové vysílací moduly na bázi nitridu gallia (GaN), které se mají vyrábět v české společnosti Retia.
Pro výrobu těchto technologicky vyspělých součástí vznikne v Pardubicích výrobní linka v ceně mnoha milionů dolarů. To je klíčové pro zajištění bezpečnosti provozu radiolkátoru na území České republiky.
Retia bude mít na starosti i vývoj i komunikačních jednotek pro radiolokátory, včetně NATO slučitelného spojení se systémy velení a řízení RACCOS Armády ČR. Tím bude zajištěna propojitelnost i funkčnost se současnými i budoucími systémy PVO. Zároveň bude zajištěna technická podpora a servisní služby domácími silami.
Izraelská vláda je připravena podepsat smlouvu na dodávky radiolokátoru MADR přímo s českou vládou v módu vláda - vláda G2G (Government to Government), což byl jeden z požadavků výběrového řízení. Česká republika tak dostane velmi dobře prověřený radarový systém, který se osvědčil ve službě u izraelské armády - izraelská vláda tak může garantovat jak technické parametry, tak i ekonomické náklady.
Zároveň bude zárukou pro přenos technologií a know-how do českého prostředí bez dodatečných nebo skrytých finančních požadavků, které by zatížily české daňové poplatníky.
Izraelská vláda je také partnerem, který má s tímto typem spolupráce velké zkušenosti, což je nejen zárukou, ale i významným přínosem pro vztahy mezi zeměmi s tak výjimečnými politickými i ekonomickými vazbami, jaké Česko a Izrael bezesporu mají.
Související články
ReVISOR: Radiolokační průzkumné čidlo pro Armádu ČR
Koncem srpna minulého roku objednalo Ministerstvo obrany ČR radiolokační průzkumná čidla krátkého ...
- 05.02.2014
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
RETIA s Eltou představí špičkové technologie radaru MADR
Vedoucí česká společnost v oblasti vývoje a výroby radiolokačních technologií, vojenské elektroniky ...
- 17.05.2015
- 2 komentářů
- Tisková zpráva
Radiolokátor (1): Zrození
Dokáže odhalit nepřátelský letoun nebo raketu i na velkou vzdálenost bez ohledu na denní dobu či ...
- 31.03.2016
- 0 komentářů
- Petr Woletz
Armáda ČR získá izraelské radiolokátory EL/M-2084
Tendr na nákup mobilních radiolokátorů středního dosahu MADR (Mobile Air Defence Radar) zná vítěze. ...
- 15.12.2016
- 48 komentářů
- Jan Grohmann
flanker To nikoho nezajímá, i kdyby sí měli koupit něco co vůbec nepotřebují, nebo to rovnou přeprodají. Tady jde o politiku (díky bohu). Ten vzkaz vlastně říká, hoši uvědomte si, ...Zobrazit celý příspěvek
flanker
To nikoho nezajímá, i kdyby sí měli koupit něco co vůbec nepotřebují, nebo to rovnou přeprodají. Tady jde o politiku (díky bohu). Ten vzkaz vlastně říká, hoši uvědomte si, že nejste jediní a pokud s námi chcete obchodovat, tak to musí vzájemně výhodné, zatím je to výhodné hlavně pro vás. My si ty BVP můžeme koupit kdekoli, otázka je kolik šancí je prodat je máte vy. To, že si Švédové takřka všechno z toho co jim dokážeme nabídnout umí vyrobit sami naši vládu nemusí (a vlastně ani nesmí) zajímat.
O přenosu části výroby to jistě bude, ale to nabídne každý. Ale pokud ta lekce Švédům nedojde, tak může být CV90 třeba ze zlata, přesto nevyhraje.Skrýt celý příspěvekNesher: musíte se zeptat přímo zástupců Saabu proč nedokázali nabídnout smlouvu mezi vládami, když víme, že to umí, protože takto se uzavřela smlouva o pronájmu Gripenů.
Nesher: musíte se zeptat přímo zástupců Saabu proč nedokázali nabídnout smlouvu mezi vládami, když víme, že to umí, protože takto se uzavřela smlouva o pronájmu Gripenů.
Nesher: pokud jde o disproporci, tak sem napište co by jste si jako švéd z ČR koupil a proč. Seznam bude asi hodně dlouhý. V čem se má Švédsko vzpamatovat, máme pro ně něco co oni ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: pokud jde o disproporci, tak sem napište co by jste si jako švéd z ČR koupil a proč. Seznam bude asi hodně dlouhý. V čem se má Švédsko vzpamatovat, máme pro ně něco co oni nemají a nebo to co mají tak my snad máme mnohem lepší, aby se jim to vyplatilo, napadá mně zase jen Vera NG. Co vás?
V případě nákupu BVP stejně půjde o transfer velké části výroby do ČR, jako v případě Panduru, bez toho, doufám, nikdo nevyhraje.Skrýt celý příspěvekMarcus: jo, Omnipol a Kalouskův kamarád Háva :-D to byl tandem, CSG v čele s uvědomělým soustružníkem vzniknul jen jako další pračka na peníze, teď se to sype tímto směrem všechno. ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus: jo, Omnipol a Kalouskův kamarád Háva :-D to byl tandem, CSG v čele s uvědomělým soustružníkem vzniknul jen jako další pračka na peníze, teď se to sype tímto směrem všechno. Je před volbama, tak se každá koruna bokem na kampaně hodí.
Podstatné u nabídek je to, že je pokládají seriozní firmy a když se zaváží do nějaké částky se vlézt, tak to podepíšou a jede se podle toho. Levnější provoz souvisí s novější architekturou, kde je mnohem méně HW komponent a je to nahrazeno SW, který není tolik náročný na údržbu a peníze v případě oprav. Pokud by byla cenová nabídka učiněná "najednou" jiná, tak si piště, že by se MO proti tomuto ohradilo, aby to nebylo na nich, spíše to vyplynulo z toho co píše ten novinář, MO nesdělilo konkrétní závěry všem uchazečům a tak do doby než se dozvěděli z novin jak si stál "vítěz" spoléhali na to, že byli dražší než on, jen co se zvěřejnily ceny vítěze, tak se ozvali. To že to někdo popíše bulvárně ještě neznamená, že to musí být lež, občas se může stát (jak už to tak u armádních zakázek v ČR bývá pravidlem) že to slušněji napsat nešlo :-D :-D :-D
Každopádně dostane armáda slušný radar.
Pokud se podíváte na GM 200 a GM 400, tak jde jen o to, že radary vznikly pro jiné uživatele s jinými požadavky, když má někdo peněz na rozhazování jako SAE, tak si pořídí oba typy a nešetří, dokonce i Německo nemá vlastní přehledové radary, ale právě GM 400. Multi mission radar je kompromis mezi výhodami a nevýhodami obou druhů radarů, za velmi podobné peníze máte obě funkce, ale jedna v kompromisu vůči druhé.Skrýt celý příspěvekTěch problémů se švédskou nabídkou bylo více. Saab nedokázal nabídnout radary formou obchodu vláda-vláda, což byla jasná podmínka. Je fakt, že je výběrová komise měla vyřadit ...Zobrazit celý příspěvek
Těch problémů se švédskou nabídkou bylo více.
Saab nedokázal nabídnout radary formou obchodu vláda-vláda, což byla jasná podmínka. Je fakt, že je výběrová komise měla vyřadit rovnou, ale na MO panovala (nikoliv neoprávněná) obava, že se toho chytí novináři a udělají z toho aféru. Tak se Saabu dala šance domluvit se s švédskou vládou na nějakém řešení. Což se nepovedlo.
Navíc má částečně pravdu i Rase, MO (potažmo celá vláda) není spokojeno s velkou disproporcí v obchodu se zbraněmi mezi ČR a Švédském a tohle byl způsob jak to dát Švédům dostatečně jasně najevo, když na předchozí "diplomatická" upozornění nijak nereagovali. V sázce je totiž mnohem větší zakázka než pár radarů, BVP za 50 mld. a pokud se Švédsko honem rychle nevzpamatuje, tak v tom tendru bude CV90 jen do počtu. VOP by se to potom kompenzovalo např. přes Ajbany. Nákupy pro armádu není nikde na světě nejsou jen normální obchod, je to také a hlavně politika.Skrýt celý příspěvekJo a za svedama stoji Omnipol :P Ten co mi pamet slouzi stal za ne moc povedenymi obchody armady minulosti, tak proc mu zase davat sanci armadu ojebat. To uz mi je milejsi Strnad a ...Zobrazit celý příspěvek
Jo a za svedama stoji Omnipol :P Ten co mi pamet slouzi stal za ne moc povedenymi obchody armady minulosti, tak proc mu zase davat sanci armadu ojebat. To uz mi je milejsi Strnad a jeho CSG.Skrýt celý příspěvek
Tak pokud vim, tak ta svedska nabidka by mela byt najednou levnejsi v udrzbe. To mi prijde trochu usmevne u radaru ktery zatim nikdo neprovozuje a jejich udrzba je spocitana jen ...Zobrazit celý příspěvek
Tak pokud vim, tak ta svedska nabidka by mela byt najednou levnejsi v udrzbe. To mi prijde trochu usmevne u radaru ktery zatim nikdo neprovozuje a jejich udrzba je spocitana jen tak od stolu. To u izraelcu je to aspon overene provozem.
A tech francouzskych radaru melo byt hodne, protoze u nich je jeden typ s velkym dosahem prehledovy a jeden s malym dosahem navadeci. To ale nase armada nechtela. Jen na nase podminky bylo potreba osm navadecich a to armada nechtela.
A ty clanky z eura to je fakt bulvar jak pises :D
Ted nevim jestli to bylo euro nebo e15 kde jeden den vychvalili armadu ze kupuje vozidlo od svos jake neni nikde jinde na svete a snad druhy den napsali ze Stropnicky kupuje vozidlo ktere jeste nevidel za szrasny penize :D Dobra zprava - diky svosu, diky armade, spatna zprava - je to Stropnickeho vina :D
Proste bulvar :DSkrýt celý příspěvekK těm offsetům: Najvětší offset byla zakázka pro BRUSH Plzeň a ta vůbec nesouvisela s Gripeny. Nechápu jak to vůbec mohla komise uznat. Asi byl uplacen nejen výběr Gripenu ...Zobrazit celý příspěvek
K těm offsetům:
Najvětší offset byla zakázka pro BRUSH Plzeň a ta vůbec nesouvisela s Gripeny. Nechápu jak to vůbec mohla komise uznat. Asi byl uplacen nejen výběr Gripenu (fakt, že dobrovolně zaplatili pokutu v Británii to dokazuje), ale i uznávání offsetů.
S kvalitou jejich letadel a radarů to nesouvisí, ale vzhledem k zlepšení kultury v ČR by neměly dostávat zakázky firmy, které u nás uplácejí.
I když uznávám, že za naše zkorumpované politiky a úředníky si můžeme sami.Skrýt celý příspěvekJiriR: co je to v boji osvědčená PVO a co z ní budeme mít? Jestli s něčím střílíš po balistických střelách a minometných minách, tak je to jen jako na střelnici, nikdo ty radary ...Zobrazit celý příspěvek
JiriR: co je to v boji osvědčená PVO a co z ní budeme mít? Jestli s něčím střílíš po balistických střelách a minometných minách, tak je to jen jako na střelnici, nikdo ty radary nezkouší aktivně rušit, nepoužívá proti nim taktiky SEAD. V tomto ohledu jsou na tom obdobně všechny nabízené radary, je jasné, že uživatelsky je to vyzkoušené, ale je to opravdu technologie na příštích 20 let nebo technologie posledních 10 let?
Jinde ve světě moc multimission mašiny nejsou, ale není to tím, že by je nikdo jiný neuměl postavit, nebyly tam aktuální potřeby, tak jako v Izraeli, který systémy Iron dome používá proti RAM munici, ostatně už zkouší systém Iron Beam.
Nákup izraelských radarů není krok zpět, ale při rozdílnosti cen mohl být vyšší počet radarů odjinud, ostatně armáda dříve požadovala 10 kusů http://www.armadninoviny.cz/ra...
a teď se zkuste zamyslet, kdo a proč to sundal na osm a proč za osm zůstala stejná maximální celková částka, nebylo by logické, aby suma byla o něco nižší, při snížení počtu o 20%, samozřejmě že nebude nižší nikdy o celých 20% ale i tak je to více než zajímavé.
Tady něco z bulváru:
http://www.euro.cz/politika/ka...
http://www.euro.cz/blogy/cesko...
...možná je to jen slohové cvičení mladého novináře, ale taky to tak být nemusí, v prvním případě by to svědčilo o hodně bujné fantaziiSkrýt celý příspěvekMarcus: offsety za Gripeny jsou sice kočkopes, na druhou stranu, jde jen o pronájem ne o koupi těch letadel. Nějaké offsety a investice tu byly tak jako tak, co čekáte od izraele, ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus: offsety za Gripeny jsou sice kočkopes, na druhou stranu, jde jen o pronájem ne o koupi těch letadel. Nějaké offsety a investice tu byly tak jako tak, co čekáte od izraele, že pustí své technologie nebo, že jen poskytne skládačkum, kterou budou dávat dohromady v české firmě? Kolik toho asi celkově vyrobía pro koho? (domnívám se, že s bídou něco málo pro AČR a na export jinam nic)
Vyjmenoval jste špičkové technologie, které nám do AČR švédsko prodalo, ale tyto technologie jsou žádané jinde ve světě, zkuste se na to podívat očima švédské armády nebo vlády, co si pořídíte z ČR? Pušky, Tatry, radiostanice, opravdu máme co nabídnout, mimo špičkových pasivních sledovacích prostředků?
Izrael od nás taky bere spíše jen škodovky nebo potraviny, prodá tam snad něco Retia ze svých pokročilých technologií?Skrýt celý příspěvekflanker.jirka No ono to Švédsko s tím offsetem to zase tak slavné nemá! Co si pamatuju tak si český průmysl na švédské offsety spíše stěžoval. Do offsetů počítali i obchody které ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
No ono to Švédsko s tím offsetem to zase tak slavné nemá! Co si pamatuju tak si český průmysl na švédské offsety spíše stěžoval. Do offsetů počítali i obchody které s nimi neměli žádnou spojitost nebo zakázky které byly dávno předem dohodnuté. A to není případ jenom u nás, ale třeba i v Jižní Africe skončili Švédové s offsety spíše průšvihem. To,cose tady vypsalo je super, ale je otázka zda to vše je pouze díky offsetu, nebo jestli by to ty firmy získali i bez offsetu prostě proto že to bylo pro Švédy výhodné a práce našich firem kvalitní. Offsety jsou sice jakási garance, že bude podpořena ekonomika, ale nevýhodou je jejich neprůhlednost. Obchod má být transparentní, máme vědět, co dostáváme a co platíme, v případě offsetů to ale nevíme!
Další co přispělo je možná i studená sprcha z jednání o cenách prodloužení smlouvy na Gripeny.
No a nakonec se musí brát i celková ekonomická spolupráce našich zemí. Jen naše armáda má ze Švédska zboží za miliardy (ARTURY, Gustavy, Gripeny, RBS70) zatímco na opačné straně jde zboží v řádu milionů. Většinu tvoří součástky pro letecký průmysl a jde stále o částky v milionech oproti miliardám!
A co si pamatuji tak švédská zakázka myslím nesplnila několik kritérií výběrového řízení!Skrýt celý příspěvekFlankerJirka-ano svedsky radar byl z tech vsech nejlepsi o tom neni sporu. Problem je v tom ze parametry o ktetych mluvis byly jen jedny z mnoha. Hlavni cil je ziskat osvedcenou ...Zobrazit celý příspěvek
FlankerJirka-ano svedsky radar byl z tech vsech nejlepsi o tom neni sporu. Problem je v tom ze parametry o ktetych mluvis byly jen jedny z mnoha. Hlavni cil je ziskat osvedcenou PVO a to by byl u svedskeho radaru vetsi problem nez u izraelskeho. Jinak je to o tom jak je postaven multi model pro vyber, jak moc velkou neg. vahu ma napr. "novy v boji neosvedceny typ".Skrýt celý příspěvek
Marcus: zakázky asi ne, ale technologie rozhodně ano, použil jsem tento příměr, aby byl trochu zřetelnější rozdíl v technologiích, přestože oba telefony umějí jak telefonní hovory, ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus: zakázky asi ne, ale technologie rozhodně ano, použil jsem tento příměr, aby byl trochu zřetelnější rozdíl v technologiích, přestože oba telefony umějí jak telefonní hovory, tak třeba SMS, přece jen je mezi nimi rozdíl.
Ověřenost je vždy výhodou, ale tvrdit o něčem co funguje, že je to pochybné, prošlo to ostrými cvičeními, testovala to i švýcarská armáda, bere to US NAVY (to si toho z venku k sobě moc nepustí).
Musíte se podívat na to jakým směrem se obecně elektrotechnika ubírá, dříve se muselo testovat spoustu komponent včetně vysokonapěťových částí v podobě vakuových elektronek, dnes je vše díky AESA v základu na minimálních výkonech, na komponentech ověřených z civilní komunikační techniky, to vše urychluje vývoj. SAAB má navíc za sebou zdárný vývoj a export předchozí verze Giraffe AMB, s technologií PESA, tak že zbývalo jen udělat jinou atnénu, ale SW vybavení všeho druhu mají v praxi na multimission mašině odzkoušen a to s úspěchem, britové a australani používali tyto radary pro C-RAM v Afghanistánu a vývoj jede dál:
http://saabgroup.com/Media/sto... Skrýt celý příspěvekRase: ono toho není moc co nabídnout zemi, která má armádu vybavenou a má silné zbrojovky. Na druhou stranu, Gripeny si pouze pronajímáme a nekoupili jsme je, přesto se tu ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: ono toho není moc co nabídnout zemi, která má armádu vybavenou a má silné zbrojovky.
Na druhou stranu, Gripeny si pouze pronajímáme a nekoupili jsme je, přesto se tu zrealizovalo dost offsetů, některé menší komponenty na Gripenu jsou také z Čech.
Například tato firma není žádná montovna:
http://saab.com/cs-CZ/region/c...
Tady máte něco málo z Jihlavanu
http://www.jihlavan.cz/letecka...
Tady pro změnu Aero:
http://www.letistecr.cz/aktual...
Z aktuálnějších věcí je zde zájem švédské armády o pasivní systémy Vera NG.
To co bývá prezentováno jako transfér technologií, je nošení dříví do lesa, firmy T-CZ a Eldis Pardubice umí polovodičové aktivní prvky radarů vyrábět již delší dobu, jen si nedělají takové PR. Ostatně, radary RL 2000 jsou nejen v Asii, nově i v Polsku a pořizuje je jako letištní radar i AČR, k tomu si připočtětě jejich vlastní technologii AESA v přistávacím radaru ze stejné zakázky.
http://www.eldis.cz/par-e-pres...
Ve výsledku se GaN technologie bude v daných případech jen montovat dohromady jako stavebnice, protože do technologií je nikdo nepustí, ostatně, výrobců GaN substrátů je po světě jen pár, kteří je poskytují výrobcům elektrotechniky.Skrýt celý příspěvekflanker.jirka Copak lze miliardové radary srovnávat s mobilním telefonem? :D Je jasný ze všechno zastarává, ale tyto technologie je stále možné upravovat, modernizovat a jinak s ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
Copak lze miliardové radary srovnávat s mobilním telefonem? :D
Je jasný ze všechno zastarává, ale tyto technologie je stále možné upravovat, modernizovat a jinak s nimi pracovat.
Ověřenost této izraelské technologie je jednoznačným plusem. O její kvalitě snad nikdo nemůže mít pochybnosti. Švédská nabídka si myslím že měla víc než dost mínusů v porovnání s izraelci a to hned v několika kategoriích.
Chápu tenhle článek jako nadšení autora z toho že konečně se snad ministerstvu obrany povedl dobrý nákup a já jeho nadšení sdílím :DSkrýt celý příspěvekNechuť kupovat další švédský výrobek je možná i v tom, že už nám pronajímají Gripeny a další věci, ale od nás nekupují prakticky nic. Je tedy snaha aby velké zakázky vyhrál někdo ...Zobrazit celý příspěvek
Nechuť kupovat další švédský výrobek je možná i v tom, že už nám pronajímají Gripeny a další věci, ale od nás nekupují prakticky nic. Je tedy snaha aby velké zakázky vyhrál někdo jiný. Dřív se o tom už párkrát mluvilo. Osobně beru ale jako hodně důležité, že dojde k zapojení tuzemského průmyslu a transferu technologií. V české společnosti Retia se mají vyrábět vysílací moduly na bázi nitridu gallia (GaN). Pro výrobu těchto technologicky vyspělých součástí vznikne v Pardubicích výrobní linka v ceně mnoha milionů dolarů. To je klíčové pro zajištění bezpečnosti provozu radiolkátoru na území České republiky. Osobně v tom vidím hodně velký potenciál do budoucna, přeci jen se v tuzemsku kutí různé "radary" a tak se nové technologie můžou hodit i někdy v budoucnu.Skrýt celý příspěvek
Zemak: jde o to, že můžete upgradovat jen do určité míry, například tím, že začnete používat novější polovodiče GaN, na místo starších, ale vývoj běží mnohem rychleji a tak i mezi ...Zobrazit celý příspěvek
Zemak: jde o to, že můžete upgradovat jen do určité míry, například tím, že začnete používat novější polovodiče GaN, na místo starších, ale vývoj běží mnohem rychleji a tak i mezi anténami AESA dnes je rozdíl v konkrétní vnitřní architektuře, tu jen tak nezměníte. Armáda si ty radary nekupuje na dva roky, ale zase minimálně na několik desetiletí.
Charlie: PESA má své limity, ale pokud jde o jednoúčelový radar, tak postačuje, příkladem mohou být výsledky Arthuru našich dělostřelců na cvičení v Německu, v přesnosti předčili i novější radary AESA.Skrýt celý příspěvekTen článek nenechal na radaru ze Saabu nit suchou. Vypadá, jako by byl nadiktován přímo Izraelským výrobcem. Propojení by přece neměl být problém. Prostě se předají souřadnice a ...Zobrazit celý příspěvek
Ten článek nenechal na radaru ze Saabu nit suchou. Vypadá, jako by byl nadiktován přímo Izraelským výrobcem.
Propojení by přece neměl být problém. Prostě se předají souřadnice a parametry cíle. Pokud budou problémy a rakety nebudou schopny cíl zaměřit, bude nutné vytáhnout z (cvičného) cíle GPS stopu a porovnat ji s výstupem radaru. Odpalovací zařízení stejně bude mít svůj střelecký radar a musí být schopné ve vymezeném prostoru cíl najít.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...