Revoluční vozidlo JLTV ve výzbroji americké armády

Vozidlo JLTV na montážní lince; větší foto / Oshkosh Defense

Firma Oshkosh Defense již testuje první sériově vyrobená obrněná vozidla JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). Americká armáda (US Army) první sériová vozidla JLTV převezme na konci tohoto měsíce.

Sériová výroba se rozbíhá

Je to téměř přesně rok, co se firma Oshkosh stála vítězem programu JLTV. Firma postupně dodá americké armádě 49 100 vozidel a námořní pěchotě (US Marine Corps) 5500 vozidel JLTV. Armáda získá všechna vozidla do roku 2040, námořní pěchota do roku 2022.

JLTV v obou složkách Ozbrojených sil Spojených států nahradí především obrněné verze ikonických vozidel HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle), běžně známých jako Humvee.

Cena programu JLTV, včetně nákladů na celý životní cyklus, se odhaduje na 30 miliard dolarů.

Vozidla JLTV se stanou nosnou obrněnou kolovou platformou americké armády. V první fázi armáda a námořní pěchota získá 16 901 vozidel JLTV za 6,7 miliardy dolarů (399 000 dolarů na vozidlo). V současné době vozidla vznikají v rámci počáteční nízkoseriové výroby (LRIP). Plné výrobní tempo (FRP) se rozběhne v roce 2019.

Existují tři základní varianty JLTV -  JLTV-GP (General Purpose) je základní čtyřsedadlová úprava s malou korbou pro přepravu jednotek, munice a malého nákladu. JLTV-UTL (Utility Carrier and Shelter) je dvoumístná verze s velkou otevřenou korbou, uzpůsobená k přepravě většího nákladu a tažení přívěsů.

JLTV-CCWC (Close Combat Weapon Carrier) je čtyřsedadlové vozidlo pro blízkou palebnou podporu, jenž bude vybaveno protitankovým raketovým kompletem nebo protipěchotním velkorážovým kulometem.

Před týdnem například Oshkosh Defense představil verzi JLTV (JLTV-CCWC) s robotickou věží R-400S-MK2 a 30mm automatickým kanónem Orbital ATK M230LF. Kadence kanónu je 200 ran za minutu.

Kanón dokáže použít například náboj M789 HEDP, který na vzdálenost 500 m probije 25 mm pancíře (RHAe), při dopadu pod úhlem 50°. Vozidla JLTV s 30mm kanónem však prozatím Pentagon neobjednal.


JLTV s 30mm automatickým kanónem M230; větší foto / Oshkosh Defense

Vozidla JLTV také zaznamenala první zahraniční úspěch. Ministerstvo obrany Velké Británie předběžně vybralo JLTV pro svůj program univerzálního obrněného vozidla MRV-P (Multi Role Vehicle Protected). Britové pravděpodobně do vozidel JLTV umístí vlastní rádia, systémy řízení boje BMS nebo rušicí systémy proti IED. Celkově Britové poptávají 300 MRV-P.

Univerzální vozidlo

“Klíčové přednosti (JLTV - pozn. red.) jsou následující - jedná se o lehké taktické vozidlo, které bylo postaveno jako flexibilní a modulární. Pokud jde o vybavení, elektroniku a zbraňové systémy, jsme agnostici,” říká Dave Dierson, programový ředitel projektu JLTV ve firmě Oshkosh.

“Můžeme doslova vytvořit stovky různých konfigurací s nejrůznějšími komunikačními systémy, systémy C4 (velení, řízení, spojení a počítače - pozn. red.), vybavením, pancířem, atd.,” dodal Dierson.

Flexibilitu a modularitu JLTV využije americká armáda, která plánuje pro své stroje nakoupit celou řadu doplňkových systémů. Půjde například o prostředky pro hluboké brodění (nad 1,5 m), navijáky a velitelské, kontrolní, komunikační, počítačové, zpravodajské a sledovací prostředky (C4ISR).

“Hlavním cílem tohoto období je zajistit efektivní integraci nejen vozidel a doplňkových systémů, ale především integraci plně vybavených JLTV do formací americké armády,” uvedl Dierson

Americká armáda rovněž nově plánuje využít JLTV jako platformu pro lehké průzkumné vozidlo LRV (Light Reconnaissance Vehicle) pro výsadkové jednotky americké armády. Vozidla LRV poslouží k ozbrojenému průzkumu při výsadkových a aeromobilních operacích. LRV získají bohaté průzkumné vybavení i zbraň většího kalibru.

Zdroj: Defense News 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Boxer s 30mm kanónem pro litevskou armádu

Německo-nizozemská firma ARTEC předvedla litevské delegaci v Německu prototyp kolového bojového ...

Ruský BMPT Terminátor-3 tankem budoucnosti?

Podle Ruslana Puchova, ředitele moskevského centra CAST (Centre for the Analysis of Strategies and ...

PT-16: Polská modernizace tanků T-72

Polská zbrojní skupina PGZ na výstavě MSPO 2016 představila hloubkově modernizovaný tank T-72. PGZ ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Sgt Murphy
    20:02 21.09.2016

    green_korytnacka: Tento fakt si konštruktéri vozidla zrejme nechávajú ako tajomstvo, inak by L-ATV nebolo tak jedinečné. Okrem toho, ochrana podvozku v tvare V-hull je u vozidla ...Zobrazit celý příspěvek

    green_korytnacka: Tento fakt si konštruktéri vozidla zrejme nechávajú ako tajomstvo, inak by L-ATV nebolo tak jedinečné. Okrem toho, ochrana podvozku v tvare V-hull je u vozidla výrazná dosť, tiež samotná kabína môže mať tvar dna tzv. "double V-hull".

    https://i.wheelsage.org/pictur...

    Klasická V-hull konštrukcia posúva ťažisko vozidla príliš vysoko, čo zvyšuje riziko prevrátenia, u off-road vozidla nechcený faktor.Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    14:40 21.09.2016

    "Americká armáda rovněž nově plánuje využít JLTV jako platformu pro lehké průzkumné vozidlo LRV (Light Reconnaissance Vehicle) pro výsadkové jednotky americké armády. Vozidla LRV ...Zobrazit celý příspěvek

    "Americká armáda rovněž nově plánuje využít JLTV jako platformu pro lehké průzkumné vozidlo LRV (Light Reconnaissance Vehicle) pro výsadkové jednotky americké armády. Vozidla LRV poslouží k ozbrojenému průzkumu při výsadkových a aeromobilních operacích"

    A jak poslouží, když neumí vysadit ani HMMWV. Už se těším na pršící JLTV.
    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • Jakub2
    14:09 20.09.2016

    Pravděpodobně nějakým kompozitním pancířem. Ona ani Tatra Titus nemá podlahu kabiny do V.

    Pravděpodobně nějakým kompozitním pancířem. Ona ani Tatra Titus nemá podlahu kabiny do V.

  • green_korytnacka
    13:32 20.09.2016

    akym sposobom dosiahli protiminovu odolnost mrapu bez vyrazneho V tvaru, vysky podvozka a hmotnosti?

    akym sposobom dosiahli protiminovu odolnost mrapu bez vyrazneho V tvaru, vysky podvozka a hmotnosti?

  • stirling
    11:55 20.09.2016

    Souhlas nechme si slovo revoluční opravdu pro něco co změní věci od základu t14 ani tohle revoluce rozhodně není. Jinak JLTV vypadá dobře a asi si na nějakou dobu vezme primát ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlas nechme si slovo revoluční opravdu pro něco co změní věci od základu t14 ani tohle revoluce rozhodně není.
    Jinak JLTV vypadá dobře a asi si na nějakou dobu vezme primát mezi vozidly a pokud se osvědčí a bude dostupný za cenu do 0,5 m usd za ks tak je to asi bezkonkurenční.Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    11:43 20.09.2016

    T-14 ma klasickou koncepci s motorem v zadni casti.

    T-14 ma klasickou koncepci s motorem v zadni casti.

  • vlasto
    09:53 20.09.2016

    Nakoniec, Armata tiez len poskladala dokopy uz inde zavedene prvky. Motor dopredu, gule do kanona mimo priestoru posadky, schopnost zmysluplnne cuvat :) moderny system riadenia ...Zobrazit celý příspěvek

    Nakoniec, Armata tiez len poskladala dokopy uz inde zavedene prvky. Motor dopredu, gule do kanona mimo priestoru posadky, schopnost zmysluplnne cuvat :) moderny system riadenia palby, aktivna obrana proti protitankovym strelam, bezosadkova veza.. vsetko z toho uz bolo niekde pouzite. Akurat este nie vsetko naraz v tanku (zapad si doteraz myslel, ze takato integracia je zbytocne vyhadzovanie penazi). Na druhej strane revolucnost Armaty moze podciarkovat fakt, ze Rusko jej vyrobu nie je schopne zaplatit a zavod traktorovy ju nie je schopny vyrobit. Take to je revolucne riesenie :) Revolucie su drahe a relativne.Skrýt celý příspěvek

  • vlasto
    09:38 20.09.2016

    To auto je tak skarede, az je nadherne. A srší z neho spokojnost objednavatela s tym, co sa podarilo postavit. Som zvedavy, kedy si ho kupi Arnie :)

    To auto je tak skarede, az je nadherne. A srší z neho spokojnost objednavatela s tym, co sa podarilo postavit. Som zvedavy, kedy si ho kupi Arnie :)

  • Rase
    09:01 20.09.2016

    Nechápu proč porovnáváte JLTV s Armatou. Přeci jen těchto vozidel má vzniknout skoro 55 000 do roku 2040 (kdy budou rusové rádi, pokud budou mít těch 2000 T-14). Nechápu proč má ...Zobrazit celý příspěvek

    Nechápu proč porovnáváte JLTV s Armatou. Přeci jen těchto vozidel má vzniknout skoro 55 000 do roku 2040 (kdy budou rusové rádi, pokud budou mít těch 2000 T-14).
    Nechápu proč má být JLTV revoluční vozidlo. To nebyl ani JEEP nebo HMMWV. Úplně bude stačit, když splní očekávání a bude fungovat jak má.Skrýt celý příspěvek

  • Pepin Nešpor
    06:17 20.09.2016

    Urcite podarene vozidlo! Nestvou se stim sup sup a zachvili je maji v tisicich. Vicemene s vami souhlasim akorat u debaty kol Armaty bych zatim byl skepticky. Pac jeste nikdo ...Zobrazit celý příspěvek

    Urcite podarene vozidlo! Nestvou se stim sup sup a zachvili je maji v tisicich. Vicemene s vami souhlasim akorat u debaty kol Armaty bych zatim byl skepticky. Pac jeste nikdo poradne o tom tanku nikdo nevi psat muzou co chteji, ale radeji si pockame co je pdavdou a co ne.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:22 19.09.2016

    Taky bych asi nemluvil o revoluci, byť se jedná o pravděpodobně povedené auto. Armata je rozhodně revolučnější než tohle ;-) Každopádně vozidlo poskytuje balistickou a protiminovou ...Zobrazit celý příspěvek

    Taky bych asi nemluvil o revoluci, byť se jedná o pravděpodobně povedené auto. Armata je rozhodně revolučnější než tohle ;-) Každopádně vozidlo poskytuje balistickou a protiminovou ochranu na úrovni vozidel MRAP či ještě lepší. A to při podstatně nižší váze a velikosti a při mnohem lepších jízdních vlastnostech. Amíci v podstatě chtěli Humvee s odolností MRAPu. Je to sice o něco větší než HMMWV, zato ještě odolnější než MRAPy. No nekupte to :-)

    Když už jste tady načali literární okénko, tak vám do něj přileju trochu přírodověného nálevu ;-) Většina evolučních biologů je přesvědčena, že evoluce probíhá skoky, tedy vlastně revolucemi... Žádné pomalé přizpůsobování se se moc nekoná.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    21:57 19.09.2016

    ...tak děkujeme seržante za školení o významu slov evoluce a revoluce, ale nevím jak na Slovensku, ale tady se evolucí myslí postupný návazný vývoj, kdežto revolucí skokový ...Zobrazit celý příspěvek

    ...tak děkujeme seržante za školení o významu slov evoluce a revoluce, ale nevím jak na Slovensku, ale tady se evolucí myslí postupný návazný vývoj, kdežto revolucí skokový vývoj.
    Výklad takový, že evoluce se skládá ze série revolucí, je zajímavý, ale to je tak to jediné co se o něm dá říct :)
    A to s tím P-51 a F-35 vůbec nekomentuju..Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    20:09 19.09.2016

    Na vozidle je hlavne revolučná ochrana triedy MRAP, pričom váhou, offroad schopnosťami, spoľahlivosťou to klasický MRAP nie je. V tom je zakomponovaných mnoho technológií, ako ...Zobrazit celý příspěvek

    Na vozidle je hlavne revolučná ochrana triedy MRAP, pričom váhou, offroad schopnosťami, spoľahlivosťou to klasický MRAP nie je. V tom je zakomponovaných mnoho technológií, ako TAK-4i, ktorá ponúka najlepšie jazdné vlastnosti a v danej kategórii vozidiel, plne integrované C4ISR a integrovaný diagnostický systém.Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    19:49 19.09.2016

    RiMr71: Keďže evolúcia prináša revolučné riešenia, celkom nechápeš zmysel týchto dvoch pojmov, ktoré na seba nadväzujú. Je F-35 voči P-51 revolučnou stíhačkou, alebo sa jedná len o ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr71: Keďže evolúcia prináša revolučné riešenia, celkom nechápeš zmysel týchto dvoch pojmov, ktoré na seba nadväzujú. Je F-35 voči P-51 revolučnou stíhačkou, alebo sa jedná len o evolúciu? Alebo je to revolúcia v letectve, ktorá vznikla dôsledkom evolúcie techniky?

    GAVL: palubný počítač, multimediálny systém, ABS, vyhrievané sedadlá, airbagy, alarm, klimatizáciu, centrálne zamykanie, el .okná, el. zrkadlá atď. dáš aj na Škodu 120, ale neznamená to, že sa vyrovná so Škodou Superb novej generácie. Či áno?Skrýt celý příspěvek

  • shal
    19:48 19.09.2016

    No možná není úplně revoluční, ale rozhodně je to hodně dobře postavené auto. Navíc Oshkosh má výbornou pověst, co se týče kvality a spolehlivosti svých vozů. Tyhle auta mnohé z ...Zobrazit celý příspěvek

    No možná není úplně revoluční, ale rozhodně je to hodně dobře postavené auto. Navíc Oshkosh má výbornou pověst, co se týče kvality a spolehlivosti svých vozů. Tyhle auta mnohé z nás přežijou.Skrýt celý příspěvek

  • stroup
    19:47 19.09.2016

    Je otázkou kdy jde o revoluci a kdy o evoluci, v tomto případě jde (podle mého) o tak velký kvalitativní skok že bych označení "revoluční" i přijal. Co se týče hlavních výhod tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Je otázkou kdy jde o revoluci a kdy o evoluci, v tomto případě jde (podle mého) o tak velký kvalitativní skok že bych označení "revoluční" i přijal.
    Co se týče hlavních výhod tak za nejdůležitější považuji poměr ochrany posádky k váze vozu (tedy potažmo mobilitě), nezaznamenal jsem žádný konkurenční vůz který by dosahoval srovnatelné úrovně.Skrýt celý příspěvek

  • GAVL
    19:37 19.09.2016

    Jen další velké auto. Hluboké brodění nad 1,5 ? Co je to za údaj vždyť to auto je jak věžák, spíš by mě zajímalo do kolika metrů se to dokáže hloubkově brodit. ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen další velké auto.

    Hluboké brodění nad 1,5 ? Co je to za údaj vždyť to auto je jak věžák, spíš by mě zajímalo do kolika metrů se to dokáže hloubkově brodit.

    Opravdu mě fascinuje jak se vždy něco vychvaluje na základě systémů, které lze narvat klidně do jakéhokoli jiného vozidla na kterém to bude fungovat stejně dobře.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    19:11 19.09.2016

    ...no a v čem je tedy "revoluční", tedy přelomový a ne "jen" evoluční?

    ...no a v čem je tedy "revoluční", tedy přelomový a ne "jen" evoluční?

  • Sgt Murphy
    18:36 19.09.2016

    Oproti takému ruskému Gaz Tigr-u určite revolučným vozidlom je :)) oproti Humvee taktiež. Revolučným je tiež voči svojmu väčšiemu bratovi - Oshkosh M-ATV, z ktorého v podstate ...Zobrazit celý příspěvek

    Oproti takému ruskému Gaz Tigr-u určite revolučným vozidlom je :)) oproti Humvee taktiež. Revolučným je tiež voči svojmu väčšiemu bratovi - Oshkosh M-ATV, z ktorého v podstate vychádza.

    Myslím, že vo svete mu môžu konkurovať len dva typy vozidiel - Austrálsky Hawkei PMV a Mowag Eagle V, avšak L-ATV z nich bude mať asi najlepšie parametre.

    Iveco LMV je váhovo aj rozmerovo v nižšej triede, pričom väčšie L-ATV bude mať určite lepšiu protimínovú ochranu.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    16:45 19.09.2016

    ...to je ale hnusné auto...! :) Čím je ten pekáč tak vyjímečný, že se tu zase mává "revolucí"? Jestli jsem byl proti použití slova "revoluční" u Armaty, tak tady to je už úplně ...Zobrazit celý příspěvek

    ...to je ale hnusné auto...! :)

    Čím je ten pekáč tak vyjímečný, že se tu zase mává "revolucí"?
    Jestli jsem byl proti použití slova "revoluční" u Armaty, tak tady to je už úplně mimo...!
    Nebo ne?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...