Japonsko se loučí se stíhačkami Phantom

Japonsko se loučí se stíhačkami Phantom
Formace japonských RF-4 z 501. perutě / Cp9asngf, CC BY-SA 3.0 (Zvětšit)

V japonských sebeobranných silách JSDF (Japan Self-Defense Forces) pomalu končí slavné taktické nadzvukovou proudové letouny F-4 Phantom II. Letá s nimi už jen jedna peruť. I ta je však ještě letos vymění za modernější stroje.

Japonsko je jedna z pěti zbývajících zemí, jejichž letectva dosud provozují F-4 Phantom II. Kromě země vycházejícího slunce létají už jen v barvách Jižní Koreje, Turecka, Íránu a Řecka. Pokrok se nedá zastavit. Čas legendárních dvoumístných strojů se chýlí ke konci. 

Je to tak i v japonských sebeobranných silách. Předminulý týden se s Phantomy rozloučila 501. taktická a průzkumná peruť, sídlící na letišti Ibaraki na ostrově Honšú. Její průzkumné Phantomy RF-4 létaly s americkou animovanou postavičkou Datlem Woodym namalovaným na směrovkách.

V japonských vzdušných silách tak už zbývá jen jedna jednotka vybavená stíhačkami F-4. Je to 301. peruť ze stejného letiště, která je zodpovědná za ochranu vzdušného prostoru tokijské metropolitiní oblasti. Ve znaku má hlavu žáby. Údajně je to obtížně přeložitelná slovní hříčka. Japonské slovo pro žábu zní totiž podobně jako výraz pro šťastný návrat domů (ale jinak se píše). Poblíž letiště u hory Cukubasan se navíc dá potkat až 17 cm dlouhá ropucha japonská (Bufo japonicus). 

Zatímco 501. peruť Japonci rozpustili, 301. peruť bude dál fungovat. Ještě letos však dostane místo Phantomů stealth letouny F-35A Lightning II.  

Japanizovaná verze

JSDF svého času provozovaly celkem 154 letadel F-4. Naprostou většinu z nich dodal domácí letecký průmysl na základě licence od dnes už neexistující americké firmy McDonnell Douglas. V dobách největší slávy mělo japonské letectvo šest perutí s klasickými F-4 a jednu s průzkumnými RF-4. Zatímco ve Spojených státech skončila výroba legendárních dvoumístných stíhaček v roce 1979, v Japonsku pokračovala až do roku 1981. Vybavení letounů ovlivňovala pacifistická japonská ústava, a také rozhodnutí americké vlády.


RF-4E Kai Phantom II 501. perutě s postavičkou Datel Woody na směrovce; větší foto / Alan Wilson, CC BY-SA 2.0

Stíhačky nesměly nosit munici vzduch-země a byly určené jen k obraně Japonských ostrovů. Japanizovaná verze letounu F-4E, označovaná F-4EJ, kvůli tomu neměla bombardovací počítač a postrádala také zařízení pro doplňování paliva za letu. Pentagon zase nebyl ochotný prodávat do ciziny všechny citlivé zbrojní technologie.

Průzkumné RF-4E proto měly japonský detektor ozáření radarem a další elektroniku místo originální americké. V osmdesátých letech minulého století Japonci svoje Phantomy zmodernizovali. Vzdali se přitom části pacifistických omezení. Stíhací RF-4J, nově označované jako Kai („modernizovaný“), dostaly schopnost útočit na pozemní cíle.

Dopplerovský radar

Z japonského pohledu je asi ještě důležitější, že do jejich výzbroje přibyly také protilodní střely. Phantomy Kai rovněž získaly radar typu Look-down/shoot-down. Klasický radar, který měří odraz elektromagnetického záření od pevných objektů, se nehodí k prohledávání prostoru pod letadlem. Od zemského povrchu se totiž odrazí tolik radarových paprsků, že výsledný obraz je nečitelný. Look-down/shoot-down radar využívá Dopplerův jev. Je to změna frekvence vlnění, když se jeho zdroj pohybuje vůči pozorovateli.

Klasický příklad Dopplerova jevu je změna tónu sirény sanitky, která okolo vás projede na ulici. Dopplerovský radar dokáže najít na pozadí zemského povrchu pohyblivé objekty, jako jsou letadla. Pro Phantomy, koncepčně spadající do padesátých let minulého století, byla jeho instalace zásadní pokrok.


F-4EJ Kai 301. perutě s postavičkou žáby; větší foto / Alan Wilson, CC BY-SA 2.0

V blízké budoucnosti by však na bojišti už neobstály. Nezbývá, než je nahradit něčím modernějším. Japonsko už v současnosti začíná přebírat své první letouny F-35 americké výroby. Dohromady jich má objednaných 147. Z toho 42 budou stroje F-35B s krátkým vzletem a kolmým přistáním. Mají sloužit na letadlových lodích Izumo a Kaga.

Japonská stealth stíhačka

Na lodě bude kvůli novým stíhačkám třeba dodatečně namontovat startovací můstky a zesílit jejich letové paluby. Páteř japonského stíhacího letectva tvoří japanizovaná verze stíhačky F-15 Eagle, označovaná jako F-15J. Poprvé se vznesla už v roce 1980. Tokio s ní zřejmě ještě počítá, neboť část těchto stíhaček modernizuje. Japonci provozují také svou verzi amerického letounu F-16 Fighting Falcon, označovanou jako Mitsubishi F-2.

Tato letadla začala vstupovat do služby v roce 2000. Říká se jim také Viper Zero. Viper je všeobecně používaná přezdívka letounů F-16. Zero byla slavná japonská stíhačka Mitsubishi A6M z období druhé světové války. V budoucnu počítají sebeobranné síly se stíhačkami F-3 domácí výroby. Je to velice ambiciózní projekt. Pokud se ho podaří dotáhnout do konce, Japonsko se stane po Spojených státech, Číně a Rusku čtvrtou zemí světa, která zvládne postavit vlastní stealth stíhací letoun.

Zdroje: AINOnline, PM, NI, The Aviationist

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

100 nových stíhaček F-35 pro Japonsko

Podle japonských finančních novin Nikkei Japonsko koupí dalších 100 stíhaček F-35 Lightning II. ...

Japonsko nakoupí norské stealth střely JSM pro stíhačky F-35A Lightning II

Norská společnost Kongsberg Defence & Aerospace potvrdila prodej unikátních protizemních a ...

Japanese Super Interceptor: Japonské stíhačky F-15JSI pro 21. století

Americká Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency) ...

Maya: Japonský torpédoborec pro balistickou protivzdušnou obranu

Japonské námořní sebeobranné síly převzaly novou loď. Dostala jméno Maya, podle hory v prefektuře ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Roland
    13:23 29.03.2020

    loni jsem jí viděl letět nad normandií (přímo nad Omaha beach) a celkem nízko. super pohled :)

  • danny
    22:38 28.03.2020

    Myslím, že Írán Japonsku brzy nabídne ekologickou likvidaci vyřazených vraků za symbolických pár tankerů ropy. Vzhledem k tomu, že mezi oběma zeměmi probíhá celkem čilá obchodní výměna, je dost pravděpodobné, že F-4 z oblohy jen tak nezmizí:-)

  • dusan
    10:18 28.03.2020

    Je dosť úsmevné, ale stroje F-4 ostanú zrejme najdlhšie vo výzbroji Iránu ... veľkého to nepriateľa USA, ktorý už nemá vyše 40 rokov podporu pri ich prevádzkovaní.

    Irán ich mohol prevádzkovať i preto, že sa často "stratili" náhradné diely od prevádzkovateľov Phantomov. Ale je evidentne, že tieto možné zdroje už končia a i vek strojov začína byť priam rekordný - na nadzvukové stíhačky. Uvidíme ako dlho ich ešte Iránci udržia pri živote.

    • Miroslav
      11:32 28.03.2020

      F-4 je ešte stroj taký povedzme jednoduchý. Ale ako dokážu udržať pri živote F-15 či B-747?

      • Miroslav
        11:36 28.03.2020

        F-14 samozrejme, k F-15 sa im už dostať nepodarilo

        • Janko Paliga
          21:44 30.03.2020

          Odporúčam ku tomu článok v Letectví a kosmonautika 01/2019 - Golz, Alexander; Stolár, Michal J.: Strážcovia iránskeho neba - Vojenské letectvo Iránskej islamskej republiky

      • Scotty
        13:23 28.03.2020

        Reverzní inženýrství, kanibalizace, nákup na černém trhu.

        • Miroslav
          13:52 28.03.2020

          Ale aj tak je to výkon keď nemáš podporu od výrobcu. Si pozri aké problémy má napríklad Poľsko s MiG-29, a to je na tom Poľsko rozhodne lepšie čo sa možností zháňania originál náhradných dielov týka.

      • Jirosi
        18:33 28.03.2020

        Miroslav: Jde vše jen záleží kolik do toho vrazíš prostředků.

      • logik
        15:06 30.03.2020

        Vymýšlíš si. F-14 je stroj složitější než F-15. Generačně jsou stejně staré, ale F-14 má navíc ještě měnitelný profil křídla, jehož údržba je podstatně složitější. F-14 NAVY nevyřadilo pro zastaralost, ale pro přílišnou náročnost údržby.

  • mikojan29
    19:58 27.03.2020

    Najkrajšie lietadlá západnej proveniencie! Nadišiel ich čas, ktorý sa nedá zastaviť, treba modernizovať.

    • Janko Paliga
      22:48 27.03.2020

      ... ale až po Avro Vulcan ... ;-)

      • mikojan29
        20:15 28.03.2020

        Aj Vulcan je krásny a na svoju dobu nevšedný zjav. Mne sa páči Phantom dizajnovo, taký trochu nekonvenčný prístup. Viem, že je už elektronicky za zenitom, ale aj tak je krásny, ako sú krásne MiG 29 a SU 27...nebavíme sa o bojovej hodnote.

        • Janko Paliga
          22:57 28.03.2020

          ... ja som tiež neuvažoval o bojovej hodnote. Aj keď podľa mňa modernizované EJ by na stredných a väčších vzdialenostiach MiG pocuchali ..... :-D

          Mne sa viac pozdáva MiG-19 ... :-D

    • Jirosi
      08:38 28.03.2020

      Je to sice hezké letadlo, ale jejich čas skončil někdy před 20. a více lety.

      • skelet
        11:28 28.03.2020

        F-4EJ je avionicky na úrovni stejné nebo vyšší jak F-16A/B MLU. Jelikož jejich hlavní protivník měl prakticky až do nedávna flotilu založenou na letounech J-7 a J-8, tak to bylo dostačující. Proti J-11 a jejim derivátům měli Japonci flotilu F-15J a F-2A. Takže neměli kam spěchat.

        • Jirosi
          18:32 28.03.2020

          Čína je sice jejich regionální konkurent, ale je poměrně daleko. Z Ruskem mají na severu skoro přímou hranici a vedou spor o ostrovy.
          Tak dolétali životnost a vyřadily, poslední dostali dle článku 1981(40.let).

          • skelet
            18:55 28.03.2020

            viz.výše

  • Miroslav
    19:03 27.03.2020

    Kolik třešní, tolik višní...

    Japonská armáda, letectvo a námorníctvo musí vyjsť z tieňa falošného alibizmu a priznať pred sebou aj svetom, že si zaslúžia moderné a primerane silné ozbrojené sily

    • skelet
      20:51 27.03.2020

      Jakože mají nemoderní ozbrojené síly? měl by ses na jejich výzbroj podívat.

      • Miroslav
        22:35 27.03.2020

        To som nepovedal. Narážal som na to, že Japonsko vzhľadom na silu svojej ekonomiky nedáva na obranu dostatočne veľké zdroje. V súčasnosti, aj keď ich rozpočet neustále rastie je to stále ani nie 1 percento HDP. Je to dôsledok akéhosi pacifizmu po prehratej svetovej vojne. Vzhľadom na počet obyvateľov a silu ekonomicky sú ozbrojené sily v Japonsku silne poddimenzované. Proste si uvedomili, že zaspali a za rohom im za ten čas vyrástol čínsky obor, ktorý investuje do svojich ozbrojených síl nepomerne viac.

        • Danieeel
          04:46 29.03.2020

          Presne tak, Japonci sa iba rozbiehaju. Ved ono ten pacifizmus nebol zrovna ich napad z ich hlav - im ho do ustavy doslova nadiktovali Americania (vitazne mocnosti). Oni to iba uznali a dodrzovali podstatne dlhsie ako ine staty porazene vo WW2.

          Japonci maju obrovsky potencial. Uz pred dlhsim casom tu niekto pri clanku o ich vrtulnikovych lodiach (vysadkovych) lodiach napisal, ze ked sa naseru, tak vrtule vyhadzu do mora a zaparkuju tam STOVLy. A hned maju zo 10 malych lietadloviek.

          Vtedy to vyzeralo ako zart, a dnes uz maju 2 male "sebeobranne" lietadlove lode.
          Ak co i len zavetria, ze USA/NATO nie je ochotne ci schopne plnit zavazok ich obrany ako by si potrebovali, tak sa tam militarizacia rozbehne ako povinny predmet uz na zakladnych skolach.

          Aj ich "abe"nomika by navysenie zbrojenia iba a len privitala.

  • Jirosi
    16:22 27.03.2020

    Podobně by to vypadalo, pokud by se dnes koupily stroje 4.gen.

    • CerVus
      18:58 28.03.2020

      Naštěstí pořídíme stroje 4,5 generace.
      V době, kdy se bude armádní rozpočet plácat na současné úrovni a bude se škrtat jiná potřebná výzbroj nebudou peníze na létající Ferrari.

      • Jirosi
        09:23 29.03.2020

        Ty F-4J byli také vylepšení původní Fantomy.
        Je jedno kolik 0,5 nebo + si tam napíšete, čas letí dál.