Gripen s infračerveným čidlem Skyward-G

Foto: Gripen NG se senzorem Skyward-G. / Saab
Foto: Gripen NG se senzorem Skyward-G. / Saab

Stíhačka Gripen NG poprvé za letu vyzkoušela infračervené čidlo IRST (Infra Red Search and Track). Infračervené IRST čidlo Skyward-G umístěné v „bradavici“ před pilotní kabinou získá nejnovější generace stíhacích strojů JAS-39 Gripen E/F.

IRST č i dlo Skyward-G je pasivní sledovací s y stém. Slouží k detekování, sledování a identifikování cílů, jak ve vzduchu, tak na zemi i vodní hladině. Skyward-G sleduje infračervené (tepelné) záření především z tr y sek motorů letadel. Je tak účinný při detekci stealth letounů.

Infračervené čidlo funguje i v silném elektromagnetickém rušení, na rozdíl od palubního radaru. Stejně tak lze IRST čidlo v y užít, pokud nejde z důvodu utajení použít palubní radar.

První let v testovacím letounu Gripen s IRST dopadl s výbornými výsledky. Byly zjištěny vícenásobné cíle, sledovány a identifikovány; systém pracuje dokonale, jak se očekávalo. IRST je nový senzor Gripenu, který umožní pilotům vidět na velké vzdálenosti v několika směrech,“ říká Hans Einerth, testovací pilot firmy Saab.

Čidlo Skyward-G vyrábí italská společnost Selex ES. Senzor dokáže údajně zachytit všechny letadla letící rychlostí větší než 555 km/h (300 kt/h). Senzor se přitom vůbec nemusí zaměřit  na horké spaliny z trysky motoru sledovaného letounu.

Skyward-G, ostatně i jako jiná pokročilá IRST čidla, dokáže rozpoznat aerodynamický ohřev rychle letících letounů i teplo jádra motor u . Podle firmy Selex ES je navíc „ostrý“ design stealth letounů více náchylný k aerodynamickému ohřevu.

JAS-39 Gripen E/F má řadu zlepšení oproti svým předchůdcům. Stroj vychází z technologického demonstrátoru Gripen NG. „Pod kapotou“ tak najdeme silnější motor, větší nádrže (větší dolet), více závěsných bodů pro zbraně, nový radar a další pokročilou avioniku.

Dnes je stíhačka Gripen páteří protivzdušné obrany pěti národů: Švédska, Jihoafrické republiky, České  republi ky , Maďarska  a Thajska . Nejnovější provedení JAS-39 Gripen E/F získají Brazílie a Švýcarsko.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

JAS-39 Gripen: Příprava před nasazením na Islandu

Skupina příslušníků 21. zTL , SOC MO a doplněná odborníky z dalších pracoviště MO provedla Site ...

Brazílie vybrala JAS-39 E/F Gripen

Ve Švédsku je nyní nepochybně velký důvod k radosti. Brazilská armáda v rámci programu F-X2 nakoupí ...

Slovensko uvažuje o stíhačkách JAS-39 Gripen

Ve slovenském letectvu již brzy doslouží letité stíhačky MiG-29AS/UBS. I přes částečnou modernizaci ...

MS 20: Modernizace stíhaček JAS-39 Gripen C/D

Švédská firma Saab vyvíjí a intenzivně nabízí na zahraničních trzích svou nejnovější stíhačku JAS-39 ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!