Jak se žije v současném Kosovu

-
26. 8. 2012
-
22 komentářů
-
Michal Voska
Kosovo netřeba představovat, mladý stát, který vznikl oddělením od Srbska, ve kterém žijí bok po boku Srbové a Albánci. Jak se žije v současném Kosovu a jak vypadá současná kosovská Mitrovica, město zbrocené krví z let minulých?
EULEX, KFOR, MSU…
EULEX (The European Union Rule of Law Mission in Kosovo) stejně jako další vojenské a policejní jednotky nejsou v Kosovu, resp. u Srbů příliš populární. Kosovská Mitrovica je městem, kde jsou spory multietnického prostředí nejmarkantnější. I když Mitrovický most hlídají zahraniční jednotky, občasným útokům nezabrání.
V době naší návštěvy (srpen 2012) byla v Mitrovici vhozena bomba do srbské kavárny, naštěstí se nikomu nic nestalo. Vztahy Srbů a Albánců jsou značně vypjaté a zahraniční jednotky jsou vnímány spíš jako přítěž. Srbové tvrdí, že místo rovnováhy jsou zahraniční jednotky pro-albánské, o čemž lze polemizovat.
Kosovská Mitrovica, luxusní bulváry, vypálená ghetta
Mitrovický most neodděluje pouze Srby od Albánců, ale je i pomyslným rozdělením moci a bohatství.
Při prohlídce srbské části (kde se nám Čechům dýchá o poznání lépe) uvidíte všudypřítomný nepořádek, chodníky plné obchodníků s čímkoliv. Vše je hektické, stísněné, posprejované a špinavé.
Naopak, albánské části dominují obchody světových značek, široké bulváry, nově vybudované silnice a kruhové objezdy. Na první pohled je tak jasné, kdo tady je pánem. Srbská část se nechce smířit se svým "ukradením". I nadále zde přijímají srbské dináry, pohrdají Eurem, i když směnný kurz Vám dají poctivý.
Foto: Albánská část Mitrovice / Autor: Michal Voska
Foto: Srbská část Mitrovice / Autor: Michal Voska
Pravoslavná církev vs. muslimové
V obou částech Mitrovice je vždy nejkrásněji upraveno okolí svatostánků. Albánská hlavní mešita se rekonstruuje, a proto věřící chodí do provizorního stanu. Srbský pravoslavný kostel je nově postavený, vnitřní malby se teprve dokončují. Kostel je kontrastní při pohledu na poničené, či vypálené budovy v okolí. I zde stále hlídkují karabiniéři, chránící kostel před útoky Albánců.
Foto: Mešita v Mitrovic / Autor: Michal Voska
Foto: Kostel v Mitrovici je značně kontrastní při pohledu na okolí / Autor: Michal Voska
Srbové se cítí oloupeni
Srbové jsou dobrosrdeční lidé, pokud Vás lépe poznají. Starousedlík Ivan Raković nám vypráví o současném Kosovu, v očích má slzy, když mluví o albánském teroru, zaprodání EU a Americe a uloupení jejich domova.
Kupodivu, další starousedlík Ahmed (ano, Albánec, který žije v srbské části) pouze přikyvuje. "Američani chtěli základnu, vymysleli válku" dodává Ahmed (pozn. mluvil o základně Bondsteel). Naráží i na nedávné prohlášení německých policistů o Rugovu.
Foto: Jednotky MSU (Multinational Specialized Unit) na Mitrovickém mostě / Autor: Michal Voska
Foto: Pohled na Mitrovický most s valem / Autor: Michal Voska
Co se stane po odchodu "mírových sil“?
Týden v Kosovu, z toho většina času v Mitrovici byl dost poučný. Pokládám si otázku, co se stane s Kosovem po odchodu mírových sil? Jak dlouho vydrží klid zbraní? Balkán má krvavou historií, která nemá daleko k tomu se stát přítomností, i budoucností.
Smutným faktem je, že Srbové nezmohou v současné chvíli nic. EU si dala za podmínku možného vstupu Srbska do Unie bezvýhradné akceptování Kosova. Bohužel tím Srbům svázala ruce a představitelům Kosova, ne zřídka bývalým členům UČK (Kosovská osvobozenecká armáda, současný název Ochranný sbor Kosova (TKM)) dala do rukou bezmeznou moc, navíc podporovanou vládou USA a Unií.
Související články
Sýrie - krveprolití s rukopisem Al-Káidy
Světové agentury v posledních dnech informují o těžkých bojích v Aleppu a na některých jiných ...
-
10.08.2012
-
10 komentářů
-
Ctirad Sviták
Sýrie – ruský úhel pohledu
Konflikty z bezprostřední doby (Libye, Sýrie) opět rozdělily státy světa do dvou skupin. Existují ...
-
15.08.2012
-
9 komentářů
-
Ctirad Sviták
Gruzie v NATO – představa, z které mrazí
Gruzie chce získat zpět území Jižní Osetie a Abcházie, nad kterými ztratila kontrolu po ...
-
16.08.2012
-
2 komentářů
-
Ctirad Sviták
Britská rozvědka podporuje syrské povstalce
Britský týdeník Sunday Times přinesl ve svém pravidelném nedělním vydání důležitou informaci o ...
-
20.08.2012
-
6 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Pekos - co dodat... Nemluve o soucasnosti, kdy strujci (Albrightova, Clark...) ziskavaji lukrativni zakazky v Kosovu, o cemz chystam clanek
Pekos - co dodat... Nemluve o soucasnosti, kdy strujci (Albrightova, Clark...) ziskavaji lukrativni zakazky v Kosovu, o cemz chystam clanek
Byla to pěkná sviňárna dát Albáncům Kosovo - pěkně to je srnuté v dokumentu ukradené Kosovo! http://youtu.be/0rDr85g0upc...
Byla to pěkná sviňárna dát Albáncům Kosovo - pěkně to je srnuté v dokumentu ukradené Kosovo! http://youtu.be/0rDr85g0upc...
...o kosovu více právě dnes na ČT24 (cca od 5 minuty) http://www.ceskatelevize.cz/iv...
...o kosovu více právě dnes na ČT24 (cca od 5 minuty) http://www.ceskatelevize.cz/iv...
Bohužel udržet jakýkoli mírový stav v Bosně a Hercegovině, nebo pravě v Kosovu po opuštění jednotek NATO je nemožné. Letos jsem tam také byl, hlavně tedy v Bosně a etnické rozdíly ...Zobrazit celý příspěvek
Bohužel udržet jakýkoli mírový stav v Bosně a Hercegovině, nebo pravě v Kosovu po opuštění jednotek NATO je nemožné. Letos jsem tam také byl, hlavně tedy v Bosně a etnické rozdíly jsou opravdu znát, když na jedné straně vesnice vidíte mešitu a na druhé hrdě visící Srbské vlajky. Okolo silnice není výjimka rozstřílený a vypálený dům, či celé vesnice. Jsem zvědavý jestli NATO zakročí i při dalším možném konfliktu...Skrýt celý příspěvek
Kosovu online bych nevěřil ani datum které uvádějí. Už dlouho jsem neviděl tak úžasně zmanipulované, překroucené a vymyšlené zprávy. To člověk fakt musí mít náturu podobný bláboly ...Zobrazit celý příspěvek
Kosovu online bych nevěřil ani datum které uvádějí. Už dlouho jsem neviděl tak úžasně zmanipulované, překroucené a vymyšlené zprávy. To člověk fakt musí mít náturu podobný bláboly vypouštět.
Pokud člověk nemá jiný zdroj informací, a čerpá jen z kosovoonline, řekne si jací jsou ti srbové chudáci.
Ale je to jedna velká snůška hloupostí, která bije do očí. To už si radši přečtu b92.net.Skrýt celý příspěvekJedna vsuvka vztahující se ke Kosovu, myslím si, že poměrně dost zajímavé.... Madeleine, Wesley... ...Zobrazit celý příspěvek
Jedna vsuvka vztahující se ke Kosovu, myslím si, že poměrně dost zajímavé.... Madeleine, Wesley... http://kosovoonline.cz/index.p... Skrýt celý příspěvek
Nejlepší vynález na světě z ůst USA bylo humanitární bombardování, tomu se musím smát do dnes svelkým smutkem. dobře si zapamatujte jak to tam dopadlo a koukněte jek se tyto ...Zobrazit celý příspěvek
Nejlepší vynález na světě z ůst
USA bylo humanitární bombardování, tomu se musím smát do dnes svelkým smutkem.
dobře si zapamatujte jak to tam dopadlo a koukněte jek se tyto promuslimské národy rozlézají po evropě. Myslým že nás čekají podobné osudy.................Skrýt celý příspěvekV kosovu pracuju a žiju 14 měsíců. Dříve v Gjilan a nyní v Mitrovici - albánská část. Do srbské mě nikdo nedostane. Se srbama ze severu kosova jsem téměř v denním kontaktu a nás ...Zobrazit celý příspěvek
V kosovu pracuju a žiju 14 měsíců. Dříve v Gjilan a nyní v Mitrovici - albánská část. Do srbské mě nikdo nedostane. Se srbama ze severu kosova jsem téměř v denním kontaktu a nás čechy min. 50% nemusí. My jsme je zradili uznáním kosova. Maj rádi slováky, rumuny. Nás ale ne. Kolikrát jsem si už vyslechl plno nadávek apod.
Co se týče toho jacíto jsou bordeláři - v tom jsou naprosto vyrovnaní. Bordel a nepořádek je tu v celém Kosovu. Je ale rozdíl toho jak se tu staví a buduje. Zatímco srbská část chátrá, protože do ní nikdo nechce investovat, na albánské se vesela staví. A v každé malé albánské vesničce - i třeba o 5 domech, stojí super nová mešita, kterou zaplatila saudská arábie. Ted byl ramadán a turecko tady poskytovalo muslimům různé kulturní a společenské akce, vždy s velkou žranicí. Kosovští srbové jsou v tom sami. Kosovští albánci maj podporu obrovskou.
Zde se lidi liší náboženstvím a etnikem. Ale jsou to spíše záminky k vyvolávání problémů a nesnášenlivosti. Povahově jsou všichni stejní.Skrýt celý příspěvekPe Bi - chapu, nic se nedeje, dekuji za Vase nazory, doufam, ze co nevidet udelame dalsi cestu. Manix - mate naprostou pravdu, nazor se zmenil, nicmene mnozi lide v Srbsku ...Zobrazit celý příspěvek
Pe Bi - chapu, nic se nedeje, dekuji za Vase nazory, doufam, ze co nevidet udelame dalsi cestu.
Manix - mate naprostou pravdu, nazor se zmenil, nicmene mnozi lide v Srbsku chapou, ze to vse je politika a ne rozhodnuti "obycejnych lidi"Skrýt celý příspěvekSouhlasim s Manixem jen bych ho doplnil v tom, ze muzeme vzpomenout i na zari 1938 kdy se srbsko take postavilo za tehdejsi ceskoslovensko. Pane Voska prominte, ale nechci to tady ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlasim s Manixem jen bych ho doplnil v tom, ze muzeme vzpomenout i na zari 1938 kdy se srbsko take postavilo za tehdejsi ceskoslovensko.
Pane Voska prominte, ale nechci to tady moc rozebirat.Skrýt celý příspěvekDalší upřesnění - MNTF (C) znamená Multinational TASK FORCE (center), tudíž to nejsou ozbrojené síly, ale úkolové uskupení. Rozdíl mezi OS a TF je myslím dost velký, aby to zde ...Zobrazit celý příspěvek
Další upřesnění - MNTF (C) znamená Multinational TASK FORCE (center), tudíž to nejsou ozbrojené síly, ale úkolové uskupení. Rozdíl mezi OS a TF je myslím dost velký, aby to zde bylo zmíněno. Později bylo MNTF (C) reorganizováno na MNBG (C) - Multinational Battle Group (center).
V silách KFOR jsem působil dohromady 17 měsíců, jak za MNTF (C), tak za MNBG (C). Musím říct, že z mojí zkušenosti je více než 90% Čechů prosrbsky orientovaných.
Je srpen, tak si koneckonců můžeme vzpomenout, kdo během okupace v roce 1968 vyjádřil svůj nesouhlas - a bylo to právě Srbsko jako součást tehdejší Jugoslávie. Naše západní slovanské národy jsou si totiž mnohem bližší, než by tomu mohlo být například s KA.
Pohled Srbů na Čechy se ale rapidně změnil v květnu 2008....že?Skrýt celý příspěvekPe Bi - neco podobneho jsem take videl. Bohuzel, vcetne hanobeni hrobu. Vase mise musela byt znacne nervove vycerpavajici, jak dlouho jste v te oblasti pusobil a jaky je Vas nazor ...Zobrazit celý příspěvek
Pe Bi - neco podobneho jsem take videl. Bohuzel, vcetne hanobeni hrobu. Vase mise musela byt znacne nervove vycerpavajici, jak dlouho jste v te oblasti pusobil a jaky je Vas nazor na celou udalost, na Srby a na Albance ? DekujiSkrýt celý příspěvek
Pro: Michal Voska ja jsem se pohyboval v prostoru MNTFC (mezinarodni ozbrojene sily stred) Tj. Podujevo , Batlava, Vani Do a to jsou ciste albanske srbske enklavy jako napr ...Zobrazit celý příspěvek
Pro: Michal Voska ja jsem se pohyboval v prostoru MNTFC (mezinarodni ozbrojene sily stred) Tj. Podujevo , Batlava, Vani Do a to jsou ciste albanske srbske enklavy jako napr Sekiraca, Gracanica byly ciste. Extra prasata byli u Orleane, tam meli albanci z mrtve kravy ktera byla nafoukla a plavala v Batlave neco jako u nas lehatko do vody.
Pro: Jan Grohmann Urcite se s vami shodnu, ze za situaci v kosovu nemuzou jen USA, to by byla hloupost, protoze UCK zbranemi zasobovala albanie, uniformy prevazne svycarske, letadla NATO vzletala i z italskych zakladen, a srbske jednotky zajali i ne malo chorvatu kteri cvicili albance atd. A v politicke scene tam byli angazovani i nemci, anglicani, italove... Na druhou stranu si mylsim ze amerika byla v tomhle svinstvu na vedoucim miste urcite, ne vsichni americani chteli valcit , ale taky jich urcite nebylo malo kteri chteli. A toho svetoveho policajta jsem myslel USA, mate pravdu ze je to extreme zjednodusujici, ale pokud se podivam zpet tak v kazdem konfliktu maji USA prsty, nebo ho vice mene tak nebo jinak prizivuji. Konec koncu hlavni slovo maji v NATO americani (stejne jako ve varsavske smlouve soveti) a pokud by se k nim nikdo nepridal, maji dost sil i prostredku na to aby si jeli zavalcit na druhy konec zemekoule, zvladli by to urcite sami jen by je to prislo draz co se tyce logistiky atd. Ale to co tady pisu jsou me nazory, ktere prosim respektute stejne tak jako ja respektuji ty vase.Skrýt celý příspěvekPro Jakuba Marese - vazeny Jakube, chapu, ze je z meho clanku a meho pobytu v Mitrovici znat jednostrannost. Ano, do jiste miry mate pravdu. Ale i vzhledem k rozhovorum, kdy Vam ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Jakuba Marese - vazeny Jakube, chapu, ze je z meho clanku a meho pobytu v Mitrovici znat jednostrannost. Ano, do jiste miry mate pravdu. Ale i vzhledem k rozhovorum, kdy Vam albanec povi, ze se za svuj lid stydi, v alban.casti k nam byla znacna nevrazivost, ba primo agrese se neni cemu divit. Priznavam, v srbske casti mi bylo dobre, jsou zde mensinou, kontrast jak se komu zde zije je i myslim patrny z fotek. Historie pomalu meni udalosti s dukazy, ktere vyplouvaji na povrch. Necitim se nijak spatne za to,co sem napsal. Byla to ma druha cesta do Kosova, predesla byla pred 4 lety, mam i porovnani drivejska a soucasnosti. Nyni jsem v Kosovu byl temer tyden, z toho vetsinu casu v Mitrovici. Doporucuji Vam necist nic a udelat si vlastni nazor pri vlastni ceste.Skrýt celý příspěvek
Dalo to hodně práce z UČK, která byla na seznamu teroristických organizací, udělat bojovníky za svobodu, dokonce se musely tutlat věci jako obchod s lidskými orgány. Zkuste se ...Zobrazit celý příspěvek
Dalo to hodně práce z UČK, která byla na seznamu teroristických organizací, udělat bojovníky za svobodu, dokonce se musely tutlat věci jako obchod s lidskými orgány. Zkuste se někdo místo do kosova zajet podívat přímo do Albánie ať vidíte co jsou to evropské hodnoty a tradice. Není to tak dlouho co naši vojáci museli nečině přihlížet tomu jak se v kosovu vypaloval kostel, ... naši předci s největší pravděpodobností vědeli proč před osmany v roce 1683 bránili Vídeň.Skrýt celý příspěvek
Článek psal autor s jasně vyhraněným názorem, připadalo mi to jako letáky s článkama, který mi choděj do schránky před volbama...je mi líto že to autor webu vůbec něco tkaového ...Zobrazit celý příspěvek
Článek psal autor s jasně vyhraněným názorem, připadalo mi to jako letáky s článkama, který mi choděj do schránky před volbama...je mi líto že to autor webu vůbec něco tkaového zveřejnil...Skrýt celý příspěvek
Pro Pe Bi. Mě by zajímalo, bez známky ironie, kdo tím světovým policistou je nebo byl. Snad se shodneme na tom, že používat pouze označení USA je extrémně zjednodušující. Protože ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Pe Bi. Mě by zajímalo, bez známky ironie, kdo tím světovým policistou je nebo byl. Snad se shodneme na tom, že používat pouze označení USA je extrémně zjednodušující. Protože kdo je USA? Bavíte se o všech lidech v USA? O vládě USA –demokrati, republikáni? O Armádě USA? O Všech státech USA, atd..
Za podobnými akcemi vždy stojí úzká skupina vládnoucích elit, která se mění (nebo poměňuje) každé volební období. Já bych byl moc rád, když se budeme ptát, kdo může za současnou situaci v Kosovou, abychom se vyvarovali zjednodušujícímu označování.
Snad se shodneme, že věta: „ Za situaci v Kosovu můžou USA“ nedává žádný smysl. USA opravdu za situaci nemohou.Skrýt celý příspěvekPe Bi - presne tak, smecky psu, bordel uplne vsude. Tedy, v srbskych cadtech prevazne,v albanskych je relativne cisto,holt obchod s heroinem vynasi... Diky za pekny konentar, moji ...Zobrazit celý příspěvek
Pe Bi - presne tak, smecky psu, bordel uplne vsude. Tedy, v srbskych cadtech prevazne,v albanskych je relativne cisto,holt obchod s heroinem vynasi... Diky za pekny konentar, moji myslenku a muj clanek jste pekne rozvinul. Zrejme me nazory pusobi prosrbsky a priznavam, prosrbske jsou...Skrýt celý příspěvek
Myslím , že pohled na Mitrovicu jak albánskou, tak srbskou ukazuje, jaké blaho přineslo NATO a jeho pacholci srbům. V mitrovici jsem osobně nebyl, ale byl jsem v jiných městech a ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím , že pohled na Mitrovicu jak albánskou, tak srbskou ukazuje, jaké blaho přineslo NATO a jeho pacholci srbům. V mitrovici jsem osobně nebyl, ale byl jsem v jiných městech a vesnicích, které obývali albánci a nepořádek a posprejované zdi haldy odpadků před domy (které se po večerech měnily v obrovské vatry zapáchající široko daleko), ukradené poklopy kanalů na cestách atd. Pokud bych to měl přirovnat něčemu u nás, nebo na slovensku napadají mě názvy jako Chánov, Luník a další. V kontrastu s tím na jejich domech viselo množství amerických a albánských vlajek, na každém domě, nebo chatrči satelit, luxusní auta s německým, francouzskými, italskými, ale i českými SPZ. Jednou jsem dokonce viděl jak asi cca 16 letý albánec řídí Hammer. Pokud jsem byl mimo město silnice byly obsypány komunálním odpadem, který je tam asi do dnes. Vyjímku tvořily místa, kde byl pomník v životní velikosti nějakému "hrdinovi" z UCK který na něm byl zvěčněn v podobě neporazitelného bojovníka ověšeného kulometem, samopalem a RPG. Prostě něco ve stylu RAMBO. V lesích, i když tak tak bych to nenazýval, protože stromů o průměru kmene větším než 20 cm tam moc nebylo byly i souvisle vrstvy odpadu, že nebylo vidět holou zem. Občas jsem na razil a na smečku vyhladovělých zdivočelých psů, kteří mezi tím bordelem snažili vyhrabat alespoň něco k jídlu. Když jsem se zeptal těch pár srbů (většinou důchodového věku), kteří nežili v tech zbývajících srbských anklávách, proč se stalo to co se stalo odpověď byla vždy stejná: ,, Po druhé světové válce se k nám nastěhovali albánci, protože jsme měli vyšší životní úroveň, měli vlastní školy, noviny, divadla a jejich populace rostla já jsem měl 12 vnuků albánský soused 31 a najednou jich bylo víc než nás." Prostě multi-kulty problém, který náležitě využil celosvětový policajt a jeho pohunci, pro své vlastní zájmy.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...