Jak budou vypadat vrtulníky poloviny 21. století?

Foto: Vrtulník poloviny 21. století podle Bell Helicopter. / Bell Helicopter
V-280 Valor / Bell Helicopter

Pentagon pokračuje v programu vývoje nové generace strojů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). Již za rok a půl se dočkáme technologických demonstrátorů nové generace vrtulníků, resp. konvertoplánů.

Krok za krokem

Pentagon v rámci programu JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator) uzavřel s dvojicí firem kontrakt na vývoj a výrobu technologických demonstrátorů nové generace strojů VTOL. Každý z týmů soustředěných kolem Bell Helicopter a Sikorsky Aircraft dodá do konce roku 2017 dvojici testovacích strojů.

Následně Pentagon rozhodne, zda technologické demonstrátory jsou natolik technicky vyspělé a přinášejí dostatečně velké taktické výhody, aby se přistoupilo k vývoji skutečného nového stroje kategorie VTOL, ať už to bude vrtulník nebo konvertoplán. Vývoj operačně nasaditelného stroje VTOL řeší navazující program FVL (Future Vertical Lift).

Původně se mluvilo o zavedení prvních strojů programu FVL kolem roku 2030, průmysl však mluví o možném urychlení programu o pět let.

JMR-TD je rozdělen do dvou částí. V první vznikne letu schopný technologický demonstrátor. V druhé paralelní části se bude řešit vývoj elektronických, avionických a počítačových systémů. Pentagon na program JMR-TD vyčlenil 350 milionů dolarů.

Pentagon postupuje podobně jako při vývoji konvertoplánu V-22 Osprey. Na začátku 80. let minulého století Bell Helicopter postavil v rámci programu JVX (Joint-service Vertical take-off/landing Experimental) demonstrátor Bell XV-15.

Na základě zkušeností z programu JVX pak na přelomu 80. a 90. let minulého století vznikl konvertoplán V-22 Osprey. V současné době V-22 Osprey slouží k rychlé dopravě námořní pěchoty (MV-22) a operátorů speciálních sil amerického letectva (CV-22).

Pokud uspěje Bell Helicopter, konvertoplány budou v Ozbrojených silách Spojených států hrát mnohem větší roli.

Programátoři vládnou světem

Vývoj nového softwaru a elektroniky pro budoucí vrtulníky proběhne v rámci programů JCA (Joint Common Architecture) a FACE (Future Airborne Capabilities Environment). Proč tolik "povyku" kolem softwaru?

Současná moderní technika je zcela závislá na softwaru. Zářným příkladem je stíhačka F-35 Lightning s velmi komplexním a složitým softwarem.

Každá technika, ať už letadlo, vrtulník nebo vozidlo, má své vlastní unikátní softwarové vybavení a počítačové rozhraní. Pokud chceme stroj modernizovat (upravit, přidat novou vlastnost/schopnost) je téměř vždy nutné nákladně a složitě přepisovat software.

Pro vzdušné systémy nové generace plánuje Pentagon vyvinout software, který by fungoval podobně jako chytrý telefon. Jakákoliv modernizace - například přidání nového komunikačního balíčku, zbraňového systému nebo například úpravu funkcí radaru - půjde udělat bez jakékoliv složité úpravy. Podobně jako do chytrého telefonu nakupujete aplikace.

Nyní například u F-35 Lightning II nemůžete připojit k letadlu novou "raketu" a během pár minut nahrát nový software. Integrace nové zbraně vyžaduje komplikovanou úpravu a testování celého software letadla.

Otevřená softwarová architektura umožní rovněž mnohem lépe reagovat na nové techniky a taktiky protivníka. Výrazně se také zjednoduší opravy případných chyb v programovém vybavení.

Pentagon chce předejít komplikacím s vývojem softwaru, s kterým se potýká právě F-35. První let F-35 se uskutečnil v roce 2006, k zavedení do výzbroje došlo v roce 2015, ale veškeré softwarové vybavení, které umožní plně využít schopností letadla, získá F-35 až v roce 2019.

Za zmínku stojí také čím dál větší rostoucí počet chyb softwaru. Až pětina chyb se objeví až po zavedení zbraně do výzbroje. Zpětné opravy jsou nesmírně nákladné. Podle jednoho z dokumentů programu JCA dosahují nyní náklady na software (vývoj, testování a následné opravy) až 66 % (!) ceny zbraňového systému (technika, přesná munice, atd).

Vize vrtulníku první poloviny 21. století podle firmy Sikorsky.

Technické parametery

V rámci programu JMR-TD Pentagon požaduje stroj kategorie VTOL o maximální vzletové hmotnosti 14 000 kg, schopný přepravovat 12 vojáků rychlostí až 430 km/h. Požaduje se rovněž schopnost operovat z paluby námořních lodí.

V současné době Pentagon schválil technické řešení Bell Helicopter, tedy technologického demonstrátoru konvertoplánu V-280 Valor.V listopadu se očekává schválení technického řešení - technologického demonstrátoru SB-1 Defiant - firmy Sikorsky.

Obě firmy, resp. týmy Sikorsky-Boeing a Bell Helicopter-Lockheed Martin, připravují pozemní testy v roce 2016 a letové testy mezi roky 2017 až 2019. Demonstrátory otestují nejrůznější pokročilé technologie.

JMR-TD získá například systém umožňující létat v prostředí s omezenou viditelností DVE (Degraded Visual Environments) - například v mlze, kouřit, šeru nebo při zvířeném prachu v poušti. Senzory společně s inteligentním zobrazováním informací a inteligentním řízením umožní přistát (operovat) vrtulníkům i v prostředí, kde pilot nemá vizuální kontakt s okolím.

ATR36Dočkáme se opět vrtulových (rotorových) stíhaček? Na obrazku je koncept útočného letadla ATR36, využívající technologii OSTR, od firmy Karem. / Karem

Kromě JMR/FVL běží ve Spojených státech paralelní program VTOL-X. Zatímco Pentagon v rámci programu JMR/FTV testuje zralé nebo téměř zralé technologie, agentura DARPA v programu VTOL-X hledá ty nejpokročilejší možné technologie.

V současné době se DARPA rozhoduje, zda uzavřít dohodu o vývoji se společností Karem, která neuspěla v programu JMR-TD. Karem nabízí nadějnou, ale nevyzkoušenou technologii.

Karem s konceptem TR36 prosazuje technologii optimalizované obvodové rychlosti rotoru OSTR (Optimum-Speed TiltRotor). Ač TR36 svým vzhledem připomíná V-22 Osprey, vyniká lehčí a jednoduší konstrukcí, větší rychlostí dopředného letu a možností operovat ve větších výškách.

Hlavní výhodou konceptu OSTR je inteligentní proměnné řízení otáček rotorů. Podle fáze letu (dopředný let, vis ve vzduchu, atd.) lze snížit otáčky rotorů až o 40 %. Výsledkem je optimální zatížení (větší účinnost) lopatek rotorů.

Jedna z největších výhod je bezkonkurenčně největší rychlost letu. Sikorsky nabízí v SB-1 Defiant stroj s maximální dopřednou rychlostí letu 426 km/h, Bell u V-280 Valor 520 km/h. Konvertoplán TR36 je však údajně schopen dosáhnout cestovní rychlosti až 660 km/h.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bitevní vrtulník AH-1Z Viper pro Českou republiku a Polsko

Na Dnech NATO americká firma Bell Helicopter představila simulátor vrtulníků AH-1Z Viper a UH-1Y ...

Armáda čeká na revoluční motory ITEP pro vrtulníky

Americká armáda (U.S. Army) v rámci programu ITEP (Improved Turbine Engine Program) financuje vývoj ...

BattleView 360: Největší revoluce obrněné techniky za poslední dekády

Firma BAE Systems vyvinula novou technologii umožňující řádově zlepšit situační povědomí posádek ...

Future Soldier Vision: Britský voják roku 2025

Ministerstvo obrany Spojeného království zveřejnilo vizi vojáka budoucnosti FSV (Future Soldier ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Charlie
    07:40 09.11.2015

    Rusové s vysokou rychlostí u vrtulníků koketují už strašně dlouho,a le jediný "vysokorychlostní" typ, který kdy zavedli, je (kupodivu) - Mi-24. Koneckonců, na základě ...Zobrazit celý příspěvek

    Rusové s vysokou rychlostí u vrtulníků koketují už strašně dlouho,a le jediný "vysokorychlostní" typ, který kdy zavedli, je (kupodivu) - Mi-24.

    Koneckonců, na základě dvacetčtyřky byl teď na jedný výstavě postavenej koncept čehosi agilnějšího.

    Překlopný rotory sou skvělá věc, ale mají samozřejmě svoje slabý místa. jednak to je složitost a z toho plynoucí cena pohonný soustavy, pak samozřejmě prostorový náročnost (tam kam se vmastí UH-60 už se V-22 nemusí vejít), zase je to vyvažovaný vysokou cestovní rychlostí.

    Navíc mají pár záludnejch vlastností vyplývajících z aerodynamiky, kvůli kterejm jim toho dost spadlo a sterý se zhusta řešej digitálním systémem řízení (počítač pilotovi vůbec nedovolí přejít do některejch rizikovejch modů letu).

    Mimochodem - hřídel propojující motory tam bejt musí, bez ní by to nefungovalo. V normálním režimu totiž funguje jako vyvažovač, aby obě pohonný jednotky běžely na stejnejch otáčkách, výkon přenáší jen v nouzovým režimu při výpadku jednoho agregátu.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:14 07.11.2015

    Když koukám na to, co se tam všechno muselo vyřešit, tak se vůbec nedivím, že to zpočátku padalo jak zralé slívy....

    Když koukám na to, co se tam všechno muselo vyřešit, tak se vůbec nedivím, že to zpočátku padalo jak zralé slívy....

  • daniel78
    18:21 07.11.2015

    to Shania
    díky, že se sklápí listy vrtule jsem věděl, ale že se otočí i křídlo, to jsem netušil.

    to Shania
    díky, že se sklápí listy vrtule jsem věděl, ale že se otočí i křídlo, to jsem netušil.

  • Shania
    12:05 07.11.2015

    Daniel: na stroj teto velikosti je hodne skladny https://www.youtube.com/watch?... https://www.youtube.com/watch?... Kam se nevejde jsou hangary ...Zobrazit celý příspěvek

    Daniel: na stroj teto velikosti je hodne skladny

    https://www.youtube.com/watch?...

    https://www.youtube.com/watch?...

    Kam se nevejde jsou hangary mensich lodiSkrýt celý příspěvek

  • Alyxxik
    11:41 07.11.2015

    RiMr71 Na Dnech NATO jsem měl taky možnost prohlédnout si V-22, a jako první věc která mě zarazila byla "velikost" prostoru pro posádku... Mám jen 178 cm a nedokážu si ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr71

    Na Dnech NATO jsem měl taky možnost prohlédnout si V-22, a jako první věc která mě zarazila byla "velikost" prostoru pro posádku... Mám jen 178 cm a nedokážu si představit jak se tam mačkají SEALs ještě s výstrojí. Na výšku je to strašně malé, na to jak je to mohutný stroj. Zajímalo by mě jak je řešena ochrana. Člen posádky který tam v tu chvíli stál mi řekl, že celá kapotáž je z kompozitu, konkrétně karbonu.Skrýt celý příspěvek

  • daniel78
    11:29 07.11.2015

    A není ta šířka překlopných rotorů s křídly nepraktická? Mám z toho pocit, že na spoustu míst se to nevejde a třeba i na letadlové či jiné lodi zaberou hodně místa.

    A není ta šířka překlopných rotorů s křídly nepraktická? Mám z toho pocit, že na spoustu míst se to nevejde a třeba i na letadlové či jiné lodi zaberou hodně místa.

  • Shania
    21:25 06.11.2015

    semtam: hlavně V-22 stal strasne penez a vyvoj se protahoval, umrelo pri tom hodne lidi a nekolikrat mu hrozilo zruseni, presto ho marinaci nepustili a nakonec vznikl skvely ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam: hlavně V-22 stal strasne penez a vyvoj se protahoval, umrelo pri tom hodne lidi a nekolikrat mu hrozilo zruseni, presto ho marinaci nepustili a nakonec vznikl skvely stroj.

    Vsichni by neco takoveho chteli, ale málokdo si ho muze dovolit.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    20:29 06.11.2015

    Superme Koncept konvertoplánů Rusko prozatím moc neoslnilo. Spíš lze očekávat podobný koncept jako má Sikorsky se zadní tlačnou vrtulí. Zde se sama nabízí kancelář Kamova. ...Zobrazit celý příspěvek

    Superme

    Koncept konvertoplánů Rusko prozatím moc neoslnilo. Spíš lze očekávat podobný koncept jako má Sikorsky se zadní tlačnou vrtulí. Zde se sama nabízí kancelář Kamova. Zatím jen vystavuje jako třeba na MAKS modely perspektivních typů strojů.
    U Číny netuším, taky jsem nic nezaznamenal. I když Čína velmi pokročila, tak v tomto případě bych spíš očekával kopii cizí technologie.Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    19:17 06.11.2015

    Ospreye jsou v pohode, kazda vec ,letadlo, zbran, kdyz se zavadi ma nejake porodni vady ,ktere se musi vychytat az pri provozu. Kdyby to byl kram , nemeli by ho americani ve ...Zobrazit celý příspěvek

    Ospreye jsou v pohode, kazda vec ,letadlo, zbran, kdyz se zavadi ma nejake porodni vady ,ktere se musi vychytat az pri provozu. Kdyby to byl kram , nemeli by ho americani ve vyzbroji, to neni czech army.

    Napis si Obama´s Osprey na Google a vyjede ti milion odkazu + fota nekolika Ospreyu uz i v kamuflazi prezidentske letky.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    19:05 06.11.2015

    "Ale u těch demonstrativních konvertoplánů se mi nechce věřít že tam vede pohonná hřídel z druhého křídla." ...jak to myslíš... že si to vymysleli? A nevím jestli tím už ...Zobrazit celý příspěvek

    "Ale u těch demonstrativních konvertoplánů se mi nechce věřít že tam vede pohonná hřídel z druhého křídla."

    ...jak to myslíš... že si to vymysleli?


    A nevím jestli tím už lítá Husajn Obama, ale je to takový rozklepaný nebezpečný hadraplán... jako se píše třeba tady:
    http://breakingdefense.com/201...

    Ve zkratce - mise v Jižním Sudánu, evakuace civilů, jeden maník s půlpalčákem v otevřené rampě, palba zespodu:
    "Then Shea heard what sounded like “popcorn popping.” Suddenly, a bullet smacked into Shea’s chest and knocked him flat on his back in the cabin, one of at least 119 rounds that struck the three Ospreys as they came in....

    ... The bullets started peppering Rooster 73 and the other two Ospreys in the flight as they made their final approach. When Shea got up, he didn’t feel injured, but parts of his uniform were soaked in blood. He quickly realized the blood was from some of the SEALs on the aircraft, who had been hit when rounds pierced the CV-22’s fuselage.....

    ....They flew those severely damaged CV-22s five hundred miles south to a safe landing at Entebbe, Uganda — saving both the lives of four wounded SEALs aboard Rooster 73 and three $89 million aircraft...."

    Dále jsou popsaná poškození Ospreyů a jak je řešili (unikalo jim palivo za letu tak dotankovávali a další zajímavosti) a

    “The amount of redundancy that’s built into the aircraft, the beefiness of the airplane – it’s a strong bird, and it can take some licks and keep on ticking, and get you to safety,” Austin said. “That’s what saved my ass and got me out, and it saved those guys in Sudan. I wouldn’t want to fly any other aircraft in combat.”

    Pro mě byly nejvíc překvapující stěny a strop pokryté vedeními, potrubím, zařízeními... Když jsem se ptal pilota, jak se to pilotuje, jestli spíš jako vrtulník nebo jako letadlo, tak se usmál a řekl "Actually, more like playstation" :)
    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    19:01 06.11.2015

    Nevíte, zda projekty konvertoplánů má také Rusko s Čínou? Vím, že ještě za Sovětské svazu měli Rusové Ka-22, ale to byl spíš takový pokus než že by se výrazně dostal do služby. ...Zobrazit celý příspěvek

    Nevíte, zda projekty konvertoplánů má také Rusko s Čínou? Vím, že ještě za Sovětské svazu měli Rusové Ka-22, ale to byl spíš takový pokus než že by se výrazně dostal do služby. Když jsem se snažil najít nějaký ten nový projekt, tak sem fakt nic nenašel.

    Je to celkem zajímavé, protože Američané na tyto stroje budou evidentně dost spoléhat.Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    18:38 06.11.2015

    BTW: Uz muze Obama litat V-22?

    BTW: Uz muze Obama litat V-22?

  • Kozlus
    18:35 06.11.2015

    Neco jsem cetl o pokusech o prestavbu soucasnych vrtulniku na tlacnou vrtulu. Melo to byt radove levnejsi a rychlejsi nez vyvoj noveho stroje, samozrejme s postupnym nahrazovanim ...Zobrazit celý příspěvek

    Neco jsem cetl o pokusech o prestavbu soucasnych vrtulniku na tlacnou vrtulu. Melo to byt radove levnejsi a rychlejsi nez vyvoj noveho stroje, samozrejme s postupnym nahrazovanim novym modelem. Vi se o tom neco?Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:46 06.11.2015

    CerVus: V-22 muže letět na jeden motor, hřídel tam je. S autorotací máš pravdu. Mariňáci hodnotí V-22 jako velmi odolný stroj.


    Defiant se mi hodně líbí.

    CerVus: V-22 muže letět na jeden motor, hřídel tam je. S autorotací máš pravdu. Mariňáci hodnotí V-22 jako velmi odolný stroj.


    Defiant se mi hodně líbí.

  • CerVus
    15:23 06.11.2015

    Nemůžu si pomoct, ale konveroplány mi pro vojenské využití příjdou dost zranitelné. Přijdou o jeden motor a půjdou k zemi. Klasický vrtulní má pořád druhý motor popřípadě se dá ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemůžu si pomoct, ale konveroplány mi pro vojenské využití příjdou dost zranitelné.
    Přijdou o jeden motor a půjdou k zemi. Klasický vrtulní má pořád druhý motor popřípadě se dá využít autorotace. Ale u těch demonstrativních konvertoplánů se mi nechce věřít že tam vede pohonná hřídel z druhého křídla.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...