Jump 20: Nové taktické drony pro americké brigády

Jump 20: Nové taktické drony pro americké brigády
Jump 20 / Program Executive Office Aviation (Zvětšit)

AeroVironment americké armádě (US Army) dodá jeden komplex bezpilotního systému Jump 20. Konečným cílem je u amerických brigád (BCT) nahradit bezpilotní systémy RQ-7 Shadow (Shadow 200) od firmy Textron.

Náhradu dronu Shadow řeší armádní program FTUAS (Future Tactical Unmanned Aircraft System). US Army v rámci urgentní potřeby, označované jako FTUAS Increment 1, nakoupí jeden komplex bezpilotního systému Jump 20 – šest dronů, řídicí stanici, komunikační systémy a provozní zázemí. Hodnota zakázky dosahuje osm milionů dolarů. Jeden komplex FTUAS pokryje potřeby jedné BCT.

„S Increment 1 programu FTUAS bude armáda testovat a nasazovat Jump 20 podle zrychleného plánu, protože hledá náhradu za současné RQ-7B Shadow v brigádních bojových týmech,“ řekl Gorik Hossepian, viceprezident AeroVironment. „V boji osvědčený Jump 20 je rychle nasaditelné a na dráze nezávislé armádní řešení pro vertikální vzlet a přistání. Jeho schopnost být odkudkoliv používán a trvale provozován mění hru na bojišti a v situacích, kdy nepřítel napadl nebo zničil infrastrukturu.“

US Army nakoupený komplex Jump 20 využije k provozním testům. Na základě toho armáda v rámci fáze Increment 2 v roce 2025 zvolí finální řešení náhrady dronů Shadow – bezpilotní letoun Shadow US Army provozuje od roku 2003. Shadow byl vytvořen na základě slavného izraelského dronu Scout.


Shadow ke svému startu potřebuje pevnou vzletovou dráhu nebo pneumatický katapult.

Shadow je v US Army široce využívaný dron, ale ke svému startu potřebuje zpevněnou vzletovou dráhu (nebo pneumatický katapult) a jeho motor je velmi hlučný. Společně s Gray Eagle jde také v rámci US Army o nejčastěji havarované bezpilotní letadlo.

Od roku 2003 do roku 2018 bylo u dronu Shadow zaznamenáno 271 nehod. Pouze v jednom případě šlo ale o závažnou leteckou nehodu třídy A (Class A), což je označení pro letecké nehody se škodou více než jeden milion dolarů. Incident se stal v Afghánistánu v roce 2011, kdy se Shadow za letu srazil s letounem C-130. Oba stroje byly poškozeny.

Armáda ztratila nejvíce dronů Shadow v roce 2011 – celkem 69. V nejhorším roce 2014, z hlediska poměru mezi nalétanými hodinami (55 37 hodin) a nehodami (42), došlo k nehodě každých 1322 letových hodin. Mezi nejčastější mechanické problémy patřily poruchy pohonu, palivového systému, generátoru a přehřátí.


Řídicí stanici Jump 20 lze umístit do vozidla Humvee

Zda US Army v roce 2025 zůstane u dronů Jump 20 nebo zvolí jiné řešení, není jasné. Každopádně nabídky mohou podat i další firmy. Firma L3Harris nabízí dron FVR-90, Northrop Grumman V-Bat a Textron Aerosonde HQ. Ve všech případech jde o systémy s kolmým startem – což je jedním z požadavků FTUAS.

Jump 20 byl vyvinut společností Arcturus UAV, kterou AeroVironment získal v únoru 2021. Letové zkoušky Jump 20 začaly v lednu 2015. Dron již několik let používá americké Velitelství speciálních operací (SOCOM), mimo jiné v Iráku a Afghánistánu. Zákazníkem je také mexické námořnictvo.

Srdcem Jump 20 je benzinový motor o objemu 190 ccm od americké firmy Mogas. Motor pohání tažnou vrtuli a přes generátor elektrické energie / baterie čtyři elektricky poháněné pomocné rotory. Ty slouží ke kolmému startu a přistání. Cestovní rychlost je 100 kilometrů za hodinu a výdrž ve vzduchu přes 14 hodin. Přistání a vzlet Jump 20 zvládá autonomně bez zásahu operátorů.


Jump 20

Maximální startovací hmotnost je 97,5 kilogramu a užitečná nosnost 13,6 kilogramu – standardní výbavou je elektro-optická průzkumná hlavice ARCAM-45V. Lze také použit hlavice od jiných výrobců.

Pro srovnání – Maximální startovací hmotnost nejnovější verze RQ-7Bv2 Shadow je 170 kilogramů. Dron dokáže plnit ve vzduchu mise až po dobu devíti hodin

Délka Jump 20 je 2,9 metru při rozpětí křídel 5,7 metru. Za použití směrové antény lze dron ovládat na vzdálenost 185 kilometrů. Příprava ke startu zabere 45 minut – třikrát rychleji než o dronu Shadow. Jeden komplex mohou obsluhovat pouze dva až tři vojáci, a lze ho přepravit vrtulníky Chinook a Black Hawk.

Hlavním úkolem systému Jump 20 je zajištění průzkumu, sledování a zpravodajství pro velení brigády. Podobně jako Shadow bude také průzkumnými informacemi přímo podporovat bojové vrtulníky AH-64E Guardian. Tuto roli drony Shadow získaly roce 2014 po vyřazení průzkumných vrtulníků OH-58D Kiowa Warrior z výzbroje.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

PREMIUM Špičkové schopnosti polských bojových dronů Bayraktar TB2

Polská armáda získá 24 tureckých bojových bezpilotních letadel Bayraktar TB2 za 260 až 270 milionů ...

Zivem Avnim: Bojové drony Hermes jsou optimální řešení pro Armádu ČR

Ministerstvo obrany České republiky letos hodlá vybrat nové taktické bojové drony pro Armádu ČR. ...

Heron – konstrukce ultimátního bezpilotního letadla

Bezpilotní letecké systémy UAS (Unmanned Aerial Systems) poskytují nebývalou kvalitu a kvantitu ...

PREMIUM Heron 1 pro Armádu ČR: Sázka na jistotu

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) zahájí s Izraelci jednání o nákupu izraelských bezpilotních letadel ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Splasher
    14:27 22.08.2022

    Přeposílejte někdo podobné články do PRIMOCO UAV

    Přeposílejte někdo podobné články do PRIMOCO UAV

Načítám diskuzi...