Hlídková loď HMS Trent ochrání britské rybáře

Hlídková loď HMS Trent ochrání britské rybáře
HMS Trent (P224) / Shaun Roster (Zvětšit)

Královské námořnictvo (Royal Navy) zařadilo do služby novou loď HMS Trent. Patří k vylepšené třídě oceánských hlídkových plavidel River. Hned po ceremoniálu vyplula na svou první misi.

Třetího srpna se na britské námořní základně v Portsmouthu odehrálo slavnostní zařazení nové hlídkové lodě HMS Trent do služby. Bylo nezvykle komorní. Za běžných okolností se ceremoniálu účastní příbuzní a přátelé posádky. Tentokrát ho však kvůli probíhající koronavirové epidemii mohli sledovat jen přes internet. Přišli tak o dort ve tvaru nové lodě. „Normálně bychom přivítali své rodiny a přátele,“ prohlásil kapitán Trentu James Wallington-Smith. „Podpora lidí okolo nás se často podceňuje. Bez nich bychom však nemohli dělat svou práci.“ 

Kýl HMS Trent se poprvé dotkl vody v roce 2018. Posledních osm měsíců se loď připravovala na vstup do stavu aktivní britské floty. „Celá posádka neúnavně pracovala, aby za obtížných okolností během pandemie Covidu-19 připravila HMS Trent na tento den,“ pochválil Wallington-Smith své námořníky. Loď se téměř okamžitě po slavnostním zařazení do služby vydala na svou první skutečnou misi.

Přidá se k dalším plavidlům NATO ve Středozemním moři. Zapojí se do probíhající alianční bezpečnostní operace Sea Guardian. Hlavní cíle operace jsou udržovat situační povědomí o situaci ve Středozemním moři, prosazovat svobodu plavby, bránit terorismu, ochrana kritické infrastruktury a zamezení šíření zbraní hromadného ničení. Loď HMS Trent postavila firma BAE Systems ve svých loděnicích ve Skotském Clydu. 


Dort ve tvaru HMS Trent; větší foto / Royal Navy

Brexitový fond

Královské námořnictvo označuje lodě třídy River jako oceánská hlídková plavidla OPV (Offshore Patrol Vessel). Jejich nejdůležitější úkoly jsou ochrana britských rybářů a protipirátské operace. Na přídi mají písmeno P doplněné číslem. HMS Trent dostala označení P224. Loď má ve znaku modrého jelena přecházejícího po mostě. Má ho připevněného i na komínu, takže ji snadno poznáte. Trent je sedmá loď z celkem devíti jednotek třídy River vyrobených pro britské námořnictvo. Stavěli je dva různí výrobci ve třech navzájem odlišných variantách.

První trojice plavidel vznikla v loděnicích společnosti Vosper Thornycroft v Southamptonu a Portsmouthu v letech 2002 a 2003. Lodě dostaly jména Tyne, Severn, a Mersey. Námořnictvo je označuje jako Batch (skupinu) 1. Náklady na stavbu trojice plavidel dosáhly 348 milionů liber (10 miliard korun). Částka zahrnuje i zásobu náhradních dílů a běžný servis.

Na délku plavidla třídy River (Batch 1) mají 79,5 metru a výtlak 1700 tun. Jejich posádku tvoří 30 námořníků. Kromě nich mohou převážet i 25 příslušníků námořní pěchoty.  Jsou vyzbrojené 20mm kanónem na přídi a dvěma kulomety.

Jejich nejvyšší rychlost je 20 uzlů (37 km/h). Na moři mohou strávit 21 dní. Námořnictvo mělo v plánu začít v roce 2020 lodě typu Batch 1 vyřazovat. Po referendu o Brexitu se však rozhodlo je nechat v provozu. Nejspíš očekává, že k ochraně zájmů britských rybářů bude po vystoupení z Evropské unie potřebovat víc lodí než dosud. Politické dění v poslední době mu ostatně dává za pravdu. Na provoz lodí ze skupiny Batch 1 proto Královské námořnictvo od vlády získalo 12,7 milionu liber (370 milionů korun) ze speciálního brexitového fondu.


Sea Guardian

Zbytečný heliport

V roce 2003 spustili Britové na vodu čtvrtou loď třídy River. Jmenovala se HMS Clyde. Postavila opět firma Vosper Thornycroft. Proti předchozím třem plavidlům byla prodloužená na 81,5 metru. Její výtlak byl 1850 tun. Dostala letovou palubu pro vrtulník (ale ne hangár). HMS Clyde mohla plout o uzel rychleji (39 km/h) než HMS Tyne, HMS Severn a HMS Mersey. Na moři mohla zůstat stejně dlouho. Její posádku tvořilo 36 námořníků. Mariňáků se na ni vešlo jen 20. HMS Clyde sloužila hlavně k hlídkování v okolí Falklandských ostrovů. V prosinci 2019 ji námořnictvo vyřadilo.

V roce 2012 oznámilo britské ministerstvo obrany akvizici dalších tří lodí. Britové je označují jako Batch 2. Samostatnou loď Clyde v číslování verzí vynechávají. Tentokrát už je postavila společnost BAE Systems. Počet plavidel ze skupiny Batch 2 se nakonec ustálil na pěti. Čtyři lodě, HMS Forth, HMS Medway, HMS Tamar a HMS Trent, už jsou v aktivní službě. Poslední HMS Spey momentálně podstupuje vystrojování.

Plavidla Batch 2 jsou opět delší než předchozí lodě. Měří 90,5 metru. Jejich výtlak je 2000 tun. Za větší rozměry může stejně jako v případě Clydu letová paluba pro vrtulník. Ani lodě ze skupiny Batch 2 nemají hangár. V době nákupu lodí toto uspořádání kdekdo kritizoval. Bez hangáru se přítomnost vrtulníku na palubě omezuje jen na krátké návštěvy. Lodě mají přitom působit na celém světě. Během dalekých výprav ale heliport nejspíš nevyužijí.

Lodě ze skupiny Batch 2 dokážou plout rychlostí až 25 uzlů (46 km/h). Jejich výzbroj tvoří 30mm kanón na přídi a čtyři kulomety. Na moři mohou zůstat 35 dní. Posádku typu Batch 2 tvoří okolo 60 námořníků. Zhruba dvě třetiny mužů a žen slouží přímo na lodi. Zbylá třetina má volno nebo se vzdělává. Když loď zastaví v přístavu, třetina posádky se vystřídá. Loď tak může na moři operovat 320 dnů v roce.    


HMS Trent

Tradiční jméno

HMS Trent se jmenuje podle třetí nejdelší britské řeky. V královském námořnictvu je to už šestá loď stejného jména. Úplně první byla fregata (s 28 děly) spuštěná na vodu v roce 1757. Patřila k 12 členné třídě Coventry. V roce 1761 ukořistila francouzskou obchodní fregatu Le Bien Aimé s nákladem cukru a kávy. Původní HMS Trent byla jedna z pěti lodí postavených z jedlového dřeva. Bylo to levnější a rychlejší než obvyklý dub. Bohužel se to ale projevilo podstatným zkrácením životnosti.

Námořnictvo ji po pouhých sedmi letech prodalo na rozebrání. HMS Trent z roku 1757 byla také poslední z lodí své třídy, která dostala zeměpisné jméno. Následující plavidla pojmenovalo námořnictvo podle postav z antické mytologie (např. HMS Actaeon nebo HMS Cerberus). Tuto tehdy módní změnu prosadil první lord admirality John Montagu, čtvrtý hrabě ze Sandwiche (1718 - 1792).

Původním povoláním byl voják a diplomat. V čele námořnictva se zapsal do dějin rozhodnutím financovat druhou a třetí výpravu Jamese Cooka. Námořnictvo na jeho příkaz koupilo slavné lodě Resolution, Adventure a Discovery. Zaplatilo i jejich vystrojení. Objevitel po hraběti na oplátku pojmenoval kde co, mimo jiné i Havajské ostrovy (donedávna Sandwichovy).

John Montagu je ještě známější jako vynálezce sendviče. Vymyslel ho prý, když hrál karty v jednom z londýnských klubů. Aby během napjaté hry nemusel vstávat od stolu, požádal o kus masa mezi dvěma plátky chleba. Nové jídlo se dalo držet jen jednou rukou. Ve druhé mohl mít člověk karty. Ostatní karbaníci začali hned volat, že chtějí „to samé co Sandwich.“ Sendviče jíme dodnes.

EDIT: V původní verzi článku jsme chybně uvedli, že cena 348 milionů liber byla za jenu loď. Ve skutečnosti byla za všechny tři plavidla ze skupiny Batch 1.

Zdroje: Royal Navy, Portsmouth, DailyEcho, The Gazette, N-T, NN, DM

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Úpadek Royal Navy: bez protilodních střel a bojových letounů

V roce 1939 v předvečer druhé světové války se Britské královské námořnictvo (Royal Navy) mohlo ...

Indická letadlová loď Vishal: Britové nabízí HMS Queen Elizabeth

Indie by ráda doplnila svou flotilu letadlových lodí třetím plavidlem. Britská firma BAE Systems jí ...

Královské námořnictvo nakoupí fregaty z Lidlu

Tendr na stavbu nových válečných lodí pro Spojené království vyhrálo konsorcium vedené nadnárodní ...

Litevské námořnictvo kupuje vyřazenou britskou minolovku HMS Quorn

Litevské námořní síly odkoupí vyřazenou britskou minolovku HMS Quorn. Třímilionová země na břehu ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Pro vizuální i informační zpřehlednění diskuze jsme od 4.9.2020 vytvořili sbalovací příspěvky. Viditelných bude vždy prvních 180 znaků. V případě zájmu si může čtenář zbytek textu v příspěvku rozbalit a poté zase sbalit.

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Clanek
    15:11 07.08.2020

    Dokaze mi nekdo popsat duvody proc jsou tyto lode vyrazovany jiz po 16-18 letech sluzby? Vzdyt to je doslova jepici zivot, osobne bych po takove dobe ocekaval generalku a ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Dokaze mi nekdo popsat duvody proc jsou tyto lode vyrazovany jiz po 16-18 letech sluzby? Vzdyt to je doslova jepici zivot, osobne bych po takove dobe ocekaval generalku a prodlouzeni zivotnosti na dvojnasobek. Zvlast u urceni lode mi brzke vyrazeni nedava smysl. Kdyz se postavi torpedoborec, ktereho znacnou cast ceny tvori na svou dobu spickova vyzbroj a senzorove vybaveni, ktera ale taky nejdriv zastara, tak tam se kolikrat delaji nakladne generalky a prezbrojeni. A tady, u lode ktere ukol se ani za 20 let nezmeni a naroky na modernejsi vyzbroj fakticky nejsou (a tim i naklady na resurs musi byt nizsi), tak tady se vesele vyrazuje?
    Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      19:51 09.08.2020

      Hádám, že toho za těch 20 let najedou mnohem víc než třeba torpédoborce a odejdou jim základní struktury trupu a pohonu.

      Hádám, že toho za těch 20 let najedou mnohem víc než třeba torpédoborce a odejdou jim základní struktury trupu a pohonu.

  • Honzin
    13:52 07.08.2020

    Mohl by mi prosim nekdo vysvetlit, proc takhle velka lod ma tak slabou vyzbroj (aspon me se to tak jevi).

    Ja samozrejme chapu, ze na piraty to staci, ale to prece nemusi byt s ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Mohl by mi prosim nekdo vysvetlit, proc takhle velka lod ma tak slabou vyzbroj (aspon me se to tak jevi).

    Ja samozrejme chapu, ze na piraty to staci, ale to prece nemusi byt s ohledem na budoucnost jediny ukol techto lodi. Zvlast kdyz se budou pohybovat tak daleko od domova.
    Skrýt celý příspěvek

    • warspite
      14:26 07.08.2020

      Je to preto, lebo Britské ponímanie oceánskych hliadkových lodí je diametrálne odlišné od zbytku sveta. Hlavnou úlohou je ochrana pobrežia, rybolovu, protipirátske - protidrogové, ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Je to preto, lebo Britské ponímanie oceánskych hliadkových lodí je diametrálne odlišné od zbytku sveta. Hlavnou úlohou je ochrana pobrežia, rybolovu, protipirátske - protidrogové, záchranné akcie a pod. Lode sa nemajú zúčastniť konfliktov väčšej intenzity a tomu zodpovedá aj vybavenie (len 2D radar Terma Scanter 4100) a výzbroj (30 mm kanón), ktorá je bezkonkurenčne najslabšia z lodí podobného určenia. Hlavnou požiadavkou bola veľkosť (kapacita lode) a dosah (5500 námorných míľ). Briti v skutočnosti triedu River 2 nepotrebovali (Royal Navy ich nepožadovalo), ale potrebovali udržať zamestnanosť lodeníc Bae v Škótsku dokiaľ sa nezačnú stavať Type 26 fregaty. A aby sa udržal "skill" zamestnancov lode River 2 sú postavené v najvyššom bojovom štandarde (ako fregaty/torpédoborce), čo sa týka vodotesných komôr, bezpečnostných prvkov, dverí pripožiarnych štandardov a pod. Preto sú aj náležite drahé, prakticky drahšie ako napr. holandské lepšie vyzbrojené a vybavené OPV Holland. Takže Royal Navy dostalo lode s veľkým dosahom a priestorom pre posádku postavené v štandarde fregaty ale zároveň s minimálnou výzbrojov. Bohužiaľ je to daň za zdržanie celého projektu fregát type 26.
      Skrýt celý příspěvek

      • Honzin
        16:10 07.08.2020

        Britskemu pristupu moc nerozumim.

        I tak diky za vysvetleni a za priblizeni historickeho pozadi teto lode.

        Britskemu pristupu moc nerozumim.

        I tak diky za vysvetleni a za priblizeni historickeho pozadi teto lode.

    • apache
      09:56 08.08.2020

      Je nutné si uvědomit i to, že dělba práce mezi Royal Navy X Her Majesty's Coastguard je velmi odlišná od mnohem známějšího dua US Navy X US Coast Guard. Britská pobřežní stráž je ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Je nutné si uvědomit i to, že dělba práce mezi Royal Navy X Her Majesty's Coastguard je velmi odlišná od mnohem známějšího dua US Navy X US Coast Guard. Britská pobřežní stráž je určena výhradně pro operace týkající se bezpečnosti ve smyslu safety, zato za security stránku se stará výhradně Námořnictvo. Od toho se odvíjí i potřeba lodí relativně velkých a na pohled slabě vyzbrojených. Američané mají podobné lodě, akorát zpravidla ne u Námořnictva, ale u Pobřežní stráže. Pro plnění přidělených úkolů výzbroj bohatě stačí, její posílení by bylo v době míru z ekonomického hlediska neopodstatněné.
      Skrýt celý příspěvek

    • CerVus
      19:52 15.08.2020

      Tam to bude i kvůli počasí, které panuje v Severním moři. Prý jsou malé hlídkové lodě do takových podmínek nevhodné.

      Tam to bude i kvůli počasí, které panuje v Severním moři. Prý jsou malé hlídkové lodě do takových podmínek nevhodné.

  • warspite
    13:33 07.08.2020
    Oblíbený příspěvek

    Pán John, vašu "prácu" som už hodnotil v minulosti takže to nebudem už robiť, keď už tak okato kopírujete články dohromady aspoň si po sebe opravte tie nezmysly ktoré tu opäť ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Pán John, vašu "prácu" som už hodnotil v minulosti takže to nebudem už robiť, keď už tak okato kopírujete články dohromady aspoň si po sebe opravte tie nezmysly ktoré tu opäť vnášate, len námatkovo si opravte cenu lode, 348 miliónov nestála HMS Trent ale prvá trojica lodí tejto triedy (opäť translator?). Schválne či prídete sám na ďalšie dva bláboly ktoré ste do článku zaviedol. A na záver rozšírim svoju radu čo som Vám dal minule nepíšte nielen o Royal Navy ale o lodiach celkovo, ste totiž v technických záležitostiach absolútny diletant a verte mi to je po prvý krát čo používam v diskusii injektíva, pri Vás mi to však už nedalo.
    Skrýt celý příspěvek

    • Honzin
      13:48 07.08.2020

      Uz se z toho stava pekna tradice :). Cekal jsem, zda se objevis. A nezklamal jsi. Tesim se pod dalsim clanek od pana RJ.

      Uz se z toho stava pekna tradice :). Cekal jsem, zda se objevis. A nezklamal jsi. Tesim se pod dalsim clanek od pana RJ.

      • warspite
        14:04 07.08.2020
        Oblíbený příspěvek

        No na mnoho článkov som nereagoval. Ale niekedy mi to fakt nedá. Vždy keď čítam nejaký článok na ukdefencejournal tak rozmýšlam za aký čas sa objaví na AN od pána Johna doplnený o ...
        Zobrazit celý příspěvek

        No na mnoho článkov som nereagoval. Ale niekedy mi to fakt nedá. Vždy keď čítam nejaký článok na ukdefencejournal tak rozmýšlam za aký čas sa objaví na AN od pána Johna doplnený o nejaký iný článok + nevyhnutné dáta z wiki. A ako vždy neskontrolovaný nejakým skutočným odborníkom.

        Original veta o cene:

        In 2013 it was announced that the Royal Navy had signed an Agreement in Principle to build three new offshore patrol vessels, based on the River-class design, at a fixed price of £348 million including spares and support.

        Voľne preložené od pána Johna - Stála 348 milionů liber (10 miliard korun). Částka zahrnuje i zásobu náhradních dílů a běžný servis.
        V tomto článku si dal aspoň robotu pospájať viacero článkov a info dokopy zo snahou poskytnúť ucelenejší prehľad o lodiach River, bohužiaľ čím viac info tým viacej chýb. Nečudujem sa že sa nepokúša viac písať o jednotlivých systémoch lode a pod. bol by to totiť neskutočný blábol.
        Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      14:02 07.08.2020

      Také jsem nechápal, co na takové bečce může stát 10 miliard korun :-).

      Také jsem nechápal, co na takové bečce může stát 10 miliard korun :-).

  • RiMr71
    12:42 07.08.2020

    ...tak snad nebudou tahat u Libye z vody každého chudáka co si jen odskočil zaplavat a nepotáhnou ho do Evropy...

    ...tak snad nebudou tahat u Libye z vody každého chudáka co si jen odskočil zaplavat a nepotáhnou ho do Evropy...