JASSM-ER: Střely s doletem 900 km pro polské letectvo

Stíhačka F-16 amerického letectva odhazuje "starší" střelu JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile) s doletem 370 km. / US Air Force

Podle vojenského portálu Defence24 polské ministerstvo obrany podepíše do konce letošního roku s firmou Lockheed Martin smlouvu na dodávku střel s plochou dráhou letu JASSM-ER (Joint Air-to-Surface Standoff Missile-Extended Range). Střely s doletem více než 900 km výrazně zvýší schopnosti polského letectva útočit na vysoce důležité pozemní cíle.

JASSM-ER pro Polsko

V roce 2014 polské ministerstvo obrany podepsalo kontrakt na dodávku 40 střel s plochou dráhou letu JASSM. Starší střely JASSM mají dolet více než 370 km - podle rychlosti a výšky nosného letounu v čase vypuštění.

Polsko za 40 střel JASSM, několik cvičných/školních střel, obslužnou techniku, vybudování potřebného školícího/logistického/servisního zázemí pro střely JASSM a za příslušnou modernizaci svých stíhaček F-16C/D Block 52+ zaplatilo 250 milionů dolarů.

Počáteční operační schopnosti IOC ( Initial Operational Capability ) dosáhnou polské JASSM v příštím roce. Modernizace všech polských F-16 tak, aby mohly používat střely JASSM, skončí v roce 2019.

Již v roce 2014 Polsko začalo vést rozhovory s Washingtonem o možnosti nákupu mnohem výkonnějších střel JASSM-ER s doletem více než 900 km - některé zdroje mluví dokonce o doletu 1000 km a více. S prodejem střel již podle deníku Defence24 Washington souhlasil a pokud se rychle vyřídí všechny formality, k podpisu dohody dojde do konce letošního roku.

V optimistické variantě polské letectvo získá JASSM-ER již v roce 2020 - Polsko se tak stane prvním zahraničním uživatelem těchto střel. Výroba polských JASSM-ER proběhne v rámci připravované výrobní šarže č. 16 určené i pro americké letectvo.

Polské F-16 nedostanou kvůli JASSM-ER jen nový software, ale vzhledem k vyšší hmotnosti JASSM-ER musí být upraveno vyvážení letadla a zkontrolována pevnost konstrukce.

Americké letectvo prozatím střely JASSM-ER integrovalo do nadzvukových bombardérů B-1B Lancer. Od roku 2018 pak schopnosti nést tyto střely získají bombardéry B-52H a stíhačky F-16, později pak stíhací bombardéry F-15E Strike Eagle. 

Podle plánů z roku 2005 americké letectvo počítá s postupným nákupem více než 4900 střel JASSM/JASSM-ER. Na začátku záři Lockheed dodal americkému letectvu již 2000 střel JASSM.

Nakládka střel JASSM do B-1B Lancer

JASSM-ER

AGM-158A JASSM/JASSM-ER je určená k ničení klíčových bodových i plošných cílů. Jde například o stanoviště protivzdušné obrany, jako jsou ruské komplety S-300 nebo S-400, mobilní balistické rakety (Iskander), velitelská a komunikační centra, důležité mosty a komunikace, základny letecké a pozemní techniky nepřítele, atd.

JASSM/JASSM-ER je podzvuková stealth střela – díky malým rozměrům a speciálnímu tvarování je obtížně odhalitelná radiolokátory protivníka. Zaměření střely nepřítelem je rovněž obtížné kvůli nízké letové hladině. Po opuštění navíc střela neletí k cíli přímo, ale po složité nepřímé dráze.

Střela ničí cíl bojovou hlavicí WDU-42/B (450 kg), která obsahuje 109 kg vysoce explozivní výbušniny AFX-757. Výbušnina je uložená v odolném kovovém pouzdře pro maximální penetraci v cíli. Pojistka hlavice přitom rozlišuje náraz do zeminy, skály, betonu nebo oceli.

Během letu se střela navádí pomocí údajů z GPS a inerciálního navigačního systému. Konečné navedení zajišťuje infračervená naváděcí soustava s automatickým rozpoznáváním cílů. Kruhová odchylka v cíli je pouze 3 m.

Střelu pohání malý proudový motor Teledyne CAE J402-CA-100 o tahu 3 kN. Hmotnost střely je 1023 kg (verze JASSM), délka 4,26 m, průměr těla 0,45 - 0,55 m a rozpětí vyklopených křídel 2,7 m. JASSM-ER má podobné rozměry, ale vyšší hmotnost - nese větší množství paliva.

Na závěsníku letadla má střela křídla sklopená. Po opuštění nosiče se křídla rozvírají pomocí pyropatrony.

Životnost střely JASSM/JASSM-ER je 15 let. Jednotková cena JASSM-ER dosahuje 1,4 miliony dolarů (výrobní šarže č. 12 v roce 2016).

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

PT-16: Polská modernizace tanků T-72

Polská zbrojní skupina PGZ na výstavě MSPO 2016 představila hloubkově modernizovaný tank T-72. PGZ ...

Vrtulníky H225M Caracal polská armáda nedostane

Před několika dny polská média informovala o ukončení jednání o nákupu 50 vrtulníků Airbus H225M ...

Polsko nakoupí vrtulníky S-70i Black Hawk

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz informoval o zájmu nakoupit 21 vrtulníků S-70i Black Hawk ...

Polsko-ukrajinský bojový vrtulník pro střední Evropu

Podle polského ministra obrany Antoni Macierewice Polsko a Ukrajina diskutují o společném vývoji ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 3
  • KOLT
    17:09 04.11.2016

    Kéž by takových příspěvků bylo víc.

  • Mattauch
    14:53 04.11.2016

    Starlight:
    Hustý... chtěl bych mít ve svém oboru takový přehled. Děkuji za informace

  • Starlight
    01:10 04.11.2016
    Oblíbený příspěvek

    Zkusím vrátit zdejší off-topic diskuzi zpět k tématu – leteckým střelám s plochou dráhou letu AGM-158A Joint Air-Surface Standoff Missile (JASSM) a AGM-158B Joint Air-Surface Standoff Missile-Extended Range (JASSM-ER).

    1) Terminologie – pumový zapalovač

    Laskavě si dovolím autora opravit v jednom technickém detailu. Slovo „pojistka“ není terminologicky správně. Anglické slovo Fuze a Fuse (Britská angličtina, Američané to v obou případech píší Fuze) má mnoho vojenských i nevojenských významů. V případě (letecké) munice je pro anglické slovo "Fuze" správný český termín "(Pumový) zapalovač".

    2) Zapalovač přitom rozlišuje náraz do zeminy, skály, betonu nebo oceli?

    A teď to hlavní opravení článku. Bohužel USAF je poměrně skoupé na technické detaily o střelách JASSM/JASSM-EX. V jednom článku USAF z roku 2011 ale publikovalo možnou podobu budoucích vylepšených střel. Informace obsažené v tomto článku pak postupně převzala celá řada dalších webů a tichou poštou se některé informace časem ztratily nebo popletly. Proto se to na těchto stránkách pokusím rozplést.

    Jednou z budoucích věcí, kterou článek USAF nastínil, byla i BUDOUCÍ (!) možnost nové průbojné hlavice s pumovým zapalovačem, který dokáže rozlišit průlet materiály s různou hustotou (pomocí přesného senzoru zrychlení). K vývoji této pokročilé bojové hlavice ale případě střel JASSM/JASSM-EX zatím nedošlo!

    Obecně se schopnost pumových zapalovačů rozpoznat průnik/náraz do různých matriálů používá pro počítání podzemních pater při průniku do vícepodlažních podzemních bunkrů (zkušenost z několika válek s Irákem) či nejnověji k detekci dutin v tunelech a jeskyních (Irán, Severní Korea). Průbojnou leteckou pumu nebo řízenou střelu s tímto zapalovačem lze pak nastavit, aby explodovala v konkrétním podlaží či po dosažení podzemní dutiny.

    3) Zapalovače FMU-159/B a FMU-167/B

    Tyto speciální pumové zapalovače (FMU = Fuze Munition) vyrábí americká společnost Orbital ATK. Běžně jsou známy dva modely. Starší elektro-mechanická verze z přelomu tisíciletí má označení FMU-159/B Hard Target Smart Fuze (HTSF) a nedávno vyvinutá plně elektronická náhrada má pak označení FMU-167/B Hard Target Void Sensing Fuze (HTVSF).

    Podle údajů USAF se starší FMU-159/B montovaly do speciálních průbojných penetrátorů BLU-109 (2000 lb), BLU-116 (2000 lb), a těžkých BLU-113 a BLU-122 (4450 lb) v leteckých pumách GBU-24, GBU-27, EGBU/GBU-28, GBU-31(V), GBU-37. Specialitou je pak penetrátor AUP-3M (1200 lb) v průbojné verzi střely s plochou dráhou letu AGM-86D CACLM Block II.

    Podle některých zdrojů ale pokročilá funkce počítání pater u FMU-159/B nakonec nefungovala spolehlivě, a tak zapalovače v praxi využívají jen záložní mód s přednastaveným časovým zpožděním. Zřejmě proto byl vyvinut modernější programovatelný zapalovač FMU-167/B, které díky své plně elektronické koncepci bez pohyblivých částí by měl být spolehlivější. Navíc lze jeho nastavení měnit během letu (dokud je podvěšen na letounu).

    Co je ale pro autora a čtenáře článku nejdůležitější – střely JASSM/JASSM-EX mají ale úplně jiné zapalovače!

    4) Zapalovače FMU-156/B a FMU-167/B

    Všechny dosud vyrobené střely jsou totiž vybaveny elektro-mechanickými zapalovači FMU-156/B.

    Přestože tento zapalovač nedisponuje schopností počítat patra nebo poznat proniknutí do podzemní jeskyně, i tak je stále neuvěřitelně sofistikovaný kus výzbroje. Zapalovač je programovatelný, je napojen na avioniku střely, které pak komunikuje s avionikou letounu pomocí datové sběrnice Mil-STD-1760. Zapalovač se programuje ještě na zemi před letem, ale nastavení lze během letu měnit (dokud je střela podvěšena)

    Na výběr je několik módů činnosti – v módu SOFT (pro útok na „měkké“ málo odolné cíle) je zapalovač iniciován při dopadu kontaktním mechanickým spínačem. V módu HARD (určeném proti „tvrdým“ zodolněným cílům) je pak možné nastavit sedm různých zpoždění iniciace. Od 0 milisekund (exploze při nárazu) až do 120 milisekund pro ničená hlubokých bunkrů. Zapalovač v HARD módu nepoužívá kontaktní mechanický spínač, ale složitější snímač zrychlení, který spolehlivě zaznamená náraz/průnik do tvrdého materiálu cíle.

    Přesto se USAF/US NAVY snažíš postupně nahradit všechny své starší elektro-mechanické zapalovače za modernější, již zcela elektronické. Ty nemají pohyblivé částí a měly by tak být spolehlivější. Speciálně pro střely JASSM/JASSM-ER je už řadu let vyvíjen a zkoušen nový zapalovač označovaný jako FMU-162/B ESAF (Electronic Safety and Arming Fuze).

  • Arassuil
    22:58 03.11.2016

    Beld: Zase ze mě nedělej blbce, buď tak laskav. O internetu nepadlo ani slovo, můj úvodní příspěvek byl reakcí na to, že se domníváš, že mezinárodní události se k nám dostaly stylem "mozna informuje za par tydnu nejaky US tydenik"... Já jsem Ti jen ukázal, že i naprosto marginální zprávy z druhého konce světa se k nám dostaly se zpožděním maximálně 24 hodin a to třeba i ve 20 různých novinách, které vycházely i 3 denně. Rozhlasové zpravodajství mělo prodlevu ještě menší - třeba i jen 12 hodin nebo méně. První republika nebyla nějaká banánová zemička kdesi na kraji světa, tehdy jsme patřili mezi první dvacítku nejrozvinutějších zemích světa.

    A já nevím jak ty, ale já internet vážně nesleduju 24/7 - 8 hodin denně prospím a 8 hodin denně trčím v zaměstnání, kde se na internet třeba celou pracovní dobu nedostanu. Takže i v roce 2016 se ke mně velká část informací dostane se zpožděním i 16 hodin - a jestli 16 nebo 24, to jsme až takový pokrok neudělali. A jo jasně, ta možnost tady je o tom žádná - kolik lidí má reálně přístup k informacím 24/7?

  • Beld
    22:25 03.11.2016

    Ok nechame toho ja si ziju ve fantazii a ty v realite . Kde telegraf a radio pred 80 lety melo stejne rychle a lepsi informace nez internet dnes . Aspon na tomto se snad shodneme . Me to zily netrha :d

    Diskutovat o tom nema valny smysl . Ja se uz par taovych lidi v minulosti snazil bez uspchu presvedcit a zjistil jsem , ze zivot je prilis kratky :D

  • Arassuil
    21:46 03.11.2016

    Beld: No je vidět, že tvoje znalosti historie a fungování světa před 80 lety jsou více než omezené.

    Je to tvůj boj, zrovna tuhle část našich dějin mám projetou celkem dobře a na odezvu Mukdenského incidentu v československém tisku jsem psal studii (proto jsem ho taky uvedl jako příklad). Takže nejenom tuším, ale dokonce vím, že mimo Japonce o incidentu ještě téhož dne vydala oficiální prohlášení čínská vláda (ze kterého hodně vycházely třeba agrárnické noviny Svoboda) a podrobné depeše se také posílaly z amerického velvyslanectví (mnoho z nich potom přejala japonská pobočka Reuters a Union press a pustily je dále do světa - u nás je přejaly třeba Lidové noviny nebo Přítomnost). A už na plnou hubu se musím smát té třetí straně - ve většině případů to byly titulní stránky s půlpalcovým nadpisem.

    Jestli mi nevěříš, většina nejprodávanějších novin z té doby je naskenovaná v projektu NK Kramerius, popřípadě dostupné na mikrofilmech v Národní knihovně, Moravské zemské knihovně a jinde.

    Ale jak říkám, nemíním se s tebou hádat. Stačí mi vidět co jsi napsal a je mi jasné, že o dané problematice toho mnoho nevíš a žiješ si ve svých představách, tak jako v těch svých. ;-)

  • Beld
    20:31 03.11.2016

    Jezisi takovy strasny kecy uz jsem tady dlouho necetl . Hele zhodneme se ze se neshodnem , protoze komentovat vyrok , ze pred 80 lety nebylo zpravodajstvi o moc rychlejsi nez dnes je na presdrzku .

    Pokud by japonci nechteli , tak se o tom nikdo nedozvi mesice . A to pominu to , ze 99% cechoslovaku se o tom dozvedela na 3 odstavci x-te stranky v zahranicnich zpravach ktere nikdo necte .

    Zijte si ve sve fantazii . Radio a telegraf jsou stejne rychle jako internet a svet se za poslednich 100 let nezmenil .. GL

  • Arassuil
    16:46 03.11.2016

    Beld: Tvoje představa o kvalitě a rychlosti zpravodajství "před 50 lety" je hodně zkreslená.

    Když 18. září 1931 spáchali Japonci akci, která později vešla ve známost jako "mukdenský incident", tak o této naprosto bezvýznamné epizodce, při které se vlastně vůbec nic nestalo (protože to byl záměr a neberu teď v potaz navazující události), informovalo během následujících dvou dnů asi 15 různých československých deníků a obdeníků. Některé to stihly ještě v odpoledním vydání 19. září, některé ve večerním čísle téhož dne a obdeníky holt až 20. září ráno. O události rovněž 19. září informoval československý rozhlas v rámci pravidelné zpravodajské relace. O okupaci Mandžuska Japonskem a nastalé situaci ve Společnosti národů pak československý tisk informoval celkem vytrvale až do prosince 1931 (tedy až do chvíle, kdy mlátil už jen prázdnou slámu). A to prosím před 85 lety!

    Podobně na tom bylo mezinárodní zpravodajství ve všech ohledech - s trochou nadsázky si anglický král uprdnul někde při státní večeři a druhý den ráno to bylo ve všech evropských novinách. Protože ono telegraf a radio nejsou o moc pomalejší než internet. A to ještě tehdy musely ty zprávy překládat z Japonštiny do angličtiny a poté ještě do češtiny. Takže nějaké tvoje zkreslené představy o tom, jak byli lidi před "50 lety" neinformovaní si strč za klobouk. Co to je v reálném světě zpoždění necelých 24 hodin? Nic - 18. září večer jsi šel spát a 19. září už sis u odpolední kávy četl nejžhavější novinky...

    A k čemu jim to bylo, že?

  • Beld
    16:32 03.11.2016

    V 30tych letech meli zide internet a 24/7/365 zpravodajstvi z celeho sveta ? Jiste neco podobneho se muze stat i dnes . Ale probihat to bude uplne jinak . Ona to pekne doklada treba situace ze syrie/iraku ( aleppo/mosul ) . Stat se to pred 50 lety tak o tom "mozna" informuje za par tydnu nejaky US tydenik . Ted mate informace ( i kdyz nepresne ) behem 15ti minut 24 hodin denne .

    Rikam doba se zmenila ... Ale stale to nekteri lide nechteji pochopit .

    Ja kdyz byla "situace" v turecku pred 2 mesici jsem na chate dodelaval podlahu v kuchyni a celej vecer jsem po ocku sledoval prakticky live prenos z turecka . Na zacatku ( 18:00 ) to vypadalo nadejne po 22:00 uz se live experti v CT shodovali ze "zmena vlady" asi neuspela . Vy vazne nevidite rozdil ?

  • logik
    15:29 03.11.2016

    Beld: jo - ale ukrajina byla stát v rozkladu. Fakt si myslíš, že na podobný rozkaz např. v maďarsku by byla podobná odezva? A že by to Maďarsko nechalo "jen tak"?

    Prostě mám dojem, že máš pocit, že se přeci "nic nemůže stát", "že jsme už přeci civilizovaní". Úplně stejnej dojem ovšem měli např. židi před druhou světovou - a stačilo pár let a bylo úplně jinak - a jak je vidět např. na Turecku, mezera mezi diktaturou a demokracií je poměrně tenká....

  • Beld
    14:52 03.11.2016

    No s tim se da souhlasit , ja si jen myslim , ze az se "zavrou hranice " a zacnou povolavaky , taky to nebude z duvodu opravdove hrozby z ruska , blizkeho vychodu nebo asie , ale bude to z duvodu snahy o upevneni moci nekterych elit prave v CR potazmo evrope .


    A osobne doufam ze pokud neco podobneho nastane , tak jiz na uzemi cr zit nebudu...


    To s tim ukrajincem byla jen reakce na "@clanek" . V prvnich 2 vlnach povolavacich rozkazu byla odezva na ukrajine kolem 2% .

  • skelet
    14:35 03.11.2016

    Beld jistě, ale to platí jen pro určitou úroveň konfliktu, respektive do určité intenzity konfliktu. Rovněž musíš mít kam jít, kudy jít a hlavně za co jít.
    To že si Ukrajinec žijící v ČR vytře zadek s povolávákem je řekl bych lidské a pochopitelné. Ve své podstatě to vůbec nic nedokazuje.
    Prostě je třeba rozlišovat úrovně.. dle toho se budou měnit podmínky jak represivní, hospodářské, vojenské i uprchlické. V žádném případě nelze tvrdit, že se někdo "připravuje na minulou válku".

  • Beld
    13:49 03.11.2016

    skelet : Jde o to ze nikdy v historii nebylo obyvatelstvo informovano o soucasne situaci vice nez dnes a nikdy nebylo jednoduzsi odjet a zjistit si dulezite informace . Ty miliony uprchliku se zakladnim vzdelanim a horsim , miricich z afriky a blizkeho vychodu do celeho sveta ( hlavne evropy ) jsou toho dukazem - Pred 20 lety to bylo obtizne pro naprostou vetsinu populace , dneska je to hracka . Pred 20 lety nevedela vetsina afriky jak je evropa daleko a kterym smerem .

    Jinak situace na ukrajine ma v CR "pozitivni vysledky" . Dva moji znami ukrajinci se rozhodli , ze se nebudou vracet ( ten starsi uz tu ma celou rodinu 6 lidi ) a planuji ziskat obcanstvi . Ten mladsi ( 26 tusim ) dostal povolavak a vytrel si s nim ....

  • Grull
    13:45 03.11.2016

    Tesil - *Dva dny bez mob. tel. a polovina národa se psychicky zhroutí.Ten zbytek odpadne,protože došla tráva.*
    Tak to je výborná hláška :-)

    Tedy nevím, lidi. U nás v práci je 15 chlapů věkově od 22 do 45. A musím Vám říct, že kdyby nás všechny povolali, tak to zvládnou 2, věkově nejstarší. Já 39 dělostřelectvo a 45 co sloužil u rakeťáků. (a to máme těsně před koncem záruky na použití).
    Zbytek je závislej na trávě, chlastu a automatech. Těm bych do ruky kvér nedal snad ani v hodině nejvyšší.

    Fakt doufám, že k ničemu nedojde a když jo, ať je to rychlý. Na nějaké obléhání nebo zákopovou válku fakt nemáme materiál.

  • skelet
    13:30 03.11.2016

    Beld: i před tou 1 a 2 sv.v. uteklo dost lidí, tomu se skutečně nejde ubránit. To o čem jsem mluvil je situace, kdy půjde o tak rozsáhlý konflikt, že fronta bude potřebovat stále a stále více masa do svého mlýnku. Konflikt takového rozsahu nebyl v Evropě a ani na Západní polokouli od 2.sv.v. Takovou zkušenost v novodobé historii má snad jen Vietnam (ale ne USA), Jižní Korea, Irák a Irán (a teď asi i Sýrie). Ani ta Ukrajina na tom nebyla tak blbě.
    A co si budeme povídat i v USA se utíkalo před povolávacím rozkazem do Kanady a Mexika. Vyjimku z důvodu svědomí vybojoval až Muhammad Ali někdy v roce 1970 (1969?) u Nejvyššího soudu USA. A i tam bylo soudní rozhodnutí velmi těsné, a kdo ví jak by dopadlo, kdyby USA bylo pod tlakem toho mlýnku na maso.
    K tomu vycestování.. kamarádka je rodačka z Lugansku. Stálo jí to hodně usilí a peněz, aby se z toho města dostala. A to tam je "sranda" konflikt.

  • Tesil
    13:19 03.11.2016

    BELD Je to přesně tak.Dnešní stav nemůžeme srovnávat s 2.sv.v. ani ničím jiným.Žijeme dlouho v hlubokém míru,řadu věcí si ani nedokážeme představit.Dva dny bez mob. tel. a polovina národa se psychicky zhroutí.Ten zbytek odpadne,protože došla tráva. MATTAUCH četl jsem ten manuál,nikde se neřeší ty tisíce raněných co potřebují nákladnou,odbornou a dlouhodobou péči.Třeba popáleniny atd.

  • Beld
    12:30 03.11.2016

    Clanek : Tomu rikam vzhledem pomeru povolanych a tech kteri se na ukrajine dostavili strela do obou vlastnich nohou :D

  • Clanek
    12:28 03.11.2016

    @Beld
    Z Ukrajiny je ted taky snadne vycestovat? Nebo to je totalni valka?
    Jedna z prvnich veci co zavedli bylo zakaz vycestovani muzum v "pouzitelnem veku", nevim jak presne to meli ohranicene ale rodina od zeny se k legalnimu opusteni Ukrajiny nedostala. A kdo pak chce odjet, tak rozhodne ne stylem:"nebo nebude problem odcestovat . Tecka ." Myslim ze sam zijete v nejake najivni iluzi.

  • Beld
    12:28 03.11.2016

    Nevim co by se muselo stat ,aby za "dnesniho" stavu najedou vyhlasila Cr mobilizaci a zadratovala hranice . No napada me par veci , ale to si radeji nakoupim jidlo\vodu a budu doufat ze vitr nebude foukat severovychodnim smerem

  • Beld
    12:26 03.11.2016

    logik : Ano takova valka jako ww1 uz nikdy nebyla , ww2 byla naprosto jina . Blik . Ja travim 20% roku v zahranici v kanade v severni evrope . Verte mi , ze dokazeme zmizet vcas . Predstava , ze se proste ze dne na den prerusi hranicni provoz a prestanou lety je proste nerealna fantasmagorie . Zijete v minulosti .


    Je maximalne tak teoreticky mozne , ze par blaznu v bruselu vyhlasi najednou policejni stat a zavrou hranice . Ale tomu budou muset predchazet roky pomale normalizace , to uz davno budu rezident v peru , australii nebo kanade .

    Vase krasne teorie o vojne za nase politiky si muzete vzit na frontu s sebou...

  • logik
    12:22 03.11.2016

    Beld: to, že se doba změnila si právě lidi před druhou světovou říkali taky. Šeredně se spletli.

    Právě to, že něco před dvaceti lety nebylo možné, je argument pro to, že dnešní doba může být daleko spíš výjimka, než standard. Obzvlášť pokud vyhrají volby lidé jako Trumpové, Orbánové apod., tak se může ukázat, že "otevřený svět" je jen epizoda.

    A prosím odpověz na následující otázku: to si opravdu myslíš, že když ČR vyhlásí mobilizaci, že neuzavře hranici, aby rekruti nemohli odcestovat? Nebo že odcestuješ přes uzavřenou hranici? Nebo že mobilizaci prostě nevyhlásí, pokud nebude totální válka?

  • Beld
    12:10 03.11.2016

    Zvasty . Pokud potrebujes na dobiti telefonu elektrickou sit a na dojeti do jizni evropy 2 benzinky po ceste , je to tvuj problem . Reknete me jeden priklad konfliktu , kde se todle za poslednich 50 let stalo . Nikde . Kecy o ww2 jsou jen kecy . Srovnavat evropu\svet v 30tych letech a v 21 stoleti je proste kravina . Ono to jde hezky videt na tech statisicich uprchliku , kteri tahnou pres hranice . Jeste pred 20 lety by to bylo absolutne nemozne a ted kazdy rika , ze to nejde zastavit . Doba se zmenila . Neni muj problem , ze to vy dva nedokazete prijmout . Zijte si ve sve iluzi .

    Bud bude valka totalni , nebo nebude problem odcestovat . Tecka .

  • Arassuil
    10:04 03.11.2016

    Beld: Jasně, protože zrovna ty budeš jedinej jasnozřivej. Dálnice nebudou přecpané uprchlíky a vojenskými konvoji. Hranice nebudou ve stavu nejvyššího ohrožení/pohotovosti hlídány a dodávky elektrické energie pojedou spolehlivě na 100%, aby sis ten svůj chytrý telefon mohl každý druhý den někde dobít. Stejně jako bude na každé benzínce přehršel benzínu na to, aby jsi dojel z Prahy do Paříže. Ty si to představuješ jako jet na dovolenou do Chorvatska, tak mi řekni, kdo je tady naivní.

  • logik
    10:00 03.11.2016

    Beld: Svým způsobem máš pravdu. I po první světové válce se všichni shodovali, že taková válka už nikdy nebude. A svým způsobem měli pravdu.... Byla ještě horší.

    Jestli si myslíš, že v případě toho, že stát bude potřebovat rekruty, tak nezavře hranice, tak si dost mimo. A jestli si myslíš, že stihneš "utéct včas", tak to si židi v předvečer druhé světové mysleli také...

  • Beld
    08:59 03.11.2016

    Me fascinuji nazory nekterych jedincu , kteri rikaji , ze to bude fungovat stejne jako v WW1/2 . Staci se podivat jakym zpusobem byly vedeny treba i obcanske valky v normalnich statech v poslednich 30 letech . Vase kecy o brancich a strelbe za dezerci jsou k smichu . Svet se zmenil , kazdej chudas ma v mobilu offline mapu cele evropy , dneska neni problem behem hodin/dnu dojet na druhy konec sveta . V zadne z tech valek ( krome par africkych ) nebojovali lide , kteri k tomu byli vyrazneji nuceni . Kdyz clovek nechtel bojovat , tak proste sebral rodinu a odjel do zahranici . Pokud by nastal v CR problem , tak se JA s rodinou rozhodnu , jestli je proc bojovat , nebo jestli je lepsi emigrovat . Jsem svepravny a o situaci ve svete vim asi vic nez vetsina clenu vlady . tecka

    Pokud by uz nastalal takovy extrem jako celosvetova valka evropa/nato vs nekdo , tak se to stejne vyresi atomem .

    Zase se pripravujete na minule valky...

  • KOLT
    08:50 03.11.2016

    Mattauch, za mě máte obrovské plus! Nejen za velice rozumné názory, také za zvládnutí diskuse s takovým trotlem v mezích veškeré slušnosti.

  • KOLT
    08:49 03.11.2016

    Olivav má skluz nejen ve slušném vyjadřování, ale také v češtině. Občas mám dojem, že to není jeho rodný jazyk, ale třeba se pletu a je to jen takový negramota.

    O sluzu v logickém myšlení raději nemluvě. Soudy jsou nedokonalé... světe div se, lidé jsou nedokonalí. Stejně jako naše politická representace, jsou i soudy obrazem společnosti, ze které vzešly. Jestli někomu přijde, že dnešní soudy fungují hůře než za komunizmu, tak to vážně chce studený hadr na hlavu...

    Že nebude číst (tedy doufám ani přispívat) na tento web, nemusí slušné diskutéry vůbec mrzet.

  • Mattauch
    08:38 03.11.2016

    Olivov:

    K nostalgii nad minulým režimem to vede těch, kteří dávají přednost jistotě před svobodou. To není nic pro mě... ;)

    Ty organizace pomáhají (z velké části ze státních peněz) k tomu, aby nemuselo dojít k odebrání svěřené osoby. Tedy nejsou tu proto že mnou popsaný systém nefunguje, ale proto aby nemusel být užit.

    Nevidím problém v rozevírání ekonomických nůžek oproti letům 1948 - 1990. ;)

    Žádný systém není dokonalý, ani ten soudní. Nicméně máme několik úrovní soudů a že všechny úrovně rozhodnou absurdně se nestává se moc často nestává.

    Když to shrnu stěžujete si na to že se neschopným lidem stávají nepěkné věci. No jen ať se stávají, tak to bylo vždy, je to přirozené...

    Pro mě je fascinující, že lidé s vaším viděním světe nezvládají debatovat bez toho aby skoro v každém odstavci neoznačili názor který nesdílejí za kokotinu, pitomost, atd... co mě se týče, na základě proběhlé debaty, mám dojem že si píši se zatrpklým pitomcem, neboť pro pitomce je každý pitomí. Pro kokota je každý jiný názor kokotinou...

    Takže prosím nevzdělávejte pitomce a naučte se slušnému vyjadřování, máte v tom od školky trochu skluz...

  • Tesil
    23:07 02.11.2016

    SKELET Copak jsem někdy takovou blbost,jako že někoho neodvedou kvůli hypotéce napsal?A ty tisíce neodvedených budou kopat latrýny.

  • skelet
    22:55 02.11.2016

    Nějaký podrážděný :)
    V které VÁLCE fungovalo to co popisuješ ty? Že by branec nebyl odveden kvůli hypotéce? Pokud vím, tak výjimky měli jen zdravotně nezpůsobilí (a to jen do určité fáze konfliktu, kde následně klesly nároky), staří a mladí, případně chlap, který měl statek. Ti nebojující z důvodu svědomí byli lifrováni k nebojovým útvarům.
    Takže v které válce to takto fungovalo?

  • Tesil
    22:41 02.11.2016

    SKELET Já nemluvím o sobě,nemám hypotéku a malé děti už také ne.Ale fakt solidně blábolíš.A tu flintu nebudu držet jako prase kost.Na rozdíl od tebe.

  • Tesil
    17:09 02.11.2016

    J.Vraja A to si myslíš,že banky se nechají oškubat jen kvůli válce.Z čeho potom budou poskytovat úvěry na rozjezd poválečné ekonomiky. Pokud jde o odvody,takže mimo jiné je možno odmítnout i z důvodu svědomí,jak se píše v mob. manuálu.Jinak jsem rád ,že je tu někdo s určitou praktickou zkušeností.

  • Olivav
    13:44 02.11.2016

    Mattauch,

    žijete v idelizovaném světě. Sociální jstoty jsou v hajzlu to vede k nostalgii nad minulým režimem jen tak na okraj.

    Druhý odstavec asi jste z marsu ne? Takovou koninu jsem už dlouho nečetl a vy asi sledujete jen růžové zprávy. Ty nadace co alespoň vznikly aby pomohly to je jako co?

    Mezilidské vztahy se formují i na základě možností daných zřízením ve kterém žijeme a to souvisí i s tím posledním odstavce, protože jste nikdy tyto věci nemusel řešit nebo se s nimi nesetkal.

    Velké firmy právě mohou za rozevírající se ekonomické nůžka na mnoha úrovních a stát je pro ně brzda, takže historie je sice asi váš koníček, ale moc jej nerozvíjíte nebo na něj prostě nemáte vlohy.

    Právo a soud to je hezký kokotina. Nedávno bylo konstatováno, že jen nejvyšší správní soud jakž takž funguje. Rozsudků absurdních bylo v této zemi tolik, že pokud nechcete vidět tak nevidíte, ale vaše růžové brýle nebo to co berete za prášky to musí být síla. Proč je ta soudní moc ve vyobrazení slepá? Obecné plky si nechte jo stejně už tuhle debatu nebudu číst a asi ani tento web. Protože vzdělávat pitomce je jako házet hrách na zeď. Jen tak ta paní co ji obral exekutor když ji sebrali občanku a jezdili na ni nečerno a revozor ji zapsal. Paní se u soudu bránila, že ležela na Jipce (asi ne to byly důkazy), tak měla smůlu protože ten váš mega soud rozhodl že musí platit. Super ochrana od státu, že a ani odvolání ji myslím nepomohlo tak to medializovala. A není jediná i policie, která nás má chránit (ona ti ztrátu anhlásila) řekla, že má smůlu a nahlášení ztráty nic neřeší to je co?

    Zdravotnictví sice může řešit, ale pokud se nechce nejste celebrita tak si můžete leda. A opravdu Vám ze srdce přeji, aby Vaše dcera byla v pořádku a doktoři ji později pomohli. Já bohužel slyšel mnoho jiných příběhů. Odpověď od stolu: "To má kde kdo." je diagnóza a péče? A mohl bych pokračovat dosti dlouho.

    Dluhy přímo ne, ale dlužníka pod střechy aby nemrznul na ulici nevezmete. Koukněte se pokud na to máte co se s Vámi pak stane. mnozí to nazývají státem garantovaná loupež za bílého dne a nenaděláte s tím nic.

    Ve vašem růžové světe bych chtěl žít. Dokud nemáte opravdu problém, tak je vše OK což vy asi nemáte, ale kdybyste se zajímal o více lidí okolo než ty co jsou na tom stejně, tak byste se nestačil divit.

  • Mattauch
    15:57 01.11.2016

    Olivav:

    Kdy dával stát více než nyní?

    Kdy si lidé za 8 hodin práce 5 dní v týdnu po 11 měsíců v roce v roce žili lépe než si žijeme nyní?

    Děti co nemohou ve školách jíst? Pokud já vím, pokud jsou rodiče natolik neschopní že nedokáží uživit své děti, jsou jim děti odebrány a postará se o ně stát... v čem je problém? Nevím o tom že by tu děti umíraly hlady...

    Od rozvíjení mezilidských vztahů je tu především rodina a pak socializace jedince v rámci společenství od raného dětství. Samozřejmě pokud rodiče nadávají na učitele stejně jako děti, nemohou se pak v pubertě divit, že jejich děti nemají žádnů respekt k autoritám - sami je o něj připravili.

    Osobně nemám problém s tím, že stát neřídí každý můj krok, naopak bych měl problém s tím, kdyby to tak bylo. Nemám problém ani s velkými firmami ani s tím, že lidé mohou investovat i v zahraničí (ikdyž zde by se hodila určitá regulace).

    Co se týče práva, jediné instituce oprávněná rozhodovat co je dle práva a co ne, jsou soudy. Pokud soud rozhodne, tak je logicky alespoň jedna strana s verdiktem nespokojena a tvrdí že se nedomohla svého práva (protože chyba samozřejmě nemůže být u něj, jak by mohla... vždy za to může někdo jiný).

    Co se týče zdravotnictví, mé zkušenosti jsou dobré. Dcera má vrozenou růstovou vadu, ta je od narození sledována a řešena až bude starší bude ji možná čekat pár operací - za mě zdravotnictví funguje. Manželka nerodila na ulici, když jsme volal své matce sanitku tak přijela, když jsem si v neděli večer pořezal ruku rozbruskou tak mě na pohotovosti kvalitně ošetřili. Očekávám rozumný servis u běžných věcí, ne vyřešení 100 % problémů všech občanů. Trpěl jste něčím co státní zdravotnictví bezplatně nepokrývá? To byla smůla, je mi líto.

    Dluhy od rodinných příslušníků na Vás dnes mohou přejít jedině tehdy když s tím budete sám souhlasit - vaše rozhodnutí, váš boj, co s tím má co dělat stát?

  • Olivav
    15:28 01.11.2016

    skelet, ale to jsem ti už dal za pravdu. Ukrajina je příkladem jak rychle to jde.

    Stát nám de facto nedává až tolik. Jsi optimista to je tvůj názor. Mě dal vzdělání, i když ne tak docela bezplatné, ale dal. Historie je také mé hobby a vždy byla. Evropa totiž nezažívá flám a už dlouho jde dolů. Flám tu byl cca do 70. let. Nakonec tu máme děti co nemohou ve školách jíst, protože rodiče nemají. No a ta revoluce je otázkou. Obávám se, že 2/3 obyvatel na jídlo nebo jiné potřeby podobného charakteru vydávají více jak 1/3 příjmu. Ono to není jen o jídle ale o střeše nad hlavou. mnozí nemají co do huby.

    A politici jsou od reality tak jako my od Měsíce. Sorry na tom se neshodnem. Máme hold jiný názor.

    Mezilidské vztahy se vyvíjejí i podle toho jaké vzory se v rámci státem regulovaného prostředí vytváří. Nakonec stát už nekontroluje to co dříve a nemá až takový vliv. To je bohužel fakt po vzniku Mediálních korporací a nadnároního kapitálu. Toť vše. Řešil jste někdy závažné zdravotní problémy nebo se snažil dovolat práva v této zemi. Znám hodně lidí co měli problém a jistotu od státu co tu popisujete je jen iluzorní blábol. Nic jste mi nevyvrátli. Já se osobně setkal s pravým opakem, ale sám nemám problém a žiju si celkem v klidu. Jen to zdravotnictví mě málem na holičkách nechalo. Nakonec jsem si sám zaplatil a pomoci se mi dostalo. nešlo o úplatky. Trvalo mi to 2 roky. Dostal jsem prd a až po 2 letech jsem potkal lékaře co mi chtěli pomoci a nakonec jsem si i na jejich radu pomohl za své, protože to státní by se na mě vyprdlo. Tak kde mám to zabezpečení. Dluhy nedělám, ale mohou za mnou přijít přes zákony skvělého státu od kohokoliv z rodiny, když mu budu chtít pomoci. To je to budování mezilidských vztahů. Kde a co jste mi vyvrátil. Realita se pozná až při zatěžkávací zkoušce a tam mám jinou zkušenost. Bohužel

  • Mattauch
    15:01 01.11.2016

    Olivav:
    Co nám stát dává? No co mě se týče, dává mi bezpečí. Dává mi jistotu, že pokud se semnou něco stane, tak má dcera přesto neumře hlady na hnoji. Dává mi jistotu, že o mě bude zdravotně postaráno lépe než v 90% jiných států. Zajišťuje mi, že se mým dětem dostane poměrně solidního vzdělání. Dává mi svobodu cestovat, vyjadřovat slušnou a nezastrašující formou mé názory.

    Historicky dochází k revolucím (což je jeden z možných následků společenského rozkolu) tehdy, když 2/3 obyvatel musí vydávat za stravu více než 1/3 svých příjmů. Tam zdaleka nejsme. My nazažíváme rozklad Evropy, zažíváme vrcholící evropský flám. V rámci kterého bohužel některým nacamraným kámošům nedochází, že ti fajn týpci z ulice které zvou na párty tu budou i ráno...

    Lidé řekli že se jim migrace nelíbí, jiní lidé jim odpověděli že nejsou multikulty... a co má být? obě skupiny mají právo na svůj názor. Vzhledem k tomu jak dopadají volby evidentně ta magrice zase tolik lidí nesere (respektive nadále funguje teorie šedých 90% - 5% vítá uprchlíky, 5% si hraje na spasitele národa a zahání uprchlíky a těm zbylím devadesáti procentům jsou obě tyhle skupiny k smíchu a hledají rozumné řešení umožňující konsenzus.

    Co se týče "elit" - v uvozovkách proto, že je jako elity vidí asi jen ti co je tak nazývají ... Nevím jak vy, ale párkrát jsem se s nějakým politikem viděl. A jsou úplně stejní jako vzorek učitelského sboru průměrné vysoké. Pár nafoukanců, pár v pohodě týpků, úča řecké literatury pobíhá v batikované sukni a baští mariánkové sušenky... Prostě lidi jako každí jiní. Jen je na jejich chyby a prasárny víc vidět, to je všechno.

    Historie je celkem moje hobi a zatím jsem neshledal ve školních osnovách nic, co by mě nějak vyvádělo z míry - jestli on si někdo neplete historii se svými názory na historii...

    Ono s většinou je to těžké... Je jedinec vůbec schopen posoudit co chce většina? Nemyslím si to. Každý se stýkáme s určitou skupinou lidí - se svou krevní skupinou. Je logické že v rámci takové skupiny se dá vyhledat jednoznačně převládající názor na nějaké kontroverzní záležitost, ale rozhodně se nedá říct, že je to v celé společnosti vnímáno stejně jako v takové skupině. To co chce většina se dovídáme ve volbách a z různých občanských aktivit (pět tisíc lidí na václaváku není naprosto nic....)

    Co má co stát společného s mezilidskými vztahy? Stát jen hlídá aby se tu všichni navzájem nepovraždili, zbytek už je na občanech samotných...

    Takže to jsem se tam nějak vypořádal s vašimi potížemi se zdravotnictvím, školstvím, záležitostí "Lidi řekli...", většinou, elitami... a co se týče vnitřního souhlasu jakožto základu společenské smlouvy, ten občan dává tím, že je občanem. Cesta nejmenšího odporu - já tady budu žít a budu si na všechno stěžovat a mohou za to ONI - to je cesta hodná skutečného otroka, ale ne otroka JEJICH, ale otraka SEBE SAMA.

  • skelet
    14:55 01.11.2016

    To právo se změní velmi rychle ..

  • Olivav
    14:33 01.11.2016

    Štve mě totiž, když mě někdo nazývá vlastizrádcem, i když použil termín velezrada. To je ten problém. Nakonec je vtipné, že v Rusku nemám přátele, ale v USA a jinde na západ jo, tak nevím, asi jsem si spletl světové strany. Zajímavý sympatizant s Putinem.

    Bohužel mám zkušenost, že tak jak se mnozí ohánějí jací jsou borci, tak končí v realitě rčením skutek utek.

    Jinak pro skelet jo to asi jo, ale to právo by musel někdo změnit. Dnes platí jen ten kriminál 1-5let, což mnozí vidí jako v pohodě. Pokud se zákon změní, tak pak to může být i kulka. Na Ukrajině zákony měnili dosti rychle, tak proč ne u nás. Hypotetické řeči. Navíc i právní výklad ze starého článku je jednoznačný. Zákony a rozhodnutí udělá demokraticky zvolený parlament a lidi mají v ten moment povinnosti.

  • Olivav
    14:22 01.11.2016

    Arassuli, asi jo :)

  • skelet
    14:15 01.11.2016

    V konkrétní situaci bude platit to co jsem psal. A je jedno jak se k tomu bude stavět obyvatelstvo. A pochopitelně právo platit bude, ale právo přijaté v době války.

  • Olivav
    13:52 01.11.2016

    Jinak tu byl na toto téma už i článek http://www.armadninoviny.cz/ob...

    Pokud nebudeme barbary tak právo bude platit ne?

    Proč nejdeme cestou Švýcarska? Někdo se bojí ozbrojené veřejnosti? Jak jsem slyšel, tak pokud bude naše odvedenecká armáda bojovat jako aktivní zálohy, tak se musíme začít modlit, aby se nic nestalo. To co jsem slyšel v poslední době bylo moc smutné. Mládež je fyzicky v bídně a mentálně na tom ještě hůř. Kdo by nás bránil? Kdo? To bych rád věděl. Od své ženy jsem slyšel, že bych byl jeden z mála co by asi šel a zbytek by jen chtěl pohodlně čekat. To jsem si vyslechl, když jsem řekl, že bych šel vybojovat ji a svým dětem bezpečí. Protože by mohla nakonec dopadnout jako v Habermanově mlýně.

    Pro RiMr71:
    cituji z toho článku v odkazu - to jen k "odbornosti" někoho kdo mě nezná a už soudí za vlastizradu, ale já opravdu prezident tohoto státu nejsem
    Podstata trestných činů dle tohoto zákona je specifikována v § 309 - § 315 zahrnuje trestné činy vlastizrady (často zaměňované v velezradou, které se může dopustit jen prezident). Vlastizradu dle § 309 by spáchal občan, který by se trestných činů uvedených v § 310 - § 314 dopustil ve spojení s cizí mocí nebo s cizím činitelem.

  • Arassuil
    13:46 01.11.2016

    Olivav: Nejsi náhodou trošku samonasírací?

  • Olivav
    13:30 01.11.2016

    Ukecaných a rádoby frajerů jsem v životě potkal hodně. Množí "experti" tady mi připadají podobně. Huba plná keců a skutek utek a když se zavře market tak jsou v řiti a bez internetu hned na druhou.

    Klidně mě tu můžete cupovat a pindat nesmysly když vás to baví. Existuje mnoho jiných kvalitnějších webů a já jen pochopil, co za borci tu jsou. I ban by byl OK. Už jsem měl jednou čest za to, když jsem bránil legionáře proti tzv vlastencům. Abyste tu nebyli spíše banda budoucích kolaborantů. Takových jsem potkal taky dost.

    Zakončím to rčením: Opttimista se učí anglicky, pesimista Rusky a realista se učí střílet.

    Tak a teď hurá do kavárny pohonit ego.

  • Olivav
    13:22 01.11.2016

    RiMr71

    Ty jsi asi nějaké hovado ne?

    Abys nebyl podělaný doma pod stolem a já nebyl s tou zbraní někde v okopu a nebránil i tvou řiť. Kidy o mé sympatii s Putinem jsi vyčetl, kde a vlastizrada. Magore koukni se na to o co se NATO počínaje Jugoslávii zasloužilo. I toho Miloševiče nakonec de facto osvobodili, protože nebyly ty nezvratné důkazy o jeho krvavých rukou. Lybie je kde? Jak se nejdříve bratříčkovali dokud kopal jak se očekávalo. UCK a jejich obchod s drogami a zprávy komisařky OSN (jméno se mi nechce hledat), že hodní Kosovci obchodují s orgány a beztrestně vraždili i těhotné ženy. To mi má jako radosti spadnou zadek z takové organizace? To jsi pěkný pazgřivec pokud tomu tleskáš. V Mali taky asi milují vojáky co znásilňují. Koukni se na film nebo přečti si knihu dle zážitků generála Romea Dallaira z Rwandy. Nic tam nebylo tak se jim nehodilo se tam cpát. Kdyby tam byla ropa nebo něco zajímavého, tak to by byl jiný kolotoč a o tom to vše je. Z jedné i druhé strany. Jsi Ovčan lituji tě. Pokud tuhle zemi napadne skutečný nepřítel, tak půjdu to jsem napsal opakovaně, abys tam byl i ty frajere. A sorry osvobozovací vojska Ruska pro mě je taky nepřítel, pokud nás nebudou zachraňovat před elitou z arabských zemí. Pochopil malý možeček ve vaši hlavičce.

    Skelet nemá cenu se o tom bavit. Evropa je v rozkladu. A co by se dělo neví nikdo. V obecné rovině máš pravdu, ale vždy nastane konkrétní situace.

  • skelet
    12:54 01.11.2016

    Olivav: jistěže záleží na tom s kým se jde do války. Kdyby na tom nezáleželo, tak se nedělají všelijaké podfuky (napadená radiostanice, napadení lodí v zálivu, osvobození státu od reakcionářů apod.) nebo propaganda zaměřená na domácí populaci. To co jsem se ti snažil nastínit bylo fungování státu vůči odmítačům nástupu na vojnu během válečného konfliktu.
    A můžu ti ubezpečit, že v případě války jsi jen kus masa a číslo ve statistice. Buď budeš mít mundur, nebo budeš makat pro stát v zázemí (ať už jako svobodný občan nebo vězeň) nebo půjdeš ke zdi. Nic více, nic méně.

  • RiMr71
    12:40 01.11.2016

    Olivo "pražská kavárna"
    "vrchnost"
    "NATO kterého jsme součástí si dělá ve světě co chce"
    "zlý Putin musí být nenáviděný všemi"

    tak tady tady je zřejmé, že by musel zavelet úplně někdo jiný, abys šel ochotně do boje, někdo kdo sídlí v tom velkém domě na krasnoj plošťadi...

    V podstatě, kdyby se skutečně něco semlelo, tak bys s těmi svými proruskými názory byl za velezrádce a taky by tě ty "neschopné státní složky" mohly nakrásně postavit ke zdi. TO jen v době míru (a v demokratické zemi) máš možnost takto veřejně kopat za stát který má vůči tomu našemu nepřátelské nejen výroky. V případné válce (kterou samozřejmě nikdo nechce) se ani v té demokratické zemi s takovým kolaborantským póvlem nikdo mazat nebude...

  • Olivav
    12:26 01.11.2016

    Jo a pro ty méně chápavé:

    Netvrdím, že bych nešel bojovat. Byly by situaci, kdy bych se hrnul za tuto zemi umřít (ideálně vyhrát válku a přežít). Bohužel si dokážu představit momenty, kdy by se mi do toho ani zbla nechtělo. Pro mě není mobilizace jako mobilizace lidi budou koukat i po důvodu a poučky ze společenských věd jim budou u zadku o to jde.

  • Olivav
    12:11 01.11.2016

    Jo a pro ty bojechtivé naivky. Představte si, že jste někde ve škarpě s kulkou v břichu a pomalu umíráte. Něž naposledy vydechnete tak si představte, že ten z politiků, kterého nejvíce nesnášíte se vám směje, protože to je bohužel ta realita. On bud v pohodě a s celou rodinkou v bezpečí a vaše rodina, děti atd... mu budou úplně u zadku. To je ta realita to je ten důvod, proč by člověk měl uvažovat než půjde položit život. Protože pokud ten důvod nebude opravdu větší a nebude to opravdu o tom, že vaše rodina by byla v pytli, pokud byste spolu s kamarády nešli umřít, tak tohle by byl ten důvod proč umíráte.

  • Olivav
    12:03 01.11.2016

    Rase tak zaprvé nejsem Olivanov nauč se číst. Za rodinu ano, ale proč? Protože se hovado v bruse rozhodlo, že se mu hodí se cpát tam kam ho nikdo nezval? Ona obecně společnost nahlíží na své "vládce" jinak. K muslimům bych se nedal to je asi zatím jediný důvod proč bych šel dobrovolně a rád. Je to o tom i s kým a proč. A bohužel NATO kterého jsme součástí si dělá ve světě co chce a plky typu, že k tomu má morální právo a lidská práva a diktátoři si s odpusťte rovnou. Kam šlápli tam to dopadlo docela bídně.

    Skelet je to o tom s kým a proti komu. Nejsem ovce a maso pro Brusel to mi může ... Ti budou sedět v bezpečí to si buď jistý a jejich hodnota pros polečnost je ne nulová, ale mínusová podle toho co a jak dělají.

    Marthy máš pravdu

    Mattauch a co mi ten stát kromě klacků pod nohy dává? Zdravotnictví pro VIP? Školství, které jde do kopru (asi potřebujeme více debilů než inteligence). Co mi dává? Když se lidi ozvou, že se jim nelíbí migrace tak mají držet hubu protože nejsou multikulti. Historie a vše se bude učit dvakrát jako za totality. Banány ne to je ten boom, ale když na ně lidi nemají tak k čemu ten výdobytek je. Sociální a mezilidské vztahy v troskách. Urvat konzumovat atd... pak má taková masa chtít něco bránit a nebo jít za takovou bandu umřít. Navíc jak sám píšeš tak je to o vztahu lidí i k těm co je reprezentují o vzájemném a ten je v troskách. My jsme jen póvl který je dobrý k tomu aby je jednou za 4roky posvětil a toť vše, Pro lidi ty tzv. obyčejné se tu moc nedělá a ani práva se nedovoláš, protože jediná soudní moc co funguje asi jen nejvyšší správní soud. Je toho hodně co by se muselo změnit, aby lidi měli chuť takové společenství bránit. Pokud se cítí jako otroci, tak se na vybodnou a tak se dnes milý zlatý většina cítí. Tam je ten zakopaný pes a o morálních povinostech zační až se většina bude cítit, že tu je doma a ne v Bruselské SSSR nebo něčem podobné. Většina to je totiž ten demokratický princip vládnout v zastoupení většiny občanů nebo v souladu či souhlasu většiny. Pokud tohle nechápeš, tak se vrať do školních lavic nebo si to dostuduj. Stát není dobrý k obětování se za něj pokud v něm žiju. To není dostačující podmínka. Mnozí to tu vidí asi jako nejmenší zlo. Viz migrace a západ tam na nás nikdo nečeká to jsou kecy. Na východ jít taky není výhra ano tu jsem doma, ale nejsem kanonenfutr pro EU či NATO tak to vidí mnozí. Není to tak snadné. Morálka to byl asi vtip. Ta je dána společenskou konvencí a opět nějakým vnitřním souhlasem. Ten tu bude opět chybět. Když stát neocení vzdělání a vzdělané lidi a místo toho přidává represivním složkám, tak je to stát ve vnitřním úpadku.

    Skelet
    Vůle bojovat se pozná až nastane mobilizace a tam se projeví všechny problémy, které jsem zmínil. Lidi se podívají proti komu a proč jít umírat. A vůle bojovat bude případ od případu různá.

    KOLT
    vy jste asi z Pražské kavárny ne? Morálku na to lidi neslyší. Dokud nemají zajištěny základní podmínky k slušnému životu, tak se kecy o vlastenectví a morálce vybodnou. Rozklad je proces a přispívají k němu obě strany. Jen někomu kdo je na druhé straně barikády se může zdát, že je ta druhá strana špatná a může za vše. Chce to kouknout se do vlastních řad. A jsme občané a ne Ovčané. Pokud jste Ovčan tak vás lituji.

  • KOLT
    10:26 01.11.2016

    Mattauch, škoda, že vám můžu dát jen jeden palec! Je zajímavé, jak ti, co nejvíce křičí, že společnost je v rozkladu, zároveň zpravidla nejvíce přispívají k jejímu rozkladu...

Stránka 1 z 3