Kaga: Vrtulníková loď pro japonské námořnictvo

JS Kaga třídy Izumo; větší foto / JMSDF

Japonské námořnictvo získalo výraznou posilu v podobě vrtulníkového torpédoborce JS Kaga (DDH-184) třídy Izumo. Spolu se sesterskou lodi JS Izumo představují dvě největší plavidla japonského námořnictva.

JS Kaga a JS Izumo s výtlakem 27 000 t představují jasně dvě největší válečná plavidla japonského námořnictva, resp. Japonských námořních sil sebeobrany JMSDF (Japan Maritime Self-Defense Force). Jedná se také o největší lodě JMSDF od druhé světové války. Oběma lodím sekundují dva menší (14 000 t) vrtulníkové torpédoborce JS Hjúga a JS Ise.

Hlavní bojovou sílu JMSDF tvoří 36 torpédoborců a fregat. Největší torpédoborce jsou JS Atago a JS Ashigara o výtlaku 10 000 t. Obě lodě jsou vybaveny špičkovým americkým systém protivzdušné obrany Aegis. Systém Aegis najdeme také na čtyřech o něco menších (9500 t) torpédoborcích třídy Kongó.

Nejnovější loď JS Kaga japonské námořnictvo převzalo 22. března v loděnicích ve městě Jokohama, téměř přesně dva roky po převzetí prvního vrtulníkového torpédoborce JS Izumo.

Pro zajímavost uveďme, že název "vrtulníkový torpédoborec" se používá v Japonsku z čistě politických důvodů. Japonská pacifistická ústava (přijatá po druhé světové válce) zakazuje vlastnit nebo vyvíjet útočné zbraně, proto v japonském arzenálu nenajdeme balistické rakety, bombardéry či “letadlové lodě”.

Svými rozměry, výtlakem i schopnostmi patří ale lodě třídy Izumo i třídy Hjúga spíše mezi lehké letadlové lodě. Ze všech čtyř lodí mohou teoreticky operovat letouny s krátkým startem a kolmým přistáním F-35B Lightning II. Japonsko ale prozatím objednalo jen 42 “klasických” stíhaček F-35A Lightning II. O F-35B nemá Japonsko prozatím zájem.

Z japonských vrtulníkových torpédoborců však budou operovat konvertoplány V-22 Osprey. Japonsko v roce 2015 závazně objednalo prvních pět V-22 Osprey z celkově 17 poptávaných.

Nový vrtulníkový torpédoborec IS Kaga umožní Japonsku mnohem účinněji projektovat sílu v Jihočínském moři, kde se střetávají japonské a čínské mocenské zájmy.


 JS Kaga (24. března)

"Čína budováním základen a nátlakovým jednáním narušuje status quo v Jihočínském moři a vzbuzuje u mezinárodního společenství obavy o bezpečnost," řekl při slavnostním uvedení lodi do služby Takajuki Kobajaši, náměstek japonského ministra obrany. Čína pak podle agentury Reuters vyslovila v souvislosti se zařazením JS Kaga do výzbroje obavy, zda se Japonsko nevrací do své militantní historie.

Loď JS Kaga měří na délku 248 m, výtlak prázdné lodi je 19 500 t, při plném zatížení 27 000 t. Loď pojme maximálně 14 středních vrtulníků - typicky sedm vrtulníků pro vedení protiponorkového boje (SH-60K) a sedm vrtulníků pro záchranné/pátrací operace nebo vrtulníky pro boj proti minám (MCH-101). Současně může startovat a přistávat až pět vrtulníků najednou. Kromě toho loď pojme až 400 vojáků nebo 50 nákladních vozidel do 3,5 t.

Pohonný systém IS Kaga je koncepce COGAG (COmbined Gas turbine And Gas). Tvoří ho čtyři plynové turbíny General Electric LM2500. Lodní šrouby jsou dva. Nejvyšší rychlost lodě je 30 uzlů.

Celkové náklady na stavbu první lodě IS Izumo dosáhly 1,2 miliardy dolarů, druhé lodi IS Kaga 1,1 miliardy dolarů. 

Zdroj: The Diplomat

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Střela SM-6 jako víceúčelová zbraň amerického námořnictva

Americké námořnictvo v polovině prosince otestovalo schopnost rakety SM-6 (Standard Missile 6) ničit ...

Norsko nakoupí P-8A Poseidon proti ruským ponorkám

Americká vláda schválila případný prodej pěti protiponorkových a protilodních letadel P-8A Poseidon ...

“Kamikadze” námořní dron zaútočil na saudskou fregatu

Na konci ledna se v Rudém moři stala terčem útoku fregata Saudské Arábie. Saudskou fregatu zasáhl ...

Americká námořní pěchota přesunuje houfnice do Sýrie

Do okolí syrského města Rakka se přesunul kontingent americké námořní pěchoty (US Marine Corps). ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • PavolR
    18:14 01.04.2017

    juhelak (1.apríl):
    Zabudli spomenúť argument, že to sťaží realizáciu akéhokoľvek prekvapivého úder, proti českému letectvu, lebo potencionálny protivník si nebude môcť byť istý, kde tie Gripeny na Vltave práve sú. ;) :p

  • royal
    14:45 01.04.2017

    juhelak:
    myslim ze je francouzi prodali do egypta.. a rusko egyptanum prodalo ka-52 urcene pro mistraly

  • juhelak
    14:22 01.04.2017
  • baraka
    16:29 31.03.2017

    trocha veľké na vedúci a vrtuľníkový torpédoborec protiponorkovej skupiny. ja myslím , že jasná ,,predpríprava" na 35B. ak sa do hangáru a na výťah zmestí osprey tak musí aj 35ka. plus umiestnenie výťahu na pravobok za ostrov a spozon na rozšírenie letovej paluby na ľavoboku skoro po celej dĺžke končiaci kúsok od provy ako úhlová paluba - žeby mali vyrátané pri úprave - skijump a pod. - súčastný štart a pristátie? .
    plus ak chcú používať osprey tak paluba musí zniesť aj horúce výtokové plyny z trysky - majú s tým problém aj na bežnom betóne letiska - takže Kaga to musí mať riešené. a to je najvačší problém pri pôsobení kolmoštartujúcich lietadiel na lodi.
    z technického hľadiska podľa mňa nie je problém pri bežnej modernizácii prestavať na LL.

  • warspite
    15:17 31.03.2017

    shania/marfolodej: Asi som sa zle vyjadril, do výťahu sa F-35B zmestí ale iba v nejakej šikmej polohe nie priamej, z čoho vyplýva že v návrhu s lietadlami nepočítali, okrem iného. Skúšal som nájsť výborný článok ktorý som čítal cca pred rokom, ktorý opisoval čo všetko by Izumo musel mať aby z neho mohli štandardne operovať lietadlá, ale nepodarilo sa mi ho nájsť. Samozrejme po nejakej väčšej prestavbe by to problém nebol, ale nemyslím že by sme behom najbližších cca 10 rokov videli z nej operovať F-35B, nejde totiž len o samotnú prestavbu lode, ale aj o infraštruktúru/výcvik pilotov/metodiky atď. Japonci totiž z lietadlami z lodí nelietali od 2 ww. Osobne by som ale rád videl Izumo/Kaga zo ski-jumpom a nejakými 12-16 F-35B na palube ako protiváhu Číňanom v regióne.

  • marfolodej
    14:02 31.03.2017

    to warspite: já bych se ani nedivil, kdyby během chvilky měli Izumo a Kaga katapulty ;-)
    Třída Hyuga se mi na to zdá malá.

  • juhelak
    13:02 31.03.2017

    vypada jak francouzká třída mistrál..ani nevim kde ty skoncili..

  • Shania
    11:06 31.03.2017

    warspite: co se týká velikosti a vahy, pokud se jim tam vleze osprey, tak i F-35B.

    Sky jump není potřeba. Loď by samozřejmě potřebovala refit, kdyby měla dlouhodobě sloužit jako letadlová lod, ale to potřebovali i americké LHD.

  • warspite
    10:41 31.03.2017

    Ani Kaga ani Izumo nie sú projektované tak aby z nich mohli operovať VSTOL lietadlá. Sú navrhnuté ako vedúce lode protiponorkových skupín. Paluba nemá Ski Jump ani žiadnu tepelnú ochranu. Výťahy nie sú na lietadlá rozmerovo dimenzované, a lode neobsahujú ani zbraňové výťahy pre leteckú muníciu. Lode nie sú vybavené systémami ani technikou na manipuláciu s lietadlami potrebné pre bezpečný vzlet a pristátie. Sami japonci to niekoľkokrát potvrdili. Špekulácie že sú to lietadlové lode vyvoláva hlavne to že ako LL vyzerajú. Odporúčam pozrieť sa na stavané britské LL pre F-35B, čo všetko museli pri návrhu naprojektovať a zohľadniť, nič z toho tam japonci nemajú. Odporúčam aj pozrieť ktorú triedu tieto nové nahradzujú.

  • marfolodej
    09:24 31.03.2017

    třída Hyuga má VLS silo pro ESSM a ASROC, i torpédomety...ale třída Izumo má "jen" systémy protiletadlové a protiraketové obrany krátkého dosahu...což pro mě osobně trochu zklamání, mít na lodi VLS nebo nemít je obrovský rozdíl.
    To by mohlo znamenat, že Hyuga je více DD a Izumo více CV.

  • madrabbit
    09:18 31.03.2017

    Pojmenování lodí je hodně tradicionalistické, pokud je nějaké jméno "osvědčilo", používá se znovu a znovu. RN, USN, JPN, ...
    Enterprise v USN:
    1775 - šalupa
    1776 - škuner
    1799 - škuner (briga)
    1831 - škuner
    1874 - bark - poslední verze klipperů
    1917 - hlídková loď
    1938 - letadlová loď třídy Yorktown
    1962 - letadlová loď - první s jadernými reaktory
    2025 - plán na letadlovou loď třídy Gerard R. Ford

    NASA
    1977 - první reketoplán - pouze atmosférické lety

    StarFleet
    2130, 2151, 2245, 2286, 2293, 2332, 2363, 2372, 26.století - StarShip Enterprise :-D

    RoyalNavy (nevypisuji, ať to není moc dlouhé)
    15 lodí s předponou HMS a 4 bez ní

    Takže proto jsou pojmenovány podle lodí z 2.s.v. a v současném JN je hodně lodí se jmény odkazujícími i na Cušimu.

  • Vrata
    08:41 31.03.2017

    K pojmenovani lodi:

    Pojmenovani casto dedi nove lodi po starych. Treba Enterprise je slavna letadlovka z WW2 ale byla to i prvni US atomova letadlovka. Pred tim se tak jmenovala tusim jina lod.

    Co se tyce v clanku vyjmenovanych lodi, tak:

    Hyuga a Ise byly bitevni lode, Atago a Ashigata tezke krizniky - vsechny se ucastnily boju v Pacifiku proti USA.

  • juhelak
    08:19 31.03.2017

    Japonsko je technoligicky a společensky na vrcholu..u nich soucasny kapitalisticky systém zacal jako první..už nemají kam rust..lide tam vlastne pracuji 7 dni v tydnu celý život. Jsou tam kam se zbytek světa dostane za desítky let..dlouhodoba stagnace a starnutí populace..Ted vlastne jedinny obor kam ještě mohou rust je armáda a vojenské technologie..
    Pokud neprijde nějaká technologická revoluce nebo sociální která uplne zmení systém, tak spís smerují k úpadku. U nich se divím že podobně jako čína nemíří finance nekam mimo planetu.

  • Takeda
    08:11 31.03.2017

    Takhle, mě nevadí, že si je Japonci takhle pojmenovávají, jen jsem si to porovnal s námi, kteří přejmenováváme kde co, podle současné situace. Sochy Masaryka sme stěhovali snad 10x.

  • marfolodej
    07:37 31.03.2017

    krásný příklad toho, že ten kdo dřív něco dělal, umí to furt...za 2SV stavěli japonci letadlovky, řekl bych že po USA ty nejlepší. Když si vemu, jak se s letadlovkama a jejich stavbou trápí Rusové, Indové a Čína, tak to know how, které japonci mají jim šetří nesmírný prachy. Ani bych se nedivil, kdyby další "torpédoborec" měl 300m ;-)
    Japonci už totiž pomalu ustupují od obranné doktoríny, mohou vyvážet zbraně, dělat expedice a staví velký lodě, viz Kaga...pro obranu je dycky lepší ukazovat svaly než schovávat hlavy.

  • Mrakoplaš
    00:30 31.03.2017

    PapaHoth
    Vím ja jen chtěl upozornit proč japonců tyhle konotace hlavu netrápí. Když se tu zmínil Pearl harbor

  • semtam
    00:15 31.03.2017

    Myslím, že na AN je velká poptávka po dalším blogu. Vedle Soldato team by mohl vzniknout nějaký blog po politruky :) Myslím, že by minimálně komentáři strčil ostatní články do kapsy.

  • papaHoth
    23:52 30.03.2017

    to Mrakoplaš a Takeda: no Kaga je jedna ze starých japonských provincií /dnešní Ishikawa, takže souvislost nehledejte v následovnictví bitevní/letadlové lodi Kaga z třicátých let minulého století, ale v pojmenování po části Japonska. Bych z toho nedělal dramat ;-)

  • Mrakoplaš
    23:21 30.03.2017

    Takeda
    Tak oni si japonci moc tu druhou světovou válku že by byli viníci co by se měli za něco stydět často neberou. Vskutečnosti se často vnímají jako chudinky a oběti váky protože na ně zchodili atomofku. nějaké masakry a xx milonů mrtvých to je bera daleko míň....

  • Mrakoplaš
    22:51 30.03.2017

    Tak někde jsem četl(myslím v nějakém starším atm-zkusím dohledat) že výtahy na těch lodích mají rozměrové omezení a že se tam f35 nevejdou.
    Tedy dovedu si představit to rozměrové omezení. (kostrukce lodi je udělaná dozajista tak aby výtah a otvory pro něj byli snadno upravitelné odebráním a následným přidáním "několika" dílů. dost možná už připravených a zakonzervovaných někde na skladě :D

  • semtam
    21:59 30.03.2017

    liberal shark

    Kaga by měla mít část paluby opravdu dimenzovanou na přistání letounů s kolmým startem a přistáním. Teda minimálně o tom píše wiki :)

    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    Pro Japonsko není žádný oříšek postavit loď s takovými vlastnostmi. Kdyby Japonsko nemělo onu pacifickou ústavu a soustřeďovalo se více na svůj zbrojní průmysl (což už i tak dělá), tak patří mezi světovou špičku v kvalitě a schopnostech zbraní. Mimochodem Japonsko, kdyby chtělo, tak během velmi krátké doby dokáže postavit AZ. Je to takový spící tygr.

  • liberal shark
    19:39 30.03.2017

    Opravdu má ta loď letovou palubu dimenzovanou pro provoz proudových letadel s kolmým startem a přistáním ? Ono je to dost náročné.

  • Takeda
    19:33 30.03.2017

    Mě zarazilo, že jí dali tohle jméno... Jmenovkyně útočila na Pearl Harbor.

  • KOLT
    19:15 30.03.2017

    Hlavně, než bude Valor nebo podobné stroje k dispozici pro někoho jiného než USArmedF, tak to nemusí být deset, ale klidně patnáct let. Když koupí menší množství V-22, mohou získat zkušenosti, pilovat taktiku atd. Jinak by měli jen mixéry.

  • logik
    18:38 30.03.2017

    Já naopak ty ospreye chápu. Po tak dlouhé době bez LL potřebují si to na něčem vyzkoušet, zároveň technologie atd... A na to jsou ospreye, které furt ještě nejsou "útočná zbraň" ideální.

  • RiMr71
    17:31 30.03.2017

    To "obnovÝ" je fakt děsivé, sorryjako :)

    Jinak moc hezká neletadlovka!
    Myslím, že v případě potřeby tam ty F-35B přiletí americké, nema problema. Příprava tam bezpochyby čistě náhodou bude.

  • Adm_Jamamoto
    16:19 30.03.2017

    Teď, už je jen otázkou času, než Japonsko bude mít plnohodnotné letadlové lodě, potažmo obnový Císařské ozbrojené síly

  • royal
    16:03 30.03.2017

    taky nechápu nákup V-22 Osprey. Do 10-ti let se tu bude létat s V-280 Valor, který bude výrazně levnější... Osprey je spíš takovej prototyp..

  • dusan
    15:57 30.03.2017

    Takže história sa opakuje .... Japonci zas majú lietadlové lode bez lietadiel : )
    Samozrejme príčiny sú iné, ako v roku 1945.

    Predpokladám, že technicky je na palubné letectvo vo forme F-35B pripravené všetko na tých lodiach ... už to stojí len na politike. V prípade rozhodnutia by bolo zavedenie palubného nadzvukového letectva na týchto LL otázkou len pár rokov.

  • juhelak
    15:50 30.03.2017

    No je divné že ten Osprey vůbec do budoucna poptávají..už nebude trvat tak dlouho a bude venku nova generace konvertoplánů..

    Jinak krásná lod..myslim že po nákupu tech našich venomů by se nam taková mohla hodit..MO by už mělo začít planovat nakup..aby Zetor třeba stihl něco nabídnout :)

  • Funin
    15:48 30.03.2017

    jenže když by na té lodi byly F-35B, tak už by tomu mohli težko říkat vrtulníkový torpédoborec. Ty Ospreye ještě nějak ukecají

  • jj284b
    15:22 30.03.2017

    tak to dost nechapem... ta lod si priam koleduje o F35B...