Jihokorejské houfnice K9 Thunder pro Austrálii

Jihokorejské houfnice K9 Thunder pro Austrálii
K9 Thunder ponese v Austrálii označení AS9 Huntsman / Foto: Hanwha Defense Australia (Zvětšit)

Australské obranné síly ADF (Australian Defence Force) získají 30 jihokorejských samohybných pásových houfnic K9 Thunder a 15 muničních vozů K10. Canberra za dodávky zaplatí jednu miliardu australských dolarů (16 miliard Kč).

Nákup houfnic proběhl v rámci programu Protected Mobile Fires LAND 8116 Phase 1 australských pozemních sil. Jihokorejskou houfnici K9 ráže 155 mm (L52), která v Austrálii ponese jméno AS9 Huntsman, si Canberra vybrala jako nejlepší řešení minulý rok. Stojí ale za pozornost, že Australané se snaží nakoupit samohybné houfnice již od roku 2009.

Dosud australské pozemní síly měly ve výzbroji 54 velmi moderních, ale tažených amerických houfnic M777A2 ráže 155 mm. Austrálie pro houfnice M777A2 nakoupila také naváděné dělostřelecké granáty M982 Excalibur a naváděcí kity pro klasické granáty M1156 Precision Guidance Kit. V záloze mají Australané přibližně stovku 155mm tažených houfnic M198 a 105mm houfnic L118 / L119.

Výroba AS9 a muničních vozidel AS10 (K10) proběhne v budoucím australském závodu Hanwha Defense Australia ve městě Greater Geelong. Výstavba závodu započne příští rok a výroba houfnic v roce 2024. Dodávky armádě odstartují v roce 2025 a skončí v roce 2027 – tedy téměř 20 let poté, co se Austrálie rozhodla samohybné houfnice nakoupit.

Výroba ale může běžet mnohem déle, protože se v Austrálii mluví o potřebě získat celkově 60 houfnic AS9 a 30 muničních vozidel AS10. Závod navíc zajistí servis a modernizace houfnic po celou dobu životního cyklu. Počítá se také s výrobou pro potřeby jihokorejské armády či dalších zákazníků (viz dále).


Australské houfnice M777A2

Na výrobě se bude podílet také řada australských společností, ze známějších například Kongsberg Defence Australia a Thales Australia. Australský vojenský portál Defence Connect si rovněž myslí, že obchod pomůže jihokorejské Hanwha se lépe zapojit do spolupráce s anglosaským paktem Pět očí (Five Eyes).

Ostatně slavnostního podpisu, i když jde v podstatě o finančně malý zbrojní obchod, se zúčastnil australský premiér Scott Morrison, jihokorejský prezident Moon Jae-in a šéfové společnosti Hanwha.

Dalším unikem je, že je to poprvé, kdy ADF kupuje „velké zbraně“ od asijského výrobce, který zároveň funguje jako hlavní dodavatel.

„Jsem nesmírně hrdý na to, že Hanwha může být součástí tak významné události," řekl Son Jae-il, prezident a generální ředitel Hanwha. „Vidět korejského prezidenta bok po boku s australským premiérem mi objasňuje rostoucí hloubku vztahů mezi Austrálií a Koreou.“

„Obě země mohou od sebe ekonomicky hodně získat, ale přínosy jsou zvláště významné z hlediska regionální bezpečnosti. Dlouhotrvající důvěra a přátelství mezi Austrálií a Korejskou republikou je velkým přínosem,“ dodal Son.


Muniční vozdlo AS10 (K10); větší foto / Foto: Hanwha Defense Australia

„Vzhledem k těsné blízkosti Austrálie ke Korejské republice a silným bilaterálním vztahům mezi oběma zeměmi se australská továrna Hanwha stane kritickou a důležitou sekundární zásobovací linkou pro potřeby Jižní Koreje,“ uvedl zase Richard Cho, šéf australské pobočky firmy Hanwha.

Huntsman vychází z nejnovější norské verze K-9 Vidar (jihokorejská K9A1 Thunder). Systém řízení palby Odin dodá norská společnost Kongsberg. Odin bude součástí integrovaného dělostřeleckého systému velení a řízení palby AFATDS (Advanced Field Artillery Tactical Data System). AFATDS v podstatě propojuje různé senzory a efektory, a slouží k plánování, koordinaci, kontrole a vedení palby.

Jeden AS10 pojme až 104 kusů granátů a 504 kusů prachových náplní. Přenos munice (deset kusů za minutu) a prachových náplní do houfnice probíhá pomocí robotického ramene zcela automaticky. K10 je jediné muniční vozidlo na světě s touto schopností.

Jihokorejská Hanwha Defense se v Austrálii uchází také o dodávku 450 bojových vozidel pěchoty (BVP) AS21 Redback a 17 vozidel technické podpory. V programu LAND 400 Phase 3 Jihokorejcům konkurují Němci s BVP KF-41 Lynx.


Tři výstřely za 21 sekund z houfnice K9

Pochopitelně dodávky houfnic hrají do karet Jihokorejcům i v programu LAND 400 Phase 3. Současně Evropanům nepomáhá viditelný politický a ekonomický odklon Austrálie od Evropy směrem do Indo-Pacifiku. Symboly odklonu není jen odmítnutí francouzských ponorek, ale také záměr Austrálie vyřadit z výzbroje flotilu 47 problematických evropských vrtulníků NH90 (MRH90 Taipan). Flotila MRH90 je přitom pouze 15 let stará. Místo toho Canbbera nakoupí americké UH-60M Black Hawk.

Austrálie se stane sedmým exportním uživatelem houfnic K9 Thunder, a to po Turecku (T-155 Firtina), Ázerbájdžánu (T-155 z Turecka), Finsku (K9FIN Moukari), Norsku (K9 Vidar), Indii (K9 Vajra-T) a Estonsku (K9 Kõu) – v zahraničí, kromě Jižní Koreje, již slouží 600 houfnic K9. Kromě toho pro své houfnice Krab využívá Polsko licenčně vyráběné podvozky K9.

V posledních týdnech se objevily informace o možné výrobě K9 v Egyptě, současně vylepšená houfnice K9A2 bude příští rok nabídnuta Velké Británii v rámci programu MFP (Mobile Fires Platform). Je zajímavé, že v minulém roce vývoz houfnic K9 do Spojených arabských emirátů zablokovalo Německo, které do K9 a K10 dodává pohonné jednotky.

Zdroj: Defence Connect, Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Austrálie má nový torpédoborec. Jmenuje se Sydney

Australské válečné loďstvo má nový přírůstek. Je to poslední z trojice torpédoborců, označovaných ...

Nákupy za miliardy. Austrálie se připraví na vojenský střet s Čínou

Dne 1. července 2020 australská vláda schválila klíčové strategické dokumenty Strategická ...

Bojové vozidlo pěchoty Redback pro australskou armádu

Hanwha Defence Australia, australská divize jihokorejského průmyslového koncernu Hanwha, představila ...

PREMIUM AUKUS: Strategický rozměr australského nákupu jaderných ponorek

Australské rozhodnutí odmítnout francouzské ponorky a otočit se k „nové“ alianci se Spojenými státy ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Sgt Murphy
    20:59 16.12.2021

    Celý problém s Austrálskymi MRH-90 spočíva v tom, že je pre nich neekonomické uprage ich starých "block" Step 1 a Step B na najnovší štandard MR1 a na staré "blocky" už nie sú ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Celý problém s Austrálskymi MRH-90 spočíva v tom, že je pre nich neekonomické uprage ich starých "block" Step 1 a Step B na najnovší štandard MR1 a na staré "blocky" už nie sú dostupné náhradné diely, ktoré treba navyše dovážať cez pol planéty, čo celé skomplikovala ešte situácia okolo korony.
    Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      22:13 16.12.2021

      Nízká provozuschopnost NH-90 je hlášena prakticky všemi uživateli.

      Nízká provozuschopnost NH-90 je hlášena prakticky všemi uživateli.

      • Sgt Murphy
        22:47 16.12.2021

        Prečo je to tak som popísal nižšie ako odpoveď pre MeV6.

        Prečo je to tak som popísal nižšie ako odpoveď pre MeV6.

        • skelet
          13:12 17.12.2021

          je celkem proč tomu tak je.. dost uživatelů je s tímto typem nespokojený, a jeden se jich zbavil.

          je celkem proč tomu tak je.. dost uživatelů je s tímto typem nespokojený, a jeden se jich zbavil.

    • Flader
      21:36 17.12.2021

      S NH-90 a jej vysokými prevádzkovými nákladmi má problém napríklad aj Fínsko. Tam by snáď s nejakou logistikou ND nemal byť problém.

      S NH-90 a jej vysokými prevádzkovými nákladmi má problém napríklad aj Fínsko. Tam by snáď s nejakou logistikou ND nemal byť problém.

      • Sgt Murphy
        22:53 17.12.2021

        Drahými prevádzkovými nákladmi v porovnaní s čím?

        Drahými prevádzkovými nákladmi v porovnaní s čím?

        • Flader
          22:58 17.12.2021

          V porovnaní s tým, aké boli odhady výrobcu.

          V porovnaní s tým, aké boli odhady výrobcu.

          • Sgt Murphy
            23:08 17.12.2021

            Zdroj?

            Zdroj?

  • lemkin
    12:14 16.12.2021

    Je zajímavé že všichni rozumní nahrazují své manuálně nabíjené houfnice automatem s věží, jen AČR přechází z automatu na poloautomat......

    Je zajímavé že všichni rozumní nahrazují své manuálně nabíjené houfnice automatem s věží, jen AČR přechází z automatu na poloautomat......

    • Klimesov
      13:06 16.12.2021

      Viděl jste to video co je v článku? Tam ej vidět poloautomat ne automat :-)
      A zajímavé to není, když se tyto stroje vždy pořizují pro potřeby těžkých brigád, které mají jako ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Viděl jste to video co je v článku? Tam ej vidět poloautomat ne automat :-)
      A zajímavé to není, když se tyto stroje vždy pořizují pro potřeby těžkých brigád, které mají jako dělostřelectvo organickou součástí své organizace.
      Má AČR ve své 7. brigádě zařazenou dělostřeleckou jednotku?
      Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        13:31 16.12.2021

        má, minomety Pram

        má, minomety Pram

        • Klimesov
          13:42 16.12.2021

          Minomety jsou podřízeny 72. mechanizovanému praporu. Jsou jeho součástí.

          Minomety jsou podřízeny 72. mechanizovanému praporu. Jsou jeho součástí.

          • flanker.jirka
            14:28 16.12.2021

            no a ten je pod 7. brigádou :-)

            no a ten je pod 7. brigádou :-)

          • Klimesov
            14:59 16.12.2021

            Ano.
            Ono abych se poopravil. Minomety PRAM na podvozcích tatra jsou i součástí 71. mechanizovaného praporu. 72. je má na pásech a na tatrách. :-)
            Nicméně jedná se o minometné ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ano.
            Ono abych se poopravil. Minomety PRAM na podvozcích tatra jsou i součástí 71. mechanizovaného praporu. 72. je má na pásech a na tatrách. :-)
            Nicméně jedná se o minometné baterie, ne dělostřelecké. :-)
            Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      13:30 16.12.2021

      Je to výsledek toho, když možnosti výběru politici a úředníci zcela úmyslně osekali takovým způsobem, že si vojáci mohli vybrat pouze to co politici chtěli.

      Je to výsledek toho, když možnosti výběru politici a úředníci zcela úmyslně osekali takovým způsobem, že si vojáci mohli vybrat pouze to co politici chtěli.

      • Klimesov
        13:55 16.12.2021

        Je to výsledek kompromisu, kdy potřebujete aby vám samostatný dělostřelecký pluk dokázal účinně podporovat svou činností všechny tři manévrující prvky, které máte. Tedy pěchotu ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Je to výsledek kompromisu, kdy potřebujete aby vám samostatný dělostřelecký pluk dokázal účinně podporovat svou činností všechny tři manévrující prvky, které máte. Tedy pěchotu (budoucí výsadkový pluk), lehkou brigádu (4. brigádu rychlého nasazení), těžkou brigádu (7. brigáda). To vše je podmíněno tím, že AČR se zavázala nejen k vybudování těžké brigády, ale i k budování jednotek rychlé a velmi rychlé reakce v rámci NATO a zároveň aby stroj splňoval podmínky pro nasazení v rámci mezinárodních misí a mnoho, mnoho, mnoho, mnoho dalšího co se k uším obyčejných lidí ani nedostane. A to vše zaobalené do finančního omezení. Politika v tom samozřejmě také hrála svou roli :-)
        Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          14:28 16.12.2021

          Pokud si myslíte, že to co popisujete, splňuje pouze Caesar, tak máte asi hodně omezené znalosti. Jakákoliv samohybná kolová houfnice 155mmNATO/L52 naTatře 815 vám dokáže zastat to ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Pokud si myslíte, že to co popisujete, splňuje pouze Caesar, tak máte asi hodně omezené znalosti. Jakákoliv samohybná kolová houfnice 155mmNATO/L52 naTatře 815 vám dokáže zastat to co popisujete v komentáři! Zásadním limitem pro společné operace je ráže a certifikace použití munice.
          Argumentovat cenou je komické, když víme, že se zčista jasna akceptovalo její navýšení.
          Byla to politická zvůle, která se naplno ukázala i případě PVO, kde se limitem ceny "elegantně" zbavili konkurence a pak se neostýchali akceptovat její navýšení.
          Skrýt celý příspěvek

          • Klimesov
            14:49 16.12.2021

            No takže i CAESAR, takže kde je problém?
            A to, že politika v tom hrála svou roli jsem také psal, takže kde je problém?
            Všechno sedí tak jak má.
            Takže kde je problém? Že se nevybral ...
            Zobrazit celý příspěvek

            No takže i CAESAR, takže kde je problém?
            A to, že politika v tom hrála svou roli jsem také psal, takže kde je problém?
            Všechno sedí tak jak má.
            Takže kde je problém? Že se nevybral ATMOS? No a? Komu to vadí?
            Myslíte si, že u něho by k navýšení ceny nedošlo, když by se výroba munice a nějaké čachry machry s nabíjecím automatem hodili do projektu na poslední chvíli? Hm? Kdyby byl vybrán ATMOS, byl by vybrán na základě politického rozhodnutí, ergo docílilo by se stejného výsledku jako nyní. Tak stejné v případě Zuzany, Archeru atd. atd.
            Takže kde je problém?
            Caesar svými výkony naprosto splňuje potřeby AČR a byl vybrán naprosto standartními postupy, které se dějou, dějí a dít budou. Myslíte si, že Australané vybrali své K-9 bez politické zvůle? Hm?
            Zas akorát hledáte problémy tam kde nejsou :-)
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            17:34 16.12.2021

            vezova houfnice na kolech je bily slon a je to dosud stale komercne neuspesny koncept. Vez se dosud dava na pasy a na kola se dava bezvezova houfnice.

            vezova houfnice na kolech je bily slon a je to dosud stale komercne neuspesny koncept. Vez se dosud dava na pasy a na kola se dava bezvezova houfnice.

          • flanker.jirka
            17:51 16.12.2021

            Klimesov
            Problém vidím v tom, že i když se kupuje něco co je v nějaké podobě zavedené v armádách NATO, tak to nebylo odzkoušeno a jde o zajíce v pytli. Opět je tu chyba v tom, že ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Klimesov
            Problém vidím v tom, že i když se kupuje něco co je v nějaké podobě zavedené v armádách NATO, tak to nebylo odzkoušeno a jde o zajíce v pytli. Opět je tu chyba v tom, že se rovnou nekoupí integrace SŘP a celek jako systém. Do toho všeho měl být dávno vtažen i domácí průmysl, nejen kolečko z tatry.
            Vše jen celkově prodlouží zavedení systému dělostřelecké podpory do opravdu funkčního celku a nabude operačních schopností.
            Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            19:06 16.12.2021

            Flanker
            A která houfnice na podvozku Tatra zavedená v NATO je podle tebe odzkoušena?
            Caesar odzkoušeli Dánové, to myslím postačí.
            Český průmysl je do toho namočen tak jak to jenom ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Flanker
            A která houfnice na podvozku Tatra zavedená v NATO je podle tebe odzkoušena?
            Caesar odzkoušeli Dánové, to myslím postačí.
            Český průmysl je do toho namočen tak jak to jenom šlo, kromě podvozku se bude Caesar i v ČR montovat, základní munice bude též z ČR. Na SŘP se bude podílet (hlavně na jeho integraci s jinými systémy) VTÚ. Myslím, že víc už čekat nemůžeme. Výroba a konstrukce dělostřeleckých systémů byla již před mnoha desetiletími přesunuta do "hladových dolin" Slovenska. A když vidím ty "úspěchy", které s tím mají, tak si říkám zaplaťpánbůh.
            Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            22:14 16.12.2021

            Jura už si nech ty báchorky o věžích na kolech :)

            Jura už si nech ty báchorky o věžích na kolech :)

          • flanker.jirka
            22:29 16.12.2021

            Nesher
            Zrovna z účasti VTÚ moc nadšený nejsem, ti umí vše a nic. Jen vyprat prachy. Napsal jste to dobře, jsem jen montovna :-)
            Nevšimnul jsem si toho, že by slovenské houfnice ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Nesher
            Zrovna z účasti VTÚ moc nadšený nejsem, ti umí vše a nic. Jen vyprat prachy. Napsal jste to dobře, jsem jen montovna :-)
            Nevšimnul jsem si toho, že by slovenské houfnice nefungovaly. Ony fungují dobře, včetně prototypů. To že to těžko tak malá země prollobuje je věc druhá.
            Dánsko má houfnice nové a už na nich dělají úpravy a nejsou spokojeni s převodovkami. Není nad to si smět tento systém sám osahat a nespolehat se na marketing výrobce.
            Skrýt celý příspěvek

      • Nesher
        22:49 16.12.2021

        Flanker
        Montovna skutečně nejsme, ale dělostřelectvo se u nás už od půlky 50. let nedělá. Dělají se jiné věci a to rozhodně úspěšněji než jak sozsedi dělají děla.
        I slovenská dělá ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Flanker
        Montovna skutečně nejsme, ale dělostřelectvo se u nás už od půlky 50. let nedělá. Dělají se jiné věci a to rozhodně úspěšněji než jak sozsedi dělají děla.
        I slovenská dělá mají své porodní bolesti, např. na Z2 se musel hodně upravovat software a to je známo jen to co proláklo ven.
        Jinak máš pravdu, protlačit to nedokážou ani u nás, popravdě se ani moc nesnažili.
        Tvůj problém je, nejen tady, že se upneš na jednu věc , povětšinou tak, aby si mohl jen kritizovat a pak si jedeš tu svou. Pripomináš mi jednoho chlápka, kterého jsem měl ve svém prvním teamu. Starší chlápek, rozhodně ne hloupý, ale všechno znal, všemu rozuměl nejvíce, všude byl, kde nebyl tam se chystal, od všeho měl klíče. Každý kdo si myslel, nebo jen řešil problém jinak byl debil. Za tři měsíce jsem ho vyhodil. Ty se tu často chováš stejně.
        Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          11:14 17.12.2021

          Nesher
          Rozhodně vše neznám a nejdál jsem byl na Šumavě.
          Beru to zde jako diskusi. Když se mi věc nelíbí, tak to krtizuji.
          A po 27 letech reorganizaci a reforem už bylo ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Nesher
          Rozhodně vše neznám a nejdál jsem byl na Šumavě.
          Beru to zde jako diskusi. Když se mi věc nelíbí, tak to krtizuji.
          A po 27 letech reorganizaci a reforem už bylo omezujicich kompromisů ze strany vojáků vůči politické zvůli zkrátka moc. Samozřejmě, možná je to o konkrétních lidech, kteří se ohnou výměnou za hvězdu nebo funkci, ale je to špatně.
          Výsledek vidíme všichni, ani jedna brigáda není po 22 letech v MATO vybavena tak jak jsme to slíbili a podle vlastních představ.
          Na Caesaru vidím jedinou pozitivní věc a to je 155mmNATO/L52. Přitom co dnes dokáží lidé vymyslet a postavit je zbytek této houfnice trakař z poloviny minulého století kolem kterého musí v průběhu bojove činnosti běhat 4 chlapi. To se na mne nezlobte, ale dnes není problém vše automatizovat na činnost z kabiny pro dvě osoby.
          Skrýt celý příspěvek

    • SYN_
      20:23 16.12.2021

      Tak nepřecházejí zdaleka všichni, a že se množina rozumných shoduje s množinou přecházejících je vaše vlastní tvrzení bez důkazu...
      Protitvrzení: všichni rozumní zůstávají u ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Tak nepřecházejí zdaleka všichni, a že se množina rozumných shoduje s množinou přecházejících je vaše vlastní tvrzení bez důkazu...
      Protitvrzení: všichni rozumní zůstávají u otevřených lehkých skvěle manévrujících poloautomatů s výborným poměrem cena vs. užitná hodnota.
      Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        22:35 16.12.2021

        Úroveň automatizace není o věži, i bezvěžové houfnice mohou mít automat. V případě AČR se o výborném poměru ceny vs užitek hovořit nedá. Sotva se dodavatel dozvěděl, že si vybrali ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Úroveň automatizace není o věži, i bezvěžové houfnice mohou mít automat. V případě AČR se o výborném poměru ceny vs užitek hovořit nedá. Sotva se dodavatel dozvěděl, že si vybrali jeho houfnici, tak začal dost vysoce o ceně licitovat.
        Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    19:24 15.12.2021

    Myslím že AS21 používá nějaké komponenty shodné s houfnicemi K9, což je dost velký bonus a korejské BVP tak dost vyrovnává výhody Lynxu od Rheinmetallu. Kdybych si měl vsadit na ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Myslím že AS21 používá nějaké komponenty shodné s houfnicemi K9, což je dost velký bonus a korejské BVP tak dost vyrovnává výhody Lynxu od Rheinmetallu. Kdybych si měl vsadit na ideální vozidlo pro Austrálii, tak to bude AS21 Redback s věží Lance, kterou si v Austrálii vyrábějí pro Boxery. Ať tak či onak, bude to dost vyrovnaný souboj.
    Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      19:53 15.12.2021

      :-) co to bude? Pojezdová kola a německé motory? :-)

      :-) co to bude? Pojezdová kola a německé motory? :-)

  • dusan1
    16:29 15.12.2021

    Len pripomínam, že sa ešte Austrália zbavuje problematických útočných vrtuľníkov Tiger a nakupuje AH-64 ....

    Len pripomínam, že sa ešte Austrália zbavuje problematických útočných vrtuľníkov Tiger a nakupuje AH-64 ....

    • Miroslav
      19:20 15.12.2021

      Nám by ten Tiger stačil keby bol za dobrú cenu

      Nám by ten Tiger stačil keby bol za dobrú cenu

      • flanker.jirka
        10:11 16.12.2021

        Miroslav
        Jsou věci, které jsou asi zadarmo drahé, když se jich majitelé zbavují sotva v polovině životnosti.

        Miroslav
        Jsou věci, které jsou asi zadarmo drahé, když se jich majitelé zbavují sotva v polovině životnosti.

        • Miroslav
          10:49 16.12.2021

          Je mi jasné, že ide o problematický artikel. Ale ako prostriedok pre výcvik a obnovenie spôsobilosti by to nemuselo byť zlé riešenie ak by cena bola povedzme veľmi prijateľná

          Je mi jasné, že ide o problematický artikel. Ale ako prostriedok pre výcvik a obnovenie spôsobilosti by to nemuselo byť zlé riešenie ak by cena bola povedzme veľmi prijateľná

          • flanker.jirka
            13:11 16.12.2021

            Zrovna Slovensko by možná mohlo jít spíše jinou cestou, když už máte UH 60M.
            https://www.youtube.com/watch?...
            https://www.youtube.com/watch?...

            Zrovna Slovensko by možná mohlo jít spíše jinou cestou, když už máte UH 60M.
            https://www.youtube.com/watch?...
            https://www.youtube.com/watch?...

          • Miroslav
            14:53 16.12.2021

            Myslím, že touto cestou sa aj pôjde. Aj sám minister to naznačil, že toto je pre neho najlepšie riešenie

            Myslím, že touto cestou sa aj pôjde. Aj sám minister to naznačil, že toto je pre neho najlepšie riešenie

          • flanker.jirka
            17:52 16.12.2021

            Hlavně, aby to bylo přijatelné i pro vojáky :-) ministr je figurka, která může kdykoliv odejít.

            Hlavně, aby to bylo přijatelné i pro vojáky :-) ministr je figurka, která může kdykoliv odejít.

      • pjaro77
        17:08 16.12.2021

        Keď to čítam, už len prevraciam oči. Stále ten istý argument o cene, niekto vidí len cenu na prvom aj na druhom mieste. Nám by stačila aj husitská vozová hradba, keby bola za ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Keď to čítam, už len prevraciam oči. Stále ten istý argument o cene, niekto vidí len cenu na prvom aj na druhom mieste. Nám by stačila aj husitská vozová hradba, keby bola za dobrú cenu, že ? Armádne stroje musia byť odolné a nie že väčšina bude v oprave kvôli poruchovosti.
        Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          18:36 16.12.2021

          Cena musí korešpondovať s hodnotou ktorú prináša. Husitská hradba asi žiadnu hodnotu neprináša za žiadnu cenu, takže tento argument neobstojí. Aby sa nám oplatilo problémového ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Cena musí korešpondovať s hodnotou ktorú prináša. Husitská hradba asi žiadnu hodnotu neprináša za žiadnu cenu, takže tento argument neobstojí. Aby sa nám oplatilo problémového Tigra dopraviť cez pol zemegule k nám a prevádzkovať, musel by byť prakticky zadarmo. Čo teda nepredpokladám
          Skrýt celý příspěvek

          • SYN_
            11:27 17.12.2021

            No, on s tou cenou souvisí i jiný parametr - počet... Jako přece T-34 je nedokonalý šmejd, Tiger je po všech strínkách lepší... akorát že quantity has a quality of its ...
            Zobrazit celý příspěvek

            No, on s tou cenou souvisí i jiný parametr - počet... Jako přece T-34 je nedokonalý šmejd, Tiger je po všech strínkách lepší... akorát že quantity has a quality of its own...
            Omezení vždycky byly jsou a budou, docela důležité je si v rámci těch omezení dobře zvolit.
            Skrýt celý příspěvek

          • Badysak
            03:32 18.12.2021

            Problém Tigrů nebyl v kvantitě, ale naštěstí v debilitě jednoho malíře pokoju, který bojoval na třech frontách.

            Problém Tigrů nebyl v kvantitě, ale naštěstí v debilitě jednoho malíře pokoju, který bojoval na třech frontách.

      • Jura99
        17:38 16.12.2021

        osadkovemu bitevnimu vrtulniku nevestim dlouhou budoucnost. Mozna jako doprovod SAR operaci, ale pro prvoplanovy boj s nepritelem budou drony.

        osadkovemu bitevnimu vrtulniku nevestim dlouhou budoucnost. Mozna jako doprovod SAR operaci, ale pro prvoplanovy boj s nepritelem budou drony.

    • MeV6
      19:29 15.12.2021

      Nejenom Tigery půjdou pryč. ADF se zbaví i MH-90tek. Nespokojenost s provozuschopností.

      Nejenom Tigery půjdou pryč. ADF se zbaví i MH-90tek. Nespokojenost s provozuschopností.

      • Sgt Murphy
        22:33 16.12.2021

        Problém Austrálskych MRH-90 je v tom, že takmer nezvládli produkciu helikoptéry ako "polotovaru" u seba doma a samotný výrobcovia a subdodávatelia systémov sú v EU cez pol planéty. ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Problém Austrálskych MRH-90 je v tom, že takmer nezvládli produkciu helikoptéry ako "polotovaru" u seba doma a samotný výrobcovia a subdodávatelia systémov sú v EU cez pol planéty. Z toho sa môžeme ponaučiť prečo naopak v EU nepotrebujeme bojové systémy z Ázie, pokiaľ nemáme možnosť si ich komplet vyrobiť doma. Napríklad Francúzsko s týmito helikoptérami také problémy ako Austrália nemá. Áno, aj u nich stojí aktuálne 50% flotily na zemi z dôvodu nedostupnosti náhradných dielov na staršie "blocky" a z dôvodu modernizácie flotily na novšie "blocky". Lenže Austrália bola nútaná uzemniť všetky MRH-90. Najväčšie problémy boli u prvej LRIP verzie "step A" NH90, asi ako u každého nového bojového systému, ktorý prechádza "detskými chorobami" a mnohými úpravami ako produktu tak samotnej výroby. Preto mnohý používatelia, ktorý čakali dokonalý produkt, aj také Švédsko, ostali sklamaný. Vo full-rate už ale beží bezproblémová verzia "step B", ktorá sa dnes už modernizuje na nový "block" MR1 (maintenance release 1). Každý bojový systém prechádza troma fázami - development, low rate initial production/full rate production a sustainment. Len si treba spomenúť akými problémami prechádzala ešte nedávno napr. F-35 a ani tá ešte nie je vo full rate produkcii, aj keď na zdarnej ceste. No a Austrália už vôbec nezvládla u týchto helikoptér tretiu "sustainment" fázu, teda udržateľnosti a modernizácií v priebehu celej životnosti stroja, to ale nie je problém samotného stroja, čo je ináč špičkový produkt, možno najlepšia vojenská helikoptéra vo svojej "medium lift" kategórii.
        Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    13:21 15.12.2021

    Krásná práce, i s muničními vozidly a SŘP.

    S dobou nákupu je to u Austrálie relativní. Houfnice M777A2 dostali v celku nedávno, první dodávky byly v roce 2010, pořídili je z ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Krásná práce, i s muničními vozidly a SŘP.

    S dobou nákupu je to u Austrálie relativní. Houfnice M777A2 dostali v celku nedávno, první dodávky byly v roce 2010, pořídili je z důvodu účasti na protiteroristických operacích, kde tyto houfnice také stihli i nasadit. Jde tedy jen o to, že nejsou samohybné, s tím co k tomu koupili je to moderní systém.
    https://www.dsca.mil/press-med...
    Možná je 20 let na nákup samohybných houfnic nepsaná norma, v ČR měly první nové ShKH být pořízené společně s radary Arthur, které AČR fyzicky dostala v letech 2005-2007.
    Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      13:46 15.12.2021

      Na nákup vojenské techniky neexistuje žádná časová norma, protože jí ovlivňuje obrovské množství proměnných a neznámých jako, politická situace ve světě, u sousedů, finanční ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Na nákup vojenské techniky neexistuje žádná časová norma, protože jí ovlivňuje obrovské množství proměnných a neznámých jako, politická situace ve světě, u sousedů, finanční prostředky, výcvikové problémy, množství munice, technický pokrok, požadavky armády, nabídky výrobců, koncepce samotné armády atd. atd. a to vše se neustále mění v čase.
      Kupříkladu USA hledá náhradu za své Paladiny jak dlouho? 40. let? 30. let? a furt je používá a pořád jsou to plnohodnotné vojenské systémy i když jsou nabíjeny ručně nebo poloautomaticky. A podobně je to i s těmi houfnicemi M777A2 a další technikou.
      Vždy závisí na tom, jakou jednotku (jaký manévrující prvek) zrovna budujete nebo přezbrojujete.
      Je nesmysl kupovat pěší brigádě K-9 když tato jednotka nebude schopna plně využít potenciál této zbraně, a zároveň je nesmysl kupovat tankové brigádě M777A2, která by nedokázala poskytnout takovou podporu jakou tankové a mechanizované jednotky potřebují.
      O ničem jiném ty nákupy nejsou.
      Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        15:04 15.12.2021

        Je tu drobný rozdíl mezi AČR, Austrálii a USA. USA šly doposud cestou vývoje nové houfnice. AČR a Austrálie poptává celou dobu aktuálně dostupné zboží.

        Je tu drobný rozdíl mezi AČR, Austrálii a USA. USA šly doposud cestou vývoje nové houfnice. AČR a Austrálie poptává celou dobu aktuálně dostupné zboží.

        • Klimesov
          16:38 15.12.2021

          No ono těch rozdílu je právě víc a nejsou drobné. Ty rozdíly totiž určují jednotlivé armády to jakou mají organizační strukturu, což ovlivňuje jejich fungování na bojišti a to pak ...
          Zobrazit celý příspěvek

          No ono těch rozdílu je právě víc a nejsou drobné. Ty rozdíly totiž určují jednotlivé armády to jakou mají organizační strukturu, což ovlivňuje jejich fungování na bojišti a to pak určuje jakou techniku potřebujete a to vše je zaobalení omezenými finančními zdroji. Proto né vždy co je dobré pro jednu armádu, musí být automaticky dobré pro armádu jinou. :-)
          Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            10:16 16.12.2021

            Pak se, ovšem, nelze divit, že MO ČR a vojáci neustále lavírují nad tím co potřebují a co nepotřebují :-) V podstatě od vzniku České republiky je tu neustálá reorganizace a ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Pak se, ovšem, nelze divit, že MO ČR a vojáci neustále lavírují nad tím co potřebují a co nepotřebují :-) V podstatě od vzniku České republiky je tu neustálá reorganizace a budování nových sil a schopností. Přičmež se absolutně opomněla technická stránka věci spojená s životním cyklem techniky až z toho je megaproblém, kdy končí životnost všemu najednou.
            Skrýt celý příspěvek

          • Klimesov
            11:08 16.12.2021

            Nic nového pod sluncem.
            Tohle je problematika, která trápí úplně každou armádu na světě, protože čas plyne dál, doba se mění, je potřeba se přizpůsobit, problémů je mnoho a času a ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Nic nového pod sluncem.
            Tohle je problematika, která trápí úplně každou armádu na světě, protože čas plyne dál, doba se mění, je potřeba se přizpůsobit, problémů je mnoho a času a financí málo, protože vás brzdí byrokracie a jiné státní problémy. :-)
            Naprosto standartní situace u všech. :-)
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            11:27 16.12.2021

            Klimesov
            Samozřejmě, na jedné straně jsou požadavky vojáků pro optimální stav a počty techniky a na druhé straně kompromis, který se jim podaří vyjednat. Celé je to zazděno ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Klimesov
            Samozřejmě, na jedné straně jsou požadavky vojáků pro optimální stav a počty techniky a na druhé straně kompromis, který se jim podaří vyjednat. Celé je to zazděno politickou zvůlí, která tu páchá nenapravitelné škody zcela beztrestně a realné odpovědnosti si u našich politiků můžeme nechat jen zdát, všude jen rezidenti zahraničních rozvědek a lobbisti s ranci plnými peněz na korupci.
            Skrýt celý příspěvek

  • Mortles
    13:01 15.12.2021

    Tak to by mohli rovnou vzít s těmi BVP co jim Hanhwa nabízí.

    Tak to by mohli rovnou vzít s těmi BVP co jim Hanhwa nabízí.

    • flanker.jirka
      13:24 15.12.2021

      To se možná brzy dozvíme, letos vozidla testují a v roce 2022 mají oznámit výsledky.

      To se možná brzy dozvíme, letos vozidla testují a v roce 2022 mají oznámit výsledky.

  • Clibanarius
    12:49 15.12.2021

    Ta rychlost střelby 3/20s tedy není u K-9 nijak závratná. PzH2000 má 10-13/min tedy o třetinu vyšší a Koalicija-SV 15-16/min.
    I když proti CAESAR je to pořád min. dvojnásobná ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Ta rychlost střelby 3/20s tedy není u K-9 nijak závratná. PzH2000 má 10-13/min tedy o třetinu vyšší a Koalicija-SV 15-16/min.
    I když proti CAESAR je to pořád min. dvojnásobná rychlost.
    Chce to přikoupit alespoň 3 baterie PzH2000 (24 ks)
    Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      13:09 15.12.2021

      pokud mně paměť neklame, tak PZH 2000 měla udávané 3 rány do 10 sekund, nebo pak 8 ran do 60 sekund a do třech minut pak 20 ran. Nebo ustálenou rychlost střely 7 ran/min.

      ... ...
      Zobrazit celý příspěvek

      pokud mně paměť neklame, tak PZH 2000 měla udávané 3 rány do 10 sekund, nebo pak 8 ran do 60 sekund a do třech minut pak 20 ran. Nebo ustálenou rychlost střely 7 ran/min.

      ... rychlost až 16 ran za minutu u Koalicije bych rád viděl, jednak protože rusové mají všechno největší (i největšího trpaslíka) a také proto, zda to opravdu funguje, a když už, tak zda s plnou prachovou náplní?
      Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      13:37 15.12.2021

      Maximální rychlost palby je sice fajn údaj, ale z velké části nepodstatný. Jinými slovy nevyužijete ho tak často jak si laická veřejnost myslí.
      Jde totiž o jednoduchý princip. Čím ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Maximální rychlost palby je sice fajn údaj, ale z velké části nepodstatný. Jinými slovy nevyužijete ho tak často jak si laická veřejnost myslí.
      Jde totiž o jednoduchý princip. Čím vyšší rychlost palby, tím vyšší a rychlejší opotřebovávání hlavně. A žádná armáda na světě nežene svoje stroje na 100% maxima výkonu. Odkráglovali by si totiž tu techniku sami dřív než by to byl schopen udělat protivník :-) Takže K-9 má neprosto dostačující výkony, stejně jako CAESAR a jiné houfnice. A to, že nějaká Koalicija-SV, kterých je tuším nyní jen 16 ks, dokže v laboratorních podmínkách a zkouškách udělat cca 15 - 16/minutu, na tom nic nemění. Protože v reálném nasazení tohle Koalicia-SV nevyužije nikdy :-)
      Skrýt celý příspěvek

      • Clibanarius
        15:24 15.12.2021

        Neposuzoval bych to takto povrchně. V řadě situací může být rychlost palby a následného přesunu klíčová. Ostatně důraz na to nekladou jenom Rusové ale i Američani a Němci. Stejně ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Neposuzoval bych to takto povrchně. V řadě situací může být rychlost palby a následného přesunu klíčová. Ostatně důraz na to nekladou jenom Rusové ale i Američani a Němci. Stejně samoúčelný se může jevit maximální dostřel - a stejně tak je mantrou všech nových houfnic.
        Skrýt celý příspěvek

        • Klimesov
          16:24 15.12.2021

          Povrchním posuzováním je právě porovnávat maximální tabulkové hodnoty jednotlivých typů techniky. :-)
          Protože reálně neznáte další proměnné, které tuto tabulkovou hodnotu ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Povrchním posuzováním je právě porovnávat maximální tabulkové hodnoty jednotlivých typů techniky. :-)
          Protože reálně neznáte další proměnné, které tuto tabulkovou hodnotu ovlivňují.
          Co je víc když máte dělo co střílí maximálkou 6-8 ran za minutu, ale dokáže tuto palbu držet 5 hodin v kuse a hlaveň při této rychlosti palby vydrží dejme tomu 1000 výstřelů?
          Nebo když máte stroj, který střílí 20 - 25 ran za minutu, ale pouze po dobu 1 hodiny a vydrží max 100 výstřelů?
          A o tom to prakticky je.
          Samozřejmě, že mnohé armády se snaží zvyšovat dostřel a rychlost střelby, ale ruku v ruce s tím i životnost samotné zbraně, a tohle vše se projevuje na finanční náročnosti jak nákupu tak hlavně provozu zbraně. A pak je otázka co se vám víc vyplatí viz výše.
          Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          16:44 15.12.2021

          Cibaranius
          Důležitější než teoretická rychlost střelby je praktická rycchlost střelby dosažena spolu s reakční dobou systému od komunikace mezi průzkumem, velením a řízením ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Cibaranius
          Důležitější než teoretická rychlost střelby je praktická rycchlost střelby dosažena spolu s reakční dobou systému od komunikace mezi průzkumem, velením a řízením operace až po vydání povelů k palbě. Teoretickou rychlost střelby pak můžete dobře kompenzovat lepší přesností střelby nebo použitím inteligentní munice a submunice. A samozřejmě, dobrým SŘP.
          Skrýt celý příspěvek