Dron-střely pro vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom

-
6. 6. 2023
-
31 komentářů
-
Jan Grohmann
Transformující se americká námořní pěchota (USMC) se připravuje na případný střet s Čínou na ostrovech v Indickém a Tichém oceánu. Součástí transformace Force Design 2030 je mimo jiné zavádění nové munice dlouhého dosahu. Například dron-střel pro bojové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom.
Force Design 2030 experimentuje s novou organizací, výcvikem, výzbrojí a vybavením. Transformace ale nemění to podstatné: USMC zůstane, jak uvádí USNI (U.S. Naval Institute), „silou všeobecného určení pro reakci na krize“, ponechá si filozofii „manévrového boje“ a půjde stále o „těžkou pěchotní jednotku, která se zaměřuje na přiblížení k nepříteli a jeho ničení palbou a manévrem.“
Podle zastánců Force Design 2030 USMC i nadále zůstane připravená plnit úkoly po celém světě proti různým státním i nestátním aktérům. Nejen proti Číně. USMC se však promění v lehčí a mobilnější sílu schopnou provádět manévrový boj na ostrovech a v pobřežních oblastech Indo-Pacifiku. Ostatně proto USMC z výzbroje odsunula všechny tanky Abrams a příslušná podpůrná pásová vozidla.
Důležitou novou schopností se stane vedení přesné palby na velmi dlouhé vzdálenosti, ať už ze vzduchu, ze země nebo z moře. To si vyžádá nejen nový typ munice, ale zejména schopnost na tak velkou vzdálenost protivníka objevit, identifikovat, sledovat a zaměřit.
Klíčem je získat schopnost působit na protivníka mimo dosah jeho systémů protivzdušné obrany (PVO), nebo obecněji systémů pro odepření přístupu A2/D2 (Anti-Access/Area Denial).
Novou přesnou munici velmi dlouhého dosahu dostanou také bojové vrtulníky Viper a Venom. To je samozřejmě velmi zajímavé pro Armádu České republiky – USMC bude obecně vrtulníky Viper / Venom následující dekády udržovat na špičkové úrovni. Armáda ČR si tyto nové schopnosti může, pravda, za nekřesťanské peníze, pro své Venomy a Vipery pořídit.
Hellfire na AH-1Z Viper; větší foto / Sgt Booker Thomas, USMC
Hlavní výzbroj mariňáckých Viperů (resp. tandemu Viper / Venom) tvoří víceúčelová střela vzduch-země Hellfire s dosahem zhruba 8000 metrů. Hellfire lze použít proti obrněné technice, opevnění, živé síle nebo menším plavidlům. Během pár let Hellfire doplní nová munice delšího dosahu.
„[Střela Hellfire] je skvělá v operacích jako Irácká svoboda, Trvalá svoboda a v oblastech, kde bojujeme už léta. Ale když se přesunete do Indo-Pacifiku a na některé vzdálenosti, o kterých mluvíme, osm kilometrů opravdu není tolik, co potřebujete,“ řekl brigádní generál Stephen Lightfoot, ředitel Ředitelství pro rozvoj schopností (Capabilities Development Directorate) v USMC.
Jedním z prvních kroků je zavedení nové víceúčelové střely AGM-179 JAGM (Joint Air-to-Ground Missile). Ve vyvíjené verzi JAGM-MR (JAGM-Medium Range) získá dolet až 16 kilometrů.
Zcela nová munice dlouhého dosahu LRPM (Long-Range Attack Munition) pro vrtulníky Viper / Venom podle Lightfoota vstoupí do výzbroje během několika let. Její dosah má být stovky kilometrů. Podle Lightfoota půjde o kriticky důležitou schopnost.
„S podporou Úřadu náměstka ministra obrany pro výzkum a inženýrství [Office of the Under Secretary of Defense for Research and Engineering] zahájíme projekt munice s dlouhým dosahem [LRPM], jehož cílem je rychlý vývoj a nasazení levné, ze vzduchu odpalované rodiny munice schopné vyčkávání a rojení,“ uvádí výroční zpráva Force Design 2030.
Fulcrum Concepts pro americkou armádu vyvine speciální modulární odpalovací systémy MEL (Modular Effects Launcher) pro bojové vrtulníky. Ty půjde využít k vypouštění klasických protitankových řízených střel, k instalaci raketnic pro 70mm neřízené/řízené střely, a také různých tubusů pro dron-střely.
Tento nový typ munice zkombinuje technologie a schopnosti průzkumných dronů, kamikaze dronů a střel – v americké armádě (US Army) se vžilo označení ALE (Air Launched Effects). Americká armáda hodlá ALE začlenit do bojových vrtulníků AH-64E Guardian a budoucích FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft). Ty také dostanou nové střely JAGM, ale ani to nestačí.
US Army proto v rámci programu LRPM (Long Range Precision Munition; shoda s označením USMC) hledá pro své vrtulníky Guardian a FARA řízené střely dlouhého dosahu. Jako dočasné řešení armáda zvolila izraelské Spike NLOS (Non-Line-of-Sight). Nejnovější varianty mají dostřel až 50 kilometrů. Spike NLOS jsou kompatibilní s novými vypouštěcími systémy MEL (Modular Effects Launcher) a současně jde o favority programu LRPM.
Pro munici na pomezí dronů a střel lze pro zjednodušení použít také označení „kamikaze drony“ nebo vyčkávací munice (loitering munition). Ale není to úplně přesné.
Obecně jde o elektricky poháněné modulární střely s rozkládacími křídly, které lze vypustit ze vzduchu, ze země, nebo z moře. Každou dron-střelu lze vybavit různým typem užitečného nákladu, bojovou hlavicí, elektrooptickými systémy, prostředky elektronického průzkumu / boje, komunikačním vybavením atd. Lze je také využít například jako klamné cíle.
Jeden z mnoha příkladů použití ALE (Air Launched Effects)
Klíčové je následující: Všechny dron-střely mají pomoci data-linků komunikovat mezi sebou a „inteligentně“ koordinovat svůj postup, a to dokonce s ohledem na aktuální, předem nečekanou, situaci v cílovém prostoru – například, pokud se objeví hodnotnější cíl.
Část dronů-střel může dostat za úkol najít a zaměřit protivníka, další provést klamání a odvádění pozornosti, a část přímo zasáhnout cíle. Může se vyslat jedna nebo několik střel, ale také desítky či dokonce stovky. Jde o tzv. koncept „rojení“ (swarming). Cílem je vést palbu z větší vzdálenosti mimo systémy A2/D2 protivníka a současně zamezit nepřátelské A2/D2 efektivně reagovat. Případně lze zamést cestu pro operace pilotovaných platforem, jako například vrtulníků Viper / Venom, konvertoplánů Osprey nebo víceúčelových stíhaček Lightning. Případně poskytnout cílová data pro raketomety HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System)...
USMC s tímto typem munice již několik let experimentuje. V roce 2021 USMC od izraelské firmy UVison nakoupila vyčkávací munici Hero-120. Munici nese kolové bojové vozidlo LAV-25 ve speciálním vypouštěcím kontejneru MLC (Multi-Canister Launcher). MLC pojme menší Hero-30 i větší Hero-400EC. Kontejner lze umístit i na jiné platformy, včetně plavidel (což již bylo otestováno). K dispozici jsou také speciální jednoranné tubusy pro pěší jednotky.
USMC s Hero-400EC provádí různé bojové experimenty. V minulém roce si ověřila, že řízení Hero-400EC lze předávat mezi jednotkami ve vzduchu, na zemi nebo na moři. Řízení například převzala posádka vrtulníku Venom.
Ovládací konzole operátora Hero-400EC; větší foto / USMC
Hero-400EC
Vrtulník nabízí několik výhod – může donést dron-střely blíže k cíli, poskytuje potřebné senzorové, komunikační a velitelské systémy, zkušené vojáky, a díky své výšce letu umí s municí udržovat déle přímé datové spojení.
Hero-400EC s elektrooptickým/infračerveným (EO/IR) senzorem a satelitní navigací dokáže lokalizovat, sledovat a zasáhnout statické i pohyblivé cíle pomocí desetikilogramové bojové hlavice. Výdrž ve vzduchu je až dvě hodiny a přímý datový spoj funguje do vzdálenosti 40 kilometrů. Munici lze naprogramovat na zasažení cíle vzdáleného až 150 kilometrů. Současné má Hero-400EC přistávací padák, takže ji lze využít jako znovupoužitelný průzkumný prostředek.
Jak vidíme, existuje nespočet kombinací použití dron-střel. Ve skutečnosti klíčovou výzvou v zavádění této nové schopnosti není technologie – vše je vyvinuté a k dispozici. Dokonce ani sériová výroba není problém. Skutečnou výzvou je pochopení všech možností, souvislostí a vztahů této kategorie munice, podrobit vše simulovanému vojenskému a bojovému provozu, nacvičit různé taktické scénáře, vypracovat technické a operační příručky, a především vyškolit uživatele a velitele. Tohle je řádově složitější a dražší úkol, než „jen“ střely fyzicky vyrobit a zavést do výzbroje.
Obecně hlavním „úzkým místem“ moderních zbraňových systémů s high-tech schopnostmi, je to, že operátor nebo velitel tyto špičkové schopnosti vůbec nepochopí a nebude umět v boji využívat.
Zdroj: Force Design 2030, Defense News
Související články
Námořní pěchota vyřadí pětinu vrtulníků AH-1Z Viper a UH-1Y Venom
Podle amerického portálu The Drive:War Zone americká námořní pěchota (USMC) v rámci reformy Force ...
-
26.03.2021
-
77 komentářů
-
Jan Grohmann
AH-1Z Viper a UH-1Y Venom: Unikátní schopnosti pro Armádu ČR
V roce 2023 Armáda České republiky získá první bojové vrtulníky AH-1Z Viper (Zulu) a víceúčelové ...
-
20.04.2021
-
234 komentářů
-
Jan Grohmann
Námořní pěchota Spojených států předvedla první let stroje AH-1Z Viper s integrovaným datovým systémem Link-16
Během letových zkoušek Námořní pěchota Spojených států amerických (USMC) úspěšně předvedla ...
-
10.06.2021
-
9 komentářů
-
Tisková zpráva
Dobrá zpráva pro Armádu ČR: Slovensko získá bojové vrtulníky AH-1Z Viper
Podle slovenského ministra obrany Jaroslava Naďa Slovensko od Spojených států získá 12 nových ...
-
22.03.2023
-
460 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Laci keď otvoríš ten dokument https://www.gao.gov/assets/gao... tak tam je presne všetko popísané. Ale za prvé by som napísal že tento dokument US Government ...Zobrazit celý příspěvek
Laci keď otvoríš ten dokument https://www.gao.gov/assets/gao... tak tam je presne všetko popísané. Ale za prvé by som napísal že tento dokument US Government Accountability Office vznikol práve za účelom znížiť ceny letových hodín u lietadiel/vrtuľníkov a s cieľom zvýšiť ich operačnú dostupnosť.
Ceny letových hodín u helikoptér UH-1Y - 24 887 $ / 1 letová hodina, AH-1Z: 20 642 $ / 1 letová hodina
Hlavné problémy s prevádzkou oboch typov vrtuľníkov sú:
- oba vrtuľníky majú veľa opráv neplánovaných v pomere až 6:1 (UH-1Y) resp. 4:1 (AZ-1Z) k plánovaným opravám
- najväčším problémom je nedostupnosť, nízka kvalita a nespoľahlivosť kritických komponentov oboch helikoptér
- 85% komponentov majú obe helikoptéry spoločné čím nedostupnosť komponentov podstatne stúpa
- Bell má problém pokryť dopyt po náhradných dieloch
- viaceré komponenty vrtuľníkov sú dnes zastaralé a prestali pre nich existovať subdodávatelia
- servisným strediskám chýba kvalifikovaný personál, ktorý by vedel aj napr. ošetrovať vrtuľníky voči korózii spôsobenej slanou vodou, ktorá vrtuľníky najviac poškodzuje
- servisné strediská aktuálne prebiehajú reformou "depot readiness initiative" na navýšenie dostupnosti operačne spôsobilých lietadiel nad 80%, takže nestíhajú popritom aj opravovať stroje
Opäť opakujem že dokument sa zameriava na to ako tieto problémy vyriešiť. Počíta sa preto napríklad s navýšením servisných kapacít, vyradením dvoch letiek oboch typov, zriadením inšpekcie kvality náhradných komponentov či úpravy a prerobenie niektorých komponentov oboch typov helikoptér. Nedá sa tiež povedať že tieto helikoptéry sú "výbehovými" typmi, pretože s oboma typmi sa podľa dokumentu počíta s prevádzkou do 2048 resp. 2052, podobne ako u helikoptér UH-60/AH-64.
Z dokumentu ale vyplýva že USMC má naozaj problémy udržiavať tieto helikoptéry v prevádzke a odráža sa to aj na raketovo stúpajúcej cene letových hodín. Napríklad plnú operačnú spôsobilosť (foc) dosiahli UH-1Y v 2016 a cena letovej hodiny bola vtedy o cca 7 tis. $ nižšia.
Porovnávať UH-1Y vs UH-60M ... No, to je také dosť ošemetné keďže obe helikoptéry sú inakšie vybavené a operujú v inom prostredí. Podobne tak v inom prostredí operujú AH-1Z a AH-64E. Ale z dokumentu si vieme porovnať dve veľmi podobné helikoptéry operujúce z paluby lodí UH-1Y a MH-60S Seahawk.
MH-60S Seawahwk transportná/bojová helikoptéra "váhovej" kategórie ako UH-1Y disponujúca dvoma motormi, optoelektronickými pozorovacími/zameriavacími systémami a možnosťou niesť širokú paletu munície od guľometov po strely Hellfire. Cena u letovej hodiny je 16 324 $. Hlavnými problémami u tohto typu sú:
- servisným strediskám chýba kvalifikovaný personál
- servisné strediská nestíhajú opravovať stroje
- výpadky a omeškania dodávok náhradných dielov, tie však môže námorníctvo čerpať z armádnych skladov, keďže sa jedná o vrtuľník vychádzajúci z modelu UH-60L
- viaceré komponenty vrtuľníkov sú dnes zastaralé a prestali pre nich existovať subdodávatelia
Čo sa týka armádnych vrtuľníkov UH-60A, UH-HH-60L, UH-HH-60M, tento dokument analyzuje ich prevádzku dokopy, pričom treba upozorniť že sa jedná o tri rozličné modely s rozličnou úrovňou výbavy a výzbroje. Podľa daného dokumentu je ich priemerná cena letovej hodiny 3116 $. Hlavnými problémami pri prevádzke sú:
- servisným strediskám chýba kvalifikovaný personál
- armáda mala v minulosti problémy s kvalitou niektorých náhradných dielov, spôsobilo omeškania opráv, zvýšila sa kontrola kvality
- armáda mala v minulosti problém s dodávkami náhradných dielov od výrobcu/subdodávateľov, ktoré sa vykompenzovali napr. viac dlhodobými kontraktmi
U vrtuľníkov AH-64D/E je cena jednej letovej hodiny vypočítaná 5171 $. Hlavnými problémami pri prevádzke sú:
- prerobenie spojené s opravami helikoptér z verzie D na E trvá až 2-4 roky, čím sa spôsobil nedostatok operačne spôsobilých helikoptér
- nedostatok kvalifikovaného personálu v servisných strediskách ovplyvnil dĺžku plánovaných aj neplánovaných opráv
- vychytanie a opravy neplánovaných vád nového systému (verzia "E")
- problémy s kvalitou náhradných dielov, zlepšenie kontrol kvality
- problémy s rýchlosťou dodávok náhradných dielov
- viaceré komponenty verzie "D" sú dnes zastaralé a prestali pre nich existovať subdodávatelia, tento problém ale vyrieši modernizácia na verziu "E".Skrýt celý příspěvekTo jsou pěkné hračky pro vrtulníky, ale pokud se požaduje dosah Stand Off z pohledu nepřátelské PVO tak by bylo možná lepší to mít na UH než na AH, protože do UH dostanete více ...Zobrazit celý příspěvek
To jsou pěkné hračky pro vrtulníky, ale pokud se požaduje dosah Stand Off z pohledu nepřátelské PVO tak by bylo možná lepší to mít na UH než na AH, protože do UH dostanete více operátorů pro nejrůznější průzkumné a bojové systémy. Do AH nikoho dalšího nedostanete.Skrýt celý příspěvek
Trochu mimo téma, ale je to o Viperech a Venomech a nedá mi to skoro spát. Celý to zbytečně nečtěte. Nalistujte si do poslední třetiny článku, jsou tam srovnání provozních nákladů ...Zobrazit celý příspěvek
Trochu mimo téma, ale je to o Viperech a Venomech a nedá mi to skoro spát.
Celý to zbytečně nečtěte. Nalistujte si do poslední třetiny článku, jsou tam srovnání provozních nákladů AH-1Z a UH-1Y s AH-64E a UH-60. Guardian 4x levnější na provoz než Viper a Black Hawk 8x levnější než Venom. Jak se tam píše, určitě hraje roli, že námořní V+V jsou vystavený mnohem nehostinnějším podmínkám než G+BH, ale v jakým rozsahu? Máte lepší zdroje nebo informace?
https://www.msn.com/cs-cz/zpra... Skrýt celý příspěvekV jakém rosahu? Tak si třeba najdi v jakých podmínkách se pohybují válečné lodě v oceánu... Třeba vlny... Pak ti tak nějak dojde proč tak tlustými řetězy jsou v těch podmínkách ty ...Zobrazit celý příspěvek
V jakém rosahu? Tak si třeba najdi v jakých podmínkách se pohybují válečné lodě v oceánu... Třeba vlny... Pak ti tak nějak dojde proč tak tlustými řetězy jsou v těch podmínkách ty vrtulníky kotveny k lodi a jaký to asi musí mít vliv na drak... Pak si najdi jak mořská voda v závislosti na salinitě působí na různé materiály od kompozitu, přes ocel, letecký dural, lak, optiku, motory, reduktory, hřídele, ložiska, rotorové hlavy, avioniku a podobně... Nápověda... Proč asi nenajdeš dvě stejné námořní letadla se stejným odstínem nástřiku... A nebo... Proč asi každý kdo má rozum v hlavě, když mu u moře vlna zalije auto ho co nejrychleji prodává?
Než takové nic neříkající elaboráty ( odkaz jsem nečetl a neraguju na něho, jen na to co píšeš ty ) srovnávájící vrtulník působící převážně z lodi a jiný vrtulník působícího jen ze souše UH1Venom x UH60BlackHawk
a AH1Viper a AH64Apache/Guardian...
Tak se raději zaměř na srovnání nákladů na UH60BlackHawk a SH60SeaHawk... To by ti možná mohlo dát docela dobrou představu o kolik je provoz vrtulníku na moři rozdílný, než na souši...
Otázka je taky jakou verzi UH60 srovnáváš s UH1Y... Jestli s Venomem srovnáš nějaký nevybavený nedomrdek míru, bez systémů vlastní ochrany, bez výzbroje, bez senzorové hlavy s několika kanálama vč FLIR, denního kanálu s úzkým a širokým zorným polem a lejzrového značkovače... Tak ti Samozřejmě Venom vyjde podstatně dráž... Ale to už určití pisálkové si umí pohrát a vědí co s čím srovnat aby to vycházelo nejblíže k tomu o čem chtějí psát... Opakuji... Nereaguju na konkrétní článek, nečetl jsem... Píšu obecně...Skrýt celý příspěvekPřesně na to jsem se ptal. Jestli je opravdu reálný, že mají námořní stroje, konkrétně vrtulníky, tolikanásobně vyšší výdaje na provoz. Že vyšší, to je nad Slunce známo, jen jsem ...Zobrazit celý příspěvek
Přesně na to jsem se ptal. Jestli je opravdu reálný, že mají námořní stroje, konkrétně vrtulníky, tolikanásobně vyšší výdaje na provoz. Že vyšší, to je nad Slunce známo, jen jsem nevěděl jak moc.
Né ten článek vůbec neřešte. To fakt není můj denní tisk nebo zdroj informací a ani jsem ho četl jen tu poslední část + infografika. Někde to na mě baflo a jediný, co mě tam zaujalo bylo odkázání na oficiální údaje Ozbrojených sil USA o cenách provozu zmíněných mašin v přepočtu na jeden stroj. Tyhle informace asi nebudou pisálkův výmysl.
Takže tvůj názor, že v českým prostředí bude mít duo V&V náklady odpovídající svojí třídě a kategorii?Skrýt celý příspěvekA my potřebujeme vrtulníky, které jsou stavěné pro námořnictvo? Proč AH64 lítá po celým světě víc jak tisíc a Viperů jen něco přes 200 a skoro všechny jsou pro USMC? AH64 je sice ...Zobrazit celý příspěvek
A my potřebujeme vrtulníky, které jsou stavěné pro námořnictvo? Proč AH64 lítá po celým světě víc jak tisíc a Viperů jen něco přes 200 a skoro všechny jsou pro USMC? AH64 je sice dražší, ale podle toho dokumentu se to za pár let vrátí.Skrýt celý příspěvek
U nás budeme Viper provozovat za úplně jiných podmínek. Armáda nepředpokládá že jejich provoz bude dražší než u Mi-35.
U nás budeme Viper provozovat za úplně jiných podmínek. Armáda nepředpokládá že jejich provoz bude dražší než u Mi-35.
No jenže to mě právě smysl moc nedává. Přece automaticky neplatí, že když jsou stavěny do mořských podmínek, tak údržba v běžných vnitrozemských podmínkách bude levnější. Na to tu ...Zobrazit celý příspěvek
No jenže to mě právě smysl moc nedává. Přece automaticky neplatí, že když jsou stavěny do mořských podmínek, tak údržba v běžných vnitrozemských podmínkách bude levnější. Na to tu nebude schopný opravdu fundovaně odpovědět nikdo tady. Byl by to je dohad uvařený na ničem.
Vipery používají pouze státy, které mají moře. Neslouží v žádném vnitrozemském státě. Žádný z dalších zájemců není vnitrozemským státem. Naopak jsou to ostrovní státy a nebo státy s nemalou délkou pobřeží.Skrýt celý příspěvekTady přece vůbec nejde o to pro co byli nebo nebyli stavěné. Jde pouze o to kde a jak budou provozované. My je nebudeme přesouvat na výsadkových lodích prakticky po celém světě. A ...Zobrazit celý příspěvek
Tady přece vůbec nejde o to pro co byli nebo nebyli stavěné. Jde pouze o to kde a jak budou provozované. My je nebudeme přesouvat na výsadkových lodích prakticky po celém světě.
A na Slovensku je Zemplínská šírava.Skrýt celý příspěvekZabúdaš na našu novú utajovanú "protilietadlovú" loď, ktorá zatiaľ kotví z USA. ...Zobrazit celý příspěvek
Zabúdaš na našu novú utajovanú "protilietadlovú" loď, ktorá zatiaľ kotví z USA. :-))))))))))))
https://brainee.hnonline.sk/no... Skrýt celý příspěvekPoly, čiste technicky ak je nejaký stroj dimenzovaný na ťažšie podmienky a prevádzkuješ ho v ďaleko ľahších, tak nebude potrebovať toľko údržby a vydrží viac. Príklad motor 1,0 R3 ...Zobrazit celý příspěvek
Poly, čiste technicky ak je nejaký stroj dimenzovaný na ťažšie podmienky a prevádzkuješ ho v ďaleko ľahších, tak nebude potrebovať toľko údržby a vydrží viac. Príklad motor 1,0 R3 s turbom a výkonom 100 koní potrebuje iný olej a prístup k údržbe ako atmo 1,6 s rovnakým výkonom a štatisticky tá 1,6 vydrží aj pri horšom zaobchádzaní viac.Skrýt celý příspěvek
Armáda nepředpokládá, že to bude dražší, nebo to má nějak reálně podložené?
Už jen ceny náhradních dílů jsou rozdílné pro zmíněné typy. Aby se pak nedivili, že nemají na provoz.Armáda nepředpokládá, že to bude dražší, nebo to má nějak reálně podložené?
Už jen ceny náhradních dílů jsou rozdílné pro zmíněné typy. Aby se pak nedivili, že nemají na provoz.
V tomto máte pravdu, fakt nepotrebujete stroje pre námornictvo. A preto nekupujete protiponorkový MH-60R, ale bežný bojový vrtuľník AH-1Z pre námornú PECHOTU. BTW čo konkrétne ...Zobrazit celý příspěvek
V tomto máte pravdu, fakt nepotrebujete stroje pre námornictvo.
A preto nekupujete protiponorkový MH-60R, ale bežný bojový vrtuľník AH-1Z pre námornú PECHOTU. BTW čo konkrétne je zlé na tom, že tie stroje sú "stavané pre námorníctvo"? Že sú odolnejšie voči negatívnym vplyvom prostredia?
Ohľadom toho lietania len v počte 200 to nie je úplne presné. Napríklad taký Taiwan používa ďalších vyše 60ks AH-1W. Taktiež ešte lietajú aj u tureckého námorníctva nejaké W-éčka. A pre Irán sú doslova srdcovka /s.
Čo sa týka nákladov, tak tých 20k čo sa spomína je dosť úlet aj vzhľadom na oficiálny DOD dokument "Reimbursable Rates", ktorý určil cenovku pre letovú hodinu AH-1Z na cca. 7,5k dolárov pre nich aj pre zahraničných požívateľov (FMS user rates). Zaujímavé je, že ešte pred rokom to bolo na úrovni 4,5k zatiaľ čo napríklad u AH-64E je to cca. zhodných 6,5k v oboch prípadoch. Takže sa dá špekulovať o nejakej plánovanej údržbe počas životného cyklu u Viperov.
A nakoniec, kúpa AH-64 nikdy nebude lacnejšia než AH-1Z. Ako príklad si zoberme ponuky pre Filipíny, ktorým bolo ponúknutých 6 kusov (vrátane logistiky, tréningu a výzbroje) oboch typov, pričom AH-1Z stáli 450M a AH-64E 1,5 miliardy.
Keby sme aj kompletne odignorovali infláciu, tak vás letka 10 AH-64E vyjde na minimálne 2 miliardy eur. Čo je 10x menej než tých 205M, ktoré od vás podľa DSCA chceli za 4 AH-1Z (zvyšných 6 máte predsa zadarmo).
FY 2022 reimbursable rates: https://comptroller.defense.go...
FY 2023 reimbursable rates: https://comptroller.defense.go...
DSCA ponuka na AH-1Z: https://www.dsca.mil/press-med...
DSCA ponuka na AH-64E: https://www.dsca.mil/press-med... Skrýt celý příspěvekŽe? Máš naprostou pravdu... Nevidím jediný důvod kupovat Apače... Ho totiž taky minimálně jedna země provozuje na moři... Navíc jestli je podle tebe USMC, čili Námořní Pěchota ...Zobrazit celý příspěvek
Že? Máš naprostou pravdu... Nevidím jediný důvod kupovat Apače... Ho totiž taky minimálně jedna země provozuje na moři...
Navíc jestli je podle tebe USMC, čili Námořní Pěchota Spojených Států námořnictvo, tak by jsi chytřejší odpovědi na tvou otázku patrně steně nerozuměl...Skrýt celý příspěvek
Kdo by to byl řekl že u vrtulníků provozovaných z lodí prakticky po celém světě budou náklady větší než u techniky provozované výlučně z pozemních základen... Už jen logistika ...Zobrazit celý příspěvek
Kdo by to byl řekl že u vrtulníků provozovaných z lodí prakticky po celém světě budou náklady větší než u techniky provozované výlučně z pozemních základen... Už jen logistika náhradních dílů musí být extrémně nákladná.Skrýt celý příspěvek
Ty nebudeš nejbystřejší diskutér, co? :D Ptám se jak moc nákladnějších je provozovat stroj v námořních podmínkách oproti suchozemským a ty tady přicházíš se zjištěním, že námořní ...Zobrazit celý příspěvek
Ty nebudeš nejbystřejší diskutér, co? :D
Ptám se jak moc nákladnějších je provozovat stroj v námořních podmínkách oproti suchozemským a ty tady přicházíš se zjištěním, že námořní provoz je nákladnější.
Až se bude někdo normálně ptát, zas prijd s arogantní nic neříkající zbytečnou odpovědí :DSkrýt celý příspěvekTo že náklady na provoz techniky na lodích jsou větší je snad jasné samo sebou. Pokud tě to ty vocasy zajímá stačí si najít různé zprávy amerických institucí které se tím ...Zobrazit celý příspěvek
To že náklady na provoz techniky na lodích jsou větší je snad jasné samo sebou. Pokud tě to ty vocasy zajímá stačí si najít různé zprávy amerických institucí které se tím zabývají.
Jinak každej kdo čte Vojáčka a bere to vážně je dle mého názoru kretén.Skrýt celý příspěvekVojáček nevim kdo je, ale ty ho koukám znas velmi dobře. Aspoň že seš k sobě upřímnej :) Tady se řeší o kolik je provoz na moři dražší než na souši a ty tady rešíš autora článku. ...Zobrazit celý příspěvek
Vojáček nevim kdo je, ale ty ho koukám znas velmi dobře. Aspoň že seš k sobě upřímnej :)
Tady se řeší o kolik je provoz na moři dražší než na souši a ty tady rešíš autora článku. To je kreténismus.Skrýt celý příspěvekLaci - Vojáček je provařený diletant. Jeho výplody o tom, jak bychom měli poslat Ukrajincům naše T-72M4CZ, L-159 a RBS-70 jsou už legendární. Stejně jako jeho předpovědi o pádu ...Zobrazit celý příspěvek
Laci - Vojáček je provařený diletant. Jeho výplody o tom, jak bychom měli poslat Ukrajincům naše T-72M4CZ, L-159 a RBS-70 jsou už legendární. Stejně jako jeho předpovědi o pádu Chersonu. Navíc poslední dobou se zdá, že neváhá psát na objednávku.
Vojáček zkrátka není relevantní zdroj, ani téma k diskusi.
Scotty - fakt je nutné ostatní diskutující (a to i když jde zřejmě o trolla) vulgárně urážet?Skrýt celý příspěvekHorny: Můžu tě ujistit, že žádnej troll fakt nejsem. Jen mě zajímalo jak moc je provoz a údržba stroje z mořskýho prostředí odlišná v číslech oproti stroji provozovaném “na ...Zobrazit celý příspěvek
Horny: Můžu tě ujistit, že žádnej troll fakt nejsem.
Jen mě zajímalo jak moc je provoz a údržba stroje z mořskýho prostředí odlišná v číslech oproti stroji provozovaném “na suchu”.
Za Vipery jsem rád. Už před dlouhými lety jsem si říkal že by mi Viper a Venom dávaly ve VzS AČR smysl.
Ale někdo pokleslý na mysli se tady mentálně zasekl nad autorem a zdrojem, kterej jsem (bohužel) uvedl, místo aby těšil věcnej dotaz.Skrýt celý příspěvek
Ten Vojáčka článek je nesmysl.Naopak si troufám říct,že ve srovnatelných podmínkách bude provoz Bellů levnější než u výkonnější dvojice AH-64/UH-60.
Ten Vojáčka článek je nesmysl.Naopak si troufám říct,že ve srovnatelných podmínkách bude provoz Bellů levnější než u výkonnější dvojice AH-64/UH-60.
Když si tu zprávu GAO prolistujete, zjistíte, že podle ní má specializovaný protiponorkový vrtulník MH-60R o 20% levnější provoz jak MH-60S, který loví ve vodě maximálně tak ...Zobrazit celý příspěvek
Když si tu zprávu GAO prolistujete, zjistíte, že podle ní má specializovaný protiponorkový vrtulník MH-60R o 20% levnější provoz jak MH-60S, který loví ve vodě maximálně tak piloty, CH-47F létá o 1/3 dráže jak UH-60M, ale mezi léty 2011 až 2021 při navýšení počtu Chinooků z 371 na 411 klesly náklady na LH skoro o 50%, Growler je o 10% na LH levnější jak Superhornet, C-17 je o polovinu dražší než C-130J. Podobná sranda čísla jako letová hodina F-35C za necelých 7 mil. $ dva roky před předáním prvního stroje... Čím více na to koukám, tím větší chuť mám si to přepsat do excellu a zkusit z toho něco vytáhnout.Skrýt celý příspěvek
No nějak si nedovedu představit svět, kde specializovaná verze nějakého letadla například Growler je levnější na provoz, než to z čeho vzniknul, SuperHornet... Nebo že by byl ...Zobrazit celý příspěvek
No nějak si nedovedu představit svět, kde specializovaná verze nějakého letadla například Growler je levnější na provoz, než to z čeho vzniknul, SuperHornet... Nebo že by byl levnější MH-60S KnightHawk než Uh-60M...
Už jen kvůli toho, že toho tahají ty letadla sebou ve vzduchu mnohem více... Myslím že ty černé krabičky taky něco váží, něco je musí napájet a někdo je musí udržovat v provozu... Navíc specializované verze mívají větší posádku...Skrýt celý příspěvek
Tyhlety porovnání jsou vždy zavádějící.
Dokud nebudete znát přesnou metodiku výpočtu, tak jsou ty čísla nic neříkající, protože nevíte co konkrétně si kdo do nákladů dává.Tyhlety porovnání jsou vždy zavádějící.
Dokud nebudete znát přesnou metodiku výpočtu, tak jsou ty čísla nic neříkající, protože nevíte co konkrétně si kdo do nákladů dává.navíc se obvykle rozpočítávají i náklady na "věci kolem" a pokud máte "plně vybavenou dílnu", která servisuje 10 strojů nebo 100, tak co to asi s jednotkovou cenou udělá...
navíc se obvykle rozpočítávají i náklady na "věci kolem" a pokud máte "plně vybavenou dílnu", která servisuje 10 strojů nebo 100, tak co to asi s jednotkovou cenou udělá...
Opět se najde další idiot, který bude argumentovat cenou provozu na letadlové lodi. Nejde jen o samotnou údržbu stroje, kdy všechny náplně a filtry budou mít daleko kratší ...Zobrazit celý příspěvek
Opět se najde další idiot, který bude argumentovat cenou provozu na letadlové lodi. Nejde jen o samotnou údržbu stroje, kdy všechny náplně a filtry budou mít daleko kratší životnost, kdy ošetřování všech povrchů musí být častější, důkladnější a pomocí dražších materiálů, ale i taková další věc, jako to, že obsluha od posádky po posledního "vynašeče popelníků" bude mít úplně jiné platy a celkové náklady, vzhledem k tomu, že je mimo pevninu 6 měsíců v kuse.Skrýt celý příspěvek
Laci, asi by to chtělo trochu přemýšlet, zda jsou údaje v tom článku relevantní. "Black Hawk 8x levnější než Venom" vážně tomu věříte?
Laci, asi by to chtělo trochu přemýšlet, zda jsou údaje v tom článku relevantní. "Black Hawk 8x levnější než Venom" vážně tomu věříte?
Tak a už klid, lidi.. Děláte, jak kdybych tady napsal, že jsem našel super článek od supr zdroje se supr informacema od supr autora. Celej ten blbej odkaz jsem přidal pouze kvůli ...Zobrazit celý příspěvek
Tak a už klid, lidi.. Děláte, jak kdybych tady napsal, že jsem našel super článek od supr zdroje se supr informacema od supr autora. Celej ten blbej odkaz jsem přidal pouze kvůli odkazování na oficiální vládní dokumenty USA a zbytek článku je mi úplně putna, i autor. Můj dotaz byl, o kolik/kolikanásobně dražší je provoz určitého typu na moři než na souši. A výsledek diskuze je takovej, že to tady XY lidí spamuje nemístnýma reakcema, jakej je autor debil a každej, kdo ho čte taky a pouze snad 1 nebo 2 lidi, který se normálně držej tématu. Koukám, že tady už jsou diskuze skoro jenom o tom, dělat ramena a z druhýho udělat idiota.
Takže abych odpověděl.. Příště, až mě něco bude zajímat, tak nepolezu někam, kde bych mohl dostat odpověď. Budu se radši zamejšlet.Skrýt celý příspěvekRozdíl ceny provozu bude o tom jako moc ne-kvalitní bude ochrana proti korozi slanou vodou. Jiné rozdíly tam nebudou. Vrtulníku je jedno jestli sedne na heliport na zemi nebo na ...Zobrazit celý příspěvek
Rozdíl ceny provozu bude o tom jako moc ne-kvalitní bude ochrana proti korozi slanou vodou. Jiné rozdíly tam nebudou. Vrtulníku je jedno jestli sedne na heliport na zemi nebo na lodi. Další možné náklady navíc mohou být častějším používání skládání listů rotorů.
Podstatný rozdíl bude v četnosti používání elektroniky, senzorů, zbraní. Vše má svou životnost, když bude vrtulník létat a vystřelí si jednou za rok, tak to bude jiné než když ohobluje někdo hlavně kanonu častým používáním, to samé závěsy, raketnice, ...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...