Jak nebezpečná je ruská armáda?

Ruští vojáci; ilustrační foto / Vitaly V. Kuzmin; CC BY-SA 3.0

Diskuze o schopnostech ruské armády je prakticky vždy účelově vedená. Ruská armáda je zesměšňována nebo démonizována podle aktuální potřeby, situace a politické objednávky. Nad popsaným fenoménem i reálnými možnostmi a schopnostmi ruské armády se zamyslel Nikolas K. Gvosdev na webu National Interest.

Síla ruské armády podle politické objednávky

Nikolas K. Gvosdev je předsedou katedry ekonomické geografie a národní bezpečnosti na prestižní Námořní válečné vysoké škole Spojených států NWC (Naval War College).

Podle Gvosdeva se zesměšňováni/démonizace ruské armády často účelově používá při ospravedlňování  vlastních kroků. Potřebuje americké námořnictvo posílit přítomnost ve Středozemním moři? Pokud ano, tak se zdůrazní síla a hrozba nové ruské vojenské základny na Krymu a schopnost Moskvy dominovat v regionu.

Potřebuje americké námořnictvo peníze na rozmístění v jiných částech světa? Pak se poukáže na extrémní zranitelnost a slabost krymské základny/ruské techniky pomocí letadel startujících z evropských pozemních základen.

Jak zdůrazňuje autor, je zde celá řada otázek o ruské armádě, na které není jednoduché odpovědět, resp. odpovědi na otázky se mění tak, jak je potřeba.

Otázkou je, kolik staré sovětské techniky se Rusům daří držet v provozu, případně modernizovat; jaký je poměr staré vs. nové techniky v aktivní službě; zda dokáže udržet Rusko tempo leteckých úderů v Sýrii na úrovni Západu tak, aby neztratilo nebo neopotřebovalo své letecké kapacity; případně jak dalece pokročily reformy ruské armády, které mají vychovat novou generaci armádních odborníků a velitelů a vytvořit nové kvalitní vojenské jednotky.

Pentagon si někdy odpovídá tak jak je třeba. Ruská armáda je popisována jako hrozba, když je třeba rozmístit nové vojenské jednotky a techniku v Evropě. Ruské vojenské schopnosti jsou naopak označeny jako velmi slabé, když je zdůrazňován trvalé rostoucí význam asijsko-pacifické osy a potřeba rozmístění amerických jednotek v jihovýchodní a východní Asii.

Avšak je skutečností, že na výše uvedené otázky existují pouze nejednoznačné odpovědi.

Skutečný stav ruské armády?

Reforma a modernizace ruské armády v posledních dvou letech pokračovala i přes pád ceny energií (nižší příjmy do ruského rozpočtu), přes západní sankce (horší přístup k moderním technologiím) i přes konec spolupráce s ukrajinským zbrojním průmyslem.

Vladimír Putin se snaží investovat do armády maximum finančních prostředků. Jeho cílem je mimo jiné předvádět schopnosti ruských námořních, pozemních a leteckých zbraní v Sýrii potenciálním zákazníkům po celém světě. Vyšší podej ruských zbraní díky “syrské reklamě” přinese do ruské pokladny potřebné peníze, které lze opět investovat do armády.

Jasnější představu o schopnostech ruské armády nabízí prosté srovnání počtu jednotlivých zbraní a personálu. V absolutním srovnání s nejsilnějším členem NATO, tedy Spojenými státy, Rusko disponuje jen zlomkem vojenských schopností a techniky.

Rusko má však dostatek vojenské techniky, aby mohlo úspěšně vojensky čelit (bez podpory USA) evropským vojenským mocnostem. Například drtivá většina ruských tanků nesnese srovnání s nejnovějšími západními typy. Avšak tanky jako T-72B3 mohou velice dobře splnit svůj úkol, pokud protivník nemá žádné tanky nebo má jen málo moderních tanků.

Také bombardéry Tu-95 jsou reliktem studené války, ale jejich mohutná raketová výzbroj jim umožňuje úspěšně prorazit protivzdušnou obranu (PVO) celé řady zemí NATO a zasáhnout strategické cíle (letiště, radarové stanoviště, velitelství, atd.). Navíc země se slabou PVO, jako např. Pobaltské země, jsou proti úderům ruských strategických bombardérů prakticky bezbranné, a to i při bombardování za použití “hloupých” pum.

Rusko patří také mezi jednu z mála zemí, které disponují skutečnými expedičními schopnostmi. Opět nelze srovnávat se Spojenými státy - ty dokáží nasadit a podporovat kdekoliv na svět stovky tisíc vojáků. Ruské schopnosti jsou více nahodilé a využívají improvizaci - např. “převlajkované” staré turecké nákladní lodě, které zásobují ruské jednotky v Sýrii.

Rusko dokáže po celém světě rozmístit menší uskupení lodí a nasadit několik desítek velice kvalitně vycvičených jednotek s velkou palebnou silou. Opět platí, že Rusko s USA nesnese srovnání, ale oproti jiným vojenským mocnostem s expedičními schopnostmi (Francie, Velká Británie) si Rusko nestojí rozhodně špatně. 

Pokud Rusko skončí s modernizací armády (vzhledem k rozpočtovým potížím), stále se dokáže opírat o nedávno vybudované schopnosti - dokáže nasadit několik početně omezených vojenských kontingentů po celém světě a nasadit špičkové systémy PVO (S-300/S-400) v Pobaltí, Černém moři a Arktidě s cílem spoutat pohyb západních leteckých sil.

Vzhledem k tomu, že ceny energií nebudou růst a neočekává se brzký průlom na východní Ukrajině a Sýrii (což by mohlo zmírnit západní sankce), Kreml se bude muset rozhodnout, zda peníze využije na udržení současných zahraničních operací (tedy na propagaci ruských zbraní) nebo se zaměří spíše na nákup a modernizaci vojenské techniky. 

Rusko si musí dát také pozor na nestabilní oblast Střední Asie (bývalé sovětské republiky), která může dále odčerpat část ruských sil.

Zdroj: National Interest

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Realita Ruska: Vesmírný bombardér nebo 70 let starý Tu-95?

Před několika dny ruská média informovala o vyvíjeném orbitálním bombardéru, který je schopen ...

Ruský tank Armata: Nové informace o zavádění do výzbroje

Z Ruska víceméně pravidelně přicházejí informace o časovém harmonogramu zavádění tanků T-14 Armata ...

Ruský BMPT Terminátor-3 tankem budoucnosti?

Podle Ruslana Puchova, ředitele moskevského centra CAST (Centre for the Analysis of Strategies and ...

Ruský bojový robot Udar na podvozku BMP-3

Ruské vývojové centrum VNII Signal minulý rok představilo technologický demonstrátor bezosádkového ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • tom75
    21:35 08.08.2016

    Thor
    Odbornikovi se ani nechtelo reaogovat
    Tak jeste jednou prevti si poradne clanek a prispevky a pak neco napis.
    Myslim si z reagovat ne neco a nazvat lidi hlupakmi neni pekne i kdyz tady nikdo nepsal o valce mezi usa a rus a pak prides s necim apises tady vo tom jako bys obevil perpetum o cems tady psal ae ucej deti na zakl.skole myslim v sedmi tride ze valka mezi zapadem a vychodem cili usa a rus nezacla diky jedernymu konfliktu ve kterem by ani jedna atrana nezvitezila mozna ze kdyz se to ucilo ve skole tak si koril na wc a ted z toho delas vedu
    Muzes napsat co chces za sebe tuhlu diskuzi uzaviram.
    Jo muj nick je tom75

  • Thor
    19:17 08.08.2016

    Odborník tom 759 sa už neozval

  • Thor
    20:51 07.08.2016

    tom759

    Chcel by som odpovedať odborníkovi ktorý tu vystupuje pod nikom tom 75. National Interest beriem ako seriózne periodikum, ale nechápem čo autor článku, akože odborník chcel porovnávať. Myslím si že keď niekto chce porovnať silu armád rôznych štátov musí začať u jadrových zbraní, pýtam sa prečo to autor článku neurobil, momentálne na svete sú dve jadrové superveľmoci USA a Rusko a tým to hasne. Tým dvom momentálne sa nedokáže nikto postaviť, vlastnia viac ako 90 percent všetkých jadrových zbraní na svete. Rusi sú v miernej prevahe., iba tak na okraj. Ďalšia vec ktorú je treba porovnať je strategické bombardovacie letectvo, tam je tiež rovnováha, (okrem USA a Ruska ho nikto nemá) potom sú tu jadrové ponorky, nosiče jadrových zbraní zase rovnováha. Američania jasne vedú vo vojenských základniach rozmiestnených po celom svete a lietadlových lodiach. ale to je vecou vojenskej doktríny americká je útočná ruská obraná. To autor článku tiež nespomenul. Zhrnuto v kocke momentálne sú na svete dve vojenské superveľmoci ktoré sa nemôžu dostať do vojenského konfliktu, lebo by bolo zle s celým svetom, preto hovorím, že podobné články nemajú zmysel, a sú smiešne a pravdepodobne u niekoho objednané. Chce niekto jadrovú vojnu?

  • Tonotime
    11:05 07.08.2016

    Ak chceme lepšie pochopiť ruskú armádu, jej stav a odhadnuť ich budúce plány, mali by sme sa snažiť viac ich pochopiť, vcítiť sa do ich pocitov, východísk. Bez rôznych propagand, ktoré nám z rôznych dôvodov zamlžujú.
    Rusi neraz ukazali veľký potecencionál a prekvapili výrobou jadrových zbraní v raketových technologiach až to šokovalo USA. Založili vtedy DARPU, malu skupinu supermozgov, ktorá rotuje a má zabraniť budúcim technologickým prekvapeniam Ruska.
    USA presunili obrovské investicie do vesmírnych technologii a zahájili misie na mesiac. Rusi odpovedali vesmírnou stanicou MIR.
    Rusi naposledy vzdorovali vývojom ponoriek. Uťahalo ich to ekonomickí. Uťahali ich aj okupácie, Aghánistan, zaostalosť vo výrobe, vo vypočtových technikách.
    V poslednej dobe z odtajňovania dokumentov vyplýva, že aj Rusi maju nervy a svet mal veľké šťastie, že Andropov skoro opustil tento svet. Andropov a spol údajne dospeli k názoru, že USA zvíťazia vo vesmírnych technológiach a z vesmíru zautočia na ZSSR. Nepochopili militantného Regana, ktorý cez príliš presadzoval vesmírne zbrane. Andropov pripravoval ZSSR na 3. svetovu vojnu!!!
    Gorbačov našťastie ten smer preorientoval a presadil plán perestrojky a oteplenia vzťahov so Západom. Perestrojka sa mu ale vymkla s pod kontroly.
    Jelcin sice dobre pochopil, že Pobaltie a iné satelity stratili a oplatí sa v dobrom rozísť. Jelcina určite vystrašilo, že aj on mal raz aktivovaný jadrový kufrík na 3 svetovú vojnu. Súčasne štartovali dve rakety, krajín NATO a mohli to byť zbrane EMP, ktoré mohli ochromiť protivzdušnú obranu Ruska pred jadrovým útokom.
    Možno aj preto laxne pustil Krym Ukrajine výmenou za jadrové odzbrojenie Ukrajiny. Západ sľuboval nešírenie NATO smerom k Rusku. Dnes sa ukazuje, ako to mohlo byť fatálne, keby sa Ukrajinci jadrovo neodzbrojili. Jelcin nezareagoval dobre na Čečensku otázku. Ekonomika Ruska sa reformou prudko prepadala. Podobne sa prepadla ekonomika aj v ČSFR. Další prepad sme pocítili po rozdelení. Rusí to zažili vo väčšom merítku aj keď majú nesmierne nerastne zdroje a zdroje palív.
    Tie problémy čakali na Putina bývaleho vysokého dôstojníka KGB. Mnohí nadávaju na Putina, nemožno mu všetko kydať na hlavu, veľa budúcich problémov zdedil. Rusko je zmäs národov a vieruvyznaní nemôže ho viesť slaby vodca.Putin stabilizoval Rusko v ekonomike, ale orientoval ho cez príliš na ziskov s ropy. Odmietol väčšiu privatízáciu Ruska. Potom ale nemal veľa východísk ako orientovať sa na Áziu, Čínu, Indiu a podobne. Japonci čoraz tvrdšie pýtali Kurilské ostrovy. V USA dospeli k názorom, že ak nechcú sa len pozerať, ako stratia pozíciu veľmoci č1 treba oprášiť studenu vojnu. Bola tu aliancia BRICS, Šanghajského spolku. Najslabší strategický článok BRICS s ktorého sa dalo ešte čo to utrhnuť bolo práve Rusko. Nechceli čakať až Rusko obrovská zem, nespočet nerastov, fosílnych palív ekonomickí zosilnie a splodia si dalšieho konkurenta ako Čínu. Do Indie sa príliš nevrtá, asi strategickí plány v USA počítaju prideliť im štatút krajiny s najvyššimi doložkami výhod, ako mala v minulosti Čína. Aby sa narúšala jednota BRICS a Šanghajského spolku. Smerovanie Brazilii a Juhoafrickú republiky môžu zmeniť aj cez voľby, korupciu. Nedávno bol schváleny impičment Brazilskej prezidentky.
    USA Geostratég G.Friedman na linku: Místem války Europa:
    https://www.youtube.com/watch?...
    Základom moci USA je ovládanie oceánov a vesmíru. Ťažko sa priblíži nejaka invázna flotila do blízkosti USA. Iba ak ponorky Ruska, možno Číny. Zatiaľ čo USA maju najväčšiu inváznu schopnosť na svete aj pomocou lietadlových lodí, plno základni po svete, schopnosť letectvá ovladnuť vzdušný priestor. Najrozsiahlejšiu špionáž na svete. Amnesty mi posiela link, že okolo roku 2013 snímali 5 miliárd mobilov denne a niekoľko desiatok miliárd údajov na Internete mesačne.
    Rusi nemôžu teda súťažiť so svorkov Západnych štátov v nových technológiach vo všetkých smerov, zbrojeniu, špehovaniu, ekonomike. Najme keď ich ešte deklasoval pád cien ropy. Rusi musia reagovať asymetrickí. Vybrať si niektoré smery v ktorých budú dominovať. Prehlbovať svoje zväzky v BRICS, s Azijskými zoskupeniami.
    Budúcnusť veľmoci bude v ovládnutí blízkeho vesmíru. Vo vesmírnych technologiach ale zvyšujú náskok USA, môžu tam presuvať oveľa väčšie zdroje financii. Rozkvitajú im tam už vesmírni súkromnici ak SpaceX.
    Budúca sila veľmoci bude aj v nastupe robotov a dronov v armádach. Nejde len o to že roboty a dróny začínajú mať oveľa viac schopností a rýchlejšie reakcie ako ľudskí vojaci. Ide aj to to že z ekonomického hľadiska sú lacnejší ako ľudskí vojaci. Znižia sa ľudské straty.
    Západ ale podcenil islám a ich teroristov, ktorých chcel nasmerovať do Ruska. Musel výšit obrovské náklady na bezpečnosť a tajné služby. Obmedziť slobody a demokráciu.
    Najrýchlejšie bodové projektily sú lasery. Ale aj v laserovej technike dominuju USA, Západ.
    USA môže ohroziť ešte 18 biliónov $ dlhov, pád dolára, bude záležať ako sa s ním vysporiadajú.
    S výhľadom do budúcnosti si USA, Západ udrží prevahu iba ak rozbehnú výrobu a ťažbu vo vesmíre. Tam je nespočet energií a priestoru.Nespočet vzácnych kovov, ktoré reštartujú svetová ekonomiku. K tomu majú tiež bližšie, technologickí náskok.
    Inák vyrovnaju BRICS a Šanghajský spolok náskok v technológiach a začne sa prejavovať 3 miliárdový trh a lacná pracovná sila. Svet bude rozdelený na Atalnticku alianciu na čele s USA, EU, Japonsko, Južná Kórea kontra krajiny BRICS, Šanghajského spolku. Asi sa zoskupia aj Islamisti.

  • martinius
    21:58 06.08.2016

    Tonotime : samozřejmě jste to napsal pravdivě a já s tím souhlasím. Je to přesně jak jsem řekl. Napoleona porazili opotřebením, ne bojem. Co se týče 68, je možné, že nás USA nechalo na holičkách. Já neřeším USA nejsem jejich fanda. Faktem ale zůstává, že invazi řídila Sovětská armáda a ta nás pak roky okupovala. Americká armáda na nás nezaútočila. Byli to Sověti a jejich spojenci, potažmo naši spojenci. Co je dnes Čečensko. Je dnes ubohým vazalem Ruska, pokořeným a vypleněným se spoustou zabitých a umučených. A jak vypadal Afgánistán po okupaci Sovětským svazem? Když už srovnáváme. A jak vypadá Sýrie? Krym, než ho v roce 1783 obsadil Car, tak také nebyl Ruský. A pak se ho v roce 1954 vzdal ve prospěch Ukrajiny. Tak nevím, komu tedy patří. Asi Tatarům ne. A původně Řekům. Takže je co srovnávat. Pánové nehádejme se o to kdo je víc ten oprávněný ukřivděný a dobrý, zda USA nebo Rusko. Jsme Češi a Slováci.Máme si hledět sebe. Díky bohu za to rozdělení.Konečně máme k sobě blíž a jsme tím více jednotní, než když jsme byli společně a pořád jsme si něco vyčítali. Československo je dnes po oficiálním rozdělení víc funkční, než společně. Navzájem se od sebe učíme a více se respektujeme.

  • Sorge-227
    12:57 06.08.2016

    Zbrojir: Pri rozdeleni CSSR nehrozila ziadna obcianska vojna..ziadny vysoky dostojnik nechcel zakrocit. Rozdelili to dvaja politici Klaus a Meciar. Vaclav Havel sa len prizeral rozbitiu republiky. Proste kazdy z tychto politikov chceli vladnut tak si rodelili z velkeho hrnca do dvoch malych hrncov. Aby mal kazdy svoje koryto. Hlavne ze bola demokracia a rozhodlo sa to nedemokraticky bez referenda. Ale ine hlupoty sa riesia referendom. Oni vedeli ze normalny ludia by boli proti rozdeleniu.

  • Wenet01
    09:39 06.08.2016

    Sudety k Německu nikdy v dějinách nepatřily...jedinou částí ČSR patřící někdy Německu je Hlučínsko potažmo Cheb ve středověku...Krym naproti tomu patřil jak do Ruského impéria tak později k Ruské republice a nikdy v dějinách krom úseku od Chruščova daru nepatřil k Ukrajině...prosín nesrvnávejte věci, které spolu nijak nesouvisí

  • Tonotime
    09:34 06.08.2016

    Martinnius:...Ale za prvé Ruskou armádu v bitvách Napoleon i další mnohokrát porazili...

    V dokumentoch napríklad teraz bežia často na TV History o Napoleonovom ťažení do Ruska sú zmienky, že Ruské elity a cár Alexander1 mali vypracovaný plán hlboko vtiahnuť Napoleona a jeho vojsko do Ruska pripravený rok do predu!
    Pri ústupu praktikovala ruska armáda taktiku spálenej zeme. Napoleonovi musel pochodom cez Rusko ponechávať časť vojsk na kontrolu strategických miest ako Smolensk. Časť vojska mu dezertovala.
    Napoleon bol upozorňovaný na túto možnosť aj na zimu, zdá sa mi najviac generelálom Kolenkurom. Situácia bola niekedy tak dramatická, že jeho husari krmili svoje kone senom zo striech ruských domov, čím si ich otrávili. Zúrila tam propaganda a letakova vojna na obidvoch stranách, kto si prikloni na svoju stranu nevoľníkov. Generál Bagradion (Padol pri Borodine) písal že sa hambi za svoje vojsko a že je ochotný dokonca vymeniť svoju uniformu za nevoľnickú rubášku.
    Keďže túto ustupovu taktiku mnohí nechápali, považovali za zbabelú, mohli aj prehrať cez propagandu ustanovil cár vrchného veliteľa Kutuzova, ktorý vniesol vlastenectvo do ruskej armády. Kutuzova pri tom cár neobľuboval, podobne ako Stalin neskôršie neobľuboval maršála Žukova. Kutuzov sa už postavil pri Borodine Napoleonovi. Ale realistickí odhadol, že má veľké straty a nečakane bojisko opustil, pokračoval v pôvodnej strategii rok do predu vypracovanej. Dokonca si rusi podpálili Moskvu. Ruská armáda mohla očákavať stále posiľovanie, zatiaľ čo Napoleonova stále oslabovala. Napoleon začal oslabovať aj v Európe. Ak diktátor dlhodobo nie je doma hrozia mu rôzne prevraty, spojenci, porobené národy prebehuju. Nakoniec pri prichádzajúcej zimy sa ukazala jedná veľká Napoleonova chyba, že nedal okuť svoje kone zimnými podkovami. To sa ukázalo najfátalnejšie pri ústupe z Moskvy. Svoje jazdectvo, zároveń aj logistiku, zásobovanie už nikdy neobnovil v takej sile.
    V druhej svetovej síce Stalinovci asi nepočítali s takým plánom, ale k niečomu podobnému boli donútení. Aj Hitler bol poučovaný niektrorími generálmi čo je to obsadiť veľké Rusko, rozsiahlú zem.
    Je pikantné, že v histórii ukázali jednu z taktktík ako obsadiť Rusko Československí legionári za prvej svetovej. Keď obsadili transibírsku magistrálu. Týždeń pred príchodom do Jekaterinburgu dal Lenin popraviť cára a jeho rodinu. Dodnes sa vedú spory kde zmizlo asi 80 ton zlata, ktoré vtedy Československé legie Rusku, národnej banke a Leninovcom zhabali. Putin ho dál pred pár rokmi hľadať ponorkami v Bajkalskom jazere.
    Netrúfam si hodnotiť, komu náleži Krym, ani či Gvantanámo patri USA, Kube, otázky Kurilských ostrovov, ostrovov v Juhočínskom mori a podobne.
    Sú to zložité otázky, ako aj východiska, dôvody, aké mali, keď zaberali naše veľmoci dané sporné regióny. Píšme že sa asi onedlho pochytia o práve ťažby na Severe, Najmä Rusi s USA, Kanadou.
    Čo sa týka 68 tak v poslednej dobe píšem, zverejňujem, že nemeckí tajní BND najmenej dva týždne pred inváziou vedeli, že sa na ČSSR chystá invázia. Je to jeden z veľkých úspechov nemeckých tajných. Vedel to aj americký prezident, ktorý mal na stole snímky z družíc, ako sa k naším hraniciam zhromažďujú armády ZSSR a Varšavskej Zmluvy.
    Po invázii mali Západni tajní pod kontrolov takmer všetkých naších utečencov, komunistov a podobne.
    Prečo nevarovali naších Dubčekovcov, Slobodu podobne, ako napríklad práve teraz varovali Ruskí tajní Tureckých Erdoganovcov pred prevratom?
    Jeden Český agent vyjadril na to názor, že to brali v USA asi takto:
    Ak my máme Vietnam, tak nech Rusi maju Československo! ...
    Západ nás nechal na holičkách podobne ako pri Mnichovskej zrade roku 1938 o nás bez nás.
    A tak radšej verím neutralite Švajčiarského, Rakuského typu.
    Vo Viedni už postavili pomník všetkým dezertérom s nacistickej armády.
    Ľudské svedomie je viac ako prislušnosť k akejkoľvek ideologii.

  • gaunt2
    02:08 06.08.2016

    martinius: Tak myslím, že Čečensko a Krym jsou na tom mnohem lépe než Afghánistán a Irák po americké okupaci.

  • martinius
    21:24 05.08.2016

    Tonotime : Neříkám, že nemáte pravdu v mnoha bodech. Ale za prvé Ruskou armádu v bitvách Napoleon i další mnohokrát porazili. Je naopak porazila jen zima. Dalším faktem je, že vojna USA vs Rusko není moc reálná jako klasický konvenční konflikt. Otevřená konfrontace s členskými státy může také znamenat ukázku, že se nic nestane. Viz válka mezi dvěma členy NATO Řecko a Turecko. Riziko Ruského útoku na pobaltské země je opravdu velmi velké a reálné a Putin to chce. Bude to probíhat jako povstání Ruské částí obyvatel, kteří budou chtít stejně jako ti z Krimu zpět k Rusku. Rusové v tom oficiálně nebudou a tak to není ani oficiální napadení Ruskem. Tak jako Rusko nedobilo oficiálně Krim, že. JInak Pokud Krim měl právo na to být Ruský, tak potom i naše Sudety měly právo připadnout říši. Ten pohled je trošku složitější. Pokud tvrdíte, že v barevných revolucích vede zatím USA, tak je to opravdu nepřesné. Rusko živí občanské války už dvě desítky let hned v několik zemích a to jen proto, aby tam nebyla prozápadní vláda. V tom si s USA nemají co vyčítat. Vzhledem k tomu, že Ruská mafie řízená z kremlu 20 let ničí naši ekonomiku a řídí naše politiky, dále pak formu jejich zásahu známe z 68 u nás a z padesátých let v Maďarku. Formy osvobozování pak s obou Čečenských válek, tak prosím, nechť je Rusko radši slabé. Po okupaci USA tu zbudou Mc Donaldy a hloupé Americké filmy, Po Rusku jen spálená zem. Děkuji, nechci.

  • tom75
    22:01 04.08.2016

    Thor
    Precti si prosim poradne clanek a taky prispevky nebo tady zustanes za hlupaka sam .nikdo tady nepsal o konvencni valce mezi ruskem a usa mozna tak ze mez sebo valcej neprimo t.j. pres treti stranu a ta valka trva uz aspon 60 let

  • Thor
    21:17 04.08.2016

    Na to sa nedá neodpovedať. Keď si prečítam taký článok a podobné príspevky, vtedy si uvedomím koľko je na svete hlupákov. Keď si niekto myslí že sila armády sa dá dnes hodnotiť podľa toho koľko má lietadiel alebo tankov, tak nevie čo rozpráva, jediná sila ktorá je rozhodujúca sú atomové zbrane, každá konfrontácia medzi Ruskom a USA, by musela skončiť celosvetovou katastrófou, čo asi by urobila strana, ktorá by začala prehrávať, použila by atómové zbrane a to by bol koniec pre cely svet. http://magazin.cz/pro-muze/108...
    Pridal som odkaz, kde je to jasne graficky znázornené. Ešte si niekto mysli že Rusko môže viesť konvenčnú vojnu s USA.

  • Tonotime
    10:14 04.08.2016

    Áno, mal by sa tvoriť realistickejší pohľad na Rusku armádu a jej východiska.
    História sa často opakuje a Hitlerovci, či Napoleon draho zaplatili za to že zle odhadli stav a možnosti Ruskej armády.
    Propaganda často demonizuje a straší Ruskou intervenciou napíklad do Pobaltských štátov. Otvorená intervencia voči členom NATO by znamenala 3 svetovú vojnu.
    Nepodceňujte tak rusku generalitu a eltity, že natoľko su padnutí.
    Pokiaľ ide o nejaku hybridnú vojnu, vyvolanie farebnej revolúcie tam su už nejaké možnosti. Zatiaľ ale v hybridnej vojne a farebných revolúcia vedie jasne Západ, USA.
    Ukrajinský prevrat bol vlastne ukážkova vojna USA ako viesť hybridnu vojnu a pripraviť Rusov o dalšieho spojenca. V rámci Pilsudského sanitárného koridoru.
    Pilsudský sanitárny koridor ráta obkľučiť Rusko zo Západu nepriateľskými štátmi od Baltu po Čierné more. Rozšírme ho o člena NATO Turecko a sme su na hraniciach rozvrátenej Sýrie a Iraku.
    V USA oficiálne priznali vloženie do Ukrajinských nepokojov najmene 5 miliárd $.
    To už nevedeli počkať majdanovci rok do oficiálnych volieb, alebo práve tých sa bali?
    Potom stačilo zaplatiť nejakým fafiam zo pár milionov za vraždy a prevrat bol na svete.
    Spomínaju tu Krym. Krym daroval v rámci ZSSR Ukrajine blízky Chruščov.
    Jelcin o nepýtal späť, v rámci jadrového odzbrojenia Ukrajiny. A Západ sľuboval nešírenie NATO smerom na východ k Rusku.
    Ano CIA a geostrategovia rátali že Krym si zaberu Rusi späť.
    Jeden zo šéfov CIA otvorene hovoril pre média...
    Vedeli sme o obsadzovaní Krymu Rusmi, nebolo to pre nás prekvapenie. Rusi ale spravili chybu...
    Šef CIA naznačoval, že anexiou Krymu sa podarilo USA donutiť EU k embargám na Rusko.
    Strata Krymu by zaťažila Rusko výstavbou novej námornej základne odhadom na 500 miliárd $ a desať rokov.
    O nedlho im hrozilo, že stratia aj svoje námorné základne v Sýrii.
    Málo kto čakal, že do finále sa dostane ropná hra.
    Saudi sa spikli s USA v hre na nízke ceny ropy. Povstalci, ISIL aj Asadovci museli tiež pašovať ropu hlboko pod svetové ceny ropy aby udržali chod svojích armád. Aj to tlačilo ceny ropy nadol. Taktickí sa uvoľníli aj embrága na Irán aby aj ten čo najviac zaplavil trh ropou.
    Devastovalo to Rusku ekonomiku, menu a ambiciózne plány na prezbrojenie.
    Putin bol upozorňovany na ropnú hru niektorými poradcami, vedel o tejto možnosti. Veľmi to podcenil. Je nebezpečné orientovať ekonomiku iba na jeden smer.
    Prečo to všetko?
    Takmer sa na Západe nehovorí o BRICS a Šangahjskom spolku.
    BRICS sú trojmiliárdový trh, lacná pracovná sila. Čína Rusko, India, jadrové a vesmírne veľmoci. Čína a Rusko majú vesmírnu navigáciu. To sa musí časom začať prejavovať.
    Aj sa začalo prejavovať. Čína s Ruskom zabezpečujú stavbu prieplavu v Nikaragui.
    To veští koniec hegemonie USA na Americkom kontinente. Donutilo to USA zrušiť embarga na toľko nenávidenu komunistickú Kubu.
    Do Šanghajského spolku nedávno už prestupil bývaly veľky islámsky jadrovy spojenec USA Pákistan! Radšej sa udobria s Indiou.
    V hre bolo aj zlanárenie Turecka medzi zoskupenie BRICS, Šangajského vojenského spolku. Preto Turecko Putin vyňal z odvetných embárg na EU na potraviny a ovocie.
    Dohodoval cez Turecko tiahnuť do EU Ruský plyn. Turecku boli ponúkané výhodné vojenské kontrakty aj Čínou.
    Ten zostrel Ruskej stíhačky bol asi zámer rozsobášiť Turecko z Ruskom. Tak ako sa rozsobášila EU s Ruskom pomocou Ukrajiny.
    Začínasa mediámi šíriť zmienky o tom, že Erdganovi varovali pred prevratom Ruské tajné služby! Turecko je teda stále v hre v lanáreniu do Rusko-Čínskych zoskupení.
    Erdoganovci dobre chápu, že ich za plnoprávneho člena EU asi ťažko zoberú.

    Ďalej je tu fakt, že v Arktíde sa zrýchlenie topia ľady. Nachádzaju sa tam význame zásoby ropy nerastov. Skôr či neskôr prepukne spor o práva k ťažbe najme medzi Rusko a USA, Kanadou. Rusko dlhodobo posiľuje svoju armádu na Severe.
    Preto sa straší Pobalstkými štátikmi, aby bol dostatok zámienok na posiľnovanie vojsk NATO na Severe. Fini kvôli tomu tiež uvažujú o vystúpeni s neutrality a vstupu do NATO. Svoje zväzky s NATO posilňuje aj neutrálne Švédsko.
    Eskalovanie novej studenej vojny Západu s Ruskom môžu ešte zmeniť voľby v USA.
    USA maju 18 biliónov $ dlhu.
    V sporných Trmapovych slovach ako vyzbrojíme Južnu Kóreu a Japonsko jadrovými zbraňami, vylučiť niektoré štáty čo málo zbroja z NATO znamenajú skryte
    " Budeme šetriť na spojencov! Znížime svoju vojenskú prítomnost a angažovanie sa vo svete! " Tramp vlastne hlási aj ukončenie novej studenej vojny s Ruskom a nadviazanie nejakej spolupráce. To by mu umožnilo znížiť obrovské výdavky na armádu a presunuť ich na splácanie 18 biliónového dlhu. Pre občanov USA je to prijateľnejšie, ako uťahovať si opasky a preto taká nečakaná veľká podpora Trampovi v USA.

  • semtam
    23:59 03.08.2016

    Pavel1

    Myslím, že ve vašem případě je zbytečné vysvětlovat, jaké ústavní procesy se dějí když padne vláda, ať je to z jakékoli příčiny. Jednoduše tento postup na Ukrajině dodržen nebyl a proto se jedná o puč (jestli neznáte pojem puč, tak si ho prosím dohledejte, nemusí jít striktně o převrat malé skupiny lidí).

    Poté co byl puč dokončen a rozběhla se operace ATO, se mohlo jít v květnu k volbám. A následně v říjnu k parlamentním. U parlamentních voleb bylo zajímavé, že nezávislí kandidáti získali 2. místo, hned za regulérní stranou Petra Porošenka. Z čehož je patrné, že nezávislí kandidáti mají dost silnou důvěru oproti "majdanovským" stranám.

    Chudáci obyvatelé Krymu, ty museli mít kalachy u hlavy po celou dobu vzniku Ukrajiny a musí je mít i dnes. Protože jak jinak si vysvětlit, že celou dobu chtěli od Ukrajiny a nyní se ani nebouří. Je to jasný, celou dobu jim zelení mužíčci drží zbraně u hlav :D

    Po vzniku samostatné Ukrajiny byl co prezident to zloděj a Pietro není výjimkou. Ano, Jura99 celkem objektivně popsal situaci před Majdanem, otázkou je zda-li ruská nabídka nebyla výhodnější než nabídka EU. Nebylo by určitě naškodu, kdyby se obě nabídky porovnali, bohužel nikde jsem srovnání nenašel. Janukovič určitě loutkou nebyl, ba naopak v Rusku nebyl zrovna v oblibě. To je známá věc.

    Myslím, že povstalci z Donbasu jsou dobře zdokumentovaný, různými rozhovory, fotkami i videi. Ruská armáda má asi schopnost profi vojáka přetvořit na pupkatého strejdu, chlápka za zenitem, apod. plus ho vybavit rozedranými maskáči od rybářů a houbařů. Ale znáte to, jen kníže pekel může měnit lidskou podobu :) Máte tam další pohádku?

    P.S: Můžete mi prosím objasnit pojem volkrusák? Já se v těch slovnících hitlerovskejch pohrobků moc neorietuju. Děkuji.

  • theo
    21:56 03.08.2016

    A este som zabudol, putin zdaleka nema taku moc, ako by sa zdalo.
    Proamericka klika ala medvedev ma velku moc a este si pozrite
    kto ovlada CB v rusku a bankovy system. CB ruska je pre rusko horsia
    ako vsetky sankcie zapadu.

    A k Technike. Velakrat je odhodlanie viac ako technicka prevaha.
    Polozme si otazku, kto zo zapadu by isiel branit estonsko a litvu , alebo aj
    nas - prosim radsej pre kludny spanok si neodpovedajte.

    150 vojakov OSratSil do pobaltia, naposledy tam armadu posielal prezident Tiso
    a to mu to vsetci vytykaju.
    Ked provokujes silneho chlapa priprav si lice na uder. Niekedy mam dojem, ze
    pobaltske krajiny a polsko hraju ulohu maleho provokatera z hospody a ked
    vyprovokuje bitku, tak sa velky pripoja - len aby sa nespalili a v tom srabe
    neostali sami. Predsa cl.5 - je dobrovolny a nie povinny. A my sme uz zabudli
    na mnichov. Dejiny sa vzdy opakuju.

  • theo
    21:43 03.08.2016

    Strelkov nikdy nepracoval pre putina, ale pre patrioticku kliku, ktora si praje jeho
    odstranenie. V DNR a LNR maju veky vplyv oligarchovia a to pre obe republiky rozni.
    Strelkov a ja zapad sa vsetkymi silami snazil rozputat z ruskom vojnu a
    bojovali by do posledneho ukrajinca.

    Krym treba brat oddelene - nakolko bol tento krok vynuteny. Ci uz chceli USA
    zakladne na kryme alebo nie , sucastna vlada by rusakovy vypovedala najom
    tak ci tak. Ci by sa stiahli napr. ako USA z Kuby Guantanamo to sa uz nedozvieme,
    ale RF bez krymu by sa stalo obsolutnou nulou, bez pristupu do stredozemneho mora a bez teplovodneho pristavu.

  • tom75
    21:42 03.08.2016

    Pavel1
    Jestli tady s nekym nesouhlasis tak mu to vyvrat ale bez zbytecnych urazlivych prirovnani a jestli je libo nekoho urazet bez na seznam tam je takovejch jako ty dost tam te to bude urcite bavit vic.Dekuju

  • tom75
    21:42 03.08.2016

    Pavel1
    Jestli tady s nekym nesouhlasis tak mu to vyvrat ale bez zbytecnych urazlivych prirovnani a jestli je libo nekoho urazet bez na seznam tam je takovejch jako ty dost tam te to bude urcite bavit vic.Dekuju

  • theo
    21:33 03.08.2016

    Super predcasne volby na UKR. Ked majdanovci prelustrovali kandidatov a
    niektore strany zakazali.
    A este aj dnes si kuknite , co sa stane s poslancom, ktory by povedal
    v parlamente nieco proti oficialnej linie.
    Moze byt rad, ked len dostane.

  • baraka1974
    21:16 03.08.2016

    to radovan
    skuste mi prosim objasnit mierovu dohodu medzi janukovicom a majdanom garantovanu 3 ministarmi zahranicnych veci zo statov unie - janukovic suhlalasil s predcasnymi volami a podobne.
    na druhy den sa to niekomu nehodilo a co tam potom nastalo? strelba z hotela jasne preukazana ze ho mali v moci majdancici.
    tych ministrov by ziaden sudny clovek nemal od teraz brat ako partnerov pri akomkolvek rokovani.

  • Pavel1
    21:11 03.08.2016

    semtam:
    Totální blábol. Zřejmě ti uniklo (což u volksrusáka není nic překvapivého), že na Ukrajině se předčasné volby konaly, přičemž na rozdíl zinscenovaného referenda na Krymu, jejich náležitý výsledek nehlídali zelení mužici s kalašnikovy.
    Realitu přesně popsal ve svém komentáři Jura99. Jen bych dodal, že k pádu extrémně neoblíbeného loutkového janukovyčova režimu nevedlo jen to, že se na poslední chvíli, a evidentně na puťkův nátlak, rozhodl odmítnou asociační dohodu s EU ale i to, že Ukrajinu tento megazloděj a korupčník přivedl na buben.
    Nazývat masové protesty, které vedly k pádu vlády a předčasným volbám, pučem, může jen vylízanec. Masové protesty v Bulharsku, kvůli vysokým cenám elektřiny, jen rok před Majdanem, které rovněž vedly k pádu vlády a předčasným volbám, byly snad taky pučem?
    A co se týče vraždění, tak to na Ukrajině prováděla, tak akorát ruská armáda převlečená za povstalce.

  • skelet
    20:05 03.08.2016

    btw. vzhledem ke zpackanosti "Donbasu" si ani nemyslím, že minimálně zpočátku zatím stála vláda RF. Že to až později využila k odvrácení pozornosti ukrajinských národovců od Krymu je jiná věc..

  • skelet
    20:01 03.08.2016

    Semtam: Tipuješ špatně.
    Gloton: a o tom to je.. když ti rodačka napíše, že vůbec netuší o co jde, a odkud se berou ti proruští bojovníci, tak je to důvod k zamyšlení. Ona ani ty boje nedávala a nedává za vinu vládním jednotkám, ale pouze separatistům.
    Já nemám problém s tím, že Krym mohl chtít být Ruský a nemám problém ho jako ruský považovat, ale v případě Luhaňsku a tím pádem i Donbasu mi to smrdí.

  • Petr M
    19:28 03.08.2016

    Jen pro info, diskutuje tu pod tímto článkem aspoň nějaký člen ačr?

  • Gloton
    19:15 03.08.2016

    skelet
    Že je z Luhaňsku ještě zdaleka neznamená, že její názor je "správný" a objektivní, právě naopak. Od místních je nejlepší jen čerpat informace o reálném stavu a dění, jejich pocity a náhled........ a názor si udělat na základě toho. Kdokoliv přímo nezainteresovaný a také nepředpojatý, bude mít vždy objektivnější a "spravedlivější" názor a náhled.

  • semtam
    18:53 03.08.2016

    skelet

    Typuju Katerinu Skrypnik

  • skelet
    18:39 03.08.2016

    samtam: škoda, že tvůj názor nesdílí má kamarádka, která je z Luhaňsku. Má na to trošku odlišný názor.

  • semtam
    18:15 03.08.2016

    Radovan

    Problém Majdanu spočívá v tom, že se prakticky jedná o puč. Tudíž o násilné převzetí vlády a svržení legitimní moci. V demokratickém světě se to řeší předčasnými volbami. Na Majdanu nebylo nic demokratického. Prakticky se do popředí dostávali různé živly jako různé nacionalistické bojůvky apod. Extrémistická prohlášení a nacionalistická gesta, jasně pnula v oblastech s velkým podíl ruského obyvatelstva doplněná nedemokratickým Majdanem.
    Prakticky a paradoxně toho času byl nejlegitimnější Krymský parlament, který i požadoval ruskou pomoc. Majdanovci byli jen samozvaná moc, bez legitimity, nedemokraticky chopící se moci s extrémistickým nádechem, jaký dal zanedlouho o sobě vědět.

    Krym s odstupem času může opravdu děkovat Rusku, jinak by byla válka na spadnutí nebo by na Krymu probíhali pogromy jako například v Oděse. Jen s tím rozdílem, že by se mrtví nepočítali v desítkách, ale přinejlepším ve stovkách. Nic nenasvědčuje tomu, že by na Krymu kdyby byl ukrajinský byl mír.

    Donbas nesouhlasil s Majdanem a následnými samozvanými vůdci protesty a pomocí referend. Obyvatelé Donbasu předvedli a dali najevo vůli řešit tento problém mírovou cestou a popravdě kdyby v Kyjevě nevládli krvelačný hovada, tak by na Donbase válka nikdy nebyla.

    Válka začala až operace ATO s plošným ničením. Pro tento prakticky státní terorismus vůči vlastnímu obyvatelstvu se právě snaží schovat za pomyslnou "ruskou invazi", jaká viditelně nemohla na začátku odporu proti Majdanu a následnému povstání probíhat.
    Kdyby skutečně ruská invaze probíhala, tak z jednoduché logicky by civilní obyvatelstvo neutíkalo do Ruska, ale do vnitrozemí Ukrajiny. Je to to samé jako kdyby Česi utíkali do Německa v 38 a 39 před německou armádou.

    Válce na Donbase šlo zabránit mírovou cestou, ale v Kyjevě se rozhodli vraždit. Separatisté nezačali bombardovat města dělostřelectvem...

  • Radovan
    16:24 03.08.2016

    Ano, prvopočátek okupace Krymu a války na Donbase vyvolala změna režimu na Ukrajině. A to je právě to jádro problému - může Rusko na odklon Ukrajiny od něho reagovat vojenskou invazí a pokusem tu zem pomocí vyslaných záškodníků rozložit? Je to jeho právo jako regionální velmoci? Já jsem pevně přesvědčen že není. Mělo na Ukrajinu uvalit sankce, trvat na splacení a dodržení všech půjček a závazků, ale ne roztočit válku, která má už 10 000 obětí.
    Opakuji, vojenský konflikt na Donbase začal vojenským obsazováním úřadů diverzními skupinami z Ruska a prvními vraždami lidí, kteří byli proti tomu. Pokud by Ukrajinská armáda nezasáhla, tak už dnes Ukrajina není, protože podobný scénář by se opakoval dál a dál na Západ.
    Nejvíc je mi líto lidí na Donbase, protože Rusko to území nakonec nechá napospas a dopadne to jako v Podněsteří a v Abcházii, kde vládne taková kriminalita a korupce, že je to i ve srovnání s Ukrajinou slabý odvar.

    Velmi směšná mě přijde i argumentace o tom jak se NATO k chudáku Rusku stále agresivně přibližuje. Mimo to, že poslední rozšíření k Rusku bylo už před 12 lety, tak je to přeci vždy rozhodnutí každé země že do NATO chce. Rozhovory trvají celé roky a musí být splněna řada podmínek (viz nevzetí Slovenska v první vlně s námi). To sem všem těm zemích mělo říct sorry, ale vy jste ve sféře Ruska a až bude znovu silné tak si vás vezme? To by se jako Rusové chovali jinak než nyní, kdyby se NATO nerozšiřovalo? Ne nechovalo, jen by ty současné problémy byly víc na Západ. Pochybuji, že by třeba takové Lotyšsko zvládlo donbasský scénář.

    A ještě k té propagandě. Pracuje na obou stranách, ale s tou ruskou hned tak něco nesnese srovnání. Tu jsou údajní žoldáci Blackwateru vyfoceni na UK (fotka je z povodní V USA), tu je prý znásilněna a zabita tato dívka Azovem (skutečná žijící pornohvězda z fotky se musí ohradit), tu ve Lvově visí hákové kříže (natáčel se film), tu Ukrajina tiskne bankovky s portrétem Hitlera - http://www.tyden.cz/rubriky/za...
    Na všem pak zůstává nános špíny a ten počátek se už nikoho nezajímá..

  • danny
    14:02 03.08.2016

    Zbrojíř: Dobře napsáno. Těch partikulárních zájmů, lokálních i globálních hráčů je tam tolik, že hledání míry zavinění je fajn námět na nikdy nekončící hádku. Jinak posílám odkaz na velmi zajímavý rozhovor, myslím, že k tématu řekne mnohem víc, než bych byl schopen naformulovat: http://literarky.cz/politika/s...

  • Jura99
    13:24 03.08.2016

    Zbrojiř: tentokrát jste vedle jak ta jedle. Počátek ukrajinské krize byl v tom, že přišel čas, kdy UA měla buď podepsat asociaci s EU nebo se naopak přimknout k RF, zavázána X mld USD ruské půjčky. UA je velká země, na západě lidé spíše inklinují k západním hodnotám a hojně pracují a vydělávají v EU. Na východě je to přesně naopak, lidé tam mají blíž do Moskvy než do Bruselu. Tehdejší prezident Janukovyč váhal jestli EU nebo RF ale nakonec asociaci s EU odmítl a přijal půjčku cca 15mld USD od Putina s příslibe dalších půjček. To se nelíbilo prozápadní části obyvatel a v Kyjevě vyšli do ulic. Pád proruského Janukovyče se Putinovi moc nehodil, tak nahonem zorganizovali urvání z koláče co půjde (Krym, Donbas). Ukrajinská armáda byla zcela neakceschopná, Krym prospala a probrala se až během dvou měsíců.

  • Petr M
    12:36 03.08.2016

    Současné Rusko pro Evropu hrozbou není, se svoji zastaralou armádou pouze z malé části modernizovanou se nemůže s Nato vůbec měřit, rovněž, ekonomika Ruska a výdaje na obranu jsou s Nato nesrovnatelné.

    Všechny státy Nato, Čína, neustále modernizují armády, Rusko. které má většinu techniky z dob sssr, se v posledních letech probudilo a snaží se aspoň z malé části obměňovat ten starý šrot a to je běh na velmi dlouhou trať.

    Evropu daleko více ohrožuje migrační politika EU, masivní příliv islamistů ze středního východu a Afriky, než nějaké Rusko. Pokud bude EU za 20, 30 let hořet v plamenech kvůli řádění islamistů, bude zde občanská válka, Rusko bude stále Rusko, uzavře hranice, nebude se do toho míchat, leda že by ho vůdci Evropy požádali o pomoc.

  • krystofmraz
    11:09 03.08.2016

    Lidi, buďte trochu soudní. Samozřejmě nemůžeme porovnávat ruskou ekonomiku s tou západní. Na druhou stranu tvrzení typu "důchodci se podílejí na HDP" jsou skutečně směšná. Uvědomte si jednou provždy, že ekonomika nefunguje na nějakých socialistických "perpetum-mobile" principech generujících peníze, ale na věcech které vytvářejí hodnotu. Tzn. že oproti rusku sice "na západě" živíme daleko více "příživníků" ale přesto je naše práce o tolik produktivnější že vytváříme v součtu hodnotu větší. No a ekonomická převaha znamená i vojenskou převahu, koupit se dá všechno. Jen stále nechápu proč se pořád řeší scénář války RF proti západu když je to na první pohled totální kravina....

  • Zbrojir
    08:58 03.08.2016

    Informační válka, která je nedílnou součástí probíhajícího soupeření velmocí, názory diskutujících nepochybně radikalizuje. To je vidět z mnoha diskusí, a to často i na ryze odborné téma, kdy se nepřehlédnutelně projevují sympatie, či antipatie k té, či oné straně.

    Nemá smysl a nelze v daném formátu podrobně rozebrat všechny aspekty „Ukrajinské krize“, a už vůbec ne přesně určit míru odpovědnosti (vinu na vyhrocení situace nesou samozřejmě všichni), je ale nepochybné, že západ i nové ukrajinské vedení udělali velmi mnoho proto, aby tento konflikt nastal…

    Pokud mám dobré informace, neřídili se západní politici (min. někteří z velmi zainteresovaných) doporučeními svého odborného zázemí, příliš „tlačili na pilu“ a stalo se přesně to, před čím byli varováni…

    Pokud by takto nezodpovědně jednaly reprezentace ČR a SR v době krize a rozpadu ČSFR, mohlo rovněž dojít ke konfrontaci silou. Mj. dle mých informací prý jeden tehdejší politik navrhl použít ke stabilizaci státu armádu. Ještě, že ho nikdo neposlouchal… Nyní máme se SR ty nejlepší vztahy, mohlo to však dopadnout zcela jinak...

    Kdo sledoval vývoj kvality výzbroje a personálu separatistů, tak musí mnohé vyhodnotit. Rovněž je nutné vzít v úvahu partikulární zájmy tamních oligarchů, kteří se pokyny zainteresovaných vlád, alespoň zpočátku, patrně vůbec neřídili. Popravdě, mohl stát v postavení min. jasné regionální velmoci nechat zašlápnout silou ruskojazyčné obyvatelstvo, dle mého názoru nemohl, protože by ztratil prakticky veškerou autoritu a v brzké budoucnosti jistě čelil i silným atakům proti své vlastní celistvosti…

    Já vidím chybu západu právě v tom, že příliš tlačil na pilu, spekulace o mnohem větší míře zainteresovanosti do vnitřních záležitostí Ukrajiny nechávám bez komentáře, a že nedal novému politickému vedení Ukrajiny (mj. většinou žádní skuteční demokraté, ale často lidé stejné úrovně, jako jejich předchůdci, pouze je pro ně přechod na stranu západu výhodný) jasný stop pro používání vojenské síly vůči bouřícím se regionům.

    Právo na územní celistvost je zde nepochybně v kolizi s právem na sebeurčení. Pokud někdo již od počátku vylučoval federaci, či jiné formy možného uspořádání s velkou mírou autonomie východních oblastí, tak zásadně omezil prostor pro řešení sporu mírovou cestou.

    Zkusme si představit, že něco podobného by potkalo enklávy s českým obyvatelstvem a ČR byla vojenskou mocností, těžko by zde převážil názor, tak je nechte zmasakrovat…

    Že informace (na obou stranách) nejsou objektivní, ale samozřejmě, vždyť první objetí takového konfliktu je vždy pravda!

  • Luky
    22:29 02.08.2016

    neomlouvej se, on je na tom DUsan ve vztahu k tomuto tématu stejně...

  • baraka1974
    21:16 02.08.2016

    pardon pan Radovan

  • baraka1974
    21:15 02.08.2016

    ola myslel som ze tema je o ruskej armade ale...
    na jednom cestopise novinara na donbase tesne po protestoch proti smerovaniu ukrajiny po majdane asi doneck nejdete si to urcite na jednom sk portale ktory vola ako ruske komunisticke noviny som cital, ze novinar chlapik bol na uplne samom zaciatku pozret tych proruskych agentov a v celom meste nic, vsetko ok hamburgey v svetovom retazci sa predavali a tak sa pytal milicionera kde su ti prorusky odporci majdanu a ten povedal ze pred radnicov tak tam isiel a tam pod dohadom miestej milicie bol dav co protestoval proti majdanu - sam bol v soku ze vsetko v poho.
    a potom bola vyhlasena ATO - nabehli tam OT ukrajincov a zacali to riesit nasilu - doteraz si pamatam jednu z prvych obeti - jedna zdravotna sestra isla okolo a zabil ju 14,7mm naboj z OT.
    to je normalne takto to riesit? a potom vsetko ostatane sa nabali same. potom do ruska utieklo cca 700 000 obyvatelov - ja keby som mal toto zazit - sam zoberem rodinu do ruska - potom sa vratim a idem bojovat o moj dom a zivot na donecke letisko proti azovu polskym lotyskym a bohvie akym srac...
    pan dusan ste mimo...

  • tom75
    21:07 02.08.2016

    Je to tezky rozsoudit kdo ma pravdu kazda strana konfliktu si mysli ze ona bojuje za pravdu ale kazdy ma pravdu.Osobne si myslim ze krym nikdy nebyl ukrajinskej myslim ze to byl chruscovkterej ji ho daroval v domneni ze ZSSR bude vecne na krymu se mohli dohodnou myslim ze nake penize by to spravili nebo plyn 20 let zdarma.A proc neuznat nakou autonomii vych.ukrajine vzdyt ve svete je to bezne.
    Takova poznamja jak se USA zmocnila texasu na ukor mexika??

  • semtam
    20:58 02.08.2016

    Nesher

    Spíš špatný odhad byl u obyvatel Donbasu. Mysleli, že bude následovat krymský scénář a proto dělali i ty svá referenda apod. Rusko jim nějakou významnou podporu v počátcích nedávalo, kdyby ano, krymský scénář by se opakoval. Rozhodně se k nim zase nestavělo úplně zády, ale nějaký významnou podporu tam nedostali, kdo sledoval opravdové dění tomu to je jasné. Dám sem populární článek od nestranného člověka.
    http://marekhavlicek.blogspot....

    Jednoduše, ruská invaze v začátcích války neprobíhala, možná jen nějaká dílčí pomoc spíše nevýznamná. Po rozběhnutí války Rusko pomohlo separatistům s dodávkami dobrovolníků a omezeně i výzbroje, opravdu zprvu válčili " jen s tím co dům dal". A až poté se zapojili "standartně".

    Donbas byl dlouhodobě politicky úplně jinde. Proto nějaké scifi ohledně dovážení tisíců lidí na demonstrace a vození babiček z důchoďáků aby si lehali pod pásy je fakt k smíchu.

  • semtam
    20:43 02.08.2016

    dusan

    Za prvé pojem Novorusko vzniklo nebo se spíš aktualizovalo již v průběhu války.

    Dále mi jen dokazujete, že Váš přehled je opravdu tristní.

    Demonstrace na Donbase byli masové, tudíž vození lidí z Ruska je utopie. Dále lidé na Donbase šli mírovou cestou a uspořádali referendum. Známé fronty u volebních místností i několik set metrů dlouhé.
    Stal se i incident střelby na obyvatele, kteří chtěli volit.
    Obsazení a zabarykádování úřadů je jaksi obranný akt, kdyby je násilně obsazovali, tak se úřady ukrajinské moci vypalují a ne že se z nich staví barikády.

    Babičky a ostatní, co bránili průjezdu ukr. BMD byli předpokládám z ruských důchoďáků?

    Válka nezačínala u Doněcku, ale v Slavjansku a blízkém okolí. Separatisté netočili na letiště. Letiště bylo pod jejich kontrolou. Bitvu o letiště odstartoval až útok ukr. army.

    S tím Čečenskem jste úplně v troskách. Když píšu Kadyrovci. Tak co to asi tak znamená? přečtěte si můj příspěvek ještě jednou. A mimo to Kadyrov je hodně boje chtivý chtěl poslat své hošany si zaválčit do Sýrie, jenže nebylo jim to umožněno. A za další Čečenci nikdy nebyli důležitou silou na Donbasu a náklaďák není OT. Kdyby jste zmínil Abchaze tak to už je jiná věc než Čečence ty jsou spíš mediálně profláklý. Jak vidno, víte o tom kulový.

  • otecko
    20:29 02.08.2016

    Myslím, že se hádáte zbytečně, ruská vojenská doktrína z roku , myslím 2010 , zpracována ministrem S. Šojgu hovoří jak o tzv. blízkém pohraničí ,které je pro obranu Ruska důležitost č. 1 tak i o tzv. hybrydní válce právě pro tyto situlace ,kdy jsou ohroženy ruské zájmy. Asi to západní politici nečetli, nicméně je faktem, a starým diplomatem H.Kissingerem potvrzeno, že stejné "zájmy" mají i západní země, USA nevyjímaje. Proto se Kissinger tak obul do Obamove administrativy a do státu EU vůli Ukrajině, že-.řečeno jeho slovy- neumí číst v diplomacii, protože Rusko dlouho dopředu dávalo najevo, že nepřipustí maření svých zájmů na Ukrajině.... ano, možná je to cynické, ale na druhé straně, a Kissinger to i připomíná, se stejně chová i Západ! Ještě připomíná, že kdyby se tak tupě chovali politici během Studené války, mohlo být dávno se Světem "vymalováno"!
    Došlok tomu, že Západ se svou tupoudipolmacií pod vedením našeho eurokomisaře Š.Fulleho spustilo to, co pak následovalo. A výsledek? Fulle si někde za miliony užívá "zaslouženého odpočinku", Barroso je také v prdeli a Ukrajinský stát je na tom mizerně a nyní díky tomu, že svět se točí dále, po dvou letech mimo totální zájem těch, co to spískali. Západu a EU...
    A Rusko má problém,protože kromě snakcí ho trápí právě soused Ukrajina, Rusové mají nejmenší zájem, aby se ten stát, se kterým má nejdelší evropskou hranici,zhroutil. Dopad naRusko by byl šílený...

  • Radovan
    20:25 02.08.2016

    semtam:
    Válku roztočilo Rusko. Nejprve ukousnutím Krymu kde jim to vyšlo a protože s jídlem roste chuť , tak to zkusili i na Donbase. Kdyby se Ukrajinci nevzchopili k vojenské odpovědi tak to není stát, ale pytel s...ček a dnes by v tomto rozsahu pravděpodobně ani neexistovala o což Rusům šlo.
    Nejdříve Rusové vyslali na Donbas diverzanty a organizátory se zbraněmi, a když je Ukrajinci zatlačili, tak poslali víc lidí a víc výzbroje. Bez toho by v létě 2014 boje skončili. Takže je tam víc bojů a víc smrti.
    Ano ukrajinská armáda byla téměř nebojeschopná a nevycvičená a z toho pramení bohužel i brutální a nepřesné vedení boje. O nějakých protiteroristických silách vycvičených pro boj ve městě si mohli nechat jenom zdát. Oni jim to ani "separatisti" hrdinským stáhnutím do měst a pálením ze sídlišť moc neusnadnili. Ostatně viděli jsme to na příkladu Rusů, kteří toto v daleko brutálnější formě uskutečňovali v Čečensku.
    Masová vražda v Oděse.. Já nevím přesně jak to bylo a vy také ne. Já četl jak proruský dav napadl proukrajinský, v potyčkách došlo k požáru a uhoření lidí. Vy jste zase četl něco jiného. Každopádně je nyní v Oděse klid, narozdíl od zničeného Donbasu, kde to všechno začalo už před Oděsou a vy jste tvrdil opak.
    Pro-ukrajinského vlastence myslím v tomto případě toho, kdo chtěl vyvěsit ukrajinskou vlajku a byl kvůli tomu zabit.
    Ohledně demografie píšu od začátku fakta, které nemůžete vyvrátit. Ohánět se 30 000 přirozeným přírůstkem v posledních 3 letech je dost smutné na tak velikou zemi. Slabé ročníky nastupují, AIDS nastupuje a ropa naopak ustupuje..

  • Jura99
    20:17 02.08.2016

    Pokud jde o Oděsu, zajímavé jak u poměrně nedávné události kdekomu selhává paměť. Stručné shrnutí: V Oděse se v jeden čas potkali proruští aktivisté, proukrajinští aktivisté a dále fanoušci dvou fotbalových klubů (Oděsa a Charkov). Na manifestaci za zachování celistvosti Ukrajiny zaútočili střelnými zbraněmi proruští aktivisté a 6 lidí z proukrajinského tábora bylo usmrceno. Tato zpráva vyvolala hněv a touhu po odplatě na proruských aktivistech, kteří se mezitím stáhli do budovy odborů. Zde došlo ke vzájemné bitvě na molotovovy koktejly, přičemž budova odborů vyhořela a několik desítek (asi 40) lidí uhořelo. Policie byla celkem bezzubá, což ale není čemu se divit. Takže shrnuto a podtrženo, nešlo o "upálení" nějakých bezbranných a pokojných ruských spoluobčanů. Oděsa i celé ukrajinské černomořské bylo a je pro Rusy nesmírně strategické. Už z toho se dá odvodit, odkud vítr foukal. Se spoluprací s Ruskem zásadně nesouhlasím, Rusko musí být pod sankcemi a udržováno ve vnitřních problémech, aby se zbytečně nerozhlíželo za své hranice.

  • Nesher
    20:12 02.08.2016

    Semtam

    Protože to Rusové špatně odhadli, čekali, po Krymu, že Ukrajina nebude schopna či ochotná reagovat, tedy že získají východ Ukrajiny bez nutnosti přímé intervence, pouze zapojením tajných služeb, speciálních jednotek, žoldáků a místních kriminálníků. Ukrajina reagovala a proto došlo na omezenou intervenci ruské armády. Výsledkem těchto nelegálních aktivit je zničený Donbas a tisíce mrtvých a raněných.

  • dusan
    20:08 02.08.2016

    semtam

    No prehľad mám ... takže stručne ...

    Prvá fáza "novoruskej" operácie - vozenie "spontánnych" protestujúcich na východnú Ukrajinu z Ruska .... i tak však demonštrácie nestáli za reč ...ruský neúspech

    Druhá fáza "novoruskej" operácie - ruské špeciálne jednotky obsadzujú úrady s cieľom "naštartovať" domácich, kde bolo mnoho "antimajdanovcov" ... výsledok: neúspech ..... domáci "vegetovali" a idignorovali "osloboditeľov" ... v podstate bezvládie .... ani Kyjev veľmi nereagoval ... asi preto, že prakticky nemal čím. Demoralizovaní vojaci sa do zásahu nehrnuli, niekde dokonca dezertovali ... ale žiadne "novorusko" nevzniklo ....

    Dretia fáza "novoruskej" operácie - dovoz "dovolenkárov" - hlavne z Čečenska ...

    To sa už "konečne" začalo bojovať ..... ukrajinská armáda sa nejako nevyznamenala, ale palebnou prevahou "vymazala" útok na donecké letisko v krvy ...
    Bolo jasné, že pár "dovolenkárov" nestačí . debakel ...

    Tretia fáza "novoruskej" operácie - masívny prísun ťažkých zbraní z Ruska - zatiaľ tých "ukrajinských" t.j. tých čo má i ukrajinská armáda .....po krátkom čase to nestačilo a "opolčenci" na čele so Strelkovom zúfalo kričali do Moskvy o záchranu ...

    Potom už nastúpili vo veľkom ruská armáda ....a masívne dodávky ťažkých zbraní v rátane tankov T-72B, kde sa už Rusi neobťažovali s "maskirovkou".

    PS. Žiadni Čečenci od Kadyrova tam nemohli prísť len tak - museli mať súhlas Kadyrova a Putina ... kto tvrdí iné, o Čečensku nevie nič. A "pár čečencov" ... v preklade stovky ťažko vyzbrojených na obrnených vozidlách už beriem ako nepodarený vtip.

  • jj284b
    20:06 02.08.2016

    semtam: vidim ze mas rad scifi.. pre nas ostatnych, co si pamatame par rokov dozadu, je zrejme ze vojnu tam zacalo Rusko, vyslanim zaskodnickych skupin vedenych ruskym obcanom Strelkovom, ktory obsadzoval statne budovy, zatykal statnych uradnikov, starostov, z ktorych sa velka cast zahadne niekam stratila... az v reakcii na to bola nasadena Ukrajinska armada, a aj to len vo forme vysadkarov s lahkou technikou, na co doslo k zostreleniu prepravneho lietadla s 50 vysadkarmi na palube na pristani, ci prepad presuvajucej sa kolony... atd atd...

  • semtam
    20:03 02.08.2016

    stirling

    Vidíš to, mě zas příde vtipné, jak někdo nemá argumenty, ale přesto musí něco napsat.

  • stirling
    19:49 02.08.2016

    semtam: je velice vtipné jak někdo jako ty může psát o něčí naivitě .:D

  • semtam
    19:34 02.08.2016

    Radovan

    Jistě, že na Krymu a Donbasu byl klid i v době Majdanu, protože nikdo nechtěl Majdan. Válku prakticky začala Ukrajina protože vojensky vlítla na Donbas. Pokud zž chtěla zasáhnout proti separatistům, tak měla použít "protiteroristické operace" což střelba grady a dělostřelectvem do měst opravdu není. Zde se pojem terorismu obrací. Otázkou je, kdo tolik chtěl držet zemí Donbasu a případě Krymu silou. Jak známo z nejaktivnějších jednotek právě patřili ty nacionalistické.

    Píšete, že Rusové to zkoušeli v Oděse a tvrdě jim to nevyšlo. Tak za prvý, po tupých prohlášení majdančiků proti Rusům mají Rusové se dobrovolně upéct v peci? A masovou vraždu označit, že to jim to tvrdě nevyšlo rezonuje jen s tupým rasismem. Alespoň, že jste se odkopal.

    Další věc je, že členství ve straně s názvem Vlast nemusí mít nic společného s vlastenectvím.

    Ohledně demografie Ruska jste vidím hodně vyměk. Jenom dodám, že z 13 mil. bylo 9 mil. jen mezi léty 92-02 A že v současné době se chudoba oproti 90. létům víc než o polovinu zlepšila. Zhruba od roku 2006 si Rusko drží první pozici v růstu životního standartu. Samozřejmě jen kvůli krizovým 90. letům. Jinak by ten růst byl zanedbatelný.

  • Radovan
    18:56 02.08.2016

    Na Krymu a na Donbase místním Rusům v době invaze na Krym a po ní nikdo nezkřivil ani vlásek. Klid tam byl dokud tam nevtrhli ruští diverzanti a žoldáci. Tady o tom hovoří nejznámější Strelkov: http://echo24.cz/a/wJEEE/strel...
    Začátkem dubna přijeli, obsadili budovy a začali terorizovat a i zabíjet pro-ukrajinské vlastence - http://www.lidovky.cz/prijedte...
    Rusové po zkušenostech z Krymu, kdy se Ukrajinci nezmohli vůbec na nic a po vlažné reakci místních začali další dobrovolníky posílat přes hranice ve velkém - http://zpravy.aktualne.cz/zahr...
    Kdyby Ukrajinci vojensky i teď vojensky nezareagovali, tak by si mohli naplivat do obličeje a svůj stát hned rozpustit. Odhodlali se a i s téměř nefunkční armádou začali samozvané ozbrojence vytlačovat - obsazení Slavjansku a Kramatorsku.. To samozdřejmě Rusové nemohli dopustit a dodávky včetně těžké výzbroje jim znásobili a tím postup Ukrajinců zastavili a posléze pak i zatlačili třeba u Debalceva. To všichni známe, včetně třeba tanků operujících u separatistů, které ukrajinská armáda vůbec neměla..
    Takže asi tak. To že to Rusové zkusili i v Oděse a těžce jim to nevyšlo na tom nic nemění.
    V Rusku se od roku 1992 narodilo o cca 13 milionu lidí méně než jich zemřelo. To jsou fakta. To že tam nyní žije jen o 2 miliony lidí méně je jen díky imigraci.
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

Stránka 1 z 2