Japanese Super Interceptor: Japonské stíhačky F-15JSI pro 21. století
- 1. 11. 2019
- 18 komentářů
- Jan Grohmann
Americká Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency) schválila modernizaci až 98 japonských stíhaček F-15J Eagle na standard Japanese Super Interceptor, neboli F-15JSI. Modernizace se točí zejména kolem nového radiolokátoru a prostředků elektronického boje.
JASDF
Japonské letecké síly sebeobrany (JASDF) papírově provozují 156 jednomístných F-15J a 45 dvoumístných F-15DJ. Většinu strojů v 80. a 90. letech minulého století v licenci vyrobil japonský koncern Mitsubishi Heavy Industries (MHI) v Japonsku. Stroje F-15J přímo vycházejí z verze F-15C.
Kromě toho JASDF papírově provozuje 62 jednomístných jednomotorových stíhaček F-2A a 32 dvoumístných F-2B. Z toho zřejmě tři F-2 byly nenávratně zničeny tsunami v roce 2011. Zatímco F-15J slouží především k vybojování vzdušné nadvlády (jako F-15C), F-2 se soustředí na boj proti pozemním a hladinovým cílům.
Nesmíme také zapomenout na stále sloužící letouny Phantom II, konkrétně jde o 54 letounů F-4EJ Phantom II a 13 průzkumných strojů RF-4E/EJ Phantom II.
Japonsko již také získalo 12 letounů F-35A Lightning II, přičemž třináctý byl ztracen při nehodě. V rámci podepsané smlouvy se vyrábí dalších 27 japonských F-35A. Celkově ale Japonsko plánuje pořídit 145 letounů F-35A a 42 letounů s krátkým startem a kolmým přistáním F-35B (pro „letadlové lodě“ třídy Izumo).
F-15J
I přes rozšiřování flotily japonských F-35, letouny F-15J zůstanou hlavní leteckou silou Japonska minimálně v tomto desetiletí. Tokio se proto rozhodlo minimálně část F-15J modernizovat na zmíněnou verzi F-15JSI.
Ostatně také americké letectvo nakoupí nové F-15EX, jednak kvůli menším provozním nákladům oproti F-35A, jednak proto, že tempo výroby F-35A není dostatečně rychle, aby nahradilo rychle stárnoucí letouny. Výhodou F-15 je také větší nosnost, která umožňuje u F-15J použít výkonnější zbraně vzduch-vzduch, případně u F-15JSI výkonnější zbraně vzduch-země.
F-15J
F-15J (případně modernizované F-15JSI) například získají střely vzduch-vzduch Mitsubishi Electric AAM-4B (používané na F-2) s radiolokátorem typu AESA. AAM-4B je větší než americká AIM-120 AMRAAM a nevejde se proto do vnitřních zbraňových šachet F-35.
Navíc pokud dojde ke zmíněné modernizaci, F-15JSI budou moci pravděpodobně používat střely s plochou dráhou letu AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile) případně nové protilodní střely AGM-158C LRASM (Long Range Anti-Ship Missile). Mimochodem F-15J je síce stíhač, ale umí také shazovat pumy Mark 82 nebo kazetové pumy CBU-87.
V každém případě Japonsko pořizuje norsko-americké protilodní a protizemní střely JSM (Joint Strike Missiles), které jsou určeny pro japonské F-35A/F-35B, ale mohou být integrovány i do F-15JSI.
Jak už bylo zmíněno v úvodu, Japonsko uvažuje o modernizaci až 96 letounů F-15J. Toto číslo vychází zřejmě ze záměru Japonska prodat polovinu flotily F-15J. Cílem prodeje je získat prostředky na nákup F-35A/F-35B.
O F-15J se mimo jiné zajímá Indie. Letouny ale nejdříve nakoupí Washington (Japonsko nemůže americké technologie prodávat přímo), který je přeprodá dále. Mimochodem zájem Indie o F-15J jde v ruku v ruce se sílící japonsko-indickou vojenskou spolupráci, která je pochopitelně zaměřená na vytvoření protiváhy proti rychle sílící Číně.
Vzlet a přistání dvojice F-15J
Japanese Super Interceptor
Středobodem modernizace F-15JSI je zejména instalace radiolokátorů AN/APG-82(V)1 typu AESA a prostředků elektronického boje AN/ALQ-239 DEWS (Digital Electronic Warfare System).
Maximální cena modernizace za 96 letounů, včetně podpůrného vybavení, dosahuje 4,5 miliardy dolarů. Hlavním vykonavatelem modernizace je společnost Boeing a japonská MHI. První F-15JSI JASDF převezme nejdříve v polovině roku 2023.
„Tento navrhovaný prodej poskytne Japonsku kritickou schopnost protivzdušné obrany, která pomůže při obraně japonské domoviny a tamního amerického personálu. Modernizované F-15J umožní Japonsku lépe reagovat na vzdušné hrozby a chránit svůj vzdušný prostor,“ uvádí DSCA ve schvalovacím dokumentu.
Radar AN/APG-82(V)1 najdeme na letounech F-15E Strike Eagle a počítá se s ním pro nově vyrobené F-15X/EX. Stejně tak si tento radiolokátor vybral Izrael pro modernizaci svých F-15I Ra'am.
Nový radiolokátor umožní F-15JSI využívat nejnovější výzbroj vzduch-vzduch, jako zmíněné japonské střely AAM-4B, případně nejnovější varianty střel AMRAAM. Mimoto Japonsko společně s evropskou MBDA pracuje na nové střele vzduch-vzduch JNAAM (Joint New Air-to-Air Missile), která kombinuje senzorovou hlavici AAM-4B a náporový motor ze střely Meteor.
DEWS od BAE Systems
Víceúčelový radar AN/APG-82(V)1 ale umožňuje vedení boje nejen proti vzdušným, ale i proti pozemním či hladinovým cílům.
F-15JSI dále získá nové komunikační vybavení (ARC-210), proti rušení odolné navigační systémy (SAASM) či nové centrální počítače řízení mise (ADCP II). Součástí modernizace je dále integrace nové munice, nákup pozemního vybavení, náhradní díly, podpora atd.
Finální konfigurace F-15JSI ale není známá, protože se nic neví o rozsahu modernizace ze strany japonské MHI. Web The Drive spekuluje, že MHI může na F-15JSI instalovat infračervené čidlo (IRST), které již na F-15J pokusně testovalo.
Udržování JASDF na špičkové úrovni je pro Tokio životně důležité. Vždyť v roce 2018 japonská letadla provedla na 1000 pohotovostních vzletů proti cizím letadlům ‒ dvě třetiny proti čínským a třetinu proti ruským letadlům. Nicméně vrcholem byl rok 2016, kdy JASDF provedlo rekordních 1168 vzletů proti narušitelům. Takové operační tempo mimo jiné znamená rychle krácení životnosti japonských letadel.
V příštím roce má japonské ministerstvo obrany hospodařit s rekordním rozpočtem 50 miliard dolarů, což je o 1,2 % více, než v letošním roce. Tato částka odpovídá pouze 0,924 % japonského HDP, ale ze širšího pohledu (s přihlédnutím k rozpočtu pobřežní stráže, mírové operace, atd.) se celkové japonské obranné výdaje údajně pohybují kolem 1,1 až 1,3 % HDP.
Zdroj: The Diplomat, Wikipedia, DSCA, The Drive
Související články
Jihokorejské letectvo obdrželo poslední F-15K z druhé fáze
Jižní Korea a Severní Korea jsou de facto proti sobě stále ve válce. Ačkoliv Jihokorejci nemají ...
- 24.06.2012
- 2 komentářů
- Michal Polák
Izrael uvažuje o dalších stíhačkách F-15I “Ra'am”
Izraelské letectvo IAF (Israel Air Force) již závazně objednalo 50 víceúčelových stealth stíhaček ...
- 01.02.2018
- 39 komentářů
- Jan Grohmann
Pentagon chce nové stíhačky F-15X Advanced Eagle. Letectvu navzdory
Podle amerického webu Bloomberg Pentagon plánuje nakoupit nejnovější stíhačky čtvrté generace F-15X ...
- 26.12.2018
- 37 komentářů
- Jan Grohmann
Víceúčelový bojový letoun Boeing F-15EX na prvních obrázcích
Firma Boeing zveřejnila první vizualizace nového víceúčelového bojového letadla Boeing F-15EX. ...
- 14.04.2019
- 85 komentářů
- Jan Grohmann
Rozebírá se ekonomika patnáctky a Panthera. USAF teď razí myšlenku že byť pořizovací cena nových patnáctek je vyšší, tak provoz je levnější. Může za to možná trochu onen stealth ...Zobrazit celý příspěvek
Rozebírá se ekonomika patnáctky a Panthera.
USAF teď razí myšlenku že byť pořizovací cena nových patnáctek je vyšší, tak provoz je levnější.
Může za to možná trochu onen stealth F-35, který se nějak udržovat musí.
Je zajimavé že dvoumotorové letadlo vychází levněji na provoz než jednomotor.Skrýt celý příspěvekDovolím si vypíchnout jednu dost podstatnou pasáž v článku, kde se uvádí, že samo USAF nebo JASDF pořizují nové/upgradují staré F-15 kvůli NIŽŠÍM nákladům na provoz oproi ...Zobrazit celý příspěvek
Dovolím si vypíchnout jednu dost podstatnou pasáž v článku, kde se uvádí, že samo USAF nebo JASDF pořizují nové/upgradují staré F-15 kvůli NIŽŠÍM nákladům na provoz oproi F-35.
Takže až tu bude někdo házet do placu nutnost dvou letek F-35 pro naše letectvo bylo by dobrý kalkulovat s tím, že i F-15 by nás stály míň.
Koupit si super cool éra, který nedokážeme dostat do vzduchu, protože na to nejsou love, je uplná pitomost. Gripce s jejich letovou hodinou "za pár kaček" sou aktuálně to nejlepší co můžeme mít. Na nějaký větší hogo fogo se můžeme zmoct až se rozpočet MO nafoukne na ty slibovaný 2%, což bude MOŽNÁ někdy kolem roku 2040 a v tu dobu buď budou F-35 na uplně jiný ceně, nebo bude k dispozici NG stíhač z evropský produkce...Skrýt celý příspěvekNic takoveho v clanku neni:D S grypenem C souhlasim, ale problemem je, ze jaksi nejsou nase, kdyby ano, tak mame jasno jeste na hodne dlouho. Pokud nam neprodlouzi pronajem a ...Zobrazit celý příspěvek
Nic takoveho v clanku neni:D
S grypenem C souhlasim, ale problemem je, ze jaksi nejsou nase, kdyby ano, tak mame jasno jeste na hodne dlouho. Pokud nam neprodlouzi pronajem a nebo neprodaji, tak jsem dost zvedav, co budeme delat...Skrýt celý příspěvekKdyby to neudělali byla by to škoda spíše pro ně přece jen buď si je pronajmem a budou z toho mít znovu swe finance nebo jim budou stát v hangáru i když otázka za kolik by bylo ...Zobrazit celý příspěvek
Kdyby to neudělali byla by to škoda spíše pro ně přece jen buď si je pronajmem a budou z toho mít znovu swe finance nebo jim budou stát v hangáru i když otázka za kolik by bylo prodloužení pronájmu nebo odkup nevím kolik mají nálet ale za ty roky to už asi pár hodin bude a i když pochybuju že to vláda bude řešit včas což uu by vlastně muselo být nékdy v příštím roce kdyby chtěli koupit nové nechá se to zase na poslední chvíly a tak nám nezbyde nic jiného neź pronájem nebo odkup a swe by byly sami proti sobě kdyby nám je za jejich nadiktovanou cenu(protože mi ji prostě budeme muset přijmout jinak by nám zůstaly jen alcy) gripeny nenechaly.Skrýt celý příspěvek
Návrh rozpočtu SR pre rok 2020 nepočíta pre ďalšie modernizácne plány v oblasti obrany. Už tak je nákup F16 dosť na hrane z hľadiska financií. Uznavam ale argument, že napr F18 by ...Zobrazit celý příspěvek
Návrh rozpočtu SR pre rok 2020 nepočíta pre ďalšie modernizácne plány v oblasti obrany. Už tak je nákup F16 dosť na hrane z hľadiska financií.
Uznavam ale argument, že napr F18 by bola v našom prípade temer nesmrteľná, porovnávajúc nasadenie na lietadlovej lodí vs klasická pozemná základná. Takisto F15 by mohla lietať s polovičným nákladom paliva a aj tak by obsiahla všetko od Kyjeva po Berlín (s nadsazkou). Namáhanie draku by bolo rozhodne nižšie ako napr Gripen, resp F16 s 3 PPN.Skrýt celý příspěvekkrásný stroj, ještě dlouho bude sloužit a v tomto provedení může být dobře srovnatelný s SU-35S. Kdybysme chtěli se zbavit Gripenů tak vedle EF je to ideální kandidát, rozhodně ...Zobrazit celý příspěvek
krásný stroj, ještě dlouho bude sloužit a v tomto provedení může být dobře srovnatelný s SU-35S. Kdybysme chtěli se zbavit Gripenů tak vedle EF je to ideální kandidát, rozhodně lepší jak volba vrtulníků.Skrýt celý příspěvek
...to myslíte vážně? Máme pár pučených Gripenů, F-35 se každému zdá drahý, nové bitevní vrtulníky máme (resp. snad budou) v počtu takovém, že se všechny vlezou na parkoviště u ...Zobrazit celý příspěvek
...to myslíte vážně? Máme pár pučených Gripenů, F-35 se každému zdá drahý, nové bitevní vrtulníky máme (resp. snad budou) v počtu takovém, že se všechny vlezou na parkoviště u Tesco Express a vy označujete toto drahé a provozně nákladné letadlo za "ideálního kandidáta"?
A ten EF, tak to je prostě hlos, to jste jinak nemohl myslet... a ještě to "rozhodně lepší jak volba vrtulníků"...?
To je jak "Puma je pro nás ideální, určitě lepší jak BREN"...Skrýt celý příspěvekano vážně, F-35 jsou finančně nedosažitelné a jejich využití pochybné, ale tento stroj klasické konstrukce s neustálým vylepšováním v počtu tak 36-48 strojů je ideál pro skutečnou ...Zobrazit celý příspěvek
ano vážně, F-35 jsou finančně nedosažitelné a jejich využití pochybné, ale tento stroj klasické konstrukce s neustálým vylepšováním v počtu tak 36-48 strojů je ideál pro skutečnou obranu ne pro ukázky na leteckých dnech.Skrýt celý příspěvek
F-15 je jednoznačně dobré letadlo, ale při porovnání nákladů na letovou hodinu, se obávám že by nelétali ani na těch přehlídkách. A koupit jich 48 kusů je představa z říše snů. ...Zobrazit celý příspěvek
F-15 je jednoznačně dobré letadlo, ale při porovnání nákladů na letovou hodinu, se obávám že by nelétali ani na těch přehlídkách. A koupit jich 48 kusů je představa z říše snů.
F-35 klesla cena na 75 mil a o pochybném využití pochybuju. Nicméně bych hledal letadlo jehož pořízení a provoz je v české armádě reálný. To znamená Gripen E. Není nejlepší, ale jeho bojová hodnota pro nás může být paradoxně nejvyšší...Skrýt celý příspěvekto ano, ale jak by byl efektivní proti sousedům kteří plánují F-35A? Tato "patnáctka" by i tak budila respekt. Prakticky všechna letectva přezbrojují, i ti "bratia" budou mít ...Zobrazit celý příspěvek
to ano, ale jak by byl efektivní proti sousedům kteří plánují F-35A? Tato "patnáctka" by i tak budila respekt. Prakticky všechna letectva přezbrojují, i ti "bratia" budou mít nejnovější model F-16, takže ty tři letky "patnáctek" by byla dobrá investice do budoucna, tyto stroje 4++ budou fungovat ještě dlouho.Skrýt celý příspěvek
úsměvná myšlenka to rozhodně není když by to krylo něco jako Patriot nebo S-400. Stát bez relevantní letecké síly nikdy nebude brán vážně.
úsměvná myšlenka to rozhodně není když by to krylo něco jako Patriot nebo S-400. Stát bez relevantní letecké síly nikdy nebude brán vážně.
Jak píšou ostatní, F-15 je prostě ekonomicky pro nás Out a to platí i zbraňově. Letadlo tohoto typu nemají a neměli nikde v Evropě, teda kromě Ruska a Ukrajiny, ¨takže je to jasný. Zobrazit celý příspěvek
Jak píšou ostatní, F-15 je prostě ekonomicky pro nás Out a to platí i zbraňově. Letadlo tohoto typu nemají a neměli nikde v Evropě, teda kromě Ruska a Ukrajiny, ¨takže je to jasný.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...