JLTV: Oshkosh JLTV nahradí vozidla Humvee

L-atv
Vozidlo nabízené firmou Oshkosh pro program JLTV; větší foto / Oshkosh

Americká armáda dnes zveřejnila vítěze dlouholetého programu Společného lehkého taktického vozidla JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). Vítězem se stalo vozidlo Oshkosh JLTV od známého výrobce terénních a nákladních automobilů Oshkosh.

Oshkosh vítězí v programu JLTV

Americká armáda (U.S. Army) upřednostnila firmu Oshkosh před konkurenty AM General a Lockheed Martin. Podle současných plánů americká armáda odebere 49 100 vozidel Oshkosh JLTV a americká námořní pěchota (U.S. Marine Corps) 5500 vozidel.

Finální podoba a konstrukce vozidla Oshkosh JLTV přímo vychází z prototypového vozidla Oshkosh L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle). Samotná firma však vítězné vozidlo nazývá jako Oshkosh JLTV, nikoliv přímo L-ATV.

Program JLTV je klíčový pro americkou armádu. Během válek v Iráku a Afghánistánu americká armáda ztratila výraznou část mobility a expedičních schopností. Důvodem bylo rozsáhlé používání improvizovaných výbušných systémů IED (Improvised Explosive Device), které přinutily vojáky americké armády (a námořní pěchoty) přesedlat z vozidel Humvee do lépe chráněných, ale těžkých a nemotorných MRAPů (Mine Resistant Ambush Protected).

Počáteční kontrakt programu JLTV dosahuje výšky 6,7 miliardy dolarů a pokrývá dodávku 16 901 vozidel pro americkou armádu i námořní pěchotu. Vozidla budou dodána v průběhu osmi let.

Kontrakt obsahuje jak dodávku vozidel v rámci počáteční výrobní produkce LRIP (Low Rate Initial Production), kdy se výrobce bude technicky a organizačně připravovat na sériovou výrobu, tak také dodávky vozidel v rámci plné výrobní produkce FRP (Full Rate Production).

Jednotková cena vozidla, díky prostému dělení, vychází na 400 000 dolarů. Cílová cena za vozidlo, tedy v jeho "čisté" podobě, byla stanovená Pentagonem na 250 000 dolarů. Do ceny je však nutné započítat cenu za vybavení vozidel (senzory, zbraně, komunikace, elektronika), náhradní díly, logistickou podporu, nástroje a přípravky pro údržbu a servis, školící a výcvikové zázemí (simulátory, učební pomůcky, publikace, programy, atd.).

První dodávka vozidel se očekává deset měsíců od podpisu smlouvy, plná sériová výroba (FRP) se rozběhne v roce 2018. První jednotka americké armády bude připravená vyrazit s vozidly Oshkosh JLTV do akce v roce 2018. Dodávky pro námořní pěchotu skončí v roce 2022 a pro americkou armádu až (!) v roce 2040.

"Po přísném a disciplinovaném vyběrovém řízení soutěže JLTV, americká armáda a námořní pěchota poskytují bojovníkům našeho národa nejschopnější lehké vozidlo - Oshkosh JLTV," uvedl v tiskové zprávě Charles L. Szews, výkonný ředitel Oshkosh Corporation. „Je to nejpokročilejší vozidlo, které jsme kdy vyrobili a nejpokročilejší taktické kolové vozidlo, jaké kdy svět spatřil. Má neuvěřitelnou rychlost, pohyblivost a schopnost zapojení se do bojů, přitom nabízí dobrou ochranu.“

Obnova mobility

Podle americké armády Oshkosh JLTV nabízí spodní a boční ochranu na úrovní vozidel MRAP nebo Oshkosh M-ATV (MRAP All Terrain Vehicle). JLTV je však o 1/3 lehčí než M-ATV a je schopen převážet těžší a větší náklad než dokáže vozidlo Humvee. Prázdná hmotnost vozidla Oshkosh JLTV, resp. L-ATV, je v základní konfiguraci 6300 kg.

Výhodou firmy Oshkosh v soutěži JLTV byly právě zkušenosti s výrobou a provozem vozidel M-ATV. Americká armáda v roce 2009 objednala vozidla M-ATV, která kombinovala ochranu vozidel MRAP s lepší mobilitou a průchodností terénem. Oshkosh JLTV se přitom v terénu údajně pohybuje o 70 % rychleji než M-ATV.

Oshkosh JLTV nevyniká jen skvělou taktickou mobilitou (tedy jízdou "po svých), ale i strategickou - vozidlo lze přepravit při aeromobilních operacích v podvěsu vrtulníků CH-47 Chinook nebo CH-53 (například nejnovější verzí CH-53K King Stallion). Dopravovat dřívější vozidla MRAP nebo M-ATV v podvěsu vrtulníků bylo prakticky nemyslitelné.

Blíží se politická bitva?

Během dnešní tiskové konference v Pentagonu odmítli zástupci armády a námořní pěchoty upřesnit důvody, proč Oshkosh JLTV vyhrál nad svými konkurenty. Stejně tak zástupci neposkytli bližší rozbor ceny. Jde o taktický postup, neboť v následujících týdnech budou moci dva neúspěšní kandidáti - AM General a Lockheed Martin - podat protest proti výsledku soutěže.

Podle generáplukovníka Michaela Williamsona se již Pentagon připravuje na protesty neúspěšných uchazečů. Lockheed Martin a AM General v dnešních komentářích nevylučují podání protestů.

Zdá se tak, že se schyluje k právní a politické bitvě. Ostatně politické tlaky zájmových skupin při nákupu vojenského vybavení pro Ozbrojené síly Spojených států jsou pravidlem, nikoliv výjimkou.

Pentagon se zcela jistě dostane pod velký politický tlak. Důkazem je i "bez okolků" dané prohlášení Thomase Cottona , republikánského senátora za Arkansas a člena Senátního výboru pro Ozbrojené síly amerického Kongresu. Právě v Arkansasu firma Lockhhed Martin měla vyrábět vozidla pro program JLTV.

"Jsem přesvědčen, že práce a infrastruktura vložená firmou Lockheed Martin do tohoto projektu přinese hospodářské výhody," uvedl Cotton v prohlášení. "Zatímco Lockheed Martin zkoumá další kroky, jsme jim připraveni pomoci, jak jen to půjde."

Zdroj: Oshkosh

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Současný stav programu JLTV

Americká armáda (U.S. Army) 2. prosince předložila konečnou podobu žádosti o nabídku RFP (Request ...

ULCV: Armádní jeep 21. století

Americká armáda pokračuje v programu velmi lehkého bojového vozidla ULCV (Ultra Light Combat ...

Americká vozidla pro novou éru válek

Americká armáda zvažuje akvizici hned čtyř nových bojových vozidel – lehkého terénního auta pro ...

JLTV klíčovým vozidlem americké armády

Americká armáda již několik let vyvíjí a testuje v rámci programu JLTV (Joint Light Tactical ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • KOLT
    11:49 31.08.2015

    Tak to netuším, insider nejsem :-) Trochu se obávám, jestli nemají plné ruce práce s reorganizací (přesun pod AČR) a se zakládáním ÚPSO.

  • niko
    09:56 31.08.2015

    Kolt ako je to teraz z 601. sk, chysta sa nejake jej nasadenie ? Pocul som, ze mali ist do Mali, ale to bolo uz davnejsie, takze z toho asi zislo.

  • KOLT
    13:39 30.08.2015

    ad Stg: O tom žádná. Já si jen v rámci té vášnivé diskuse, kdy jste si nadávali do puberťáků, nemohl odpustit rýpnutí do špatného označení pušek, ačkoliv mi bylo jasné, že šlo o překlep.

    ad niko: Myslím, že si vybrali správně. HK-416 je jednak subtilnější, takže je obecně o něco vhodnější pro SF, které upřednostňují rychlost před robusností. Hlavně je ale odvozená od AR-15, jejíž deriváty používají téměř všechny vojenzké SF složky na západ od Košic, díky čemuž je pro ni dostupná ohromná škála příslušenství zcela kompatibilního s případnými spolupracujícími jednotkami. Koneckonců právě HK-416 používají mnohé z nich. Ono v případě 601. jsou ty SIG-516 asi také o tom mít "M-4 s pístem". Proč vybrali zrovna SIG nevím, dost možná kvůli poloviční ceně :-) Vlastně ani 100% neručím za to, že šly k Šestce. Kupovaly se totiž z peněz od USA, ale nikde se nedalo oficiálně dohledat, kam se poděly. Což s ohledem na to, že počet přibližně odpovídal nově nasazované jednotce 601. v Astánu, vedlo nejen mě k závěru, že skončily v Prostějově.

  • niko
    10:43 30.08.2015

    to Kolt: No ja som pocul taku storry, ze 5. psu dostal (tusim v 2011) urcity balik penazi na nakup modernych utocnych pusiek a rozhodol sa pre HK 416-417. Cize to bolo samostatne rozhodnutie pluku. Este viem, ze ho kritizovali, ze keby si vybrali G36, tak peniaze vydu na pusky pre vsetky oddiely. Tak ale bola to podla mna dobra volba. Zbytok sa 2014 doplnil s M4 od Americanov. HK 416 pluk vyuziva prioritne v Afganistane.

  • Sgt Murphy
    10:09 30.08.2015

    Poukázal som tým na mnohokrát rozdielnu výzbroj v OS SR, nielen v zbraniach ale aj technike ktorá sa nakupuje bez rozmyslu.

  • KOLT
    22:11 29.08.2015

    Šak já vím, že byly myšleny 416 a 417. Když si tady ale nadáváte do idiotů, neználků a puberťáků, nedalo mi to si nerýpnout... :-) Mmchd, 601. má také HK-417, jako ÚP slouží M-4 od Coltu (původně byly od Bushmasteru, v rámci pomoci od USA, ale s ohledem na jejich "kvalitu" byly postoupeny nebojovým útvarům). HK-416 chybí, což je škoda. Ale snad mají nějaké SIG-516, co také dostali v rámci pomoci od USA.

    skelet: Souhlasím.

  • skelet
    11:21 29.08.2015

    Pro AČR nemá Humvee žádný význam. Zespod to máme pokryté Land Rovery, zeshora Iveco LMV. A ta pidi mezera do které míří Humvee se dá pokrýt deriváty výše zmíněných vozů.

  • niko
    22:44 28.08.2015

    Kolt 5.psu ma fakt hk 416 a hk 417 vo vyzbroji. Pre uplnost treba ale povedat, ze nie cely utvar. Zbytok ma M4.

  • niko
    22:42 28.08.2015

    Murphy ospravedlnujem sa ti ak som ta nejako urazil, alebo nedajboze ponizil. Nechcel som sa nejako povysovat. Len ma namichlo ako tu prezentujes kade co, co nie je pravda(rucne zbrane, info o Afganistane, iveca, eod, pocet gmv, vojenska policia a k 100, atd atd). Inak stale cakam na tie mena utvarov. Viem co mozem od teba v dalsich diskusiach cakat. Teda nic. Obranu inak ale necitam. Ale mas pravdu. Nie som nacelnik GS ani nic. :) Som obycajny prispievatel, ktory ale ma viac info o OSSR ako ty a to ci praktickych alebo cekutych z medii. Ale tak nebudeme sa tu donekonecna natahovat. Zhodnime sa, ze sa nezhodneme a kaslime na to.

  • Sgt Murphy
    22:26 28.08.2015

    myslel som Hk 416 a Hk 417 ...

  • KOLT
    22:17 28.08.2015

    No to je zas úroveň diskuse....

    Mmchd, dost pochybuju, že by 5. pšu měl ve výzbroji HK 406 nebo 407 ;-)

  • Sgt Murphy
    19:37 28.08.2015

    Niko, robíš zo seba majstra umenia, mňa ponižuješ ale očividne tvoje vedomosti sú vycucané len z Obrany a z nejakých obrázkov z netu, a kecáš každý jeden príspevok dve na tri.

  • niko
    18:44 28.08.2015

    Ach jaj. Netvrdim, ze mame vo vyzbroji MRAPY GMV. Napisal si, ze su poziciane a ja som to akceptoval. Aj ked ma potom napadlo, ze naco by potreboval gmv 5. psu na vycvyk do Afganu, ked v Afgane pouziva MRAPy. Ale budis. Je mozne. Akceptujem. Inak samozrejme aj tvoje udaje o 2-3 kusoch su mylne. Ja som videl 4. Kolko ich je, neviem.

    V ktorom utvare si videl G 36 ? Staci mesto. Poznas rozdiel medzi G36 a HK UMP ? V ktorom utvare si videl K 100 a MP 5? Nepleties si armadu s UOU ? Tam maju g36 aj mp5 atd.
    Inak jak si rozpisoval ostrelovacky. Je ti jasne, ze ostrelovac by mal mat viac pusiek v roznych kalibroch ? Kludne vysvetlim preco ak chces.
    Pozri nechcem sa s tebou hadat, no nepises pravdu. Som ochotny akceptovat vsetko, co bude aspon trochu pravdepodobne. Vid. tie pozicky. Alebo to, ze usa hlada nahradu za gmv.

  • Sgt Murphy
    17:42 28.08.2015

    Niko, v USA beží program na náhradu vozidiel Humvee ako GMV. Dôvod? Humvee je nevyhovujúci. Nájdi si o tom prosím ťa nejaký článok a potom zas mudruj.

  • Sgt Murphy
    17:13 28.08.2015

    Je irelevantné kde som to videl, dôležité u koho som to videl, sám som to držal v ruke. Aj tak mi neuveríš, ako ja tebe že naše jednotky majú vo výzbroji vozidlá MaxxPro a Humvee. Nejdem sa s tebou dohadovať.

  • Sgt Murphy
    17:07 28.08.2015

    Niko, G36 a P90 som mal možnosť vidieť u vojenskej polície, tak isto aj grand power k100.

  • niko
    16:55 28.08.2015

    Ach jaj. Ok sefe. Cucaj si infosky dalej s prsta a basni o G36 a FN P90 v OSSR. Tu ti to mozno aj zozeru, kedze bratia Cesi o OSSR nemaju vela informacii. Ja som skoncil. Pri diskusii sa chcem aj nieco dozvediet a nie len zabijat cas. Drz sa a uzi si vikend.

  • Sgt Murphy
    16:44 28.08.2015

    Zrejme si toho ešte na seba moc nepochytal.

  • Sgt Murphy
    16:33 28.08.2015

    niko, tváriš sa ako veterán z Kosova, Iraku, Afganistanu ale pritom sám píšeš bludy, ktorý ty z údajov si napísal správny? Pripadáš mi ako niekto kto práve vstúpil do armády ale tvári sa že už je náčelníkom na gš.

  • niko
    16:15 28.08.2015

    Kde si ty expert videl G36, K100 a FN P90 ? V ktorych utvaroch ? Ty si kasarne z vnutra nikdy nevidel, to mi je teraz uplne jasne. :)

  • niko
    16:08 28.08.2015

    Ja zas mam pocit, ze pisem s pubertiakom, ktory si nieco precital na wikipedii a ma kamosa vojaka a robi sa mudry.Vid 40 ivek. Ani jeden udaj z armady si nenapisal spravny, nehovoriac o bludoch s EOD, Ivecami, Afganistanom atd atd.. Bol si aspon na vojne? Skoda s tebou stracat cas.

  • Sgt Murphy
    16:08 28.08.2015

    Naša armáda je len jeden veľký cirkus, kde sa to točí podľa toho ako politici sa menia. Nakupujeme a obmieňame bez koncepcie armády podla toho kto lepšie platí a komu sa viac páči. Máme v nej neskutočný neporiadok. Mali by sme štandardizovať a unifikovať.

    Sa. vz.58 budú nahradené u práporu ISTAR s CZ805, 5.pšu vlastní HK406 aj 407, videl som aj G36 aj M4. Niektoré vz.58 sú modernizované lištami a kolimátormi. Pištole máme staré vz.82 ktoré sa nahrádzajú hneď niekoľkými typmi od CZ, videl som aj K100 a Glocky. Odstreľovacie pušky máme SVD, majú sa nahradiť SSG3000 od Sig Saueru, ale máme tiež pušky od Accuracy International, Berretta, Falcony a ďalšie poloautomatické typy. Samopaly som videl MP5, UMP, FN P90 aj Scorpion Evo.

    Techniku máme takúto. Jazdíme na UAZoch ktoré sa začali nahrádzať Mercedesmi G, neskôr kupujeme LR Defendery, ale tiež máme Nissany Navary a Pathfindery a tiež LR Discovery a Toyoty Hilux. Stále sme nenahradili Pragy V3S, do toho máme Aktisy, staré Tatry, nové Tatry aj Many. V kategórii obrnených vozidiel a MRAP máme Aligatory, Iveco LMV, RG-32 v pár ks ktoré mali nahradiť BRDM-2 a dnes boh vie kde sú, Tatrapany, chceme aj MaxxPro a Humvee?

  • Sgt Murphy
    15:55 28.08.2015

    Niko, nemáme na ne jednoducho zázemie, nejedná sa tu len o zložitý servis ktorému ty asi vôbec nerozumieš ale tiež výcvik vodičov a nebudeme zavádzať do armády úplne nový typ vozidla len preto lebo je to americká legenda a vyzerá pekne keď jazdí.

    Žiadne Humvee GMV vo výzbroji nemáme, ani požičané, máme len požičané 2-3ks Humvee v opancierovanej verzii ktoré sú určené na výcvik posádok pohybu v kolóne spoločne s MRAP MaxxPro pre sily do Afganistanu. Nemáš potuchy o čom píšeš ako vidím. Neviem o čom to stále točíš.

    Humvee GMV som porovnával nie s Ivecom LMV (tie som porovnával s Humvee v up-armored verzii) ale s LR Kajmanom. Defendery už v OS SR máme, nahrádzajú nám z časti UAZy, takže na ne máme vytvorené aj zázemie a nič viac by sme riešiť nemuseli.

    Mám pocit že si píšem z deckom ktorému sa náramne páči Hummer.

  • niko
    14:54 28.08.2015

    Inak k tomu argumentu o velkosti GMV/Humvee verzus Iveco LMV.

    Dlzka: Iveco: 5,5 m
    GMV: 4,57 m
    Sirka: Iveco: 2,05 m
    GMV: 2,16 m
    Vyska:Iveco: 1,95 m
    GMV: 1,83 m

    Cize v principe su rovnako velke, len Iveco je dlhsie a tahsie (6 ton, STANAG 3). Nakladne auto je teda IVECO, zatial co GMV je lahke vysadkove vozidlo (2,5 Tony).

  • niko
    14:41 28.08.2015

    ISTAR Iveca nema. A zial nema ich nikto. Predpokladam, ze mozno existovala opcia na kupu 40 a nasi kupili len 10. Mozno ich doobjednaju pre 23. prapor o ktorom sa dlhodobo rozprava, ze bude mat lahke 4kolesove vozidla.

    Co sa tyka pancierovania nesmies zabudnut, ze sa bavime o vozidle pre specialne jednotky. Commando vozidla proste nemaju dobre pancierovanie, zato maju dobru pohyblivost, aeromobilitu a palebnu silu. Napriklad 601. skupina ma iba LR Commando, Tatry commando a stvorkolky. Ziadne pancierovane vozidla v pravom zmysle slova nema. To iste Poliaci. Oni teraz dostali z USA pre 5 utvarov 42 Okoshov (teda teoreticky 9 na utvar), inak maju Land Rovery, Toyoty a GMV. Slovenskemu 5.PSU prave taketo Commando vehicle chyba. Preto sme dostali zapozicane GMV. Dufam, ze budeme sikovni a ze nejake darceky este dostaneme.
    Inak ty stale pises o Humvee v armored up verzii a ja o GMV. GMV je verzia Humvee specialne vyvynuta pre Special Operations Forces. Maju hmotnost ca. 2,5 tony, teda ziadne nakladne automobily.
    Servis uz nekomentujem. Hladas problemy tam, kde nie su.

  • Sgt Murphy
    13:59 28.08.2015

    Upresním to trochu, 7ks vozidiel MaxxPro máme v dlhodobom prenájme od roku 2013 spolu s niekoľkými vozidlami Humvee, sú na slovensku a určené pre výcvik do misie v Afg. Neviem čo je teraz s vozidlami MaxxPro v Afg, mali by byť už naše alebo sú ešte stále len požičané, primárne ich využíval EOD tým, teraz sú zrejme u 5. pšu. Čo je z Ivecami LMV tiež neviem, objednaných ich pôvodne bolo 40ks, min. 10ks viem že ich má 5.pšu. Ak ich máme, možno z nich časť bude mať ISTAR, neviem.

    Vozidlá Humvee v "up-armored" verzii do prvej línie určite nepatria. Majú nízku balistickú odolnosť voči mínam, nízke užitočné zaťaženie, zastaralý žravý motor a malú palivovú nádrž.

    Nepancierované vozy Humvee, ktoré sú nosičmi rôznych nástavieb nie sú vhodné pre naše podmienky. Nemáme pre ne vybudované zázemie, sú to autá veľkých rozmerov - dá sa povedať malé nákladné automobily ktorých kategóriu nepotrebujeme. Oveľa vhodnejšie sú pre nás LR-ká.

    LR-ká vo verzii pre SOF majú mnoho predností, pre ktoré si ich vybrali mnohé špeciálne jednotky po celom svete a prečo si jednotky SF vyberajú vozidlá kategórie LR, Mercedes G a menšie.

  • niko
    13:31 28.08.2015

    Inak v Afganistane sme mali 4 ludi od EOD. 7 MRAPov by nemali ako vyuzit.

  • niko
    13:20 28.08.2015

    Diki za info. Cize GMV su podobne ako MAXPro iba zapozicane. Ok. To som nevedel.
    No tak EOD uz v Afganistane nemame dlhsiu dobu. Aj ked je pravda, ze v ramci skupiny Paladin Maxpra pouzivali. Cize predpokladam, ze tvoj zdroj pomiesal tie pozicane, ktore su v prapore vycvyku v Martine (6 ks) s afganskymi. Ale to je v podstate jedno. Dolezita informacia je, ze vsetky vozidla (MPRAP a GMV), ktore sme dostali z USA su zapozicane. To vysvetluje, preco nie su na zozname "darovanej techniky".

    Co sa tyka Iveco LMV musis ma velmi presviecat aby som ti uveril tych 40. Odkial mas to cislo ? Daj zdroj. Inak bodaj by si mal pravdu. Ale kde su ? 5.psu ma 10 a zvysnych 30 je na ktorej misii ? Na Cypre ? Ci v Bosne ? V Afganistane maju nasi MRAPy. Dokopy mame nieco okolo 250 vojakov na vsetkych misiach. To by sme uz hadam nejake fotky Iveca niekde videli.
    Co sa tyka servisu a nahradnych dielov, nedramatizoval by som to. Susedne Polsko prevadzkuje asi 220 Humvee, nejake ma tusim aj Madarsko. Nie je to tak, ze ich tu siroko daleko nikto nema a nahradne diely musime tazko zhanat z USA.

  • Sgt Murphy
    12:50 28.08.2015

    Tak,niko. Mám pre teba len zlé správy, získal som si trochu tých pravdivých informácií. Vozidlá Humvee vo verzii "up-armored", ktorými disponuje 5. pšu, sú len zapožičané od USA na výcvik do misie v Afganistane a to v počte niekoľko ks aj s vozidlami International Maxxpro. Vozidlá MaxxPro slúžiace na misii v Afganistane by mali byť naše - darované, asi 7ks, jedná sa o vozidlá pre EOD týmy. Darovaná nám bola tiež výzbroj, telekomunikačná technika a munícia pre tieto vozidlá. Vozidlá Humvee pre SOF operácie nevlastníme ani nemáme zapožičané.

    Diskusia o tom či máme, nemáme, potrebujeme, nepotrebujeme Humvee z prebytkov US je tým pádom bezpredmetná a ukončená. Nemáme pre ne náhradné diely, logistickú podporu, nástroje a prípravky pre údržbu a servis, školiace a výcvikové zázemie atď, v kategórii "up-armored" sú u nás zastúpené vozidlami Iveco LMV, vo verzii pre SOF by som rád videl LR Kajmany z dôvodu, že LR Defendery už vo výzbroji máme - nahrádzajú zastaralé UAZy, sú to EU autá pre ktorý máme náhradné diely kúsok za hranicami, autorizovaný servis a a pre SOF je LR Kajman vhodnejšie auto.

    Doplním, OS SR vlastní 40ks vozidiel Iveco LMV, ktoré tvoria hlavný prepravný prostriedok na misiách aj pre 5. pšu. Tiež spomeniem, že Iveco LMV má omnoho vyššiu balistickú odolnosť voči IED ako majú "up-armored" Humvee.

  • pjek
    12:38 28.08.2015

    Ohledně možnosti civilního servisu jen tolik, že Iveco LMV je vojenský projekt na civilní bázi korporace s dominantní civilní produkcí, zatímco Humwee je speciálně vojenský projekt od firmy, která civilní věci neumí (neuměla).

  • pjek
    12:34 28.08.2015

    Kde jde o peníze, tam je pohřbena účinnost. To je pravidlo korupce, eufemisticky nazývané lobbingem. Prohlášení bavlněného pana senátora je symptomatické, jakoby výroba Oshkoshe ekonomické výhody nepřinášela - tedy celé zemi a mimochodem i jinému panu senátorovi... Mimochodem je dobré porovnat náklady údržby a provozu všech konkurentů s ohledem na zvolené pohonné hmoty...

  • pjek
    12:25 28.08.2015

    Poněkud nechápu nekritické nadšení některých diskutérů nad případným rozšířením počtu Humwee v našich a blíženeckých končinách. Ta vozidla jsou pro posádku nebezpečná a jejich náklad je tristně omezen. Česká/Slovenská konstruktérská obec je bez potence nebo bez peněz? Při těch počtech civilní automobilové produkce... Vím, rozdíly veliké, ale fyzika a technologická báze pouze jedna...

  • pjek
    12:20 28.08.2015

    Docela mne překvapilo toto racionální rozhodnutí. Že by skutečně velcí dravci trpěli nedostatkem zdrojů (nejen finančních)? TTP Oshkoshe a výrobní potenciál jsou zárukou dobré použitelnosti nejen v míru...

  • niko
    09:24 28.08.2015

    Murphy a udrziavat par kusov Ivec pre specialne jednotky zmysel ma ? Nie som si uplne isty, ze ci vies o com pises. OS SR maju 10 Ivec a asi rovnaky pocet GMV. Sprostost je podla mna nakupovat predrazene Iveca, namiesto toho, aby sme sli polskou a chorvackou cestou a nezaobstarali si za nulovu, alebo symbolicku cenu GMV. Uprimne povedane, ak by sa OS SR rozhodli ist cestou nakupu Ivec, boli by uplni idioti.
    Myslim, ze zatracovat GMV SF kvoli pancierovaniu je hlupost. Pozri si link ako to vozidlo vyzera.
    http://www.americanspecialops....
    Commando vozidlo uz vo svojej podstate nemoze byt nejako extra pancierove. Vezmi si ceske commando Land Rovery. Tiez nie su extra (ak vobec) pancierovane a maju za sebou uspesne nasadenie v Afganistane. GMV SF je vozidlo, ktore vyuzivaju specialne jednotky mnohych statov a su niekolkonasobne vyskusane v boji.

  • Sgt Murphy
    19:24 27.08.2015

    RiMr71: Vozidlá Humvee na cvičení Allied Spirit II boli 7.mb len zapožičané. Vodiči pred tým absolvovali kurz na tieto vozidlá.

    Niko, udržiavať pár ks humvee len pre špeciálne jednotky je hlúposť. Kupovať ich nové vo väčších kusoch ešte väčšia - cenovo vyrovnajú vozidlám Iveco LMV, navyše neposkytujú dostatočnú ochranu. Pokiaľ by sme ich nedostali darom - lebo nemáme na čom inom jazdiť, nieje dôvod prečo by sme ich mali inak mať a vytvárať pre ne celé zázemie.

  • niko
    17:51 27.08.2015

    Iveca ma vo vyzbroji len 5.psu. Zaradene boli v roku 2010. O 4 roky nato boli zavedene americku GMV(humvee). Teda tvoje informacie nie su spravne. GMV sme dostali v ramci americkej pomoci SF celemu regionu. Hlavne asi preto lebo ich maju okrem usa aj poliaci, ktori regionu velia.

    No a co, ze nahradne diely budu zo zamoria? V dnesnej dobe to nemoze byt problem. Ja mam zbran z USA a ked potrebujem, do 5 dni mam doma nahradny diel. A to som sukromna osoba.

  • RiMr71
    17:48 27.08.2015

    OK - chápal bych toto "Humvee jsme používali v misích, protož ejsme tam měli málo Ivec (?) a tak nám amícu pučili Humvee abychom měli na čem jezdit a když se servisovalo tak se servisovalo u amíků kteří to bez problémů servisním zabezpečením pokryli. Ale tahat do sem do naší armády v v ČR nemá smysl z níže uvedených důvodů (servis, další typ atd".
    Ale.
    Nechci plácnout nějakou blbost, ale mám pocit že na fotkách z Německa z posledního velkého cvičení jsem viděl naše vojáky na Humvee? Tak buď je máme, nebo je nemáme. Ale pokud je máme, tak mi přijde už jako úplná blbost mít třeba 10 ks a kvůli nim mít celé zázemí...
    Zkrátka, buď je mějme nebo je nemějme, ale ne zase něco napůl...

    Nebo Humvee na těch fotkách nebyly s našimi vojáky a pak je celá tato úvaha mimo... :)

  • Sgt Murphy
    17:15 27.08.2015

    Pokiaľ viem, Ivecá sa kupovali hlavne pre 5.PŠU pretože Humvee neposkytuje dostatočnú ochranu voči IED.

  • Sgt Murphy
    17:14 27.08.2015

    Niko, čítaj moje príspevky pozornejšie. Však práve o tom píšem. Je jedno, kto ten servis bude vykonávať, tie diely aj tak pôjdu z poza oceánu. Diely na LR sú z EU. LR Defender je vyrábaný v licenciách po celom svete, patrí do zložiek mnohých armád. LR Defender už vo výzbroji máme v mnohých počtoch aj naň máme vytvorené zázemie. Všetky Humvee sme dostali z USA len preto, lebo oni sa ich potrebujú zbaviť a my nemáme autá. To je všetko.

  • niko
    16:09 27.08.2015

    Pozri Murphy. Ako pri vsetkom sa aj pri servise GMV urobi obstaravanie a prihlasia sa servisy, ktore ich budu vediet servisovat. Ci to bude autorizovany servis, alebo nejaka firma, ktora s tym ma skusenosti je samozrejme vo hviezdach. Hodil som to letmo do googlu a naslo mi niekolko firiem, ktore sa servisom Humeru zaoberaju. Podobne aj s nahradnymi dielmi. Hod do netu a najdes. Spolupraca s civilnym sektorom takto funguje aj pri ivecach a aj inych autach. Nejde o nic nove. Co by bolo pocas vojny je samozrejme otazne. No stat ma zakonne prostriedky ako napr. servisakov povolat, alebo zhabat techniku servisu pre potreby ochrany statu. Ale to uz filozofujeme.
    Neviem, ci su GVM od 5. PSU jazdenky z Afganistanu. Mne prisli v celku nove na prvy pohlad. V Iraku sme mali pozicane GMV od Americanov, ktore sme im aj vratili. To iste s Afganistanom. Proste ide o vojensku pomoc pre SF z roku 2014. Podobne ako v Polsku.Osobne pochybujem o tom, ze 5. PSU bude este nakupovat Iveca. Skor pojdu polskou cestou a obdrzia dalsie GMV vo verzii pre SF. Tie sa najprv objavili u Poliakov, teraz su zu aj u Slovakov a Rumunov. Takze predpokladam, ze sa asi jedna o sirsi plan podpory spriatelenych SF armadou USA, ktory bude pokracovat.

  • Sgt Murphy
    15:47 27.08.2015

    Tieto vozidlá, ktoré sme dostali darom, sa používali na misii v Iraku a Afganistane kde nebol problém so servisom z US strany, keďže tie autá sú od nich. Tak isto to platí aj u AČR ktoré tieto vozidlá využívala na misiách v malých počtoch od USA pred zavedením vozidiel Iveco LMV.

  • Sgt Murphy
    15:32 27.08.2015

    Niko, píšeš o armáde ako o jednej z civilných zložiek. Žiadny civilný servis ti nebude poskytovať servis armáde v prípade vojny. Ďalej, Humvee nieje to isté ako Hummer. Táto značka už dávno neexistuje a ťažko na ňu zoženieš nejaké diely - iba z ojazdených vozidiel. Hummerov po slovensku alebo EU jazdí veľmi málo. Na vozidlá Humvee zoženieš diely iba z USA od AM General. 5. PŠU na nich jazdí iba preto, lebo nemali na výber a dostali ich darom. A mali sa nahradiť Ivecami LMV.

  • niko
    14:55 27.08.2015

    Toto je dobre. :) Ze spoza oceanu. :) No a Defendry nam chodia servisovat Anglicania z Anglicka ? Opravy vsetkych tychto typov nasim ozbrojenym silam samozrejme robia certifikovane servisy, pripadne vyhradny distibutor atd. Na stranke MO SR najdes bezne info o obstaravani v tomto smere. Teda pri Hummvee to robi predpokladam servis, ktory normalne servisuje civilne vozidla Hummer.

    Stg. Murphy ja nediskutujem, ktore vozidlo je vhodne pre nase SF. 5. pluk úz ma necely rok zavedene GMV (Hummvee) vo verzii pre SF ale aj v standardnej verzii. Teda alovenske ozbrojene sily uz toto vozidlo maju zavedene vo vyzbroji a urcite sa maju System ich servisovania.

  • Sgt Murphy
    14:17 27.08.2015

    niko: Spoza oceánu príde firma na opravu našich Humvee? Robíte si srandu, ak si robíme niektoré opravy sami, diely sa dajú objednať a doviesť z Nemecka - Man, Talianska - Iveco, ČR - Tatra atď. Ale nie spoza oceánu. Navyše naša armáda vlastní toľko typov vozidiel že by sme mali začať uvažovať o unifikácii a nie zavádzaní ďalšieho typu (máme UAZy, LR, Mercedesy, Toyoty, Nissany, Aligatory, LMV, zopár Humvee, Aktisy, Many, Tatry...)

    SF potrebujú rýchle a ľahké autá, ako LR, Polaris atď. Dobrý článik tu:
    http://www.radiodixie.cz/clane...
    Humvee je ťažká kategória, ktorá moc žerie.

  • niko
    09:09 27.08.2015

    Ozbrojene sily Slovenska alebo napriklad Polska, tusim ze aj Rumuni (hlavne SF)uz Hummvee vo vyzbroji maju. Poväcsinou ich dostali ako americku vojensku pomoc. Teda vidim to viac ako realne, ze sa nejake Hummveecka k nam este dostanu. Hlavne v suvislosti s minulotyzdnovym vyjadrenim veliaceho dostojnika SOCEUR, ze slovenske vojenske specialne jednotky su jednou z jeho priorit.
    Sice neviem ako to funguje v ACR, no OS SR si zakladne opravy (IVECA, Defendery, MANy, atd.) robia sice sami, no pri vaznejsich technickych problemoch za vola externa firma. Takto to bude na 100 % fungovat aj pri Hummvee. Cize nijake hrozne naklady s ich technickou pravadzkou nevznikaju.

  • Charlie
    08:19 27.08.2015

    Humvee je sice na pohled cool auto, ale vlastně je to takovej kočkopes mezi klasickým offroadem a lehkým náklaďákem - je to obrovský, strašně žere (díky 6l osmiválci) a navíc celý z hliníku (zkuste si to někde opravit).

    Víceméně to je kategorie, kterou už máme zastoupenou Ivecy, které mají navíc lepší ochranu. Lehčí kategorii v pohodě pokrývají Defendery (za mnohem menších nákladů - tuhle třídu vozidel USA úplně opustily) a těžší Tatry. Mimochodem donedávna byly asi nejpodobnějším vozidlem v téhle třídě u nás Kačeny.

    Za mě fakt ne...

  • Sgt Murphy
    21:07 26.08.2015

    Cena opancierovaného Humvee sa pohybuje okolo ceny nového Iveca LMV v takej istej konfigurácii (balistická odolnosť, výzbroj atď.), ako sa píše v článku nemáme na ne náhradné diely, logistickú podporu, nástroje a prípravky pre údržbu a servis, školiace a výcvikové zázemie atď. Všetko je za oceánom. Navyše potrebovali by sme nové vozidlá, nie jazdené.

    LMV je pri takej istej balistickej odolnosti o niečo menšie auto. Užitočný náklad asi bude nižší.

    Armáda by potrebovala do rizikových oblastí viac vozidiel s dobrou odolnosťou voči mínam, nehovorím len na misie ale aj v prípade konfliktu v našej oblasti. Asymetrický konflikt vyzerá pomerne tak isto či už v Afganistane, Mali, Ukrajine či Iraku.

  • liberal shark
    20:50 26.08.2015

    to RiMr71 : asi ne, už máme tolik typů vozidel ...

  • petr.svetr
    18:20 26.08.2015

    Na vození minometů! na český poměry moc široké auto.

  • RiMr71
    16:52 26.08.2015

    ...zajímavý stroj. Jsem zvědavý na nějaký podrobnější popis.

    Tak to bude asi časem k mání několik kontejnerových lodí plných Humvee... :)
    Jasně, určitě se jich spousta nechá pro NG, jako uloženky či jak tomu říkají v OS USA, ale i tak... Byly by k něčemu naší armádě Humvee, kdyby byly za dobrou cenu? Jaké jsou parametry a hlavně náklady na provoz ve srovnání s našimi Ivecy a Dingy?
    Stálo by to za hřích? Vzhledem k podobným obrázkům:
    http://i.idnes.cz/08/032/gal/I...

    asi ano?