Kampaň WeAreNATO v českém provedení

Kampaň WeAreNATO v českém provedení
Boeing pro NATO modernizuje letadla AWACS / NATO; CC BY-NC-ND 2.0 (Zvětšit)

V kontextu zhoršené bezpečnostní situace v Evropě způsobeného ruskou agresí na Ukrajině, neklidem na Blízkém východě a tzv. migrační krizí se Severoatlantická aliance (NATO) musela postavit novým výzvám a pokusit posílit důvěru obyvatel členských států v Alianci.

K tomto účelům má sloužit komunikační kampaň WeAreNATO představená v roce 2017 Divizí NATO pro veřejnou diplomacii. Hlavní cílem kampaně je připomenout, že NATO představuje nejen garanta bezpečnosti, ale také pozitivní sílu, která nevyhledává konflikty a přispívá k vytváření prostoru míru, spolupráce a bezpečí.

V praxi kampaň WeAreNATO neprovádí jen organizace samotná, ale především členské státy. Kampaň je totiž navržena jako šablona, kterou si mohou jednotlivé země přizpůsobit tak, aby vyhovovala jejich domácím podmínkám. Kampaň počítá s využitím řady komunikačních kanálů jak státních institucí, tak občanské společnosti. V současné době byla realizována v šesti „pilotních“ zemích. Kampaň proběhla mimo jiné i na Slovensku, kde sice zafungovala na sociálních médiích (zasáhla téměř 300 tisíc uživatelů), ale narazila na nedostatek koordinace a omezené kapacity státu v oblasti strategické komunikace. 

V České republice (ČR) kampaň WeAreNATO začala na jaře 2019 a byla úzce spojena s oslavami výročí vzniku Aliance a vstupu ČR do NATO. Do kampaně se zapojilo více resortů, přičemž její koordinace se zhostilo Ministerstvo zahraničí, které vede pracovní skupinu skládající se ze zástupců Ministerstva obrany, Ministerstva vnitra a Úřadu vlády. K debatám o podobě kampaně byli přizváni také zástupci neziskového sektoru. Cílem kampaně bylo vykreslit NATO jako vnitřně demokratickou organizaci, jejíž členství ČR přináší mír a bezpečnost. Zdůrazněny byly také závazky ČR vůči Alianci.


7. mechanizovaná brigáda - #WeAreNATO

V první fázi kampaně bylo realizováno několik vzájemně se podporujících projektů. Jednalo se například o kampaň „20 let v NATO“ mapující české členství v Alianci, samotné oslavy výročí vstupu, kterých se účastnili i hosté ze zahraničí, nebo účast ministra zahraničních věcí Tomáše Petříčka na zasedání ministrů členských zemí Aliance připomínajícím 70. výročí vzniku NATO. Z aktivit neziskového sektoru je možné zmínit například projekt „Máme NATO!“ implementovaný Asociací pro mezinárodní otázky, který měla za cíl zlepšení informovanosti o NATO mezi středoškolskými učiteli. 

Pro propagaci kampaně hrála důležitou roli sociální média. Podle zjištění výzkumníků Prague Security Studies Institute bylo na sociálních sítích Facebooku a Twitteru státních institucí zapojených do kampaně v březnu a dubnu 2019 publikováno 93 příspěvků zmiňujících kampaň. Nejvíce příspěvků bylo publikováno v době výročí vstupu ČR do NATO (12. března) a vzniku Aliance (4. dubna). Nejpopulárnější typem příspěvku bylo video, které se objevilo ve 31 případech a bylo zároveň mezi publikem nejčastěji sdíleným formátem.  Z jednotlivých sledovaných institucí měly největší dosah příspěvky Armády ČR, což je dáno i tím, že v porovnání s ostatními instituce je počet jejích sledujících na Facebooku (přibližně 122 000 osob) téměř desetinásobný. 


21. základna taktického letectva - #WeAreNATO

I přestože kampaň WeAreNATO bude pokračovat až do března 2020 a proto je ještě brzy ji kompletně hodnotit, některé věci je možné konstatovat již dnes. Velmi pozitivní je samotný pokus o realizace komunikační kampaně do níž je zapojeno více resortů, což je v českém kontextu relativně nezvyklá záležitost. Tato skutečnost povede nejen k větší efektivitě kampaně, ale též k zvýšení kooperace mezi jednotlivými resorty. Dalším pozitivem je zapojení neziskového sektoru, které umožní propagovat Alianci i prostřednictvím méně standardních kanálů a přidá kampani na variabilitě. Lze tedy uzavřít, že pro státní správu představuje kampaň důležité komunikační cvičení, které představuje příležitost k dalšímu rozvoji debaty o strategické komunikaci v České  republice.

Autor působí jako projektový asistent v Prague Security Studies Institute.
Tento text vznikl v rámci projektu „Strategická komunikace: srovnání české a polské perspektivy a praxe“  podpořeného Česko-polským fórem Ministerstva zahraničních věcí
České republiky. Na projektu se podílí think-tanky Center for Propaganda and Disinformation Analysis a Prague Security Studies Institute. Více informací o výstupech projektu je k dispozici zde.

1) „WEARENATO: Defence and Security Campaign Toolkit“ NATO (https://www.act.nato.int/application/files/7415/6529/0612/nato-dsct.pdf)
2) Jednalo se o  Černou horu, Kanadu, Portugalsko, Rumunsko, Slovensko a Velkou Británii viz„#WeAreNATO: Strategic Communications, Engagement and Lessons Learnt“, RUSI (https://rusi.org/publication/rusi-newsbrief/wearenato-strategic-communications-engagement-and-lessons-learnt)
3) „Strategická komunikácia v podmienkach Slovenskej republiky“, Globsec (https://www.globsec.org/publications/strategicka-komunikacia-v-podmienkach-slovenskej-republiky/)
4) 20 let v NATO“, Ministerstvo obrany České republiky (http://www.mocr.army.cz/informacni-servis/video/20-let-v-nato-208048/)
5) „Oslavy 20. výročí vstupu do NATO“, Pražský hrad, 12.03.2019, https://www.hrad.cz/cs/pro-media/tiskove-zpravy/aktualni-tiskove-zpravy/oslavy-20.-vyroci-vstupu-do-nato-14521
6) „Ministr Petříček navštívil USA v rámci oslav 70. výročí NATO“, Velvyslanectví České republiky ve Washingtonu (https://www.mzv.cz/washington/cz/kultura/novinky/ministr_petricek_navstivil_usa_v_ramci.html)
7)„AMO spouští nový web pro učitele zaměřený na bezpečnost a členství v NATO“, Asociace pro mezinárodní otázky (http://www.amo.cz/cs/nato/amo-spousti-novy-web-pro-ucitele-zamereny-na-bezpecnost-a-clenstvi-v-nato/)
8) Konkrétně byly analyzovány sociální sítě Armády ČR, Ministerstva obrany, Ministerstva zahraničních věcí a Úřadu vlády ČR
9) „Jak strategicky (ne)komunikovat? Aneb Česká republika a strategická komunikace“, Armádní noviny (https://www.armadninoviny.cz/jak-strategicky-nekomunikovat-aneb-ceska-republika-a-strategicka-komunikace.html)

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

NATO očima Ruska a dalších zemí bývalého Sovětského svazu

Obraz Severoatlantické aliance se v očích obyvatel Ruské federace pomalu zlepšuje, pořád je ale ...

Chramčichin: Klauni z NATO nás neohrozí, hrozba je Čína

Aleksandr Chramčichin, zástupce ředitele moskevského Ústavu politické a vojenské analýzy, v článku ...

Jak strategicky (ne)komunikovat? Aneb Česká republika a strategická komunikace

Tématu strategické komunikace se zejména v posledních letech dostává stále větší pozornosti, a to ...

Strategická komunikace v Polsku

Koncept strategické komunikace nemá v Polsku na politické úrovni ani dlouhodobou strategii ani ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • danny
    13:44 04.12.2019

    Nechci se zapojovat do nekonečné diskuse níže na téma Ukrajina. Ale úplný úvod - V kontextu zhoršené bezpečnostní situace v Evropě způsobeného ruskou agresí na Ukrajině - mě také zaujal. Z trochu jiného důvodu. Přemýšlím, jak se konkrétně projevuje ona "zhoršená bezpečnostní situace v Evropě". Dotaz myslím vážně. Co v bezpečnostní oblasti se skutečně zhoršilo, jaká rizika. A fakt jako riziko nevnímám překřikování řeporyjského starosty s Žirinovským a vůbec cokoli, co se odehrává na úrovni propagandy.

    Taky mě překvapilo, že o probíhající kampani nemám tušení. A že řada vstupů, které jsem konzumoval z různých mediálních kanálů, byly pravděpodobně součástí kampaně.
    Také mě překvapily některé zmíněné detaily k targetům a používaným kanálům:
    -vykreslit NATO jako vnitřně demokratickou organizaci
    -významné zapojení neziskového sektoru
    -cílení na středoškolské učitele
    -široké využívání sociálních médií
    -využívání nestandradních komunikačních kanálů
    Přiznávám, že mi při čtení takového textu bliká varovná kontrolka. Prostě ta alergie na propagandu za komunistů je hrozně zažraná.

    • PetrTechnik
      15:03 04.12.2019

      To máme , my dříve narození, asi všichni averzi k jakékoliv propagandě. Český mainstream servíruje konflikt na Ukrajině jako válku Rusko vs. Ukrajina, takovou miniverzi Německo vs. SSSR za 2.sv. Přitom je to konflikt lokálního charakteru, víceméně na úrovni občanské války , kdy proti sobě válčí samozvaní zástupci ruské národnosti proti těm samozvaným zástupcům ukrajinské národnosti. Na tom se hodně přiživovali a přiživují ukrajinští politici a oligarchové a na ruské straně současná vládnoucí garnitura, protože si musí udržet tvář jednak před Rusy,ale hlavně před armádními jestřáby. Oni jedna z obou zemí není ve stavu kdy by si mohla dovolit válečný konflikt. Jak už jsem psal Západ dal od Ukrajiny ruce pryč a fakticky stále rozvíjí obchodní styky s Ruskou federací.

    • Jura99
      15:30 04.12.2019

      Bezpečnostní situace v Evropě se po roce 2014 jednoznačně zhoršila, protože do té doby Evropa už poněkolikáté v histroii propadla optimismu, že válka v naší době a v našem prostoru nebude. Následně všichni viděli téměř online, jak ruští dovolenkáři kradou území sousedního státu a jak Ukrajinci, které jsme spíš zvyklí vídat v montérkách na lešení, leží v krvi kdesi u Debalceva nebo jinde a to jenom proto, že sousední Rusklo podniklo nikým nečekanou invazi. Totéž se může ze dne na den opakovat ať už na Ukrajině nebo v Pobaltí či dokonce v Polsku, pokud neznásobíme vlastní vojenské schopnosti. Benzínová pumpa na východě totiž veškeré volné peníze cpe do zbraní. Není ani tak zarážející, co za nesmysly mluví na záběrech Žirinovský, ale jak mu přítomné okolí, včetně "nestranné" moderátorky přikyvuje.

      • PetrTechnik
        15:49 04.12.2019

        Ještě bych doplnil, že může dojít k občanské válce ve Francii, lokálním konfliktům v Německu. Člen NATO Turecko se může dostat do konfliktu třeba s Iránem nebo s Řeckem.
        Takže naprostý souhlas s tím,že musíme budovat vlastní ozbrojené síly, abychom se ubránili třeba rozsáhlejším teroristickým útokům ... NATO je dnes ve stavu , kdy bych a něj opravdu nechtěl spoléhat jako naši jedinou schopnost bránit se.
        Upnout se na Rusko a malovat mu pořád větší a větší rohy , je krátkozraké.

      • danny
        10:11 05.12.2019

        Jura99: do r. 2014 nikoho ani nenapadlo považovat Ukrajinu za součást Západního světa. Tudíž nic z toho, co se do té doby na Ukrajině dělo, do r. 2014 nikdo za ohrožení čehokoli na Západě nepovažoval. Dokonce ani Gruzínská válka nebyla označována za prvek vedoucí ke zhoršení bezpečnostní situace v Evropě. Nemluvilo se takto ani o intervenci v Libyi.
        Navíc bych zpochybnil "nikým nečekanou invazi". Pokud čteš analýzy renomovaných vojenských analytiků, svorně tvrdí, že by bylo velkým překvapením, pokud by Rusko na změnu ukotvení Ukrajiny do Euroatlantické vazby ostře nereagovalo.
        Myslíš si, že má ještě někdo reálně obavu z toho, že by Rusko zkusilo obsadit zbytek Ukrajiny, napadlo Pobaltí nebo dokonce Polsko? na tanky valící se na Berlín? Ale prosím tě:-)
        Žirinovský je známý bavič, navíc se vyjadřoval v reality show založeném na nejpoklejším politickém bulváru. Je to opoziční politik (když se jeho stoupenci účastní protivládních demonstací, tak je to dokonce demokratická opozice). Takže argumentovat jeho žblepty je asi jako představovat jako reprezentanta ČR třeba Semelovou.
        A jak zmiňuje PetrTechnik. Nejsou pro zhoršení bezpečnostní situace v Evropě mnohem zásadnější priority, jako spor dvou členů NATO kolem Kypru? Rozpory mezi členy NATO v otázce severní Sýrie? Dýmající konflikt mezi německými Turky a Kurdy? Riziko amerických hospodářských sankcí na evropské členy NATO, kteří nakupují málo amerických zbraní, jak řekl na sumitu Trump? Radikalizace vyloučených lokalit na předměstí velkých evropských měst a čím dál častější používání střelných zbraní a trhavin ve válkách drogových gangů?

        Prostě když vidím výstupy z posledního jednání NATO, které se ze sumitu smrsklo na schůzku, špičky si navzájem vyhrožovaly, urážely se a zesměšňovaly, tak mě může masírovat jakákoli kampaň, jak chce. Ale mám problém věřit tomu, že je to fajn, vnitřně demokratická organizace, která hájí světový mír a prevenci konfliktů. A není to proto, že bych byl pod útokem ruských hackerů a četl sputnik. Prostě jen zírám, jak se k sobě chlapci chovají a co jim padá z huby. A děsí mě to mnohem víc, než představa, že by rusové posbírali pět set tanků a zkusili obsadit Varšavu.

        • Jan Padesátýpátý
          07:49 07.12.2019

          danny napsal: "Myslíš si, že má ještě někdo reálně obavu z toho, že by Rusko zkusilo obsadit zbytek Ukrajiny, napadlo Pobaltí nebo dokonce Polsko? na tanky valící se na Berlín?"

          Myslíš si, že měl v roce 2013 někdo reálnou obavy z toho, že by Rusko cílilo na Krym nebo na Donbas?
          Myslíš si, že když v roce 1938 po Mnichovské dohodě měl někdo reálnou obavu z tanků valících se na Paříž?

          • danny
            09:18 09.12.2019

            Ano, obavy z reakce Ruska na iniciativu Evropské unie - Východní partnertsví, jehož cílem je vytvořit posílit euroatlantickou vazbu a prohloubit obchodní spolupráci, posílit občanskou společnost a demokratické instituce v Arménii, Azerbajdžánu, Bělorusku, Gruzii, Moldávii a na Ukrajině, byly prakticky od začátku.

            Ano, v Rumunsku na konci září 1938 realizovala první fáze mobilizace. Moskva byla připravena poskytnout techniku (transport byl dohodnut s Bukureští). SSSR také deklaroval, že jestli Polsko zaútočí na ČSR, Moskva vypoví smlouvu o neútočení. V Jugoslávii oznámila řada důstojníků z generálního štábu že rezignují na své funkce a sami odejdou do ČSR. Podobné skupiny dobrovolníků se formovaly v řadě dalších zemí. To vše ukazuje, že ne všichni byli přesvědčeni, že Mnichov zažehnal riziko války. Ostatně Mnichov byl hlavně důsledkem snahy zažehnat Německý útok na západ.

  • palo satko
    11:39 04.12.2019
    • (10)

    Byvalym ideologickym tajomnikom Komstrany musia pri čitani takychto člankov, tiect slzy velke ako hrach. Ich praca je večna. Prvé Máje, Vitazne Februare, aj Štafety mieru a priatelstva zobral čas, ale ich pamiatka inšpiruje. Tridsat rokov po Nežnej sa veci chopili s nove kadre a vymenili červenu za modru.

    • gangut
      12:48 04.12.2019

      .. zabudli ste ešte mesiac československo-sovietskeho priatelstva a posedenia pri samovare... :-D

      • palo satko
        12:56 04.12.2019

        Posedenie pri kavovare sa zmenilo na Ide jointik okolo ....

    • RiMr71
      13:36 04.12.2019

      ...neblábol...

      • palo satko
        11:01 05.12.2019

        No keby nejaky stroj času vratil naspät Masaryka a ten by videl naše armady a obrannu doktrinu "ved nas Amerika zachrani" tak zoberie revolver a najskôr zastreli svojho koňa a potom seba. Masaryk by s NATO neoslavoval.

  • PetrTechnik
    10:46 04.12.2019

    Hádáte se tady úplně zbytečně. Na Ukrajině se střetly zájmy dvou politickovojenských bloků Ruska a NATO, tam nikdo není hodný a zlý.
    Z dnešního pohledu bych řekl, že NATO , potažmo USA, došlo,že to s expanzí k Ruským hranicím přehnalo a více méně dávají od Ukrajiny ruce pryč, pokud se jim zrovna nehodí do volební kampaně. Bylo přece jasné ,že si Rusko nenechá odkrýt záda z Krymu.
    Mimochodem Ukrajinští konstruktéři a technici ve velkém počtu našli, po vypuknutí konfliktu, svoje uplatnění v ruských fabrikách a těžebním průmyslu. Nikdy jsem si nevšiml nějakých národnostních nesvárů.

    • technik
      11:40 04.12.2019

      Souhlas

    • Jura99
      12:25 04.12.2019

      Na Ukrajině se střetla touha normálních lidí po západním blahobytu s touhou Ruska tu zemi ovládat. Jelikož Rus umí nabídnout jen oligarchii, hladomor a snědený krám, je celkem pochopitelné, že lidi neměli zájem a požadovali orientaci na Západní Evropu, která je přes veškeré své chyby rájem na zemi, ve srovnání s ruskou nabídkou.

      • PetrTechnik
        13:48 04.12.2019

        On se chce mít každý lépe. Akorát je rozdíl v tom, že Rusko nabídlo a stále nabízí kvalifikovanym pracovníkům z UK velmi slušný plat, okamžité vyřízení dokladů. Západ jen obstrukce a úplatky při vyřizování víz a nakonec je čekala lopata a špinavý gumáky.

        • danny
          14:21 04.12.2019

          PetrTechnik: Přesně. Navíc velkou roli hraje taky akceptace univerzitních titulů, kompatibilní kultura, strava, jazyk. Speciálně u odborných profesí technického směru používání mateřského jazyka speciálně pro lidi 40+ je obrovskou výhodou.

      • beepee
        13:57 04.12.2019

        To máš sice pravdu a já bych na jejich místě taky bral EU, jenže zapomínáš na tu ne úplně malou část obyvatelstva Ukrajiny, která cítí spíš vazby na to Rusko, a která nedostala šanci se k událostem na Majdanu vyjádřit. Tak se z nich nakonec stali separatisté. Pamatuješ si ještě na ten jazykový zákon?
        Já si pamatuju, že když byla oranžová revoluce, tak po ní následovali volby a tenkrát se i v našich médiích spekulovalo, jak právě ti obyvatelé východní Ukrajiny budou volit. Nakonec se ukázalo, že i oni podpořili Tymošenkovou s Juščenkem.
        No a pak si zase Ukrajinci zvolili Janukovyče.

        • beepee
          13:58 04.12.2019

          To byla reakce na Juru99

  • beepee
    10:33 04.12.2019

    A mimochodem, toho, že probíhá nějaká informační kampaň o NATO, jsem teda dosud nezaregistroval. Takže asi nic moc.

  • beepee
    10:32 04.12.2019

    Oni si za tu situaci mohou Ukrajinci sami. Tím, koho si volili do čela státu. Nejdřív měli prokremelskou korupčnickou vládu. Pak přišla oranžová revoluce, a měli prozápadní korupčnickou vládu. Po dalších volbách měli opět prokremelskou korupčnickou vládu, a po Majdanu mají znovu prozápadní korupčnickou vládu.
    V devadesátých letech, po rozpadu SSSR, měli obrovskou šanci těžit ze své polohy mezi Ruskem a EU, místo toho se potácejí od jednoho mantinelu k druhému. Jenže to by tam museli vládnout lidé, kterým jde o blaho ukrajinců, a ne oligarchové, zajímající se jen o vlastní kapsu.
    Odtržení Krymu a separatizmus na Donbase je jen důsledek národnostního rozdělení obyvatelstva, kdy jedna část chce na západ a druhá na východ. A přispěla k tomu jak pomajdanová vláda, tak Putin.
    P.S. - Já vím, že jsem naivní, nemusíte mi to sem psát.

  • fido
    22:51 03.12.2019
    • (16)

    "V kontextu zhoršené bezpečnostní situace v Evropě způsobeného ruskou agresí na Ukrajině..."
    - už první věta článku obsahuje lež jak Brno ... rus opravdu není vinen tím, že tlupa ukrajinských nácků začala s etnickým čištěním části svojí země, mučením a vražděním podle národnostního klíče a politických preferencí; a vyvolala tím regulérní občanskou válku... Opakovaná lež, nestane se pravdou.

    • Dovi
      23:05 03.12.2019
      • (6)
      Oblíbený příspěvek

      To naštěstí platí i na tvůj příspěvek.
      Pravda v politice není nikdy černobílá, ale ta tvá černá je velice jednobarevně temná...

      • fido
        23:46 03.12.2019
        • (12)

        ... to možná ano, potom ale zkus barvitě vysvětlit důvody, proč nám naše tzv. seriózní media tak důsledně upozaďují a zamlčují zločiny páchané ze strany těch tzv. revolucionářů ... a popírají tak hlavní a základní příčinu ukrajinské občanské války?? ... Jestli je můj názor černý nebo bílý je nakonec moje věc... V momentě, kdy k jednobarevnosti klesnou novináři - kteří zjevně rezignují na snahu o nestrannost - potom je potřeba mluvit o propagandě - a ta zase zpátky vede k černbílým pohledům ...

        • Klimesov
          07:17 04.12.2019
          Oblíbený příspěvek

          Smím se zeptat o jakých zločinech to mluvíte? Jak sám píšete naše média nám o nich nereferují, tak doufám že napravíte tento nedostatek a nějaký z těch zločinů nám tu popíšete.

    • Scotty
      23:51 03.12.2019

      Tak nám tady ukažte důkazy toho vraždění, mučení a etnických čistek. Tady takových které průkazně organisovala ukrajinská vláda a účastnili se jich ukrajinská armáda nebo policie. Co je za regulérní občanskou válku do které se zapojili vojska sousední země?

      • fido
        00:09 04.12.2019
        • (16)

        ... tu otázku myslíš vážně???
        Nepochybuju o tom, že masakry v Kramatorsku nebo Oděse tady shodíš s tvrzením, že se buďto nestaly, nebo si za ně oběti mohly samy...
        Ale třeba použití dělostřelectva všech ráží, rakotometů a další medicíny proti městům plným spoluobčanstava...
        - to fakt potřebuješ, aby ti někdo připomínal a "dokazoval" vinu strůjců tehdejšího puče, na těchto nezpochybnitelných zločinech??

        • fido
          00:19 04.12.2019
          • (12)

          ... Obzvláště v momentě, kdy zdejší příznivci toho krvavého puče, chtěli hnát Janukoviče před tribunál za použití obušků a vodních děl na Majdanu, vyznívá omlouvání rozbombardovaných měst a cílené bestiální vraždění oponentů jako solidní chucpe, že? ... :-D

          • Dovi
            01:37 04.12.2019
            Oblíbený příspěvek

            Tohle už trochu zavání fanatismem, nebo dobře placenou prací
            1, na Majdanu krom obušků byli také odstřelovači...
            2, střelba ve městech byl důsledek pozdějších událostí, které však odstartovali separatisti.
            3, jedinej kdo ze všeho tohodle měl prospěch je rusko s Krimem zdarma v kapse...
            4, a samozřejmě za všechno můžou ukrajinští fašisti, kteří jsou teď nejspíš v utajení pod ochranou EU

            Jdi se bodnout....

          • fido
            02:26 04.12.2019
            • (13)

            Dovi_ ti tvoji odstřelovači byli velmi pravděpodobně z tábora pučistů, resp. Jejich identita je nanejvýš sporná
            dodnes!... a i kdyby ne furt to není omluva pro použití vojenskycj a polovojenských oddílů k páchání zvěrstev na vybrané skupině obyvatel téhož státu... Fanatismem nebo spíš vymytým mozkem zavání spíš to tvoje zamlčovaán, překrucování a obhajoba zvěrstev a válečných zločinů, ty bodlino!

          • fido
            02:42 04.12.2019
            • (13)

            -první, kdo na majdanu použil střelne zbraně byli opět pučisté, ... tanky, děla, a další svinstvo proti ruskojazyčnemu obyvatelstvu vytáhli opět proevropsti pučisté... proto tvrdím, že článek obsahuje zásadní lež hned v první větě...

        • PavolR
          07:32 04.12.2019

          Podobne používala delostrelectvo a raketomety pri oslobodzovaní sovietskych miest aj Červená armáda za Veľkej vlasteneckej. Ale aj západní spojenci nemenej rázne rozborili Normandiu. Alebo pozrime posledne Mosul.
          Chamraď žiaľ možno z miest vyduriť iba týmto spôsobom - pokiaľ nedisponujete skutočne špičkovými technológiami.

        • Scotty
          08:26 04.12.2019
          Oblíbený příspěvek

          Já se ptám po důkazech že se to stalo v Oděse bylo na popud ukrajinské vlády a účastnili se toho nějaké ukrajinské jednotky. O Kramatorsk se vedli tvrdé boje takže na co konkrétně narážíte?

    • SKmartinTO
      03:34 04.12.2019
      • (5)
      Oblíbený příspěvek

      No vážený " Fido " lež jak Brno?...)

      Fakt č.1
      Demokratická krajina si svoje problémy rieši sama prostredníctvom volieb a v Prezidetovych rukách spočíva váha zodpovednosti teda Ozbrejenych a silových zložiek ktoré sú krajnou voľbou riešenia krízovej situácie nielen na UKRAJINE, ale aj v celej našej zapadnej civilzacii.)

      Fakt č.2

      Vyvolanie MAJDANU 2014 majú na svedomí stovky tisíc nespokojných obyvateľov zvrchovanej Ukrajiny, ktorí mali dosť FSB korupcie klientelizmu a hlavne pána Viktora Fedorovyča Janukovyča

      Fakt č3.

      Rusko vojensky napadlo Ukrajinu v roku 2014, anektovalo Krym, Donbas, Luhansk atď. Podieľalo sa na zostrelení civilného lietadla a pričinilo sa o skazu a rozpad zvrchovanej krajiny ktorej v roku 1991 sľubovalo bratstvo a ochranu.

      Fakt č.3
      Zomrelo už neuveriteľných 5 000 ľudí... ?
      https://cs.m.wikipedia.org/wik...
      v bratovražednej vojne ideológii, a to v 21. storočí v Európe, ktorá okúsila toľko nenávisti a krvi.(((

      We are NATO

      https://youtu.be/j8QDy7-956c...

      • technik
        05:55 04.12.2019
        • (10)

        Fakt č1
        Je blbost, blbost kterou najdeš v historii každého státu. To že máme moderní technologie nás neodlišuje od myšlení ktery měli naši předci před sto, dvěstě lety valky jsou a budou. Míněno globálně protože v novodobých dějinách se dají najít výjimky.

        Fakt č2.
        Vyvolání majdanu mají na svědomí tajné služby, lidé jsou jen kompars,stejně jako nás 17 listopad, arabské jako a podobně.

        Fakt č.3
        Tady máš pravdu, stejně jako USA zapříčinili rozpad syrie, lybie,Iráku.

        Fakt č4
        Jak už jsem psal,války je součást myšleni lidské rasy. Ano jsme NATO jehož součástí jsou státy zasahující vojenský bez mandátu OSN, to asi taky není v pořádku.

        • Scotty
          08:44 04.12.2019
          • (3)
          Oblíbený příspěvek

          Neměla spíš Majdan na svědomí dlouhodobá naštvanost lidí na poměry na Ukrajině? Stejně jako v Československu nebo v arabských státech. Lidi kteří za vším vidí tajné služby si dost zjednodušují život a přemýšlení o příčinách různých událostí. Stačí si říct že za cokoli co se stalo může CIA a hned je ten svět takový přehlednější a jednoduší.

          Stády sdružené do NATO nikdy neztratili vlastní suverenitu. Tedy můžou se samostatně rozhodovat k provádění takových akcí které považují za nutné. Ovšem pokud takovou akci neodsouhlasí všichni členové NATO tak se nejedná o věc za kterou by měla být kritizována Aliance. Navíc díky zásadě jednomyslnosti je v současné téměř nemožné vyloučit členský stát z NATO, tedy pokud si to nebude sám přát. Nepleťte si to s VS, kde všechno rozhodovali sověti a bez pokynu z Moskvy se nikdo ani nepohnul.

          • gangut
            09:37 04.12.2019
            • (10)

            To možno mala. Ale priebeh a nasledne udalosti na ukrajine maju na svedomi pucisti a ich západný podporovatelia. Ono to nebolo až tak dávno, aby si ludia nepamatali, že majdan začal ako protesty proti vláde, v dosledku ktorých došlo k dohode, parafovanej o.i. aj ministrami zahraničných vecí Francuzska, Nemecka a Polska, že Janukovyč odstúpi. To ale nebolo v sulade s plánom, takže násilnosti pokračovali a Janukovyč musel utiecť do Ruska. Na majdane strielali najatý gruzínci, je o tom niekolko dokumentov, priznaní, taliansky dokumentárny film a existuje dokonca video, kde jeden z vodcov majdanu Pašinsky naklada do svojho auta odstrelovacie pusky. Akurát ukrajinska prokuratura ešte stale neukoncila vysetrovanie. To, že okamzite prisiel navrh na zakáz ruského jazyka je fakt, To, ze sa k moci na ukrajine dostali ukrajinský náckovia je fakt. To ze na ludí na vychode, ktorý zacali obsadzovat obecne a mestske urady presne tak isto ako ludia na západe poslali tanky je fakt. Na vychode ukrajiny nie je doteraz pokoj, pretoze ho tam nechcu ukrajinci. Po tom, co sa situacia na vychode vymkla z ruk a ukrajinská armáda sa tam uplne rozpadla tak tam nastupili rozny dobrovolnici-citaj bandy náckov financovane oligarchami ktorý tam vrazdili a znasilnovali. Dojednané prímerie ukrajinci jednostranne porušili. Obsadili Slavjansk a Kramatorsk a zastavila ich až porážka v Debalceve. Po tom debakli podpísali tzv. Minské dohody z ktorých podmienok nesplnili doteraz nič. Sú to ukrajinci, ktorý dalej utocia, obsadzuju uzemia v takzvanej šedej zóne, unášajú, ostreluju a vraždia ludí na separatistických uzamiach. Podla poslednej dohody zacali na niektorých usekoch rozvod síl na vzdialenost niekolko kilometrov. Co nasledovalo? Nabehli tam tzv. veteráni dobrovolnickych batalionov a rozvedenie síl znemoznili. Takze tak. Na východe ukrajiny nie je mier, pretoze to niekomu nevyhovuje a sabotuje každy pokus o dohodu. A sputnik necitam, staci citat ukrajinske media unian.net alebo ukrajinsku pravdu. Napríklad predvcerom v zone OOS hrdinskou smrťou pri plnení bojovej ulohy zahynuli dvaja bojci ukrajinskej Alfy. Natrafili na mínu pri pokuse preniknut na uzamie separatistov.. https://www.unian.net/war/1077... Alebo pravidelne videa z dronov, ako likviduju teroristicke okopy "precíznymy udermi" Taketo spravy su tam pravidelne, mysliaci clovek si lahko spraví obrazok, kto chce a kto nechce mier na ukrajine.

          • technik
            09:57 04.12.2019

            Ale no tak. Najdi si něco o naší sametové revoluci. Najdi si podklady kolik agentů STB bylo v chartě 77. Podívej se na dobové záběry v bytu Václava Havla jak byl zařízen, jakymi vozidly jezdil. Najdi si na youtub výpověď chartisty Jiřího Wolfa který s ním připravoval převrat. Najdi si výpověď hudebníka Mládka a ostatních kteří se nebojí říct pravdu o revoluci, najdi si výpověď Zifčáka kolik agentů StB bylo v průvodech a jaký měli úkoly. To nejsou žádné lži ale fakta, nikdo nepopírá že by nedošlo k převratu ale tohle byl převrat podle osnov Komančů a STB. Zjisti si něco o likvidaci svazku STB, o bývalých agentech v blízkosti Václava Havla v roli osobních poradců a tak dále.

          • technik
            10:00 04.12.2019

            Taktéž můžeš využít polistopadové zpovědi Karla Kryla taktéž najdeš na YouTube myslím že on je dostatečně kompetentní osoba.

          • Scotty
            10:24 04.12.2019
            Oblíbený příspěvek

            technik
            Jelikož byla tahle země doslova prolezlá agenty a spolupracovníky STB bylo by divné kdyby se nemotali i kolem revoluce. To že byl Havel podporován ze Západu snad není žádné tajemství. Nevěřím že si jakýkoli komunista nebo STBák přál úplný pád režimu, spíš jim šlo o odstranění v té době vládnoucích soudruhů. Ovšem události nabrali trochu větší spád než očekávali, čímž nechci říct že se v nastalé situaci nedokázali rychle zorientovat.
            Pro provedení jakékoli revoluce je ovšem nezbytné aby vládnoucí režim totálně selhal, lidé kteří mají alespoň základní důvěru ve své vedení země vám dělat revoluci nepůjdou.

          • gangut
            10:50 04.12.2019

            Mínusári, čo sa vám nepáči? Pravda? A čo hovoríte na kauzu Cemach? Na tú bleskovu,hrdinskú operáciu ukrajinských kyborgov, keď zo separatistických území uniesli strojcu zostrelu letu MH17. Po vypočúvaní-s viditelnými následkami, potom túto zlatú rybku v rámci výmeny vaznov poslali do Ruska.
            a dnes? Holandania obviňujú rusov, že bránia vo vyšetrovaní, pretože mu umožnili návrat domov na Doonbas... https://svet.sme.sk/c/22274179... Totálny absurd...

          • gangut
            11:04 04.12.2019

            Scotty ale no tak. Snád nie ste až tak naivný. Puč v 89 bol zorganizovaný vládnucimi štruktúrami. Československo bolo jednou z posledných krajín východného bloku kde začali zmeny. Všetci vedeli, že sa systém neudrží, akurát to vtedajšia verchuška potrebovala urobiť tak aby, z toho vyšla ako víťaz. A v kapitalizme je vítazom ten čo získa kapitál. A tak sa aj stalo. To nieje o komunistoch a demokratoch. To je o ludoch. V každom systeme sa nakoniec k moci dostanú ludia, ktorý na to majú lakte. A taký človek sa presadí v akomkolvek režime.

          • Scotty
            11:35 04.12.2019
            Oblíbený příspěvek

            gangut
            Tak schválně, tady je seznam českých miliardářů. Kolik z nich (mimo Babiše) spolupracovalo nebo pracovalo pro STB? Když tohle jsou podle vaší teorie ti co mají největší moc v současném systému.
            https://miliardari.forbes.cz/...

          • technik
            11:47 04.12.2019

            To scoty
            To nelze, jednotlivé politické struktury likvidovali složky STB až do roku 2000. Odborníci na tyto dokumenty se domnívají že nebyly likvidovány jen živé složky ( operativci v zahraničí) ale zejména politicky predstavitele nové polistopadové vlády.

          • gangut
            13:02 04.12.2019

            Scoty človeče ale ved to nie je o Štb! Štb je len nálepka pre hon na čarodejnice. Z Babiša nie je miliardár, pretože je zavedený v nejakých zložkách. On hlavne pracoval v zahraničnom obchode, tým pádom mal prístup k informáciám. Pozrite si čo robili v minulom režime dnešný demokrati a ekonomický experti, ktorý formovali naše republiky po prevrate a ekonomické reformy. Klaus, Dlouhý, Zeman atď. Pozrite sa na slovenský symbol demokracie Kisku, viete, čo robil jeho otec? Každý z nich má svoju minulosť. Taký ludia by boli úspešnými v každom režime.

          • Scotty
            13:36 04.12.2019

            gangut
            Takže jestli chápu správně ničeho konkrétního se nedočkám. Samé kecy v kleci a nic konkrétního.
            Nejlepší ovšem je někoho kritizovat za to co dělal jeho otec za minulého režimu. Copak jste zodpovědní za to co dělají vaši příbuzní?

          • gangut
            14:38 04.12.2019

            A co chcete konkrétne? Alebo si myslíte že Kellner, ktorý pracoval v zahraničnom obchode ako Babiš, alebo Dospiva ako absolovent moskovského MGIMO alebo Kiska ako syn tajomníka ONV boli nejaký disidenti, čo začínali z ničoho? Yes, american dream...

          • technik
            15:09 04.12.2019

            tady máš něco k spolechu:
            vyjádření mládka
            https://www.youtube.com/watch?...
            vyjádření pana Malého, politika a člena občanského fóra
            https://www.youtube.com/watch?...
            karel kryl v roce 1993
            https://www.youtube.com/watch?...
            jeden ze zakladatelů charty Jiří Wolf
            https://www.youtube.com/watch?... zejména od 20 minuty

            a to nejlepší nakonec, vyjádření pana Cibulky k případu soudního sporu s V. Havlem kdy Havel se soudil z důvodu zveřejnění agentů STB. Havel nechtěl aby tyto seznamy byly zveřejněny !!!!!!!!
            https://www.youtube.com/watch?...

        • Jura99
          09:42 04.12.2019

          Majdan byla přímá reakce na fakt, že Janukovyč na poslední chvíli odmítl asociaci s EU a přijal jakési úvěry od Putina. Valná část Ukrajinců pracuje na západě nebo má někoho z rodiny kdo tam pracuje a vůbec nestojí o sovětský snědený krám, proto je orientace na ruský východ naštvala a vyšli do ulic na Majdanu.

          • gangut
            10:23 04.12.2019

            V Rusku pracuje cca 4 miliony ukrajincov. Janukovyč odmietol asociaciu s EU, pretože bola pre Ukrajinu absolutne nevýhodná. EU požadovala otvorený prístup na ukrajinský trh, naopak ukrajincom nastavila kvoty. Pre predstavu, ročné kvoty na vývoz polnohospodarskej produkcie sú pravidelne vycerpané do konca januára. Kedže Ukrajina mala s Ruskom dohodu o volnom trh, taka dohoda by znamenala jej koniec a likvidáciu ukrajinského priemyslu zameraného na rusky trh. EU požadovala implementáciu európskych predpisov a noriem, co v krajine, kde všetok priemysel fungoval na GOSTe znamenalo niekolko miliardove investicie. Za to EU ponukla uver v hodnote 800 milionov E. Rusko poskytlo uver vo vyške 15 mld. dolárov a investície do spolocných podnikov vo výške 50 mld. dolárov. Mali sa napr. modernizovat ukrajinské letecke a raketove podniky, závody na spracovanie titánu a mal sa vybudovať závod na spracovanie jadrového paliva.
            Janukovyč nebol proruský prezident. Janukovyč lavíroval a v podstate vydieral rusov asociáciou s EU. Tak ako to robí aj baťka v Bielorusku. Akurát že to posral, situáciu využili skupiny napojené na estabilishment vo Washingtone, spravili puč a prakticky postavili celú EU do pozície štatistov. Odporucam napríklad rozhovor s Janukovičovim predsedom vlády. Kanál je ukrajinský, https://www.youtube.com/watch?...

          • Jura99
            12:14 04.12.2019

            gangut: asociace s EU byla pro Ukrajinu "nevýhodná" asi tak jako v minulosti pro nás, že ? EU má mnohé mouchy, ale jednoznačně nás posunula o několik tříd dopředu. Srovnejte si třeba Slovensko a Srbsko.

          • gangut
            13:21 04.12.2019

            Ano bola pre nich nevýhodná, a napísal som vám presne prečo. Alebo máte pocit, že po podpise asociácie sa ich situácia zlepšila? A to do nich teraz fedruje EU a MMF miliardy vrchom spodom.
            Celý ich priemysel skolaboval. A to bol vyspelý priemysel. Letecký, kozmický, strojársky, chemický... S Ruskom boli v pozicii, kedy nakupovali suroviny a predávali vysokotechnologickú produkciu. Ale ano, minule ich potešil americký velvislanec. Povedal, že vidí budúcnosť Ukrajiny ako eirópskej agrárnej veľmoci...
            Oni tú vojnu na východe potrebujú aby na ňu zviedli všetky svoje probémy.

        • Scotty
          16:26 04.12.2019

          technik
          Upřímě vyjádření podivína, blázna, ukřivděného disidenta, excentrického zpěváka a nedoceněného Kryla moc oběktivní ani přesvědčivé nejsou.

      • theo
        08:29 04.12.2019

        Áno to teda sme . Sme zodpovedný za vraždenie civilistov , napádanie zemí bez mandátu OSN . A jednoducho , kto nejde podľa nás toho zlikvidujeme revolúciou , terorizmom , demokratickým pučom alebo vojenským útokom . Predsa nemôžeme akceptovať , že naša
        demokracia nie je všade , len pri saudoch nám to akosi nevadí . Pokiaľ by sa NATO držalo
        striktne svojich vlastných smerníc , tak by sa to nedialo . A o článku 5 - spojenecké štáty
        zvážia pomoc a nie automaticky pomôžu . Takže automaticky to zaváňa mníchovom 2.0 .
        A UKR , škoda rečí , keď spravodajské služby vycvičia radikálov a následne štedro podporia finančne - revolúcia je na svete . Jasné , že sa využijú aj reálne problémy v krajine .
        Prezident podp´íše dohodu s opozíciou a o pár hodín je dohoda vypovedaná a strieľa
        sa po oboch stranách . Naozaj ste tak naivný , ak by za tým stál Berkut , už dávno by sme vedeli kto strieľal . Najprv vyrúbeme stromy , aby náhodou nezistili skade sa strieľalo
        a potom (skutok sa nestal) , hádam si nemyslíte , že budú vyšetrovať samých seba .
        A prítomnosť armády RF na UKR . No dali to na američana , špeciálne sily na dovolenke
        podporujúce domáce obyvateľstvo ako všade inde na svete , ide predsa o demokraciu a ľudské práva - o prepáčte v tomto prípade nie , lebo za tým nie je veľký brat.

    • Jura99
      09:38 04.12.2019
      • (1)
      Oblíbený příspěvek

      fido: ty tvoje nesmysly si vyprávěj tak za 100let. Dokud je dost pamětníků, tak oblbneš maximálně sem tam někoho z tvé sorty. Já mám paměť dobrou, vím jak nepřipravená ukrajinská armáda byla zalezlá v kasárnách a jak ruská banda dovolenkářů zabírala jeden kus země za druhým. Existuje i dost důkazů o přímé účasti ruských jednotek na agresi na ukrajinském území. Škoda ale vůbec diskutovat s lidma tvého typu.

      • beepee
        10:20 04.12.2019

        @Jura99 - bez urážky, ale tu paměť zas tak dobrou nemáš. Protože na začátku událostí na Donbasu na separatisty, kteří tenkrát měli jen slabou výzbroj, zaútočila Ukrajinská armáda s těžkou technikou a moc nechybělo, aby celé to "povstání" rozdrtila. Až teprve ti "dovolenkáři" s ruskou technikou je zastavili. Tím se nechci těch "dovolenkářů", ani separatistů zastávat (i když ty separatisty celkem chápu).
        To, o čem píšeš, že Ujrajinská armáda byla zalezlá v kasárnách a nijak se nebránila obsazování, se odehrávalo na Krymu. Ty dvě situace je třeba rozlišovat.
        Ono prostě nic není černobílé.

        • Jura99
          12:19 04.12.2019
          Oblíbený příspěvek

          Nemám příliš zájem hluchému a slepému vysvětlovat, že bílá je bílá a černá je černá. Obsazení Krymu byl pro Ukrajince šok, který je zčásti probral a podnítil je k obraně vlasti. Začali vytahovat vojenskou techniku z kopřiv, nakupovat balistické vesty a helmy po armyshopech v celé Evropě a postavili se Rusům na odpor. Obyvatele Donbasu řídili Rusové, o tom není žádných pochyb.

          • beepee
            13:25 04.12.2019

            No a to je právě problém vás ideologů. Buďto jsi s námi, nebo proti nám. Ta moje strana je výhradně dobrá, ta druhá špatná. A nedokážete pochopit, že obě strany si hrají jen na sebe, ostatní státy je zajímají, jen pokud se jim to hodí.
            America first!
            Rossia pervaja!
            Černá a bílá.

          • gangut
            14:32 04.12.2019

            Hluchy a slepý hlavne nevidí, že nič nie je čierne alebo biele, sú len rozne odtiene šedej...

        • Lalco
          13:32 04.12.2019

          Milý Bípí, nemám čas ani chuť Ti tu hľadať linky na videá, kde napr. na začátku událostí „pospolitý donecký ľud ozbrojený vidlami“ (rozumej ťažko ozbrojení dovolenkári) pri svojej revolte si pomýlil Donecké divadlo s radnicou, kde zajal riaditeľa, ktorého si pomýlil s primátorom Donecka, no mám chuť Ťa veľmi pekne poprosiť vyťukať si do stavového riadku vo svojom vyhľadávači slovo Sputnik, Hlavné správy , AC24 .... máš ich dosť na výber a choď tam šíriť svoje poznanie. Tam nájdeš takých, kt. Ta budú aj velebiť. Tu máš aj tak len samé mínusky len sa strápňuješ.

          • beepee
            06:23 05.12.2019

            @ Lalco - A opět - ideologický pohled. Kdo si dovolí trochu se mnou nesouhlasit, nebo mít dokonce na něco jiný názor, je automaticky můj nepřítel. To ale není pravda. Já například jsem jednoznačně zastáncem našeho členství v EU a NATO, chci, aby se AČR zbavila ruských zbraní a nakoupila pokud možno to nejlepší, a na ty stránky, které jsi zmínil, nechodím. Taky nepotřebuji, aby mě někdo velebil. Mám svůj názor, a ty máš právo na ten svůj, takže já ti žádné mínusy dávat nebudu. Tomu se říká demokracie.