JFS-M: Evropské střely s plochou dráhou letu pro raketomety MLRS

JFS-M: Evropské střely s plochou dráhou letu pro raketomety MLRS
Koncepční obrázek JFS-M / MBDA Deutschland (Zvětšit)

Německý průmysl, v čele s MBDA Deutschland, vyvíjí střelu země-země s plochou dráhou letu JFS-M (Joint Fire Support Missile). Odpal střely zajistí raketomety rodiny MLRS (Multiple Launch Rocket System).

Válka na Ukrajině ukazuje nepostradatelnost zbraní dlouhého dosahu. Na Ukrajině se vede především dělostřelecká a raketová válka. K větším palebným střetnutím pěchoty dochází zřídka. Vojáci proti sobě pálí především z minometů, houfnic, raketometů, dronů nebo pomocí různých raketových systémů odpalovaných ze země, moře nebo vzduchu.

Vést palbu na velkou vzdálenost je a bude klíčovou schopností každých vyspělých ozbrojených sil. V zemích NATO vedení palby na dlouhou vzdálenost zajišťuje zejména letectvo. Nyní ale zbraně dlouhého dosahu ve větší míře zavádí i alianční pozemní síly. Hlavní výhodou je flexibilita (nečeká se na letectvo a dobré počasí) a zejména schopnost působit v oblastech se silnou nepřátelskou protivzdušnou obranou (PVO).

Stačí se podívat na nasazení raketometů HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System) na Ukrajině. Během pár dnů HIMARSy zničily armádní štáb a několik velkých muničních skladů.

Při těchto útocích použité střely GMLRS (Guided Multiple Launch Rocket System) mají dostřel 85 kilometrů. Od příštího roku se navíc očekává zavedení ER GMLRS (Extended Range GMLRS) s dosahem 150 kilometrů a s větší manévrovatelností. V roce 2025 ER GMLRS dostane i Finsko.


JFS-M

V roce 2023 raketomety MLRS / HIMARS půjde vybavit střelou PrSM (Precision Strike Missile) s dostřelem minimálně 500 kilometrů. HIMARS pojme dvě, MLRS čtyři PrSM.

Ve všech případech jde o naváděné střely, ale letící po předvídatelné balistické dráze. To umožňuje protivníkovi pomocí PVO působit proti střelám a za použití dělostřeleckých radiolokátorů (či jiných senzorů a systémů) odhalit pozice raketometů a navést na ně palbu.

Tyto výzvy řeší střela s plochou dráhu letu JFS-M vyvíjená především pro potřeby Bundeswehru (program Zukünftige System Indirektes Feuer großer Reichweite). Jedná se o kontejnerovou střelu využívající nakládací systém raketometů MLRS, HIMARS nebo německé modifikace MARS II (Mittleres Artillerieraketensystem).

Podle německého portálu Soldat und Technik jeden „MLRS kontejner“ pojme tři JFS-M – MLRS může nést například tři JFS-M a šest klasických GMLRS. Operátoři MLRS / HIMARS získají možnost použit balistické střely nebo střely s plochou dráhou letu.

Výhodou JFS-M je nízká letová výška a programovatelná trasa letu. Střela se tak dokáže vyhnout nepřátelské PVO, neprozradí místo svého odpalu a umí obletět prostory, kde operují vlastní letecké síly. Mezi raketometem a cílem tedy mohou působit spojenecké vrtulníky a letadla.


Odpal JFS-M z německého raketometu MARS II; větší foto / MBDA Deutschland

Podle vyjádření MBDA Deutschland díky malým rozměrům a jednoduché konstrukci JFS-M stojí údajně mnohem méně než obdobné balistické rakety. Avšak podmínkou dosažení přijatelné ceny je dostatečně velká sériovost výroby.

Podle tiskových materiálů je dosah JFS-M jeden až 300 kilometrů (výhledově 500 kilometrů). JFS-M vychází z proudového dronu RC100 od firmy MBDA vyvíjeného pro francouzsko-německý letecký systém FCAS (Future Combat Air System). RC100 měří na délku 1,8 metru a váží 120 kilogramů. JFS-M ale získá navíc pomocný startovní raketový blok.

JFS-M je určena k ničení bodových nebo menších cílů, jako jsou velitelská stanoviště, muniční sklady, sklady s palivem, ale i radiolokátorů, raketových systémů nebo pozic PVO.

Navádění JFS-M zajistí satelitní a inerciální navigace, a elektro-optický senzor – letový počítač, a systémy strojového učení, umožní na základě obrazových informací terénu určit přesnou polohu střely a také automaticky rozpoznat a identifikovat cíl. Mluví se i o použití radiolokátoru a prostředků elektronického průzkumu. Výrobce dále proklamuje nízkou radarovou a infračervenou stopu střely.

Počítá se s použitím obousměrného datového přenosu – střela může komunikovat s raketometem, drony, letouny i jinými střelami. JFS-M například během letu dokáže sbírat informace a předávat je přes drony či satelity (Starlink?) dalším platformám a jednotkám.

Zdroj: AviationWeek, MBDA Deutschland

Nahlásit chybu v článku


Související články

Američané otestovali střelu ER GMLRS s doletem 150 km

Americká společnost Lockheed Martin na raketové střelnici White Sands Missile Range v Novém Mexiku ...

Pobaltí plánuje společný nákup raketometů MLRS

Ministři obrany Lotyšska, Litvy a Estonska se před pár dny setkali v litevském městě Šiauliai. ...

Estonsko kupuje takticko-operační raketové systémy MLRS

Estonské ministerstvo obrany vydalo dokument o rozvoji estonských ozbrojených sil do roku 2031 ...

PREMIUM Raketové šílenství: Polsko kupuje 500 raketometů HIMARS

Polsko nakoupí 486 raketometů M142 HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System) pro 27 raketových ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • flanker.jirka
    21:48 02.07.2022

    Stále si myslím, že to musela být sama prozřetelnost, která vrchnost AČR oslovila ke zrušení raketometů. :-(

    Stále si myslím, že to musela být sama prozřetelnost, která vrchnost AČR oslovila ke zrušení raketometů. :-(

  • Ričrd
    00:35 01.07.2022

    Citace: „Díky menším rozměrům a použití proudového motoru JFS-M stojí údajně mnohem méně než obdobné balistické rakety.“. Raketový motor na TPH je znatelně konstrukčně jednodušší, ...Zobrazit celý příspěvek

    Citace: „Díky menším rozměrům a použití proudového motoru JFS-M stojí údajně mnohem méně než obdobné balistické rakety.“.

    Raketový motor na TPH je znatelně konstrukčně jednodušší, než proudový. Proč by tedy použití proudového motoru mělo snížit cenu?Skrýt celý příspěvek

    • MatejBabjak
      08:17 01.07.2022
      • Poly
        08:46 01.07.2022

        Což ale nic nevypovídá.

        Což ale nic nevypovídá.

        • MatejBabjak
          09:23 01.07.2022

          Autor tam explicitne píše o väčšom dosahu a nižších nákladoch pri systémoch s dosahom nad 100 pri použití turbojetu s okysličovaním z okolia oproti raketovému motoru - to je to, na ...Zobrazit celý příspěvek

          Autor tam explicitne píše o väčšom dosahu a nižších nákladoch pri systémoch s dosahom nad 100 pri použití turbojetu s okysličovaním z okolia oproti raketovému motoru - to je to, na čo sa pýtal pôvodný prispievateľ.Skrýt celý příspěvek

          • SYN_
            10:31 06.07.2022

            Souhlas, všechny dalekodosahové štřely (s PDL, ne balistické) používají turbojet, a to i námořní, ruské atd. - na tom něco bude že? Ač může být TPH jednodušší, "vyjde" větší což ...Zobrazit celý příspěvek

            Souhlas, všechny dalekodosahové štřely (s PDL, ne balistické) používají turbojet, a to i námořní, ruské atd. - na tom něco bude že? Ač může být TPH jednodušší, "vyjde" větší což takovou výhodu poněkud kazí.Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      09:06 01.07.2022

      Cenu to sníží z toho důvodu, že to je fakt malý levný motor na dron, který se už bude vyrábět pro jiné účely. Podle mě je to špatně přeložené. Nemá být levnější než raketový na ...Zobrazit celý příspěvek

      Cenu to sníží z toho důvodu, že to je fakt malý levný motor na dron, který se už bude vyrábět pro jiné účely.

      Podle mě je to špatně přeložené. Nemá být levnější než raketový na thp, ale vyřazeně levnější než jiný proudový motor, protože bude sdílený s jinou technikou. Navíc ten motor bude hodně malý hodně obyčejný, ne něco jako TRI 60-30, ale spíše jako Kale KTJ-3200, ale myslím si, že ještě menší budget motor á la PBS TJ150. Urychlí ho raketa a pak se ta střela bude chovat jako JSOW-ER.Skrýt celý příspěvek

    • Jan Grohmann
      10:46 01.07.2022

      Nemyšleno tak, že proudový motor je jednodušší než raketový. Ale, že proudový motor umožňuje konstrukci menších střel. PrSM a JFS-M mají mít stejný dostřel, ale JFS-M jsou menší a ...Zobrazit celý příspěvek

      Nemyšleno tak, že proudový motor je jednodušší než raketový. Ale, že proudový motor umožňuje konstrukci menších střel. PrSM a JFS-M mají mít stejný dostřel, ale JFS-M jsou menší a podle výrobce levnější. Do jednoho kontejneru MLRS se vejdou tři JFS-M oproti dvěma PrSM. Aspoň teoreticky.
      Samozřejmě otázkou je velikost bojové hlavice atd.
      Článek ale upraven.Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        12:07 01.07.2022

        O PrSM se toho moc neví, ale konkurentem s požadovanými parametry bylo řešení od Raytheonu s hlavicí o hmotnosti 90 kg a doletem 499+ km. U PrSM víme, že těch 499+ splní, jen ...Zobrazit celý příspěvek

        O PrSM se toho moc neví, ale konkurentem s požadovanými parametry bylo řešení od Raytheonu s hlavicí o hmotnosti 90 kg a doletem 499+ km. U PrSM víme, že těch 499+ splní, jen neznáme hlavici, ale ta by měla být tím pádem logicky stejná.
        Pokud by to byla pravda, tak co se nosnosti týče, PrSM unese zásadně víc. JFS-M při té velikosti uveze tak něco jako BLU-108.

        Celé to na mě působí dojmem, že MBDA nemá zkušenosti se střelami S-S, takže využívá know how z toho co má a tím se snaží udržet cenu na uzdě.Skrýt celý příspěvek

  • SYN_
    21:14 30.06.2022

    Takže vylepšený "Kaliberskij"? Dobře...

    Takže vylepšený "Kaliberskij"? Dobře...

    • RiMr71
      23:19 30.06.2022

      ...ehm a není spíš Kaliberskij Tomahawskij?

      ...ehm a není spíš Kaliberskij Tomahawskij?

      • SYN_
        08:12 01.07.2022

        Samozřejmě... ale Toma už je tak starý že už skoro mizí z povědomí :)
        Jinak se mi zdá že by toto mělo být o stupínek menší...

        Samozřejmě... ale Toma už je tak starý že už skoro mizí z povědomí :)
        Jinak se mi zdá že by toto mělo být o stupínek menší...

  • Poly
    15:37 30.06.2022

    Inspirace v kombinaci LYNX + Delilah je zřejmá. Nicméně MBDA věří, že by střela mohla být hotová za 4 až 5 let, což si myslím, že je strašně dlouho.

    Inspirace v kombinaci LYNX + Delilah je zřejmá. Nicméně MBDA věří, že by střela mohla být hotová za 4 až 5 let, což si myslím, že je strašně dlouho.

    • petres
      17:21 30.06.2022

      Izraelci jsou velmi kreativní v inovaci svých systémů a nabízí v této oblasti nejenom Lynx+Delilah, ale co je pro nás zajímavé pro PVO systém Spyder možnost odpalovat i střely ...Zobrazit celý příspěvek

      Izraelci jsou velmi kreativní v inovaci svých systémů a nabízí v této oblasti nejenom Lynx+Delilah, ale co je pro nás zajímavé pro PVO systém Spyder možnost odpalovat i střely země-země.
      "Izraelská firma Rafael navíc vyvíjí čtyři metry dlouhou a 400 kg těžkou střelu s plochou dráhou letu Sea Breaker. Proudově poháněná střela má dolet 300 km a lze ji odpalovat z lodí proti pozemním a námořním cílům. Pro Armádu ČR je jistě zajímavé, že ji lze také vypouštět z odpalovacích vozidel protivzdušného kompletu Spyder."
      https://www.armadninoviny.cz/s... Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        12:34 01.07.2022

        Tak to je pro mě novinka, že Sea Breaker lze odpálit i ze Spyderu. Nečekané překvapení pro protivníka. Ale myslím si, že zajímavé to pro nás není. Nemáme nic, co pokryje rozmezí v ...Zobrazit celý příspěvek

        Tak to je pro mě novinka, že Sea Breaker lze odpálit i ze Spyderu. Nečekané překvapení pro protivníka.
        Ale myslím si, že zajímavé to pro nás není. Nemáme nic, co pokryje rozmezí v ráži 120 - 250 (+-) s dostřelem 150 km. Na to se musíme zaměřit nejdříve. Pokud by jsme měli Himars s dostatkem munice, tak raději než valit prachy do takové specialitky, tak přikoupit další stand off munici pro letouny.

        Spyder má jednu nevýhodu - pouze 4 střely a odpalovacích zařízení máme málo. Nebylo by vhodné si zaplácet jednu šachtu něčím, co plní jinou než PVO úlohu. Význam to podle mě má pro ty, kteří mají například lodě a tyto střely mají v plánu zavést.Skrýt celý příspěvek

        • petres
          13:30 01.07.2022

          Jasně, že pro nás je prioritou nejdříve pokrýt vzdálenosti 40 - 150 km. K dnešnímu dni, ale není nákup takového systému v plánu. Uvidíme po aktualizaci Koncepce výstavby Armády ...Zobrazit celý příspěvek

          Jasně, že pro nás je prioritou nejdříve pokrýt vzdálenosti 40 - 150 km. K dnešnímu dni, ale není nákup takového systému v plánu. Uvidíme po aktualizaci Koncepce výstavby Armády České republiky 2030. Zmínku o Sea Breakeru jsem se dal proto, že alespoň to odpalovací zařízení budeme mít. Důležitá je samozřejmě na tuto vzdálenost schopnost cíl zjistit.
          Drobné upřesnění k SPYDERu. střely nese jenom varianta SR. Varianty ER (případně kombinace SR/ER), MR (kterou jsme koupili), LR mají 8 střel.
          https://www.rafael.co.il/wp-co... Skrýt celý příspěvek

        • SYN_
          01:11 02.07.2022

          A nemá náhodou 4 střely odpalovač SR/ER? MR/LR který máme mít my má tuším osm kontejnerů ´- svisle odpalovaných). Ale někdo tu tuším tvrdil že by náš Spyder měl být dokonce ...Zobrazit celý příspěvek

          A nemá náhodou 4 střely odpalovač SR/ER? MR/LR který máme mít my má tuším osm kontejnerů ´- svisle odpalovaných). Ale někdo tu tuším tvrdil že by náš Spyder měl být dokonce kombinací...?Skrýt celý příspěvek

          • petres
            08:39 02.07.2022

            V tom odkazu kde jsou jednotlivé varianty, je jasně zobrazeno, která má kolik střel.

            V tom odkazu kde jsou jednotlivé varianty, je jasně zobrazeno, která má kolik střel.

Načítám diskuzi...