JAS-39 Gripen a jeho konkurence: Resumé

český JAS-39 Gripen
Foto: JAS-39 Gripen v typické konfiguraci pro air-policing s jednou přídavnou nádrží a dvojicí střel vzduch-vzduch AIM-9 / SAAB

JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají k ochraně svého vzdušného prostoru i k jiným účelům celou řadu konkurentů ať už evropské nebo mimoevropské výroby. V definitivně závěrečném díle si shrneme hlavní výhody a nevýhody v dřívějších článcích představených stíhacích letounů a podíváme se na zdánlivé maličkosti, které rozhodují o úspěchu, či neúspěchu.



JAS-39 Gripen

Mezi jeho výhody patří jednomotorová koncepce, která se příznivě promítá na ceně i ekonomice provozu letounu. Zásluhou toho má navíc letoun, i přes absenci použití stealth technologií, malý radarový odraz a infračervenou stopu. Konstrukce relativně malého letounu s delta křídly a kachními křidélky v přední části zase zajišťuje výbornou ovladatelnost i při nižších rychlostech a manévrovatelnost. Gripen zásluhou toho dokáže operovat z krátkých vzletových ploch jako například silnic.

Naopak mezi nevýhody Gripenu verze C/D oproti soupeřům patří menší dolet. Oproti dvoumotorovým stíhacím letounům pak trpí Gripen menším počtem pylonů pro podvěsení výzbroje a přídavných nádrží.

F-16 Fighting Falcon

Stejně jako u Gripenu patří mezi jeho výhody jednomotorová koncepce, která se příznivě promítá na ceně i ekonomice provozu letounu. Nejnovější verze letounu jsou vybaveny tou nejmodernější elektronikou včetně pokročilého radaru AESA. F-16 má také výborný dolet a vytrvalost v letu. K dobru se musí přičíst velké množství uživatelů a nasazení v mnoha konfliktech.

F-16 je podstatně starší, než Gripen, který ještě nedosáhl svého maxima, i když nejnovější verze E/F mají již pramálo společného s původními verzemi. Konstrukce zřejmě bude mít větší radarový odraz a manévrovatelnost nebude lepší než v případě Gripenu. Navíc je uzpůsoben k operování z leteckých základem, takže případné operace „ze silnice u lesa“ nejsou možné tak jako u jmenovaného švédského stíhače.

F-16E/F Foto: Nejnovější F-16E katarských vzdušných sil / USAF

Dassault Rafale

Rafale těží ze zkušeností francouzského leteckého průmyslu, předchozích typů a zvolené koncepce. Dvoumotorová konstrukce zajištuje dostatečný výkon i pro nesení větší množství protiletecké výzbroje i protizemní munice. Vývoj letounu byl veden s ohledem na snížení radarové odrazivosti. Kachní křidélka zajištují podobně jako u Gripenu nejen výbornou ovladatelnost i při nižších rychlostech ale také velmi dobrou manévrovatelnost. Rafale je vybaven moderním varovaným systémem a zároveň radarem typu AESA.

Po technické stránce Rafalu na první pohled nic vytknout. Jeho jedinou nevýhodou může být vyšší cena a konkurence v podobě společného evropského stíhače Eurofighter Typhoon.

Dassault Rafale Foto: Rafale za letu / joey quan2011, Flickr



Eurofighter Typhoon

Ze všech uvedených typů je nejvýkonnější. Dobře navržená konstrukce s dvojicí dvouproudových motorů zajišťuje dokonce supercruise, tedy let nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování. Typhoon pojme při jediné misi také nejvíce zbraní. I přes větší rozměry dokáže výborně manévrovat a konstrukce je navržena s ohledem na snížení odrazu radarových paprsků z přední části letounu. Do budoucna lze počítat s řadou dalších vylepšení a dlouhou podporou.

Hlavní technická výhoda stroje, dvoumotorová koncepce, je však i jeho hlavní nevýhodou – údržba a provoz dvou proudových motorů je prostě dražší. Naopak cena za letoun (taktéž samozřejmě větší) by nemusela být takovým problémem, protože řada letectev v Evropě možná bude snižovat počty svých stíhaček Eurofighter a hledat zájemce o méně potřebné stroje. Zde je šance pro Vzdušné síly ČR získat tyto velmi výkonné stroje velice levně.

Eurofigher Typhoon Foto: Eurofighter Typhoon v konfiguraci pro air-policing / EADS D



Resumé

Je tedy jasné, že jednomotorové letouny mají jasnou výhodu nejen v ceně ale také ekonomice provozu a údržby. Naopak dvoumotorové stíhačky na oplátku poskytují jasnou výhodu ve své výkonnosti a nosnosti výzbroje. Ceny za letovou hodinu nelze dobře srovnávat, protože jsou uváděny různě a záleží na tom, zda započítáváte krom paliva, pilota a jeho výcvik, pozemní zázemí a údržbu letounu.

Všechny výše uvedení letouny jsou pro účely air-to-air misí a zvláště air-policingu dostačující. S přechodem na nový typ by však bylo třeba nejen vycvičit piloty ale i pozemní personál a nakoupit nové pozemní logistické vybavení. To všechno jsou nezanedbatelné položky.

Zapomínat samozřejmě nesmíme ani na dobu dodání, která se v případě stíhacích letounů počítá na roky. Další dobu zabere vycvičení letky do stavu, kdy je schopno alespoň plnohodnotně zabezpečit svůj vlastní prostor a o získávání dalších kvalifikací jako například tankování za letu nemůže být řeč.

Z těchto pohledů je tedy nejvhodnější ponechat ve výzbroji současné letouny prodloužením jejich pronájmu, případně je od Švédů odkoupit. Určitě stojí zamyslet se nad možností budoucího nákupu Gripenů E/F (Gripen NG), které můžou v českém letectvu sloužit perspektivně několik dalších desítek let.

Vzhledem k malému počtu pořizovaných strojů pro potřeby Armády ČR bychom ovšem nezahazovali šance dvoumotorových letounů a zvláště pak Eurofighteru Typhoon. Tyto stroje můžou kompenzovat malý počet strojů právě svými výkonný – nejen letovými, ale i bojovými. Navíc je velmi pravděpodobně, že „evropského stíhače“ půjde výhodně získat z druhé ruky od současných letectev Evropy, navíc s možností využití budoucích modernizačních balíčků a dlouhodobé technické podpory.

Nakonec nesmíme zapomínat na možná úplně nejdůležitější atribut, který rozhoduje o tom, jaká letadla budeme mít. Politika a obchodní styky často promlouvají do výběru nových zbraní více než jejich výhody a nevýhody…

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Střely AARGM v plné produkci

Námořnictvo Spojených států amerických schválilo už na konci srpna plnou sériovou výrobu ...

JAS-39 Gripen a jeho konkurence, zaměřeno na výkon

JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají k ...

JAS-39 Gripen a jeho konkurence, zaměřeno na dolet

JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají k ...

JAS-39 Gripen a jeho konkurence, zaměřeno na zbraně

JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají k ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Dip
    12:27 27.12.2012

    Lukáš Králík: Jenže to Švýcarsko se opírá právě i o dost velké letectvo. Takže Vaš příklad se Švýcarskek je zcela zcestný resp. nepravdivý.

  • HU
    11:07 24.12.2012

    ..kde je můj příspěvek?

    L.Karlík: ..vy jste ale amatér...takhle lhát, to se dlouho nevidí...

  • Lukáš Karlík
    19:16 17.12.2012

    Jak trefně poznamenal Jirka s tou existencí AČR, aby to nakonec nedopadlo tak, že zůstanou pouze aktivní zálohy a zbytek se zruší... Pravda, bylo by to jak ekonomické řešení, tak vcelku účelné, protože bychom udrželi bojeschopnou armádu. Tak si říkám, kdyby nás někdo teoreticky napadl, myslím, že bychom s tím moc nenadělali, letectvo, neletectvo, tak jestli by nebylo vhodné ušetřit a investovat do něčeho opravdu potřebného, aby se například nakoupilo pořádné vybavení pro vojáky na misích...

    I když vím, že to sem přímo nepatří, ale tento článek mě poněkud inspiroval a mám-li říct pravdu, měli bychom Švýcary v tomto směru následovat, myslím, že v naší situaci by to bylo jedno z nejrozumnějších řešení vůbec.

    http://euportal.parlamentnilis...

  • Jirka
    12:36 17.12.2012

    Pro Dip: stavy Migů 29 se liší podle toho jak s tím dokáže uživatel naložit, krásný příklad se nabízí třeba z Polska, minimálně dva bývalé české stroje měli letos poláci na misi air policing a Gripeny je tam střídaly, šlo o trupová čísla červená 77 - bývalá 7702 a červená 92 - bývalá 9207, v provozu mají mít údajně 9 z deseti našich letounů, ale to nemám nijak potvrzeno. Ale nemá smysl se trápit tím jak se u nás naložilo s tehdy sotva 4 roky starými letouny s nevelkým náletem.
    AČR bude ráda, že vůbec bude a snad i z letectvem.

  • liberal shark
    08:39 17.12.2012

    Děkuji autorovi za jeho záslužný pokus o systematické srovnání.
    Z hlediska celkové efektivity, vojenské využitelnosti, nákladů na vlastnictví po dobu provozování a zejména úrovně technické podpory od výrobce mi jako nejrozumnější přijde prodloužit současný pronájem JAS-39 C/D o 5-10 let do doby, než budou na trhu JAS-39 E/F a F-35A.
    Mezitím pomalu budovat zásoby moderní letecké výzbroje a podvěsů (navigačních / průzkumných / zaměřovacích / ELINT), "zkonzumovat" zbylé L-159A a eventuálně zavést střední dopravní / tankovací letouny (třeba Embraer KC-390). To znamená vybudovat infrastrukturu, vybavení a schopnosti pro úplné využití technických možností moderného bojového letounu.
    A potom uspořádat regulérní výběrové řízení na zakoupení 18-24 (když se přidá SR) univerzálních bojových letounů. Z hlediska efektivity mi dnes přijde JAS-39 E/F jako ideální volba.

  • Dip
    00:27 17.12.2012

    butters: Když ty stavy těch vašich MiGů jsou takový zamlžený. :-) Každopádně, u nás se bere těch 14 resp. 12 strojů jako minimum pod který nelze jít. Vy jich máte o dva méně. Nicméně padlo tu zajímavé číslo 18, které má své důvody. Tenhle počet na každé straně + nějaké ty 159-ky by bylo myslím už letectvo hodné pro vzdušné síly Česka a Slovenska.
    Nicméně jde i o míru té modernizace MiGů, kdysi jsem k tomuhle tématu zaznamenal výrok slovenkého vysoko postaveného vojáka (nevím přesně), že taková spolupráce by vyžadovala nemálé investice pro Slovensko, protože není možné, aby (teď to nedám dohromady přesně, ale bylo to v tom smyslu) jedna strana přispěla mercedesy a druhá pouze favority. Vyděl v těch letadlech velký technologický rozdíl.
    Další překážka pro tak úzkou spolupráci by mohla být v rozdílnosti výzbroje jiné provenience. A to je zřejmě nevyřešitelný problém. Nedokážu si představit, co by jste s těma MiGama museli provést.
    Zkrátka ať to zní hezky, je to spíš zatím říše snů. Obě země by museli značně pozměnit svoje priority. Počáteční investice by mohla být dost velká.

  • butters
    21:47 16.12.2012

    to Dip:
    Aky je podla teba rozumny pocet v priprade spoluprace? SR ma 12 modernizovanych strojov, CR ma pozicanych 14.

  • Dip
    21:09 16.12.2012

    Myslím, že chyba zbavovat se Migů nebyla. Slováci mají modernizovných jen pár kusů a nemaj na to peníze. A sami nevědí co s nimi. My bychom stáli před stejným problémem. Ta modernizace není levná a perspektiva 29-ky už není zas tak dlouhá. V případě spolupráce, by je Slovensko muselo modernizovat na rozumný počet jinak by neměla smysl. Samozřejmě L-159, JAS-39, MiG-29 vypadá jako dobrá kombinace a to i s ohledem provozních nákladů. Základní otázkou je, zda slováci na nadzvukové letectvo nerezignujou.

    Co se mi například u Saabu hodně líbí (nevím jak to funguje i u jiných výrobců), přijde mi jejich přístup k uživatelům Gripenů dost nadstandartní. Mám namysli například ruzná cvičení ve Švédsku, to jsem u jiných firem a jejich států nezaznamenal (možná se mýlím).

  • Lukáš Karlík
    18:29 16.12.2012

    Dip: S tím Tornadem jsem chtěl poukázat na to, že kdybychom nakoupili starší F-16 získali bychom do budoucna asi tolik, kolik v případě nákupu Tornad.

    Hubna:
    Ona ta spolupráce až zas tak nereálná není, před nedávnem jsem sledoval přímý přenos ze setkání ministrů ČR a SR, jedním z témat byla právě vojenská spolupráce.

    Jak jsem se již zmínil, Gripeny jsou pro naše potřeby dostatečné, pokud bychom je zakoupili. Osobně si myslím, že velká chyba byla zbavovat se MIGu 29, pokud vím, tyto stroje mají stále své dominantní postavení. Když nad tím tak přemýšlím, máme spoustu L - 159, tak si říkám, že by nebylo od věci je také plně využívat. Napadlo mě, proč zkrátka nemohou naši piloti absolvovat výcvik na nadzvukových letounech v zahraničí, třeba u němců, v rámci spolupráce evropských států... Bylo by to vůbec nejlevnější řešení. Naše armáda by k výcviku měla přistoupit tak, že by se školili opravdoví specialisté z různých oborů, kteří by byli využíváni i jinými armádami, které by nám za "pronájem" těchto specialistů platily. Myslím si, že dnes platí: dobře placenej voják - spokojenej voják. Nevím, proč by měli vojáci žít od výplaty k výplatě a velení si za sezení v kanclu bralo prémie.

  • Dip
    18:23 16.12.2012

    Hubna: Tak ona by stačila jen užší spolupráce a koordinace. Nemusí to být hned přímo společný velení. Osobně si myslím, že jednotlivé státy Evropy budou k sobě hleda bližší partnery. Bude to taky na základě vývoje politiky a postojů států vůči EU. Unie se začne pomalu dělit na skupiny států prosazující svoje společný zájmy (k tomu totiž vyloženě nutí lisabonská smlouva). Čeká nás výzva jak udržet stabilní, bezkonfliktní Evropu, ať už s Bruselem nebo bez něj. Podle mě největší nebezpečí pro každej stát hrozí vždy od sousedů, ne v Iránu nebo Afghanistánu.

  • Hubna
    17:04 16.12.2012

    Vím že to není přímo k tématu, ale chci to nadhodit:

    vůbec bych se nebránil myšlence společného Česko - Slovenského letectva. Kombinace lehkých JAS 39 a těžších MiG 29 je podle mne ideální. Navíc by jsme mohli rozbalit i pár dalších L-159 tek. Jsem si vědom všech problémů kolem, jako je společné financování, velitelství atd., ale kdyby byla politická vůle (jakože nebude), tak by to řešitelné bylo...

  • Voodoo
    02:56 16.12.2012

    HU: Pouze předávám, co se ke mě doneslo. Netvrdím, že to je pravda a že to nemá hodnotu pavlačového drbu...

  • HU
    22:50 15.12.2012

    Voodoo: ..nemel tady pikoviny. Nikdo se v Caslavi na F16 nechysta. Takove JPP jake vypoustis jsou nebezpecne...bo se jich chytnou jen blbci..

    Dovoluji si upozornit ze je JAS39 a pak Gripen NG... JAS39NG jsem nikde nevidel...to je pouha zkomolenina.. JAS39E a pripadny F bude mit prvky z demostratoru NG..

  • Jirka
    18:42 15.12.2012

    to cejskis:
    Vážně si myslíte, že se země V4 někdy na něčem takovém dohodnou? ...už mohl proběhnout výběr strojů společně s Polskem a Maďarskem, pak by se dalo diskutovat s výrobci o ceně. Stačí se podívat jak ambiciozně chtěly tyto země modernizovat vrtulníky řady Mil a jak to dopadlo.
    Zajímalo by mně, zda někdo uvažuje třeba odkoupení stávajících verzí Gripenů na místo šestnáctek a následně uvažovat o tendru někdy v roce 2025, ušetřili bychom rozhodně za přeškolení a i na provozních nákladech.

  • Roman Čejka
    18:00 15.12.2012

    Podporuji variantu odkoupení 18ks starších verzí F16C/D a jejich provozování do roku 2025.

    V roce 2015 vybrat nový stroj v rámci společného tendru zemí V4. Zavádění do výzbroje od 2020. Od 2025 ukončit provoz původních strojů. Časový horizont je dostačující pro stabilizaci finančních zdrojů.

    Proč 18ks ? Z důvodu rozšíření výcviku o protizemní operace a současně zajištění roje pro alianční mise.

    cejkis

  • bark
    11:30 15.12.2012

    Panavia Tornado ve víceúčelové konfiguraci je za zenitem. V konfiguraci IDS zůstává jako letoun pro přesné údery v hloubce území - odpovídá tak ruským Su-24/39, americkým zrušeným F-111 (částečně nahrazeným F-15E a B-1B) a upraveným verzím F/A-18. Paradoxně není za něj v Evropě náhrada, takže se ruší pouze víceúčelové verze a ty nahrazují modernější Typhoony. Proto ty poklesy počtů. Nejde o rušení typu ve výzbroji - protože je Typhoon, Rafale ani uvažovaný F-35 není schopen nahradit.

    Pokud by bylo IDS zavedeno, tak několik kusů by v podstatě učinilo naše L-159 naprosto zbytečnými a v podstatě by skutečně tato akce zalepila díru po zrušení ruských Su-22 u nás. Jenže z hlediska ceny a reálné potřeby tohle nepřichází v úvahu.

    O strojích typu F-15 - tzn. kromě nich pak ještě Su-27/30, v lehčí variantě pak F-18, Rafale a Typhoon je zbytečné uvažovat. Nejsou na to peníze. I když kombinace v letectvu Jas-39 a Typhoon/Rafale/F-18 se mi jeví jako optimální. Ale nereálné.

    Co se týká F-16, tak diskuse jsou trochu mimo reálné zkušenosti evropských uživatelů. Např. Polsko provozuje F-16 C/D Block52+, co je jakýsi standard (bohatší arabské státy kupují Block 60, Japonsko produkuje F-2 a Izrael F-16I).
    Ale s cenou až tak dobré zkušenosti nejsou a dodávky strojů ze Států také provázely různé problémy. Levné nabídky totiž obvykle obsahují sice varianty C/D (např. Nizozemí, Belgie a uloženky ve Státech), ale modernizace na 52 block zvedá cenu tak výrazně, že nemá moc smysl tento letoun kupovat jako letoun pro mise typu air-to-air nebo air-policing - jako nový letoun a nosný typ letectva.

    Pokud dnes kupují státy F-16 jako páteř letectva, tak ze třech důvodů:
    - kupují ojetiny bez modernizačních balíků, protože na víc nemají (Rumunsko - a taky by to čekalo nás)
    - kupují a modernizují stávající stroje, protože je prostě již několik desítek let ve výzbroji mají (Turecko, Izrael, Emiráty a samotné Státy). Ale většinou je konvertují na úderné letouny (např. izraelská F-16I) a pro air-to-air nebo air-policing mají jiné stroje.
    - kupují je jako víceúčelový taktický stroj (to je případ Polska - náhrada starší ruské techniky, např. Su-22), nikoliv pro účely čistého air-policing. Samotné Polsko pro air-policing používá Mig-29 a nehodlá se jej zbavovat, protože jej pro tento účel považují za optimální - přes problém s doletem (což je mj. bod pro Grippen, protože se ukazuje, že pro air policing není dolet až tak důležitý).

    Proto nákup F-16 není pro nás úplně nejvhodnější. Ojetiny spolknou velký dodatečný balík na modernizaci. Nákup standardu 52+ je cenově někde jinde - viz. Polsko - a pak už je tedy lépe uvažovat nad Rafale nebo Typhoonem.

    Obávám se, že kdy srovnáte ceny nových Jas-39NG a nových F-16C/D Block52+, připočtete nároky na potřebnou infrastrukturu v našich podmínkách a zvážíte primární účel použití (AP), tak si uděláte obrázek sami.

  • Dip
    10:49 15.12.2012

    Lukáš Karlík: Trochu mi uniká, co bychom s Tornadem dělali. To je podle mě přesně letadlo, který nepotřebujem a hlavně už má něco za sebou a ani nevím, že by ho někdo významně modernizoval a posouval dál.

    Osobně jsem toho názoru, že by ČR měla významně posílit rozpočet pro letectvo. Po Gripenech přemýšlet ještě o strojích typu F-15.

    Co se týká té F-16, tak jediným důvodem pořízení tohoto stroje je typické české vlezdoprdelství, protože je to zcela evidentní krok zpět. Gripen nabízí mnohem víc a to zejména případný nenáročný přechod na NG.

  • Lukáš Karlík
    09:51 15.12.2012

    Je škoda, že v článku není ani zmínka o letounech Panavia Tornado, tyto letouny jsou stejně jako
    F - 16 potencionálně ve hře. Připadají tak mnohem víc v úvahu než zmiňovaný francouzský Rafale. Výhledově do budoucna by pro naší armádu bylo nejvhodnější ZAKOUPIT, nikoliv půjčovat, letouny Jas 39, jelikož by to pro nás neznamenalo změny v logistice, přeškolování pilotů, atd. a hlavně bychom získali relativně mladou koncepci, která, jak bylo v článku zmíněno, nedosáhla svého maxima. Pokud si chcete udělat opravdový obrázek o jednotlivých letounech, pro laiky je nejvhodnější Wikipedie, kde jsou všechny důležité parametry uvedeny. V článku mi připadá poněkud zcestné porovnávat co do výzbroje jednomotorové a dvoumotorové letouny, například Gripen má k dispozici mnohem širší paletu výzbroje než např. F-16 a co do počtu raket: nesou oba letouny po 6raketách. Jinak se mi líbí, že se tomuto důležitému tématu redakce tolik věnuje.

  • Voodoo
    09:39 15.12.2012

    Docela by zajímalo jestli jsem v komentáři u předchozího článku četl autorovi myšlenky a nebo si naopak on můj komentář přečetl.

    Podle mého názoru by bylo nejlepší ponechat si stroje JAS-39 Gripen z výše zmíněných důvodů. Bohužel kolují klepy, že se čáslavští začínají pomalu připravovat na F-16. Znamenalo by to, že budoucí tendr je již dopředu rozhodnutý? Těžko říct, ale nepřekvapilo by mě to.