Jan Zahradil: Základní omyl je pohlížet na Čínu euroamerickýma očima

Jan Zahradil: Základní omyl je pohlížet na Čínu euroamerickýma očima
Jan Zahardil (Zvětšit)

Europoslanec Jan Zahradil nedávno oznámil návrat do české politiky. V ODS hodlá zviditelnit konzervatismus a národovectví. Zajímalo nás, jak se dívá na současnou českou zahraniční politiku, rostoucí roli Číny i na svéhlavé působení Maďarska v mezinárodních vztazích.

Česká zahraniční politika je z velké míry symbolická, heslovitá, protkána řadou gest a zásadových postojů. Je ale „symbolická politika“ nutně kontraproduktivní? Není v tom určité racio, že „symbolická politika“ přeneseně podporuje naši bezpečnost a (nejen ekonomickou) prosperitu? Přeci nejde vše smrsknout jen do cynických obchodních vztahů. S Ruskem to nefungovalo.
Symboly jsou nepochybně důležité. Nicméně musí být podloženy reálnou analýzou, odhadem situace, předpokládanými výsledky. Jinak jde jen o prázdná gesta. A právě u menších zemí, jako je ČR, musí být zahraniční politika chytrá, předvídavá, flexibilní. Jinak budeme pouze pasivním objektem systému mezinárodních vztahů. Plané moralizování je k ničemu, to svede kdekdo.

Co říkáte následující tézi: Pokud opustíme své zásady, a nebudeme mít v zahraniční politice jakýsi „morální kompas“, pak můžeme vypočítavě měnit strany, jak se nám aktuálně hodí. Pak nebudeme předvídatelní, seriózní a důvěry-hodní.
Chceme prosazovat hlavně své národní zájmy nebo hlavně morální hodnoty? Tyto dvě kategorie totiž zdaleka nejsou totéž. Někdy, a to dost často, se dokonce ocitají v protikladu. Co pak upřednostníme? Abstraktní morální stanovisko, i když poškodí náš národní zájem, ekonomický, politický? To je věčný spor mezi politickým idealismem a „reálpolitikou“. Já jsem na straně toho druhého principu. Pokud jde o měnění stran, dějiny světové politiky jsou ho doslova plné. Včerejší spojenec se mění na dnešního rivala, aby zítra byl opět spojencem. To není nic neobvyklého. Jak zní jedno okřídlené heslo (parafrázuji): „Státy nemají spojence, jenom zájmy“. 

Kritizujete české politiky za jejich vyhraněný postoj vůči Číně. Tento postoj skutečně poškozuje naše obchodní vztahy s Čínou. Například Francie nebo Německo tak vyhraněné proti Číně nejsou. Co když se ale tyto velké evropské země s Čínou pletou stejně, jako s Ruskem? Před únorem 2022 nás také obviňovali z vyhraněné ruso-fobie. A oni se spletli, my ne. Nemají se tedy ve vztahu k Číně přizpůsobit oni nám, a ne naopak?

Evropa nemá, na rozdíl od USA, zapotřebí soutěžit s Čínou o globální prvenství. Jsme v úplně odlišné geografické i geopolitické pozici. Proto také, na rozdíl od USA, EU hovoří o de-risking, nikoliv o de-coupling. Naším základním omylem je to, že neustále pohlížíme na Čínu euroamerickýma očima. A v naší části Evropy se dokonce úplně snažíme kopírovat americkou rétoriku, což působí i směšně. Dovolte mi ocitovat [odkaz] bývalého singapurského ministra zahraničí George Yeo, s nímž jsem nedávno dělal rozhovor :

„Čína vidí multipolární svět jako neodvratný. Nemyslím, že by Číně vadilo postavení USA jako prvního mezi rovnými - pokud to nebude znamenat tlak na Čínu. Z mnoha důvodů potřebujeme, aby USA stále byly schopny vůdcovství. Čína je příliš homogenní a zahleděná do sebe, než aby chtěla řídit svět. Proto kolem sebe během svých dějin vždy stavěla zdi. Nejen ty fyzické, jako Velkou čínskou zeď, ale také zdi kulturní, finanční, v oblasti internetu, ChatGPT a naposledy proti viru.

Multipolární svět ale není špatný ani pro USA. Současná americká politika udržení globální dominance vyčerpává zemi vojensky i finančně. A hůře, její tlak na jiné země se vrací zpět přímo do nitra americké společnosti a prohlubuje její rozpory. Lepší strategií je pro USA nechat se svět vyvinout do multipolární konfigurace, v níž stále mohou hrát vůdčí roli, jen citlivěji, méně silově.“

Takže naslouchejme více našim spojencům v Asii, oni rozumí Číně lépe, než my.

Bezpečností problém pro Českou republiku je jasný – Rusko. Jedinou relevantní silou odpuzující Rusko od využívání vojenských prostředků k dosažení svých politických cílů v Evropě, jsou Spojené státy. Evropa nemá vojenské schopnosti. A nezmění se to ani za deset let. Jak tedy můžeme ignorovat výzvy USA k proti-čínské jednotě, když jedině a pouze Spojené státy svou vojenskou silou garantují stabilitu (nezbytnou pro prosperitu) našeho regionu? Naše fyzická bezpečnost je důležitější než obchod.
Toto stanovisko vychází z teze, že USA mají trvalý zájem na svém silném angažmá v Evropě. Ale bude tomu tak i za 10, 20, 30 let? Nebo upřednostní Indo-Pacifik a nám řeknou, že geopolitické aranžmá v Evropě je naše, evropská věc? Izolacionismus v americké zahraniční politice sílí. Pak si možná budeme muset poradit sami. A ano, vzhledem k tomu, že Evropa nebude vojenskou mocností, srovnatelnou s USA, mohou nás čekat nepěkné kompromisy. Navíc geopolitická i ekonomická váha USA ve světě klesá a latentní antiamerikanismus je v evropské politice trvale přítomen. My jako bychom stále žili někde v 2. polovině 90. let, kdy na Hradě seděl Havel, v Bílém domě Clinton, americkou zahraniční politiku řídila Albrightová a nás brali do NATO. Rusko bylo na kolenou, Čína neznamenala nic, USA byly jedinou globální velmocí. Už tomu tak není. Mysleme tedy dopředu. Nebo chceme vytáčet spirálu eskalace s Čínou až k nějakému konfliktu? Co z toho budeme mít?

Nepodporujeme přeneseně přes Čínu Rusko? Ostatně existuje rusko-čínská vojenská aliance. Zatím symbolická, ale existuje. Náš region z Číny očividně velmoc neudělá. Ale Rusko, přítel a vojenský spojenec Číny, z nás chce mít svou kolonii. Viz výzva Lavrova o odsunutí NATO ze střední a východní Evropy – to je přímý útok na naši svrchovanost. Takové problémy Francie, Dánsko nebo Nizozemsko neřeší. Nemůžeme přeci podporovat někoho, kdo tiše souhlasí s kolonizaci našeho území. A pokud to někdo nechápe, nemáme se mu přeci přizpůsobit, ale donutit ho změnit názor.
A proč existuje rusko-čínská aliance? Proč jsme zatlačili Čínu k Rusku, místo abychom je drželi od sebe, jako to dokázaly USA za Kissingera, Nixona, ale i Cartera? Není to také naše chyba? Můžeme si stěžovat leda tak sami na sebe. Právě proto bychom, minimálně v Evropě, měli usilovat o nový modus vivendi s Čínou. Jedno bezpečnostní riziko, z Ruska, je pro nás až dost. 

Před válkou byla Čína druhý největší zahraniční investor na Ukrajině. Jak podle Vás Čína přistupuje k tomu, že Rusko ničí její investice na Ukrajině a poslalo Ukrajinu na jednoznačně západní (nevyhnutelně proti-čínskou) trajektorii?
S tímto hodnocením bych ještě vyčkal. Válka na Ukrajině neskončila, její výsledek může být předmětem různých spekulací a odhadů. Nemyslím, že Čína má v úmyslu Ukrajinu „odepsat“ jenom kvůli konfliktu s Ruskem. Možná budeme překvapeni, kdo všechno se bude podílet na poválečné obnově Ukrajiny, až k ní dojde. To bude opravdu obrovské sousto k přerozdělení.

Zajímá mě Váš pohled na hypotetickou situaci: Jak se Čína zachová v situaci úplného kolapsu a rozpadu Ruské federace? Udrží si vztahy s Moskvou nebo využije šance a „urve“ si svůj kousek územního koláče?
Kolaps Ruska opravdu není v čínském zájmu. Vytvořilo by to zónu nestability na jejích severních hranicích a tedy vázalo čínskou pozornost a kapacity tímto směrem. V čínském zájmu je spíše oslabené Rusko, na Číně do jisté míry ekonomicky závislé. Takto podle mého názoru bude Čína postupovat v tomto konfliktu.

Čína na jednu stranu deklaruje neutralitu, na stranu druhou pořád mluví o přátelství s Ruskem a z konfliktu viní Západ. Na straně jedné kupuje ruské suroviny a dodává do Ruska komponenty pro zbrojní průmysl, na stranu druhou nijak nebrání tomu, aby součástky pro drony masivně nakupovali i Ukrajinci. Není to náhodou tak, že by Číně ve skutečnosti vyhovoval, co nejdelší konflikt, který odvede pozornost Západu od Asie, vyčerpá Rusko a udělá z něj čínského vazala?
V podstatě je odpověď´ obsažena v té předchozí. Je to víceméně tak – a proč by to Čína nedělala? Není to její konflikt, je to konflikt mezi Západem a Ruskem. Tak proč jej nevyužít? Čili jsme opět u jádra věci – zapomeňte na moralistická kázání, tady jde o zájmy.

S Čínou si udržuje vřele vztahy Maďarsko. Řada lidí v ČR považuje Maďarsko za prototyp malého národa s vlastní nezávislou zahraniční politikou. Nevidím však, že by Maďarsko si oproti ostatním zemím v našem regionu vedlo extrémně lépe nebo dokonce nastavilo nějaké základy pro svou dlouhodobou prosperitu. Naopak, v USA vznikly mocenské kruhy nastavené proti Maďarsku. Těm se již podařilo zablokovat prodej raketometů HIMARS do Maďarska. Maďarsko nemá F-35 a na poválečné obnově Ukrajiny se podílet nebude… Nebo se pletu a Maďarsko má dospělejší a vyzrálejší pohled na zahraniční vztahy, než ČR?
Tohle je ovšem mylné hodnocení Orbána. Ano, v EU je izolován liberálními a levicovými vládami, ale konzervativci k němu mají daleko větší sympatie, bez ohledu na Ukrajinu. Stejně tak v USA je sice izolován demokratickou obamovsko-bidenovskou administrativou, ale tuto izolaci prolomil z druhé strany, když si vybudoval exkluzivní vztahy s pravicovou, trumpovskou částí Republikánské strany. Stačí připomenout opakované konference CPAC (Conservative Political Action Conference) v Budapešti. Čili pokud jde o Republikány, má Orbán daleko lepší vztahy s americkou politickou scénou a možnosti ji názorově ovlivňovat, než kdekterý evropský politik včetně ČR. To se mu může zúročit, pokud Republikáni vyhrají v roce 2024 prezidentské i kongresové volby. Mnozí pravicoví Republikáni totiž jeho odtažitý vztah k Ukrajině sdílejí, stejně jako jeho sociálně-kulturní konzervativní postoje.

A když už jsme u toho – jednou z největších krátkozrakostí české politické scény vždy byla naše jednostranná orientace na Demokraty, ať to byl Clinton, Obama nebo Biden. Republikány jsme v nejlepším případě tolerovali, jako GW Bushe, hlavně kvůli 9/11. Trumpa jsme úplně zavrhli jako nějakou deviaci, přestože měl v životopise českou stopu, kterou jsme mohli využít (jaký to kontrast se zdejším zbožštěním M. Albrightové!). Takže ve vztazích s USA jsme nejen udělali tuto strašidelnou chybu, ale stále v ní pokračujeme.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Jana Černochová: Budování armády je nekonečný proces

V české armádě jsou investice tématem už od 90. let. V posledních letech je o nich více slyšet. ...

Jan Zahradil: Evropa nesoutěží s Čínou o pozici geopolitického lídra jako USA

Koncem prosince Evropská unie uzavřela s Čínou přelomovou bilaterální investiční dohodu CAI ...

Jana Černochová: Polsko je nejen blízkým spojencem, ale hlavně sousedem

Výrazná tvář Fialovy vlády i Občanské demokratické strany Jana Černochová před nedávnem prohlásila, ...

Petr Fiala: Kvalitní armáda je v demokratické zemi zárukou míru a bezpečnosti

S českým premiérem Petrem Fialou se známe někdy od přelomu let 1983/1984. V té době nynější předseda ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Ted Johnson
    14:45 20.07.2023

    Pane Grohmanne, co Vás to napadlo dělat na vašem skvělém webu reklamu takovému individuu?

    Pane Grohmanne, co Vás to napadlo dělat na vašem skvělém webu reklamu takovému individuu?

    • JVit
      15:00 20.07.2023

      Konzervativni armadni magazin ( ma to v nazvu na titulni strance ) dela rozhovor s konzervativnim politikem ktery je ze soucasne vladni strany. No ja jsem v soku, jak si to mohl ...Zobrazit celý příspěvek

      Konzervativni armadni magazin ( ma to v nazvu na titulni strance ) dela rozhovor s konzervativnim politikem ktery je ze soucasne vladni strany. No ja jsem v soku, jak si to mohl dovolit....Skrýt celý příspěvek

      • Ted Johnson
        15:06 20.07.2023

        Já bych řekl, že pan Zahradil je spíše populistický či národovecký politiků ve stylu Okamury. Konzervativní hodnoty se dle mého názoru těžko slučují s adorací autoritativních ...Zobrazit celý příspěvek

        Já bych řekl, že pan Zahradil je spíše populistický či národovecký politiků ve stylu Okamury. Konzervativní hodnoty se dle mého názoru těžko slučují s adorací autoritativních režimů a hnutí.Skrýt celý příspěvek

      • lychnis
        16:08 20.07.2023

        Že se někdo sám zve konzervativním ještě nic neznamená. Co je konzervativního na podlézání odporné totalitní despocii? Plní v ODS podobnou roli, jako Michailidu u Pirátů.

        Že se někdo sám zve konzervativním ještě nic neznamená. Co je konzervativního na podlézání odporné totalitní despocii? Plní v ODS podobnou roli, jako Michailidu u Pirátů.

      • Marek1944
        20:00 22.07.2023

        Spíš "konzervativní". Ostatně konzervovat můžete co chcete.

        Spíš "konzervativní". Ostatně konzervovat můžete co chcete.

    • Tesil
      15:07 20.07.2023

      No jasně,jak se někdo odkloní od jediného správného názoru,je tom lepším případě pouze individuum.

      No jasně,jak se někdo odkloní od jediného správného názoru,je tom lepším případě pouze individuum.

      • Filur
        16:15 20.07.2023

        To ne, ale je potreba si na nej davat pozor.

        To ne, ale je potreba si na nej davat pozor.

        • Tesil
          21:08 20.07.2023

          Filur
          Neboj,Rakušan to ošéfuje.

          Filur
          Neboj,Rakušan to ošéfuje.

          • Scotty
            21:31 20.07.2023

            Vzhledem k tomu že seš stále na svobodě to asi nešéfuje úplně dobře.

            Vzhledem k tomu že seš stále na svobodě to asi nešéfuje úplně dobře.

          • Tesil
            22:59 20.07.2023

            Scotty
            Vyjímečně souhlasím,je to mamlas.

            Scotty
            Vyjímečně souhlasím,je to mamlas.

          • Marky
            06:39 21.07.2023

            čučkař

            čučkař

      • montecasino1
        18:11 20.07.2023

        Tesil, kdeže si mi celý čas bol?

        Tesil, kdeže si mi celý čas bol?

        • Tesil
          21:19 20.07.2023

          Na stáži v Petrohradu.

          Na stáži v Petrohradu.

    • Jan Grohmann
      19:42 20.07.2023

      Jeho názory jsou mi obecně sympatické, tak jsem chtěl znát jeho názor na otázky, které jsou pro mě klíčové. Chtěl jsem vědět, jaký "proud" hodlá pan Zahradil (zejména, co se týče ...Zobrazit celý příspěvek

      Jeho názory jsou mi obecně sympatické, tak jsem chtěl znát jeho názor na otázky, které jsou pro mě klíčové. Chtěl jsem vědět, jaký "proud" hodlá pan Zahradil (zejména, co se týče zahraničních věcí) v ODS vybudovat.Skrýt celý příspěvek

      • GlobeElement007
        21:10 20.07.2023

        Nu a co říkáte na výsledek?

        Nu a co říkáte na výsledek?

        • Jan Grohmann
          09:26 21.07.2023

          Vlastně nic. Jako relevantní názor, jak má vypadat zahraniční politika ČR. To, že ve vztahu k zahraničí by ČR měla ubrat na pózách, gestech a symbolech, tak s tím souhlasím. Je ...Zobrazit celý příspěvek

          Vlastně nic. Jako relevantní názor, jak má vypadat zahraniční politika ČR. To, že ve vztahu k zahraničí by ČR měla ubrat na pózách, gestech a symbolech, tak s tím souhlasím.

          Je dobré si uvědomit, oč nám má jít - mír dává stabilitu a stabilita prosperitu.
          A dokud se Rusko nerozpadne, mír u nás nebude. Nebo se budeme pořád pohybovat v těch generačních nebo dvou generačních cyklech - válka, mír. A mír může znamenat i civilizační zaostávání, pokud budeme moskevskou kolonií, jako mezi roky 48 - 89.

          Dalším, podle mě faktem je, že vojenskou bezpečnost zajišťují jen a pouze Spojené státy. Pokud odejdou, Rusko se bude znovu z Ukrajiny snažit udělat svou kolonii, pak z Pobaltí, neutralizovat Polsko, kolonizovat Slovensko atd. Takže vojenské schopnosti USA pro Evropu jsou naprosto zásadní, stejně jako schopnost amerického námořnictva hlídat zásobovací námořní trasy vedoucí do Evropy.

          A Evropa stále neukazuje rozhodnost být na Spojených státech vojensky nezávislá. Pokud bychom začali dnes brát obranu skutečně vážně, potrvá generaci, než bude Evropa vojensky samostatná. Protože nejde jen o nákup zbraní ale o vytvoření celého nového evropského vojenského étosu. No, z EU by se musela stát něco jako nová Římská říše.Skrýt celý příspěvek

          • Marky
            10:50 21.07.2023

            Žijete v hrozných bludech. Teze, ze kterých vycházíte, jsou jen angloamerické konstrukty, které neslouží našemu míru, stabilitě a prosperitě, ale mají prodlužovat americkou ...Zobrazit celý příspěvek

            Žijete v hrozných bludech. Teze, ze kterých vycházíte, jsou jen angloamerické konstrukty, které neslouží našemu míru, stabilitě a prosperitě, ale mají prodlužovat americkou dominanci. Nespravedlivou, parazitickou a dlouhodobě neudržitelnou dominanci, která slouží jenom jim.Skrýt celý příspěvek

          • Maximus
            12:24 21.07.2023

            To Markly: svět kde bude o pravdě a spravedlnosti čínské UV KS a jejich velký kormidelnik snad opravdu nechceš. Dělat světového policajta je velmi nevděčná role, která hodně stojí ...Zobrazit celý příspěvek

            To Markly: svět kde bude o pravdě a spravedlnosti čínské UV KS a jejich velký kormidelnik snad opravdu nechceš.

            Dělat světového policajta je velmi nevděčná role, která hodně stojí a samozřejmě generuje nějaký zisk. K USA můžeme mít 1001 výhrad, ale jeho ústup na úkor komunistické Číny a nedej bože rusacka by znamenal vážné problémy pro západní civilizaci jako takovou.

            Nemůžeme říci, že USA Evropu nevyzyvala k vyšší vojenské i geopolitické soběstačnosti. Evropské státy až na pár výjimek razantně šetřilo na armádě a zdroje na obranu alokovaly úplně jinde.Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        17:38 21.07.2023

        :-) aby to nebyl "protiproud" :-)

        :-) aby to nebyl "protiproud" :-)

        • Scotty
          20:02 21.07.2023

          K tomu nemá daleko.

          K tomu nemá daleko.

      • RiMr71
        22:32 21.07.2023

        "Jeho názory jsou mi obecně sympatické, tak jsem chtěl znát jeho názor" ...jenže on žádný názor nemá pane Grohmann, on má jen externě zafinancovaný "postoj" a plní ...Zobrazit celý příspěvek

        "Jeho názory jsou mi obecně sympatické, tak jsem chtěl znát jeho názor"

        ...jenže on žádný názor nemá pane Grohmann, on má jen externě zafinancovaný "postoj" a plní zadání...

        EDIT: pane Grohmann, píšu vám už dva dny (bez odpovědi), že mi (snad ne po tomto příspěvku? :) ) zmizela možnost přidávat příspěvky ve všech vláknech. Já jen, jestli mám platit další měsíc Premium členství, bez diskuze to jaksi postrádá smysl...)Skrýt celý příspěvek

        • Jan Grohmann
          09:28 22.07.2023

          Díky za upozornění. Ale nepotřebuji ho.

          Díky za upozornění. Ale nepotřebuji ho.

      • lychnis
        12:28 23.07.2023

        A mohu se zeptat, jaké jeho názory Vám přijdou sympatické?

        A mohu se zeptat, jaké jeho názory Vám přijdou sympatické?

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2